Mikor pedig megemlítettem, a hogy a fogaskerék sorokat is valszeg cserélni kellene, közölték, hogy jobban járok ha veszek egy új bringát. Nem kicsit röhögtem őket képen.
Most monti szerelésről szóló könyvet keresek, amiből legalább esélyem lesz megpróbálni itthon rendbe rakni a cuccot. Fórumokat néztem eddig, de ott a többség elborult fanatikus, villáskulcsot nem vesznek 5 eFt alatt, mert a többi "gagyi szar". Ha vki tud valami jó könyvet/fórumot, az szóljon plíz. Kb. szerszámlistám már van (kedvenc tételem a "monoblokk leszedő", már csak azt kellene tudni, mi az a "monoblokk") de minden infó érdekel. B-)
---- szerk ----
a "lánc csere" szóra keresve a topic már a google.hu 2. oldalán van
- mogorva blogja
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 11683 megtekintés
Hozzászólások
Hello! A monoblokk az egybeépített középső csapágy szerkezete. Egyben lehet cserélni, nem igényel különösebb karbantartást.
Esetleg ezt a könyvet tudom ajánlani: link
----------------------------------------------------------
Sebeink emlékeztetnek arra, hogy a múlt valóban megtörtént
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
thx, nézem!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
megvettem, király B-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
tavaly én is elhatároztam, hogy kicsit megturbózom a gépet, de drágábbra jött volna ki, mint egy új.
úgyhogy "csak" felújíttattam, ez megállt 30-ból.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Amikor már a második helyen tört el a bringám, akkor döntöttem úgy, hogy újat veszek. Használtan 70k volt. Imádom. Bár valszeg lassan szervizelni kéne azt is. A kerékpárok szervíz ciklusa/alkatrész élettartama kisebb mint mondjuk egy autójé vagy egy motoré, úgyhogy oda kell figyelni.
Software is like sex, it's better with a penguin. :D (r)(tm)(c) آكوش
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
kb. 7 éve vettem kb. 60 rugóért, darabokból összerakva. Semmi baja a mozgó alkatrészek kopásán kívül, ezért is tartom viccesnek a "vegyél újat vazze" hozzáállást.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Pedig egy agyonhasznált bringánál elég komoly költségek lehetnek, mondhatnám, hogy gazdasági totálkár kb.
Software is like sex, it's better with a penguin. :D (r)(tm)(c) آكوش
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nekem kb. 5 éves a biciklim, szegény már elég idővert, de semmi baja nincs, és nem volt még semmi javítva rajta. Tavaszonta kap egy kis olajat/zsírt a kényes helyekre, és kész :). Asszem tavaly cseréltem a hátsó gumit, mert már szétfaroltam, meg néha a fékpofákat kell bentebb állítani a kopás miatt.
--
Discover It - Have a lot of fun!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Lehet, hogy a szervizesnek igaza volt, attól függ, milyen kategória a mostani bringád és mit szeretnél kihozni belőle.
Ha szervízben újíttatod fel, akkor az alkatrészár mellé hozzájön a munkadíj. Ha otthon, akkor valószínű szerszámokat is venned kell, és sok idő meg szopás, amíg beletanulsz. De hosszabb távon ezt tekintheted befektetésnek is, akkor már nem olyan rossz a helyzet.
Könyvet találsz könyvesboltban - én még csak kezdőknek szóló bringaszerelős könyvet láttam - pont annyit érnek, mint a kezdőknek szóló PC-s könyvek, vagy góglizás. Valójában szerelni legjobban úgy lehet megtanulni, ha a haver vagy apuci megmutatja, hogy csinálják a profik:))
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igazából én is befektetésnek tartom ha megtanulom a szerelést, szóval ezzel nincs gond. A szereléstől sem félek (legfeljebb járok asszonyéval B-) ), csak jó volna előbb valami elméleti alapozás.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Akkor vegyél könyvet.
Lánccseréhez pl nem kell feltétlen célszerszám, keress rá és sok leírást fogsz találni. De akkor már a fogaskerekeket is cserélni kéne. Ahhoz már kelleni fog villáskulcs, csőkulcs, meg le kell venni a hajtókart, amit szerszám nélkül elég problémás. Ez így egybe legalább 10-15k.
Le kell cserélni még az első-hátsó kerékcsapágyakat, ha be vannak rágódva. Jó esetben elég csak a kónuszokat, meg a tengelyeket cserélni, ha a perselyek szépek. Ez nagy öröm mert nem kell újrafűzni a kerekeket. Ha mégis, egyszerűbb komplett kereket venni. Ha semmi baja, újrazsírozni, csapágygolyókat lecserélni. Kormánycsapágy ugyanez. Középcsapágyat kiszedni, berakni egy monoblokkot a helyére. min. 10k, de ha mindent cserélni kell, akkor több is lehet.
Fékbetéteket cserélni. Alaposan kipróbálni, mielőtt élesben használnád. Bowdent én még nem cseréltem sose, nem volt rá szükség. Ha műanyag a fékkar, lecserélni fémre. 1-5k
Küllőket megnézni, ha rozsdás cserélni, kereket centírozni - ez nem kerül sokba, de sok vacakolással jár.
Új külső-belső gumit venni, főleg ha 7 éve használod ugyanazt:))
Ha alkatrészt veszel, vidd magaddal amit kiszereltél, akkor a boltban tudni fogják, mit adjanak. Jó tanács a ingyen szokott lenni.
Ha nem gagyi alkatrészeket veszel, országúton odafigyeléssel sokáig bírni fogja, de ha terepre mész, az bizony amortizálja a cuccot rendesen.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez király volt, köszi. B-)
Szerszámom van mindenféle, max. 1-2 tényleg bringa szereléshez való cucc kell.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Azért ha nem csak alkalmanként akarod a szervizelést magadra vállalni - ami egyébiránt szerintem majdnem olyan jó móka mint maga a tekerés- akkor mindenképpen ajánlom pár célszerszám megvásárlását. Ezek nem fontossági sorrendben: láncbontó, hajtókar lehúzó (feltéve ha "hagyományos" 4szögletű tengelyen van), lánckerék-kazetta leszedő, lemezkulcsok kónuszos agyak szereléséhez (szintén csak akkor kell, ha nem ipari, zárt csapágyas, hanem szerelhető, kónuszos az agy), küllőkulcs.
Aztán persze ha kedved, helyed és időd van komolyabban belemélyedni, vehetsz, vagy barkácsolhatsz egy centírozó állványt meg egy szerelő állványt is... És keress egy olyan szervízt/boltot, ahol buherátor szerelő is van, az sokszor aranyat ér ;-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A filmmúzeumon mostanság pre-Monty sorozat van. Orvost kellett hívni, úgy röhögtem. B-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Lánc cserénél nagyon nagy valószinüséggel kell majd hátsó fogaskereket is cserélned (mivel a kinyúlt lánc nem illeszkedik jól a fogakba, és kattogni fog). Ha van valami amit nem tudsz akkor kérdezz nyugodtan és igyekszem válaszolni.
Monoblokk=zárt csapágyas rendszer, erre van rátéve az első lánckerék, tudod ez van ott középen :).
Ha 60 ezerért vetted akkor nagy valószinüségel ilyened van, de ezt csak egy képről tudnám megmondani ha látom. Ha nem az van akor egy hidegvágó-kalapács kombóval ki tudod venni a közepet ami it tnem szükséges. Gondolom a lánckereket szeretnéd elöl leszedni, ami szintén nem szükséges, mert az nagyon ritkán szok elkopni, hamarébb a lánc-hatso fogaskerék. Ahhoz, hogy a hátsó fogaskereket leszedd meg szintén kell egy kulcs amiből sokfajta van, és nem mindegy hogy milyen a fogaskereked tipusa. Ez a kulcs annyi amennyit mi itt elkernenk ezert a munkaert Parkanyban. Szerintem a fenti munka attól függ milyen drága alkatrészt teszel rá kilyön ennyiből:
lánc: 1000ft
fogaskerék shimano: 2000ft
bowdenzsinór (bár ha nincs elszakadva fölösleges): 70ft első, 120ft a hátsó
bowden= 140ft métere
ezek kb. árak, de max 5000Ft a fenti munka összesen szerintem. Ez sok vagy kevés? Egy 60 ezres biciklibe megéri ennyi felújitást költeni, de mondjuk egy Tescosba már nem hiszem, az egy vicc kategória.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
5 rugóból nekem a bowden cserét akarták megcsinálni, igaz, munkadíjjal. Ezt azért sokallom.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Vicces arak vannak az mar igaz, Budapest?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ja, Szmogsziti
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ne is biciklizz ott, mert csak megbetegszel :))).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem a kötözködés miatt, de úgylátom, hogy itt többeknek valami nagyon spéci járgánya van...
...vagy pedig az a "fogaskerék" az _lánckerék_! :P (nem mindegy)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Valszeg igazad van. B-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A monoblokkleszedőnél szerintem sokkal advancedebb tool a hajtókarleszedő (;
http://www.utahmountainbiking.com/fix/index.htm
http://www.parktool.com/repair/
Ez két remek oldal, ezek alapján simán tudtam pl. monoblokkot és hátsó lánckerekeket cserélni. Igaz angolul vannak, de fényképekkel kellőképpen illusztráltak, szóval eléggé adja magát, hogy mikor mit kell csinálni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Parktool dolgok eleg jok, nekunk pl. van egy biciklis wcpapir tartonk toluk :D.
Lanckereket kis tapasztalattal sima leutheted egy hidegvagoval es kalapaccsal. Csak akkor is kell 14es csőkulcs, hogy a lanckerek csavarjat leszedd, hacsak nem imbuszos, ahhoz meg az kell :).
Osszesegeben javaslom vidd el egy masik boltba.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"Fogaskereket" cserelni nem olyan egyszeru. Speci szerszam kell hozza. Lanc, bowden az nem nagy cucc, viszont ajanlom a kezzel szetszedheto lancokat (nekem sram szokott lenni mountainbikeon es orszagutin is).
Ha nincs szerszamod semmilyen, akkor melyen a zsebedbe kell nyulnod. Kellenek villaskulcsok, konusz kulcs, ha a lancod nem kezzel szetszedheto, akkor lanc bonto kutyu, jo harapofogo (a bowdenhazakat nem konnyu szetvagni), imbuszkulcskeszlet, csavarhuzok, stb. Sok 10e HUF... Szoval lehet jobban jarsz egy egyszerubb bringanal ha veszel ujat.
Es a fanatikusoknak igaza van amugy a jo szerszamok tekinteteben. Kesobb megbanja az ember ha mondjuk a pedalt nem tudja lecsavarozni es eltorik a kulcs, vagy valami csavart elnyu az eszkoz.
Bowdenhaz az mindenkeppen teflonos (ha jol emlekszem) legyen. Vegyel ilyen kis aluminium kupakokat is a bowdenek vegere, amivel konnyen meg lehet akadalyozni, hogy szetjojjenek a szalak. Van ilyen kis femkupak a bowdenhaz vegere, az is jo dolog a vilagban.
Gondolom van neked, de legyen mindig otthon mindenfele kenoanyag. Nekem van 3-4 fajta:
- Teflonos kenoanyag a villa becsuszoszarara
- WD-40 gyors keneshez, vagy kedvtol fuggoen parrafin olaj (gyogyszertarban lehet venni)
- Feher zsir az agyak, villanyak, stb. zsirozasara
- Specialis Grip Shift zsir (az egyik bringamon van)
Tisztitashoz ajanlom a Brigecolt, csak esszel, nehogy kimossa a csapagyakbol a zsirt. Ezt felvinni ecsettel erdemes, a lancot fogkefevel szoktam atsikalni. Kell alkohol, ha tarcsafekes a bringa es esetleg akarsz tarcsat tisztitani.
Ja es a legjobb tisztitast a teli szuzhoban valo bringazas vitte vegbe. Miutan kiolvadt minden, gyonyoru tiszta lett a legaprobb reszletekig, csak at kellett olajoznom :)
Amit amugy nem en vegeznek el, es nem is akarok: centirozas, agycsere (felni befuzese), villa esetleges nagygeneralja.
UI.: ja es bocsi a hosszu szovegert :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Köszi az infókat.
Erről a grip shift zsírról még nem hallottam, pedig nekem is GS váltóm van.
