O3D: nyílt forrású plugin a Google-től a 3D-s web élményért

 ( trey | 2009. április 22., szerda - 17:02 )

A Google egy nyílt forrású böngésző plugint adott ki, amely egy JavaScript API-t biztosít a 3D-s grafika webes tartalmakban való megjelenítéséhez. A Google azt reméli, hogy a projektje elősegíti azt Mozilla-val és Khronos Group-pal közös kezdeményezést, amelynek célja, hogy nyílt szabványokat hozzanak létre a webes 3D-re.

A következő YouTube videó azt mutatja be, hogy hogyan kell elképzelni a gyorsított 3D a böngészőben:

A plugin letölthető Windows-ra és Mac-re. A Linux felhasználóknak részletes leírás áll rendelkezésre a kód lefordításához. A projekttel kapcsolatos további információk megtalálhatók a Google LABS weboldalán.

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Biztos érdekes, de Linuxos binárist nem voltak képesek letölthetővé tenni, és csak 32 bitre fordul, úgyhogy most nem fogom kipróbálni.

okok

nspluginwrapper vajon viszi -e ?


Amit nem lehet megirni assemblyben, azt nem lehet megirni.

Ez akkor tölti le az adatot mikor rá zoom -ol vagy előtte behúzza mint a flash-nél?
Ha az első akkor a sávszélesség fog gátja lenni még egy darabig az elterjedésének, ha az utóbbi akkor meg mi az újdonság benne ?

... a Doom 4 már csak weben fog megjelenni... :)

És valszeg csak IE-re... :)

"The way to find what the mainstream will do tomorrow is to associate with the lunatic fringe today." -- 1995, Jean-Louis Gassée
/ http://haiku-os.org /

Az ID-t és Carmack-et ismerve, ez erőteljesen kizárt... :)
--
http://blog.zsoc.net | http://trustno1.hu | http://www.runatabor.com
Born to be alive!

Csak nekem van déjà vu érzésem? A VRML kb ugyanez volt tizenvalahány éve, csak akkor még nem volt elegendő processzorteljesítmény az élvezhető grafikához.

+1
Johnny Mnemonic ( http://www.imdb.com/title/tt0113481/ )

+1
Megint feltalaltak a spanyolviaszt.
Ahelyett, hogy normalisan implementaltak volna a bongeszobe es rendes renderelo motort irtak volna hozza...
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

a böngészőKbe. ez szép álom;)

—-—-—
int getRandomNumber() {
	return 4;//szabályos kockadobással választva.
}		//garantáltan véletlenszerű. xkcd

+.5
Azert voltak korabban is VRML projektek, legfeljebb nem kaptak ekkora nyilvanossagot, es ha jol emlekszem az akkori vas ma mar muemleknek sem kell.
+ Tetszik. Vegre valami kis izgalom…

VRML is felesleges volt szerintem, ez is ugyanannyira felesleges lesz.
"Jaj de jo, hogy 3d-s plazaban rohangalhatunk :)"
SZVSZ nem amiatt tunt el tehat, mert a processzorok meg lassuak voltak hozza, hanem amiatt mert egy plusz hasznalhatatlan nyug volt, ami azon kivul, hogy nem jo semmire, meg az informacioszerzest is lassabba teszi.

-------------------------------
“The 0 in Raid 0 stands for how many files you’re going to get back if something goes wrong” :)

Ennyi erővel a flash sem jó, sőt a javascript sem, s miért nem fekete-fehér minden weboldal? Hiszen a színek is feleslegesek, fekete fehérben ugyanolyan jól el tudom olvasni és a színkód átküldésével sem kell terhelni a netet. Feleslegesen lassítja az információszerzésemet az is, hogy a HUP háttere szürke és a logója is betöltődik... :-)
---------------
Értelmezési hiba! Elolvassa újra? I/N

Információt nem csak szövegesen, hanem színek, képek, mozgóképek, hangok által is lehet közvetíteni. Bizonyos esetekben a 3D-nek is lehet fontos információ-hordozó hatása, de elég valószínű, hogy leginkább a marketing fog rátelepedni (amivel valószínűleg ellentétes hatást fognak elérni, mert egyszer poén, de ha kell valami, akkor azt gyorsan akarom).

A web szerintem nemigen fog ettől megváltozni, a jelenlegi "interaktív újság" (beleértve a javascriptet, flash-t, silverlight-ot, css-t, php-t meg mindent) a legalkalmasabb megoldás.

A jelenlegi két dimenziós, fel-le (rossz esetben jobbra-balra) görgethető, képekkel animációkkal és mindenféle extrákkal (weblapja válogatja) gyártott megoldás tud pl. a legtöbb információt a legátláthatóbb módon megjeleníteni. És ezt a legkönnyebb navigálni is, eléggé hasonló az újság lapozásához. Az internetet újonnan felhasználóknak is könnyebb így eligazodniuk, csak meg kell érteniük pl. hogy hol kezdődik az egyik site és hol a másik, stb. stb.

Ha megnézed ezt a videót, mit csinál az user? Fel-alá mászkál, keresgél. Ez sok időbe telik és látványos, de hasznosnak nem mondhatnám. Ellenben egy fotorealisztikusan renderelt online plázához, áruházhoz, webshophoz, esetleg social networkhöz, mindenféle szórakoztató dologhoz jó (lehet), de _nem mindenre_.

Egyszóval szerintem ha jó lesz az implementáció és nem lesz agyrém egy ilyet fejleszteni (azaz, ha nem b.ák el), pár területen jókat lehet majd vele alkotni.

A 3D-s flashről meg nem nyilatkoznék, szerintem az tök más. Egy db x*y dimenziós ojjektum, amiben szépen elfut egy játék, de semmi több. Egy virtuális plázát x*100 db üzlettel (üzletenként saját kosár, virtuális POS, stb stb) nem fogsz leprogramozni flash-sel.

********************
"...ha nem tévedek!" (Sam Hawkens)
http://holo-media.hu

"A web szerintem nemigen fog ettől megváltozni, a jelenlegi "interaktív újság" "

Az internet már rég túl van az "interaktív újságon". Ld. Travian, Quake Live, stb.

----------------
Lvl86 Troll

Akkor nyomatékosítanám a lényeget:

"A jelenlegi két dimenziós, fel-le (rossz esetben jobbra-balra) görgethető, képekkel animációkkal és mindenféle extrákkal (weblapja válogatja) gyártott megoldás tud pl. a legtöbb információt a legátláthatóbb módon megjeleníteni."

"Travian, Quake Live, stb."

Pont ezekre gondoltam; a travian jelenleg böngészős masszív multiplayer game, attól böngészős hogy bárhol tudj vele játszani, a Quake live meg egy kicsit továbbment technikailag, de a lényeg ugyanez. Ezek spec. területek, ezeknek jól jön majd az egységes 3D-s web; de a web nagy része ugyanaz marad, mint volt.

Szerk.: a Quake live sajnos saját plugint használ, és nem "egységeset", amiről éppen szó van.

********************
"...ha nem tévedek!" (Sam Hawkens)
http://holo-media.hu

Először is a VRML ennél sokkal rosszabban nézett ki, másodszor nem teljesítmény-probléma volt, az embereknek egyszerűen nem kellett.
---
;-(

A VRML nem használta ki a 3d gyorsítást amit a GPU nyújtott. Ez kihasználja. Nem kellett az embereknek mert lassú volt és ronda...
A VRML jó dolog, csak nem virtuális bevásárlóközpontokat kell csinálni benne mert nem arra való. Mennyivel jobb lesz a SecondLife ha nem kell hozzá program elég egy böngésző? :) A VRML Stonehenge például teljses jó cucc volt, ezzel még jobb lehetne. De egy halom más területen is használható lesz ez nem csak a régészet meg a virtuális ókori róma. GoogleEarth is átköltözhet teljes teljes egészében a Maps-be. Játékfejlesztők rá fognak kapni.

"Mennyivel jobb lesz a SecondLife ha nem kell hozzá program elég egy böngésző? :)"

Ezekre a területekre gondoltam például. Mindenféle erősen többszereplős játék ezután annyiból állhat, hogy az user elmegy a cimre (rákattint egy reklámra), bead egy bankkártyaszámot, és pillanatokon belül játszik. Nem kell megrendelni, telepiteni, patch-ekkel szórakozni, stb.

********************
"...ha nem tévedek!" (Sam Hawkens)
http://holo-media.hu

A kiadoknak is tetszeni fog, ha ilymodon csokken a warez tevekenyseg.

Nos igen. Private serveres wowozdi se lenne, hiszen egyetlen koherens RO anyagot használna mindenki.

********************
"...ha nem tévedek!" (Sam Hawkens)
http://holo-media.hu

Szakadj el a WoW-tól. http://quakelive.com

----------------
Lvl86 Troll

Troll vagy, a WoW-ot példaként hoztam fel mint jelentős wareztevékenységgel jellemezhető game. A böngészős megoldással egy ilyen game (nem wow, hogy boldog légy):

- egyetlen ellenőrzött koherens anyag lenne minden user számára, megszünne a doboz/tok/dvd-cd lemez gyártás, terjesztés, telepítgetés, patchek letöltögetése (egy wow szintű gamehez rendszeresen akár gigabyte méretű patchek letöltését kell megvárni)
- könnyebb bekapcsolódni, ezáltal könnyebb felhasználót szerezni: regi, bankkártyaszám, game
- nehezebb másolni, warezolni

********************
"...ha nem tévedek!" (Sam Hawkens)
http://holo-media.hu

Igen, enyhe VRML utáérzés, de én nem leszek rosszmájú kivételesen, szerintem szép munka! Nálam elfogadható sebességgel fut egy integrált intel videókártyás laptopon. Így tovább fiúk, ennek még lehet szép kifutása is akár.

Mondjuk arra kíváncsi lennék, hogy mekkora sebezhetőségeket rejt majd magában egy ilyen plugin...

---------------
Értelmezési hiba! Elolvassa újra? I/N

Flasht nehez uberelni.


Amit nem lehet megirni assemblyben, azt nem lehet megirni.

Nehéz-nehéz, valamikor a flash is csak demo módban futott egy szál szerveren. Persze hogy nehéz, de attól még nem is szabad kihívókat gyártani?
---------------
Értelmezési hiba! Elolvassa újra? I/N

Maximum elterjedtségében, abban viszont valóban.

----------------
Lvl86 Troll

már várom az első compizkocka-szerűen forgatható weblapot...
sőt, akkor már legyen gömb! és rajta a textúrák dinamikusan renderelt flash appok!

----------------------------------
feel the beat - it's everywhere!

Ebbe az akar lenni az "újdonság," hogy js-en (böngészőn) keresztül is lehet vezérelni 3D folyamatot.

amiért halott ötlet az ugyanaz amiért az összes többi 3D cipőbolt meghalta magát (vagy nem pörögnek):
- 3D megjelenítés (hardver): nehéz ezt eladni úgy hogy s3 virge-n is legyen valami meg quadba kötött nvidia disznópörkölőn is értelmesen nézzen ki
- 3D megjelenítés (szoftver): jó pofa 2D böngészőbe tuszkolt 3D, csak igazából az nincs ott vagy nem böngészőbe való :), illetve mint a jelen helyzet is mutatja némely opensource oprendszernek mintha folyamatosan komoly gondjai lennének olyan világi dolgokkal mint driver, gyorsaság és stabilitás

Egyébként sok teherautónyi próbálkozás volt/van erre és főleg Windows alatt muzsikálnak (pár kivétel Mac alatt is). Ezek általában vmilyen 3D engine próbálkozások vicces licenszekkel és árakkal, legtöbbjüknél egyébként jellemzően nem a böngészőbe tuszkol 3D a pénzcsináló rész:
http://www.3ds.com/
http://quest3d.com/
http://www.blaxxun.com/
http://www.garagegames.com
http://www.unity3d.com/


No rainbow, no sugar

Az első kettő még él.
Csak egy subs.
--
AGA@
Fork portal és az egyik logóm :)

Jajdejo, johetnek a 3d-s bannerek :]

kell ez nekünk, mint egy falat kenyér

szerintem meg teljesen jo cucc, kezel mindent amit egy mai 3d motornak tudnia kell (shaderek, stb.), raadasul pofas is. Az meg csak hab a tortan hogy szenvedes nelkul js-bol lehet piszkalni az egeszet

Hát én is csak piszkálnám... messziről, bottal. ;)

Nem akarok rossz májú lenni, de szerintem bukta. A VRML is azért bukott el, mert nehézkes volt kezelni, nem azért, mert ronda volt. A videót nézve ennek az irányítása ugyanolyan. Ráadásul megtalálni egy adott infót egy 2d-s honlapon X idő, ezen a példán meg egy táblát megkeresni a szigeten 3D-s röpködéssel kb 100*X idő.

Szerintem a 3D-nek max úgy lenne értelme honlapok esetében, hogyha simán lehetbe beágyazni őket, mint a képeket (pl IMG src="csavar.o3d") a sima folyó szöveg közé. Ez a kezdeményezés szemmel láthatólag a teljes honlapot akarja cserélni, szerintem ez rossz irány (uff, én szóltam).

Meg is nézted a cuccot vagy csak vaktában lövöldözöl? Szemmel láthatóan nem nézted meg. Mivel ez egy Javascript API-t is ad, semmi akadálya, hogy olyan "irányítást" csináljanak a fejlesztők amilyet akarnak.
Persze nem csak teljes browser ablakban helyezhetsz el 3d-s cuccokat. Simán beágyazható mint egy kép vagy egy flash... Konkrétan egy div-et helyezel el az oldalon és Javascript rajzolja bele a 3d cuccot.

http://skitch.com/zila/bc2tm/tutorial-a2-transformations

van egy két jó example, ami nagyon jól szemlélteti hogy mire lenne jó (a lakberendezős megvalósításra gondolok). Szerintem ez a kezdeményezés életképes, persze nem szabad túlzásba vinni, ahogy flash-ből sincs értelme a full flash sitenak, itt ugyanúgy nincs érteme a full 3d sitenak. Appokat kell belőle gyártani, mint ahogy az a sample is mutatja

Nem, nem néztem meg, csak a videót, mert céges gépet nem akarom ledosolni felesleges pluginokkal.
A javascript API szép meg jó, de pont nem arra való, amit írtam. Képzelj el pl egy webboltot, ahol a termékleírás mellett 3d-ben megnézheted, nemcsak fotókon a terméket. Mondjuk egy 100 elemes listánál kiváncsi lennék, mennyi javascript-re van szükség. (Nem flamelni akarok, kiváncsi vagyok, mi lesz ennek az egésznek a vége. A tippem már mondtam, majd meglátjuk).

Egy picike javascriptre van szükség ami a megfelelő termékekhez letölti a modellt és elvégzi a renderélését, csinálja a vezérlést (forgatás, kicsinyítés, nagyítás, stb.). Vagyis a 100 elemes listánál és 1000 elemes listánál is ugyanakkora a kód, csak éppen 100 vagy 1000 modellt tölt le. Persze mivel JS-ről beszélünk simán megoldható, hogy csak akkor és azt a modellt tölti le amire a user kattint (AJAX hívással), addig pedig egy statikus kép látható a modell helyén. Így még gyors is tud lenni az egész. Egy szó mint száz a JS pont erre való...

Ehh... A Windows és MacOS felhasználókat kiszolgáljuk, a Linuxosok meg fordítsák le maguknak. Biztos nagyon megerőltető lett volna a Linuxos verziót is kiadni.

Na jó, de ha lefordítják egy adott libre, de a ma kiadott zubuntuban x+2 verziójú lib van, és ezért nem megy, akkor meg jön a sírás, hogy zubuntura fordítsák újra. Ha meg statikusan forgatnának, akkor meg könnyen lehet, hogy többszöröse lenne a linuxos fileméret. Jó ez így, aki hajlandó ilyen pocsék kompatibilitással rendelkező os-t használni, az fordítson csak magának.

b) verzió: egy átlagos újdonságra nyitott linuxosnak nem megerőltető fordítani. Windows alatt nem találkoztam még senkivel, aki forráskódot szed és pörget lefele…

—-—-—
int getRandomNumber() {
	return 4;//szabályos kockadobással választva.
}		//garantáltan véletlenszerű. xkcd