Informatikai tudás = tárgyi tudás + konvenciók + rutin. Vagy mégsem?

Ne vessetek meg, ez életem első blogbejegyzése annak ellenére, hogy vagy már 30 éve macerálom a biteket.
Az alábbiakban ismertetett történés nem kicsit kiverte a biztosítékot, próbálom leírni a történteket - okulásul, meg kicsit kiengedni a gőzt.

Szóval tegnap megkeres ismerős (70 év körül, gyakorlatilag nagyon kezdő informatikai tudással), telefonon:
- Árpikám regisztráltam az ügyfélkapun nem sikerült belépni leteltazötnap most voltam benn újra az kértem új hozzáférést nem merem újra magam csinálni úgyis elrontanám nem értek hozzá te ezt úgy is kenedvágod segíííccccs!
- Hát persze Józsikám, indítsd az U betűs ikonnal távfelügyeletet aztán már csináljuk is ... elindult már? ... kétszer, persze ... sikerül? ... persze futtatjuk nem vírus az, kattints az igenre ... bent vagyok, szuper.
Korábban én tettem rendbe a gépét, Thunderbird van - megjött a regisztrációs levél. "kattintson a linkre a regisztrációhoz"... sima ügy. Bejön a regisztrációs oldal, kell a felhasználói név, a biztonsági kód (a linkre kattintva átjött), új jelszó kétszer.
- Milyen néven regisztráltál?
- Árpikám én nem értek hozzá tudod én nem foglalkozok ilyenekkel nemúgymintte mit kérdeztél?
- Kaptál az okmányirodában pecsétes papírt azon rajt van (azért tudom ennyire, mert egy hete csináltuk a nejemnek, az megint megért volna egy bejegyzést)
- Kovács József 1945 (nem ez a neve egyébként)
- beírom: kovacsjozsef1945 - A megadott adatok nem megfelelőek, ha problémája van, hívja az ügyfélvonalat
- Józsi, hogy van írva, a kezdőbetűk nem nagyok véletlenül?
- ja de, a t és a j nagy. - KovacsJozsef1945 - A megadott adatok nem megfelelőek, ha problémája van, hívja az ügyfélvonalat
- (bár szerintem az ékezetek ilyen helyen az ördögtől valóak) Józsi, esetleg nem lehet, hogy ékezetesen van, tehát á meg ó?
- Dedeperszeúgyahogymondod
- KovácsJózsef1945 - A megadott adatok nem megfelelőek, ha problémája van, hívja az ügyfélvonalat
- Józsi nem jó, a papíron biztos ez van?
- Persze, KovácsJózsef1945, nagy K, nagy J, á és ó, háromszor rákérdezve, lebetűzve, biztos.
Próba újra: A megadott adatok nem megfelelőek, ha problémája van, hívja az ügyfélvonalat
- Józsi, nem tudok mit csinálni, holnap menj vissza az okmányirodába, hogy nem jó, vagyvárjálcsakvanügyfélvonalhívjadfelmajdsegítenek.
Öt perc múlva csörög a telefon, Árpikámaztmondták jónakkelllennipróbáljukmég telefonbaennyitlehet.
Persze mitől javult volna meg, megnéztem az én gépemen is, hátha - hát nem.
- Józsi, felhívom őket én, majd csörgök...
Ügyfélvonal felhív - sikerül átverekedni a menüpontokon - ügyintéző vonalban.
Probléma ecsetel - csak ötször lehet próbálni nem lépték túl? - de vagy hússzal - mit lehet tenni? - kérjen jelszó emlékeztetőt - ilyet lehet nem aktivált fióknál? - persze - ha ez se jó? - hívjon vissza.
Ok.
Jelszóemlékeztető: regisztrációs név, email cím kell, sima ügy: elküldtük a regisztrációs levelet a megadott címre (vagy valami ilyesmi) ha problémája van, hívja az ügyfélvonalat
- Józsi, jönni fog egy levél, ha meglátod hívjál, szevasz!
Ma csörög a telefon
- Sziaárpimegjött kattintottamazUra (ultravnc, nagy U látszik az ikonján)
- ok, távoli kép megjelenik: látomdevárjezamúltheti deholategnapi megtaláltamazarchívumban neménraktamoda nemértekhozzátudod szóvalnincslevélmégse majdvisszahívlak beszélekvelükszia
Ügyfélvonal felhív - túl a menüpontokon - ügyintéző vonalban.
- jónapotkívánok ezésezaprobléma nemjöttmegazemail
- Nem lehet, hogy spamba? - nem hiszem, mert az előző is megjött - ja ok, biztos jó a név? - persze megnéztükötszörmár - mit lehet tenni - jónak kell lenni, esetleg a szolgáltatónál utánanézni, tudja a spam - tudom de énisezthasználom sohanemvoltgond megazelőzőismegjöttrendben
Kisördög előbújik kajánul vigyorog:
- Nem lehet véletlenül félvekérdezem hogyanévbenlehet SZÓKÖZ? - de persze lehet minden további nélkül - köszönöm viszhall b+
- Józsi van a nevedben szünet a szavak között? (a space magyar neve nem a szóköz, tudtad?)
- Árpikámperszehogyvankéthelyenis tudodénnemértekhozzá tevagyaszakember vanszünetkétszeris...
Jelszóemlékeztető kitölt egy percen belül megjött a levél majd pár kattintás és kész az ügyfélkapu regisztráció.
- Árpikámtudomhogyrádmindigszámíthatok tudodénnemértekhozzá nekemeznemmentvolna sokatsegítettél sziaszia

Ennyi a történet, egy óra telefonköltség az ügyfélnek meg két óra az életemből. Tanulság?

Skype-on vagy 10 éve van kiírva mottóként a huszonéve hallott - szerintem első számú törvény:
Ne feledd, hogy a számítógép parancsaid és nem kívánságaid szerint működik!

Sokan sokszor mondták, hogy "neked milyen jó, mennyire értesz a számítógépekhez" - erre a válasz az szokott lenni, hogy "ha te is annyi időt eltöltöttél volna a monitor előtt, mint én, neked sem lenne probléma, sőt".

Informatikában egy bizonyos fokú "tudást" - legalábbis a kívülállók szemében - ad a konvenciók ismerete, gondolok itt arra, hogy szinte minden program általánosságban ugyanúgy működik: a szerkesztés menüben van a control-C, V, X; a fájl menüben lehet megnyitni, menteni, nyomtatni; a súgó menüben van az about, ahol meg lehet nézni a verziószámot, a honlapot; van eszközök menü, ahol segédfunkciók vannak; a beállításokban lehet testre szabni; lehetnek parancssori kapcsolók és ezeket meg lehet nézni: -h, /h vagy --help; vagy Linux alatt a man lapok, bash trükkök; sorolhatnám napestig. Ha valaki komolyabban programoz, akkor ugye még jobban ismeri a rendszert, az API-t, tudja, hogy milyen funkciót hogy lehet megvalósítani - nyilván ezt mások programozók is hasonlóan tehették meg - ez rengeteget segít ismeretlen terepen. Iszonyú segítség, ha tudjuk hogyan kell keresni a neten: mit kell beírni, hogy releváns találatokat kapjunk - főleg angolul -, ez jelentheti egy feladat megoldásának a felét simán.
Tudjuk (korábban megtapasztaltuk), hogy egy programnak milyen funkcióinak illene lennie, ezeket nagyjából hol találjuk meg a menüben - ez az átlag felhasználók szemében misztikum.

És jön a pofáraesés, ha valami nem a konvenciók szerint működik. Ez van.

Szép napot (nektek is :) )! Árpi

Hozzászólások

Felhasználó névben lehet kisbetű, nagybetű, szám, szóköz,, ékezet, bezzeg jelszóban alig pár speciális karakter engedélyezett. Ez milyen már? :(

Direkt kipróbáltam, negyedszerre sikerült belépnem, mert a jelszavaimba szoktam rakni speciális karaktereket, és baromira nem emlékszem, hogy ha nem lehet, akkor milyen jelszavakat szoktam megadni.

Ja ugye, ha lett volna otthon fax-ja, akkor elküldhette volna az okmányirodában kapott papírt, amin rajta van a 'Kovács József 1945'.
Más kérdés, hogy akkor viszont az lett volna a bugreport, hogy 'Árpikám, van itten ez a FAX-gép, de nem tudom használni, segíts!'

Ez jó :-)
Most akkor próbáld meg elmagyarázni a vágólap fogalmát egy hasonló szintű felhasználónak!
Egyébként meg oké, hogy nem ért hozzá, nem ez a kérdés, hanem az, h akar-e érteni hozzá? Félek, h nem a válasz. Vagyis értené, ha akarná, de nem akarja. Ennek lesz nyögés a vége.

Szerintem itt most nem az a kérdés, hogy ért-e hozzá. Nyilván ha képben van, megoldotta volna saját maga is. De a felhasználók nagy része nem ilyen. Valakinek a munkahelyén mondják, hogy meg kell tanulni - mostanság ez inkább már felvételi szempont, tehát elvárt a tudás alapból. Mások rákapnak, mert FB, meg hasonlók, oda meg elég tudni kattintani az egérrel, de tovább nem érdekli. Ez olyan, mint a mai szuper TV-k. Nézni akarják, nem programozni, állítgatni.

Van jó pár idős ember az ismerőseim között, akik mostanság csöppentek bele az internet használatba, a számítógép kezelésbe. Ami nekünk egyértelmű, az számukra komoly probléma. A kérdéseikből döbbenek rá sokszor, hogy milyen frusztráló lehet nekik szembesülni a számítástechnikával. Rengeteg ismeretlen szakkifejezés, már az egér használata is komoly kihívás, nem is fokoznám tovább. Tanfolyamra nincs pénz vagy lehetőség, meg nem feltétlenül az ő problémáikra ad választ.

És itt kérek elnézést az ismerősömtől, nem az ő kifigurázása volt a cél, de őnélküle a történet nem kerekedett volna így. Biztos vagyok benne, hogy aki foglalkozik supportal, az ennél hajmeresztőbb dolgokat is tudna mesélni.

A lényeg az volt, hogy én a megszokott sémák szerint jártam el, a másik oldal viszont nem, és erre nem figyelmeztetett, emiatt mentünk plusz köröket.

Én azt tapasztalom, hogy nem feltétlen korfüggő ez. Rengeteg fiatallal végiggermóztam már ugyanezt, pedig ők már ennek a kornak a szülöttei. Egyszerűen ellustulnak gondolkodni, mert valljuk be, nincsenek is rákényszerítve. Pont a napokban olvastam erről egy cikket, ott a statisztika azt mutatta, hogy a 30 felettiek (és ebben benne vannak az idősebbek is) jobban értenek az informatikához, mint a digitális világ újszülöttjei.

> a megszokott sémák szerint jártam el

ez azért nem szégyen hiszen így gondolkodunk, lásd Mérő László - Észjárások

azonban az egyik kommunikációs tréningen pont erre világítottak rá, hogy ne a megszokott bevésődött pathon járjanak a gondolataid, ne a beidegződések mentén gondolkodj. nem is tetszett amikor egy ilyen gyakorlaton bemutatták, hogy kvázi hülye vagyok, ahelyett hogy előre elmondanák miről van szó és hogyan kellene csinálni. legközelebb már keresni fogod a szóközt, mert most az vésődött be. de vajon elsőre fogod keresni vagy ugyanúgy végigmész az eddigi eljáráson és csak végső esetben próbálod meg, hogy hátha itt is ez lesz mert a múltkor már így volt?

mondjuk aki szóközt teszengedélyez a felhasználónévbe, azt is el lehetne küldeni más éghajlatra. hát hiszen a konvenciók. csak ha nem rugaszkodunk el sose, akkor mikor fogunk újat kitalálni? :)

Szerintem a manapság tapasztalható információdömping miatt önkéntelenül is egyre jobban ragaszkodunk a sémákhoz, mivel biztos tudásnak tűnik, az esetek nagyon nagy százalékában sikert hoz, ahogy írtad is. És minél több információ zúdul ránk, annál inkább így lesz, képtelenség lépést tartani.

Az általad ajánlott irodalmat nem olvastam, megpróbálom megszerezni.

Érdekesek a felvetett gondolatok. A fenti történetet is ezért osztottam meg, mert én is ha már valahol hallottam volna róla, biztos előbb gondolok rá, legközelebb nem fogok kétszer telefonálni és jelszó-emlékeztetőt kérni, hanem az ékezetes kör után rákérdezek a szóközre az eredeti példánál maradva. És nem csak az ügyfélkapunál ;-) Na ez az igazi "fejlődés", nem a szóköz a névben...

Persze vágom, h nem azon van a fókusz az írásodban amire reagáltam. Nem akartam félre vinni a témát. Szerintem a konvenciókhoz való viszony kettős: egyfelől védelmet jelentenek, másfelől épp általuk válunk kiszolgáltatottakká. Érdekes és vibráló jelenség ez a kettősség. Gondolj pl Mitnick féle social engineering-re, ahol -több más közt pl. - a konvenciók ismeretére (pl. céges szakzsargon) alapozva tűnhet belső embernek a támadó.
Szerintem nem figuráztad ki az ismerősödet, nyilvánvaló h semmiféle rossz szándékod nem volt. Mindannyian szembesültünk már akár öregek, akár kevésbé öregek között azzal, h nem az informatika rugóira jár az agyuk, hogy az "ikon" szó hallatán a falon logó szentképekre gondolnak, és nem arra kattintható izére. Magam is próbáltam már bevezetni a számítógépezés rejtelmeibe olyan fiatalokat és időseket akik nem rendelkeztek számítógéppel korábban. Egyfelől őszinte érdeklődést és tanulni vágyást tapasztaltam a részükről, másfelől azt találtam a legnagyobb problémának, h nem tudják eltalálni azt az absztrakciós szintet ahol az informatika fogalmai értelmezhetővé válnak. Nem azért mert buták lennének, valami más miatt. Aki hivatásszerűen foglalkozik info tanítással biztos jobban meg tudná fogalmazni ezt.

thumbs up az ügyfelkapunak, hogy engedik a szoközt es ekezeteket!

A nejed user nevében nem volt szóköz? Mert nekem is olyat adtak sok éve, igaz, akkor még ékezet nélkül: [vnev] [knev] [ÉÉ].

Amikor én regisztráltam (kb. 2006-ban), engem megkérdeztek, hogy milyen nevet akarok. A nejemét is én választottam (rám bízta :) ). Ott inkább úgy merült fel a probléma, hogy visszanézve az emaileket 2012-ben lejárt a jelszó (én úgy emlékeztem, hogy meg lett hosszabbítva). Most kellett volna, de nem tudtunk belépni. Mivel két hónapja még jött értesítő valamilyen lényegtelen dokumentum érkezéséről (amit meg se néztünk), én biztos voltam benne, hogy működik a fiók.
Belépés nem sikerül. Jelszó emlékeztető nem jön meg. Okmányirodába be, megújítás, mire hazaértünk, ott volt az email, megerősítés, használható a fiók. Ezek után feltételezem, hogy két éve mégsem lett megváltoztatva a jelszó, más lehetőség nem maradt.
Azért egy levél jó lett volna annak idején, hogy pl. mivel nem változtatta meg jelszavát, a belépését letiltottuk. A feloldás menete:... stb. Ez tiszta helyzetet teremtett volna, ehelyett jönnek az értesítő levelek és semmi nem működik, a felhasználó meg kínlódik, próbálkozik...

Valójában nem érzek problémát az általad is írt [vnev] [knev] [ÉÉ] formátumú névképzésnél, csak mivel nem ez a megszokott, én a tájékoztató szövegbe is kiírnám.
Persze ez egy speciális helyzet volt, feltételezem, a legtöbb esetben ott a kezedben az okmányirodai regisztrációs lap. Bár mostani VNC-s világban ez egyre többször nem így van.

Kedv és/vagy szorgalom kérdése az egész.
Az első számítógépem előtt én tényleg semmit sem értettem hozzá, sokáig nem tudtam, hogy a Norton Commanderen kívül is van valami :). Mivel más sem értett hozzá, meg amúgy is érdekelt, nyomkodtam sokat magamtól, elromlott, szerviz, csillagotletagad dehogytöröltemlesemmit nemnem, hazavisz, jobban vigyáz, aztán kialakult. Tegyük hozzá, hogy internet és könyvek nélkül történt mindez, és akkor még nem kellett küzdeni azért, hogy a gép többet ne induljon el.

Ehhez képest ma már végtelen egyszerű lenne alap infó ismereteket felszedni, de van, aki egyszerűen nem akar, mert úgyis talál valakit, aki megcsinálja. Ilyen egyszerű.

A sztori jó, nagy kedvencem az olyan jellegű beszélgetés is, hogy
- "Te értesz a gépekhez?"
- "Valamennyit, igen."
- "Fel tudnád nekem törni valakinek a Fészbukját?"

Ugyanez megvan természetesen "megmagyarázósban" is, amikor kifejtésre kerül, hogy miért is lenne ez rendkívül indokolt és szükséges.

+1, anno bratyómmal szinte kétnaponta telepítettük újra a gépet MSDOS 6.22-vel, mert mindig kipróbáltunk valami rendszer toolt, hogy mire való :)

off:
pár napja a szomszéd srác áthívott, hogy vett egy lapost jó drágáért de nem indul el, hibára fit. Átmentem megnézni, mondta hogy FreeDos van rajta. Ekkor már kezdtem kapiskálni, mi lehet a srác baja. Beindítja a gépet, szabályosan megkapja 2 mp alatt a promptot, majd megkérdezte, mi baja, miért nem meg tovább. Tartottam neki egy rövid történelemórát :)