Alapvetően úgy vagyok a dologgal, hogy megpróbálom. Aztán mégegyszer. Aztán legfeljebb zacsiban elviszem egy szervizbe, hogy csináljanak belőle bringát. B-)))
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az ilyesmit konyvbol tanulni?! Ez nekem nagyon furcsa. En tiz eves korom ota szerelem a bringaimat, de soha nem ereztem szukseget ilyen temaju konyveknek.
En a kovetkezoket tudom tanacsolni:
- A jo szerszamkeszlet nagyon hasznos, erdemes ra aldozni. Es most nem az 5kHUF-os villaskulcsokra gondolok, hanem a celszerszamokra, ezeket erdemes beszerezni. Nem mindegy mennyit veszodsz az alkalmatlan szerszamok miatt. A menetes racsnit le lehet szedni racsnileszedovel is, es ugy is hogy satuba fogod. De az utobbi modszer osszehasonlithatatlanul tobb szenvedessel jar.
- Banj finoman az alkatreszekkel! Ha erolteted a dolgokat, konnyen tonkreteheted a szerszamot, vagy megszakithatod a menetet. Az ilyesmire kulonosen oda kell figyelni az alu vazak eseten. Berozsdazott, szetrohadt alkatreszek szetszerelesnel sokat segithet egy kis kenoanyag.
- Ne sajnald a zsirt!
- Batran vagj bele, nem nagy tudomany ez!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Villaskulcsbol csakis jo regi csehszlovak nalam a favorit. Oda kell figyelni milyet vesz az ember, mert jo esetben elhajlik, rosszabb esetben atfordul az anyan.
A zsirt leginkabb a csapagyakra tedd, oda se sokat, mert csak kijon belole es felszedi a koszt. Fekekhez stb, WD-40 vagy egyeb teflonos spray. Osszesegeben csak esszel mindegyikbol, nem kell, hogy usszon az egesz bicaj az olajban meg a zsirban :))).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
> nem kell, hogy usszon az egesz bicaj az olajban meg a zsirban :)))
OK, ezt en is igy gondoltam. :) De en szoktam zsirt tenni peldaul a hajtomu tengelyenek a vegere is, bizva abban, hogy igy kevesbe gyogyul ossze a hajtokarral.
A WD-40 helyett en inkabb a TF2-t ajanlom, mert nagyobb a viszkozitasa.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Akkor ugyelj ra, hogy idokozonkent utanahuzz, mert kulonben meglazul es szetveri a tengely veget a lanckerek :).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Jaj, a wd40 halál. Alig 10% a kenőanyag benne, az is párolgó olaj. Ami meg ott marad belőle, az minden koszt összeszed. Csak nagyon hirtelen szükségessé vált, "életmentő", ideiglenes megoldásként használható.
--
"There are two kinds of people in this world, and you're not one of them."
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én édesápámtól tanultam kerékpárt szerelni. A szerszámkészlet meg öröklődik, nagyapámtól is maradt néhány orosz szerszám, édesapám bringája még eredeti csepel ahhoz adtak szerszámkészletet annak idején. Nem vagyok egy nagy szakértő, de a saját bringámat ami egy csillag nevezetű kemping idáig még sikerült karban tartani (18 éves).
Szerencsére az Alföld sík nekem rövid utakra pont elég ez a bringa.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hello, en szivesen segitek irl is, 10+ eve magam szerelem a bringaimat, eddig csak a vazhegesztes maradt ki ;-) Tavasszal szervezhetunk ilyen bike repair jameket is, bar az en bringamhoz agyvalto-olajcseren kivul nincs masert hozzanyulni. ;-)
Forditottam is konyvet hasonlo temaban, de igazabol ugyis a gyakorlat a donto ;-)
http://forum.bikemag.hu - van ott jopar f.szfej, de azert neha tudnak segiteni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Jam rulez, csak sör legyen! B-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
most jól jönne egy szaki, aki tudna segíteni, h a szétbontott és összetett lánc mi bánatért szorul mint állat, pedig megpucoltam, beteflonoztam :( de mikor kanyarodik a váltóban elég szépet koppan mert szorul...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
oldalirányba feszegesd, meg, akkor kicsit enged. vagy a láncszerszám másik fokára kell tenni és leheletnyit visszanyomni a csapot.
----------------------------------------------------------
Sebeink emlékeztetnek arra, hogy a múlt valóban megtörtént
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni