Mi minden fut a gépen? (Autonóm módon zeneszerzésre képes szuperszámítógép)

 ( eCaffee | 2018. július 8., vasárnap - 2:17 )

Először is, a Linux. Pontosabban, a kissé koros, de kellően stabil, és frissített Little Susie feat. KDE3, ami egy könnyű és gyors OpenSuse származék, a kernel 3.3-as, és rengeteg egyéb holmi is frissült az OpenSuse, Debian, és Scientific Linux terjesztésekből. A hangrendszer ALSA, azon pedig JACK Audio készlet megy, gyakorlatilag szinte minden csomag, ami ALSA vagy JACK kezdetű, az fent van. Fel van pakolva minden, ami MIDI ügyben kellhet, és meg van ágyazva rendesen a renderelésnek is, mert minden létező linuxos szintetizátor és effekt is a gépen van.

A fontosabb alapholmik: alsa, jack, alsatools, kalsatools, qjackctl, qsynth (fluidsynth), rosegarden, zynaddsubfx, jack rack, calf, gmorgan, ecasound, dssi, ladspa, xmms és amidi-plug, java, aseqnet, wine, stb.

A zenét szerző programok: cgmusic, jcgmusic, ACS, jukebox, LPMG, MantraMachine, MusicComposer, soundhelix, herman, jisungk-deepjazz, music generator, MusicMaker, NIAOniao, stb.

Rendering: szántóföldnyi SF2, zynaddsubfx XMZ file, effekt, ecasound alapú looper, gmorgan alap, egy csomó XML leírófájl pl. soundhelix etetéséhez, és több tonna bash script, ami automatizálja a működő mechanizmusokat.

Egy konkrét működési példa, séma a sok közül: a soundhelix beolvas egy XML-t, a paraméterek alapján generál egy kottát MIDI fájlba, amit megszólaltat a qsynth pl. egy Fluid R3 GM SF2 patch segítségével, de közben a zynaddsubfx szinti ornamentator-szerepben működik, és a saját leírója alapján díszít, dúsít 3-4-5 sávot, sajátos, jellegzetes hangszínekkel. Az eredmény valós időben keverésre, esetleg kompresszálásra, effektezésre kerül, és szól a hangszórókból.

A következő bejegyzésekben érdekes példákat fogok hozni a kellően kialakított hangkép, a ritmus, a "signature sound", és a Phil Spector-féle "Wall of sound" témakörében kalandozva, mégpedig azért, mert szerintem a hallgatható minőségű gépi zenéhez nem a számítási teljesítmény és a matematika a kulcs. A jó zene ugyanis alapjában véve nem matematika, csak viszonylag jól leírható a matek eszközeivel is. :)

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Várjuk a folytatást. Én semmit nem tudok ezekről a rendszerekről, de van egy zenei alapképzettségem, és egy szkepticizmusom az AI témakör jelenlegi tálalásával kapcsolatban, kiváncsi lennék, hogy ez csak egy "szabályok közé kötött random generálás", vagy annál több. Mert hogy előbbi elvi szinten megvalósítható volt mindig is, egy jazz automatikát írni nem bonyolult, az már hogy az érdekes is legyen amit csinál másik kérdés. A megvalósítás, hangképzés részletei nem érdekelnek, csak a "miből lesz a kotta" rész.

Én sem ismerem ezeket a szerzőprogikat, de szerintem ezek szabályok közé kötött random generálást valósítanak meg.

A disztróválasztást nem értem, miért ilyen régi? Valami driver csak ilyen régivel megy?


No keyboard detected... Press F1 to run the SETUP

ez meg a systemd elotti idokbol valo... :)

---
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

A disztró régi, de kellően frissített. Stabil, töviről-hegyire ismerem, biztos alapként tudok rá építeni. (kevés a szabadidőm, bugvadászat helyett inkább a kevesebb, de biztosra megyek)
-
"Attempting to break SpeedLock can damage your sanity"

Felsoroltam azokat a programokat, amiket felhasználtam a kották előállításához. Van közöttük egyszerű random generátor, összetettebb szabályozott véletlen, Markov-lánc, gépi tanulás, minden. A helyüket keresem egy bonyolultabb gépezetben. Minden kirakós-darabkának megvan a helye, ahol majd használható lesz. Szerintem nem az algoritmusok szintjén kell újra feltalálni a meleg vizet, ezt már megtették nálam jóval okosabb emberek. Ők elvetették a magokat, és azok kikeltek. Én nem még újabb vetőmagot szeretnék nemesíteni, hanem a meglévő termésből elkészíteni a talán már ehető kenyeret.
-
"Attempting to break SpeedLock can damage your sanity"

Régen csound-dal próbálkoztam. Az általad írt programok jó részét nem ismerem, ebből már kikoptam, de valami hangszintetizáció, tehát nem tárolt minta, hanem a gép által kitalált hang irány lesz? Nem tudom mennyire megoldható egy fülnek tetsző hang létrehozásának gépesítése...


"I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not."

A felsorolt generátor progikat nem én írtam (persze írok a géphez sajátot is), csak megpróbálom a "termést" használható rendszerbe szervezni. Az autonóm szintetizáció érdekes lenne, a zynaddsubfx segítségével lehetne is deszka-modellezni ezt a kérdéskört. Ehhez lehetne kiindulási pont például a régi Yamaha PSS-790 szinti primitív vektorszintézise, mint modell. Ha ennek a működését megfelelő szabályokból felépített program rakja össze, és az alap hangszíneket a zynadd-dal kelti...ezt már rá lehetne kötni egy soundhelix kimenetére, mint hangszert.

Ennyi mindenhez én már kevés leszek egyedül, szívesen megosztom a gépidőt bárkivel, akinek érdekes ötlete van. (pl. idővel összerakok egy távoli elérést, konzollal, képpel, hanggal, és este nyolctól reggel nyolcig lehetne rajta szabadon kutatni, fejleszteni, kísérletezni)
-
"Attempting to break SpeedLock can damage your sanity"

> A jó zene ugyanis alapjában véve nem matematika

:/

De, a jó zene alapjában véve zene elmélet, ami gyakorlatilag matematika, szomorú vagyok hogy ilyen hozzáállással csinálod ezt a munkát. Random dobálsz hangokat skálán belül ozt jónapot? Mi itt az end game?

Sőt, a hangok fizikája is gyakorlatilag matematika, nem? Az érzelmek meg leírhatók biokémiai folyamatokkal, amelyek szintén matematikai alapokat feltételeznek. Nincs is értelme másról beszélni, csak matematikáról, igaz?

Mind igaz amit leírtál, itt viszont arról van szó hogy zene-gyártó gépet készít a kolléga zene elmélet nélkül, úgy hogy ő bizony 20+ stílust is tudni fog. Te nem látod itt a butaságot és ellentmondást?

(Persze mint kiderül mások által írt programokat integrál össze, szóval van a munka mögött zene elmélet, máshogy nem lehet zenét generálni csak elmélet alapján, úgyhogy ott van az, csak ő kihagyja és leszarja a picit lényegi részt)

> a kolléga zene elmélet nélkül, úgy hogy ő bizony 20+ stílust is tudni fog. Te nem látod itt a butaságot és ellentmondást?

Bar nem engem kerdeztel - es teljesen laikuskent - en annyit latok,
hogy feltett 2 demo szamot, es azok hallgathatok voltak.
A mai zenek kozott, nem logott ki a sorbol.

Sose merult meg fel bennem, hogy megkerdezzem, hogy pl. Nicki Minaj-nak mennyi matematikai ismerete van. Tenyleg nem.

---
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Kérek mindenkit hogy maradjunk a "zene elmélet" kifejezésnél, az hogy a "zene elmélet" gyakorlatilag matematika az most csak mellékes.

Nicki Minaj mögött multi-milliárd dollár értékű szolgáltató cégek vannak akik statisztika alapján előre tudják jelezni milyen zenét kell gyártani adott célterületekre, 2018-ban ezt hívjuk úgy hogy zene ipar, semmi más nincs ezen előadók mögött csak száraz matematika. Meg persze külső.

Lady Gaga például tanult zeneszerző és ő pontosan érti nem csak a zene elméletet hanem a piacot is.

Mindkettőtöknek szeretnék választ adni egyben: A mennyiségekkel a matematika foglakozik, a minőségekkel a filozófia. Én ebben a projektben a minőség kulcsait keresem inkább. Véleményem szerint a különböző zenegeneráló algoritmusok már réges-régen vannak olyan jók, hogy abból akár hallgatható zene is legyen. A minőség (nem a mérhető hangminőségre gondolok) szerintem sokkal fontosabb lenne a már meglévő megoldások termékeny kiaknázásához. Írni fogok erről a blogra. Gyakorlatilag valami olyasmit értek ez alatt, hogy a Mona Lisa mosolyának szépsége és az ahhoz felhasznált megapixelek száma között semmilyen összefüggés nincs. Ebből a szempontból nézve tökmindegy, hogy 1, 10, vagy 100 MPx. Persze van egy szükséges minimális mennyiségi, matematikai küszöb, de a lényeg nem ott rejtőzik.
-
"Attempting to break SpeedLock can damage your sanity"

Nincs elég füvem ehhez a poliverzum-light hozzáálláshoz, sikeres munkát kívánok neked.

sikeres munkát kívánok neked

Köszönöm!

-
"Attempting to break SpeedLock can damage your sanity"

Köszi a listát!

A "The first try"-t egyébként konkrétan mely programok generálták?

A nyers "kottát" (MIDI) a soundhelix generálta. A soundhelix példa XML leíróinak egyike alapján reszelgettem hetekig egy saját input fájlt, amíg az el nem kezdte hozni az általam éppen akkor a programtól elvárható stílust. Amikor már hallgathatóan kezdett produkálni a nyers Gervill rendering alapján, akkor rákötöttem egy tisztességes GM szintit alapnak (Qsynth, Fluid R3 GM) és egy ZynAddSubFX patch-készletet, ami több sávra rádolgozik, dúsítja a túl tiszta GM megszólalást. Ezekre ment egy reverb, egy kórus, meg egy kompresszor, és kész a felvétel.
-
"Attempting to break SpeedLock can damage your sanity"

Tehát a soundhelix "komponálta" a melódiát, köszi!

belehallgatnek. Megtenned, hogy feldobsz vmit vhova?

A cikkben van két link két demo zenére.
https://hup.hu/cikkek/20180707/autonom_modon_zeneszerzesre_kepes_szuperszamitogep

-
"Attempting to break SpeedLock can damage your sanity"

gratulalok! erdekes ez a generalt zene tema, regen engem is sokat foglalkoztatott, de a gyakorlati megvalositasig (en mondjuk le akartam 0-rol programozni, abszolute 0 zenei ismerettel :)) nem jutottam.
ha most allnek neki tuti a deep learning iranyba mennek, mondjuk stilus szerint szetvalogatott slagerlistas zenekkel tanitva egy jo modelt alapnak. vagy meg inkabb eloszor egy olyan modelt epitenek ami felismeri a stilust :)

Köszönöm!

Ha mostanában állnál neki a fentieket kutatni, fejleszteni, akkor
https://hup.hu/node/160057

-
"Attempting to break SpeedLock can damage your sanity"

fejleszto vasam nekem is van, picit erosebb (8 magos i7 @4.5ghz, 32gb ddr4-el) :) idom nincs ;(

Köszi, ez tényleg érdekes!
Főleg a MIDI esemény + audio vegyes loopolás lehetősége, ez nagyon érdekel, ki fogom próbálni.
Az egyik, jellegzetesen filmszerű háttérzenét generáló megoldáshoz használtam eddig parancssorban megírt loopert,
és gondolkodtam azon, hogy egy MIDI-vezérelt, és vegyes forrásokat is fogadó loopert még érdekesebb dolgokra lehetne használni. Faék egyszerűségű szekvenciákból is nagyon izgalmas, fejlődő hangképeket hozatna létre a gép önállóan, és változatosan.
-
"Attempting to break SpeedLock can damage your sanity"