A Digium útjára indította az AsteriskNOW-t

Címkék

A Digium - a népszerű, nyílt forrású Asterisk névre hallgató PBX szoftver mögött álló cég - bejelentette, hogy egy olyan új megoldást ad a felhasználói kezébe, amellyel 30 perc alatt Linux alapú, működő telefonrendszert alakíthanak ki. Az AsteriskNOW névre hallgató terméket az Asterisk legújabb verziójának, és egy meg nem nevezett, testreszabott Linux disztribúciónak összecsomagolása alkotja. A termék egy a Digium által fejlesztett grafikus felülettel, az Asterisk GUI-val kapják az érdeklődők. Az AsteriskNOW egy nyílt forrású "Software Appliance", amelyet regisztráció után bárki letölthet. Jelenleg Xen, VMware image, LiveCD, és 32 és 64 bites csomag formában érhető el.

Hozzászólások

Lehet ezt így is csinálni. A szoftvert ingyen adom, a kártyát meg úgyis megveszitek tőlem, ha jót akartok.

PS: aki Asterisk-ezésre adja a fejét, annak érdemes egy pillantást vetni a CentOS-alapú TrixBox-ra is. Hasonló dolgokat (GUI, LiveCD, stb.) tud.

--
trey @ gépház

1000$ alatt semmit sem látni nálluk .. nem tudom hogy mi az amiért nekállnék szívni egy ilyesmivel .. pár ezerért már egy telefonközpontot is kapok .. és ahoz még pécé sem kell

Egy győri (nagy)vállalat IT vezetője (bocs, Zsolt, nem tudom mi a pontos titulusod :) - aki kapcsolatban van velünk - múltkor megmutatta, hogy mit hozott össze az Asterisk segítségével. Az Asterisk fórumon van egy csomó távolkeleti gyártó, aki dollárban fillérekért küld neked pár nap alatt olyan kártyát - vagy akár teljesen összerakott box-ot - amit használhatsz akár egy vállalat komplett telefonrendszeréhez. Azt mondta érdemes körülnézni a fórumon, és mutatta a kártyákat amit rendelt. Azt mondta korrekten szállítanak. És elmondta azt is, hogy mi az, amivel jobb neki mint a gyári telefonközpontok, mennyivel olcsóbb, stb. Csak sorry a részletekre nem emlékszem. De azért érdemes utánajárni. Legalábbis nekem ez jött le a mondandójából.

--
trey @ gépház

egy nagyválatnál nem hinném hogy annyira számít pár millió egy sokéves beruházásra, hogy szolgáltatás is legyen bőven .. kissebb cégnél meg ha pár százezren fogtechnikuskodnak olyan szolgáltatásokért amit nem használnak ki akkor a szakembert sem valószínü hogy megfizetik ...

egy digitális alközpont pár milla, nem olcsó .. de ahhoz nem kell hozzányúlni ha nem füstöl .. és 10+évig használható .. veszek egy kártyát, egy pc-t és még ha hűvösben is van akkor is 10 éven belül leglább 1-2 csere benne van ..

több telephely esetén ha a sokat akarnak beszélni egymással .. lehet hogy jó, két cég közt látott már valaki voip hívást?

mopzgó profillal együtt a telefon is mozog és a kagyló a gépre van dugva .. igen, ez jól hangzik, nagyon is .. itt biztos ez a heggesztgetős megoldás a nyerő

"egy digitális alközpont pár milla, nem olcsó .. de ahhoz nem kell hozzányúlni ha nem füstöl .. és 10+évig használható ."

Igen, nekünk is van. Alcatel. A cég akitől vettük a menedzsment szoftvert nem adja ki a kezéből (állítólag az így legális), ezért ha csak egy melléket kell arrébb tenni, vagy egy kisebb programozást kell megejteni, ki kell hívni a céget, ami:

- egyrészt idő, mert nem mindig érnek rá azonnal
- másrészt pedig pénzbe kerül (konkrétan nem tudom mennyibe)

Vannak érvek pro és kontra.

--
trey @ gépház

Bő egy éve erőteljesen Asterisk-ezem (most 3 gépen megy, de volt amikor 7 gépen ment) és van itt még két Alcatel központ is (Office és Enterprise).

Azt kell mondjam, hogy marha jó az Asterisk és nagy lehetőségek vannak benne, az egyetlen ami hiányzik, az egy használható(!) grafikus adminisztrációs felület. De ezt az Alcatel oktatáson is megállapítottam, hogy pont ugyanazt tudja, de nagyon jó a felület amin beállítod az egészet (lásd linux config buherálás és windows wizardban két következő és befejezés).

Az Alcatel Office menedzsment szoftvere az a PM5, adják, de csak felhasználói szinten tudsz belépni, ha nincs telepítői jelszavad (azt persze nem adják, miből élnének akkor ők). Az Enterprise menedzsment szoftvere valami 4670-es nevű program és 800 ezerért adják a licencet, sőt ebbe még nem is fér bele a CD, azt 40(!) ezerért meg kell venned. De megveheted, ha akarod.

Ami a klasszikus központokat drágává teszi, azok a licencek. Az Enterprise is hardver szinten az egész árhoz képest bagatel összeg, de ha egy új embert akarsz ráakasztani, az minimum 40-50 ezer forint/fő. De pl ha normális IVR-t akarsz (alapból egy limitált van benne), akkor vegyél még egy gépet+windows licenc+Alcatel IVR program. Ha adatbázisból akarsz telefonálni, vegyél egy gépet+windows licenc+Alcatel adatbázis program. És így tovább. No, ez mind alapból benne van Asterisk-ben, AGI-n keresztül meg bármilyen általad ismert programozási nyelvben tudsz hozzá programot írni.

Az elozo het evben egy ~6000 mellekes Alcatel rendszert uzemeltettem OXE (4400) vagy 5 db, es vagy 2-3 OXO (4200) volt. A Pana 4/16 es tarsaival nem foglalkoztam, pedig volt egy csomo abbol is, de szep lassan kikoptak a rendszerbol.

4760 es nem 4670. Wines szutyok, egyszerubb lett volna, ha linuxra megirjak. Korbeprgramoztak egy fel linuxos alkalmazasszervert winre. Apache, sun-one ldap, sql (sybase ASA), idozito, corba, stb... Ezeket egy linux disztroba konyebb lett volna integralni. Mast azzal a wines geppel ugysem csinalhatsz, ezt valami linuxos applianceval is meg tudak volna oldani.

De meg igy is jobb, mint az elozo feulgyeleti rendszeruk a 4715/4730/4740 ami win95-on volt csak hajlando elfutni, a 98-on kek halallal jott. Aztan kesobb persze egy upgrade ezt megoldotta, de addigra mar a felugyeleti gepekre az nt 4.0-t feltoltam mindenhova.

A licensz az tenyleg jo draga.

Egyebkent az Alcatel OXE meg tenyleg jo kozpont. Mibnden szolgaltatast tud amit egy korszeru kozponttol el lehet varni. De ezt kb 5-10 eve tudja!!! Par eve meg a Ciscos VoIP demokon csak nevetni tudtam, amikor a 3-as konf nagy ujdonsag volt.

Az asterisk abbol jo, hogy ha tudod, hogy mit akarsz megcsinalni (szolgaltatasban) akkor azt asteriskbol ossze tudod legozni, de legozni kell es tudni kell legozni!!! A szoftverkomponensek megtalalhatok FOSS-kent, tudod finomitani ha akarod. De a komponenseket osszeintegralni mar kell a tudas. Ezt kitarto forumbongeszessel es jo sok idovel megszerezheted.

Mig pl. egy Alcatelnel/Nortelnel/Awayanal/Boschnal a kesz megldast es a konfigurcios tudast veszed meg. Ugyanaz, mint amikor halozatokban egy komolyabb halozatot is CCNP/CCIE jellegu tudas nelkul nem tudsz osszerakni.

Bocs, mindig összekeverem, hogy 4670 vagy 4760. Ja igen, erre is mondták, hogy külön gépre célszerű tenni. Félreértés ne essék, rendben van a központ, nem szidtam.

Az Asterisk legfőbb problémája, hogy a dokumentáció messze elmarad a fejlesztéshez képest és valóban csak kitartó internet és fórum böngészéssel tudsz megoldást találni egyes kérdésekre.

Nalunk Bosch van... es az admin felulet is megvan ami a napi feladatokhoz kell... ha barmi kell ok bejelentkeznek ISDN-en es megcsinaljak... benne van a karbantartasi szerzodesben ;o) Jonnek idorol idore karbantartani a kozpontot es a DECT-eket is ;o)) van vagy 10 asztali keszulekunk meg kb 250 DECT Rajuk kell a legkevesbe varni...

...egy digitális alközpont pár milla, nem olcsó .. de ahhoz nem kell hozzányúlni ha nem füstöl .. és 10+évig használható...

és értesz is hozzá, és tudod konfigolni/programozni, kapsz hozzá ingyen alkatrészt, miegymás, ugye?

...és a kagyló a gépre van dugva...

pár éve kézibeszélő a neve a szakmában annak, amit kagylózol.

Btw qrva nagy bajban lennék, ha nem tudnék asterisk-kel otthonra/bárhova értelmes módon kihosszabbítani voip/belső/külső hívást, meg otthon csinálni ivr-t, hogy tudjam a fűtést tekergetni távolról...és nem mellesleg egy ízben majdnem eladtunk egy igennagy asterisk rendszert egy közepes hazai isp-nek...ott is biztos a heggesztgetős megoldás lett volna a nyerő.

hát először is nem csak PC-re van :D
szal lehet ez alá is tenni pár milliós vasat ami nem fog megállni.

pl volt egy cég, ahol ilyen alcatel digitális központ van, ha akartak valamit
pl új melléket vagy bármit akkor szólni kellett az alcetelnek aki pl sok pénzért méltóztatott kijönni, és megcsinálni, persze dokumentiáció semmi.
nahh ebből nem kértek és cseréltek asterisk-re vettek 300e bele kártyát és azóta is használják nagy megelégedéssel, persze az alcatelhez van csatolva, de ezen azt változtatnak amit akarnak, nem kell várni az alcateles munkatársat :D

persze sokat kell még fejlődni, főleg az internet vonalak miatt ugye.

Celeron-M 1400Mhz, 768M, Debian SID, 2.6.18-rc7

ha nem szeretnéd, hogy boldog boldogtalan és persze a konkurencia lehallgassa a bizalmas céges beszélgetéseket, akkor nagyívben elkerülöd az ilyen gyári alközpontokat.
ha normális gyártóktól vásárolsz pct évtizedekig nem kell belenyúlnod, van olyan pcnk (ibm) ami másfél évtizede működik probléma nélkül.
az igazán profi megoldás bizony az ilyen asteriskes és hasonló pc alapú megoldás, ami persze nem jelenti azt is, hogy ez a legolcsóbb.

Azért ezen jót röhögtem. Az asterisk nagyon jó mi is használjuk, de tudnék neked jópár olyan helyet mondani, ahol olyan call center-ek vannak, amiket mire megcsinálsz asterisk-kel lehet, hogy nyugdíjaznak. Azért pl. egy Avaya Definity cuccra sok mindent lehet mondani, de hogy nem profi. Hát...

Trukkosek a sracok, mert (leszamitva a tenyleg komoly, tobb vonalat kezelo kartyakat) nem arulnak mast, mint sima modemeket :)
Meg amikor foglalkoztam a temaval talaltam egy egyszeru hack-et, amivel egy egyszeru Intel modembol lehetett csinalni Asterisk altal elfogadott kartyat. A ketto kozott valamifele firmware azonosito volt a kulonbseg, annyit kellett tenni, hogy vagy az asterisk kodjaban athekkeled ezt az ID-t, vagy a kartya firmware-ben. Egyik sem volt tul bonyolult.
Ja, es ez a kartya nagyjabol 10$ nagysagrendu tetel, mig ugyanez a Digium-tol 100-200$ korul mozog.
Na mind1, valamibol nekik is meg kell elni :)

Ilyet már rég nem árul a Digium... bár amikor Mark Spencer még nem volt TOP20 it manager, biztos hegesztett a saját pbx-éhez 1 portos fxo-kat. Viccből... :) Egyébként a voip-info forrást kéretik fenntartásokkal kezelni. (sok baromságot lehet ott olvasni; de ettől függetlenül tényleg az egyik legjobb voipos opensource közösségi [del]portál[/del] wiki :))

Ez a meg nem nevezett distro kísértetiesen hasonlít egy régebbi Fedorára, talán a 4-esre. Nekem tetszik a dolog, vajon Magyarországon is árulnak valahogy hardware-eket ehhez?

Ugy tudom, hogy az rPath nevezetu disztrib hajtja.

zsolt

amikor eloszor lattam, utananeztem, es azt hiszem az rpath appliance builder-t hasznaltak a disztro osszeallitasahoz, ami nem is disztro, hanem appliance. ;)

ha valaki olcson akar hardvert venni asterisk-hez, akkor megdobbento modon a
http://voip-info.org/ wikijet, vagy pedig a
http://alibaba.com/ B2B portalt kell megnezni. aki egyiket sem ismerte, az voip hardver vasarlasban BALFASZ LAMER kategoriaban versenyez ;) ;)

az asterisk idealis valasztas kis/kozepes cegeknek, de meg nagyoknak is az tud lenni, ha a IT csoport nem gombnyomogato majmokbol all (akiknek meg van tanitva, ha kigyullad a X. lamba nyomd meg az Y gombot) ;) ;) csak erteni kell mi a valodi problema, es milyen tipusu megoldasok lehetsegesek, es ott mire kell figyelni.