bringa szerelés

Elmentem egy közeli szervizbe, mert lassan rendbe kéne hozni a bringámat. Elmondtam, hogy mire lenne szükség (bowden csere, lánc csere, generál átnézés), erre egyből ilyen szemmel néztek: <$> <$>

Mikor pedig megemlítettem, a hogy a fogaskerék sorokat is valszeg cserélni kellene, közölték, hogy jobban járok ha veszek egy új bringát. Nem kicsit röhögtem őket képen.

Most monti szerelésről szóló könyvet keresek, amiből legalább esélyem lesz megpróbálni itthon rendbe rakni a cuccot. Fórumokat néztem eddig, de ott a többség elborult fanatikus, villáskulcsot nem vesznek 5 eFt alatt, mert a többi "gagyi szar". Ha vki tud valami jó könyvet/fórumot, az szóljon plíz. Kb. szerszámlistám már van (kedvenc tételem a "monoblokk leszedő", már csak azt kellene tudni, mi az a "monoblokk") de minden infó érdekel. B-)

---- szerk ----
a "lánc csere" szóra keresve a topic már a google.hu 2. oldalán van

Hozzászólások

Hello! A monoblokk az egybeépített középső csapágy szerkezete. Egyben lehet cserélni, nem igényel különösebb karbantartást.

Esetleg ezt a könyvet tudom ajánlani: link
----------------------------------------------------------
Sebeink emlékeztetnek arra, hogy a múlt valóban megtörtént

tavaly én is elhatároztam, hogy kicsit megturbózom a gépet, de drágábbra jött volna ki, mint egy új.

úgyhogy "csak" felújíttattam, ez megállt 30-ból.

Amikor már a második helyen tört el a bringám, akkor döntöttem úgy, hogy újat veszek. Használtan 70k volt. Imádom. Bár valszeg lassan szervizelni kéne azt is. A kerékpárok szervíz ciklusa/alkatrész élettartama kisebb mint mondjuk egy autójé vagy egy motoré, úgyhogy oda kell figyelni.

Software is like sex, it's better with a penguin. :D (r)(tm)(c) آكوش

Nekem kb. 5 éves a biciklim, szegény már elég idővert, de semmi baja nincs, és nem volt még semmi javítva rajta. Tavaszonta kap egy kis olajat/zsírt a kényes helyekre, és kész :). Asszem tavaly cseréltem a hátsó gumit, mert már szétfaroltam, meg néha a fékpofákat kell bentebb állítani a kopás miatt.
--
Discover It - Have a lot of fun!

Lehet, hogy a szervizesnek igaza volt, attól függ, milyen kategória a mostani bringád és mit szeretnél kihozni belőle.

Ha szervízben újíttatod fel, akkor az alkatrészár mellé hozzájön a munkadíj. Ha otthon, akkor valószínű szerszámokat is venned kell, és sok idő meg szopás, amíg beletanulsz. De hosszabb távon ezt tekintheted befektetésnek is, akkor már nem olyan rossz a helyzet.

Könyvet találsz könyvesboltban - én még csak kezdőknek szóló bringaszerelős könyvet láttam - pont annyit érnek, mint a kezdőknek szóló PC-s könyvek, vagy góglizás. Valójában szerelni legjobban úgy lehet megtanulni, ha a haver vagy apuci megmutatja, hogy csinálják a profik:))

Akkor vegyél könyvet.

Lánccseréhez pl nem kell feltétlen célszerszám, keress rá és sok leírást fogsz találni. De akkor már a fogaskerekeket is cserélni kéne. Ahhoz már kelleni fog villáskulcs, csőkulcs, meg le kell venni a hajtókart, amit szerszám nélkül elég problémás. Ez így egybe legalább 10-15k.

Le kell cserélni még az első-hátsó kerékcsapágyakat, ha be vannak rágódva. Jó esetben elég csak a kónuszokat, meg a tengelyeket cserélni, ha a perselyek szépek. Ez nagy öröm mert nem kell újrafűzni a kerekeket. Ha mégis, egyszerűbb komplett kereket venni. Ha semmi baja, újrazsírozni, csapágygolyókat lecserélni. Kormánycsapágy ugyanez. Középcsapágyat kiszedni, berakni egy monoblokkot a helyére. min. 10k, de ha mindent cserélni kell, akkor több is lehet.

Fékbetéteket cserélni. Alaposan kipróbálni, mielőtt élesben használnád. Bowdent én még nem cseréltem sose, nem volt rá szükség. Ha műanyag a fékkar, lecserélni fémre. 1-5k

Küllőket megnézni, ha rozsdás cserélni, kereket centírozni - ez nem kerül sokba, de sok vacakolással jár.

Új külső-belső gumit venni, főleg ha 7 éve használod ugyanazt:))

Ha alkatrészt veszel, vidd magaddal amit kiszereltél, akkor a boltban tudni fogják, mit adjanak. Jó tanács a ingyen szokott lenni.

Ha nem gagyi alkatrészeket veszel, országúton odafigyeléssel sokáig bírni fogja, de ha terepre mész, az bizony amortizálja a cuccot rendesen.

Azért ha nem csak alkalmanként akarod a szervizelést magadra vállalni - ami egyébiránt szerintem majdnem olyan jó móka mint maga a tekerés- akkor mindenképpen ajánlom pár célszerszám megvásárlását. Ezek nem fontossági sorrendben: láncbontó, hajtókar lehúzó (feltéve ha "hagyományos" 4szögletű tengelyen van), lánckerék-kazetta leszedő, lemezkulcsok kónuszos agyak szereléséhez (szintén csak akkor kell, ha nem ipari, zárt csapágyas, hanem szerelhető, kónuszos az agy), küllőkulcs.
Aztán persze ha kedved, helyed és időd van komolyabban belemélyedni, vehetsz, vagy barkácsolhatsz egy centírozó állványt meg egy szerelő állványt is... És keress egy olyan szervízt/boltot, ahol buherátor szerelő is van, az sokszor aranyat ér ;-)

Lánc cserénél nagyon nagy valószinüséggel kell majd hátsó fogaskereket is cserélned (mivel a kinyúlt lánc nem illeszkedik jól a fogakba, és kattogni fog). Ha van valami amit nem tudsz akkor kérdezz nyugodtan és igyekszem válaszolni.

Monoblokk=zárt csapágyas rendszer, erre van rátéve az első lánckerék, tudod ez van ott középen :).
Ha 60 ezerért vetted akkor nagy valószinüségel ilyened van, de ezt csak egy képről tudnám megmondani ha látom. Ha nem az van akor egy hidegvágó-kalapács kombóval ki tudod venni a közepet ami it tnem szükséges. Gondolom a lánckereket szeretnéd elöl leszedni, ami szintén nem szükséges, mert az nagyon ritkán szok elkopni, hamarébb a lánc-hatso fogaskerék. Ahhoz, hogy a hátsó fogaskereket leszedd meg szintén kell egy kulcs amiből sokfajta van, és nem mindegy hogy milyen a fogaskereked tipusa. Ez a kulcs annyi amennyit mi itt elkernenk ezert a munkaert Parkanyban. Szerintem a fenti munka attól függ milyen drága alkatrészt teszel rá kilyön ennyiből:

lánc: 1000ft
fogaskerék shimano: 2000ft
bowdenzsinór (bár ha nincs elszakadva fölösleges): 70ft első, 120ft a hátsó
bowden= 140ft métere

ezek kb. árak, de max 5000Ft a fenti munka összesen szerintem. Ez sok vagy kevés? Egy 60 ezres biciklibe megéri ennyi felújitást költeni, de mondjuk egy Tescosba már nem hiszem, az egy vicc kategória.

Nem a kötözködés miatt, de úgylátom, hogy itt többeknek valami nagyon spéci járgánya van...
...vagy pedig az a "fogaskerék" az _lánckerék_! :P (nem mindegy)

Parktool dolgok eleg jok, nekunk pl. van egy biciklis wcpapir tartonk toluk :D.

Lanckereket kis tapasztalattal sima leutheted egy hidegvagoval es kalapaccsal. Csak akkor is kell 14es csőkulcs, hogy a lanckerek csavarjat leszedd, hacsak nem imbuszos, ahhoz meg az kell :).

Osszesegeben javaslom vidd el egy masik boltba.

"Fogaskereket" cserelni nem olyan egyszeru. Speci szerszam kell hozza. Lanc, bowden az nem nagy cucc, viszont ajanlom a kezzel szetszedheto lancokat (nekem sram szokott lenni mountainbikeon es orszagutin is).
Ha nincs szerszamod semmilyen, akkor melyen a zsebedbe kell nyulnod. Kellenek villaskulcsok, konusz kulcs, ha a lancod nem kezzel szetszedheto, akkor lanc bonto kutyu, jo harapofogo (a bowdenhazakat nem konnyu szetvagni), imbuszkulcskeszlet, csavarhuzok, stb. Sok 10e HUF... Szoval lehet jobban jarsz egy egyszerubb bringanal ha veszel ujat.
Es a fanatikusoknak igaza van amugy a jo szerszamok tekinteteben. Kesobb megbanja az ember ha mondjuk a pedalt nem tudja lecsavarozni es eltorik a kulcs, vagy valami csavart elnyu az eszkoz.

Bowdenhaz az mindenkeppen teflonos (ha jol emlekszem) legyen. Vegyel ilyen kis aluminium kupakokat is a bowdenek vegere, amivel konnyen meg lehet akadalyozni, hogy szetjojjenek a szalak. Van ilyen kis femkupak a bowdenhaz vegere, az is jo dolog a vilagban.

Gondolom van neked, de legyen mindig otthon mindenfele kenoanyag. Nekem van 3-4 fajta:

  • Teflonos kenoanyag a villa becsuszoszarara
  • WD-40 gyors keneshez, vagy kedvtol fuggoen parrafin olaj (gyogyszertarban lehet venni)
  • Feher zsir az agyak, villanyak, stb. zsirozasara
  • Specialis Grip Shift zsir (az egyik bringamon van)

Tisztitashoz ajanlom a Brigecolt, csak esszel, nehogy kimossa a csapagyakbol a zsirt. Ezt felvinni ecsettel erdemes, a lancot fogkefevel szoktam atsikalni. Kell alkohol, ha tarcsafekes a bringa es esetleg akarsz tarcsat tisztitani.

Ja es a legjobb tisztitast a teli szuzhoban valo bringazas vitte vegbe. Miutan kiolvadt minden, gyonyoru tiszta lett a legaprobb reszletekig, csak at kellett olajoznom :)

Amit amugy nem en vegeznek el, es nem is akarok: centirozas, agycsere (felni befuzese), villa esetleges nagygeneralja.

UI.: ja es bocsi a hosszu szovegert :)

Az ilyesmit konyvbol tanulni?! Ez nekem nagyon furcsa. En tiz eves korom ota szerelem a bringaimat, de soha nem ereztem szukseget ilyen temaju konyveknek.

En a kovetkezoket tudom tanacsolni:
- A jo szerszamkeszlet nagyon hasznos, erdemes ra aldozni. Es most nem az 5kHUF-os villaskulcsokra gondolok, hanem a celszerszamokra, ezeket erdemes beszerezni. Nem mindegy mennyit veszodsz az alkalmatlan szerszamok miatt. A menetes racsnit le lehet szedni racsnileszedovel is, es ugy is hogy satuba fogod. De az utobbi modszer osszehasonlithatatlanul tobb szenvedessel jar.

- Banj finoman az alkatreszekkel! Ha erolteted a dolgokat, konnyen tonkreteheted a szerszamot, vagy megszakithatod a menetet. Az ilyesmire kulonosen oda kell figyelni az alu vazak eseten. Berozsdazott, szetrohadt alkatreszek szetszerelesnel sokat segithet egy kis kenoanyag.

- Ne sajnald a zsirt!

- Batran vagj bele, nem nagy tudomany ez!

Villaskulcsbol csakis jo regi csehszlovak nalam a favorit. Oda kell figyelni milyet vesz az ember, mert jo esetben elhajlik, rosszabb esetben atfordul az anyan.

A zsirt leginkabb a csapagyakra tedd, oda se sokat, mert csak kijon belole es felszedi a koszt. Fekekhez stb, WD-40 vagy egyeb teflonos spray. Osszesegeben csak esszel mindegyikbol, nem kell, hogy usszon az egesz bicaj az olajban meg a zsirban :))).

> nem kell, hogy usszon az egesz bicaj az olajban meg a zsirban :)))

OK, ezt en is igy gondoltam. :) De en szoktam zsirt tenni peldaul a hajtomu tengelyenek a vegere is, bizva abban, hogy igy kevesbe gyogyul ossze a hajtokarral.
A WD-40 helyett en inkabb a TF2-t ajanlom, mert nagyobb a viszkozitasa.

Jaj, a wd40 halál. Alig 10% a kenőanyag benne, az is párolgó olaj. Ami meg ott marad belőle, az minden koszt összeszed. Csak nagyon hirtelen szükségessé vált, "életmentő", ideiglenes megoldásként használható.

--
"There are two kinds of people in this world, and you're not one of them."

Én édesápámtól tanultam kerékpárt szerelni. A szerszámkészlet meg öröklődik, nagyapámtól is maradt néhány orosz szerszám, édesapám bringája még eredeti csepel ahhoz adtak szerszámkészletet annak idején. Nem vagyok egy nagy szakértő, de a saját bringámat ami egy csillag nevezetű kemping idáig még sikerült karban tartani (18 éves).
Szerencsére az Alföld sík nekem rövid utakra pont elég ez a bringa.

Hello, en szivesen segitek irl is, 10+ eve magam szerelem a bringaimat, eddig csak a vazhegesztes maradt ki ;-) Tavasszal szervezhetunk ilyen bike repair jameket is, bar az en bringamhoz agyvalto-olajcseren kivul nincs masert hozzanyulni. ;-)

Forditottam is konyvet hasonlo temaban, de igazabol ugyis a gyakorlat a donto ;-)

http://forum.bikemag.hu - van ott jopar f.szfej, de azert neha tudnak segiteni.