Vagyonadó fail

Mindig imádom, amikor a pénzünkből eltartott népnyúzók, gondosan felépítenek egy fixa elképzelést a szerencsétlen dolgozó réteg sarcolására, aztán az önnön rövidlátásuk és balfaszságuk miatt a saját lábukban esnek pofára.
Hazánkban nem egyszerű repülő-embernek lenni. Leginkább azért, mert olyan helyekre, ahol dönteni kéne, felelősséget nem vállaló, fantáziátlan, megalkuvó pártkatonákat ültetnek. Ennek eredménye, hogy a repüplőeszközök üzemeltetése, tulajdonlása rengeteg fizetéssel, értelmetlen szivatással jár, mert a fejeseknek NEM érdeke, hogy itt emberek repkedjenek.
Legújabb sarcként ugye megjelent a vagyonadó, ami ismerve a magyar repülősport állapoták (15-30 éves, leharcolt, toldozott-foldozott gépek) elég mókásan hangzik. Különösen, mert jogszabályalkotóink úgy döntöttek, hogy a legnagyobb felszállótömeg, minden megkezdett 100kg-jától vetik ki ezen összeget. Érzékeltetem a problémát: Én egy jó ebéd után 95 kiló vagyok. Vajon mennyi lesz esetemben a legnagyobb felszálló tömeg, ha a 36 kilós sárkányommal, berregve kiállok, a kifutó végére? Igen, az második 100 kg-ot is megkezdtem, pedig még heveder és mentőernyő sincs rajtam. Nagyvonalúan 100kg, alatt nem kell adózni, amiben csak az a probléma, hogy ilyen repülőeszköz az orszában csak elvétve van.(Kimondottan nőknek és 60 kiló alatti pilótáknak.)

Erre lehetne legyinteni, csalk épp az APEH nem filléreskedik, ha a vagyonadóról van szó. A díjat a gép tömege, motorizációja és kora alapján határozza meg éves szinten:
Motoros repülőeszköz esetében (ide nem értve a motoros és segédmotoros vitorlázó
repülőgépet és a léghajót):
0-5 éves 8000/100kg
6-10 éves 7000/100kg
11-15éves 6000/100kg
16. éves 5000/100kg

Motor nélküli repülőeszköz esetében (hőlégballon, léghajó, sárkányrepülő, motoros és
segédmotoros vitorlázó repülőgép):
0-5 éves 4000/100kg
6-10 éves 3500/100kg
11-15éves 3000/100kg
16. éves 2500/100kg

Tehát új gép esetén ugrik 8000 Ft, ami sárkányrepülés setében 3 repült napot jelent. (Durván 2500 Ft telekocsival starthelyre utazni, 500 körül a felszállítás.) De mielőtt még sokkot kaptam volna szemembe ötlött a kivételek listája:
"Mentes az adó alól:
• a sportszövetség, valamint az azzal tagsági jogviszonyban álló sportegyesület
tulajdonában vagy üzemeltetésében lévő légi jármű;
• a Légi Üzembentartási engedéllyel rendelkező szervezet tulajdonában vagy
üzemeltetésében lévő légi jármű."

Ez a kitétel, logikus, hiszen az állam nem akarja adóztatni a versenysportolókat, és a non-profit jogi személyeket, viszont egyben ez az a pont, ahol a Légügy begáncsol az APEHnak.
A magyar légügyi szabályozás ugyanis kimondja, hogy Magyarországon, csakis olyan légijármű repülhet (lajstromozva, vagy anélkül) melyet üzembentartási engedéllyel rendelkező jogi vagy magánszemély tart üzemben. Vagyis, ha van az embernek egy repülőeszköze, akkor vagy felkér egy repülős céget, hogy havi díj ellenében legyen a gép üzemben tartója, vagy belép valamely repülőklubba, ahol az éves tagsági díj ellenében "üzembentartják" a gépét. További csavar a dologban, hogy repülőklub, csak úgy kaphat üzembentartói engedélyt, hogy vagy szerződést köt valamely fenn említett repülős céggel, vagy csatlakozik az MRSZ-hez aminek a szakemberei elvégzik az üzembentartást. Az már csak hab a tortán, hogy az MRSZ egyben sportszövetségi tag, mert ő végzi a magyar sportrepülés koordinálását.
Mivel jelen pillanatban az MRSZ a legolcsóbb, és hobbirepülés szintjén az egyetlen megfizethető jogi képviselő, a magyar repülőklubok 98%-a alá van tagozódva.

Tehát, légijármű után vagyonadót csak az fog fizetni, aki a repülőgép mellett képes kipengetni havi 30k körüli összeget a gép üzembentartására egy magáncégnek. Természetesen a magyar repülőstársadalom csakis ilyen emberekből áll...

A vagyonadós szabályozás tartalmaz további humor elemeket is:
Egyrészt hatóságéknál megint megfeletkeztek a silkóernyősökről, mert ők kimaradtak a felsorolásból.
Megint sárkányrepülőként definiálják a függő-vitorlázógépeket, holott sárkányrepülőt nem ismer a légügyi szabályozás, ergo ilyen állat nincsen.
Nem tesz különbséget a lajstromozott és regisztrált légijármű között, így élből kiesik az összes lajstromjellel nem rendelkező repülőeszköz. Ez utóbbi a silóernyők és függö-vitorlázógépek 95%-át jelenti.
A jogszabály magánszemélyek és szervezetek adózásáról beszél, ami alól mentesíti:"Magyar Államot, a helyi önkormányzatokat és azok társulásait, a települési, területi és országos kisebbségi önkormányzatokat, a költségvetési szervet, az egyházat, a NATO-t,
tovvábbá azt a személyt, akinek a mentességét nemzetközi szerződés előírja." Itt el lehet polemizálni vajon milyen lehet, vagy miért lenne szükség egy papi helikopterre vagy egy kisebbségi önkormányzat által üzemeltetett utasszállítóra. Jó ez utóbbira talán még indok, ha az Mo.-i ujgurok, néha együtt akarnak hazaugorni. De az is lehet, hogy így akarják ösztönözni a helyi iszlám közösségek légijármű befektetéseit. Gondolom, a NATO meg kissé elfehéredett volna, amikor valamelyik nálunk állomásoztatott C-5-ösére megkapta volna a cehhet...

Szóval ismét egy alaposan előkészített dologgal állunk szemben. Akinek van kedve az csemegézhet:
http://www.apeh.hu/data/cms131043/34_vagyonado.pdf
Feltételezem, vannak hasonló mókás dolgok a hajóknál és a gépkocsiknál is...

Hozzászólások

Ilyen plusz problémái vannak. ;)
A probléma gyökere, hogy a sportrepülésnek, van egy az átkosból visszamaradt "renoméja". Az köztudatban az él, hogy aki repül az úrhatnám, sok pénzzel rendelkező valaki. Ezzel szemben a valóság az, hogy ezt max. a repülős társadalom 2%-ról lehet elmondani. A többség bérből és fizetésből repülő megszállott, akiket sokkal jobban terhel az ilyen jellegű terhek. Külföldön, pl amerikában a 103-as korlátozás eső repülőeszközökkel, szabadon lehet repülni, nem kell kismillió járulékot és biztosítást fizetni.
Elgondolkodtató, hogy egy jó állapotú 10-15 éves függő-vitorlázógép ára közelíti az arra kifizetendő éves díjakat.

A vagyonadónál, itt is ugyanaz a probléma, mint a gépkocsiknál. Mégpedig az, hogy nem veszi figyelembe az eszköz valós értékét. Egy új vásárlású repülőeszköz ára és a 10 évvel későbbi ára rengeteg dologtól függ. Pl. egy 10 éves kupola egy hőlégballonnál töredéke egy újénak, mert elöregedik. Ugyanígy egy 10 éves siklóernyő legfeljebb varjúriogatásra jó, míg egy ilyen korú könnyűrepülőgép még szinte újnak számít.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Én mindig mondtam, hogy piszkosul oda kell figyelni négyévente, hogy melyik négyzetbe teszi az X-et...
A végeredményt ugyanis a saját bőrünkön érezzük.

úgy érted, hogy ebből is kell "melegtartalék", mint szerverből, egyik a kormányoldalról, másik az ellenzékről?:)

a gépjárművek adója is vicces, egy 15 misis bmw 2 literes motorral ingyér van, egy fillérekből összehekkelt nem fiatal autó meg halom pénz.

ÉÉÉS akkor beszéljük már meg, hogy a csiptuning az mostantól adóelkerülésnek számít?

Egyébként jellemző a magyarországon nyílvántartott repülőgép?
Nem szokás a repülőket is off-shoreban üzemeltetni, mint a hajókat?

Igen, mert nálunk még olcsónak számít az üzembentartás. A régi EUs országokban igen keményen sarcolják a repülőgép üzemeltetőket. (Tipikus, kisebb tömeg, ergo kisebb ellenállás elv.)
Nálunk, új típusok engedélyeztetésekor volt jellemző az off-shoreolás, mert egy új típusengedélyhez, sarkosítva még vizeletmintát is kértek az építőtől.(Pénzről nem is beszélve.) Ezért jellemző volt, hogy kivitték a gépet valamely lazább európai országba és ott végezték a típusengedélyeztetést, majd a lajstromozott és bevizsgált gépet regisztráltatták nálunk. Jellemző módon, egy külföldön elfogadott gépet, szó nélkül honosítottak itthon.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Bele kellene tenni az alkotmányba, hogy adózott jövedelemből megszerzett vagyontárgy (ingó/ingatlan) további megadóztatása jogtalan, törvénytelen, aki ilyet elő mer terjeszteni, azt helyben fel lehet koncolni.
Azért mindennek van határa, ezek az adónemek már a pofátlanság határait súrolják.
Majd megadóztatják a hűtőszekrényt, a kerítést a satöbbit is.
Ezek annyira tetű dolgok, mint a szolgáltatói fix alapdíj baromságok a számlákon (gáz,áram,telefon). Építsék bele az árba, nem érdekel senkit a szolgáltató kínja, oldja meg. Ráadásul jellemzően az extraprofitos szolgáltatások lobbizzák ki ezeket, mert megtehetik.
Pl. kommunális adó, bassza meg, ilyenektől falra tudok mászni!!! Szerintem ez az ország soha nem lesz lakható kategória...

Ne gyere itt ilyen marhaságokkal, mint az adórendszer felépítése meg közgáz. Ez már a hülyeség csúcsa, hogy még meg is ideologizálják a pofátlanságot tudományos alapon.
Jövedelmet szerzek, befizetem belőle az adót (mert egye fene legyen adó, hamár), megfizetem a vagyontárgyam után még az ÁFA-t is mert az is van jó, működtetni kell valamiből a dolgokat, ennek utána valakik még be akarnak hajtani plusz olyan adót, ami csak azért van, mert van valamid. Ne haragudj, de ilyen alapon bármit megadóztathatnak. És ez már a nem normális kategória.
Az meg, hogy milyen ismeretek kellenek nekem szerinted, az rohadtul nem érdekel. Fix költsége az élelmiszerboltoknak is van, mégsem szednek belépő díjat, szóval gondolkozz inkább, ne okoskodj ha nem tudsz érdemben hozzászólni.

De az igazi slusszpoen, hogy a vagyonadobol ebben a formaban nem jon vissza annyi, mint amennyibe a beszedese kerul, tehat meg bukik is rajta a koltsegvetes.

--
Fontos feladatot soha ne bizz olyan gepre, amit egyedul is fel tudsz emelni!

"aki a repülőgép mellett képes kipengetni havi 30k körüli összeget a gép üzembentartására egy magáncégnek. Természetesen a magyar repülőstársadalom csakis ilyen emberekből áll..."

Es akinek repuloje van annak evi 360K sok penz?
Jo nemtom mennyibe faj egy repulo, meg nem a hiperszuper magan "jet"-ekre gondolok, de ketlem hogy olcso hobbi.

Ez megint egy népszerű tévképzet
Egy olcsóbb, használt függő-vitorlázógép 60-100k között kezdődik. Ezzel 8-10 évet el lehet repülni. Ugyanilyen árban van egy használt siklóernyő.
Egy használt, motoros ultrakönnyű repülőgép 300K körül kezdődik.
Új árban a határ a csillagos ég. Ezeknek a gépeknek a fenntartása éves szintem 30-40000Ft körül van, beleértve az összes sápot és vizsgát.

Egy használt motoros gép 2.5 milliónál indul, egy 20-25 éves Cessna már kijön 6-7 millióból. Ezek fenntartása éves szinten 100-200K körül mozog magánban.

A plusz 360k soknak számít, mert a legtöbb repülőgép tulajdonosa nem egy burzsuj BMWből kieső tarkopasz arc, hanem egyszerű megszállottak akik rendszerint a repülővásárlás és az autóvásárlás kérdéskörét a repülő javára döntik el. Ha kimész egy sportreptérre, legtöbbször 10-15 éves kocsikat látsz. (A reptéri autó tipikusan az, amit kitiltottak a forgalomból, vagy más hátszelesen sem tud a tulajdonosa levizsgáztatni.)

--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

+1

Én is ismerek repülőst, valami cessnája van, évekkel ezelőtt 4-5 millió Ft -ért vette.
Mint egy autó.
Ugyan úgy lehúzzák őket, mint az autósokat a luxusadóval.

"Ez megint egy népszerű tévképzet"
Ez egy kiakasztó dolog, mármint az, hogy az az emberek első gondolata, hogy akinek repülője van, az biztos gazdag burzsoá köcsög, rohadjon meg. :((
Meg amúgy hogy ha az is, akkor is miért kéne megint lehúzni évi többszáz K-val bárkit is a semmiért??