Pioneer lemezjátszó régi mókolás megfejtése

Helló,

Kaptam egy pincében tárolt Pioneer PL-200 lemezjátszót, amibe azon kívül, hogy még a gyári hangszedő volt, volt még két hiba: a lemez végén az auto-stop nem ment, valamint a pitch control sem volt jó.

Első hibát javítani egyszerű volt, ez már a műanyagkorszak terméke műanyag fogaskerekekkel, el volt törve, ragasztás megoldotta.

Másodiknál meg egy potmétert kell tekergetni, az volt hót retkes, azt kipucoltam, most rendbe megy 0-4.7k ohm között (elvileg 5k-s).

Namost, nem is ez az érdekes hanem valami egyedi mókolás van rajta, amit nem tudok hova tenni mi célból, mire jó ez, így néz ki: https://drive.google.com/file/d/1HRGItJX-fIR0C_Cm1HnewhP3_e585ySf/view?…

Az ellenállás egy 2.7k-s darab.

Összehasonlításként itt az service manual, annak 8 és 9. oldalán van mi micsoda eredetilg: https://www.vintageshifi.com/repertoire-pdf/pdf/telecharge.php?pdf=Pion…

Van ötletetek, hogy mire jó ez, mi célt szolgálhat? Valami hiba workaroundolása, vagy valami házi tuning?

Hozzászólások

Mintha a pitch-poti házilag ki lenne iktatva és fix ellenállással allitaná be a szögsebességet. Gondolom kásás lett a poti és ez lett a házi work around. Mindenesetre a pontos fordulat beállításához kellhet majd valami mérőlemez és egy szkóp.

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Pont ezt mondom, de akkor inkább 33-at, az a nagylemez fordulatszáma (a 78 a fonográf korongoké, a 45 a kislemezeké). Nem tudni mennyire volt felkészülve elektronikailag, ránézésre ezt valami villanyszerelő csinálhatta.

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

A 33 1/3 fordulat (telefonnal mérve) 30 körül van, a 45-os pedig 49 körül.

De a stroboszkopon is látszik a csúszás.

78-as fordulatot a régi gramofon nem? Annak nem sok értelme van, mert a mikrobarazdas tű nem veszi jól, gramofonnak jóval nagyobb tunyomas kell meg tök más tű profilja.

Helyreállítani, hogy érdemes?

Drottal hidaljam át az atvagasokat, vagy van vmi anyag amit bele lehet kenni az átvágott nyakba?

A cserealkatrészek birtokában a beültetési rajz alapján viszonylag egyszerű lehet. Az átvágott nyák az átvágási pontok két oldalán felkapart fólia és rövid áthidaló drót beforrasztásával jól javítható, figyelj a hőmérsékletre, mert ezek a régi nyákok gyorsan felégnek.

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

A mókolás által használt forrasztási pontokat felhasználva helyreállítottam az eredeti állapotot. Viszont most azt csinálja, hogy fordul kb. egy fordulatot a motor, majd hol helyes, hol visszafelé darabosan megy.

Visszaállítottam a mókolást, de azzal is csinálja.

Szakadás ilyesmi nincs sehol, a forrasztások között, előtt alatt mérve.

Mi a redva lehet?

szerk: ha a pitch potmétert választom csak le (az eredeti kábelezéssel), akkor a motor maga forog, persze a sebessége nem jó. Átnézem az összes alkatrészt és csatlakozásokat, szerencsére egyszerű a technika.

Hm, en ilyet még nem tapasztaltam. Ha már csak rarakom a multimeter egy véget mérési célból ( a másik fele még a levegőben) a kapcsoló labaira vagy a kapcsolódó kivezetesre már arra belassul, ugrál a motor. Ez mitől van? A multimeter feszültség mérő módban volt. Ilyet nem láttam még, ez normális?

Megnézem másik irányból, a sebesség kiválasztása gyakorlatilag a motor egységen történik, csak a 16 v-ot köröm rá és kézzel zárom rövidre a 33/45 választót meglátom mi lesz, így legalább kiderül, hogy merre felé lesz gond.

Mivel kínában mindent gyártanak, pár ezerért rendeltem csere motorvezérlő IC-t (PA2005-A). Ha jó lesz, akkor öröm és bódottá, ha nem akkor elengedem a dolgot.

Nézve az áramköri részletet, az eredeti szerint mindkét kapcsolóállásban átment az áram a potenciométeren, tehát ugyanazzal a potméterrel kellett állítani a 33-as és 45-ös fordulatot is. Viszont senki nem mondta, hogy az a potméter állás, amelyik 33-hoz jó, az épp 45-höz is. Tehát sebességváltás után újra kell kalibrálni, Két potméter volna jó.

Az átalakított kapcsolásban csak az egyik sebességhez rendelték a potmétert, az az egy állítható, a másik sebességet a fix ellenállás állítja be. Gondolom, emberünk elunta minden sebességváltást követően a potméter tekergetését. Mondjuk a fix ellenállás helyett rakhatott volna oda egy trimmer potmétert.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

A motor nyákján a 33 és a 45-höz is van egy-egy tekerhető ellenállás rögtön az aljzat után, gondolom azokat kellett volna beállítani, hogy kiegyenlítsd a két módot és a finomhangolásra meg ott a felhasználó felé kivezetett potméter, a fix ellenállás bebarkárkodása helyett.

Ez annyiban lep meg, hogy ha valaki értett ahhoz, hogy így elbonyolítsa a topológiát átalakítás után - néztem vagy egy percig, hogy mi merre megy, mire megértettem -, akkor hogy a fenébe nem jött rá, hogy a trimmereket csavargassa addig, amíg a nagy potméteren ugyanahhoz az álláshoz tartozik a 33-as és 45-ös fokozatban a helyes beállítás?

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE