eCaffee blogja

Pentaton generátor variációk (Autonóm módon zeneszerzésre képes szuperszámítógép)

Már egy ideje ígérem, hogy írok/demózok a gép pentaton motorjáról. A generátor szerepében a MusicComposer nevű Java program helyi forkja működik. A programról annyit kell tudni, hogy a nyugati zeneelmélet skáláin képes egy megadott hangnemben kért mennyiségű hangot randomizálni, midi fájl kimenetre. Az ötfokú zene sajátosságait és a világ népzenéiben betöltött szerepét is kihasználva a gép egészen elképesztő dolgokat tud művelni.

Szintetizátoros háttérzene, hangképek:
https://drive.google.com/open?id=1Atqv-ABhIDZ4tXCMnnwZicMZQ0takdig
https://drive.google.com/open?id=11V2QOsntFcwRX2s7ULBumdB5ZHSHFEqD
https://drive.google.com/open?id=1f3w3Ibv0RTo6RnshCi0tiAhUs7uJer_E

Trivial popsong generator (Autonóm módon zeneszerzésre képes szuperszámítógép)

Az eddigi ismertetőkből hiányolták páran a szédítő zeneelméleti mélységeket. Azért nem volt, mert az első ismertetőkben felhasznált (és nem általam írt) különböző generátorok (rengeteg van a gépen) szerzői ezt bőségesen dokumentálták, el lehet olvasni, én is elolvastam, de inkább arra voltam kíváncsi, hogy a való életben (mélyvízben) mire lehet őket használni, ez nagyrészt már kiderült, lesz még róluk bejegyzés, mert nagyon érdekes dolgok születtek, nem csak soundhelixet dolgoztatok, sőt...

A mai kísérlet tisztán zeneelméleti alapokról indul, matek is lesz benne, a végén meg kijön a gépből a popzene. Szóval, az a kezdeti elképzelés, hogy kellene csinálni egy "tróger popdal generátort" (Trivial popsong generator), ami többféle, de nagyon egyszerű zeneelméleti fogalmakkal lesz felvértezve, és egyszerű szabályokat is tud majd megvalósítani, a generálás során random módon tud majd variálni néhány a dallamgenerálást, a kíséretet, a ritmikát, a szerkesztést, és a hangszerelést szabályozó tényezőt, és a keletkező "kottát" brutális stúdiótechnikai megvalósításon keresztül teszi hallhatóvá, egyik kedvenc vesszőparipám, a Phil Spector-féle "Wall of sound" figyelembevételével.

Játsszunk időgépet! (Autonóm módon zeneszerzésre képes szuperszámítógép)

Egy ennyi mindennel felszerelt audiórendszert egészen elképesztő dolgokra is lehet használni, nem csak autonóm zenegenerálásra. A címben szereplő időgépi utalás a mellékelt demó felvételre vonatkozik. A mellékelt felvételen ugyanis -több, mint valószínűleg- személyesen Scott Joplin, a ragtime szerzők koronázatlan királya játszik, 1916-ban, mindössze 10 hónappal halála előtt. Igen ám, de Joplin soha életében nem készített egy árva gramofonfelvételt sem...sajnos...pedig milyen jó lenne, mert akár készíthetett is volna, élete utolsó évtizedében ugyanis már viszonylag elterjedt volt a gramofonlemez.

Távoli géphasználat kutatás-fejlesztési célokra...folyamatban! (Autonóm módon zeneszerzésre képes szuperszámítógép)

Örömmel teszem közzé, hogy ez a kis projekt ma óriási ajándékot kapott. "asci" nicknevet viselő fórumtársunk ma délelőtt meglátogatta a tetthelyet, meghallgatta és megszemlélte az épülő gépezetet, és hozott magával egy HP ProLiant DL160 G6-ost, két Xeon L5630 procival, 24GB RAM-mal, és 2x1TB vinyóval, tartós használatra. Ezúton is köszönöm!

Az az ötletem született, hogy ezzel a bővítéssel már rövid időn belül lehetővé tudnám tenni, hogy egyeztetés alapján, hétköznap az éjszakai időszakban és vasárnaponként egész nap (zárvatartásunk alatt) a zenei szupergép távoli eléréssel zenei témájú kutatási-fejlesztési célokra legyen használható. (Biztosan lesznek olyan projektek, amiknek nem Tianhe-2 az igénye, és olyanok is, akik drága/erős/híres gépre nem tudnak bejutni...szóval, sokaknak jól jöhet.)

A "Signature Sound" és társai (Autonóm módon zeneszerzésre képes szuperszámítógép)

A hallgatható minőségű gépi zene megvalósításához induljunk ki abból a feltételezésből (én abból indultam ki), hogy nálam jóval okosabb emberek már réges-régen kikutatták a zeneelmélet összes fontos kérdését (a szélesebb hallgatóság igényeit lefedő zenék tekintetében biztosan), és okos, tornacipős, kockás inges, és szakállas programozó bácsik ezeket az ismereteket felhasználva már Fortranban megírták anno (hát még azóta...) azokat az algoritmusokat, amik a populárisabbnak mondható, vagy éppenséggel a népszerű klasszikus zenei irányzatok stílusában viszonylag emészthető minőségű kottát képesek generálni.

Mi minden fut a gépen? (Autonóm módon zeneszerzésre képes szuperszámítógép)

Először is, a Linux. Pontosabban, a kissé koros, de kellően stabil, és frissített Little Susie feat. KDE3, ami egy könnyű és gyors OpenSuse származék, a kernel 3.3-as, és rengeteg egyéb holmi is frissült az OpenSuse, Debian, és Scientific Linux terjesztésekből. A hangrendszer ALSA, azon pedig JACK Audio készlet megy, gyakorlatilag szinte minden csomag, ami ALSA vagy JACK kezdetű, az fent van. Fel van pakolva minden, ami MIDI ügyben kellhet, és meg van ágyazva rendesen a renderelésnek is, mert minden létező linuxos szintetizátor és effekt is a gépen van.

A fontosabb alapholmik: alsa, jack, alsatools, kalsatools, qjackctl, qsynth (fluidsynth), rosegarden, zynaddsubfx, jack rack, calf, gmorgan, ecasound, dssi, ladspa, xmms és amidi-plug, java, aseqnet, wine, stb.