1) Clubbed to death; szerző: Rob Dougan
Mátrix c. -egészen kiváló- film zenéje
https://www.youtube.com/watch?v=y2bX2UkQpRI
Az eredeti mű azonban: Enigma Variations, for orchestra, Op. 36, written in 1898-1899.; szerző: Edward Elgar. Ennek is leginkább az első Theme (Andante) és a második Variation I (L'istesso tempo) "C.A.E.". De az egész művön végig vonul az alap téma.
https://www.youtube.com/watch?v=P2OhGH3rFi4
2) Russians; szerző: Sting
https://www.youtube.com/watch?v=Fq9FZ8e6d1Q
Az eredeti mű: Lieutenant Kijé Suite; szerző Sz.Prokofjev második (Romance) tétele.
https://youtu.be/MvaJy8Cksd4?t=249 (4:09 -től)
3) Nature Boy; szerző Eden Ahbez.
Ez egy jazz sztenderd számos feldolgozásban létezik. Az „eredeti” (első) Nat King Cole: https://www.youtube.com/watch?v=Iq0XJCJ1Srw . David Bowie (Moulin Rouge c. filmben): https://www.youtube.com/watch?v=m_YtyyfUF8g . Legjobb YT feldolg: Christian Valk & Jaleesaa: https://www.youtube.com/watch?v=M36gIBy-h9M (amúgy ez érdekes, utólag lett az ének alá zongorázva;itt ez ének külön: https://www.youtube.com/watch?v=giDozNxMwtc )
A dolog pikantériája, h egy bizonyos Herman Yablokoff is magát tartotta szerzőnek. Egymást vádolták plágiummal. Melyiküknek volt igaza? Ennek eldöntéséhez javaslom hallgassuk meg:
az eredeti mű: Piano Quintet No. 2; szerző: A.Dvorak második tételét!
https://www.youtube.com/watch?v=SInKlybxgQw
4) Vanita di vanita; szerző: Angelo Branduardi.
A Legyetek jók, ha tudtok c. film zenéje.
https://www.youtube.com/watch?v=3fg0qhJSmS8
az eredeti mű egy kelta dal:
https://www.youtube.com/watch?v=uOoaNi4xvv0
A végére hagytam a nagyágyút. Igazából ez külön kategória. Messze túlmutat holmi plagizáláson, ez olyan minőségben tér vissza időről-időre, jelenik meg a különböző kultúrákban, ami valószínűleg teljesen egyedül álló jelenség. Itt meg is fordítom a sorrendet és az eredetivel kezdem:
5) Mantovana; eredete bizonytalan, egy középkori dallam
https://www.youtube.com/watch?v=cL0KIozy4mw
Ebből lesz:
5.1) Smetana - Die Moldau
https://www.youtube.com/watch?v=gTKsHwqaIr4
5.2) Hatikva (izraeli himnusz)
https://www.youtube.com/watch?v=c_9N1ldPtQ8
5.3) Ack varmeland du skona
https://www.youtube.com/watch?v=kXPPMYyJl-g
5.4) Dear Old Stockholm
https://www.youtube.com/watch?v=ff8IjvT9t9A
(Szeretem ezt a képet. Ilyen szavak, fogalmak jutnak róla eszembe: felületesség, elszakadás a gyökerektől, fogyasztói kultúra. )
https://www.youtube.com/watch?v=-S5UdhsHjgw
5.5) Kárpátia: Felvidéki Táj
https://www.youtube.com/watch?v=rE5EJ4L-Y5c
5.6) Ik Zag Cecilia Komen
https://www.youtube.com/watch?v=h1Fg9G9lmQ8
https://www.youtube.com/watch?v=ijgm1pStLv0
5.7) Carul cu boi
https://www.youtube.com/watch?v=adTjy-TIW_Q
Nem tudom mennyire voltak ezek közismertek. Remélem - hozzám hasonlóan - mások is érdekesnek találták ezeket az azonosságokat! Már ha volt olyan egyáltalán aki végighallgatta! :-) Ha esetleg tudtok még ilyeneket örömmel látnám a kommentek közt!
- BehringerZoltan blogja
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 1844 megtekintés
Hozzászólások
Nem akarlak nagyon elkeseriteni, de a jelenseg nem korlatozodik a popzenere. Ezt hivjak kulturanak. Keyword: memetika
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nehéz megfogalmaznom, h mi baj ezzel a jelenséggel.
pl itt van ez:
Sebő Ferenc: Sólyomének.
https://www.youtube.com/watch?v=U9KB0vOmQIw
Ez ugye egy feldogozása egy fantasztikus bolgár dalnak, a Dilmano Dilbero-nak https://www.youtube.com/watch?v=qvC4cxaITCI . Ami amennyire sejtem egy némileg pajzán szöveggel bír. Ezt cserélték le a Nagy László versre, és így új műalkotás született- amit teljesen érvényesnek tudok elfogadni. Sőt kifejezetten tetszik, mélyhatásúnak találom.
Míg a Matrix zenével kapcsolatban fenntartásom van. Csak azt nem értem miért. Az egész nem lenne, ha a közismert lenne, h egy másik műből szedték a dallamot.
(A.Vlagiderov zongora átirata pedig lélegzetelállítóan jól szól: https://www.youtube.com/watch?v=Xepw5ug291Y)
Ez a mém dolog elgondolkodtató.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Na de tök ugyanez ment már az énekmondókkal is. Vagy csak simán a népzenészekkel, sima egyszerű emberekkel, akik szimplán énekeltek: sokszor az volt, hogy volt egy dallam, aztán arra ráénekeltek mindenfélét nagyjából annak megfelelően, hogy a szótagszám kijön-e.
Az egész jelenségről bővebben itt: https://www.youtube.com/watch?v=atpHURQDGdQ#t=12m51s
Táncokkal kb. ugyanez volt sokszor. Mesélte valaki, volt gyűjteni egyik faluban, egy zenész játszott egy dallamot, de már nem emlékeztek az idősek a hozzá tartozó táncra. A szomszéd falauban meg megvolt a tánc, csak ott meg az ottani szenész(ek) nem emlékeztek a dallamra, végén játszottak valamit, ami ritmikára jó volt, mert nem akartak beégni, aztán a gyűjtők rakták össze, hogy ja, hogy igazából ez a kettő tartozna össze.
Az egész tök normális jelenség volt egészen addig, ameddig a jogászok meg a kiadók a szerzői jogokkal és a monetarizálással szét nem kúrták az egészet.
Amúgy meg youtube-n kapcsolódó dokumentumfilm az "Everything is a remix". Szvsz. semmi baj nincs az ilyen feldolgozással. Csupán annyit jelent, hogy az adott dallam valamilyen célra jó.
----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
> Az egész tök normális jelenség volt egészen addig, ameddig a jogászok meg a kiadók a szerzői jogokkal és a monetarizálással szét nem kúrták az egészet.
Egyetértek. A jogászokat kötjük fel elsőnek!
Én csak azt szeretném, h ha hallok egy zenét, akkor legyen feltüntetve - és ne apró betűvel - h az egy másik zenéből származik-e és melyikből v. egy eredeti művet hallok. Nem a jogdíjak miatt. Nem is azért mert erkölcsileg elítélném a koppintót. Csak szeretném érvényesnek tudni a lelkesültségemet. Semmi másért. Ne évek múlva kelljen rádöbbennem, hogy amit kedvencnek tartok az igazából egy utánzat.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
tok jo
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Valóban nagy méretű a származtatás, ahogy ez mindig is jelen volt már az ókortól kezdve.
A hátterében egyszerűen az van, hogy a valóban jó dallamokat rendszeresen újra csomagolják az éppen aktuális időszak trendjeinek megfelelően. Az utóbbi időben ez a pop kultúrában különösen megfigyelhető, mivel jóval gyorsabban jelennek meg az új trendek és tánc fajták, amikre átírják a régebbi dalokat. Régen egy ilyen portolási igény több generáció után jelentkezett, ma meg csak a 80-as évek eleje óta három stílus váltás lement a pop zenében. (Főleg a gyorsulás, a hard-dance, illetve az elektronikus psy- zenék polularizálódása hozza ezeket. De a hatvanas évektől a kilencvenes évek közepéig a rock zenében is megfigyelhető volt egy hasonló változási folyamat.)
Zavard össze a világot: mosolyogj hétfőn.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Meg lehet még egy olyan aspektus is, amit mi informatikusok is ismerhetünk: az időprés. Ha egy filmről van szó, akkor valami határidőre kell produkálni a zenét. Ilyenkor -zsenitől függően- nem feltétlenül van idő várni az ihletre. Vagy van valami már eleve a polcon amit elő lehet szedni, vagy kénytelen kelletlen a máséhoz kell nyúlni. Deadline-ra kreatívnak lenni, az csak kevesek jön össze sztem.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egy pillanatra azt hittem, valami ilyesmiről lesz szó: https://www.youtube.com/watch?v=RLhX83FQvXc&list=PLE0xOSAoiK_RCnBzJ1ugp…
-------------------------------------------------------------------------------
Az életben csak egy dolog a szép, de az épp nem jut eszembe.
Slackware Linux 14.2 | 4.4.37-janos
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Wow, h van egy ilyen!? Nem ismertem.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
De van még ilyen is:
https://www.youtube.com/watch?v=dXxEIZTkqMg&t=1785s
Ami egyértelműen a Harmadik típusú találkozásokból van:
https://upload.wikimedia.org/score/o/s/ospfte7vv30brgi8c9rghjkmssmagbd/…
Illetve még egy:
https://www.youtube.com/watch?v=unSZj3jv7Vk&t=34
Ami pedig a 2001 Űrodisszeiából:
https://archive.org/details/video_20160419 @ 1h11m49s
Illetve
https://getyarn.io/yarn-clip/885d57a5-68e7-456b-9145-62f4de2f73de
-------------------------------------------------------------------------------
Az életben csak egy dolog a szép, de az épp nem jut eszembe.
Slackware Linux 14.2 | 4.4.37-janos
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Továbbá szintén ma találtam rá a hasonlóságra a Star Trek IV és a Gyűrűk ura rajzfilm filmzenéjének hasonlóságára.
Kiderült, ugyanaz a zeneszerző... :D
-------------------------------------------------------------------------------
Az életben csak egy dolog a szép, de az épp nem jut eszembe.
Slackware Linux 14.2 | 4.4.37-janos
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez érdekes! Azt hiszem itt kicsit másról van szó. Úgy érzem, h ennek az Enigma nevű formációnak célja, h a közönsége felismerje kapcsolatot. Ez egyfajta utalásként szerepet kap a művészetükben. Kicsit olyasmi mint amikor belinkelsz valamit. Ilyen értelemben érvényesnek találom: ha van egy műalkotás ami hordoz valamilyen jelentéstartalmat, kialakult kánonja van, amit a közönség jól ismer, akkor ugyanezen jelentéstartalmat felesleges kifejtenem a saját művemben, elég ha hivatkozok a másikra, annak valamilyen jól ismert részletével és a felismerést a hallgatókra/nézőkre bízom.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen, ez rendben van, és nyilván ezért is csinálták. Csak az Enigma nem annyira a sci-fis szubkultúrába skatulyázható be, a nagyközönségben pedig ezek a kis morzsák nem biztos, hogy bármit is kiváltanak.
-------------------------------------------------------------------------------
Az életben csak egy dolog a szép, de az épp nem jut eszembe.
Slackware Linux 14.2 | 4.4.37-janos
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
subscribe
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Amennyire én látom ez ma már teljesen bevett gyakorlat, mondhatnánk újrahasznosítják a zenét. A Prodigy is ezt csinálta, csinálja, csak náluk azért ennyire könnyen nem ismerhetőek fel a felhasznált művek (bár felteszem aki ismeri a felhasznált számokat azoknak lehet könnyebb dolguk van).
Clubbed to Death-hez: https://www.youtube.com/watch?v=hZYak7FU8JM
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Valószínűleg a magas kultúrában is akadnak példák, de ott talán kevésbé jellemző. Inkább a populárisabb műfajoknál fordul elő bevett gyakorlatként. Köszi a linket, már belenéztem napközben,érdekes!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mivel a hangoknak csak véges számú variációja létezik (pontosabban csak véges számú variáció szól jól), ezért már "mindent megirtak".
Btw, nem attól lesz valami eredeti, hogy a hangokat milyen sorrendben játszák le.
De csak hogy egy könnyűzenei példát hozzak: a mai rockzene/metál is meritkezik a '70-'80-as évekből, megszámlálhatatlan mennyiségű Ramones számot hallottam már "feldolgozva" különböző stílusokban. Van aki csak a basszust lopja le, van aki az akkordmenetet is, a harmadik meg fogja és fél hanggal lejebb rakja az egészet, mert attól már "eredeti". Minden Ramones, csak észre kell venni... Ez főleg akkor érdekes amikor egy ellentétes zenei stilus (ami ideológiában pont ellentétes az eredetivel) használja fel a részeket.
Példák:
1:1
https://www.youtube.com/watch?v=fzWSlcuJOoY
https://www.youtube.com/watch?v=tn48FWU3Z50
Vagy nézzük meg ezt: https://www.youtube.com/watch?v=JV8AWrN5RYs
Kurva eredeti, hogy elővettek egy 80-as évek beli Ballagú idő számot (Ó Magyarország) https://www.youtube.com/watch?v=jgkIJn65IsY, és rányomták a dudájukat meg a refrént. Nem mintha ebből már nem készült volna legalább 5 hiresebb "feldolgozás"
Ramones:
https://www.youtube.com/watch?v=F3J0iwwsq-w
https://www.youtube.com/watch?v=KMrvlPR8kb0
Az utóbbi kicsit gyorsabb, viszont a basszus rész és az akkordmenet megegyezik.
De azokat a zenekarokat is szeretem, akik fognak valami hiresebb külföldit, aztán rátolják a saját szövegüket mert úgy milyen fasza, itthon meg a nyálasszájú kiscsókák azt hiszik most látták a spanyol viasz születését:
https://www.youtube.com/watch?v=PloQMIOkSPw
https://www.youtube.com/watch?v=PoS4peVfQ3Y
Ha valamiről azt gondolod, hogy eredeti, az csak azt bizonyitja, hogy nagy valószínűséggel az ismereteid hiányosak.
A Kárpátia első 2-3 albuma nem volt más, mint 1-2. VH-s katonadalok, sokszor a zenéjük is ugyanaz volt, csak modernizálva.
-------------------------
Dropbox refer - mert kell a hely: https://db.tt/V3RtXWLl
neut @ présház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hát ő.. ezeket még párszor meg kell hallgatnom, mert az utóbbi időkben nem igazán hallgatok ilyesmit és most hirtelen az összes tök egyforma "zajnak" tűnik. De ez nem kritika akar lenni a műfaj felé, inkább csak az én hiányosságom - rá kell hangolódniuk a szenzoraimnak.
> Ez főleg akkor érdekes amikor egy ellentétes zenei stilus (ami ideológiában pont ellentétes az eredetivel) használja fel a részeket.
Még olyan is tudok, h egy az egyben ugyan az a dalt énekelték a nácik és a kommunisták: Florian Geyer dalát.
https://www.youtube.com/watch?v=u17C5OOhzsM (88. SS lovashadosztály indulója - akik a Budapest védelmében és a Kitörésben is részt vettek)
https://www.youtube.com/watch?v=KJGAKt4awys (komcsi verzió. Florian Geyer német parasztfelkelés vezére volt. Így érezhették magukénak a kommunisták is)
Mellékszál, csak úgy megemlítem, h elgondolkodtam azon h mi az alapja a militáns divatnak.. Mert hát senkit se hallottam még, aki a háborúban járt már, és úgy nyilatkozott volna h a háború jó dolog lenne. És arra jutottam nem a fegyverek, meg harc ami mágnesként vonza a fiatalokat, hanem tulképp egy természetes igény jelenik meg, igény a hatékonyság zálogát jelentő hierarchikus viszonyokra.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"mert az utóbbi időkben nem igazán hallgatok ilyesmit és most hirtelen az összes tök egyforma "zajnak" tűnik."
A rockzene nagy része pontosan tök egyforma zaj. Van aki ebben lett jó (Gondolj csak Lemmyre, akinek elég lett volna 1 húros gitár is, mert amire ő használta arra pont elég lett volna, mégis befutott vele).
"hanem tulképp egy természetes igény jelenik meg, igény a hatékonyság zálogát jelentő hierarchikus viszonyokra"
Az ember csoportos lény, anno a falkának is megvolt egy vezére aki megmondta a többinek hogy mit csináljon. Ez az ösztön még ma is benne van az emberekben, csak a társadalmi "szabadság" miatt túlságosan széttöredeztek a csoportok. De gondoljunk csak arra, hogy a rendezettség gyönyörködtet (én spec el tudok merülni egy szép kábelezésben pár percig).
-------------------------
Dropbox refer - mert kell a hely: https://db.tt/V3RtXWLl
neut @ présház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha már könnyűzene...: https://www.youtube.com/watch?v=5pidokakU4I
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A párokat egyszerre indítva egész érdekes az eredményt.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha ráérek, összeszedek neked egy egész gyűjteményt, hogy melyik VHK/VCSSZ tánczenéből dolgozták fel. Mondjuk a VCSSZ esetén nem is titkolják, hogy sokat merítenek a moldvai zenéből.
----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Jaj, drága vagy! Kíváncsian várom!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
VHK - Régi magyar tánc
Na itt lehet vitatkozni, hogy pontosan mi az alapja, mert ez a dallam megvan szerte a Kárpát medencében. Hol valamilyen formában Rókatánc néven, hol meg Románca néven, pl. Moldvában. Plusz még ott van a Weiner Leó féle zenekari változat is. Aztán, hogy előbb volt a Weiner féle és az folklorizálódott vagy egy népi dallamot dolgozott fel... Na azt meghagyom a szakértőknek. (Mindkettő létező jelenség.)
VHK - Valaha Ringó táj
Ez egyértelműen Debreczeni S. János Militaris congratulation dallamára született. (Egyébként azt is meglehetősen sok előadó feldolgozta.)
Vágtázó Csodaszarvas - Földröl az égre, égről a Földre
Moldva, Magyaroska. (A felvételen a hosszabb változat van, annak van egy C része, játszák így is úgy is.)
Vágtázó Csodaszarvas - Fohász egy lóhoz
Vágtázó Csodaszarvas - Vágtázó Lovak Ünnepe
Mindkét szám egy mongol népdal feldolgozása.
Vágtázó Csodaszarvas - Fenn a világ tetején
Szintén moldva, Floricsika. (Ezt egyébként Fábri Géza énekli, akinek van egy moldvai zenét játszó zenekara is Mentés Másként néven.)
Vágtázó Csodaszarvas - Égigérő fa
Szintén moldva, botosánka keresztezve a rekecsini változattal.
Vágtázó Csodaszarvas - Szikambriában
Moldvai félöves.
Vágtázó Csodaszarbas - Szilaj vitézek
Na, itt a dallam A részében nem vagyok biztos, a B részét már egészen biztosan hallottam Félövesként.
Vágtázó Csodaszarvas - Táncolj a tűzzel
Ez gyakorlatilag a Tűz lángja (Para focului) feldolgozása. Ritmus meg lett variálva, de ha leszeded a díszítéseket és egy dallamvázat megpróbálsz eljátszani egy hatlyukú pásztorfurulyán, ki fog jönni hamar.
Vágtázó Csodaszarbas - Napkapu
Moldvai Lérem, lérem. (Ismert még Bulgárjászka, vagy bulgáros néven is, de eredeti funkciójában az egy menyasszonykísérő volt 3 résszel.
Vágtázó Csodaszarvas - Tengertánc (0:45-től kb. 2:10-ig)
Na, ez trükkös, mert egyrészt a De doi-t (vagy más néven Gyedoj, Kettős) összeötvözték volna a Elmennék én a városba dallamával.
Vágtázó Csodaszarvas - Örömtüzek
Na ennek a dallama különösebben nem ismerős, de ha valaki táncházban a Leu egy dallamváltozataként elkezdené játszani, simán eltáncolnám rá azt. Szerkezetileg nagyon arra hajaz.
Biztos van még, meg lehet, hogy más más tájegységről fog ismerős dallamot találni, ezek már csak ilyenek: vándorolnak. Mondanék még 4-5-6 részt, ami nekem gyanús, hogy valahonnan átvett dallam, de igazából szerintem semmit nem számít.
De amúgy akár a népzene is ilyen: ahány adatközlő, ahány zenekar, akár "eredeti", akár itteni, annyi féle módon fogják meg ugyanazt a zenei anyagot.
Bónusz:
Adott egy somogyi karikázó. Sajnos se kép, se hang, se semmim nincs hozzá.
Egy magyar feldolgozás
Ugyanez Érpatakon 1975-ben
Ez meg Moldvából
Ez meg Lengyelországban
Itt egy feldolgozása
Bónusz #2:
Van ez a Rózsa Sándoros dal, amit valószínűleg sokan a Romantikus Erőszak által feldolgozott formában találhattak meg Youtuben. Ugyanennek a dallamnak egy változata szintén megvan 5-600 km-el odébb (is) egészen más szöveggel.
Szóval, régen se volt máshogy, egyáltalán nem egyedülálló jelenség ez, régen is vándoroltak népek, emberek, jöttek-mentek népcsoportok, hordták a kultúrájukat jobbra-balra és keveredtek egymással. Példának okáért a "Gyere ki te gyöngyvirág" című népdal dallamára is van egy török népdal. (Sajnos amit mutattak nekem felvételt azt 3/4 év alatt nem sikerült megkapnom az illetőtől, pedig kértem többször.) Vagy táncokban ugyanilyen vándorlások voltak Európa szerte.
Igazából ez csak azóta furcsa, amióta a jogászok meg a kiadók iparosították és ilyen szinten monetarizálták az egészet és "kivették" az emberek kezéből a kultúrát. Régen mindig is egy nagy remixelés volt a kultúra fejlődése. (Bár valójában az emberek dobták el maguktól, de ennek is sok oka van: kisebb ellenállás, kisebb energiabefektetés, kevésbé volt szerves része az életünknek, divathullámoknak való felülés, vagy csak mert az egészet a szegénységgel azonosítják sokan és inkább szabadulni akarnak tőle.)
----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Őszintén le vagyok nyűgözve! Köszönöm, h így egybe szedted ide! Nem kis munka lehetett!
Én Rókatáncként ismertem. Meg is van Weiner-féle szóló zongora kotta valahol. Legalábbis emlékszem, h próbálgattam - de elég nehéznek bizonyult asszem. De nagyon kis vidám dal.
A Militaris Congratulationt meg az olimpia közben ismertem meg, mert ez szólt amikor az éremtáblázatokat mutatták a tvben. Annyira tetszett - végül sikerült megtalálnom.
A Szikambriában meg a Szilaj Vitézek eléggé hasonlítanak. De lehet h kicsit eltelítődtem a zenével és csak azért találom egyformának.
A Rózsa Sándoros dal is visszaköszönt. Gyerekoromban - amikor ment a tv-ben a sorozat- még énekeltük is.
A Gyere ki te gyöngyvirágot a Kormorán feldolgozásában ismerem: https://www.youtube.com/watch?v=ui_VG2qB5jQ
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"de elég nehéznek bizonyult asszem"
Kavalon elég viszonylag egyszerű...en is lehet. Már legalábbis az, amit moldvában játszanak, a zongorás nyilván zongorára van. Mondjuk most az új kedvenc a dúros fogásrend szerinti változat, ahogy ez a bácsi játszotta.
"A Szikambriában meg a Szilaj Vitézek eléggé hasonlítanak."
Mert szerintem ugyanazon alapul mindkettő. (Félöves)
A Kormorános feldoglozás nekem nagyon kommersz. Meg hát ha már feldolgozások:
- Makám
- Besh o droM
- Tázló (ráadásul itt még a 5/4-es ritmust is lecserélték egy "kecskés" ritmusra)
Youtube első 3 találata, további 100-at megtalálod te is :)
De ha már népdalfeldolgozások: Kis kece lányom, mint temetői metál, vagy tőlük még egy Tavaszi szél. (Az is egy csilliószor feldolgozott dal/dallam). Apropó, Tavaszi szél, pár éve nagyon tolták a Havasi Balázs féle szimfonikus feldolgozását, szóval megy ez minden irányba. Mondjuk az nekem számomra kiherélt, lelketlen giccskupac "olcsó" szimfonikus zenei trükkhalmokkal, de ha valaki így szereti, hát tőlem aztán... Elfér.
Ez meg nem népdal, hanem egy Paint it black.
Aztán ott vannak még a versek megzenésítései is:
Ady
Radnóti
Weöres Sándor
Szintén Ady Nekik egyébként szintén van egy csomó feldolgozásuk, számomra az egyik kedvenc a Dunántúli című.
----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
> A Kormorános feldoglozás nekem nagyon kommersz.
Megértem. Mondjuk én szeretem, tulképp az egyetlen "rock" zene amit hallgatok. Ízlésesnek találom ahogy ötvözik a nép és rock zenét. Egyébként az ilyen próbálkozások ritkán szoktak jól sikerülni. Persze az autentikus népzenéhez képest -nyilván- erős az elhajlás.
De mondjuk ha arra gondolok, h a lengyel Chopin - aki fájdalmasan rövid életének nagy részét francia emigrációban töltötte - is nagy mértékben merítkezett a hazájának zenéjéből, sőt kifejezetten tánczenéket [is] szerzett. A mazurkák https://www.youtube.com/watch?v=H5D46aHhRDM, és a polonézek https://www.youtube.com/watch?v=R1H2D-0bqFk tradicionális lengyel táncok eredendően. Mondjuk ezeket nem merném az elhajlás vádjával illetni ;-)
Jó érzés, h ennyire élő hagyomány a népzene és a néptánc. És h műfajoktól függetlenül - pontosabban azokon keresztül- próbál utat találni magának a közönség felé. Ahogy a versek megzenésítése is ilyen kulturális visszacsatornázás: ez pl. elég ütős sztem: József Attila ft. David Guetta - Karóval Jöttél [Siklósi Örs - A líra POP!] https://www.youtube.com/watch?v=5MUeuSCgE2M
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"Megértem. Mondjuk én szeretem, tulképp az egyetlen "rock" zene amit hallgatok. Ízlésesnek találom ahogy ötvözik a nép és rock zenét."
https://www.youtube.com/watch?v=qXC7EwFYaOE
Asszonykórus, metáldob és slappelő basszusgitár :D Kell ennél több?
-------------------------
Dropbox refer - mert kell a hely: https://db.tt/V3RtXWLl
neut @ présház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"Kell ennél több?"
Nekem némi stílus. :D Viccet félretéve, ezekkel a feldolgozásokkal igazából ma már az a bajom, ami vicces módon a techno zenével volt középsuliban: fognak egy dallamot, éneket, alátolják a "standard" alapot, oszt' csókolom, az eredeti anyag meg gyakorlatilag ki lesz herélve.
Mondjuk ezt a kiherélést nem csak pop/rock zenekarok* követik el. Nagyon nem szeretem például, mikor Dunántúlit vagy Dél-Alföldit vonós zenekar játsza bőgővel. Az tök jó az erdélyi zenéhez, de dudán, tekerőn, citerán, stb. hozzátesznek egy plusz ritmusjátékot, ami egyszerűen hiányzik a bőgőről. Erről táncosok is szoktak panaszkodni, hogy nem jó hozzá a bőgő.
Egyébként lehet modern hangszerelést jól is csinálni, ilyen szerintem pl. a Fakutya.
* Egyébként a népzene is tulajdonképp populáris zene, csak egy picit régebbi. Igazából én örülnék neki, ha a népzene, néptánc nem lenne valami nagyon megkülönböztetett dolog, mert funkcionálisan viszonylag kevés különbség van mondjuk egy disco között és jó lenne, ha hagyományőrzés címszó alatt nem lenne kiherélve az egész.
----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egyébként az ilyen próbálkozások ritkán szoktak jól sikerülni - mint írtam. Sajnos - teszem hozzá most. Ennek az első 40 másodperce jól sikerült, de a többi, hát....legyen inkább felejthető! Sehogy sem illik össze, az eredeti dal leveti magáról ezt a dübörgést.
A Kormorán viszont pont ebben (Folk & Roll) jó! A szerzett rock dalok is népdal hatásúak:
https://www.youtube.com/watch?v=tTbwTMkU42o
Amúgy a szerzett népies zene [!nem népzene] egyáltalán nem idegen a magyar kultúrától pl. magyar nóták ilyenek.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Jó, de ez is egy kis kece lányom feldolgozás, jóhogy népies hatású. :) Mondjuk ez szerintem jóval igényesebben lett összerakva szerintem.
Szerintem a feldolgozások általában amiatt buknak el, hogy
- vagy nem értették meg a feldolgozott forrásanyagot, funkcióját, stílusjegyeit, stb.
- vagy tudatosan ignorálták.
----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
húú, ez nagyon bonyi! Kell bele tenni valamit a saját belső "igazságból". Nem egy öncélú feldogozással kell szaporítani a feldolgozások végtelenül unalmas sorát. pl. valamilyen szinten felvetődik, h a közönség megértse, h miért pont erre v. arra a dalra esett a választás a feldolgozásra. (Hülye szó ez a feldolgozás, mintha a húsiparnál bontanának csirkéket - úgy hangzik.)
Tehát az olyan feldolgozások, mint amikor transzponálnak egy másik hangfekvésbe, vagy mondjuk modern vagy egzotikus hangszereken adják elő a tradicionális dallamokat, azok üres és semmitmondó feldolgozások - szerintem. A VHK [és a Kormorán] nem ilyen, abban van plusz "lópor" saját magukból. Attól lesz élő, valós, érvényes h a tradíció és az új "gondolat" egyszerre lesz meg benne összecsengve. De ez persze a legritkább esetben jut el abba a szférába, h a gondolat mint olyan határozott kontúrokkal rendelkezik, megfogalmazható lenne v. ilyesmi. ÁÁÁ nem, csak ilyen sejtések, meg- és ráérzések. Persze lehet h csak túlkomplikálom.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Miért kellene? Népművészet pont arról szól, hogy teljesen szabad az egész. Táncházakat is tökre meg tudják ölni az (önjelölt) folkrendőrök, akik meg akarják mondani, hogy mit hogyan kell csinálni. Vagy befogadja a közösség vagy nem, hosszú távon ennyi szelekció van benne.
Viszont ha már VHK, azok a zenekarok, amiket linkeltem, már azok is egyfajta feldolgozások. Tradicionális moldvai zenekari félállás a hegedű-koboz vagy furulya a réten esetleg duda (ők csimpolynak hívják). Aztán századelőtől a szaxofon, rezesek, ma meg lényegében a szintetizátor. De ez mindegy is, akármin lehet zenélni. Engem ott egy picit az zavar, hogy megszűnik a táncdallam eredeti funkciója.
A feldolgozás szóhoz: Az adatközlő mennyivel jobb szó? :)
----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
arra gondoltam, hogy ha pl "eredetileg" - már ha ez egyáltalán értelmezhető- hegedű és furulya volt amin előadtak egy dalt, és most -teszem azt- citerán és gitáron akarják előadni, akkor ugyan beszélhetünk feldolgozásról, hisz a hangszerelést meg kell csinálni, de csak olyan értelemben, h foglalkoznak, dolgoznak vele. Míg a feldolgozás szónak létezik egy mélyebb értelme is, ami arra utal, hogy körül írva: aktualizál, felújít, érvényesít ill. amit Kassai Lajos mond valahol a tradícióról, h nem az ősöket kell követni, hanem azt amit ők követtek. Ilyen értelemben igen, adatközlés történik, és a közlés formájának tekinthető a hangszerelés, de a tartalmát (magát az adatot) valamiféle gondolatiságként kell felfognunk és értelmeznünk. És egy igazi feldolgozásnál pontosan ezt a gondolatiságot kell megragadni és a művészi ihlet tehetségével aktualizálni. pl az is aktualizálásnak tekinthető, h ha az adott gondolatiságnak az átfolytató jellegét "fogalmazza" meg, hogy lám akkor is igaz és érvényes volt és lám még most is az. (Ugyan gondolatiságról beszélek, de itt a gondolat nem v. nem feltétlenül rendelkezik határozott kontúrokkal, szóval kimondhatósággal - hisz zenéről van szó-, inkább érzések, benyomások, intuíciók a jelentései)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Sőt, 5.8, moldvai csárdáska - https://www.youtube.com/watch?v=empjwAoVDLY#t=6m10s
----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+1
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nincs ebben semmi meglepő. A hiphopban ez egy nagyon gyakori dolog, samplingnek hívják, és az esetek többségében nagyon jó végeredmény lesz belőle (persze csak az olyannak,aki fogékony az ilyen zenére).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
++
Ez így van. És nem csak a hiphopban van ez jelen, hanem más zenei irányzatokban is!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem csak zenében.
----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ajánlom ezt az előadást is sampling témában: https://www.youtube.com/watch?v=H3TF-hI7zKc
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Sub
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez valószínűleg mindenki előtt ismerős lesz, de hátha...:
Tetris theme (Tetris Soundtrack)
https://www.youtube.com/watch?v=NmCCQxVBfyM
Eredetileg egy orosz [nép]dal. Korobeiniki vagy Korobushka neveken.
https://www.youtube.com/watch?v=0lN-iL3hz4g
https://www.youtube.com/watch?v=dTIOqtPIaFk
Nagy zongorán is elég jól vibrál :) https://www.youtube.com/watch?v=7CrUtVVu08g
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Keress rá egy ismertebb dalra, amiről tudod, hogy már máshol hallottad. Megmutatja mi az eredeti és milyen feldolgozások készültek.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Wow! Köszi! El elég jó! Kicsit kicsi az adatbázisuk sajna, pl Chopin -ra 12 találatot ad. (ennél azért valószínűleg többet feldolgoztak) Mondjuk van a
G. Dénes György - Száz éve már (elég negédesre sikerült feldolgozás)
https://www.youtube.com/watch?v=0muhHDx8C7s
Eredeti:
Chopin Etüd Op 10 no 3 [Trisstesse]
https://www.youtube.com/watch?v=JS7KfOyMEIY
Míg az eredeti darab és G.Dénes György is szerepel, de a kettő kapcsolatát nem ismeri sajna. :(
De azért köszi még egyszer! Még jól jöhet! :)
#uhh, Nature Boy-ra hozott vagy 500 feldolgozást :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egy picit offtopic, de szerintem érdekes. (Ne sajnáld rá az időt!)
Az eredeti szám: Zedd - Clarity
A "feldolgozás": Angelica Hale - Clarity
Teljesen mást (is) énekel 1:49-től, de honnan?? Néhány meghallgatás után rájöttem, hogy az eredetiben is ott van, csak azt szintetizátor "énekli". A feldolgozásban meg aki tudja. ;)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Huh jó füled van! :) Észre nem vettem volna! Mondjuk teljesen most sem vagyok biztos benne mi az amit hallok. Nem ismertem ezt a dalt, sokszor meg kell hallgatni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
No, ezt a dalt én sem ismertem. ;)
Csak a kislány a kedvenc énekesnőm, és a kvázi-sógornőmnek el kellett magyarázni, mikor csak legyintett. A hallásom nem olyan jó, de rengeteg operát és orgonát hallgatok - az utóbbi előfordult sokszor élőben is.
Egyébként látszik, hogy ezt akkor először adta elő, mert ilyenkor vezényel magának egy kicsit. :)
Well, folytatódjék a reklám! :)
Linkeltem ide is egy összehasonlítható eredetit.
Azóta a kislány megöregedett - nyáron már 12 éves is lesz!
Shontelle: Impossible
Ha fokozni szeretnéd a felhasználói élményt, akkor hallgasd meg még néhány előadótól. ;)
És csak utána ezt, hogyan lesz egy unalmas, hosszadalmasan zötyögő számból egy rövid bunkócsapás.
America's Got Talent: The Champions 2019 - döntő - Angelica Hale: Impossibile
Az elődöntős számnak meg az az érdekessége, hogy Mel B jól lecseszi, miszerint "nem elég andzselikás" - amin persze mindenki megrökönyödik. Szerintem meg itt adták vissza azt, hogy a helyette a hasbeszélő lány nyert 2017-ben.
America's Got Talent: The Champions 2019 - Angelica Hale: Fight Song
Tudjuk, amerikában annak a legnagyobb a pöcse, aki a legfurmányosabban tudja elnyekeregni a himnuszt egy meccs előtt. :-)
No, itt az amerikai és kanadai himnusz.
Bocsi, dugulok. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Tulképp asszem nem is pusztán hallásról helyes beszélni, hanem a hallásról és a zenei memóriáról együtt. Szóval felismerni, h az énekbe belecsempészték az egyik hangszer hangját, miközben két eltérő hangszerelés szól, azért nem olyan teljesítmény ami szerénykedésre jogosítana fel Téged :)
Amikor még ált.isibe jártam, akkor ének órán gyakorta voltak a hallást és zenei memóriát tesztelő/igénybe vevő feladatok. Eleinte csak ritmusok visszatapsolása, később zongora hangjának kottázása hallás után. Gyerekként könnyebben mennek az ilyen feladatok, idővel elveszik ez a képesség, hacsak nincs forszírozva.
Én eddig abban a hitben voltam h az Alicia's Keys az egy virtuális zongora szoftver fantázia neve és nem egy élő személy :D ( https://www.youtube.com/watch?v=3_54ERfLElI )
Sajnos a linkelt Girl on fire - Angelica verzió nem elérhető!
Van egy nehezen magyarázható ellenérzésem a csodagyerek jelenséggel kapcsolatban. Most ennek hosszabb fejtegetése helyett, durva közelítéssel ~aki dudás akar lenni, pokolra kell annak menni szólással írnám le. Mert h enélkül csak a kápráztató, de üres virtuozitás marad. Formai dolog tartalom nélkül. Miközben a nagy zenészek és zeneszerzők is rendre csodagyerekként kezdték a karrierjüket és csak később értek fel művészileg a bennük lévő isteni szikrához. Amikor a zeneiség már nem magában való célként, hanem a világról alkotott elképzelés kifejezésének eszközeként jelenik meg. Másfelől ezzel együtt veszik el az az ártatlanság és naivitás, mely a gyermeki bájjal kombinálva teszi elragadóan tündérivé Angelica produkcióit. Kedvenced nagy változások elé néz, és nem csak az életkorából eredő hangváltozásnak.
Elvitathatatlan erénye a youtube-nak, mint elsődleges platformnak, de persze szélesebben és általánosabban az internetnek h az életutak íve követhető marad. pl. aki kíváncsi Emily Bear -re az fellelheti a videókat a kezdetektől:
az első megjelenés: https://www.youtube.com/watch?v=eyshyzE3yew ; eltelik pár év és korához képest (12?) már hihetetlen érettségről tesz bizonyságot mind a saját kompozíciók (Indigo, Arraignee) mind az előadás tekintetében: https://www.youtube.com/watch?v=YtqauyW2hss ; aztán prodizsi ide, tálent oda az ember csak értetlenül néz, h ez micsoda, és miért kellett? : https://www.youtube.com/watch?v=brVZBnIuXTY . Fájdalom, de az lehet mögötte, h elérte tehetsége határait és ezt belátta. Megmarad egy jó jazz-zongoristának, filmzeneszerzőnek, de h a-listás sztárokkal versengve játsszon Rachmaninovot, az a kabát úgy tűnik sajnos nagy lesz rá.
Igazából nincs párhuzam vagy konklúzió. Pusztán egyfajta reflexió a csodagyerek gyártásra.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Köszi a dícséretet. Biztosan van valami érzékem hozzá, hiszen apám Wagner rajongó volt, meg két évig skótvicceket tanultam a zongoratanáromtól. :-D A zenei memóriához néha meg az is hozzásegít, ha milliószor hallgatom végig a nekem tetsző dolgokat. Bámulatos, hogy igen gyakran egyre újabb részleteket fedezek fel egy ronggyá hallgatott műben is.
A linket javítottam, meg ide is rakom: https://www.youtube.com/watch?v=nqftSKOtJ-w
Királyság ez a jútyúb! Minden pöcs rakja fel a hulladék videóit, aztán órákig lehet mazsolázni, míg az eredeti HD tartalmat megtalálod. :(
Ezen az Alícián mexakadok! XD Az nem Alicia's Keys, hanem Alicia Keys - "... számos díjat nyert, köztük tizenöt Grammy-díjat, tizenhét Billboard Music Awardot és három American Music Awardot..."
Ez azért érdekes, mert szerintem a kislány előadása sokkal jobb.
Értem mire gondolsz a csodagyerek effektussal. Angelica elsősorban előadó, de zeneszerző is. Csak kérdés mire marad ideje, mert 5 éves kora óta fellép, éneket tanul és kitartóan tör a célja felé. Igaz, közben már szerepelt két sorozat epizódban és rajzfilm szinkronhangjaként is alkalmazták. Valószínűleg el fog érni egy olyan szintet, amikor már nem lesz mit elénekelnie, és akkor nekiáll komolyabb számokat szerezni. Hacsak Hollywood be nem szippantja. Vagy az egészségi állapota nem romlik, mert ráadásul "szepszis túlélő" is. Négy éves korában kapott egy bakteriális tüdőgyulladást, amely többek között a veséit is kinyírta, végűl az anyukája egyik veséjét kapta meg. (Ha orvosilag pontatlan, még akkor is jobb, mint az egyik magyar fordítás: májátültetés ;)) A Sepsis Alliance gyermek-nagykövete, néha törvényhozókkal is találkozik, rendszeresen koncertezik kórházakban is.
Ha láttad az Einstein agyáról készült dokumentumfilmet, talán itt is ilyenről van szó és nem csodagyerek gyártásról. A szülei két éves korában figyeltek fel arra, hogy a kislány a rádióban szóló számokat énekelget! A felépülése után taníttatni kezdték. Szerintem a hang és az ének képesség azért nem fejleszthető úgy, mint a Polgár lányok sakktudása. Igaz, rengeteget gyakorol, de olyan precizitással képes énekelni, ami komoly operaénekeseknek is becsületére válna. A fejlődését végignézheted a youtube-on, már 5 éves korától. Ha már zongoristával támadsz, Bruno Fontaine is 4 éves korában kezdett el tanulni. ;)
A komoly szintugrás szerintem az AGT 2017 idején történt. Whitney Houston-t már korábban is szinte hibátlanul "utánozta" - miközben számtalan versenyen a versenyzők jó része ezt a szintet meg sem közelítette. Ez volt a nagy ötlet, hogy lehetne saját stílusa - mivel van is, és képes is elénekelni! Az ilyenben Lous Armstrong volt nagy. Mindent jól el tudott énekelni, de előtte "armstrongosította" - persze ettől jobb lett, mint az eredeti. Kb. itt tart most Angelica, miközben az elmúlt két évben a hangja és énektudása is sokat fejlődött. Valószínűleg 17-18 éves korára abszolút csúcson lesz.
Vannak ilyen példák és ellenpéldák. Jackie Evancho szépen énekelt, de kihullott a versenyen - 8 éve volt 5. helyezett. Szintén 8 éve Amira Willighagen nyert hollandiában - mára kész operaénekes. Rajongók szeretik összepárosítani az egyes énekeseket. Láttam egy Cristina Ramos - Angelica Hale párosítást - az utóbbi pont a két himnusz volt. A párosítás oka pedig pont az, hogy a profi énekeshez képest a kislány eredetibb. Szóval ebből a szempontból nem féltem.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
> Ha láttad az Einstein agyáról készült dokumentumfilmet, talán itt is ilyenről van szó és nem csodagyerek gyártásról. A szülei két éves korában figyeltek fel arra, hogy a kislány a rádióban szóló számokat énekelget!
Nem láttam. De olyasmiben magam is hiszek, h kivételes zenei képességek hátterében vélelmezhető valamilyen fiziológiai elváltozás. pl Horowitz kapcsán is felmerült - bár kifejtésre tudtommal nem került- h virtuóz zongorajátéka a sajátosan fejlett központi idegrendszerére alapozódna. azért kéretik ezt fenntartással fogadni, elég sok furcsa dolog van vele kapcsolatban!
De mondjuk az közhely h a négereknek a "vérükben" van a zene. Vagy tudok másik, magyar vonatkozású példát is: https://www.youtube.com/user/BencePeterOfficial - aki első látásra egy kissé mintha túlmozgásosnak tűnne, közben persze precízen ritmusban van. Valahogy az egész játékára jellemzően úgy érezni, mintha hatalmas energiatöbblettel rendelkezne. Kicsit mintha már át is menne művészetből sportba a teljesítménye. A gyorszongorázás világrekordere pl. Sajátos és szokatlan át/feldolgozásai nagyon populárisak, de [sztem] nehéz lenne ráfogni a művészi elmélyültséget. Esetleg egy adag jóindulattal tudjuk be az életkorának! Az öncélú virtuozitás inkább valamiféle cirkuszi produkciónak tekintendő, semmint művészetnek. A magam suta nyelvezetén csak súlyos banalitással tudom megfogalmazni: h a virtuozitás - ami nem is nagyon jelent egyebet, mint gyorsaságot és dinamikát- csak a művészi tartalom kifejezésének eszközeként, annak alárendelve nyer létjogosultságot.
> Angelica elsősorban előadó, de zeneszerző is.
Esetleg van link valamely általa szerzett műre? Csak kiváncsiságból.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Sajnos nem találtam meg pont azt a filmet - Discovey vagy NatGeo - mert rengeteg film készült az Einstein agya témában.
Először ezt a rövid cikket olvasd el! A filmben két csávó összeszedte a rengeteg agydarabot, majd számítógéppel összerakták. Utána egy agykutató professzornővel álltak össze a vizsgálathoz. Einstein sokat "gyakorolt". Patkánykísérletekkel megállapították, hogy az útvesztőt jól megtanuló és begyakorló patkányok agyában bizonyos helyen szemcsék alakulnak ki. Ugyanezt a jelenséget megtalálták Einsteinnél is. A másik dolog pedig az, hogy hiányzott két barázda is - tehát extra összeköttetések is voltak, méghozzá pont a lényeges helyeken.
Ez utóbbi elég gyakori dolog. Van aki bizonyos színekre bizonyos szagokat érez, vagy hangokra ízt. Ezt nevezhetjük defektusnak, vagy akár táltos képességnek is. Nekem is van hasonló! Mint hardver fejlesztőmérnök "látom" az áramkör "mozgását". Ami egy szoftveresnek fekete doboz szabályrendszerrel, a hardveresnek séma és csatolások, az nekem néha olyan, mintha az ic felemelné a lábát. ;) Fiatal koromban az öregek sokat csesztettek: Döntsd el, hogy szoftvert írsz, vagy bipoláris processzort készítesz! - Ilyenkor időkritikus helyen minimális hardver kiegészítéssel jócskán lehet gyorsítani a programot. Persze ez azért nem einsteini képesség, de nem mindenki fogja fel azonnal.
Figyeld meg a Girl On Fire előadását! Nem a nóta fő sodrását, hanem a finom hajlításokat, hangugrásokat és trillákat (biztos van ezekre szakkifejezés is...), már amennyire a közönség tombolásától lehet hallani. Ezt egy normális képességű ember nem hogy megtanulni sem tudja, de talán nem is fogja fel. Egy ismerősömnek játszottam le az egyik kedvenc operaénekesnőm* énekét. - Figyeld csak meg ezt a beszúrt magas hangot! - Aztán a harmadik ismétlés után feladtam, mivel abszolút nem tudta miről beszélek. Az illető zenész!
Az öncélú virtuozitás inkább valamiféle cirkuszi produkciónak tekintendő, semmint művészetnek.
Aztán mégis feltalálták a bel canto-t. Pedig az egy olyan hangképzési módszer, amit normális ember sosem követ el, vagyis természetellenes. Sportteljesítmény? Is. Csak az ének szebben szól. Íme egy sportteljesítmény: Montserrat Caballé Longest Note 18 Seconds. Úgy 30 éve hallottam élőben énekelni. Meg se próbálom körülírni, mert lehetetlen.
Az operaénekesek is tanulnak, akár a matematikusok, vagy az ácsok. De az énekel igazán szépen, aki nem kínkeservesen állítja elő a hangokat, hanem "csak" elénekli. Pont úgy, ahogy levegőt veszel. ;) Visszatérve a kislányra - bár szeret kiabálni -, de bármilyen hang után bármilyen hangot elő tud állítani, csöppet sem erőlködik. Biztosan sokat gyakorolta - csináld utána. :-D
*Itt a fent említett ária, kb. 3:07-nél a magas. Erőlködik?
Háát, Angelica biztosan nem egy Beethoven, de majd lesz! :)
https://www.youtube.com/watch?v=exHP47-g4Jc
https://www.youtube.com/watch?v=tXQBHW8nTdg
Ezek inkább aranyos emocionális nóták, meg ugye a Szeptikus Szövetség...
Nekem nem rögzítette a dalomat 7 éves koromban a Paramount Studios in Hollywood, California. :((
Gyorszongorázás? Yuja Wang?
Nekem meg van egy felvételem a világ leggyorsab country számáról. Tipp?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Biztos velem baj, de képtelen vagyok egyazon skálán értelmezi Angelicát meg Netrebkot. Az utóbbi kész, érett művész, akinek a hangjában és énekében én ugyan kivetnivaló nem tudok, meg nem is mernék felfedezni. Az előbbi meg egy bájos kislány, megáldva egy jó adag önbizalommal, magával ragadó lelkesültséggel, korának megfelelő hangszínnel, és pallérozott énektudással - de trillák, meg hajlítások tudomisén micsodák, azért bőven messze vannak attól, h elájuljon tőle az ember. De mint gyerek persze ügyes, és megérdemli a biztatást, és elhiszem a hozzáértőnek, h megvan benne a tehetség lángja . És összességében igazán megejtő jelenség, szóval megértem h a kedvenced lett!
A művészetet nem lehet megszámolni vagy mérhetővé tenni! A 18 másodperc és a 765 is teljesítmény - csak éppen más jellegű: mondjuk cirkuszi.
Nagyon meg lennék lepve a Yuja Wang ilyesmivel idétlenkedne! De amúgy sztem ...hááát az talán túlzás h ő kiégett lenne, de már olvastam/hallottam tőle olyat, h legszívesebben ruhatervezéssel foglalkozna. Gyerekkorától a zenére idomították, tényleg vérprofi előadó, de érthető ha besokallt. Itt https://www.youtube.com/watch?v=LzWEAVTECDg Kocsissal dicsérik egymást kedvesen. Szóval sztem a Kocsis által emlegetett felxibilitás eufémisztikusan pont arra vonatkozik, h bizonyára megvan h ő [Yuja] hogy szereti játszani, de már rég túl van azon, h ragaszkodjon az elképzeléséhez, ezért ha karmester úr így kéri akkor így, ha meg úgy akkor úgy játssza. Nincs tétje számára a dolognak, profi előadás lesz mindenképp - a közönség hosszasan fog tapsikolni örömében [mindegy, azok úgy sem értenek hozzá] mindenki a pénzéhez jut, ő közben meg a szabásmintákon agyalhat. Tudom, rosszindulatú vagyok :) Egyébként ezen az előadáson ott voltam, kíváncsi voltam rá élőben. Sugárzó jelenség.
Szeptikus szövetség.
Megint a kisördög: de nincs az a bűn, amit egy ilyen tehetség kutatónak hazudott show műsor szerkesztősége ne követne el, h minél nagyobb teljesítmény tudjon bemutatni. Ha ez már pozitív értelemben nem fokozható, akkor jön a negatív értelmű fokozás, azaz h az aktuális tehetség mekkora nagy hendikeppel indulva produkálja az adott teljesítményt. Ami így abszolút értékben nagyobbítható. Ezért térnek ki a bemutató kisfilmekben oly' előszeretettel mindenféle nyomorúságra - aligha az érintett kérésére és érdekében történik mindez.
Van egy furcsa paradoxon (kibic art-poétikája): az abszolút tökéletesség/szépség művészetileg nem értelmezhető. Csak ennek a hiánya: a fájdalommal beoltott szépség tud művészetként megjelenni. Természetesen lehet valami vidám, örömteljes - de érteni kell h ezek nem azonosak az abszolúttal, hanem az ellentétpár egyik pólusai - így eredendően bizonyítják a másik pólus jelenlétét.
Egy ilyen súlyos betegség a gyerekkorban jó belépő lehet a művészetbe, de tragikus belépő az életbe.
Nem tudom melyik a leggyorsabb country szám. Áruld el kérlek!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szó sincs arról, hogy egy befutott világhírű operaénekest párhuzamba állítanék egy popénekes gyerekkel. Netrebko Caballéhoz hasonló kaliber, de mindannyian kedvenceim. A pop éneklésre, mint valami komolyabb énekteljesítményre sokkal később figyeltem fel. Hogy mennyire eltérő képesség kell a két műfajhoz, azt a Caballé-Mercury páros előadása példázza. ;)
Ja, ilyen cirkuszra gondolsz. Csak egyetérteni tudok. Nem érdekelnek a művészien horgoló űrhajósok sem. ;) A művészet mérhetősége nem a Guiness rekord szintjén dől el. Van aki minden lépcsőt megszámol, azt is ami a toronyba vezet. Vannak kisfilmek, amiben operarészletekkel mutatják be egy-egy énekes hangterjedelmét. Ez egy statisztikai adat, vagy lehet rekord is. De természetesen a művészet ott kezdődik, amikor az áriát elénekli és ahogyan elénekli. Bármilyen művészeti ág szubjektív, nem mindenkihez, nem minden réteghez szól. Az előbbiekből kiindulva, egy mű előadása is egy teljesítmény lehet. Mint amikor a Nagy Lászlót Nagy László szavalja, vagy más.
Akkor most fordulj meg egy kicsit a lovon! A show az show, előre szerkesztve, próbálva. A 4-5-6 tagú zsűri sokszor előre megírt szöveget olvas fel, és a valódi döntéseket sem ők hozzák. (AGT!) A valódi döntnökök a kb. 50 nem nyilvános "superfan", akik minden bizonnyal üzleti szempontok alapján is ítélkeznek. Az AGT egy jó vetélkedő, van nyersanyag, az NBC színvonalas műsort csinált. Nem hinném, hogy Angelica hozott magával 6-10 zenészt, fénytechnikát és tüzijátékot néhány számhoz. :-D Ennek ellenére nagyon sokan őt várták győztesként, de csak második lett. (2017) Talán túl népszerű volt a harmadik helyhez. Hogy miért nem győzött, arra meg több összeesküvés-elméletem is van. ;) Aztán a hájpolásért nem kell senkit sem utálni, csak a sajtót vagy médiát. A kislány tényleg súlyos beteg, túlélő, de nem ezért énekel jól. Viszont tényleg sok-sok éve fellép, támogatja a kórházakat és egészségügyi szervezeteket. Ebben a tevékenységben a vetélkedő csak segített, hiszen sokkal többet jelent, ha egy híres ember a fellépő.
A "találkozásunk" sem a hájpolás miatt történt. Néha "végiglapoztam" a *GT "golden buzzer"-es előadásokat a következő kirekesztő módon: többnyire csak az énekes számokat, de nem az X faktor, nem a Voice, sem a Voice kids vetélkedőket. Talán úgy ítéltem, hogy aki vegyesfelvágott mellett is énekel, az esetleg jobban csinálja. Ráadásul mindezt egy év késéssel, tehát nem a napi hírek figyelése mellett. Ekkor láttam a Girl on fire-t. Biztosan szerepe volt benne az NBC koreográfusainak is, de minden szempontból kiválónak találtam az előadást. Az eredeti számot nem is ismertem, ezért csak később jöttem rá, hogy azért is tetszett, mert sokkal dinamikusabb volt az utánzat. Ezek után tanulmányoztam csak, ki ez a kis előadó. Egyértelmű, hogy a 4-5 év énektanulás akkorra kezde meghozni az eredményt, és azóta egyre inkább magabiztos tudássá érik. És ez volt az idei vetélkedőn is. Megmondta, hogy csak a részvételért indul. Számára csak egy magabiztos játék volt, ahol a technikai tudását fitogtatta - persze volt mit. Olyan nagy nevek mellett indult, akik mellett már labdába sem rúghatott. Pl. az első helyezett bűvész - Shin Lim - már csak az elnökválasztást nem nyerte meg. ;)
A "korának megfelelő hangszínt" minden bizonnyal a 2017-es vagy korábbi felvételekre alapozod. Töltsd le ezt, ami március 9-i felvétel. A poén kedvéért két fiatal művész Atalantantából. Háát, elég érdekes, nekem második hallgatásra bejött. ;)
És a leggyorsabb country szám Szűcs Antal Gábor: 22-es expressz - ha jól tudom a címét. ;)
Ha érdekel...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hát lehet h kissé igazságtalan voltam Angelicával, a Kidney Foundation féle éneklése érettebbnek tűnik. Próbálom, de behunyt szemmel sem sikerül elvonatkoztatni a korától. Ez inkább gyerek- , mint felnőtthang. Persze ebben nincs semmi meglepő :). De nagyon szépen énekel, és a fiatal kora ellenére a populáris műfajban már most is megállja a helyét. De lehet jobb lenne minél előbb továbblépnie és nem beleragadnia ebbe a meglehetősen lapos műfajba! Persze szinte biztos h ő ezt egészen másképp látja. Eleve a gyermeki lélekhez a könnyedség áll közel, és amit magam -látszólagos sznobizmussal- laposnak nevezek, az számára értékként és célként jelenhet meg, ráadásul a siker és a népszerűség által visszaigazolt módon. Erre mondják, h az úton végig kell menni! Nem lehet a művészet lényegéhez tartozó bölcselet birtokába jutni pusztán a tanulás felületességével. Arra eszmélni kell - majd, sokára, idővel talán!
Egyébként nekem az is meglehetősen fura, h az olyan ázsiai származású sztárok mint Yuja Wang v. Lang Lang mit [és honnan] értenek az európai kultúrából? Tegyük fel a kérdést magunknak: hát mi mit értünk a kínai kultúrából? Én ugyan nem sokat... Szóval azért kellene hozzá (khm) 'magabiztosság' h odamenjek Pekingbe és kínai szerző darabját mutassam be a kínaiaknak európaiként - ahogy pl. a kínai Yuja játszott Bartókot Budapesten inkább egzotikusan, mint autentikusan hatóan!
Írtad korábban, h néha Angelica vezényel magának. Ez a jelenség a zongorázásnál is megvan, afféle önszuggesztióként van jelentősége. Sőt a mimikának, az arcjátéknak is. Ezt pl a komolyzenében kevésbé járatosak mindig viccesnek találják, ahogy a zenész grimaszol. Miközben - sztem - pontosan ez a legnehezebb része az előadói tevékenységnek/létnek. Ugyanis itt egyfelől az jelenik meg, hogy igen komoly pszichikai terhet jelent az előadónak um. benne élnie a műben/darabban (nem csak az előadás ideje, hanem a betanulás, próbák folyamata alatt is), magán viselnie annak teljes súlyát; másfelől nagy intenzitású érzelmekkel kell közvetítenie a szerző ihletettségét a közönség felé, amelyhez a hangszeren történő játék csak a formai aktusnak, a szállító layernek vagy a közlés eszközének tekintendő - és mint ilyen csak másodlagos jelentőséggel bír. A lényeg az ihletett állapot érzelmi szuggesztiója a közönség irányába. Hogy ez milyen jellegű terhet jelent arra pl. a komikus, akinek magára kell tudnia vonni a publikum figyelmét és meg kell tudnia teremtenie az oldott légkört ahhoz h aztán a viccein nevetni tudjanak, akkor is ha a közönség meglehetősen érdektelennek és fásultnak mutatkozik eleinte. Csak egy zenésznek nem pusztán mulattatnia kell tudnia a közönséget, hanem tudnia kell elszomorítania, meghökkentenie/felráznia, elbizonytalanítania stb - az érzelmek széles skáláját kiváltania a zene eszközével. Az ezekhez szükséges átélés jelenik meg a grimaszokban és a testtartásban olykor.
Andrei Gavrilov plays Rachmaninov Elegie op3 No1
https://www.youtube.com/watch?v=2Fy4kSo7Xx8
Ugyan az Anastasia Kobekina csellista átélésével:
https://youtu.be/CsxTeAY2Liw?t=66
A másik, ATL féle Angelica felvétel nekem annyira nem jött be sajnos.
Kerestem ezt 22-es expresszt, de nem találom.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A Sanghaiban végzett Ying Huang is Párizsban énekelgetett, amikor 27 éves korában felkérték a Madama Butterfly operafilm címszerepére. Itt az igazi nemzetközi összefonódás és kultúrák találkozása! Egy kínai Párizsban japánt játszik olasz nyelven. :-D Ebben a szerepben nekem az ő előadása tetszett eddig legjobban. Pedig olvastam olyan kritikát, ami szépen lehúzta a "gyerekhangja" miatt. (Nyilvánvalóan egy tízegynéhány éves gyerek szerepére a 100 kilós 80 éves énekesnő az ideális.) Bár később a NY Metropolitan nem esett kétségbe ettől a kritikától és alkalmazta.
Szóval a technikai tudás nem mindig függ a hangszíntől, legfeljebb a hangterjedelemtől, ti. van-e mit kihasználni. Angelica hangja az elmúlt 2 évben mélyült egy kicsit - ki tudja hol áll meg, de azért még viszi a magasakat is. Aztán akár így is maradhat. Ez sem basszista, pedig sokkal öregebb. (Hallgasd csak végig!)
Én is elgajdolom ám rekedt borízű hangon a bocobocit! ;) Kíváncsi voltam miért szól az ének egy-egy részlete olyan szépen. Bizony, Ying Huang képes egyidejűleg négy különböző hangot megszólaltatni. Ez már műszakilag igazolt technikai tudás!
A Kidney Foundation felvételért elnézést kérek! Sajnos éjszaka hallgattam meg nagyon halkan. Aztán kiderült, hogy a hang egy kissé torz. :(
Ha meg a korától nem bírsz elvonatkoztatni, akkor - mint egy autóreklámból kiderült - a "csöppség" évi $150k bevétellel rendelkezik. (Ebben a műfajban az átlag < $40k.) És ez tavalyi adat, mert az AGT 2019: Champions döntő valószínűleg nagyot dobott rajta. Apuka a manáger, így a pénz a családban marad. ;) És az megvan, hogy 3/4 filippínó és 1/4 kaukázusi? (Mert apuka félig kaukázusi.(???))
A vihogásból hogyan lesz művészi átélés? Itt egy példa: Hero. A kiscsaj elég jól tartja magát annak ellenére, hogy nyilvánvalóan valaki röhögteti a nézők soraiból. :)
Bár én kevésbé vagyok oda a zongoráért, de Bruno Fontaine feje is megér egy misét játék közben. ;)
Azért írtam: Ha érdekel... a 22-es expressz, akkor elővakarom a koncertfelvételeket és eljuttatom neked. De csak akkor, ha megtartod saját használatra, mert nem kaptam terjesztési jogot.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az önvezényléshez akartam még írni Glenn Gouldot - nem is értem miért nem ő jutott az eszembe rögtön - hát fura egy fazon volt! Az még hagyján h magának vezényelt, de felvétel közben még dünnyögte is néha a darabot, ezzel erősen hozzájárulva a hangmérnökök pályaelhagyásához :) Azt hiszem a papája készítette neki azt a lehetetlen széket, amit aztán mindig magával cipelt, mert csak azon - valami egészen abszurd pozícióban - ülve tudott zongorázni. Legtöbbször Bachot játszik. Vagy szinte mindig...
Glenn Gould-J.S. Bach-The Art of Fugue (HD)
https://www.youtube.com/watch?v=4uX-5HOx2Wc
Hát igen, valahogy ilyenek gondolom a művészeket! Ő az, nagyon! Ahogy írja valaki a kommenteknél, tulképp nem is a közönségnek játszik, hanem magának. A dialógus közte és a zene között folyik. Szép gondolat!
Én persze szeretem a zongorát, főleg a romantikus, érzelmileg nagyon felturbózott darabokat (Chopin, Rachmaninov). Bach nagyon más! Ha jól csalódom nem is nagyon szokták az előadók ezek műveit egyszerre felvenni a repertoárjukba. Akik Chopint, Rachmaninovot játszanak ritkán játszanak Bachot is. Mások meg azt tartják, h a zene vele kezdődik és vele is ér véget. Vagy Beethovennel? :D
Rémlik, h valami módszer szerint arra jutottak, h Bach zenéjének még van egy olyan aspektusa is, h biblia helyeket jelöl ki. Nem találom...lehet valami offline dolog volt. Elrugaszkodott elképzelésnek tűnik, tiszta Sci-Fi...de hátborzongató, h még ilyen utalások el lehetnek rejtve benne.
Ez a show-biznisz olyan mint valami vámpír. A fiatal tehetségek, mint ártatlan lányok vérével tudja magát a felszínen tartani. Fantomként szállja meg őket, és megrontásukért talmi sikerrel, népszerűséggel és lopott arannyal fizet. ( Tényleg, milyen jól értesült vagy ;) )! Nagy örvény ez, még a család is érintett!
Áááá, hagyd a csudába azt a 22-es csapdát! Inkább elhiszem hallatlanba, h az a leggyorsabb :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nekem tetszik Glenn Gould, egyáltalán nem néz ki őrültnek. ;) Nézd meg ezt: Maurice Ravel Bolero London Symphony Orchestra Valery Gergiev - különös tekintettel a karmesterre és annak a pálcájára. Mert itt használ, míg más esetekben nem szokott. ;) Ha csíped ezt a műfajt, akkor némi vadászat után talán megtalálod a HD verziót is.
Bachról és a zongoráról itt egy cikk. Lényegében Bach idejében még nem nagyon volt zongora és nem is nagyon tetszett neki. Az orgona után igazán megértem, hogy az a vacak kis kaszni nem nyerte meg a tetszését. ;)
Mintha nem is írt volna zongorára semmit.
A jobb orgonákat szokták így dícsérni: "Ezen az összes Bach mű eljátszható." Vagyis a mester keményen kihasználta a lehetőségeket.
Ulrich Meyer 1997-ben könyvet írt Bach kantáta és oratóriumelemzései nyomán, és 39 oldalon át sorolja azokat a bibliai helyeket, amiket a Mester műveiben, librettóiban idézett, vagy amelyekre alkotásaiban utalt.
Erre gondoltál? Nincs ebben semmi scifi, csak egy vallásos, bibliaszerető zeneszerző, akinek brutális kifejezőerejű szerszámkészlete volt és használni is tudta. (Biblical quotation and allusion in the cantata libretti of Johann Sebastian Bach>Biblical quotation and allusion in the cantata libretti of Johann Sebastian Bach)
Keressél Mozart Varázsfuvolájáról néhány elemzést! A játékosnak tűnő darab minden hangjegyének és hangnemének filozófiai értelemben vett jelentése és mondanivalója van!
Nagyon remélem, hogy a család nem hagyja veszi anyuka veséjét! ;) Bár show nélkül igen nehezen lesz valakiből popénekes. A tipikus történet, amikor valaki jól vagy majdnem jól csinál valamit, aztán felbukkan egy menedzser és kifaragja és beviszi a málnásba. Remélem, hogy ebben az esetben a szerető család nem szúrja el ennyire. És hangsúlyozom, hogy a két nagy vetélkedő csak dobott egyet Angelica karrierjén, de ő már jóval korábban és céltudatosan kezdte. Tehát szó sincs arról, hogy egy kislány ügyesen énekelt, és Simon Cowell rögtön elkezdte taníttatni és menedzselni - lásd Paul Potts. Igaz, ő ugyan kicsi, de nem lány. ;)
Nemrég megdöbbenéssel olvastam, hogy ifjúkorom egyik kedvenc együtese a Slade honnan indult. Eleinte skinhead zenekar voltak egy skinhead kocsmában, ahol marhára élvezték a buli utáni verekedéseket. :) Az énekesük a horrorisztikus hangjával lett híres. A menedzser jött, hosszú hajat növesztett nekik és befutottak! Pl
Ilyen is van.
Viszont a Fantomért fekete pontot kapsz! Ennek pont annyi köze van Az operaház fantomjához, mint Hókefélkének a Walt Disney razfilmjéhez. ;)
Igaz, a topic témája a mű alapja egy másik (zene)mű, de itt semmi ilyen nincsen. Gaston Leroux művei a misztériumot, és a hiteles korrajzot jelentik Párizsban. Ennél a darabnál művészi környezetbe helyezve. A musical meg valami más. Az eredeti pedig a "tv változatnak" titulált Az operaház fantomja (1990), a többi meg gyér utánzat.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
De abszolút őrültnek néz ki G.G. első ránézésre. Pedig sztem nem annyira nehéz megérteni, h részben értelmezi, részben magyarázza a darabot a gesztusaival és a testtartásával is. Annyira őrült, mint a gyermek, aki belefeledkezik a játékába. Jobb szó az átszellemült, abban nincs bántó felhang.
A fogpiszkálóval vezénylés az más! Az ízléstelen és megalázó. Ugyan excentricitást ez is, az is, de mégsem egy "műfaj" sztem!
Köszönöm a zongorás cikket! Nekem a zongora tetszett jobban a csembalóval összehasonlítva. És mintha a szerző is azt sugallná h Bachnak is a zongora tetszett volna jobban. De persze nem az ára miatt, hanem az általa biztosított játéktechnikai lehetőségek miatt.
Az orgonával kapcsolatos ismereteim elég korlátozottak, régebben még el-el mentem templomi koncertre kíváncsiságból, meg h élő zenét is halljak. Érdekesnek érdekes volt, de nem fogott meg. Valahogy túl sok volt nekem. Előadói szempontból számomra meg kész rémálom, h még lábbal is "gépészkedni" kéne, a két-három sor billentyűzet mellett - nem beszélve a rengeteg ki-be hzogatandó rézfán fütyülő kisangyalról :). Általában még a zongora egy soros billentyűzete meg három pedálja is sok nekem, pedig az lényegesen kompaktabb és emberi léptékűbb. El nem tudom képzelni, h lehet az orgonán megtanulni játszani - szal ilyen értelemben külön csodálom az orgonistákat.
Nem tudom h ez a Meyer-féle könyv lenne-e az eredeti forrás. De itt egy rejtett dologról van szó. Valami olyasmi hogy az ütemvonalak meg a hangjegyek jelölnek ki biblia helyeket valamilyen szisztéma szerint. És a zene és a biblia hely között kapcsolat ismerhető fel. Mondjuk ha a biblia helyen valami jelentőségteljes v. drámai dolog szerepel, akkor zene aminek a kottaképe megjelölte a helyet is olyan hangvételű válik. Hogy találtak ilyen összefüggéseket, de még nagyon az elején voltak a kutatásnak. Pár éves (max. 5) dolog ez, de sajnos nem tudok róla többet felidézni. Valószínűleg nem ez a könyv, hisz ez régebbi.
Utána nézek majd a varázsfuvolának! Felkeltetted az érdeklődésemet!
Az az ellentmondás az Angelica sztoriban, h valaki aki nyilvánvalóan többre lenne hivatott a tehetsége által (hisz magad is azt mondod, h olyanokat tud a hangjával csinálni, amit csak az operaénekesek tudnak), mint ami popkultúra v. show-biznisz szintje, az érvényesüléshez (kényszerből v. mert valami okból képtelen felismerni annak lapos jellegét) igénybe veszi azt, mint platformot - és ezzel egy örvénybe sodorja magát. Nem tudom, h mik a bevett utak éneklés esetén a magas kultúrához. De felteszem itt is jelen van az a jelenség h "kívülről" azért nehezen engednek be új tehetségeket, ha azok nem az elvárt utat követik.
Mellékszál, de a zongoránál pl. kedvenc előadóm Valentina Lisitsa is megküzdött ezzel. Az ő sztorija dióhéjban, h képzett zongorista volt amikor - már nem olyan fiatalon- Oroszországból Amerikába emigrált. És az ismertségére úgy tett szert, h a youtube-ra feltöltögette a zongorázásait. És nagyon népszerű lett, mert - esetében már nem tehetségről kell beszélni - egyedi, elegáns, arisztokratikus, egyszerre szenvedélyes és precíz játékstílusa van, igazi világklasszis előadó. És a net-népszerűség következtében már a szakma is kezdett vele foglalkozni muszájból - ugyanis már nem lehetett megkerülni v. 'elhallgatni'. Megjelentek írások, kritikák róla. Míg végül ez a nyomás odáig fokozódott, h nagy-nehezen megnyiltak előtte azok az ajtók a magas kultúra panteonjaiba, amik addig zárva voltak. Ma már abszolút a-listás sztárként van nyilvántartva.
De azért félek, h ilyen sikersztoriból nincs túl sok!
Drábik Jánosnak valamelyik könyvében olvastam először arról, hogy tulképp az egész popkultúra egy globális összeesküvés, egy pszichológiai kísérlet, ami a fiatalok életkori sajátosságaira építve, azokat kihasználva kísérel meg - egyébként rendkívüli eredményességgel - egyfajta szoft-manipulációt. Továbbá az elsődleges platform a kábítószer-fogyasztás propagálására.
Szimpatizálok ezzel az elképzeléssel.
Ha a zenére szűkítjük, akkor annak kell a kiinduló pontnak lenni, amikor még a zene elsősorban a népzenét jelentette, és a népek az identitásukat védő és átfolytató kultúrájukban a szélesebben vett világtól elszigetelve, de a szomszédaikra azért hatást gyakorolva éltek.
A változás akkor következik be, amikor megjelennek és elérhetővé válnak olyan technikai vívmányok mint a fonográf és a rádió. Ezzel kinyílik Pandora szelencéje, megszűnik az addigi elszigetelődés, és elterjed az identitás nélküli világzene, a jazz. Most képzeljük el, h ez a modernség önmagában milyen romboló hatással lehetett a zene addigi kulturális védő és átfolytató szerepére? Ezt a hatást ismerték fel a manipulátorok, és a pszichológia eszközével kidolgoztak egy olyan programot, ami a fiatalokat célozva elszakítja őket a saját kultúrájuktól. A beat, rock és pop korszakok már ennek a jegyében telnek. Beatles, a Stones stb ennek az aktorai. Mára kijelenthetjük, h totális győzelmet hozott ez a program a manipulátoroknak. A fiatalok jórészt egyáltalán nem ismerik saját autentikus kultúrájukat, azt hiszik h adott esetben a magyar zenei kultúra egészét olyan magyar zenekarok jelentik, amik ennek az imént vázolt trendnek megfelelő zenét állítanak elő.
Természetesen mára a dolgok végtelenül cizelláltá váltak. Olyan műfajok is megjelentek mint a musical vagy rockopera stb. És vegyük azt is figyelembe, h ha valami egyértelműen "fekete" lenne, akkor az nem lenne fenntartható. Tehát az alap,h úgy kell manipulálni a "feketére", h közben a fehérnek is teret kell adni bizonyos mértékig.
Tulképp mind a mai napig igen erős az a trend, h a könnyűzene célközönsége a 20 év alatti korosztály. Miért, ha nem azért, mert ez az a korosztály amely tapasztalatlansága folytán a legkönnyebben befolyásolható?
Kiegészítve azzal, h azért némi eltolódás érzékelhető abba az irányba, h felnőttek is egyre szélesebb körben a könnyűzenét tartják "a zenének". Ez sztem részben abból jön, h már ebben nőttek fel, részben pedig az emberi minőség általános leromlásának tudható be.
Köszönöm a fekete pontot :) Azonban nem Gaston Leroux művét linkeltem ide, még csak nem is az egész musicalt. Csak ezt a bizonyos dalt - az oly' fiatal Sarah Brightmannel. Érdekes játék úgy értelmezni a Fantom mondatait, mintha azt a "vámpír show-biznisz" és Christinét, mintha azt Angelica mondaná!
pl.
F:My power over you grows stronger yet
C:I am the mask you wear
F+C:Your/My spirit and my/your voice
In one combined
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az őrült csak szmájli volt. Gergiev és Fontaine sem néz ki különbül. Volt olyan blues énekes, akiről először az hittem, hogy rosszul van a szereplés okozta sokktól. :-)
A fogpiszkáló és a fogpiszkáló méretű karmesteri pálca nem ugyanaz! Különben is már leszokott róla - ti. a karmesteri pálcáról. Annak a toolnak is van egy használati szabályrendszere. Gyerekkoromban nem értettem, hogy az a bácsi, aki hadonászik, mennyivel tud többet egy metronómnál. Hiszen a zenészek önmaguk is elég jól játszanak. ;) - Komolyra fordítva a szót, ha megfigyeled Gergijev idegbetegnek tűnő kézrángásait, rá fogsz jönni: Magasabb szinten értelmezi és átérzi a zenét. Mindössze ezt próbálja rákényszeríteni a zenekarra.
Az excentricitásnak igen sok megnyilvánulása lehet. A "Tiltsuk be a tapsot!" - egy előadótól - éppen olyan agyrém, mint a "Közönség a darabot nézze, ne a karmestert!". (Wagner - Bayreuth-i zenekari árok triplázása.)
Az a sok huzattyú az orgonán nem bonyolult, azok kapcsolják be az egyes regisztereket (síp csoportokat), amivel a hangszínt lehet meghatározni. Régen a "lapozó" feladata volt a kezelésük. Manapság a számítógépen rögzített beállítások automatikusan vagy térd- és lábkapcsolóval látják el ezt a feladatot.
Az orgonáról olvashatsz némi ismeretterjesztést Orgonaismeret jegyzet vagy Orgonaismeret jegyzet. Aki meg nem tud megvenni egy templomot, az a lakótelepi szobában is felépítheti a játékasztalt. ;) (A srác orgonista, orgonakonstruktőr és a Fazekas igazgatója.)
Egy orgona, már csak ránézésre is, általában egy műalkotás és egyben műszaki csoda is. A hangzása is monumentális, ami kedvez a gyengébb előadóknak. De mester kezei között megérdemli a nevét: a hangszerek királynője. (Miközben itt gépelgetek egy néhány milliárd tranzisztort tartalmazó szerkezeten ;)) Egy rock dobosnak nehezebb dolga van, hiszen egyszerre 4 szólamot is játszhat, míg az orgonánál...vagy mégse? ;)
A több manuál meg csak könnyítés, amikor egy-egy szólamot más hangszínnel kell játszani. Ebből a szempontból brutálisabb daraboknál néha 2-3 hangonként kell átkavarni a regisztereket. Ezt csak számítógép vagy egy alaposan bedrogozott lapozó képes végrehajtani. ;) Widor bácsinak van egy tokkátája, ami 22 percig tart, látszólag csak fel-le cikáznak a hangjegyek. A mű egyik értelme pedig az, hogy az orgona összes regiszterét megszólaltatja. (Népies nevén: A hét törpe indulója. ;))
Egy kicsit fokoznám az ellenérzésedet. ;) Van egy lemez, ahol 1 ember 4 (négy) orgonán játszik egyszerre: Bach / The Four "Great" Toccatas And Fugues - The Four Aniphonal Organs Of The Cathedral Of Freiburg Played Simultaneously By E. Power Biggs. :-D
az ütemvonalak meg a hangjegyek jelölnek ki biblia helyeket valamilyen szisztéma szerint
Csak arra vigyázz, hogy van Biblia kódja. Matematikailag ostobaság, mégis professzorok foglalkoznak vele. Meg a A 23-as szám is.
Például a WTC lerombolása 2001.09.11 -> 2+1+9+11=23. Naugye! ;)
Hogyan lehet befutni, azaz széleskörű elismertséget szerezni? Régen sokat számított ami állandóan szólt a rádióba. Manapság meg ott az internet. Ennek megfelelően elég sok hulladék is felkerül. A könnyebb műfajban pl. kocsmákban lehet játszani, már ha az adott helyen felférsz a színpadra, és a gázsiból ki tudod fizetni az eszközök odaszállítását. A karaoke sokkal menőbb, mert mindenki szeret szerepelni! ;) A könnyű műfajban az amatőrök soszor ingyen játszanak! Voltam olyan metál koncerten (kocsmában), ahol három együttes lépett fel. Ahogyan a zenekarok cserélődtek, ugyanúgy cserélődött az 50-80 fő hallgatóság is. Ezt nevezhetjük aprózódásnak is. Ennek ellenére, ha van egy CD-nyi anyagod, már egy-egy darabot "terjeszthetsz" külföldre is.
(Forrás: A párom fia több együttesben is játszott szintetizátoron, énekelt is - hörgőset ;), zenét is szerzett, de már abbahagyta. Ezt a tehetségét nyilvánvalóan a New Yorktól Moszkváig ismert, Liszt-díjas, tenorista nagyapjától örökölte. :-D)
Angelica esetében a két "tehetségkutató" döntő, a youtube, facebook, instagram stb. elég komoly rajongótábor sokkal több, mint amit egy kezdő el tud érni. Azt már tisztáztuk, hogy ez egy biznisz - és tényleg, akár popénekesről, akár zongoristáról van szó. A tehetség + népszerűség az anyagiak növekedését eredményezte (ez már múltidő!). Így egyre több pénzért, egyre komolyabb eseményeken fog szerepelni. Viszont - szerintem - a halál ott kezdődik, amikor "Britney Spears éppen most jött ki a dorg-, alkoholelvonóról vagy ideggyogyiról". Hiszen azt is írhatták volna, hogy már megint milyen fantasztikusan énekelt...De ilyet már nem írnak.
olyanokat tud a hangjával csinálni, amit csak az operaénekesek tudnak
Az azért teljesen más skill, de azért képes sokat gyakorolni, hajszálpontosan énekelni, és amit egy jobb énekes "elbocibocizik", azt gazdagon, virtuóz módon diszíteni. Bárki utánozhatná, de ...
Fojt. koev, csak most el kell mennem.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hát izé...
Középiskolába és kollégiumba kerültem a Petőfi '73 után egy évvel. Ezt megelőzően, a rossz nyelvek szerint, több középiskolás tömegverekedést oszlatott a rendőrség, bár az újságok nem írták. ;)
Volt egy "tevékenységi kör", amelyet az akkoriban induló filmklub bevezetőihez hasonlóan a pápai Szabó istván tanár úr - alias Csicsa - tartott. (Akkoriban igen sokat káromkodott, de festegetett is.) Az izraeli helyzettől kezdve az öngyűlöletig mindenről volt szó. A tanár úr egyszerű középiskolai tanár volt, bár nyáron az ELTE pszichológusait képezte tovább, és megnyert egy "az ifjúság körében végzett szociológiai felmérés" (vagy valami hasonló) pályázatot is.
Az egyik beszélgetés során egy kollégánk felállított egy tökéletes képletet:
Igazság = ( Kossuth Rádió + Szabad Európa Rádió) / 2
És akkor még javában az "átkosban" voltunk...és fizika II. tagozatra jártunk. ;)
A tömegmanipuláció az a tananyag része és nem a popkultúráé. Sőt amit az iskolában is tanultál - "Divide et imperia" - metódus eszköztárához tartozik, pedig 2500++ éve nem volt még popkultúra. A rádió, internet csak egy-egy újabb platformot jelentenek. Nézd csak meg a katolikus egyházat, ami mindig is a hatalomról szólt. "- Mária Magdolna... - A szajha!?" (Da Vinci kód) Ez egy 800 éves félrevezetés, amit az egyház szükségesnek tartott. Ha van Bibliád, akkor látszik, hogy az egyik pontban Jézus találkozott két szajhával, és a másik pontban szó esik Mária Magdolnáról. A két pontnak semmi köze egymáshoz.
Manapság a Die Hard 4.0 igazsága áll: "- Maga híreket hallgat!? És el is hiszi? ... - A szerkesztőség minden nap összeül és megszerkeszti a műsort. A cél az, hogy féljél és vásároljál." (Elnézést kérek, biztosan pontatlanok az idézetek.)
Szóval egy olyan bácsi, aki a kommunista rezsim alatt tanult államtudományt, majd a SZER szerkesztője volt, tán nem minden esetben beszél ostobaságokat. Kedvenc íróm Asimov, aki bármiről tudott írni. Méghozzá olyan módon, hogy két bekezdéssel később akár az ellenkezőjét is bebizonyította. ;)
A zenének van pszichikai hatása. Hasonlóan egy vershez, nem minden darab szól mindenkihez, de azért a zene inkább, mint egy vers. Sajnos az átlagos ember elég ostoba, és jó részük műveletlen is. Ennek tetemes része a szülők és az otthoni környezet az oka. Anélkül, hogy manipulálnák őket.
Identitás nélküli világzene: a jazz? Aki ilyet állít, az halgasson meg egy afrikai nyelvészt. (Közben a mindent is tudó európai nyelvészek szégyenkezve balra el.) Persze a zene romboló hatását meg nem kérdőjelezném. Vegyük például az Eurovíziós fesztivált - mára show, régen dalverseny - amin ByAlex szerepelt. No, az romboló, felér három terrorcselekménnyel! :-D
Az is identitásvesztés, ha Rahmanyinovot hallgatsz, vagy csak a jazz? Inkább ragozzuk tovább a Porgy és Bess, Ókovács és Valencia James karibi származású táncosnő, aki hogyaszondja: "A kubai Nemzeti Táncművészeti Intézetben tanultam modern tánc és afro-kubai szakon, később itt, Budapesten, a Táncművészeti Főiskolán diplomáztam." WTF, szinte tapintom az identitást. :-D
Ebből csak azt a következtetést vonom le, hogy a négerek, a zsidók és a cigányok a legrasszistábbak. Meg a fehérek. És a többi. :-DDD
a könnyűzene célközönsége a 20 év alatti korosztály
Nem vitatkozom.
A Kodály-módszert Japánban keményen űzik, míg Magyarországon...
Te se vitatkozzál! ;)
A drogfogyasztás célközönsége viszont nem a 20 év alatti koroszály, és popzene sem kell hozzá.
A szabad nép ópiuma
Minden ötödik fiatal amerikai felnőtt opioidok miatt hal meg
Az opiátkrízis megoldása ott van az orrunk előtt
Remélem sikerült jól összezagyválni a véleményemet. ;) Tehát, mielőtt bármiben is hinnél, tanuld meg a fenti vastagbetűs képletet, és alkalmazd nyugodtan napjaink bármilyen problémájára!
Ha más vetülete is érdekel a zene problémájának, akkor közelítsd meg mondjuk egy jogász professzor szemszögéből. (Földi halandó számára csak a könyv első fele érdekes, míg a Legfelsőbb Bíróságról szóló második rész inkább szakmai-pszichológiai vonatkozású.)
Ebből - mint műszaki szakember - kiemelném az RCA és az FM rádió esetét. Ugyan régen volt, de ma is itt tartunk! Az MP3-korszak lassanként végetért, de szó sincs arról, hogy áttérnénk a veszteségmentes tömörítésre. Hiába adott az összes műszaki feltétel, az AAC a következő lépcsőfok. Erről is lehet mindenfélét magyarázni, de az már túl bonyolult lenne, ha nem kéne. :(
Bach és a zongora mégegyszer. A cikk szerzőjének sugallata ellenére hallgass meg néhány orgonaművet! Kizártnak tartom, hogy aki ilyen darabokat tud írni, beérné egy olyan eszközzel, ami szinte semmit nem tud ábrázolni a leírtakból. A csemballóhoz képest persze nagy előrelépés, hiszen az csak egy pengetős hangszer. Az orgona hasonló a gyér hangerőszabályzási lehetőségei miatt, de azt javarészt helyettesíti a regiszterek kombinációjával elérhető hatás.
A "vámpír show-biznisz" kb. úgy halad, amint leírtam. Már nem "... aki megnyerte a ...", mindössze Miss lett belőle, amikor felkonferálják egy olyan helyen, ahol fellépett pl. Aretha Franklin is. Még nem olyan híres, de nagyon jó úton halad.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Bocsi, kissé el voltam havazva!
A karmestert én sem értettem gyerekkoromban. De mondjuk ebben nincs semmi meglepő, hisz a gyerek azért [is] gyerek mert nem érti a dolgokat. Aztán persze van aki úgy marad, gyereknek :)
Mondjuk Kocsisról azt tartották, h nem olyan szépen hadonászott a kezeivel karmesterként, hisz ő ugye eredetileg zongoraművész volt. Így aztán persze a zongora szólistának, ha olyan darabról volt szó, nyilván egészen részletekbe menően tudott instrukciókat adni. De sztem a zenekarral is elég határozottan bánt, nem spórolt a hangjával a próbák alatt ;-) - beszélik. Amúgy szívesen néznék ilyen próbákat is, főleg ha jön egy külföldi vendégkarmester a zenekarhoz, és akkor eleve adott még a nyelvi korlát is. Amikor a koncepción túl nüansznyi dolgokat kell megértetni, akkor nem elég ha minden második szót ismeri a zenész :-). Szóval biztos nem úgy van, h a zenészek rendre visszakérdeznek, itt inkább egyirányú a kommunikáció. Nem is tudom h hogy működik ez, mindenki angolul beszél, vagy ott ül egy zeneértő tolmács a próbákon? Szóval biztos mókás lehet amikor a zenekar meg a karmester próbál "haverkodni" :-D
Köszönöm az orgona tananyagot! Már beleolvastam jó pár oldalt! (viszont még a Varázsfuvolával is el vagyok maradva.)
Hát ez a házi orgona nem semmi egy szerkezet! Ami ugye felveti rögtön azt a kérdést, h ha minden orgona más, akkor körülményes lehet a rögzített hangmintáikat megfeleltetni az adott szerkezet kezelőszerveinek. Ilyen szempontból a zongoránál nincsen gond, van 88 billentyű meg három pedál. Oké, most tekintsünk el a Bosendorfer plusz billentyűitől! Szóval gondolom itt nem két klikkelés hangmintát cserélni, hanem komolyabb incializációt igényel a művelet!
Nekem Kawai CA63 elektromos zongorám van. Lassan már 10 év körüli lehet - szerencsére semmi baj nincs vele. Annak idején elég jó darabnak számított, ma már biztos sokkal jobbak az újak. De már nem nagyon követem trendeket műszaki szempontból sem. Van benne 4-5 zongora hangszín, meg egy rakás más hangszer is. Orgona is többféle. De ezeket nem használom egyáltalán. Illetve, lehet olyat h layerekre lehet tenni egy-egy hangszert és egyszerre két layert megszólaltatni és ez ad viszonylagos széleskörű lehetőséget a különböző hangzások előállítására. Van valahol egy hosszú listám a beállítási opciókkal, amivel különböző gyártmányú, típusú zongorák hangjához hasonlót lehet elérni. Persze csak játék. Meg aztán van ugye, h midi-ként össze van kötve egy számítógéppel, és akkor a virtuális zongora programokat hajtja meg. Már sokat szórakoztam ezekkel (pl. eleve külön kell fejhallgatóra, meg normál szobai hangzásra beállítani), de aztán végül mindig oda jutok, h nem nagyon tudok jobb hangzást előállítani, mint ami az eredeti Kawai zongora hang. Szóval most épp olyan periódusban vagyok, h felhagytam ezek állítgatásával, megfelelő a gyári :) De amúgy jó móka! Már csak játszani kéne rendesen megtanulni ;-)
A hogy lehet befutni, majdnem rezonál a hogy lehet slágert írni kérdéssel. Mindig máshogy :). Ha lenne recept akkor mindenki tudna slágert írni, illetve mindenki sikeres tudna lenni. De ez ismeretelméleti alapon kizárható, hisz épp azért lesz sikeres valaki, mert mások viszont sikertelenek/kevésbé sikeresek. Ez az egész siker dolog másrészt evolúciós mintára van megrántva: aki jobban adaptálódik a tömeg igényéhez az sikeresebb lesz. És mondjuk ez elég éles elválasztó az előadó és az alkotó művészet között. Míg az előbbinek lételeme, nélkülözhetetlen kelléke a siker, addig az utóbbi számára nem bír fundamentális jelentőséggel.
Érdekes h akár Liszt, akár Chopin eszménye olyan zenész, aki egyszerre előadó- és alkotóművészként is tevékeny. Ugye Liszt, mint zongorista, előadóművész volt és pályája eleje felé arra vágyott h olyan darabokat tudjon szerezni, mint Chopin. Chopin viszont alkotó, zeneszerző volt és úgy akart tudni zongorázni, mint ahogy Liszt tudott (aki jobban játszotta el a darabjait mint ő, a szerző).
Idealizált alakok. Tudtad, h Liszt szabadkőműves volt? Döbbenet! De ááá már ez is olyan, h sokan voltak akik kérték a felvételüket, mert mondjuk kíváncsiak voltak. Aztán képbe kerültek, h mik ezek, meg mit akarnak és többet már nem is mentek közéjük. Aztán előkerül valami irat, h na tessék, hát az volt az illető. Franz :) tudja!
Fájdalom, de az összefüggések szorosabbak, mint hinni mernéd! Ha az Aranyháromszögben bő volt a termés, akkor a Rolling Stonesnak turnét kellett szervezni, h teríthessék az anyagot és új fogyasztókat toborozzanak. Olyan sötét dolgok lehetnek a háttérben - a kábítószer, meg a popkultúra csak jelentéktelen mellékszál -, h akik beleláttak azok vagy beleőrültek, vagy az életük kockáztatásával virágnyelven próbálták a világ tudomására hozni: pl. Orwell: 1984, vagy ha már filmklub és a '70-es évek Polanski: Rosemary gyermeke! Aleister Crowley neve talán ismerős, ha máshonnan nem, akkor Ozzy már bemutathatta. De van sok más név is, személyek és intézmények. A kábítószer és a popkultúra terjedése kéz a kézben jártak egymással. Az amerikai társadalmat a kábítószer fogyasztással a fiatal értelmiségen, az egyetemistákon keresztül fertőzték meg. Bizonyos értelemben a fertőzés vivőrétegének a beatzene lett kitalálva -a koncerteken osztogatták az LSD-t -, ami talán még az egyetemistáknál is fiatalabb generációt célzott. Pszichológusok tervezték meg, és a fiatalságban általánosan meglévő, értelmetlenül mindennel szemben való lázadás jelenségére építették a manipulációt. Pl. külsőségekben az un. beatles-frizurában is ez a lázadás manifesztálódik. Persze ez már régi történet, de koránt sincs vége. A tapasztalható drogliberalizációs törekvések mögött ugyan azon sötét erők sejthetők.
Ne nekem higgy, hanem a fülednek :)
nothing is real
Az Imagine-t, meg mintha egyenesen Soros írta volna: nincs menny; nincsenek országok; nincs vallás
https://www.youtube.com/watch?v=YkgkThdzX-8
Szóval Angelica a maszk, amit a vámpír show-biznisz visel!
még reagálok majd a kimaradt dolgokra is...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szajha
A keresztény savazás aktuálisan liberális privilégium, és épp ezért szoktam magam távol tartani ettől, nehogy azt gondolja bárki, h liberális pozícióból teszem. Szeretett vezérünk az európai identitást 1) a görög bölcseletre; 2) a római jogra; 3) és a keresztény hitre alapítja.
Sajnálatosan, nekem a világgal kapcsolatos alapélményem a mátrixi értelemben vett: valami baj van a világgal élmény.
Így aztán logikus, h a fenti három dologgal kapcsolatban kételkedjek.
A kereszténység terhelt a felekezetek közötti kérdésekben való eltérésekkel, a különböző pápák és ellenpápák ténykedéseivel, a népi hitvilág elképzeléseivel stb. De ami számomra az elsődleges probléma, és ebben látom a legfőbb manipulációt, h a judaizmusra van alapítva, aminek dogmája, hogy a Zsidó Isten kiválasztott népe. Teljes mértékben elfogadhatatlan számomra az ilyen tanítás. Isten nem választ ki egy népet a többi közül, ilyet csak és kizárólag emberek találhattak ki, amit aztán Isten szájába adtak.
pl.:
Mert az Úr, a te Istened megáld téged, a miképen megmondotta néked; és sok népnek adsz zálogos kölcsönt, te pedig nem kérsz kölcsönt, és sok népen fogsz uralkodni, és te rajtad nem uralkodnak.
http://biblia.biblia.hu/read.php?t=1&b=5&c=15&v=6
Dárbiknak az az alaptétele, h azért van a baj a világgal, azért nincs valódi demokrácia, mert a gazdaságot magánpénzrendszer működteti ahelyett, h a közhatalom, az állam - amit a monetáris jog valójában megilletne - által kibocsátott pénz működtetné. Most ebbe itt nem akarok mélyebben belemenni, igen nagy toposza van! A lényeg a hitel, a kamat és a magánpénzrendszer.
Létezik felvetés, h tulképp a mózesi törvényekben nem a monoteizmus, hanem a monopolizmus van lefektetve. A kölcsön-kamat mechanizmus eszközként jelenik meg a népek leigázására. És korunkat is ez a pénz/uzsora diktatúra jellemzi, nem a szabadverseny. A megjelenő szellemiség a legszélsőségesebb rasszizmus és a legvadabb kapitalizmus. Ilyen törvények a bankároktól származhatnak, és nem Istentől. A kérdés adja magát: a bibliát a bankárok írták, és tették törvényeiket mindenki által kötelezően tisztelendő dogmákká, ami messze több mint egy alaptörvény vagy egy alkotmány: vallássá? Na ez egy igazi enigma ;-)
Rachmaninov kontra jazz
Nem tagadom, nehezemre esik megragadni, h mi a lényegi különbség. Mitől építő az előbbi, és mitől romboló az utóbbi. Persze ez így bután sarkos fogalmazás...
Rachmaninonv az európai kultúra része, gondolom ez vitán felül áll, zenéje nagy hatású; arisztokratikusan elegáns; egyedi; felismerhető; némileg modernnek/(késő/poszt)romantikusnak aposztrofálnám - nehéz besorolni.
Ezzel szemben a jazz kulturális értelemben eredendően idegen műfaj; felszínes; szintetizáló; gyökértelenségét kellemetlen önmagára való reflektálással palástolja. Tulkép nem akarom szétsavazni a jazzt, magam is meghallgatom, van amit szeretek belőle. De.. kicsit olyan az, mint ahogy mi európaiak értjük, ha valaki azt mondja, h az USA egy viccország, az amerikai identitás egy vicc. Amerikai kultúra? Na ne röhögtess!:-) Persze ez így bántó, de a benne foglalt igazság azért valós és érvényes igazság.
Nehéz elképzelni, h egyáltalán h tudta kikezdeni a jazz azt az organikus és elemezhetetlenül gazdag kultúrát ami annyi századon keresztül jellemezte európát? Kellett hozzá a történelmi és kultúrtörténeti korszakok nagy változása. A tradíció irreverzibilis megbomlása; a dinasztikus birodalmak szétverése; az iparosodás; a társadalmi változások; gazdasági válság => ~a modernitás színrelépése. Minden amit fejlődésként szokás hivatkozni, valójában ez mind lepusztulás, hanyatlás volt, mely folyamat megjelenik az emberi minőség leromlásában is. Talán pont az definiálja az emberi minőség leromlását, hogy a modernitást fejlődésnek és nem lepusztulásnak ismeri fel. Perverz módon a népség az uniformizálódott termelő-fogyasztóvá züllés felé fordul a modernitás csalfa fényében, és tagad meg hagyományt, erényt, nemességet.
Ilyen körülmények közt fogadja el a modern ember ezt a léha jazzt, ami ugyan totálisan idegen tőle, de hát ez szól a rádióból, erről írnak a lapok, és (bűnös) Párizsban is megint új tánc és frizura jött divatba és arról pletykálnak, h a legújabb szaxofonos fenomén nem is néger valójában, hanem fehér ember, aki csak feketére festette az arcát meg a kezét, h autentikusnak(?) tűnjön!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Más hangszer még hagyján, az érdekesebb rész ott kezdődik, amikor elkezded a ritmust is variálni. Tavaly egy táborban szórakoztunk olyannal, hogy a Tetris zenéjét elkezdtük különféle ritmusokra ráfeszíteni, hogy abból mi sül ki: eredeti 4/4 helyett 7/8-ba, 9/8-adba, lassú magyarosba, 5/4-be. Ok, utóbbinál csúfosan elvérzett a társaság, attól még vagy 40 percig játszottunk valamit. :)
----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Kérünk videót :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nincs videó. Azt hiszem, csináltam hangfelvételt, de egyrészt egyáltalán nem a célból, hogy azt odaadjam másnak (már csak a többiek miatt se), másrészt mivel gyakorlás jellegű esemény kapcsán készült, nem is annyira értelmezhető önmagában.
----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ernesto Lecuona - Malaguena
https://www.youtube.com/watch?v=EuQQxZ7TXaY
Az eredeti - amúgy közismerten:
L. M. Gottschalk - Souvenirs d'Andalousie
https://www.youtube.com/watch?v=Zad0mWhOj7c
Lecuona kubai, Gottschalk amerikai volt. Innen kicsit összekutyulódnak a szálak. Vegyük ez eredetit! Nos, hát egészen Chopin-es, mi több a Paganini - La Campanella (Csengettyűcske) Liszt féle zongoraátirata is egyértelműen visszaköszön benne. Az egy érdekes jelenség, ahogy Chopin zenéje eléri Amerikát. Pl. Lydie Solomon egész lemezt szentelt és egyben lelekes előadója annak, h miként "fertőzte" meg a kubai dallamokat Chopin zenéje.
Play Me, I'm Yours
Lydie Solomon : de Chopin à Cuba - HD
https://www.youtube.com/watch?v=FA81azZ4LHE
Az leírhatatlan ahogy Julian Fontana - La ley brava c. műve közben megszólalnak a harangok. Kb. mintha Isten akarna kontrázni :-) De ilyesmi nem zökkenti ki az előadóművészünket!
#szerk.:
Itt mutat konkrét példákat is. Érdekesség, h Pleyel pianínón játszik. Pleyel zongorán játszott Chopin.
Lydie Solomon: si Chopin hubiera sido cubano - HD
https://www.youtube.com/watch?v=tuqzQs_YjfA
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Balaton, Trabant: Tangó (Az Eszkimó asszony fázik c. filmből)
https://www.youtube.com/watch?v=RtZBqeUbxlg
Az eredeti:
S. Rachmaninoff - Italian Polka
https://www.youtube.com/watch?v=e04sbY1zeqs
"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni