Az anyag az alábbi funkciókkal bír:
* Unlike X Windows, FBUI supports windows on every virtual console. * Programs can receive keyboard input, either in raw mode or translated to ASCII by a library routine. One process is permitted to have keyboard focus. * Each program is permitted only one window (in the current version). * Windows may never overlap, providing faster execution and decreasing the memory needed to maintain windows. * Each process can access its window simultaneously without being suspended. In X, the library has to send all drawing commands to the server, which puts them in a queue and executes them whenever it has a chance. If the server is busy, the application must wait. With FBUI, the ioctl takes a list of drawing commands that go directly to be executed if the window is visible and irregardless of what any other window is doing. * Each virtual console can have its own optional window manager process. * There's a sufficient set of drawing routines: o draw point, line, horizontal line, vertical line, rectangle o draw text o clear, fill rectangle, clear rectangle o copy area o put pixels (native, 3-byte RGB, and 4-byte (unsigned long) RGB) o get event o the window manager process can hide and unhide other processes' windows, move, resize, re-expose, and delete windows. o read point * FBUI is currently written for 8,16,24, and 32-bit directcolor and truecolor. Later I will add 4-bpp VGA. * Sample programs provided (also see screenshot): o window manager o JPEG image viewer o terminal emulator (based on ggiterm) o load monitor o analog clock |
Az patch letölthető a 2.6.8.1-es Linux kernelhez. Használata:
cd /usr/src/linux-2.6.8.1 cp ... fbui*.tar.gz tar zxfv *.gz |
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 3781 megtekintés
Hozzászólások
"Sőt?" :-o Na erre nem számítottam. Elsöpörted minden ellenállásom. Éljen az FBUI!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ahhoz képest. hogy GUI-t csinál, még azt sem tudja, hogy nem X Windows, hanem X Window!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Sziasztok
A DOS Navigator pascal nyelven irodott (TurboPascal) aminek a forditoja 5.5-tol tamogatta objektum-orientalt programozast. Kesobb a 6.0-hoz a borland keszitett egy TurboVision nevu szoveges ablakkezelot (amire a sajat szovegszerkesztojet is raepitette) es nyilt forraskodon kiadta. Kivalloan retegezett, jol atgondolt osztaly-hierarchiaju rendszer es peldatlanul konnyu programozni. Azota jelent meg mar C++ valtozata is, elsosorban Linux ala. Messze odavag a ncurse-nek es a newt-nek. Csodalom, h nem erre epitkeznek akik "text feluleten ablakoznak".
Egyebkent tetszik az izlesed es jo, hogy felhoztad a DOS navigatort, mert tenyleg fantasztikusan jol megirtak. Technikailag es szolgaltatasaiban is az akkori igenyeknek megfeleloen a leheto legjobbat hoztak ki. Sajna a legtobb "fejleszto" ma mar nem igy gondolkodik. Ja es persze taps a Borlandnak szol a TVision-ert (kar, h a delphi kozel sincs ilyen jol tervezve). Abban az idoben egyebkent irtam egy grafikus valtozatat a TVision-nek amibe az osztaly-elnevezesek is egyeztek meg a legtobb metodus elnevezese es parameterezese is. Igy barmely TVision-be irt progit konnyen grafikus feluletre lehetett hegeszteni. Akar a DOS navigatort is at lehetett volna. Sajat alacsonyszintu drivereket is irtam kb. 10-12 kartyahoz assemblybe es ez felett futott az osszes tobbi cullang. Az ablakkezelo, mar a grafikus kartya fennmarado memoriajaba tarolt mindent ami barmikor kellhet. Az ablakkezeloje kepes volt detektalni az alatta levo terulet objektumait is, igy ha az ablakot bezartak akkor csak ujrarajzolta azokat az objektumokat amiket lefedett, nem pedig memoriat pazarolt. Ha tul sok objektumot fedett akkor inkabb memoriat foglalt a hatternek, de azt is tudta pixelesen gorgetni. Igy siman vegig lehetett huzni egy ablakot a kepernyon egy szutyok trident kartyaval is. Lenyeg, h fullra hegyeztem az aljatol a tetejeig. Grafikus nyomtatast is tudott, meg SB16 tamogatast is irtam hozza, ami aztan sosem volt hasznalva. Sajnos aztan ido szukebe nem lett befejezve.
A kernel grafikus ablakkezelojerol pedig annyit, hogy fontos lepes ez a kernel torteneteben. Azt tudni kell az XFree86-rol, h nem csak linuxon hanem sokminden mason is fut, tehat egyfajta "grafikus-crossplatform" retegkent is lehet ra tekinteni. Ebbol kifolyolag tartalmaz olyan elemeket is amik inkabb a kozos reteg kialakitasaert felelosek. Nem kimondottan a linuxhoz keszult, csak hozza lett igazitva! A masik, h kb 3x ujra lett mar irva es ennek ellenere is egyre attekinthetetlenebb a forraskodja. Ez inkabb betudhato annak, h egyre tobb unix,unix-like platformot akarnak tamogatni vele, es igy csak dagad az egesz. Ezert, ha az illeszteset nezem, akkor kozel sem lehet ramondani, h linuxbarat. Csak a nyilt forrasa es a unix kozelisege miatt csapodott hozza a linuxhoz. Az XFree86-ra valojaban lehetne ugy gondolni, mint egy ideig kolcson vett rendszer aminek a helyere most mar be kell epiteni az igazit. Mindig is kilogott a sorbol, es talan az egyetlen olyan hivatalos csomag ami a kernel megkerulesevel matatja a hardvert. Mondjuk neha ez is kivetel, mert pl a hozzatartozo DRI cuccok a kernelbe vannak agyazva!!! Meg van egy FrameBuffer is a kernelbe ami egy masik onallo grafikus illesztesi reteg. Ez mar linuxos fejlesztes, csak meg "gyerek". Tehat fele itt fele ott. Lenyeg a lenyeg, ha muszaki szemszogbol nezzuk sokkal tobb koze van a kernelhez a grafikus alrendszernek, mint barmi mashoz.
Tobbieknek: ha egy egyszeru grafikus folyamatjelzot akartok kitenni a kepernyore amikor bootoltok akkor csak ganyolassal lehet, mert a lilo-s resze is kulon vilag, meg a kernel felallasakor is mar kulon grafikus motor fut. Ha egy mezei linux telepitot akartok epiteni, akkor viszont keves a mostani framebuffer. Tehat mindenkeppen az XFree86-t kell beepiteni ami aze nem kis veszodseggel jar. Az XFree86 a jatekfejlesztoket sem ragadja el nagyon, mert iszonyu lassu es kb 5-6 fele illesztesi reteg keszult mar direct renderinhez es meg egyik sincs kesz. A sokfele interface-nek pedig az is hatranya, h mindenki a sajat szakallara fejleszt es nem igazan konnyu szabvanyositani. Szoval ideje volt mar belevagni. :) Jo az a FrameBuffer csak epiteni kell tovabb. Ki lehet venni kodokat az X-bol is (asszem az is GPL-es mint a kernel), mint pl az elsimitott karakterek amit egyuttall mas geometriai megjeleniteseknel is lehetne alkalmazni, nem csak karaktereknel es akar kulso kernel modulkent is futhatna. Ha betoltom a modult akkor kisimulnak a karakterek es a vonalak, ha kiveszem a modult akkor megint csipkesek lesznek, kinek, h tetszik. Az OpenGL is nyugodtan mehetne kulso kernel modulkent stb. Ha ilyen iranyba megy a fejlesztes akkor mar kesobb ra lehet epiteni egy QT-t, egy GTK-t, vagy ami kell.
Mindettol eltekintve az X is egy nagyon jol atgondolt rendszer, es kivallo a maga crossplatform szellemeben, eszembe sincs leszolni, de sztem a Linux-nak mar ideje onallo grafikus alrendszert epiteni, ha a kindoz baberjaira akar torni a desktop szferaba.
Az otlet tetszik es bele fogom magamat asni, mint otletadokent es ha idom engedi akar fejlesztokent is. :)
bocsi, h veletlenul elkuldtem neked privibe is :)))
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Abban az idoben egyebkent irtam egy grafikus valtozatat a TVision-nek...
Hmm, anno neztem valami ilyesmit, TWall volt a neve ha jol emlexem. Az az?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Tudod én nem úgy gondoltam, hogy ez akkor most megoldás még hajhullás ellen is, és bizonyos rendszereken tényleg el tudom képzelni a használatát. És azt se feedjük el, hogy valószinűleg ez még egészen új project, frissi fejlesztés.
Még bármi jó is lehe belőle, nem kellene rögtön elásni... :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Bocs, de ha már a kákán is csomót keresel a te válaszod sem helyes.
A teljes név: X Window System
Rövidítve: X Windows
De hagyjuk, mert ez értelmetlen vita.
//Viszont még egy pont az ellen, hogy a Windows foglalt szó legyen...
Üdv.: Tamaas
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mondjuk szerintem azért teljesen ne mérjük össze a kettőt... hol tud ez annyit, mint mondjuk egy Gtk, vagy egy Qt... a más grafikus rendszerekkel való kompatibilításról (vágólap, stb.) és a többiről nem is beszélve. Persze biztos lesz majd egyszer ebből is "ablakkezelő"... csak hát saját alkalmazások is kellenek hozzá. Amúgy asszem a Gtk -nak is van framebufferben futó változata, igaz az nem kernel-space -ben fut.
De amúgy ötletesnek tartom, akinek kell, vigye... :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ennek nem sok koze van a Gtk-hoz es a Qt-hez (nem veletlenul nem lattad a tablazatban). Egyebkent rohadtul irigylem azokat akiknek ilyenekre van idejuk :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Tudom, hogy nem sok köze van. De egy komolyabb, nagyobb fejlesztést általában nem is Xlib -ben állsz neki írni...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem. :) Ez a TGViews. Nem publikaltam, abban az idobe meg maskepp gondolkodtam. Hmm... szep nagy penztarcam lesz... majd eladom. :) Aztan nem lett belole semmi mas csak nehany helybeli valalkozasba irt progikhoz adta a grafikus feluletet, koztuk volt egy vektorgrafikus progi is, ami aztan soha nem keszult el, mivel robbant a Win95 es egyket ev alatt jottek a "jobbnal jobb" progik, magyarul: buktam egy rendeset. A TWall-rol nem hallottam.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
libgdiplust követelek a kernálba!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez az igazi lightweight dekstop;-)))
Kérdés mikor sikerül annyira körbehackolni, hogy egy openoffice-t el lehessen rajta indítani.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem kunyerálni követelőzni a fejlesztők töl !!!
Hanem tanulni és csatlakozni kell közéjük. Azután be indíthatod a saját projektedet.!!!
Mindenki a saját ötletének vagy ami neki tetszik azzal van elfoglalva.
Éljen a szabad Demokratikus szoftver fejlesztő társadalom.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
magyarul?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha valami kell és nincs még kidolgozva csináld magad.
A GNU projekt egy csináld magad mozgalom mindenki a saját dolgaival törődik.
Amit létrehozót azt közzé teszi hátha valaki hozzá tesz valamit amitől jobb lesz.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ennek mi értelme.....
www.directfb.org
Gtk val, meg hw accel
Üdv
Godot
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez... hogy is mondjam... szánalmas?
Mi ez? Egy másik win 1.0, power kernellel? Egy Linuxosított MenuetOS? Kb annyi értelmét látom, mint a grafikus, egérrel használható BIOSnak, szerintem már az is kihalt... A grafikus környezetek nem véletlenül nagyok... A racionálisabb cél inkább azok méretének és erőforráshasználatának normális beállítása, nem egy ilyen új izé fejlesztgetése... Házi feladatnak elmegy, ötöst adnék rá, de magyarázatokat gyártani, hogy ez azért kell, mert nagy az X... miserable...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Közel sem biztos, hogy minden helyzetben és mindenkinek ugyanazok az igényei, melyek Neked. Könnyen lehet, hogy valakiknek ez a fontos, és nem az, amivel te "eljátszadozol"...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem kizárt, hogy az embedded system fejlesztők erőforrás szükében szívesen használnának valami ilyesmit. Én is úgy gondolom, hogy ha valakinek ezzel van kedve szórakozni, akkor tegye :) Engem nem nagyon zavarna ha a kernel úgy támogatná a videokártyámat mint most a hang vagy hálókártyát, és nem kellene az óriási X a grafikus felület használatához. Az más kérdés, hogy a grafikus felület jelentősebb része ezzel nem lesz kisebb, hisz az ablakkezelők és a desktop környezetek továbbra is mammutok maradnak. A világnak össze kellene dobni egy nagyobb összeget, és felfogadni a DOS Navigátor fejlesztőit (remélem van itt valaki, akinek ez még mond valamit), hogy csináljanak egy rendes grafikus felületet. Nem tudom, hogy kik voltak, de az ő hozzáállásukat állítanám minden fejlesztő elé példaként :)
üdv
atya
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ezzel nem ertek egyet drojid.
Kepzelj el egy kis gepet amit mar az X megvisel de fb-vel vigan elvan.
Nameg kicsit konnyebb egy fb-t beallitani mint egy X-et egy elbaszott vga kartyanal.
Nekem van ilyen elbaszott oldskul vga kartyam. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen, igazat adok Neked.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nah ezt nevergone posthoz akartam...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
OK, van egy pici géped, és ezt a dolgot használod... Mire?
Szövegxerkeszteni nem fogsz tudni, mert azoknak is nagy az erőforrásigénye (hacsak nem tesz a kernelbe emberünk egy mai formátumokat kezelni tudó irodai programcsomagot is), képnézegetéshez nem kell teljes grafikus felület egérrel, és folytathatnám még.
Én nagyon szeretem a beágyazott rendszereket, csodálom a pici rendszereket, én is építgetek ilyeneket, de ebből a szemszögből sem látom értelmét. Ha ablakozás, akkor legyen minél többet tudó, akkor is, ha nagy :-D Kicsi és beágyazott rendszerekre , amik nem bírják, ablakokat tenni... Nekem ez kicsit olyan, mint biciklire fotelt rakni. Persze lehet...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Aha. Más dolog kívülröl csodálni a beágyazott rendszereket, és más dolog dolgozni velük, használni őket. Szerintem, most igy jobban belegondolva megvan a maga létjogosultsága. El kellene felejteni azt a téveszmét, hogy ha grafikus felület, akkor az szövegszerkesztés, pasziánsz, meg hasonlók. Ilyet legfeljebb csak a "puhapöcsü" M$ "szakemberek" mondanak, mikor parasztvakításra kerül a sor. Igen, a mai egyre nagyobb tudású hardverelemektől fojtogató hatású légkörben is megvan az ilyen "minimalista" projectek szerepe. Aki pedig elhiszi az M$ szavát, az még nem dolgozott pl. a BusyBox -szal.
Szóval, jópárszor lehet olyan, mikor a grafikus megjelenítés bőven elég pár nyomógombból, keretekből, stb. De ezt minél kevesebb erőforrás felhasználásával kell ezt megalkotni. Az ilyen helyeken ez tökéletes lehet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
király. libgdiplust követelek a kernálba!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
volkov rulez! :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
egy pelda a letjogosultsagra: mobil telefon :P
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
lol
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
YES YES YES! ;))
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen. Egy a sok közül. És belátom, én sem gondolkodtam teljesen jól az elején, hiszen az ilyen helyekre még widgetkészlet sem kell... :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
lol2
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
IGEN! Ez a lényeg! Látom, lassan eljuttok a felismerésig: FBUI sem...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem tudom, Te el tudsz képzelni 100x100px képernyőn ablakos-tologatós-kattintgatós rendszert? Én bár el tudnék, nem akarok :-)
Én ezt most tényleg nem értem. Én úgy értettem, hogy az FBUI desktop gépeket céloz meg. Egy mobiltelefonba célszoftver kell, ami sokkal hatékonyabb és kisebb jó esetben, mint egy komplett linux kernel+fbui+ilyenolyan widgetek plusz alkalmazások. Szép és gyors és kattintgatós ezek nélkül is lehet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
lol3
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
De. Pont az kell kellhet hozzá... :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Érdemes lenne gondolkodásban és "világnézetben" elszakadnod a PC -től , és a "klasszikus" x86 architektúrától. Pl. egy 100x100 -as (ami egy mobiltelefonnál vagy ipari berenedezésnél már jóval nagyobb, a PDA -król nem is beszélve) kijelzőn miért ne lehetne egy kis alap, minimalista, de mindenképpen grafikus rendszer...?
Szerintem te ennek nem akarod érteni a lényegét...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
ez teccik...
és ez persze mind embedded systemre.
fogok venni egy linuxos motorolát, ráraom, és majd jól azzal telefonálok, nézek filmet, hallgatok zenét, meg csinálok satöbbit.
ez a directfb télleg qjó! teccik
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Minimális kernel jó kis fb-vel meg mplayer. Igazi multimédia központ :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
ez mindenkinek elkerulte figyelmet: ?
"Windows may never overlap"
azaz kb semmi ertelme az egesznek...
A'rpi
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Jelen pillanatban az anyag nem tölthető le sajnos :(
"Hey folks, I'm in the process of revising FBUI to permit >1 windows per process, so please be patient and I'll have something to download in a couple days. Thanks."
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem kerülte el, ezért hasonlítottam a win1.0-hoz.
Nevergone, Te terveztél már beágyazott rendszert, hogy ennyire hajtogatod, hogy szakadjak el az x86tól, mert az fbuinak ott van értelme? Én igen, és így mondom, hogy oda nem tennék, mert felesleges, óriási overhead. És attól még lehet grafikus...
(Csendben jegyzem meg, hogy a C64es GEOS felülete grafikus volt. Átfedő ablakokkal. >1 MHz-en. >64K RAMban. Biztos meg lehetne írni úgy is az FBUIt, hogy értelme legyen, csak az a fajta gondolkodás a szoftverfejlesztők többségéből kihalt, ami a C64es korszakban még megvolt.)
Abba gondolj már bele, hogy a project lényege beletenni az ablakozós rendszert a kernelbe, ezzel adva egy teljesen semmit sem tudó ablakozós rendszert. Nincsenek átfedő ablakok, mert nem akar memóriát pazarolni erre. Írhatsz hozzá pici alkalmazásokat, jaj de jó. Ha ügyes vagy, akkor fogsz írni egy 12k-s calculatort? Klassz, akkor a pici alkalmazások száma 7re nő.
Na mind1, szerintem sincs semmi értelme az egésznek.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez az, fb-vel és nem fbui-val :-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Gyenge titokként elárulom, hogy igen, terveztem már, sőt... :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
lol4
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni