Helló,
Kaptam egy pincében tárolt Pioneer PL-200 lemezjátszót, amibe azon kívül, hogy még a gyári hangszedő volt, volt még két hiba: a lemez végén az auto-stop nem ment, valamint a pitch control sem volt jó.
Első hibát javítani egyszerű volt, ez már a műanyagkorszak terméke műanyag fogaskerekekkel, el volt törve, ragasztás megoldotta.
Másodiknál meg egy potmétert kell tekergetni, az volt hót retkes, azt kipucoltam, most rendbe megy 0-4.7k ohm között (elvileg 5k-s).
Namost, nem is ez az érdekes hanem valami egyedi mókolás van rajta, amit nem tudok hova tenni mi célból, mire jó ez, így néz ki: https://drive.google.com/file/d/1HRGItJX-fIR0C_Cm1HnewhP3_e585ySf/view?…
Az ellenállás egy 2.7k-s darab.
Összehasonlításként itt az service manual, annak 8 és 9. oldalán van mi micsoda eredetilg: https://www.vintageshifi.com/repertoire-pdf/pdf/telecharge.php?pdf=Pion…
Van ötletetek, hogy mire jó ez, mi célt szolgálhat? Valami hiba workaroundolása, vagy valami házi tuning?
- 2058 megtekintés
Hozzászólások
Mintha a pitch-poti házilag ki lenne iktatva és fix ellenállással allitaná be a szögsebességet. Gondolom kásás lett a poti és ez lett a házi work around. Mindenesetre a pontos fordulat beállításához kellhet majd valami mérőlemez és egy szkóp.
--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerintem akkor csak elvágta volna a pitch felé menő fóliát és oda rakott volna fixen egy ellenállást.
A huzalozás alapján én inkább arra tippelnék, hogy emberünk gyártott magának 78-as fordulatot - de "meg kell hallgatni" vagy kell hozzá egy szkóp.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Pont ezt mondom, de akkor inkább 33-at, az a nagylemez fordulatszáma (a 78 a fonográf korongoké, a 45 a kislemezeké). Nem tudni mennyire volt felkészülve elektronikailag, ránézésre ezt valami villanyszerelő csinálhatta.
--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A kapcsolási rajz szerint gyárilag 33-as és 45-ös fordulat van, amit a jobb oldalon lévő kapcsolóval lehet váltani. Itt ránézésre a 45-ös fordulat át van buherálva 78-ra.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A 33 1/3 fordulat (telefonnal mérve) 30 körül van, a 45-os pedig 49 körül.
De a stroboszkopon is látszik a csúszás.
78-as fordulatot a régi gramofon nem? Annak nem sok értelme van, mert a mikrobarazdas tű nem veszi jól, gramofonnak jóval nagyobb tunyomas kell meg tök más tű profilja.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerintem se 78-as, de ezt így szemre nem tudom megállapítani.
--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem csak gramofon lemezből van 78-as...
Az én lemezjátszóm (Thorens) egyébként gyárilag tud 78-as fordulatot is.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Na mindegy, mert a 78-as fordulat nincs sehol. Lehet, hogy az volt a cél, csak nem jött össze?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Helyreállítani, hogy érdemes?
Drottal hidaljam át az atvagasokat, vagy van vmi anyag amit bele lehet kenni az átvágott nyakba?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A cserealkatrészek birtokában a beültetési rajz alapján viszonylag egyszerű lehet. Az átvágott nyák az átvágási pontok két oldalán felkapart fólia és rövid áthidaló drót beforrasztásával jól javítható, figyelj a hőmérsékletre, mert ezek a régi nyákok gyorsan felégnek.
--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A mókolás által használt forrasztási pontokat felhasználva helyreállítottam az eredeti állapotot. Viszont most azt csinálja, hogy fordul kb. egy fordulatot a motor, majd hol helyes, hol visszafelé darabosan megy.
Visszaállítottam a mókolást, de azzal is csinálja.
Szakadás ilyesmi nincs sehol, a forrasztások között, előtt alatt mérve.
Mi a redva lehet?
szerk: ha a pitch potmétert választom csak le (az eredeti kábelezéssel), akkor a motor maga forog, persze a sebessége nem jó. Átnézem az összes alkatrészt és csatlakozásokat, szerencsére egyszerű a technika.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Valószínűleg egy kontakthiba-gyűjtemény az egész, első körben csekkold a kopó cuccokat (potik).
--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A pitch controll potméteren kívül nincs más potméter, elektromos csatlakozás is két dugo van, egy a 220-nak, egy meg egy 5 eres kábel ami a motorhoz megy. Átnézem, hogy a nyákon minden szakadásmentes e.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hm, en ilyet még nem tapasztaltam. Ha már csak rarakom a multimeter egy véget mérési célból ( a másik fele még a levegőben) a kapcsoló labaira vagy a kapcsolódó kivezetesre már arra belassul, ugrál a motor. Ez mitől van? A multimeter feszültség mérő módban volt. Ilyet nem láttam még, ez normális?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Lehet ostobaságot írok, én a tranzisztorok körül keresném a probléma gyökerét, illetve láttam már olyat is, hogy a forrasztások elengedtek, miközben látszólag benne voltak rendesen.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+1, valaminek a lába lóg a levegőben, és a brumfesz (amit a mérőpálcával generálsz) megzavarja a vezérlést.
--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Megnézem másik irányból, a sebesség kiválasztása gyakorlatilag a motor egységen történik, csak a 16 v-ot köröm rá és kézzel zárom rövidre a 33/45 választót meglátom mi lesz, így legalább kiderül, hogy merre felé lesz gond.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez félig siker, magán a motorvezérlő / motoron van valami gubanc, megnézem közelebbről.
Plusz a biztosíték foglalatat újra kellett forrasztani mert nem volt túl jó vezető.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mivel kínában mindent gyártanak, pár ezerért rendeltem csere motorvezérlő IC-t (PA2005-A). Ha jó lesz, akkor öröm és bódottá, ha nem akkor elengedem a dolgot.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nézve az áramköri részletet, az eredeti szerint mindkét kapcsolóállásban átment az áram a potenciométeren, tehát ugyanazzal a potméterrel kellett állítani a 33-as és 45-ös fordulatot is. Viszont senki nem mondta, hogy az a potméter állás, amelyik 33-hoz jó, az épp 45-höz is. Tehát sebességváltás után újra kell kalibrálni, Két potméter volna jó.
Az átalakított kapcsolásban csak az egyik sebességhez rendelték a potmétert, az az egy állítható, a másik sebességet a fix ellenállás állítja be. Gondolom, emberünk elunta minden sebességváltást követően a potméter tekergetését. Mondjuk a fix ellenállás helyett rakhatott volna oda egy trimmer potmétert.
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A motor nyákján a 33 és a 45-höz is van egy-egy tekerhető ellenállás rögtön az aljzat után, gondolom azokat kellett volna beállítani, hogy kiegyenlítsd a két módot és a finomhangolásra meg ott a felhasználó felé kivezetett potméter, a fix ellenállás bebarkárkodása helyett.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez annyiban lep meg, hogy ha valaki értett ahhoz, hogy így elbonyolítsa a topológiát átalakítás után - néztem vagy egy percig, hogy mi merre megy, mire megértettem -, akkor hogy a fenébe nem jött rá, hogy a trimmereket csavargassa addig, amíg a nagy potméteren ugyanahhoz az álláshoz tartozik a 33-as és 45-ös fokozatban a helyes beállítás?
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Inkább az a kérdés, hogy mi lehetett az a nyomós ok, ami miatt inkább szétbarmolta az eredeti kapcsolást, minthogy hiba esetén megjavította volna.
--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni