Amikor a Shimano Acera RapidFire váltókar nem vált

Mivel itt a tavasz, előkerült a bringa. Sajnos állásában is képes volt a Shimano Acera váltókar nem működő állapotba kerülni. A jelenség az, hogy váltani szeretnék, de nem kapja el... Ahogy nézem ez egy általános és könnyen orvosolható probléma. Tele van vele a YouTube és mindenhol hasonló megoldást javasolnak. Csak WD40 és valami rendes kenőanyag kell hozzá...

Hozzászólások

Hát ha ennyi megoldja, az szuper. A váltó v. a bowden is szorulhat, illetve el lehet szakadva. Kézzel próbáld meg megmozgatni a váltó bowdent, ha van olyan szakasz, ahol nem bowdenházban fut! Valószínűleg azért van ilyenre tervezve a váltókar, h ha valahol szorulás van, akkor izomból való nyomkodással ne tudja a user szétfeszíteni a mechanikát.
WD40-nel nyugodtan fújkálhatod. Sőt, valószínűleg van benne annyi régi, besűrűsödött kenőanyag, h elég neki ha a WD40 picit oldja azt.

A bowden OK, azon már végigmentem. A beállítások ősz óta nem változtak. A váltókarban levő kenőanyag az, ami elöregedhetett és összeállhatott. Ez a legkézenfekvőbb sztori, hiszen ősszel még jó volt. Majd valamelyik nap, adok neki WD40-nel. Szerintem ez lesz a gondja...

--
trey @ gépház

Épp a héten takarítottam le az olaj + por, homok gyurmát a láncról, fogaskerekekről, váltóról. Annyira beállt, hogy a rugó nem tudta a láncot a kisebb fogaskerékre tenni, de már jó. Brigéciol, bár előtte petróleum, izopropil-alkohol is volt.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Tök felesleges. Láncbontó szem kell csak. Kell egy nagy szájú palack, és benzin. Láncot leveszed, beteszed a műanyag palackba, ráöntesz fél liter benzint, jó alaposan összerázod (ha nagyon retkes, akkor ismétled), kiveszed, elpárolog a benga, és lehet utána visszatenni, olajozni.
A benzint pedig át kell önteni egy másik palackba, ahol szépen leülepszik, szóval csak párolgási veszteség van. Nettó 5 perc alatt megvan a mutatvány, és fémtiszta lesz tőle.

Hát igen, nagyjából én is így csinálom, csak mielőtt leveszem a láncot wd40-zek és alaposan áttörlöm ronggyal h, ne legyek nyakig olajos. De azért messze nem lesz fémtiszta. Igazából még ez a szerencse, mert ha az lenne - mint, ahogy viszont az ultrahangos tisztításnál az lesz - akkor éppen a beolajozása lesz problémás. Ugyanis házilag elég macerás a lánc eldugott részeinek megfelelő kenése.

Persze, levétel elött áttörlöm ronggyal a láncot, a váltó görgőit, majd levétel után az első lánckerekeket, és a hátsó sort is.
Olajozás a megfelelő kerámiás/teflonos olajjal nem gond, bemegy az mindenhová. Indulás elött letörlom a láncról a felesleget. Csak sokan nem tudják, h egy száraz időre való olaj kipöröghet 100km alatt simán. Plö a rendszeres 10 órás balaton körnél szoktam közben olajozni is.

Mi is tegnap tartottunk bringakarbantartó napot, bár már egy jó hete nyomjuk a kilométereket. Jó sok mocskot levakartam a drivetrain-ről. WD40 rulez...
--
Csaba

10-20e között lehet szerezni SL-M770-et, annál jobb nem nagyon kell...

Annyira nem gáz hogy megérje cserélni.

Ha nem érzel ezzel alapvető gondot (durvább terep, jobb teleszkóp kéne, stb) és nem tervezel a továbbiakban sem akkor hajtsd szét az egészet. Láncot érdemes cserélni párezer km-en. A teljes drivetrain 3-4 láncot el kéne vigyen mielőtt kikopnak a fogaskerekek. Mikor ez megtörténik veszel rá egy teljes SLX groupset-et gyakorlatilag annyiért amennyit a bicikliért adtál :)

Egyébként szerintem ezek voltak a legjobb váltók 8/9-es (rocket és talán XT után) rendszerekhez:
http://www.amazon.com/SRAM-Mountain-Shifter-8-Speed-Shimano/dp/B000VSYC…

Én évente kétszer, tavasszal és ősszel elviszem a szervizeshez egy nagy karbantartásra a bicajt. Ez 8 ropi, és atomjaira szedik a cuccot, kenés, összerakás, beállítás, ez-az cseréje plusz pénzért. Nekem ennyire megér, napi szinten bicajjal közlekedek.

--------------------------

Csak a viták elkerülése végett. Ha nem használok ékezetet, mobiltelefonról írok.

Ezt akartam én is, de elfelejtettem. Most meg olyan vállalási határidők vannak, amiket nem lehet kivárni. Télen kellett volna.

BTW: szétszedtem, WD40, most már tökéletes. Kicsit állítani kellett a váltón, de azt is megcsináltam. Tényleg működik a WD40 trükk. Elsőre megjavult mindkét váltókar.

--
trey @ gépház