gergov blogja

Parkside 12V akkupakk BMS

Hirtelen nem találtam meg a topikot, de talán itt a HUP-on folyt egy diskurzus arról, hogy a gyártók a készülékek telepeiben milyen BMS-eket használnak.

Van egy Parkside PABS12 B3 akkus csavarozóm. Elsősorban kábelcsatorna csavarozáshoz szoktam használni, mert oda nem kell nagy nyomaték, illetve a kis mérete miatt könnyebb vele létráról dolgozni. Na meg ha ismerős kéri, ezt szoktam kölcsönadni, mondván, hogy nem nagy kár érte, ha tönkreteszi vagy nem kerül vissza.

Na ennek a gépnek az akkuja (PABS 12 B3-1) mondta fel a szolgálatot alig 2 év használat után. Töltőre téve néhány másodperc után telit mutat, viszont a gép már kicsi nyomaték mellett is leáll.

Szétszedtem, 3 db 18650 Li-Ion cella van benne, sorosan kapcsolva. A BMS külön figyeli az egyes cellák feszültségét, de az alkatrészek kis számából kiindulva nem balanceol. És lám, tényleg, az egyik cella 3.3V-on állt, míg a másik kettő 4.01V-on.

Forrasztottam a BMS megfelelő pontjaira egy balanceoló töltőre dugható csatlakozót, és feltöltöttem. Olyan, mint új korában.

Velem van a baj?

Az elmúlt egy hónap termése. Érdekelne a véleményetek, hogy én vagyok a türelmetlen és reagálom túl a dolgokat, vagy tényleg egy csomó köcsög él körülöttem, aki csak azért sem hajlandó elismerni, ha téved?

1.) Reggelről bringával tartottam munkába, amikor az út bal oldaláról (irányjelzővel) elindult egy autó. Én persze megijedtem, satufék.
Ez a szituáció - mármint az, hogy sokszor nem adják meg az elsőbbséget - sajnos annyira gyakori, hogy különösebben már ki sem hoz a sodromból, ezért mellőztem az ordibálást és a bemutogatást, csak egy felfelé fordított tenyérrel felemelt karral jeleztem, hogy ezt talán nem így kellett volna.
Na, a tagnak több sem kellett, az út közepén irányjelző nélkül megállt, lehúzta az ablakot és úgy kiabált a mellette ülő kislányán keresztül kifelé. Megálltam mellette.
- Mi bajod van? - kérdezte lendületből tegezve, köszönés nélkül.
- Nem adtad meg az elsőbbséget.
- Nem látsz? Csak az út közepéig húzódtam be, mehettél volna.
És szerinted én gondolatolvasó vagyok, hogy kitaláljam, hogy láttál és csak az út közepéig jössz, vagy be fogsz nyomni az árokba? - gondoltam, de megkérdezni már nem tudtam, mert máris támadásba lendült:
- Különben is hol van a kötelező felszerelésed?
Itt nyilván a világításra célzott, ami teljes világosság lévén valóban nem volt a kerékpáromon. A hidegre való tekintettel éjszaka a házban tartom, így mivel működtetni egyébként sem állt szándékomban, csak zsebre raktam induláskor.
- A zsebemben.
- Akkor szereld fel!
Ezzel rálépett a gázra és elhajtott. Biztos elégedett volt magával, hogy milyen ügyesen kioktatott.

Elfogyott a KRÉTA?

Az idei tanévtől bevezették a KRÉTA rendszert abban az iskolában is, ahova óraadóként járok.
Gondolom, hogy az üzemeltető nem volt felkészülve a hirtelen megnövekedett terhelésre, ezért érezhetően akadozik még a rendszer. Például óra elején hiányzást beírni lehetetlen, a bejelentkezés - beírás - kilépés folyamatra van, hogy több, mint 5 perc kell. Így hát marad a papír, amire felfirkálom a napi dolgokat, aztán este írom be.
Most ez sem jött össze, mert bejelentkezéskor a következő üzenet fogad:


1105: UPDATE ----- SET C_MEGHIUSULTBELEPESEK = @meghiusultBelepesek
WHERE ID = @felhasznaloBelepesId @felhasznaloBelepesId=[-----], @meghiusultBelepesek=[0],
Could not allocate space for object 'dbo.T_ENTITYHISTORY'.'PK_T_4025043' in database '-----'
because the 'PRIMARY' filegroup is full. Create disk space by deleting unneeded files,
dropping objects in the filegroup, adding additional files to the filegroup, or setting
autogrowth on for existing files in the filegroup.

Hobbielektronika - Kínai kábelek színezése

Teljesen amatőr szinten foglalkozom elektronikával. Bár általában szoktak működni a dolgok, amiket összerakok, előfordult már, hogy a kísérletező kedvemért és figyelmetlenségemért egy-egy eszközöm az életével fizetett.
Most épp egy Raspberry Pi-hoz farigcsáltam USB "táprásegítő" kábelt. Nem ez az első eset, nem is nagy dolog, általában fogok egy masszívabb USB hosszabbítót, egy helyen kibontom a szigetelést, megszakítom a tápvezetéket, és az elmenő oldalra bekötöm egy 5V-os tápegység kimenetét.
Vasánap este gyorsba' kellett volna egy ilyet összeraknom, de épp nem volt megfelelőnek ítélt kábelem kéznél, ezért egy apa oldali csatlakozó közelében szakadt hosszabbítóból és egy rossz egér farkából próbáltam szörnyet teremteni.
Az USB kábelek belsejében általában négy ér fut: fekete - föld, piros - táp, zöld és fehér adatátvitel.
Ezt a hosszabbítót elvágva viszont egy piros, egy fekete, egy fehér és egy kék vezetékkel találtam szembe magam. Sebaj, színre szín módszerrel naívan összekötöttem őket, még a zöld-kék párosítás sem szegte kedvem.
A "ne egyből valami drágát nyírjunk ki" elv mentén az elkészült alkotást egy a laptopomhoz néha csatlakoztatott PCI-E hálózati kártya táplálásához használt step-up konverterrel teszteltem. Az áram alá helyezés után furcsa cicergést hallottam, majd a dugasztáp is kattant egyet, pont úgy, mint amikor túlterhelem.
Ennek már a fele sem tréfa - gondoltam, és előszedtem egy multimétert. A mérés során kiderült, hogy a DC-DC konvertert bizony fordított polaritással sikerült megtáplálni, ugyanis a kínai kábelben a fekete vezeték a VCC, a piros a föld, de még az adatátvitel vezetékei körül sincs minden rendben, épp fordítva vannak, mint gondoltam: a fehéret kell a kék, a zöldet pedig a fehér vezetékkel összekötni.

Volán automatából vásárolt jegy érvényessége

Hosszú kihagyás után kb. 3 hete úgy alakult, hogy busszal kellett hazautaznom Budapestről.
Jóval korábban kiértem, mint az első járat indult, gondoltam, hogy mielőtt elmegyek elütni valamivel a hátralévő időt, megvásárolom a jegyemet. Mikor kiköpte az automata, akkor láttam meg, hogy gond van: bár az első buszom 7:30-kor indul, 4:50-kor kaptam egy olyan jegyet, aminek 2 óra az érvényességi ideje.
Megvártam, amíg kinyit a humános pénztár, és 20% (300Ft) kezelési költségért visszaváltottam a jegyet. A pénztáros cseverészett közben, elmondta, hogy vannak ám sokkal nagyobb bajok is azokkal a gépekkel, de azért javasolta, hogy hívjam az automatán feltüntetett telefonszámot, hátha legalább ezt javítják.
Meg is tettem, az ügyfélszolgálatosnak vázoltam a helyzetet - az automata az első busz indulásának időpontjában már nem felhasználható jegyett adott, miközben sem az utazási feltételekben, sem más, helyben olvasható tájékoztató anyagban nem figyelmeztettek arra, hogy ennyire rövid az érvényességi idő, azt már csak fizetés után tudtam meg -, majd megígérte, hogy utánanéznek.
Már régen elfelejtettem az egészet, de tegnap (szombaton) délután 4:15 körül hívtak, hogy kivizsgálták a panaszomat, és azt megalapozatlannak találták, mert a jegyen szerepel annak érvényességi ideje.

A T bekötött

A múltkori "A T nem köt be" post folytatásaként néhány apróság, amit én szerettem volna előre tudni, de nem sikerült utánajárnom.

Családi házas környezetben vagyunk, az utcáról bekötéshez a feliratok alapján szerintem ezt a kábelt használták. Nincs sehol "patchelve", az egyik végére tett a szerelő csatlakozót, és úgy dugta be közvetlenül az ONT-be. Maga a kábel a tartószállal együtt egy elég kemény valami, simán végig tudta nyomni a falban lévő védőcsőben, nem kellett hozzá behúzószalag. Az utolsó pár méteren levágta róla a tartószálat, így a kábel vékony (lásd kép), jól hajlítható lett. Az adatlapja szerint a minimális hajlítási sugara mindössze 15mm, így könnyen el lehetett vinni, ahova kellett.

A T nem köt be

2016. január 29-én rendeltünk a T-től egy lakossági internet + telefon csomagot, amit mostanáig nem sikerült nekik bekötni.
Először két hét után érdeklődtem, akkor az ügyfélszolgálat időpontegyeztető részén azt a tájékoztatást kaptam, hogy a szerződés megkötését követő hétfőn járt kinn szerelő, de nem talált otthon senkit. Hogy erről miért nem kaptam előzetes értesítést, vagy hogy miért nem hívott a megadott mobilszámomon, amikor állítóag ott járt, azt nem tudom. Ekkor nagyon kedvesen megígérték, hogy hamarosan újra keresni fognak, de jelenleg időpontot nem tudnak adni, mert a kollégák nem töltöttek még ki valamilyen időrendet.
Egy hét elteltével ismét érdeklődtem. Akivel beszéltem, nem látta a rendszerben, hogy járt volna nálam bárki, de ismét megígérte, hogy hamarosan jönnek.
Újabb egy hét múlva megint telefonáltam. Ekkor a vonal túlvégén beszélő srác viszonylag sokáig kotort a rendszerükben, majd közölte, hogy nem vagyok felvéve valamilyen listára, ezért nem is jöttek volna hozzám. Állítólag felvett, ekkor kaptam is egy üzenetet a mobilomra, miszerint kérésemre egy későbbi időpontban jönnek bekötni. Azt ígérte, 1-2 napon belül keresnek.
Lassan megint eltelt egy hét, de semmi hírük.