Előrejelzés

Jóslat

(Szigurúan magán vélemény)

Ebben az éveben az embedded eszközök terén a Linux előretörése vitathatatlannak látszik.

Egyre több "windows only" -nek vélt arc fordul hozzám Linux kérdésben, mondjuk úgy felismerték a lehetőségeiket. Könnyen lehet, hogy ebben az évben a Linux Desktop penetráció megduplázódik.

Valamint az OSX terjedésének, korábbi ütemeit figyelembe véve, ez évben Apple is ráduplázhatnak a piaci részesedésére. OSX

*BSD tekintetében csak apróbb növekedésre lehet számítani.

Az OpenAL library terjedhet, nagy mértékben, mivel a Vista koncepciójából kimaradt a hardveres, audió gyorsítás. Ezért a Creatív, a DirectSound hívásokat OpenAl -ra leképező library terjesztésébe kezdett. alchemy

Az sem igaz, hogy a Vistán OpenGL -sikerüt volna jobban lelasítaniuk a directx-nél az MS mérnökeinek. Vista vs. XP

A Directx-ről való átállásban a következő projekt is segíti majd a játék gyártókat: hlsl2glsl

DirectX 10 vélhatőleg, nehézkesen fog csak tudni teret nyerni, mivel csak a Vista támogatja, és a játék gyáraknak fontos, hogy Win XP, Win Vista,OSX,PS3,.. platformra is tudjanak fejleszteni. Reményink szerint, 2008-ban a Linux Desktop használó játékra éhes közönség eléri azt a kritikus számot, ami több játék fejlesztő céget is a platform támogatására sarkalhat.

Az MS. látván a Vista hátrányait, "új" OSt kiván majd piacra dobni 2010 környékén, véhetőleg, ez már teljes TP lesz majd, lebutítva az otthoni PC-ket egy XBOX szintjére.
Addigra a Vista sem tud elterjedni rendesen, és máris válthatnak az MS-t használók.

A Vista az előző platformokkal való kompatibilitás érdekében, sokat tartalmaz belőlük, hibáikkal együtt, ami azt jelentheti, a Vista nem csak a Vista specifikus hibákban lehet érintett,hanem XP,2003-ban felfedezett hibákban is.

JAVA platform/nyelv népszerűségét, sem D, sem C# (.net), nem veszélyezteti.

Hozzászólások

a nedves vágyálmaid közül az utolsó kakukktojás, mert már 2-3 éve túljutottunk ezen a kérdésen

Ez így nem igaz. A .NET penetráció még odébb van. De lesz. Ha nem is idén. Szép lassan felzárkózik majd a Java alapú megoldásokhoz és utána gyors hanyatlásnak indul majd(Web platformon). Hogy a Java-val együtt vagy nem, azt nem merem most még saccolni sem, de a Java-nak sem lesz sokáig felfelé ívelő karrierje, az tuti. Mégis, most 2007-ben érdemes mind Java, mind .NET fejlesztésbe fektetni. Ez az én provízióm erről a témáról. Én inkább arra saccolnék, hogy mindkét technológia a mobil számítástechnikát, mint erős bázist fogja erőltetni.
Ha nem hiszi senki nem baj. Nézzétek vissza ezt a kommentet 2008 februárjában. :)
--
- Miért jó a mazochistának?
- Mert ha rossz, akkor jó. Ha meg jó, akkor rossz, tehát jó.

Java-t megmentheti a nagyon erős open source közösség körülötte. Mármint nem a JVM-re gondolok, hanem a különböző lib-ek és framework-ök fejlesztőire. Hibernate -> JPA API egy nagyon jó precendenst mutat arra, hogy a design by committe által elcseszett dolgokat (Entity Bean:) hogyan lehet lecserélni és standardizálni új, a közösségből jövő ötleteket. (én következő ilyen cserének a JSF-et tippelem... ritka borzalmas egy API lett az, és a megmentésére tett kísérletek (Facelets, JSF Templating) sem kevésbé borzalmasak (max egy picit)).

.NET-ről nem nyilatkozom. Mobil számítástechnikában továbbra sem nagyon hiszek...:)

Én inkább arra gondolok hosszútávon, hogy RAD webfejlesztési igény és az olcsó hardver miatt el fog tolódni a tendencia alternatív nyelvek felé: Ruby on Rails, PHP ésatöbbi. Persze a nagy böszöm banki rendszerek BLL-jét nem ezekben fogják írni, de nem is azokból van sok. :) Igazából mind a .NET, mind a Java egyre nehézkesebb és bonyolultabb lesz, ezért gondolom úgy hogy itt webfejlesztés-ügyileg tranzíció lesz az alternatív nyelvek felé.
Természetesen a Java esetében a közösség hozhat meglepő eredményeket, de azoknak izibe be kell következniük. És igen, a JPA az egy ékes pozitív példa. JSF csere miatt aggódom. Tartok tőle, hogy nem fog sokkal jobb(elég jó) megoldás születni rá.
--
- Miért jó a mazochistának?
- Mert ha rossz, akkor jó. Ha meg jó, akkor rossz, tehát jó.

A Gartner Research-re hivatkozni ebben a kérdésben - már ne is haragudj - nevetséges. Ha nyomonkövetted az eddigi alkotásaikat, akkor tudnád, hogy egy elég speciális szegmenst egy elég korlátolt területen céloznak meg a felméréseik készítésénél. Nekem (és még sok más embernek is) nem reprezentatív a Gartner Group bármilyen felmérése. Egy adat, amiről illik tudni, hogy milyen perspektívában kell értelmezni.
Szóval ha körülnézel és összecsipegeted a hírmorzsákat, te magad is beláthatod, hogy a .NET még nem igazán piacvezető. De lesz.
--
- Miért jó a mazochistának?
- Mert ha rossz, akkor jó. Ha meg jó, akkor rossz, tehát jó.

Én azt sosenem állítottam, hogy nem veszélyezteti! Pont azt mondtam, hogy most nem a .NET a király, de nemsokára lesz. Az egyet-nem-értésünk abban állt, hogy szerinted már most is a .NET a király én meg azt mondtam, hogy még nem, de nemsokára az lesz. :)
--
- Miért jó a mazochistának?
- Mert ha rossz, akkor jó. Ha meg jó, akkor rossz, tehát jó.

Na például ez egy jó megközelítés lenne, ha reprezentatívan világméretűen súlyozva összeszámolnánk hogy melyik nyelvhez keresnek mennyi embert, valamint annak változását figyelemmel követni.
--
- Miért jó a mazochistának?
- Mert ha rossz, akkor jó. Ha meg jó, akkor rossz, tehát jó.

A vista-nak csak a beta-it láttam, és az alapján egy egész jó oprendszer lett, ugyanis ha elvonatkoztatunk a zavaró dolgoktól, akkor csupa jó dolog van benne: integrált media center, képkezelő progi, videószerkesztő (előzőnél jobb), dvd szerkesztő, egész olyan lett, mint egy mac. Mindezek tetejébe van egy grafikus fellete, ami nekem konkrétan nagyon tetszik (kövezzetek meg, de az a blur-el megfejelt áttetszőség rajta azokkal a "sugarakkal" igen designosak). Ami mindezeket a negatív irányba löki, hogy baromi sok hardware-t eszik, és ez lesz az egyik, ami egy nagy előny a linux számára, a másik pedig a DRM megjelenése, ami ma még nem nagyon lesz érzékelhető, lévén hd-dvd/blueray olvasók még sehol sincsenek(szinte), de amint elérhető lesz, a Vista problémás lesz.

Azzal viszont maximálisan egyet tudok érteni, hogy a linux desktop erősen terjedni fog, pláne, hogy már van olyan disztró, amelynek vezetője nyiltan szembeszáll még a GPL szabályaival is, csak hogy felhasználóbarátabb legyen a rendszer (Ubuntu, binary drivers).

csak bluray, bár kétségkívül a blue szóra utal, de akkor is így írják.
egyébként a DRM sokkal keményebb dió, mint azt sokan gondolják. lesz abból még sok kín és fogcsikorgatás, és kitudja mikor lehet majd gnu/linuxon bluray vagy hddvd filmeket megnézni mplayerrel. lehet, hogy soha.

Az OpenAL library terjedhet, nagy mértékben, mivel a Vista koncepciójából kimaradt a hardveres, audió gyorsítás. Ezért a Creatív, a DirectSound hívásokat OpenAl -ra leképező library terjesztésébe kezdett. alchemy

Nem mai keletu a dolog, mert OpenAL-nek mar a kezdetektol fogva volt DirectSound wrapper verzioja. Sot, van EAX wrapper, de meg ALSA wrapper is.

Az sem igaz, hogy a Vistán OpenGL -sikerüt volna jobban lelasítaniuk a directx-nél az MS mérnökeinek. Vista vs. XP

XP-ben sem az MS altal gyartott OpenGL varianst hasznaljak a nepek, hanem amit a videokartya gyartoja mellekel a vashoz.

A Directx-ről való átállásban a következő projekt is segíti majd a játék gyártókat: hlsl2glsl

Mivel a HLSL kb. 0.5%-a egy jateknak, igy ez erosen "nesze-semmi-de-azt-fogd-meg-jol".

---
pontscho / fresh!mindworkz

"Nem mai keletu a dolog, mert OpenAL-nek mar a kezdetektol fogva volt DirectSound wrapper verzioja. Sot, van EAX wrapper, de meg ALSA wrapper is."

Hmm hmm, és DX9 nem támogatta helyböl a Hardware 3D hangzást ? Mert azt beszélik a népek, hogy az még támogatta.

"Az sem igaz, hogy a Vistán OpenGL -sikerüt volna jobban lelasítaniuk a directx-nél az MS mérnökeinek."
De felröppentek olyan FUDok, hogy az Vista ugy van felépítve, hogy OpenGL lassabb lesz benne.

" Mivel a HLSL kb. 0.5%-a egy jateknak, igy ez erosen "nesze-semmi-de-azt-fogd-meg-jol". "

Az lehet, de sokat kellhet agyalni egy-egy ügyesebb HLSL/GLSL kódon, és nem is DirectX hívások teszik ki egy játék nagyját.

Hmm hmm, és DX9 nem támogatta helyböl a Hardware 3D hangzást ? Mert azt beszélik a népek, hogy az még támogatta.

Tudtommal de.

De felröppentek olyan FUDok, hogy az Vista ugy van felépítve, hogy OpenGL lassabb lesz benne.

Csak gondold ad. A 3D alrendszer erosen haszonlo minden OS alatt (mint pl. DRI). Lehet mas a neve, lehet, hogy mas nehany megoldas, de a korvonalak ugyanazok. Vas -> OS -> Driver -> Userland. DirectX, OpenGL, OpenAL, stb mint userland cucc, s mivel a Drivert nem az OS vendor csinalja, igy kicsit gyanus, hogy nehez megoldani OpenGL lassitast anelkul, hogy DX ne fekezodne be. Persze nem lehetetlen, mert eleg az OpenGL32.dll-be bele firkalni. De ha igy lenne, kb. a kiderules utani 5. percben meglenne torve... ergo ezzel csak magat egetne le a vendor.

Az lehet, de sokat kellhet agyalni egy-egy ügyesebb HLSL/GLSL kódon, és nem is DirectX hívások teszik ki egy játék nagyját.

Valoban. De eleg jelentos a szamuk. Masreszt keves jatekgyartonal jellemzo a tobb platformon valo gondolkodas (leszamitva a PC<>Konzol dolgokat). Igy eleg jol hasznaljak az OS spec API-kat a cucc kozepen is. Ezert rohogtem anno, mikor beszmac-on megjelent ennek a konverternek a beharangozasa, hogy "juheeee, akkor most jonnek a jatekok ezerrel OSX-re is". Azert ez nem igy mukodik :)

---
pontscho / fresh!mindworkz