- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 2996 megtekintés
Hozzászólások
van meg olyan, hogy swap particio? ubuntu mar sok eve csak swapfilet hoz letre, amugy meg en 20 eve kikapcsolom a swapet, inkabb veszek meg ramot :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Aki 10+ éven belül telepítette ... 🤷♂️ Newcomers.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Aki 10+ éven belül telepítette ...
az nemhogy mindenki?! :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mi köze a telepítésnek a partíciós tábla felosztáshoz? Nem változhat a disk meg a partition layout újratelepítés nélkül?
Number Start (sector) End (sector) Size Code Name
1 48 2047 1000.0 KiB EF02
2 2048 1050623 512.0 MiB EF00
3 1050624 22022143 10.0 GiB BF01
4 22022144 3907029134 1.8 TiB BF00
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Megvaltozhat, de nem egy UX dream. Amolyan Gentoosoknak es Arch-osoknak valo buheralas.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez most szarkasztikus? Ha nem akkor gparted? A többi meg már a filerendszertől függ, grafikus rsync is létező dolog.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
57% használ swap partíciót. :O
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Engem inkabb az zavar, hogy ezek 95%-a nem veszi le 1-re a vm_swappiness -t. Az az igazi igenytelenseg.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
3+ GB/s írási sebességű SSD-k korában? Miért is?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen, ezek a pufogtatott "okosságok" a swap-pel kapcsolatban az 5200 rpm-et forgó, ótvar green SATA drive-ok korában születtek :D :D :D
https://www.howtogeek.com/449691/what-is-swapiness-on-linux-and-how-to-…
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Kerlek, ertelmezd a tablazatot es hasonlitsd ossze az nvme drive-od sebessegevel, majd ird le az osztas utani szamot amit kaptal. :)
Utana ramehetsz ugyanezen metodus alapjan a latency-re is, ami ddr4/5 eseten ~15ns. Hint, nvme drive folyamatos random write kozben
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Lényegtelen terelés, előbb olvasd el még egyszer mit írtam, értelmezd, majd elmélkedj róla.
SSD vs. 5200 rpm SATA
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ertelmezd amit irtam es elmelkedj rola. A hdd-d es az nvme drive-od kozott boven kisebb nagysagrend a kulonbseg, mint a RAM-od es az nvme drive-od kozott :)
Hogy Te is ertsd: kb. mindegy, hogy a task ami RAM-bol 1 sec lenne az 10000 sec vagy 100000 sec alatt fog lefutni mikor thrashing van.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
ja, en a swaprol, te mirol?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én a SATA és az SSD közti különbségről, amikor ezek a mítoszok születtek. 🤷♂️ De, hisz' leírtam.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
en is, csak basztal ertelmezni?
"Ertelmezd amit irtam es elmelkedj rola. A hdd-d es az nvme drive-od kozott boven kisebb nagysagrend a kulonbseg, mint a RAM-od es az nvme drive-od kozott :)"
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen? És? Ki az, aki folyamatosan ír egy SSD-re? Az egy teljesen más workload.
Nem mondom hogy szerveren nem kellhet hangolni, de egy sima desktopon pont letojom mennyire van állítva a swappiness.
Linux amúgy is csak akkor használja, ha kell neki. Akkor meg hadd használja. Én nem veszem észre.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nálam: 128GB RAM mellett kb mindegy mi van beállítva swappiness-re.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Javaslok neked egy sajat benchmarkot:
Dugj fel a gepre ket >500GB kulso lemezt. Egyiken legyen boven adat, masold a masikra
- vm_swappiness = 60
- vm_swappiness = 1
beallitasok mellett.
Az 500GB felmasolasa utan nyiss egyidoben (pl. bash & ) 10 nehezebb desktop alkalmazast (gimp, libreoffice, etc.)
Erezni fogod a kulonbseget. 128GB RAM mellett is. Garantalom.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ki használ ubuntut? :) Debian meg a mai napig szól, hogy ha nem csinálsz.
Plusz ram a hibernáción nem segít.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Persze, hogy van, használják is emberek. A swapfile rugalmasabb, de már nem használok swapot. Már 8 GB RAM-nál sem nagyon használta a rendszer, mióta meg kb. 6 éve minden gépemben 16 van, nem is használom. Ha majd szükségem lesz rá, csinálok swap fájlt és menet közben felcsatolom swapon-nal.
Az én felosztásom: külön partíción a / (ext4) és /home (ext4) és /boot (FAT32 EFI). A /boot-nál nincs választásom, UEFI boot, az EFI partíciónak külön kell legyen. Így egyedül a /home, ami önkéntes alapon külön van, nem csak home mappa van azon, de adatok, dokumentumok, játékok, torrentek. Ezt is csak azért, hogy ha újra kell telepíteni a rendszert, akkor az adatokat ne kelljen mindig visszamásolni.
Ami a topiknyitó képen anakronisztikus, az nem is a swap partíció, hanem a /dev/hda, olyat sem láttam nagyon rég. Emberemlékezet óta SATA, USB meghajtókat használtam, most meg NVMe-t, így /dev/sdY, meg /dev/nvmeX eszközneveket látok.
“The world runs on Excel spreadsheets.” (Dylan Beattie)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
PATA is sda-nak látszik. Nem vagyok nagyon otthon a HDD interfészek lelkivilágában, de a CPU felől kb. azonosnak látszik a PATA és a SATA.
Mióta libata van, azóta /dev/sdx. A hagyományos driver még talán ma is benne van a linuxban (de ebben nem vagyok biztos), annál /dev/hdx lenne. Tán az is kezel SATA-t is.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Akkor jó, ez egy régi screenshot. Mondom, sok éve nem láttam már ilyet, akkor ez az oka, hogy a PATA is sdakráminek látszik.
“The world runs on Excel spreadsheets.” (Dylan Beattie)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Kicsit javítom. Nálam külön van a /run és a /tmp is, de azok nem partíciók vagy logikai kötetek, hanem tmpfs ramdrive-ok, és alapból így vannak beállítva Archon, tehát nem én tettem őket külön. Nem nyúltam hozzá, megfelel. A /run-t amúgy sem nagyon használom soha, a /tmp-nek meg jobb is ha elveszik rebootkor a tartalma, biztonságügyileg is kívánatos.
Illetve a /dev és a /sys is virtuális, de azokat a Linux kernel kezeli. Így lényegében csak kétfelé osztottam a rendszert, root és home, a többi az a használt rendszer hozadéka miatt van külön.
“The world runs on Excel spreadsheets.” (Dylan Beattie)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Jó volt ez a szavazás. Én is kikapcsoltam és letöröltem a swapfile-t. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szóval a dedikált swap partíció 'az út', minden más idiotizmus?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem, a swapfile letörlése az idiotizmus. Swap az kell. Hogy partíció, vagy file, az már részletkérdés.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Érdekes, hogy vannak, akik értik mire gondolok, meg vannak, akik nem.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
valamit valóban félreértettem kissé, így visszaolvasva, bocs.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nekem pl zram van, az ér?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nekem is van zram, de azért 32 GiB RAM mellé tettem még 34 GiB swap partíciót is. :) Ki tudja, RAM-ból sosem elég...
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Remelem legalabb a vm_swappiness-t kevesre (pl. 1) allitottad.
Nem is ertettem sose annak a defaultjat: amig nincs majdnem tele a RAM, fasznak ir swapbe barmi is.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
elore "gondolkodik": amikor mar csak 500M szabad hely van, es jonne igeny egy 550M-es allokaciora, ne akkor kelljen kipakolni a swapba a cuccot, hanem mar legyen elore "felszabaditva" hely.
A vegtelen ciklus is vegeter egyszer, csak kelloen eros hardver kell hozza!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ja, es ezert megeri, hogy mar akkor is lassul sokminden, amikor a RAM harmada meg szabad.
De komolyan: sleep stabilitason kivul milyen use case-ben van ertelme az 1-nel nagyobbra allitott vm_swappiness-nek? Foleg igy, hogy ennyire divatba jottek a gc-s nyelvek.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
megeri. tudod, nem random bassza ki a rendszer a dolgokat swapbe.
sot, jobbat mondok, sokszor azzal jarsz jobban, ha a nem hasznalt kod/data swapre kerul, a disk cache meg ramba.
abszolut payload fuggo a dolog.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
nem random bassza ki a rendszer a dolgokat swapbe
A randomnal nem sokkal hatekonyabban bassza ki a dolgokat a swapbe. Szerintem rakas embert talalsz tanunak, aki allitja, hogy sokkal gyorsabb lett a rendszere swap nelkul.
Szerinted honnan tudna egy kb. csak glibc szintu dolgokat hasznalo dolog, hogy a root altal futtatott Xorg melyik memoriateruletere nem lesz szukseg a kovetkezo oraban, ha az elozoben nem volt, mert lockolva volt a screen, amig futott valami a hatterben?
Aztan ott a kulonbozo nyelvek kulonbozo gc-je: mindre irtak algoritmust es beleragasztoztak a should_i_swap_it.c -be? Hozzateszem: ha igen, akkor meg azert lesz lassu.
De meg ha sleepeltetek is 45% foglalt RAM-mal, akkor se hasznaljon swapet.
Es az elmult 20 evben nagyon meguntam, hogy csak "higgyem el" ervek jottek ilyenkor, valosak sosem. Olyat lattam, hogy RDBMS rosszul lett swap nelkul egy bug miatt, szoval nem azt mondom hogy ne legyen, de a vm_swappiness-nek mi a szarert van 40-es meg 60-as defaultja? Erre meg soha senkitol nem kaptam elfogadhato valaszt, de az ellenkezojet nem nehez kibenchmarkolni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A (virtuális) memóriakezelés hatékony megvalósítása jó régi probléma. Legyél kernel vagy disztrib fejlesztő és győzd meg a többieket, hogy mi lenne jobb mindenkinek! ;)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nekem aztan mondhatod, nem en talaltam ki... biztosan "senkihaziak kezeben van a popszakma". :D
https://help.ubuntu.com/community/SwapFaq
"Optimizing memory usage Since mechanical hard drives are considerably slower than RAM (SSD - Solid State Drive - storage is not as slow as physical drives, but still slower than RAM), when you need a file (be it a data file like a video, executables like Firefox, or libraries), the Linux kernel reads the file into RAM and keeps it there, so that the next time you need it, it is already in RAM and data access is much faster. The portions of RAM that accelerate disk read are called "cached memory." You will notice that they make a huge difference in terms of responsiveness. The Linux kernel automatically moves RAM reserved by programs--but not really used--into swap, so that it can serve the better purpose of extending cached memory. "
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez az elmelet.
Gyakorlatilag meg nem csak a file cache-t rakja oda.
Raadasul pont a file cache-nel egyszerubb lenne eldobni, mint swappelni. Ha szimplan nincs eleg RAM, azt is csinalja.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
bocs, de ez a gyakorlatban van igy. csakhogy pontosak legyunk :)
"As always, the devil is in the detail. Or, in this case, the daemon. The kernel swap daemon."
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Akkor te is futtasd le ezt a benchmarkot:
https://hup.hu/comment/2917718#comment-2917718
Amugy az RDBMS-ek fejlesztoi fixen nem tudnak rola, hogy ezt mindig csak es kizarolag a kernel swap daemon feladata eldonteni. :)
gyakorlatilag - lofaszt
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
meg mindig ugyanott tartunk, nem velem kell vitaznod a dologrol, hanem a kernel fejlesztokkel :)
a bencsmarkot meg futtasd mar le kikapcsolt swappal is, oszt' majd meglatod mire valo a disk cache :)
amugy hint: a diszk cache instant invalidalhato.
megegyszer mondom, workload fuggo mit allits be, nincs olyan, hogy a swap jo vagy gonosz es nincs olyan beallitas ami mindenre is jo.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ugyanezen doksi vége, ahol van egy script, amivel ki tudod takarítani a swap-et vissza a RAM-ba: "Even if you have lots of RAM and even if you have a low swappiness value, it is possible that your computer swaps. This can hurt the multitasking performance of your desktop system."
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Olyan sok RAM mellé egyaránt pótcselekvés a swap és a zram is. Persze, bajod nem lesz tőle, de felesleges. A swap is csak akkor kell, ha hibernálsz, mert ugye akkor a RAM tartalmát menti, és kell akkora swap, amibe belefér a kiírása. De már lassan a hibernálás is pótcselekvés, a mai modern gépek SSD-vel alig pár mp. alatt bootolnak, és a normálisabb programok mind tudnak sessionmentést, munkamenetkezelést, így kvázi kiválható velük a hibernálás. Persze ki mit szokott meg, mit használ a gépén.
“The world runs on Excel spreadsheets.” (Dylan Beattie)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mi a fenét csinál a kernel, ha elfogy a RAM? Jó, tudom, a malloc() visszatér NULL-lal. Remek. Kb. minden beleáll a földbe.
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ne fogyjon el a RAM, nem olyan nehéz megoldani...
Szerveren egyre több dolog igényli a kikapcsolt swap-et, például:
Cassandra: "Cassandra server running in degraded mode. Is swap disabled? : false"
Kubernetes: "You MUST disable swap in order for the kubelet to work properly."
--
Desktop esetén vegyél több memóriát, használj kevesebb programot, használt ZRAM megoldásokat és akkor nem kell swap... már több mint egy évtizede egy csomó dolog másképp van megoldva, mint korábban, amikor kellett swap.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Van 32 GiB RAM a gépemben, s láttam már olyat, hogy vidáman swap-elt, mert sok disk cache-t használt, persze néhány memóriazabáló alkalmazás mellett.
A kis notebook-omat 4 GiB RAM-mal vettem, kicseréltem 8 GiB-re, de az N4200 CPU nem képes több RAM-ot kezelni, így köszönöm a tippet, de nem tudok több RAM-ot tenni bele.
Szerintem az alkalmazás hibás, ha átnyúl rétegek fölött, s zavarja a swap. Jobb esetben semmi köze hozzá, hogyan oldja meg a kernel a memória managementet.
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Van 32 GiB RAM a gépemben, s láttam már olyat, hogy vidáman swap-elt, mert sok disk cache-t használt, persze néhány memóriazabáló alkalmazás mellett.
Nem azt írtam, hogy tilos, hanem azt, hogy nem kell, nem kötelező a swap.
Szerintem az alkalmazás hibás, ha átnyúl rétegek fölött, s zavarja a swap. Jobb esetben semmi köze hozzá, hogyan oldja meg a kernel a memória managementet.
Nem hibás az alkalmazás, a swap tud jelentős hátrányt is okozni, van hozzá köze az alkalmazásnak, hogy ezeket a hátrányokat eliminálja.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ja, az más. Sohasem volt kötelező. :)
Ha arra gondolsz, hogy torkig lettek a software fejlesztői a siránkozó felhasználókkal, akik esetleg azon nyafogtak, hogy lassú ez a vacak, mire a megoldásuk az lett, hogy tessék sok RAM-ot tenni a gépbe kikapcsolt swap mellett, akkor azt mondom, ez egy üzleti döntés, semmi köze semmiféle műszaki háttérhez.
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A swap egy kényszer szülte és kompromisszumokkal teli elavult technológia, csak azért ragaszkodsz hozzá, mert 20-30 év alatt megszoktad, hogy van. Azért szokták kikapcsoltatni különféle szoftverek mert teljesen kiszámíthatatlan problémákat tud okozni azzal, hogy egy elvileg gyors memóriaművelet hirtelen három nagyságrenddel lassabb lesz, ehelyett az oprendszer és az alkalmazások úgy gazdálkodnak a memóriával, hogy tudják a limiteket. Pont azok a szoftverek terjeszkednek túl a rendszerben lévő erőforrásokon, amelyek tudják, hogy van swap és alapoznak rá: lesz bármennyi memória.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nyilván real time folyamatoknál, time out lehetősége esetén lehet baj. Eléggé problémás lenne a zenehallgatás, ha a hangszerver úgy kapna buffert, hogy előbb valami másnak kiteszik a szűrét swap-re, vagy épp swap-ről kell bemásolni a néhány tíz ms hangot. :)
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Látod? Akkor mégis köze van az alkalmazásnak ahhoz, hogy a kernel mi a lófaszt csinál a memóriával, nem?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Windows 11 swapfile integet neked, hogy: HAHÓÓÓÓ!!!
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Linux desktopom a következőképpen van particionálva ....
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Persze, meg desktopról volt szó, de te tereltél a konténerekre megint. Itt már egy általános társalgás folyt a swap-ról. De te megint jöttél, hogy de a konténer ...
Akinek csak kalapácsa van az ...
Vagy bele akarsz menni abba a zsákutcába, hogy szerinted a swap Linuxon elavult hülyeség, ámde Windowson nem az?
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Persze, meg desktopról volt szó, de te tereltél a konténerekre megint. Itt már egy általános társalgás folyt a swap-ról. De te megint jöttél, hogy de a konténer ...
Nem, nem jöttem azzal, hogy a konténer, szervert mondtam és abban a hozzászólásban ott van egy külön desktop szál is... amire meg most most válaszoltál, az például három hozzászóláson keresztül teljesen általános társalgás.
Akinek csak kalapácsa van az ...
Nálad ez a konténeres dolog nagyon becsípődött és mindenhol azt látod... :D
Vagy bele akarsz menni abba a zsákutcába, hogy szerinted a swap Linuxon elavult hülyeség, ámde Windowson nem az?
Jelentősen eltérő architektúra, más működés. A swapfile.sys ott például jelenleg nagyrészt arra van használva, hogy az UWP alkalmazások suspend és restore funkciója működjön, ha nem használsz UWP alkalmazást, akkor a swapfile.sys mérete pontosan 16 MB. A pagefile.sys, ami a Windows esetén a swap, kikapcsolható teljesen (mondjuk azzal bukod a hibernálást is).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen, szerintem is hasznos dolog tudni ilyeneket... :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Tehát, kiderült, hogy a swap, amit eddig ócsároltál, hogy milyen ósdi hülyeség, már nem is olyan hülyeség, ha az Windows alatt van. Haladunk! :D :D :D
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen, majd még arra valamit, hogy a frissen telepített Mantic (majdan Ubuntu 23.10) desktop daily snapshot ISO-ból felhúzott alapértelmezett telepítés miért használ még olyan ósdi dolgot, mint a swap.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Onnan indultunk, hogy kell a swap. Nem, nem kell, van rá lehetőség, nem tilos, de nem kötelező, sőt. Aztán behoztad a Windows 11-et, írtál faszságokat, rájöttél, hogy faszságokat írtál, aztán most újra terelsz. Classic trey.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ne terelj! Itt arról van szó, hogy miért van default. Senki sem vitatta, hogy ki lehet kapcsolni. Az a kérdés, hogy miért default, ha nincs rá semmi szükség.
csak azért ragaszkodsz hozzá, mert 20-30 év alatt megszoktad,
Balfasz mondásod ... nem, nem azért. Azért van sokaknak, mert ez a default. Windowsban is, Linux desktopon is. Ha emiatt hülyének nézel valakit, akkor magyarázd meg, hogy miért default.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ne terelj! Itt arról van szó, hogy miért van default. Senki sem vitatta, hogy ki lehet kapcsolni. Az a kérdés, hogy miért default, ha nincs rá semmi szükség.
Innen indultunk, erre kérdeztem rá, hogy miért is kell, szó nincs arról, hogy default: "Nem, a swapfile letörlése az idiotizmus. Swap az kell. Hogy partíció, vagy file, az már részletkérdés."
Balfasz mondásod ... nem, nem azért. Azért van sokaknak, mert ez a default. Windowsban is, Linux desktopon is. Ha emiatt hülyének nézel valakit, akkor magyarázd meg, hogy miért default.
Ez a default dolog egy újabb kétségbeesett terelés a részedről. :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
csak azért ragaszkodsz hozzá, mert 20-30 év alatt megszoktad,
Tehát, akkor nem azért van az emberek 99%-nál, mert ragaszkodnak hozzá, vagy megszokták, hanem mert a op. rendszer gyártók default szállítják, okkal. Én találkoztam olyan alkalmazással, ami el sem indul swap megléte nélkül.
Így kijelenteni, hogy nem kell, ostobaság. Neked, bizonyos körülmények közt, nem kell. De, csak ez alapján hülyeségnek minősíteni, hülyeség.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Tehát, akkor nem azért van az emberek 99%-nál, mert ragaszkodnak hozzá, vagy megszokták, hanem mert a op. rendszer gyártók default szállítják, okkal. Én találkoztam olyan alkalmazással, ami el sem indul swap megléte nélkül.
Még mindig a terelés. :D
Így kijelenteni, hogy nem kell, ostobaság.
Nem: kijelenteni, hogy kell, lásd ("Nem, a swapfile letörlése az idiotizmus. Swap az kell. Hogy partíció, vagy file, az már részletkérdés."), az az ostobaság és idiotizmus. Nem kell.
Neked, bizonyos körülmények közt, nem kell. De, csak ez alapján hülyeségnek minősíteni, hülyeség.
Annyit írtam, hogy egyre inkább antipattern, mert problémákat okoz (desktop esetben: SSD wearing, responsiveness, satöbbi) és cserébe jelenleg igen kevés haszna van már. Nem okoz semmi hátrányt, ha nincs swap, amíg van elég RAM vagy ZRAM... ha adott esetben kell a hibernáláshoz, akkor pont ezért érdemes a vm.swappiness értékét nullára venni, hogy ne használja a kernel, csak nagyon legvégső esetben.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez még mindig terelés. Semmilyen problémát nem okoz, soha semmilyen SSD-m nem fáradt ki, előbb nőttem ki, minthogy tönkrement volna. Egyetlen értelmes megjegyzésed itt a swappiness volt. Igen, pont azért nem érdemes törölni mert szabályozható. Viszont ez megint felvet egy olyan kérdést, hogy ha felesleges, akkor miért 60-as vm.swappiness értékkel jönnek a desktopok alapértelmezetten :D :D :D
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez még mindig terelés. Semmilyen problémát nem okoz, soha semmilyen SSD-m nem fáradt ki, előbb nőttem ki, minthogy tönkrement volna.
Na, classic trey #worksforme terelés. :D
Egyetlen értelmes megjegyzésed itt a swappiness volt. Igen, pont azért nem érdemes törölni mert szabályozható.
A hibernálás miatt nem éri meg törölni, ha van hibernálás használva. Egyébként az esetek nagy részében felesleges.
Viszont ez megint felvet egy olyan kérdést, hogy ha felesleges, akkor miért 60-as vm.swappiness értékkel jönnek a desktopok alapértelmezetten :D :D :D
Újra egy terelés. :D :D :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Terelés, amire kellemetlen lenne választ adnod? :D :D :D
Most jön az, hogy nem lennének képesek telepítés időben detektálni a fizikai memória méretét, az SSD meglétét és ha ezek megvannak, akkor nem állítanának swap fájlt / 0-ra vennék a swappiness-t :D :D :D
:D :D :D
A hibernálás miatt nem éri meg törölni,
Na, csak kiderült, hogy mégsem éri meg desktopon törölni?
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Most jön az, hogy nem lennének képesek telepítés időben detektálni a fizikai memória méretét, az SSD meglétét és ha ezek megvannak, akkor nem állítanának swap fájlt / 0-ra vennék a swappiness-t :D :D :D
Így van: szarnak rá. Ha jó lenne a default telepítés mindenre is, akkor nem lenne dolgod.
Na, csak kiderült, hogy mégsem éri meg desktopon törölni?
Mondtam én, hogy törölni kell? Nem mondtam. Onnan indultunk, hogy kell-e minden esetben: nem kell. Szalmabábokkal hadakozol. Classic trey.
:D :D :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem szalmabábbal, hanem továbbra is ezzel a balfaszságoddal, amihez eredendően hozzászóltam:
csak azért ragaszkodsz hozzá, mert 20-30 év alatt megszoktad,
🤷♂️
Ez egy ordas baromság továbbra is.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez egy ordas baromság továbbra is.
Nem, továbbra se ordas baromág. Az ordas baromság az, hogy akkor is van, ha semmi más okod nincs rá, csak az, hogy "így szoktuk". Ha majd esetleg kell, annak oka legyen, ne szokások és hagyományok alapján döntsön az ember technikai kérdésekben, hanem okok, tények és szükségletek alapján. Szóval továbbra is ott tartunk, hogy nem kell, nem kötelező, ne legyen default swap. Akkor legyen csak, ha oka van.
Egyéb terelés a témában?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mi az, hogy "semmi okod nincs rá"? Azon kívül, hogy kikapcsoltál valamit, ami default be van kapcsolva és arra jutottál "nagy tudományosan", hogy "ja, hát ez így is működik, minek ez ide", végeztél valami komolyabb méréseket is, hogy mit okozott ez a rendszerben?
Mert ha nem, akkor kb. olyan vagy, mint a ház mögött autót szerelő szaki, aki szétszedte a kocsit, majd összerakta, de kimaradt egy csomó alkatrész, aztán megállapította, hogy "ja, hát ezek nélkül is megy" ...
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mi az, hogy "semmi okod nincs rá"? Azon kívül, hogy kikapcsoltál valamit, ami default be van kapcsolva és arra jutottál "nagy tudományosan", hogy "ja, hát ez így is működik, minek ez ide", végeztél valami komolyabb méréseket is, hogy mit okozott ez a rendszerben?
Figyelj: n+1 dolgot ki- és bekapcsolsz, feltelepítesz, letörölsz, átírsz, átalakítasz a default telepítéshez képest minden egyes szoftvernél, egyiket se indoklod meg "nagy tudományosan", egyik esetén se végzel komolyabb méréseket, hogy mit okozott a rendszerben. Vagy azért csinálod, mert 'így szoktad' vagy azért, mert oka van.
Mert ha nem, akkor kb. olyan vagy, mint a ház mögött autót szerelő szaki, aki szétszedte a kocsit, majd összerakta, de kimaradt egy csomó alkatrész, aztán megállapította, hogy "ja, hát ezek nélkül is megy" ...
Nem, ez te vagy meg a szalmabábod. :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szóval semmi tudományos, csak fércelgetés. Jó lesz így, ha meg nem, akkor orosz rulett az OOM killer-rel, hogy melyik processzt lövi ki alólad. Ha szerencséd van, akkor nem az X Server-t :D :D :D
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egyébként ha a swap is betelik, akkor nem jön el az OOM killer?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Addigra inkabb kalapaccsal fogod agyonverni a gepedet, lasd RAM vs SSD (neadjisten HDD) speed par nagysagrendbeli kulonbsege.
Es akkor a latencyrol nem is beszeltunk, az meg annal is hatvanyozottabban szar :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Tehát, tudni fogsz róla és lesz időd kezdeni vele valamit. Szemben az OOM killerre hagyatkozással.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Latszik, hogy te se lattal meg swappelo linux desktopot :) 100-bol 99x hard reset a vege, mert nem fogsz tudni egy text tty-t se forkolni, nemhogy loginig eljutni. Persze az ebbol adodo esetleges filerendszerhibak biztos kellemesebbek, mint az OOMkiller :) janem.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem sose láttam, mivel csak 25 éve ülök előtte minden tetves nap :D
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nincs pénzed elég memóriára? Én az eszemet nem tudom, mikor került OOM állapotba a desktop gépem, szerintem valamikor a kilencvenes évek végén, amikor még csóró egyetemista voltam.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A laptopom által támogatott max. memória van benne. Hova kéne tennem a többit? 🤔
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Na, mi van, kiderül, hogy mégiscsak van létjogosultsága a swap-nak? 🤔
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hogyne, mint a csóróság és igénytelenség egyik jelképe... :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
HAHAHA, mondd ezt Apple M1 MacBook tulajnak, amikor 16 GB van ráforrasztva az alaplapra bazmeg :D :D :D :D
Tudod mi van macOS-en is, a gazdagoknál .... swap bazmeg beállítva :D :D : D
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
HAHAHA, aki nem dönt előrelátóan bazmeg... :D :D :D :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ma éppen a hogyan tudsz minél jobban a nevetség tárgyává válni kérdéskör körül táncolsz? Valami a felvetésre? Mac-en swap? Hmm?
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
es jo volt? mik a tapasztalataid? hogyan oldottad meg a problemat?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mindig nagy öröm perceket várni egy-egy parancs eredményére és ugyanígy több perces kiesést vagy SLA sértést okozni, ahelyett, hogy lenne egy rendszered, ami úgy válaszol, ahogy szokott és/vagy újraindítja a kilőtt alkalmazást, pár másodperces kiesést okozva, tömeges SLA sértés nélkül... :D
És végül ugyanazt csinálod kézzel, mint az OOM killer automatikusan: kilövöd a picsába az alkalmazást, ami túl sok memórát használ.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Milyen SLA sértést tereltél ide, desktop témakörben :D :D
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Általánosságban írtam. Többire valami? :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szóval semmi tudományos, csak fércelgetés. Jó lesz így, ha meg nem, akkor orosz rulett az OOM killer-rel, hogy melyik processzt lövi ki alólad.
Nem orosz rulett, nem olvasol dokumentációt, ugye?
Minden process-nek van egy oom_score értéke és az alapján dönt a kernel és ezt lehet módosítani az oom_score_adj értékkel, az OOM killer ezek szerint rendezi sorba a processzeket és kezdi el kilőni. A rendszer alapvető működéséhez szükséges processzek tipikusan védettek OOM ellen, akkor lövődnek ki, ha a rendszerszinten van valami memória-allokációs probléma és már elfogytak a kilőhető user space processzek.
Az előnye az, hogy nem kapsz egy végletekig irresponsive gépet, aminek a memóriaműveletei még SSD-n is három nagyságrenddel lassabbak (~x00 GB/s vs x00 MB/s), hanem pár másodperc alatt megoldódik a probléma.
Ha szerencséd van, akkor nem az X Server-t :D :D :D
Nem, nem azzal kezdi, az valahol a lista végén szokott lenni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ja, de. Olvasunk. Meg napi szinten 25 éve használjuk :D :D :D Veled ellentétben.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Aham... halvány lövésed se volt eddig az OOM killer priorizálásáról, különben nem írtál volna faszságot a témában... :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az OOM killer-related panaszokkal vagyok tisztában, magad is láthattál eleget, akár itt a HUP-on is.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Persze-persze... és a dokumentációban olvastad a panaszokat is. Ja, nem. :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerinted még sosem játszottam ezekkel? Soha nem hozott annyit a swap kikapcsolása, meg az összes bohóckodás, hogy megérje nekem azt, hogy amikor elfogyott a memória, akkor kilőtte a legfontosabb taskot, amit én használok, mondjuk a Firefox-ot. Éppen akkor, amikor valami fontosban voltam.
Ilyen nekem swap megléte mellett sosem fordult elő. Okoskodhatsz nekem, mert te mindent jobban tudsz. Olvass inkább utána annak, amit kigugliztál itt kínodban. Hogy mennyire megbízható, kiszámítható.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerinted még sosem játszottam ezekkel?
Aham, mindig azután derül ki, hogy te már 25 éve ezzel játszasz, amikor valaki mondja, hogy faszságot írsz. :D
Soha nem hozott annyit a swap kikapcsolása, meg az összes bohóckodás, hogy megérje nekem azt, hogy amikor elfogyott a memória, akkor kilőtte a legfontosabb taskot, amit én használok, mondjuk a Firefox-ot. Éppen akkor, amikor valami fontosban voltam.
Na, az előbb még az X Server volt az áldozat orosz ruletten, most meg már fixen a legfontosabb taszk vagy a Firefox?
Ilyen nekem swap megléte mellett sosem fordult elő. Okoskodhatsz nekem, mert te mindent jobban tudsz. Olvass inkább utána annak, amit kigugliztál itt kínodban. Hogy mennyire megbízható, kiszámítható.
Nem mindent nem tudok jobban, de van amit igen, na, akkor szoktam hozzászólni. :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerencsétlenségedre, az internet nem hazudik:
https://wiki.hup.hu/index.php/Swappiness.html
2009-ben írtam ezt. Már évekkel előtte is foglalkoztam ezzel kérdéskörrel.
Ne komolytalankodj, mert nem áll jól.
Na, az előbb még az X Server volt az áldozat orosz ruletten, most meg már fixen a legfontosabb taszk vagy a Firefox?
Hát, ez az. Pont erről beszélek. Hol ez, hol az. Nem, a kiguglizott marhaságod nem garantál semmit, sőt, ha utánaolvasol, minél többet piszkálod, annál jobban beszopódsz vele:
https://dev.to/rrampage/surviving-the-linux-oom-killer-2ki9
Too much tweaking of the OOM adjusted score will result in random processes getting killed and not being able to free enough memory.
Ennyit az okoskodásodról. ☝️
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
2009-ben írtam ezt. Már évekkel előtte is foglalkoztam ezzel kérdéskörrel.
Nem a swappiness az, amit nem tudtál, hanem az oom_score és az oom_score_adj... :D
Ne komolytalankodj, mert nem áll jól.
:D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem hát, öcsém. Nem függ össze a kettő. Mi lesz a következő? Sose láttam Linuxot, nem is használtam, tán még kernelt sem fordítottam? Valami a score felvetéshez? Vagy marad a röhögő gyerekfej?
Too much tweaking of the OOM adjusted score will result in random processes getting killed and not being able to free enough memory.
Erre nyögjél valamit.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem hát, öcsém. Nem függ össze a kettő. Mi lesz a következő? Sose láttam Linuxot, nem is használtam, tán még kernelt sem fordítottam? Valami a score felvetéshez? Vagy marad a röhögő gyerekfej?
Classic trey féle terelés. :D
Erre nyögjél valamit.
Nyögtem. :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nyögtem
Hát, ez az egész, amit itt levágtál, valóban csak nyögésnek lehet értelmezni.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ennyit az okoskodásodról. ☝️
Találtal random faszságot, ami mindent is invalidál... :D
Idézem az általad idézett mondat feletti bekezdést is: "Remember that OOM is a symptom of a bigger problem - low available memory. The best way to solve it is by either increasing the available memory (e.g better hardware) or moving some programs to other machines or by reducing memory consumption of programs (e.g allocate less memory where possible)."
És igen, ész nélkül állítgatni dolgokat bizony nem jó, ahogy az általad idézett mondat is szól.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Random faszság, mert éppen nem támasztja alá a kinyilatkoztatásod. Az a random faszság, hogy a swap-et tűzzel-vassal irtani kell.
Az a random faszság, hogy a swap-et tűzzel-vassal irtani kell. Kaptál példát arra, hogy baszhatod a "tegyél bele több memóriát" mantrádat, mert nem lehet.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Random faszság, amit ugyanonnan idéztem, ahonnan te is... :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
láttam már olyat, hogy vidáman swap-elt, mert sok disk cache-t használt
Pont ez a hibas logika. Mert hamarabb kene teljesen kukazni a file cache-t, mint swappelni.
Sajnos ezt a macOS fejlesztoinek sem lehet elmeselni. Linuxon legalabb lehet swappiness-t allitani, macOS-en atmasolsz ket nagy lemezrol adatokat egymasra es csak a restart segit.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
vagy a te logikad hibas vagy a kernelfejlesztoke, (BTW a swappiness=1 sem segit ezen, vagy kikapcsolod, vagy meg fog telni pl. rsync mentesnel, tapasztalat)
harcoljatok az LKML-en ki ert jobban hozza :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
swappiness=1 annyit azert segit, hogy tenyleg csak a file cache kerul at, meg amit RDBMS-ek explicit oda kertek kerulni. "Normalis" app memory kis aranyban kerul at, nem nulla, de joval kisebb aranyban.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
nem tudom mirol beszelsz, file cache nem kerul swapbe, annak semmi ertelme. :D ponthogy az unused app memory kerul swapbe. miert? mert not recently used.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
not recently used
Tokeletes magyarazat arra, hogy desktopra miert nincs ertelme swapnek / magas swappiness-nek. Ha ket napja csak nyitva van az IDE, de "all", akkor lassuljon be pont akkorra, mikor dolgoznek rajta?
Ja es meg jon a magyarazat, hogy "meg se kene ereznem, mert az SSD ma mar ilyen meg olyan gyors" (lassan talan eleri a DDR2 sebesseget).
Valaki vegre elmagyarazhatna ezt a macOS fejlesztoinek is.
Meg a masik szar amit irtani kene desktopon: memory compression. Es meg buszkek is ra.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
csak kerdezem, szerinted melyik gyorsabb? :)
swapbol elokotorni a 2 napja nem hasznalt sw-t es onnan folytatni ahol abbahagytad
mivel le kellett allitanod 2 napja, mert nem volt eleg ram, ezert ujra elinditani 0-rol, megnyitni mindent, stb.
ugyanezert hasznalnak a Zemberek hibernalast, egyreszt altalban gyorsabb a state-et visszatolni, mitn a cold boot, masreszt pont ugy fog allni minden ahogy otthagytad :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerintem a memory compression-nel nem lenne baj, ha nem tolnák rá default a felhasználóra, vagy könnyen kikapcsolható lenne. Vannak esetek, mikor a proci erősebb, a RAM meg kevés, akkor segíthet a zram vagy a magasabb swappiness. A gond azzal van, hogy mindenkire rátolják, ha kell, ha nem, mert valamelyik corporate barom megmondta valami értekezleten, egy mondvacsinált tanulmány alapján, hogy az mindenkinek kell, és ők mindenkinél jobban tudják, hogy mire van szükségük.
Nyilván, ha neked nem kell, tiltsd le, meg vegyél elég RAM-ot a gépbe, amennyi az IDE-dnek kell. Egyébként ezért is szeretem az Arch-ot meg a kézi parancssoros, netinstallos telepítést, mert ott én döntöm el, hogy mi lesz a rendszeren, melyik csomag kerüljön fel, mi lesz bekapcsolva, mi hogy lesz konfigurálva, a konfigfájlokat is hordozom, és nem valami nagy cég, mint a Red Hat, Canonical, MS, Apple dönti el helyettem, hogy mit hogy csinálhatok a gépen. Nincs rám tolva Snap, Flatpak, OOMd, zram, ZFS, DE, colord, NetworkManager, swap, LVM, login manager, egyéb olyasmi, amire nincs szükségem. Systemd, udev, Pipewire sajnos van, dbus is kvázi kötelező sok mindenhez (böngészők, Steam, redshit, stb.), meg bizonyos alkalmazásoknál az Electron szutyok (egyedül a Signal-t használom, azt is csak hébe-hóba).
“The world runs on Excel spreadsheets.” (Dylan Beattie)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Fura ezt a hozzászólást olvasni. Nem kötelező számítógépet használni. Ha mégis használsz, nem muszáj Linuxot. De, ha mégis azt használsz, válogathatsz megannyi distribúció közül. Ezen felül nem tudom, miben korlátoz például egy Fedora. Olyan csomagot teszel fel a gépre, amilyet akarsz, meg azt szeded le, amelyiket csak akarod, konfigurálhatod ízlésed szerint az egészet, megszüntetheted a zram-ot.
Az, hogy valamit valahogyan kitalálnak, bármennyire meglepő, a felhasználó érdekében történik. Arról még a Red Hat fejlesztői sem tehetnek, hogy a te ízlésed szerint mindenkinek zöldre festett hajjal, szénné tetoválva egy rakás fémmel a testében kellene mászkálni.
NetworkManagert használok, egészségkárosodásom nem lett tőle, de olyan volt már, hogy két év múlva visszatértem ugyanabba a szállodába, és azonnal felcsatlakozott a gépem a wifi hálózatukra, mert megvolt még a profil, ők meg nem változtattak jelszót.
Systemd-től sem lett bajom. Használom, működik. Zram megint csak megy, észre sem veszem. Swap-et én csináltam, nem tudom, miért kellene gyűlölnöm. LVM is saját döntés, szeretem, jó dolog. Udev, még jó hogy van. Olyannyira, hogy az udev teszi lehetővé, hogy amikor a munkám kapcsán saját magam által tervezett műszer hardware-re firmware-t töltök USB-n, azt a felkínált device file-okat használva megtehetem, s nem kell a libusb-vel vacakolnom. Pipewire tökéletesen megy, szemben a pulseaudio-val. Az alsa nem jó, mert nem az a réteg, egy rakás dolgot nem csinál meg az alsa. A dbus interprocess kommunikáció, nem hinném, hogy füstjelekkel, vagy a /tmp-ben létrehozott ideiglenes file-okkal kellene kommunikálni processek között, ahol probléma, mi atomikus, ki mihez férhet hozzá, fogja-e valaki a file-t, és így tovább.
Amúgy semmi akadálya, hogy A4-es lapon, kezedben egy tollal számolj ki mindent, bár kicsit sokáig fog tartani. Videó helyett javaslom, hogy egy füzetecske lapjaira rajzold meg a látni kívánt videó egyes mozdulatait, a frame-eket, majd pergesd le magad előtt, s összeáll mozgó képpé. Mondjuk hang nem lesz hozzá.
Esetleg csinálhatsz valamilyen 8 bites mikrokontrollerből egy picike számítógépet. Udevre esélyed sem lesz, mert nincs benne annyi memória, hogy ilyen általánosan kezelj benne dolgokat.
Tényleg nem értem, mi a fájásod.
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"macOS-en atmasolsz ket nagy lemezrol adatokat egymasra es csak a restart segit"
LOL, ez most komoly? Es erre verik itt ennyien? Mondjuk a "think different"-et 100%-ban teljesiti.
A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Komoly.
De Linux is erezhetoen lassul ilyen esetben, ha van swap magas swappiness-szel. Csak ott legalabb at lehet allitani.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
> használj kevesebb programot
Ebben szamomra az a vicc, hogy ugye egyre inkabb arra tendalodnak a dolgok, hogy a szerverrol a terheles attoljuk a kliensnek, majd az o gepe megcsinalja. Egy raspberry egesz jol elbir weboldalak kiszolgalasaval, de ha elinditasz rajta egy Chrome-ot, es megnyitsz par oldalt, akkor egeszen hamar kepes leterdelni. Ehhez kepest kezdetekkor ugye server side rendering volt, a kliens bongeszo kapott egy generalt html-t, es boldog volt. Most ugy indul, hogy kap 1db html div-et, meg tobb meganyi javascriptet es kepet, aztan dolgozzal.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hát... javascripttől mit várunk?
Egy olyan nyelvről beszélünk, aminek az eredeti funkciója kb. az volt, hogy ha fölévitted a gombnak az egeret, akkor dobja fel a menüt. És arra jó is volt, ma már ezt mondjuk CSS-ből illik megcsinálni.
Soha nem volt egy általános, nagy teljesítményű nyelvnek szánva. Ehhez képest ma mindent IS ebben akarnak megoldani. De maga a HTML se lett könnyebb.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
akkor jon az OOM killer, de nem all bele a rendszer a foldbe
ha szar van a palacsintaban (valami eszi a ramot), akkor swap mellett is beleallhatna a foldbe, csak picit kesobb
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Na, az még jó, amikor kigondolja, szerinte melyik alkalmazás a beteg, holott esetleg csak a dolgát teszi.
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A tapasztalataim alapjan gyakran lo melle ay OOM killer, de meg igy is jobb, mintha nem lenne, es beborulna a gepem.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Zsúfolt tömegközlekedésben is alkalmazható megoldás. Csúcsidőben a BKV személyzetének a nagyobb térfogatú utasokat le kellene lökdösnie a 6-os villamosról. :)
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egyáltalán nem. Tegyük fel, hogy rosszul döntött, és egyszer majd kell neki a swap. Nem vesztett semmit, simán csinálható swap fájl és felcsatolható swapon paranccsal menet közben, nem kell hozzá a gépet sem újraindítani. Szokás, igény kérdése, nem egyformán használjuk a gépet.
“The world runs on Excel spreadsheets.” (Dylan Beattie)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Van, mert hibernáláshoz kell, én meg azt szoktam.
"Sose a gép a hülye."
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"Linux desktopom" :DDDD nem ettem meszet
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A linux desktop éve akkor jön majd el, ha a "fogalmam sincs" válasz lesz többségben.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem. Azt hívják Windowsnak. Az rég rossz, ha nem tudom kialakítani a layout-ot.
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem kell hozzá meszet enni. Simán lehetséges desktopnak használni. Van, aki a BSD-ket is tudja használni, igaz ez attól is függ, hogy mit csinálsz, munka, iskola, stb. előír-e valami Win only hw/sw használatát. BSD-nél nehezebb, ahhoz fokozatosan a workflow-t is úgy kell alakítani, meg hardvervásárlásnál még jobban figyelni. Egyáltalán nem annyira kivitelezhetetlen, mint azt sokan gondolnák. Gyakran csak elkezdeni, átállni nehéz, de ha benne vagy, akkor igazából nem bánod meg és egyre könnyebb. Nyilván eleinte nehéz, de érdemes elengedni a zárt rendszereket, különben kiszolgáltatott marad az ember.
“The world runs on Excel spreadsheets.” (Dylan Beattie)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem kotelezo mindenkinek, vannak akik nem tudjak megugrani ezt a lecet. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
/, /home/$(whoami)/media, /srv/develop
4 és fél éve csak vim-et használok. elsősorban azért, mert még nem jöttem rá, hogy kell kilépni belőle.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
SSD, kiváltképp ha NVMe-s, nem látom értelmét a / mellett bármi más meglétének. 16GB+ RAM mellett meg a swap-ot sem. 4GB RAM-nál szoktam neki adni 4GB swapot, 8GB RAM-nál meg 1-2 GB-ot.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Laptopon nem szarakodtam, van EFI és /. Ez az elsődleges desktopom. Van egy asztali gépem, az egy kicsit bonyolultabb, amikor telepítettem, akkor még sokat paráztunk, hogy az SSD kimúlik a sok írástól, ezért van
/ (ssd)
/home (szintén SSD)
/homemd (raid tükrözött HDD, ezen van pl. a /home/én/Documents)
/var
/scratch (nagyobb, raid nélküli HDD, pótolható, nagyobb file-ok)
swap
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
nincs linux desktop, de ha lenne, akkor: /boot (mert a tobbi lvm+luks), /, swap, /home,/var,/srv
A vegtelen ciklus is vegeter egyszer, csak kelloen eros hardver kell hozza!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
(lvm on) lukshoz nem követelmény a /boot
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Jellemzoen egy szemely altal hasznalt szamitogepen nincs sok ertelme tobb particionak mint amennyi szukseges a mukodeshez (pl. root, swap, boot). Szerveren vagy tobbek altal hasznalt gepen szukseges (legalabb: root, home, var, tmp, + ahonnan file-okat kiszolgalsz).
[szerk.] Lattam valakinek titkositott particioja is van, olyankor van ertelme desktop-on is a tobb particionak.
"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
/, /boot, /home, /data. swap nincs .
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
/ /boot zpool
no swap, 64GB RAM
de a sok RAM miatt:
Data Units Read: 31,957,801 [16.3 TB]
Data Units Written: 186,149,349 [95.3 TB]
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
/boot/efi, 'Solaris Root' (ZFS)
ZFS-en belül meg külön dataset mindenre, ahol van értelme.
Swap nincs, zram van helyette.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
/boot (probalj meg uefi-vel /boot nelkul bootolni luks+lvm+btrfs-rol), /, swap, /home a laptopon, /home/dirty_ice/hdd a desktopon (ez a ketto azert van ilyen kretenul mert kulon disken van), lvm thin pool a VM-eknek desktopon, meg ugy neha random temp particio ha epp kell valaminek
I hate myself, because I'm not open-source.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez a thin pool nem volt meg eddig, köszi! :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Amit annó a fedora 34 ajánlott, /boot és /boot/efi külön a többi LVM nek. Ott van / , /home/ , swap (talan a zram miatt kérte, franc tudja már)
Van olyan notim ahol / van, sőt legtöbb VPS -en már csak / van és kész.
Fedora 41, Thinkpad x280
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
1 btrfs, amiben root, home, docker külön volume.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
nvme0n1 259:0 0 238,5G 0 disk
├─nvme0n1p1 259:1 0 600M 0 part /boot/efi
├─nvme0n1p2 259:2 0 1G 0 part /boot
└─nvme0n1p3 259:3 0 236,9G 0 part
└─luks-***************************** 253:0 0 236,9G 0 crypt /home
/
^^ ez egy 'gyári' Fedora telepítő eredménye, ha diszk titkosítást is kértél.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Technikailag igazad van, a szavazás rosszul lett kiírva, mert partíciókat emleget. De igazából trey itt most arra kiváncsi, hogy hányfelé van a rendszer osztogatva. Itt számít az is, ha azonos LVM partíción, de pl. külön logikai köteten van. Így egy lvdisplay kimenetet is látni kéne.
“The world runs on Excel spreadsheets.” (Dylan Beattie)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
De igazából trey itt most arra kiváncsi
hát, nem vagyok gondolat olvasó ;)
De egyébként meg ott van a válasz:
brtfs subvolume van a /, és a /home van külön a titkosított eszközön...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
/,/root,/usr,/var/,/var/log,/boot,/boot/efi,/var/lib/docker,/var/lib/snapd,/tmp,/var/audit
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
root, home, var de nincs swap
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nemrég volt egy post arról, hogy a csak root partícióval használt gépeken előfordulhat, hogy a felhasználó annyi szemetet termel, hogy elfogy az oprendszer és a programok alól a tárhely, és emiatt gond lehet a működéssel. A fixen külön partícióra tett /usr annyiban jobb döntés, hogy így garantálható a rendszer működéséhez szükséges tárhely.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Időnként megnézem, ha közeledik a 90 %-hoz, akkor veszek egy nagyobb SSD-t.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nálam lévő gép mellé mindig van pendrive is, szükség esetén bebootolni live rendszert. Szervert meg nem hordok magammal ;)
Amúgy szerintem a külön boot csak azt garantálja, hogy önerőből képes recovery módban elindulni, de a rendszer működése beáll, ha nincs hely /-on.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
minden masra ott a root reserved space...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha én partícionálok akkor általában: "/, /home, swap"
De manapság rábízom a telepítőre és elfogadom azt amit ajánl.
Tertilla; Tisztelem a botladozó embert és nem rokonszenvezem a tökéletessel! Hagyd már abba!; DropBox
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Háát, esetleg LVM-et kellene használni és akkor kb pontmindegy, hogy hogyan szelegeted.
Inkább az a kérdés, hogy áttekintehtőség szempontjából mit "érdemes" külön volume-ra (én olvasatomban LVM-re) tenni.
Mivel LVM esetében a későbbiekben dinamikusan lehet tárhelyet tolni alá, így a kérdés nem kérdés.
Normál esetben azokat a kötet részeket szokás külön partícira vagy LVM volume-ra rakni, amelyek tudnak gyorsan növekedni.
Ha nem akarod, hogy felzabálódjon a / könyvtár alatt a terület, az ilyen invazív köteteket külön kell pakolni.
Sec guide ajánlás szerint a /, /home, /var, /tmp minimum külön partíció=LVM.
Talisker Single Malt Scotch Whisky aged 10 years - o.k. Yamazaki is playing as well :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Desktopra? Minek?
Milyen előnye van annak, hogy nem osztod ki telepítéskor a teljes lemezt előre? A /home-ot is csak azért szoktam külön tenni, hogy ha a rendszert valamiért legyalulom, akkor az maradjon.
Egyébként elég az egy db. / is mindenre. Meg egy swap.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A /home-ot is csak azért szoktam külön tenni [...] Egyébként elég az egy db. / is mindenre. Meg egy swap.
Most akkor melyik?
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nálam /, /home, swap
De szerintem egy /,swap is elegendő.
LVM-el én nem küzdenék egy otthoni gépen, mert mi indokolná, hogy ne egyben legyen minden? Nincs több diszk, nincs előre nem megjósolható felosztás, stb.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Amikor a meglévő adathordozóidat teleraktad és újat kell venni és beilleszteni a rendszerbe vagy meg kéne változtatni a felosztást mondjuk két rendszer közt, akkor kicsit kényelmesebb.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nagy mennyiségű adatot én szerveren/NAS-on tárolok. Egy gépbe felesleges szerintem egynél több adattároló.
Ha bővítek, akkor veszek nagyobbat és másolok.
De elfogadom hogy nem mindenkinek ez a use case, akkor esetleg jól jön.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egy adattárolóval nehéz RAID1-et csinálni.
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem nehez, csak nincs ertelme :-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igaz, mert lehet két partícióra, csak valóban nincs értelme, mert az eszköz döglése esetén mindkettő egyszerre hullik el. Mert az a kettő akkor egy. :)
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
RAID1 egy otthoni gépbe minek? A RAID nem adatbiztonságot adó, hanem rendelkezésre állást növelő megoldás.
Mint írtam, arra van a szerver/NAS, eseleg a cloud. Kliens gép nem a biztonságos tárolásra való.
Amúgy lehetséges bekapcsolni a RAID1-et egy lemezzel is :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Akkor döntöttem el, hogy RAID1 lesz, amikor home office alatt megdöglött az előző gépemben az SSD. Most sokkal nyugodtabb vagyok. Persze, offline backup van.
Amúgy lehetséges bekapcsolni a RAID1-et egy lemezzel is :)
Persze, csak ahogy már volt róla szó, semmi értelme. :)
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Bármennyire hihetetlen, de az IBM AIX alatt támogatta az egy lemezre készült két másoltatot. Az értelme csak annyi, hogy egy szerver diszknél (hdd!!) a lemez felülete is meghibásodhat.
Bár az IBM szerverek nem támogatták a kommersz diszkeket vagy a gyakran kihulló occsó ssdket. ;)
Szóval itt más a konstelláció, igazad van. :-D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Linux alatt is megcsinálható minden nehézség nélkül, tehát technikailag támogatva van, legfeljebb értelme nincs sok.
Mindegy is, én most így érzem jól magam, a két HDD és két SSD közül elvileg bármelyik pusztul, a gép megy tovább. Az egyetlen hülyeségem, hogy a boot aszimmetrikus, az nincs tükörben, de live-ról elvileg fel lehet boot-olni a gépet, illetve a boot az generálható, bár nyilván munkaigényes.
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A kérdés szempontjából az LVM volume és a partíció nagyjából egyenértékű..
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Partíciók... abból nem sok van. BIOS, UEFI, boot, root.
A root partíción meg zfs van, abban meg 2 tucat fájlrendszer:
/, /var, /var/lib, /var/lib/apt, /var/lib/dpkg, /var/log, /var/cache, /var/cache/apt, /var/tmp, /var/spool, /var/mail, /usr, /usr/include, /usr/lib, /usr/local, /usr/local/bin, /usr/local/src, /usr/sbin, /usr/share, /usr/src, /home, /opt, /srv, swap
Mivel telepítő-script csinálja, így ez megy kb. minden gépre automatikusan ami a kezem ügyébe kerül. Természetesen szépen mindegyikre beállítva, az exec, setuid, devices, stb. property.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Előttem van _Franko_ arca ( 😲 ), ahogy ezt a kommentet olvassa 😆
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez a szintű felbontás nekem már pótcselekvésnek tűnik, de kinek mire van szüksége. A BSD-kben ezt nem szeretem, default azok is százfelé akarnak osztani mindent.
“The world runs on Excel spreadsheets.” (Dylan Beattie)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
3 hete telepítettem a Fedora 37-et ezzel a felosztással:
NAME MAJ:MIN RM SIZE RO TYPE MOUNTPOINTS
sda 8:0 0 223,6G 0 disk
├─sda1 8:1 0 100M 0 part /boot/efi
├─sda2 8:2 0 1,5G 0 part /boot
└─sda3 8:3 0 222G 0 part
└─luks-************************* 253:0 0 222G 0 crypt /
zram0 252:0 0 8G 0 disk [SWAP]
Én swapot nem hoztam létre (12 GB memória van a notiban), de a Fedora csak csinált 8 GB-ot zramba. Nekem ez új :-)
Korábban LVM-eztem, valamiben rugalmasabb, valamiben hátráltatott, most visszatértem a klasszikus partíciókhoz.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én még a brtfs-re is rácsodálkoztam :)
Mondjuk ez abból fakad, hogy ez valójában nem az én gépem. Céges gépen 'cégesített' default Fedora install eredménye...
én itt (szinte) csak egy user vagyok, nem nagyon izgat hogy van particionálva - amíg minden működik rajta :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A fájlrendszerre figyeltem, én maradok a jól bevált ext4-nél, ahol csak lehet. Ha sok szabad időm lesz, újra megnézem a btrfs képességeit egy másik meghajtón.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Miért 37-et? Három hete már kint volt a Fedora 38 is.
Fájlrendszernél maradok én is az ext4-nél. Nincs bajom a többivel sem, btrfs, xfs, stb., de az ext4 elég jó, nincs csak rá okom, hogy ne azt válasszam. Irtó gyors, sok éve bevállt, nekem megfelel, a komplexebb fájlrendszer tudása nem kell, pl. btrfs, bár annak is van előnye, pl. snapshot-ok, meg az azokról való bootolás. f2fs-t is próbáltam, az kifejezetten nem jött be. Még pendrive-on is ext4-et szoktam használni, ha egy mód van rá, nem érdekel a journal, régen ext2-őt használtam, de nem látom értelmét variálni ma már. Ha Windowsnak is olvasnia kell, akkor néha FAT32 vagy exFAT vagy NTFS kerül rá.
“The world runs on Excel spreadsheets.” (Dylan Beattie)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Miért 37-et? Három hete már kint volt a Fedora 38 is.
1. mert kb két nappal később jött ki a 38
2. mert soha sem használok túl friss fedorát, általában 1-2 kiadással le vagyok maradva
(Mivel ez a laptop a privát gépem, így hétvégén ezt is frissítettem 38-ra.)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A legfrissebb (kb. nyári) telepítésemen már csak egy partíciót hoztam létre (FreeBSD). Saját használatomra rájöttem, felesleges mindent külön rakni (lassan tíz éves telepítésemen külön van a /, /usr/local, /home és /var, nincs kedvem megbolygatni).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
/boot, /, /home - ez pont hiányzott swap nélkül
Igazából a /boot/efi is külön van, cserébe a / és a /home igazából egy btrfs két subvolume, szóval attól függően, hogy mit szeretnél kihozni lehet '/boot, /' is a jó megfejtés.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A linux: /
A többi linux, windows (ezek bootolnak) ésatöbbi: data
Összesen 3-4 diszk.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Most így néz ki a desktop:
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/nvme0n1p2 8.0G 1.5G 6.6G 18% /
/dev/nvme0n1p3 8.0G 7.1G 923M 89% /usr
/dev/nvme0n1p1 256M 7.3M 249M 3% /boot/efi
/dev/nvme0n1p5 6.0G 1.2G 4.9G 19% /var
/dev/nvme0n1p6 4.0G 1.3G 2.8G 32% /home
/dev/nvme0n1p4 4.0G 352M 3.7G 9% /tmp
/dev/nvme0n1p7 1.5G 99M 1.4G 7% /var/log
így kicsi pl. a /usr, mert egy LibreOffice sem fér már fel dependency-kkel együtt...
Mondjuk a cucc is régi és egy zypper dup sem fut le a fenti miatt...:
# cat /etc/os-release
NAME="openSUSE Leap"
VERSION="15.1"
ID="opensuse-leap"
ID_LIKE="suse opensuse"
VERSION_ID="15.1"
PRETTY_NAME="openSUSE Leap 15.1"
ANSI_COLOR="0;32"
CPE_NAME="cpe:/o:opensuse:leap:15.1"
BUG_REPORT_URL="https://bugs.opensuse.org"
HOME_URL="https://www.opensuse.org/"
Szóval, ha majd 2+ év után (amióta készülődök rá...) újratelepítem, akkor egyben lesz 1db ~50GB rootfs, azt csá....
Szerveren meg kb. alaptelepítésnek ez eleddig elégségesnek bizonyult és elvileg CIS+NIST audit "kompatibilis"...:
# df -h
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda2 1.8G 596M 1.3G 33% /
/dev/sda3 4.0G 2.4G 1.7G 59% /usr
/dev/sda1 256M 6.0M 250M 3% /boot/efi
/dev/sda4 2.0G 37M 2.0G 2% /tmp
/dev/sda6 2.0G 446M 1.6G 22% /var
/dev/sda10 1014M 34M 981M 4% /opt/******
/dev/sda7 1.5G 84M 1.5G 6% /var/log
/dev/sda8 1014M 306M 709M 31% /var/log/audit
/dev/sda9 1014M 34M 981M 4% /var/log/sa
/dev/sda11 201M 84M 118M 42% /opt/*****
/dev/sda5 253M 14M 239M 6% /home
/dev/sdc 1020M 34M 987M 4% /var/crash
+ 1db /dev/sdb, memória méretével egyező méretű SWAP, SAP szerver esetén meg x1.5-2. Mert, csak!!!44 ;)
A gyors gondolat többet ér, mint a gyors mozdulat.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
NAME MAJ:MIN RM SIZE RO TYPE MOUNTPOINTS
sda 8:0 0 465.8G 0 disk
├─sda1 8:1 0 256M 0 part /boot/efi
├─sda2 8:2 0 2G 0 part /boot
└─sda3 8:3 0 462.5G 0 part
└─md127 9:127 0 462.4G 0 raid1
├─vg_ssd-lvol0 253:0 0 34G 0 lvm [SWAP]
├─vg_ssd-lvol1 253:1 0 385.5G 0 lvm /
└─vg_ssd-lvol2 253:2 0 42.8G 0 lvm
sdb 8:16 0 1.8T 0 disk
└─sdb1 8:17 0 1.8T 0 part
└─md126 9:126 0 1.8T 0 raid1
└─vg_hdd-lvol0 253:3 0 1.8T 0 lvm /home
sdc 8:32 0 465.8G 0 disk
└─sdc3 8:35 0 462.5G 0 part
└─md127 9:127 0 462.4G 0 raid1
├─vg_ssd-lvol0 253:0 0 34G 0 lvm [SWAP]
├─vg_ssd-lvol1 253:1 0 385.5G 0 lvm /
└─vg_ssd-lvol2 253:2 0 42.8G 0 lvm
sdd 8:48 0 1.8T 0 disk
└─sdd1 8:49 0 1.8T 0 part
└─md126 9:126 0 1.8T 0 raid1
└─vg_hdd-lvol0 253:3 0 1.8T 0 lvm /home
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
/boot, /, /opt, /home
swapnak zswap
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
NAME MAJ:MIN RM SIZE RO TYPE MOUNTPOINTS
sda 8:0 0 953,9G 0 disk
├─sda1 8:1 0 50M 0 part /boot/efi
├─sda2 8:2 0 1G 0 part /boot
└─sda3 8:3 0 943,3G 0 part
├─vgZeus-root 253:0 0 40G 0 lvm
│ └─luks-b57c7606-880b-4af8-903f-019d1f6552ef 253:3 0 40G 0 crypt /
├─vgZeus-swap 253:1 0 20G 0 lvm
│ └─luks-a6f82526-0e65-48ab-b16a-5df7ccff0d7f 253:2 0 20G 0 crypt [SWAP]
└─vgZeus-home 253:4 0 800G 0 lvm
└─luks-f18b5b5d-5cae-4d9e-a523-61f70d7f861c 253:5 0 800G 0 crypt /home
zram0 252:0 0 8G 0 disk [SWAP]
"Sose a gép a hülye."
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
NAME MAJ:MIN RM SIZE RO TYPE MOUNTPOINTS sda 8:0 1 0B 0 disk zram0 252:0 0 8G 0 disk [SWAP] nvme0n1 259:0 0 476.9G 0 disk ├─nvme0n1p1 259:1 0 1G 0 part /boot ├─nvme0n1p2 259:2 0 1G 0 part /boot/efi ├─nvme0n1p3 259:3 0 1G 0 part ├─nvme0n1p4 259:4 0 1G 0 part ├─nvme0n1p5 259:5 0 32.2G 0 part [SWAP] └─nvme0n1p6 259:6 0 440.7G 0 part └─luks-3b30faad-3774-4171-8ba7-c3458d99a890 253:0 0 440.7G 0 crypt ├─VGSEC01-lv_root 253:1 0 100G 0 lvm / ├─VGSEC01-lv_root2 253:2 0 100G 0 lvm └─VGSEC01-lv_varstore 253:3 0 140G 0 lvm /mnt/data/varstore nvme1n1 259:7 0 953.9G 0 disk └─nvme1n1p1 259:8 0 953.9G 0 part └─luks-435e9e3c-6f0d-424e-9a3d-9f03418d5a41 253:4 0 953.9G 0 crypt ├─VGSEC02-lv_backup 253:5 0 200G 0 lvm /mnt/data/backup ├─VGSEC02-lv_data 253:6 0 500G 0 lvm /mnt/data/1 └─VGSEC02-lvvm_r91 253:7 0 30G 0 lvm
Talisker Single Malt Scotch Whisky aged 10 years - o.k. Yamazaki is playing as well :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Két linux desktop-om van, egy az itthoni asztali gép, a másik a munkahelyi noti.
Itthon nincs swap (32GB Ram mellett), a notin (titkosított "/") van /swapfile, mert ott szoktam hibernálni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
/boot/efi, / + swapfile
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Fájlrendszer Méret Fogl. Szab. Fo.% Csatol. pont
/dev/sdc5 12G 8,2G 2,7G 76% /
/dev/sdc6 1,9G 1,2G 641M 65% /var
/dev/sdc8 1,9G 251M 1,6G 14% /var/log
/dev/sdc7 962M 37M 860M 5% /tmp
/dev/sdc1 189M 45M 130M 26% /boot
/dev/sdc3 901G 767G 89G 90% /home
/dev/sda1 439G 279G 137G 68% /home/*
/dev/sdd1 916G 766G 105G 89% /home/*
/dev/sdb1 917G 751G 120G 87% /home/*
/dev/sdb2 917G 784G 87G 91% /home/*
/dev/sd** 19,5G /swap
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
5T adat 4 diszken... valaki szeret veszélyesen élni... :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
/, /usr, /var, /tmp, /home, swap.
Érdekes, hogy a külön /usr nem is szerepel a lehetőségek között.
Debian - The "What?!" starts not!
http://nyizsa.blogspot.com
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A külön /usr-t már nem igazán javasolják, mióta elég sok disztribúcióban összevonták a /bin és /lib könyvtárakat az /usr/bin/ és /usr/lib-bel. Régi telepítés nyilván még úgy maradt, de új telepítésnél már nem jellemző.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Így van, az enyém is régi telepítés, gondolom nem vagyok egyedül. Pár éve még ez volt az általános, ezért fura, hogy nem is szerepel a lehetőségek között.
Debian - The "What?!" starts not!
http://nyizsa.blogspot.com
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen, mielőtt írtam, megnéztem egy régi és egy új Debian telepítést, a régiben külön volt a /bin /lib és társai, az újban viszont symlink az /usr/bin /usr/lib stb. könyvtárakra. És az 'új' azért szintén már pár éves.
In February 2021, the Technical Committee has resolved that Debian 'bookworm' should support only the merged-usr root filesystem layout, dropping support for the non-merged-usr layout. (978636)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igazabol laptop, de dual bootos, es meghagytam az elotelepitett Win10-et:
/dev/sda1: EFI System
/dev/sda2: Microsoft reserved
/dev/sda3: 238,2G Microsoft basic data
/dev/sda4: Windows recovery environment (fizikailag ez van a vegen)
/dev/sda5: 237,7G Linux filesystem
Erosen gondolkodom egy plusz SSD beszerzesen, mert van benne hely, a 2 rendszernek es a telepitett dolgoknak meg jol jonne.
A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
/
/tmp
/boot/efi
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hat mindenkinek legacy modban bootol a gepe?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ezt miből következtetted?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
/boot, root, swap, /home, /tmp, /var, /var/tmp, /var/log, /usr/src, /var/lib/mysql, /var/www, /var/spool/mail
szégyellem, de nincs külön /usr... :-)
"Jegyezze fel a vádhoz - utasította Metcalf őrnagy a tizedest, aki tudott gyorsírni. - Tiszteletlenül beszélt a feljebbvalójával, amikor nem pofázott közbe."
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Jo, jo, de minek?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Úgy néz ki, hogy ez egy db, www és mail szerver egyben, amin forrásból szoktak fordítani dolgokat. ;)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni