Raspberry Pi, mint magaslégköri ballon fedélzeti számítógép

 ( trey | 2012. július 19., csütörtök - 11:06 )

Egyre népszerűbb hóbort a magaslégköri ballonozás. Egy meteorológiai ballonnal akár 30km-es, "űr-közeli" magasságba is el lehet jutni és ott megfelelő felszereléssel különféle méréseket, feladatokat (pl. képek, videók készítése) lehet elvégezni. "Űr-közeli" magasságban elég zord körülmények fogadják az oda érkező tárgyakat, így azokat megfelelően preparálni kell, hogy üzembiztosan működjenek. Dave Akerman egy Raspberry Pi-t módosított és készített fel arra, hogy a zord körülmények között is megállja a helyét egy met. ballon fedélzeti számítógépeként.

Kalandjait - fényképekkel illusztrálva - blogbejegyzésében lehet elolvasni.

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Teljesen járatlan vagyok a témában. Tegyük fel, hogy épitekl egy ilyent, és fel akarom küldeni? Kell ehhez valami/bármiféle engedély bárkitől is?
A hirek alapján ugyanis bárki (akinek van némi szakértelme/pénze/stb) felküldhet egy ilyesmit.
--

arra lennék kíváncsi, hogy mikor visszatér, kit üt agyon...

-------------------------------------------------------------------------------------------
Mit használok? Na, na, na? Hát blackPanther OS v11.1-et * www.blackpanther.hu

Azt tudom hogy Magyarországon rakétát nem lőhetsz fel. :) A léggömbbel nem tudom mi a helyzet...

Gugliztam egy sort de nem talaltam kapcsolodo dolgot, mindenesetre biztos vagyok benne hogy kell hozza engedely valamilyen legugyi hatosagtol (valoszinuleg NKH) a legi forgalom miatt...

Hát, gondolom, elég kellemetlenül érinthet egy sugárhajtóművet, ha véletlenül belélegez egy ilyet. Én legalábbis aggódnék

a jövőben ilyen raspberry pi balonokkal vadásszák le az utasszállítókat a terroristák :D

Magyarországon NKH Légügy és illetékes Rendőrkapitányság engedélye szükséges ilyen akcióhoz.
Az eljárás menete, hogy az NKH felé benyújtja az ember az adott eszköz és repülés tervét és az eszköz dokumentációját. Ez alapján az NKH ad egy engedélyt. Ez alapján a Hungarocontrolnál kér az ember egy repülési engedélyt és lead egy repülési tervet, amiben leírja a repülés várható időpontját, útvonalát, várhatóan érintett légtereket, etc. Mivel nem irányított eszközről van szó, ezért a kérelemhez különböző szélirányokhoz és sebességekhez tartozó predikciókat tartalmazó tervet kell csatolni.
Amennyiben a repülése során az eszköz kontrollált légteret érinthet cuccon radarprizmának és transzpondernek is kell lennie. Ezzel párhuzamosan az illetékes rendőrkapitányságon a 3/1998.(III.16.) BM rendeletnek megfelelően légijárműnek nem minősülő repülőtest üzemeltetésére vonatkozó adatközlő nyilatkozatot kell tenni, ami a alapján az RK kiadja az engedélyt. Ehhez az engedélyhez csatolni kell a felszállóhely tulajdonosának a használathoz hozzájáruló nyilatkozatát. Az akadályok közül a rendőrök a legkisebbek, mert egy Légügyes engedély bitrokában simány kiadják a papírokat.
Hogy jó legyen a dolog a 4/2006.(I.13.) Korm. rendeletet alapján 10 millió HUF értékhatárig szóló kötelező felelősségbiztosítást kell kötni a szerkezetre. Enélkül a HC nem ad engedélyt.

A másik eljárás, hogy a honvédséget kell megkeresni és ez esetben valamely lőteret használni ilyen célra, de ez sem két fillér.

A tisztánlátás kedvéért, tőlünk nyugatabbra sem sokkal egyszerűbb a helyzet. Arrafelé tipikusan egyetemek szerzik meg az engedélyeket és az indításokat összeszervezik egy-egy hétvégére, vagy kimondottan ilyen célra fenntartott területekről indítanak.

Természetesen, lehet mindenféle papírozás nélkül is csinálni ilyent. Sokan indítanak mindenféle engedély nélkül (lásd: iphoneos manus)és erősen reménykednek, hogy semmit és senkit nem találnak el. A hélium plusz a lufi 20-25k-ból kijön, de mindenkinek saját belátására bízom, hogy tükörbe tud-e nézni ha 2-300 ember halála szárad a lelkén. Az okoskodók keressenek rá a "birdstrike" kifejezésre a google képkereső részében. Egy HAB hasznos tömege, nagyjából megegyezik egy 0.5-1 kilós madáréval, és nagyjából ugyanannyi kárt is csinál.

További infókat lehet szerezni a külföldi repülésekről a freenode.net #highaltitude IRC csatornáján.
--

"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Ha jól emlékszem, a linkelt blogbejegyzés is említi, hogy ott is engedélyt kell kérni.

--
trey @ gépház

/* dohogás ON
Értem, tehát a bürokráciával gyakorlatilag minden hasonló kezdeményezést sikerült elfolytani...
Ez jellemzően olyan, mint mint a magyar fegyver kultúra, vagy hotrod, vagy ilyesmik.
Vagy eszement bürokratikus, de ha még jogos akkor is mindenféle eljárási költségek miatt gyakorlatilag vállalhatatlan tételek.
Részben jogos a szabályozás, mert tényleg nem kéne polgári közlekedési útvonalon ilyen ballont eregetni.
viszont a magyar zsebnek ez igazi lehúzás szagú, jogosságától függetlenül.
Itthon akármit kitalálsz, belőled akar megélni a bürokrácia, és mindenki le akar húzni, és ez nem csak undormány, hanem garantáltan ki is nyir minden innovációt hungarisztánban. Aki meg tényleg komolyan akar foglalkozni valamivel,az meg nem véletlenül költözik 200km-el odébb valamelyik irányba, mert ott csak addig szivják a vérét amig tényleg jogos, nem az élete megkeserités a cél. Az ebből fakadó lemaradásunk pedig már minden területet érint, és ez az ami gátja mindennek, nem az államadósság.

Dohogás OFF */
--

Olyasmibe bele sem merek gondolni, hogy a szakhatóság kijelöl egy területet "na fiam innen lövöldözz az ég felé" és onnantól kezdve egy pár ezer forintos belépővel besétálva/bevive a játékszeredet
megpróbálod kilyukasztani a sztratoszférát kontrollált körülmények között plusz kötekedés nélkül.
Ez túl egyszerű, túl logikus, és mit több.... nem lehet ész nélkül lehúzni senkit...
--

Értem én a dohogást, mert hasonló "faszságok" vannak a repülés összes területén.
Csakhogy be kéne látni, hogy a repülés veszélyes üzem, legyen szó repülő málnáspitéről vagy épp otthon épített holdrakétáig. Épp elég heg és égési sérülés van rajtam, hogy ezt saját tapasztalatból tudjam.
A sztratoszféra lyukasztása nem egy triviális dolog. 1-1.5kg otthon főzött rakéta-hajtóanyaggal egy fél házat el lehet bontani, egy szabadon engedett HAB megfelelő meteorológiai körülmények közt 3-400km-t is repülhet, egy 10km feletti burstnél, ha nem nyílik az ernyő, 2-300km/h-ra is felgyorsul a hasznos teher mielőtt beleáll a földbe.
Senki nem fogja neked pár ezer forintért a hátát tartani, ha a tesztpályától 80-90 km-re agyoncsapja a kapáló nénikét a rakományod.
Ugyanez vonatkozik a rakétára is. Ami képes 20km-ig feljutni, az képes ugyanilyen sugarú körben pusztítani. 10 kiló rakéta-cukorkát otthon lefőzni nem nagy durranás, az már sokkal bonyolultabb hogy ez ne robbanjon fel kilövéskor vagy épp a kijelölt pályán maradjon.
Igen, bürokratikus és fasz a szabályozás, de szükséges. Nem azért mert ez megvéd a faszságoktól, hanem azért, hogy a hatóság lássa, komoly és megfelelő szakmai és financiális hozzáállással közelíted meg a témát, ergo nem fogsz felesleges kockázatot jelenteni a társadalomra. Amúgy a mi szabályozásunk távolról sem a legrosszabb. Aki nagyon akart az eddig is tudott otthon legálisan repülőgépet építeni. Legtöbbször azok dohognak és rinyálnak, aki felelőtlenül, megfelelő háttér nélkül akarnak tevékenykedni.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Eszemben sincs ilyenbe belefogni, nem is ez a dohogásom oka:)
Csak (ahogy öregszem?) egyre jobban zavar, hogy nem azt olvasom h. gipsz jakab a budaörsi reptéren a pályára álliotta lilike-1 műholdját. És bármilyen érdekességet olvas az ember, egy sem itthonról származik. Érdekelt miért?
És a (szomorú ám de boritékolható) választ meg is kaptam.
Amit mondasz igazad is van egyébként, sőt. Ami viszont kifejezetten zavar, hogy agyonszabályzott,
kompromisszumra nem képes, ám állati költséges hozzá állással még az esélyét is elveszik, hogy
egyáltalán érdemes legyen nekiállni. Ez csak ez az eset, de mondhatnám a biodizel találmányokat, és egyébb - egyébként elképesztően jó- ötleteket, amit kinyirtak. Egyszerűen azt látom, hogy bármi jutsz eszedbe, egy hivatal biztosan elgáncsol ,hanem tömöd ki pénzzel, és a dolog egyre inkább erről szól.
Tényleg nem csodálom, hogy itthon mindenki ilyen depressziós,megtört és sokan már ha akarnak valamit kezdeni az életükkel, az első lépés, hogy összecsomagol, és már meg sem próbálja itthon.
Tudom, baromi off ez már :///
Még egyszer mondom, a szabályozás szükségessége nem kérdés. De a bürokrácia mérete, és az abból fakadó már le sem tagadható lehúzási szándék egyszerűen értelmetlenné teszi az ilyen ötleteket.
Nagyon-nagyon hosszú ideig gipsz jakab nem küld fel lóf--t sem a hátsó kertjéből, de még a budaörsi reptérről sem, ellenben gipsz jakab amit eléri a fiatal felnőtt kort, és még nem ölté ki belőle a kurázsit úgy elhúz innen mint szél, és meg is értem. És megint egy ötlet/egy innováció/egy kereső fiatalember minusz, holott ez a gipsz jakab nagyon sokat hozzátehetett volna ahhoz a (nem véletlenül alig létező) magyar űrkutatáshoz, amir esetleg büszkék lehetnénk. És bármelyik gipsz jakab megtervezezheti a jövő űreszközét. Utánna persze 300 évig verné a mellét egy ország, hogy ez a gipsz jakab magyar volt, ahogy Puskás előtt, sem után nem volt rendes magyar futball, de még mindig erre verjük.
Az ilyen hireknél már fel sem merem tenni a kérdést, hogy "mi (magyarok) miért nem?" mert a válasz mindig ugyanaz lesz.
még 1x sry az offért:/
--

Sóhaj...
Nem azért nem hallasz ilyenről, mert nincs, hanem azért, mert vagy nincs hírértéke, vagy épp nincs realitása.
Egy műhold pályára állítása sufnitechnológiával is több százmillás tétel. Egy UL repülőgép nulláról történő megépítésének anyagköltsége 6-8 millió forint. Ehhez viszonyítva a hatóság 120-150k körüli díjazása elhanyagolható. A dolog sokkal inkább ott szokott megbukni, hogy a sufnibuherátor nem képes megfelelő tervdokumentációt készíteni, és nem hajlandó kifizetni a minősített, szakvizsgával rendelkező hegesztő szakembert, a minősített alapanyagokat, stb. Ki a hülye ilyenkor? A hatóság.

Az "elképesztően jó ötletek" jelentős hányada nem a hivatalban bukik meg, hanem az ötlet kiagyalójánál. Egy jármű alternatív hajtására átépítése vagy netalán üzemeltetése nem papír kérdése. A probléma ott van amikor a kiagyaló pl. nagynyomású tömlő helyett locsolóslagot akar beépíttetni, mert az olcsó, vagy épp akkor amikor az alapvető fizikai törvényszerűségekkel nincs tisztában. Ki a hülye ilyenkor? A hatóság.

Az innovációhoz pénz és áldozat kell. Ha életképes ötleted van és meg akarod valósítani, akkor arra áldozni kell, akár erőn felül is.
Azért depressziós, megtört itt mindenki, mert állandóan mással akarják kikapartatni a gesztenyét. Mindenki a pénzre, sikerre, csillogásra vágyik, de ezért nem akar tenni. Sóhajtoznak, hogy semmi nem sikerül, semmire nincs pénz, pedig valójában az akaraterő ami hiányzik. Ha egy nigériai, isten háta mögött élő kölyök roncs autókból képes helikoptert építeni, akkor egy nálánál ezerszer jobb helyzetben lévő magya miért nem? Nem, nem a hatóság miatt. Ez a "mi (magyarok) miért nem?"-re adott a válasz.

Több mint tíz éve foglalkozom különféle kutatásokkal és dolgozom R&D területen. Évente legalább 3-4 holdkóros talál meg valamelyik világmegváltó ötletével és az esetek 90%-ban még arra sem képesek, hogy egy prezentáció keretében összefoglalják az ötletüket. Szóval, ötlet van itt dögivel csak ezek mind arra fókuszálnak, hogy miképp lesz zsírosan gazdag a feltaláló, nem pedig arra, hogy miképp lehetne az adott problémát megvalósítani.

Mibe telt volna a Raspberry-t nálunk összerakni? Semmibe. 8-9 évvel ezelőtt volt egy kezdeményezés építeni egy kis olcsó, moduláris, PDA szerűséget. Mindenki lelkes volt, mindaddig amíg dolgozni vagy épp nyákot rendelni nem kellett.
Az eredmény? Én sokat tanultam nyák és áramkör tervezésből, plusz megtanultam, hogy ha ötleted van ne építs másokra.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Gondolom érezted, hogy a gipsz jakab -> sufniműhód esetét költői példának használtam...
Nem akarom elhinni neked, hogy mindegyik ilyen volna ahogy felvázoltad, és nincsenek kivételek.
És ehhez képest a kivételekből sem lesz semmi.
A pénz kérdésben egyet kell értsünk annyiból, hogy az egyetemek amelyik jobb helyen élen járnak az ilyen
projecktet megszervezésében itthon a lassan a létükért kűzdenek. Van olyan oktatási intézmény itthon, hogy villanyszámla gondjai vannak.

Ha minden igaz amit irsz (és nem látom miért ne lenne az) akkor sokkal rosszab a helyzet mint gondoltam.
Eddig azt hittem az emberi tényező része megvan, de nem, sőt, se pénz, se rendes hozzáállás, se egyetemi keretek, semmi...
Ez a szál megint iskola példája annak, hogy nem tudok a valóságnál negativabb lenni :DDD

Mindenesetre köszönöm a kimeritő választ.
--

Mellesleg a hivatkozott blog alapján nem NASA projcektet látok überprofi 3 diplomás felkészültséggel, ahol 10 replő mérnök rettentő komolyan dolgozik valamin, hanem egy elmeháborodottat, aki áldozott egy viszonylag drága lufira az egyik hétvégén. :))))))))))))))
Itthon is volnának szép számmal akik erre képesek, megkockáztatom is a hup-on legalább egy tucat ember összekalapálna egy ilyent, ha nem b----tatják.
--

Én a blogbejegyzésben leírt felkészülés alapossága alapján úgy gondolom, hogy viszonylag kevés hasonló felkészültségű "elmeháborodott" ereget ballont hétvégén.

Vannak hobbik, amik esetében nem csak a felszerelésre kell áldozni. Pl. aki motorozni szeret annak jogsit kell szereznie, aki horgászni, annak horgászvizsgát kell tennie, aki rádióamatőrködni szeretne, annak rádióamatőr vizsgát kell tennie, stb. Én nem látok különösebb problémát abban, hogy magaslégköri ballont nem lehet csak úgy eregetni, hanem meg kell szerezni bizonyos engedélyeket. Ez egy ilyen hobbi, és aki ezzel komolyabban akar foglalkozni, az együtt tud élni ezzel.

Ha figyelmesen elolvastad amit irtam, akkor biztosan értetted, hogy szerintem is kell engedély, de a megfelelő hatóságnak mindenképpen tudnia kell róla. A polgári repülésben százak élete kerülhet veszélybe, katonai szempontból meg a fél nato összeugrik, és tűzparancsot ad ki, ha nagy a radarkereszmetszet.
Ez nem játék. Nem is ezt mondtam. Azt modntam, hogy bürokratikus útvesztő, és horror költség terheli azt aki neki akar futni, és főleg utóbbi nem egyszer csak a kizsebelés okán olyan magas. Aki ennek al egális formájába belefog, az nem azzal szembesül, hogy a beadott anyagát egy hatóság elbirálja, esetleg módositó javaslatot tesz ("ne ekkor küld fel, mert ott egy ceszna lesz, hanem egy óra múlva, amikor nem, ne innen lődd fel, mert útvonal, próbáld onnan, ott lehet") aminek értelemszerűen van egy illetékbélyeges eljárási költsége, hanem futkosni 2-3-4-5 helyre, új költségek, visszadobnja, akkor újra, ismét költség, mindenbe beleköt, stb...

--

Értsd jól,nem a jogos szabályzó szerepet tölti be, hanem szét szivat, ami megöl mindenféle próálkozást.
Egészen biztos vagyok benne, hogy ha a HUP közösségében összeállna 12 ember, és akarna egy ilyent csinálni a blogban leirt szinten simán összehozná, majd valaki sorbanállna egyetlen hatóságnál, hogy engedélytk érjen/egyeztessen (főleg utóbbi, hisz te nem tudhatod hogy az adott helyen kinek kéne lennie a levegőben, a hatóság vizont követi, tehát tudja), befizet egy eléjárási dijat, és ha nem ali-mohamed egy piszkos bombával, akkor felküldik a ballont, örülnek, és senki nincsen veszélyben.
Ehhez képest tuti elhalna az egész harmadik gáncsoskodás után, és te is legyintenél a végén, hogy hagyjuk.
Tuti, hogy ez a közösség a cikkben leirt szakmai szinvonalú eszközt összerakna, a hatósági engedélyeken úszna el a dolog.
--

Azt hiszed, hogy az garancia, ha profi(nak látszó) csapat csinál ilyet? :))

Elszabadult meteorologiai ballon

--
trey @ gépház

Még jó hogy nem vágott kupán senkit.

nem. Ám ha engedélyt kértek, és kaptak, akkor is ez lett a vége. Az engedély semmin nem változtatott. :))))))) (már ha kellet kérniük ,és kaptak is.)
--

Vannak sikertörténetek.
Ott a MASAT-1. Hány évig készült? Elkészült?
Ott a PREZI. Ki a francnak kellett volna egy ZUI 2001-ben? Mikor lett belőle cég?

Az egyetemek max. tudást tudnak adni, ha nincs ötlet és akarat a megvalósításhoz, akkor feleslegesek. A valóság az, hogy a mai fiatalok közül csak kevésnek vannak ötletei és nem is érdeklődnek a dolgok iránt. Az egyetemi ismerőseimnek TDK és egyéb feladatokra sörétes-puskával kell embert lőniük, és sokszor nem is pénz kérdés. Egy darab depron és ragasztó nem megfizethetetlen.
A probléma, hogy az emberek nem képesek hinni az ötleteikben, csak álmodoznak, vagy csak várnak, hogy történjen valami.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

"A probléma, hogy az emberek nem képesek hinni az ötleteikben, csak álmodoznak, vagy csak várnak, hogy történjen valami."

Meg tudom erősíteni. Random időközönként elkap az "ennek nincs piaca", meg az "úgyse tudom megcsinálni", "úgyis megcsinálja valaki hamarabb, mint én" stb.

Pedig az ötlet maga jó, meg is tudnám csinálni, csakhát a kishitűség... :(

Nem vitatkozni akarok, mert nagyjabol egyetertek, de szerintem nagyon depis moodban van ez a hozzaszolas. Szerintem ugyanis egyreszt az otleteknek a 99%-a barhol a vilagon impotens vagy elmebetek innovacio, ez szvsz nem magyar specialitas. Es en ugy latom, hogy igenis van egy ket magyar innovator, akinek van hasznalhato, sot megvalosult otlete, akar urkutatas temakorben is.
Emlitettek a MASAT muholdat, de minap volt egy hir a magyar holgyrol aki az USA-ban egy mikromuhold team tagja, vagy ott a Puli Space is akar, szoval szerintem van nehany vilagszinvonalu magyar innovator is. Pont olyan keves, mint amerikai, nemet vagy francia.
Es szerintem vannak az egyeb innovaciok teruleten is magyarok, akik akarnak is, mernek is, teszik is. Csak valoban (majdnem mindig) az elso lepes, hogy kivaltjak az utleveluket, mert valahogy otthon nem megy. Vagy a nincs penz, vagy a hitetlenseg (ha mukodne, mas mar kitalalta volna, miert pont neked sikerulne?) megbenit sok sok kezdemenyezest, es aki igazan akar valamit, gyakran kulfoldon folytatja.
Amugy amit lentebb olvastunk az egyetemek penztelensegerol, az is igaz szerintem, ambar a jobb egyetemek sokszor tamogatnak innovativ projektet akar erejukon felul is.
Van viszont meg egy tenyezo, ami nagyon hatraltatja az innovaciot. Ha elokerul egy jo otlet, es elindul a megvalosulas utjan, akkor a kezdeti "ugy se tudod megcsinalni" fazis utan jon a felismeres, hogy ebbol lehet valami. Es ekkor jon az a fazis, amikor sokan akarnak egy beindulo dologbol megelni, legyen az hivatal, logni almunkatars, aki csak profitalni akar, hozzatenni nem, miegymas. Es szerintem ez is egy faktor, ami miatt sokan kiviszik az otletuket kulfoldre. Otthon egy beindulo projekten _szerintem_ tul sok a leecher a seederekhez kepest, ezert fullad meg sok projekt. Aki ezt atlatja, az inkabb kulfoldon kezd az otletenek megvalositasahoz.
Csaba

Sok mindenben egyetértünk. Nagyon nagy akadálynak látom a bürokrácia részét. A fő téma vonalán:
Ha valaki tervez egy baromi jó magaslégköri kütyüt, az miért nem tud elmenni
a légügyi hatósághoz egy tervezett "fellövést" engedélyeztetni úgy, hogy a hatóság is valójában egyeztett vele?
Mert valójában egy lelkes amatőr aki egy arra alkalmas eszközt le tud rajzonli/meg tud csinálni szó nélkül menne, ha egy helyre kéne mennie, az engedélyeztetés nem az éves (de leglább három hónapos )fizetésébe kerülne,
és a hatóság is segitő szándékú lenne, nem elutasitó.
A hatóságok mindig úgy állnak hozzá az emberhez: "nesze ott a jogszabály, oszt ha nem tetszik, akkor nem kapsz engedélyt."
Tipukusan az NKH h. hiába vagy asztalos egy fa kormányt nem rakhatsz a kocsira, csak ha ők külön bevizsgálják, meg mindenféle eljárási lehúzások megvannak. (kollégám ügye tipikusan, akinek nem ment át a kocsi a vizsgán)
Kötötték az ebet a karóhoz, tettek rá, hogy nem változott semmi (kezelő szerv, légzsák nem volt benne) ha nem fizet engedélyeztetést, akkor buktad.
Ez egy home tunongos srác, de jól példázza hogy itthon miért nincsen nagy kultúrája az autó tuningolásnak.
Persze engedély nélkül (tényleg baleset veszélyesen) rommá tuningolnak, ellenőrizetlenül, életveszélyesen. Ez most jobb? A rendőr is csak pénzért állit meg, a jogkövetés is pénzzel működik. (vagy inkább nem)
Nem, nem arról van szó keverem a bürokrácia v. korrpuciót, mert egyikből jön a másik.
Mondhatnám: ha minden engedély elférne egy söralátéten, akkor a korrupció
magától kihalna, mert totál felesleges lenne.

Nem véleltlenül az a tanulság mindig, hogy ha hatóság kerül szóba abból jól nem jöhetsz ki. Mert a hatóság nem a szabályok bertatása+emberekét van, hanem a korlátlan droidkodás szabad eszköze,amit pénzzel tudsz tovább lökni, de sosem józan ésszel.
Egyébként - még depisebb rész jön - ha valaki itthon jó szakembernek néz ki, nem kell semmit kitalálnia az elvándorláshoz. Annó vegyészkedtem az ELTE-n, az évfolyamom, + az alattam/felettem lévőből csak a sógorom, és a hugom van még itthon. Egy sörözést nem tudunk összehozni évek óta, mert a világ minden pontján vannak. A legtöbbjük még be sem adta a diploma munkáját annó, már tudták hová mennek kint. Leadott egy TDK-t, és 2 hónap múlva keresték.
Tehát akin látható hogy van gógyija az sokszor már ki sem kerül a munakerő piacra, vagy minimálisat dolgozik ott. Olyan hölgy is volt, aki harmadévesen még vérre menő vitákat folytatott, hogy miért marad itthon, majd egy év álláskeresés után elment angliába. Azóta az FB-n már láttam h. férjhez ment, és letelepedett. Egyszerű a képlet. Felhivták, mondták h. van állás, mondtak egy számot, és nem már csomagolt is. Egy év éhkopp, elég volt neki, hogy diploma után is a szülei segitették, meg diákmunka szinten alkalmi éhbérérét melózott, amig el akart helyszkedni.
Megmondom frankón: szvsz 5 éven belül nem lesz jó szakember az országban, minden lehetőségünk kivándorol, és onnantól kakukk.
--

Az ismerősöd jó példája, hogy milyen a barkácsolás és a tervezés közti különbség.
Pl. A kocsim hátsó ülése házi kókány kivitel. Anno mikor kitalálta a család, hogy hátsó ülés kell a kocsiba, akkor fater leült és szépen készített egy tervrajzot róla. Szépen megnézte a szabványokból, hogy mik az előírások, majd kiszámolta ezekből, hogy mekkora erők lesznek az ülésen és elbírja-e azt a szerkezet. Ezt szépen beadta a Közlekedési felügyeletre egy kérelemmel, hogy ő bizony hátsó ülést szeretne. 4 hét múlva jött a levél, hogy lehet kókányolni, a műbizonylatokkal és a kész üléssel lehet menni vizsgára. A hegesztő lehegesztette a keretet, én felpopszegecseltem az acéllemezeket, édesanyám megvarrta a bőrkárpitot. Betettük, vizsgáztattunk, örültünk, "Happy end" felirat.
És ez nem egyedi eset. A rallysok közül hánynak és hánynak van forgalmi engedéllyel rendelkező versenyautója? Elárulom, igen soknak. Jahm, hogy ők SZAKEMBEREKKEL, MEGTERVEZTETETT, ENGEDÉLYEZETT bukókereteket hegesztetnek a kocsiba és BEVIZSGÁLT, MINŐSÍTETT alkatrészeket szeretetnek be. Mi? Hogy a volt munkatársam a Clioját 3 cm vastag dossziéval vitte vizsgázni, és utána, friss vizsgával, búcsúzóul húzott két 15 méteres gumicsíkot a kocsikiálló aszfaltjára? Bizony, ő is szarul jött a hatósággal való találkozásból..
Tudod mi történik egy frontális ütközésnél, ha harántirányú a szál van a fakormányban? Elárulom, a kezedben marad két fadarab a kormányagyon maradt darab meg átszúrja a tüdődet. Pusztán csak ezért akarták vizsgálgatni a fakormányt.
Igen, az ellenőrizetlen, engedély nélküli tuning azért jobb, mert a rendőrt tiszta helyzet elé állítja. Papír van a modról? Nincs? Akkor tessék előrehajolni és széthúzni a farpofákat. Oh, várjunk csak, a kollégád autója csak nem azért nem ment át a vizsgán, mert papírok nélküli tuningcuccal akarta áttolni? Kis naiv...

Itthonról valóban elmennek a jó szakemberek. Pontosabban a jó alkalmazottak. Azok akik minimális kockázatvállalással, szeretnének vastag dellát leakasztani. Semmi köze nincs az innovációhoz vagy a bürokráciához. Az ilyen emberek egy idő után rájönnek, hogy 10-12 éven át egy betanított majom munkáját végeztetik velük és mire erre rájönnek, már szépen bele is sültek a székükbe.
Aki innovatív, annak mindegy hol van, mint ahogy annak a cégnek is akinek dolgozik. Élhetsz te a kő alatt egy sivatag közepén, ha piacképes innovációt csinálsz. Van ilyen, nem is egy az országban. Pici, 4-5 fős cégecskék akik szép csendben fejlesztenek a multik keze alá. Igen, a fizu ugyan kevesebb mint a betanított, diplomás majomnak nyugaton, de a szakmai kihívás itt van.
T'od, legalább 7-8 éve mondogatják a frankót, hogy nem lesz jó szakember az országban, pedig a valóság az, hogy rengeteg jó szakember van és marad is. Amit nem lehet találni, az a túlképzett szakalkalmazott. Ennek egyszerű az oka. A magyar piacnak nincs erre szüksége, mert nem tudja eltartani és ennek köze nincs a bürokráciához, a hatósághoz, vagy az innovációhoz.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Hiába véded a bürokráciát, amikor teljesen világos h. a túlszabályzott társadalmak gátja. A versenyautó vizsgáztatása egy kicsit más tészta, mert hivatalos versenyen akar részt venni. Az nem ugyanaz, mint felrakni azt a k. fakormányt, ami senkinek sem fáj. A hátsó ülés felheggesztése pedig alapvetően változtatja meg a súlyelosztást, ezen még akár vitázni is lehetne.
De alapvetően erről szól. egy szakember megtervezi (ha nem ért hozzá akkor más jópénzért) beadod a kérelmet (pénzért) onnantól meg elbirálják.
Te igen durva radikális átalakitásról szóló példákkal jössz egy olyan esetre példálózni, amikor valaki egy kvázi optikai tuningot csinál.
Mert ezt teszed. A tico->millenium falcon átalakitás rohadtul nem áll arányban az én példámmal.
Kormány: a légzsák meg úgy pofánver, hogy kiütheti a szemedet akár.
Nem esem hasra a hatóság jóakaratától, amikor világos h. a pénzre mennek.
Te is tudod, hogy 10.-ből 8 rendőr igen durva tuningolás után is továbbengedi a pácienst, ha a megfelelő pénzmozgás megtörtént. Pl: kék index izzóval gond nélkül közlekednek emberek, ha deák ferenc kerül a zsebbe. (saját szememmel láttam)
A hatóság, és a jogalkalmazók következetesen xopatnak amig ebből bevétel van, és tesznek minden másra. Itt semmiféle szó nincsen semmiféle közlekedés biztonságról.
Kollégám fakormányáért nem kéne szivózni, de kék indexért, meg ittas vezetésért elzárás, mint minden rendes országban. Élni, és élni hagyni lenne az elv. Ha meg a fakormány átszúrja tüdejét az legyen ő gondja, (élni), amig nem veszélyeztet másokat (élni hagyni).
Egy túlszabályzott társadalom ez, egy k. nagy bürokratikus, és korrupt vizfejjel.
--

Nem egészen. A versenyautók versenyen való részvételéhez szükséges műszaki feltételek ellenőrzését nem a KF végzi, és nem a KF felügyelete alá tartozik. A KF csakis a közúti forgalomban résztvevő gépjárművekkel foglalkozik, ergo versenyautót akkor tolnak a KF-hez, ha közúton akarják használni. Pl. versenyre akarnak vele saját lábon kimenni, vagy az asszonynak kell egy 300 lovas bevásárlóautó.
A "kvázi optikai tuningod" egy menetbiztonságot befolyásoló szerkezeti elemet érint, ergo ugyanolyan súlya van, mintha az ülésről vagy a bukókeretről lenne szó. Azt kéne megérteni, hogy hiába csak egy kormány, de ha egy vasúti kereszteződésben a kezedben marad, akkor ott döglesz meg a kocsiban az utasaiddal együtt.
Egy másfél kilós, ész nélkül szabadon engedett, hungarocell hasznos teher 9000 méteren veszélyezteti a légi közlekedést. Egy tákolt ismeretlen eredetű kormány veszélyezteti a közlekedés összes többi részvevőjét. A hatóságnak kötelessége ezt megakadályozni.
A légzsák kiütheti a szemedet, de ez esetben van aki felelősséget vállal a légzsákért (a gyártó) és erre igen kicsi az esélyed, mert a gyártónak meg kell felelnie azon követelményeknek amit a légzsákra előírtak, többek közt azt, hogy a lufi nem verheti ki a user szemét.
Ha vesztegetést láttál, miért nem jelentetted fel a rendőrt? Szidod a hatóságot és a bürokráciát, akkor miért nem teszel ellene?
A hatóság és a jogalkalmazók csak azokat "szopatja" akik burokban élnek, nem képesek vagy nem akarnak a játékszabályok szerint élni. Igen, fasza dolog lázadni, fasza dolog nem fizetni, de akkor készüljön fel az ember, hogy mindenki szopatni fogja. A rendőr vákuummarokkal fog kezet és ha szar napja van akkor előveszi az anális öklözőzsírt a járőrkocsiból.

--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Nem fogunk egytérteni, ez tisztán látszik. Elég tisztán látszik az is, hogy nem tudok olyan baromságot kitalálni, amiről ne tudnám megfilozofálni, hogy miért kell külön engedélyeztetni. Bármelyik bürokrata képes órákon keresztül indokolni, hogy miért is van szükség a tengernyi szabályra.
És főleg erről van szó, a vita valójában pont ettől meddő.
BÁRMIRE rá tudom fogni, hogy "egy menetbiztonságot befolyásoló szerkezeti elemet érint".
Minden más józan belátás kérdése.
Mondok egy sokkal szemléletesebb példát arról amire én gondolok, amikor a vizfejű lehúzó hatóságról beszélek.
Kocsiban a mentőláda, és lejárati ideje.
Orvosszakmai abszurdum, hogy 2 év alatt az zárt dobozban elveszti a steriltiását, de büntetnek ha nem cseréled. Mesés bevételi forrás.
(Most olvastam h. tervben van módositás mely szerint csak a megléte a kötelező. ) Évtizedeken keresztül horror pénzeket dszedtek be egy nyilvánvaló mondvacsinált hülyeségből. De éveken át szemrebbenés nélkül büntettek a már gyárilag sem létező izzókészletért, büntetnek minden xarért.
Bármiért.
Persze bármikor meg tudod filozofálni, hogy miért szükséges a lejárati időt megkövetelni. Belátás kérdése csak, és csak az.

--

BÁRMIRE rá tudom fogni, hogy "egy menetbiztonságot befolyásoló szerkezeti elemet érint".

Látod, itt a hiba. Hogy bármire rátudod fogni. Ezzel szemben a hatóság nem a kis cukifejük után mennek mint te, hanem szépen le van írva nekik, hogy mi az ami az és mi nem az. Építettünk át már úgy autót, hogy a vizsgán megkérdezték, hogy "És a NASA mit fog ehhez szólni?", de egyébként egy szavuk sem volt, mert nem nyúltunk olyan elemhez ami a menetbiztonságot befolyásolta volna. Ennyi. Vizsga után a fél KF kinn vigyorgott, hogy mekkora sündisznót csináltunk a Transitból és milyen faszán forog a tetején a tányérantenna.

Amennyiben a mentőláda ideje orvosszakmai abszurdum. Akkor a jogszabály hibás, felül kell vizsgálni és módosítani kell. Addig is KÖTELESSÉGED a közúti közlekedésben részvevő gépjárművedet a KRESZ előírásainak megfelelő állapotban tartani. Pont.
Ha megbasznak mert megszegted a kötelességed, akkor kissé gyermeteg védekezés, hogy orvosszakmai abszurdum. Olyan ez, mint amikor a
kisgyerek elesik a biciklivel mert béna, és a bicikli a hülye.
Amúgy nem támogatom a megléte kötelező dolgot. Próbáltam már elsősegélyt nyújtani olyan ládával, ahol szintén csak a láda megléte volt a kötelező. Elég annyit tudni, hogy a láda öregebb volt nálam és önös érdekből inkább a papírzsebkendőt választottam, mert az sterilebb volt a kötszernél.

Amúgy a lejárt mentőládát sértetlen csomagolás esetén ingyen cserélik. Jahm, hogy ehhez nem csak létezni kéne a vakvilágba, hanem élni és együtt élni is.
Lázadni jó, lázadni szép, de szépen, okosan a törvények mentén létezni sokkal olcsóbb.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Pontosan erről beszélek.
"Addig is KÖTELESSÉGED a közúti közlekedésben részvevő" Ez a hozzállás.
Nem értelmes szabályt teremtünk, hanem "ez van ha nem tartod be, akkor megbaszlak" szemlélet uralkodik. Erőpoltika, mert úgyis nekem van igazam :)
Gratula.
(Érdekelne, hogy a mentődoboz tartalmát hol cserélik ingyen....)
Nem sok értelme van ennek a vitának, zárjuk is le. Maradjunk annyiban, hogy egy raklap szabály csak azért van, mert valaki kitalálta, de bevétel, ezért nem módositják. Addig pedig marad ez a "pofádat befogod, és betartod, mert én vagyok a hatóság, és úgyis te szivod meg" szemlélet.Ez nagyon rányomja a bélyegét minden ötletre, és úgy általában a közhangulatra.
Most függetlenül attól, (amiben egyébként igazad van) hogy ha valamit nem lehet a magyar szemrebbenés nélkül vastagon le---ja, és még fel is van háborodva ha megizélik.
Bér szeritnem ha sok felesleges b*szogatás nem lenne, sokkal hatékonyabban lehetne betartatni azt ami valóban fontos, és enyhülne ez az "úgyis hülyeség, inkább lesza**om" állampolgári szemlélet is. Az emberek igen hamar megtanulták, hogy minden szarér valaki odamegy hozzá, és nekiáll szivatni, igy saját védelmében elkezdett korrumpálni,eltitkolni,sunyitani.
A másik oldal meg rájött, hogy ez működik, és még jól is jár, mert pénzt kap érte. Nagyságrendekkel élhettőbb lenne az ország, ha a sok kreténkedő szabályt egyszerűen kilapátolnák a csipába, és a kapacitást a hasznosak betartására forditanák. Hidd el, az emberek is inkább partner lenne a dologban, mert ami józan ésszel belátható, azt be is látják.
/*Én inkább úgy vagyok vele, hogy, inkább neki sem állok az ilyesminek. :)*/
--

"Én inkább úgy vagyok vele, hogy, inkább neki sem állok az ilyesminek. :)"

Köszönjük, nincs több kérdés.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Kövezz meg, de nem akarok nekiállni minden csavaron vitatkozni valamelyik "nagyonfontos" hatóság "nagyonfontos" szabályáról. Inkább nem gondolkodom semmi ilyen módositásban, és nem itt élem ki a kreatvitásomat.
--

Megjött az nkh-s válasz. (rákérdeztem a fa kormányra külön) Be kell vizsgáltatni kötelezően, és ún. H próbjellel látják el a fa kormányt (h. nem volna rajta). 60.200 forintért.

Erről szól ez az egész...
--

Idézet:
Tudod mi történik egy frontális ütközésnél, ha harántirányú a szál van a fakormányban? Elárulom, a kezedben marad két fadarab a kormányagyon maradt darab meg átszúrja a tüdődet. Pusztán csak ezért akarták vizsgálgatni a fakormányt.

És ez kb. így is van.

-----
"Egy jó kapcsolatban a társunkat az ő dolgában kell támogatni, nem a miénkben."
rand() a lelke mindennek! :)

Ez még mindig a magánügyem éenne nem? :)
Érdeklene h. mi kerül 60e forintba.
Mert ha tényleg az lenne a lényeg, hogy ne szúrja a tüdőmet, és nem a lehúzás akkor kb: nem ennyibe kerülne a ilyesmi. Nem tudsz meggyőzni arról, hogy nem a nyerészedésre van kitalálva, mert akkor mondjuk 5e forintos illetékbélyeg, szaki megvizslatja, aztán ráüt egy papirra egy pecsétet. (vagy nem ha gázos) Ez tisztán a pénzről szól,semmi másról.

Mi kerül 60k-ba?
A kormányod bekerül a hivatalba, ott leül egy mérnök és letolómérőzi a méreteket és abból csinál egy FE modellt. A modellre ráaggatja az erőket és megnézi hol reccsen el. Ezzel eltölt úgy 3 napot és mivel olcsó mérnök ezért legyen az óradíja 1000HUF, és hopp máris mínusz 24000 HUF.
Közben elviszi röntgenezni, hogy nincs-e valami gyártási hiba. Hopszi, mínusz 3000HUF
Ezután leballag a laborba a kormányoddal, ahol OMSZ által hitelesített mérőeszközök állnak és megpróbálja befogni a kormányodat, az-az csak fogná, mert ugye minden egyes típusú autónak más a kormányoszlopa és mivel jó eséllyel a tied az utóbbi tíz évben az egyetlen, amit mérni kellett az adott típushoz, és valószínűleg a vécéülőkéből upgradelt kereked sem követ egyetlen szabványt, ezért kénytelen egy befogót gyártatni a szakikkal hozzá. Hopp, anyagköltség, a szakik órabére, és máris mínusz 30000HUF
Aztán megméri a kormányt és két nappal később beüti a pecsétet és máris 10kt költöttek a adófizetők pénzéből a te hobbizásodra.
A pecsét beütése egyben, felelősségvállalás, hogy megfelel és nem fog a kezedben maradni.
Természetesen ezt nem kéne kifizetni, ha egy szakmérnök MEGTERVEZTE volna előre. Viszont az nem 60k.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Mint mondottam volt, nem tudsz olyan ökör szabályt kiagyalni, aminek a szükségességét az általad is bemutatott részletesésgel ne tudnám reptezentálni.
sőt, egy WC -kefét is lehet méricskáélni 30-60-120-240...n. ezer forintért, ha akarod.
Változatlanul lehúzásnak tartom.
És mielőtt a WC kefe félmilliós bevizsgálása<->kormány között azt hiszed h. nem azonos a súlycsoport, bármikor ÁNTSZ szakvéleményt hozok neked a WC semmi fertőzés<->zombivirus között bámelyik fokozatú fertőzés veszélyről. Erre mondom, hogy bármit meg lehet indokolni (majdnem) bármekkora veszély felvázolásával, csak akarat,józan ész, belátás, kérdése. Az autót bármelyik irányból közelited meg, pénzt lehet belőle kihúzni, és ki is húzzák, balkáni szemlélettel.
Ha már itt tartunk sokkal veszélyesebb a DVD player középkonzolra szerelése, az közvetlenül baleset veszélyes, mégsem érdekel senkit.
Ezért merem folyamatosan állitani, hogy csak és kizárólag szándék kérdése h. mit akarok rommá vizsgálni a polgár pénzén, és mit nem.

Az adófizetőket meg ne nagyon emlegesd, mert én is az vagyok. Az én pénzemből megy, ennél sokkal nagyobb baromságokra is. Az a lényeg, hogy érdekelt hogyan is zajlik ez legálisan, és abszolúte megértem, hogy ebben a balkáni országban miért csalnak ebben (is) olyan sokan. Egyszerűen ha jogkövető vagy, pofátlanul lehúznak, igy baromira nem meglepő, ha nem jogkövető a lakosság.
--

Elárulod, hogy a DVD játékos miben változtatja meg gépkocsi menettulajdonságát és miképp veszélyezteti a sofőr testi épségét a középkonzolon? Nálam adott esetben 2 laptop is fel van csirízelve a középkonzolra és az anyósülés elé, még egy rendőr sem szólt miatta. Jahm, hogy mindegyik tanúsított konzollal volt rögzítve...
Nem szándék a kérdés, hanem az, hogy adott dologgal veszélyeztetsz-e másokat vagy sem. A hatóságnak a feladata, hogy megvédjen téged és a társadalmat, akár tetszik, akár nem.

Azért csalnak ebben az országban, mert kapzsi, balkáni népek élnek itt. Mert egyszerűbbnek hiszik ha csalnak, semmint kijárják a legális utat. Az otthonépítők kiviszik szlovákiába vizsgáztatni a gépeket, holott csak annyi kellene, hogy leüljenek a hatósággal és érdek-egyeztessenek. Neeem, ehelyett mit csinálnak? Az elején szétvernek minden kezdeményezést, mert mindegyik zsírosra akarja magát rajta keresni. Vélt vagy valós sérelmek miatt nem képesek egy asztalhoz ülni, stb.
Ha ezt a hatóság kihasználja akkor nem tudom hibáztatni.
Van egy mondás: Minden ország olyan, mint amilyenek a lakói.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

A sofőr figyelmén keresztül. Teljesen mindegy a menettulajdonság, amig a sofőr bekapcsolt TV-vel vezet, és -adott esetben- egyenest a betonfalnak. Nagyságrendekkel jobb hatásfokkal veszi el a sofőrök figyelmét.
De láttam már újságot olvasó taxist utassal. A tétel súlya sokkal nagyobb mint a vita tárgyát képező átalakitás, egyszerűen csak nincsen szabályozva.
Ennek egyértelmű oka, hogy nem tömeges méretű a jelenség, ezért ezzel nem éri meg foglalkozni. Én jóhiszeműen (tudom rosszul teszem) feltételezem ,hogy a jelenség a sofőrök józan belátásán is múlik, bár sokat nyomhat latban, hogy a beszerelt cuccost kiszedik a sziúk, mint a bent felejtett rádiót :)

A kapzsi balkáni népeknek elég régóta mondják, hogy majd jobb lesz csak dolgozz többet, aztán valahogy mindig nyomorog, és ott spórol ahol tud.
Cserébe túlszabályzott. Az USA felemelkedését teljesen kizárnám egy magyar jogrenddel/jogalkotói szemlélettel. Megkockáztatom az indiánok lennének a domináns népesség még most is. Egyszerűen van amikor azt kell mondani, hogy old meg te, mint állampolgár.
Szélsőséges példával: az USA úgy tudott felépülni, hogy volt egy vadnyugati időszaka, amikor meg mindent a polgár oldott meg, ahogyan akarta. Ez nyilván a másik véglet, ami egy idő után már terhes a további épitkezésben.
Én inkább úgy fogalmaznék, hogy a kk-európai országok, igy mi is rettentő sokáig volt kitéve az atyáskodó politikának, főleg a vörös időkben. A párt majd kitalálja, a párt majd gondoskodik róla, a párt majd megoldja, a vezetőitek tudják mi a jó neked, stb... Neked nem kell gondolkodni, felelősséggel élni, majd megmondják mit tégy, és megizélnek ha nem teszed.
Túlszabályzás ennek a vége. Ez is rettentő káros, és életidegen egy idő után, mert megöl minden kezdeményezést, az ötletesség meg sunyiskodássá silányul.
A népesség olyan egyszerű gondolkodás befogadására sem képes már, mint az öngondoskodás fogalma. Az "ott az állam oldja meg!" ez a vezérelv. Már tisztán látjuk, hogy 5-10 éven belül ez gazdasági katasztrófát okoz, boritékolhatóan, ha addig nem sikerül felépiteni egy öngondokodással kiegészülő nyugdijrendszert. Márpedig erről már lekéstünk, nagyon úgy néz ki.
Megint felnőtt eg generáció, amelyikből kiölik a kezdeményezést, és inkább lelép.
Rohadtul el kéne már felejteni ez a túlszabályzott fűnyiráshoz is 3 példányos engedélykérős droid társadalom épitést, és pont a felelőségteljes/előrelátásra alapuló gondolkodás hiányát büntetném vasszigorral. (pl: nem költenék közúti ellenőrzésre. De ha balesetben olyan jármű szerepel ahol lejárt a forgalmi, akkor bizony sitt, mérlegelés nélkül) Droid néppel nem lehet előrehaladni, mert képtelen lesz alkalmazkodni új helyzethez, és képtelen lesz új dolgokat épiteni. (ezt is tisztán látjuk)
Egyébként bármekkora összegben mernék fogadni, hogy nem lenne több baleset/halálos sérült. De fenntartható társadalmi szellem lenne az eredménye, ami ebben a struktúrában biztosan nem várható.

"Van egy mondás: Minden ország olyan, mint amilyenek a lakói." Erről van szó.
Ha droid lakosságt termelsz ne várd a fellendülést, és 22 évvel a rendszerváltás után azt láthatjuk, hogy a nagyon durván széteső kontrol után az összes ökör szanaszét kolbászol, majdhogynem öntudatlan állapotban.
Ha ekkor elkezdték volna azt csinálni amit vázoltam, már felnőtt volna egy öngondoskodó, felkészült generáció, amelyik éppen fiatal, és éppen megszülni készül a követező ilyent. Ehelyett balfék fakabátok fakormányt keresnek az úton,és azon vitáznuk hogy kell e a rendőrre azonosoitó, és ha igen miért nem, de lövése sincsen senkinek, hogy anyám generációja miből kap majd nyugdijjat. (már látjuk a választ: semmiből. Mi meg pláne nem)
A birka nevelés ugyanis csak addig működött amig van vasfüggyöny, és a birkákat karámban lehet tartani. Amint van ésszerűbb karám oda viszi a bömbit vizsgáztatni. (a társadalmi felkészültségünk már minden szinten alul marad egy ilyen versenyhelyzetben.) Ennek az a vége, hogy aki akar valamit, és el is érhet valamit az megpattan. És ezértn me állok le barom bürökraákkal vitázni, mert sem lehetősége, sem joga, de még csak esze sincsen mindezt felfogni, hanem baxogatni fog, hogy oda az van irva hogy, fizess vagy kapd be. Ezért mondtam, ha fakormányra vágyok majd, meg ilyesmkre egyszerűen meg sem fogom próbálni, hanem viszem oda, ahol ráütik a pecsétet, és hagynak élni. Droidokkal nem vitázok, mert nem éri meg. Viszont van ahol nem is kell.
Ezért zavar engem ez az egész NKH-s droidkodás.
--

Vicces, hogy a szapulod a szabályozást és közben azt várod, hogy az állam változzon meg és teremtsen lazább szabályozást, mindezt úgy, hogy maga a lazább szabályozást akarók inkább sunnyognak, semmint érdek-érvényesítsenek.
Ez kurva szép Che szemlélet, viszont a valóság, hogy maguk az érdekeltek, hogy ne legyen változás.
A rallyszervizesek hőbörögnek, hogy csak bizonylatolt alkatrészeket tehetnek utcai kocsikban, közben 100-150k-t kérnek, hogy egy kocsit vizsgára visszaépítsenek, majd a vizsga után megint összerakják. Az ilyen embereknek egy lazább szabályozás megölné a boltot.

A másik és sokkal nagyobb probléma, amit az utolsó bekezdésedben írsz. Ez pedig az emberek motiváltságának a hiánya. Mindenki akar dolgokat, lapostvt, X5-öst, fakormányt, és mindent nulla erőfeszítéssel, azonnal. Ezért mennek ki az országból, ezért próbálkoznak külföldön, mert azt hiszik könnyebb. Igen könnyebb megszerezni a lapostvt vagy az X5öt alkalmazottként odakint, de ezek az emberek nem innovatívak, nincs hozzá a kitartásuk és a motiváltságuk. Ha bármilyen ötlettel is rendelkeznek, azt nem valósítják meg, mert amint akadályba ütköznek kibúvót és nem megoldást keresnek.
Az ilyen ember jó aktatologatónak, de alkalmatlan arra, hogy bármi kiemelkedőt hozzon össze, mert nem képes túllépni az akadályokon, hanem folyton kibúvót keres.
Naponta találkozom ezzel az embertípussal. Minap jött egy gyerek (végzős egyetemista), hogy quadkoptert akar. Elmondtam mi kell neki hozzá. Válasz, akkor nekem programoznom kell? Igen, vagy vedd meg készen. De az drága... És itt szépen végtelen ciklusba került és lemerevedett. Semmi olyant nem kellett volna, amit alap főiskolás tudással ne tudott volna megoldani, csak le kellett volna ülnie és beáldoznia időt.
Nem, itt nem a jogszabályokkal van a hiba, hanem az ilyen emberekkel. Az ilyen diploma után, majd kimegy angliába vagy németo.-ba és majd megveszi a quadkoptert. Mert akarnak dolgokat, de tenni érte... Azt már nem.

--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Az az igazsag, h kicsit kezdesz turduskodni. :)

---
pontscho / fresh!mindworkz

Ha balesetről van szó, akkor nem a magánügyed. Max. akkor lenne az, ha baleset esetén a összes felmerült költséget fizetnéd. De amíg ez nem így van, addig joguk van mérlegelni azt, hogy kicsit vagy nagyon trancsírozzon szét téged a kormányrúd.

Amúgy meg, bár sok ember átlát a szitán, de a fán egyik sem, bár a kormánykerék közepén talán. Szóval ez nem olyan, hogy kézbeveszi, kétszer hozzácsapja az asztalhoz és máris kiderül, hogy megfelel-e a biztonságtechnikai követelményeknek, mint ahogy Hiena is írja.

-----
"Egy jó kapcsolatban a társunkat az ő dolgában kell támogatni, nem a miénkben."
rand() a lelke mindennek! :)

A fenti csak rossz helyre ment, de neked is válaszolni akartam benne.
--

Idézet:
(Érdekelne, hogy a mentődoboz tartalmát hol cserélik ingyen....)

Úgy tudom, hogy bármelyik gyógyszertárban.

-----
"Egy jó kapcsolatban a társunkat az ő dolgában kell támogatni, nem a miénkben."
rand() a lelke mindennek! :)

Én meg úgy h. egyáltalán nem ingyenes. De utánna kérdezek.
--

Sajnos pont ugy latom en is, ahogy irod. ELTE-n biologuskent MSc-ztem, PhD-ztam. Most Finnorszgban nyomom, 3 masik evfolyamtarsam is itt van, koztunk az aranydiplomas evfolyamelso. Negyunk kozul mind TDK-ztunk, 3-an doktoraltunk, a negyedik masik diplomat szerzett, harman koztarsasagi osztondijasok voltunk. De az evfolyam tobbi tagja kozul is nagyon kevesen maradtak otthon. Minden tiszteletem az oveke.
Csaba

Azt látom, hogy aki tud, az megy. És nagyjából 10 kivárndorlóból nagyjából 7-8 vissza se jön, csak látogatóba. A fiatal frissen végzett egyed kimegy, és van ereje, kitartása dolgozni. Elér valamit, az itthoni szamárlétra beidegződések alapján meglehetősen gyorsan. Az anyagi helyzete pedig egycsapásra rendeződik. Ott szerelembe esik, vagy csak bedolgozta magát annyira, hogy értelemtlen lenne feladnia. A letelepedés a vége sokszor.
Ha meg a komolyabb párkapcsolatba bonyolódik, akkor maximum az éves szabadáságát tölti itthon, a párjának megmutatja a balkánt a nyári szünetben. A szakpolitika pedig szenttül megvan győződve arról,. hogy némi reklám marketinggel, meg pár nyilatkozattal, és a hoffman&matolcsy szemlélttel bárki is meggyőzhető. És tényleg nem értik, hogy egzisztenciális kérdés az egész. lsd: orvosok fizuja. Az éves béremeleésüket szó nékül stadionra akarják költeni. És csodálkoznak h. nicsnen orvos. A szakpoltika nem is érti a problémát.
--

" egy szabadon engedett HAB megfelelő meteorológiai körülmények közt 3-400km-t is repülhet"

Hadd linkeljek a saját blogodból: http://hup.hu/node/108016

Nah, ez a nem megfelelő meteorológiai körülményekre és elfuserált töltésre példa.
Mindenesetre tanulságos lett, még ha nem is találták meg....
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Itt egy kis hírecske egy sikeres, magyar amatőr ballonkísérletről: link

Sok tudományos haszna nem volt, de inkább erre költsék a gyerekek a pénzt, mint hasisra. :]

Azt tudnod kell, hogy ez a hozzászólásod szuper lett, köszi! :)

-----
"Egy jó kapcsolatban a társunkat az ő dolgában kell támogatni, nem a miénkben."
rand() a lelke mindennek! :)

Egy bizonyos össztömegig nem kell semmiféle engedély. Ha jól emlékszem, 2-2,5 kg a határ, de ha nagyon érdekel, estére tudok mondani pontos értéket.

A pontosság kedvéért szvsz érdemes lenne utánannézni. Hol érdemes kezdeni?
--

egy almával is meg lehet ölni egy embert csak elég magasról kel ledobni


No rainbow, no sugar