Majdnem négy nap a zöld pokolban

Még tavaly hívott fel, a Bravo Baits tulajdonosa (pár feeder túrájukon voltam velük), hogy szüksége lenne egy úszós emberre, aki tud 12 órát ülni a ládán, rakóval, 4 napon keresztül. És ha ez a kihívás még nem lenne elég, törpés vízen kellene fehérhalazni.

Akkor nem tudtam megoldani, de ezt a meghívást idén teljesítettem számára – ezt még a tavaszi horgászkiállításon egyeztettük. Így lettem részese a Bravo csapat tagjaként a Háromfai-tó (a „zöld pokol”) rendezésében és helyszínén megtartott „Módszerek háborúja” 4 napos horgászversenynek.

Természetesen egy szöget sem lehetett leejteni az autóban, mikor elindultam, nem sejtve még, hogy családi intermezzót követően még aznap visszafele is megjárom a majd háromórás utat – természetesen miután ki-, majd újra berakodtam. Az ember tervez, Isten végez, szokták mondani. Az első etap második napját már teljesítettem.

Ekkor 1-1 külön stégen úszóztunk, vártuk a kárászt, és ez alatt sneciztünk. Élmény 1,8 és felette levő gumikkal küszözni. 🙂 Itt egy kisebb tökös volt pont akkora távra, hogy épp elértem a maximális hosszban (10,5 méterben), illetve tőlem olyan 18–20 méter távolságban kezdődött az ős-tökös, amihez matchel ügyetlenkedtem be. A kárászok a tök alatt bújkáltak, így aznap este rakón nagy aprítást rendeztem közöttük, miközben Mátéék velencei gondolások módjára mentek be a bojlis botokon rajtavesztett csodaszép halakért. Úszós társam gyakorlott matchesként távolabbról húzta.

A bojlis szerelék másképp nehéz. Ez egy hosszú távú, nem alvós, kimerítő, hurcolkodós történet, ahol mindig van mit csinálni… és ha ez még nem lenne elég, a verseny másik jellegzetessége az állandó pakolás. Pakolsz, amikor kiérsz, pakolsz a két etap között a következő helyre – itt ugye be és ki –, majd a második etap végén ismét. Ezt a logisztikát még meg kell spékelni azzal, hogy adott ideig viszont pecázni kell, majd akkor indul mindenki tovább. Emellé a napi 4–5 órákkal én aludtam a legtöbbet a szálláson, mivel nem szerettem volna a parton aludni. Társaim éjjel maximum 1-1 órát pihentek, mert a halak között, jellemző módon, a botok kezelése is folyamatosan ment: csalifrisstítés, ellenőrzés, majd újabb kapás, és így tovább.

A második etap azzal indult, hogy bár gyönyörű, tágas partoldalunk lett, szektorunk csak nyílt vizet határolt, ami nem jó ómen a bojlisnak. Úszóra viszont kettőnknek jutott egy stég. A két láda elfért, és láthatóan párom is rutinosan kezelte a helyzetet.

Eddig nem sokszor kellett, vagy akartam 20 méteres távra matchezni, viszont annyira bevált, hogy a halak letermelése érdekében – meg persze az élvezet fokozása gyanánt – alapos, távoli úszós peca lett belőle, amit nem is nagyon hagytunk abba. Ezt követően mi már csak a holnapra készültünk, de láthatóan kiszívott minket az árnyék nélküli délután napsütése.

Hátra volt még az utolsó nap, ami – mint később kiderült – minden szempontból próbára tette türelmünket és elszántságunkat, de ez már sokkal inkább megszállottságnak számított. A nap előtt azonban konstatáltam, hogy csapatfőnökünk ismét remekel: hol harcsát, hol amúrt húz a lehetetlenből, és csak megy, megy, megy. Bravó, Máté! A név kötelez.

Nagy reményekkel, hatalmas örömpecát várva ültünk be az utolsó napra, de cserébe küzdelem lett minden halért, amit megszereztünk. Minden csapattag kivette a részét minden deka keszegből és kárászból, amit úgy kellett becserkészni, hogy a vízoszlop teljes terjedelmében szinte csak törpe jött.

Már csak a fejünk tetejére nem álltunk. Az előző napi álompálya akkorra tűzforró, törpével sűrűn rakott pokollá vált. De olykor-olykor, amikor nem a bajusz kandikált ki elsőként, szinte már koccintottunk is! A tűző napot tompította a sportfröccs, a törpetüske-szúrásokat pedig a remény, hogy érdemes csinálni. Kevéssel maradtunk le a többiektől: itt 2–3 kg között dőlt el a sereghajtók versenye, és bár akkor eléggé elkeseredett voltam, látva a tabellát, azt kell mondjam, megcsináltuk, amit lehetett – és ez nem volt kevés.

Hátra volt még az utolsó nap hajnala, amikor már úszózni nem lehetett, így ismét a maradék pakolásban nyújtottam segítséget, és beszedtük a szerelékeket. Innen már csak az volt a kérdés, hogy a dobogó hányadik fokát foglaljuk el.

Szépen csillog az ezüst! Szoros verseny, kevés pontkülönbség volt a jellemző, de a nyertes csapat maximálisan megérdemelte az első helyet. Erre mondják: férfimunka volt!

Hozzászólások

Szerkesztve: 2025. 08. 11., h – 13:28

Ismeretlen szakkifejezések listája:

- rakó
- gumikkal küszözni
- (ős-)tökös
- matchel
 

Ez nagyban rontott az élvezeti értéken.

1904.04.08.
RIP Jákub.
neut @

- rakóm, gumikkal küszözni

Ez egy jellemzően 8 és 16 méter közötti orsó nélküli horgászbot. ( Az én botom teljes hossza 10.5 méter ). A tagokat kívülről kell egymásba csúsztatni (rakni) innen a neve. Jellemzően az első 2 tag (kb 3 méter) az úgynevezett topset. Ebbe nagy rugalmasságú és teherbírású gumi van húzva, ami lehetőséget ad arra, hogy nagyobb halakat is kifárasszunk. A gumi átmérőjét mm-ben adják meg, de ez lehetne egy szakítási érték is, ami ESR. Itt az 1.8-as gumi, az abszolute nem kishalra van, sokkal inkább több kilós pontyokra.

- (ős-)tökös

Töklevéllel sűrűn benőtt vizi élőhely. Nehéz benne horgászni, mert könnyen elakadsz, illetve a hal nagyobb biztonságban érzi benne magát.

- matchel

A rakós botok megjelenése előtt a match bot jelentette a ferrari-t az úszós pecában. Orsós bot, jellemzően 3.6, 3.9, 4.2, esetlegesen 4.5 méter hosszban, rendkívül sűrűn gyűrűzve (ez angliai származása miatt fontos), nem tapad le a damil a bothoz nedves környezetben sem. Segítségével és ha az ember még lát is, nem kivitelezhetetlen az 50-60 méterre történő úszós horgászat. Jelentősége nagyban csökkent a feeder technika előre törésével. Ja és igen, helytelenül írtam.

Írásaim feltételeznek némi előképzettséget! illetve más platformon is így jelenik meg.

Maris elkezdek mandarinul tanulni. :) addig marad a szakzsargon. Elég nehéz körbeírni a dolgokat folyó szövegben.

kb mintha kifejtenéd mi az hogy kernelmodul és hogy miért kell fordítani, mi az a libc, mi a jelentősége. Mégsem írtam oda, hogy RTFM

Egyébiránt a legjobb a negatív komment, több szemet vonz és több hozzászólót. :)

peace

https://www.facebook.com/share/v/1HcEanWZ2j/

Ez éppen szembejött ma. 22-23 kg-os busa 10 m-es rakós bottal. Számomra döbbenetes, hogy egy ekkora dögöt ki lehet fogni egy ilyen szerelékkel. A bot nem tört, a zsinór és a gumi nem szakadt, a horog is kibírta. Ha nem látom el se hiszem. 

Sziszi egy fantasztikus horgász. Ő és a felesége nagyon szívén viseli a szarvasi holtág dolgait, de a Tiszàt is nagyon felügyeli.

Sokkal kevesebb üzletet, inkább ökológiai vészhelyzetet lát a busában és így is áll hozzá.

Egy ekkora állatot ilyen felszereléssel megfogni emellett élmény, és még kihívás is. Az ilyen rakók amúgy ( ezt most ilyen magyaràzó jelleggel teszem a kevésbé horgászat ismert emberek kedvéért) direkt ilyen, sőt nagyobb terhelésre vannak tervezve, rengeteg sok műgyantàval a szénszál között. Ettől kevésbé merevek, de sokkal jobban tűrik az igénybevételt.

Franciaországban mostanában a rakóssal harcsázás a téma netovàbbja, ott viszont olyan dolgokkal játszanak (gumi, felszerelés rögzítő ugynevezett dacron connector), hogy ott ha valami elszabadul, akkor nemcsak a botban tehet kárt, hanem az emberben is…. .

Én a kedvenc gumicsontom, a kínai spiccbottal kapcsolatban csináltam nagyhalazásokat, az is efy fantasztikus élmény.

Kutyás, íjász, pecás, informatikus... minden futóbolond elfér itt.

Szerkesztve: 2025. 08. 11., h – 23:14

. (Rossz helyre válaszoltam )