Viszlát XEV YOYO, remélem tanultatok belőle

2022-ben érkezett Mo.-ra és lett gazdaságos városi szaladgálós kisautóként beharangozva. 20Le-rős motor 10.5kWh akkumulátor, 150km hatótávolság. Az aki napi 80-100km-t ingázik annak bizony jó alternatívának tűnne. Hol volt a hiba a képletben? Az akkori 6 millió forintos vételár. Igen. Jól olvassátok az alsópolcos Dacia-k országában, egy Smart méretű, minimális hatótávolsággal rendelkező gyöszt akartak eladni  Dacia Spring áron.
 

Miért érdekes ez? Mert jól példázza az állami pályázatok és kedvezmények ártorzító hatását. Ugyanis ez az autó, kínában 3-3.1 millió forintba kerül a mai napig. Ha figyelembe veszem, hogy 10-15 db-os rendelés esetén a kínai forgalmazók lenyelik vámot, rátesszük az áfát és az egyéb költségeket, akkor is simán megállna a 3.7-3.9 milliónál. Hogyhogy nem látunk ilyen autókat szaladgálni az utakon? Mert esetünkben a Mo.-i forgalmazó eleve beépítette az árba a céges állami támogatást és az áfa visszatérítés összegét.
Egyedi eset lenne? Távolról sem. A Leap Motor T03-asa 500 euróval olcsóbb a britteknél, mint a Mo-i márkakereskedő 19000 EUR-ós árnál. Hogy mennyi a valós ára ennek az autónak? Indiában 8600 EU-róért meg lehet kapni.
Egyértelmű lenne, hogy ösztönözni kell a kereskedelmet és a zöld technológiákat, de mi lenne a helyes megoldás? A fordított áfa bevezetése és a kereskedő havi szinten történő jutalmazása. A kereskedőnek jelentenie kellene adott termék havi átlagárát és azonos termékkategóriákban a legalacsonyabb árat kínáló kereskedő visszakapná az adott termék eladásából befolyt áfát.

Hozzászólások

Halkan megjegyzem, hogy az europai piacra sokszor egesz mas auto kerul ugyanazzal a nevvel, mint amit Kinaban / Indiaban eladnak, szoval konnyen lehet, hogy almat hasonlitasz ossze kortevel (hasonloan az angliai arral is - ami nekunk kvazi irrelevans, mert mar nem ugyanabba a vamunioba tartozik, hogy egyebekrol mint pl. bal / jobbkormanyos kivitel ne beszeljunk). A 30+ szazalekos vamot lenyeli a kinai importor??? Na ne vicceljunk, mi a feneert telepitenek gyarakat Europaba (az europai gyartok meg Mexikoba, stb.), ha nem azert, hogy ezt elkeruljek?

Minimális az eltérés az EUs és az indiai piacra szánt autók közt, mert nem költséghatatékony eltérő konfigurációkban gyártani. A legnagyobb eltérés az EPS hiánya, ami cca. 50k HUF költséget jelent gyártásban és a keréknyomás mérés hiánya, ami szintén filléres tétel.

A 2022-es agyhalál EU  módosítàst egyébként nagyjából fillérekből oldják meg a kínaiak, ugyanis meglévő rendszerek kombinálásával. A legdrágább komponens a vészfékezés radarja, de az is százezer forint alatti tètel. Egyébként, ez a remek EU szabályozás, kb. most nyírta ki az EU autóipart.

"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Szerkesztve: 2025. 09. 07., v – 19:06

Nem ezekre vetett ki az EU a büntetővámot tavaly ?