Tavasz \o/

Tavasz \o/

Hozzászólások

(Nem személyeskedés:)

Igen, ilyenkor tolják ki a motort a tél után a garázsból, és a hét végén az utak még veszélyesebbé válnak. A hétvégi sofőrök tetéződnek a "csapassunk mer' süt a nap" motorosokkal.

(Nem személyeskedés :))

Szerencsére ember nincs az utakon, ezért nincs veszély. A veszély az, amikor a hétvégi sofőrök előveszik az egyébként 365 napból 364-et álló vasat és megszédülve az első tavaszi napsütéstől bócorognak az utakon ;)

Ma szerencsére ezekből egy sem volt, biztos wellnesshotelben töltik az idejüket.

--
trey @ gépház

Én is ebben a wellness dologban bíztam, de Dobogókő felé tekerve tapasztaltam, h szinte egymást érték az autók :-/ Ráadásul kissé alul öltöztem - mert hát itt a Tavasz (mit számít az a kis szellő!) - így aztán lefele annyira fáztam mint még télen se. Tudományos tény, h a meteorológiai tavasz nem a motorosok kirajzásával, hanem a miniszoknyás lányok eljövetelével kezdődik. De már nem kell sokat aludni ;-)

Jééé, mintha fordítva lenne a minta valamelyik gumin! Ha a kerekek hátsó felét nézzük, akkor az elsőn lefelé mutató "nyilat" formáz, míg a hátsón felfele mutat a minta.

http://bfy.tw/4kkI

innen:
http://www.kekhold.hu/?page=hasznos&content_id=s6_14
"Gyártástechnológiai okok miatt a legtöbb nagymotor gumi csak egy futásirányba szerelhető fel. Ezt jelzi a nyíl az abroncs oldalfalán, esetleg futófelületének szélein. Közúti motorokra szánt első abroncs futófelületének mintája a menetiránnyal pont ellentétes, ettől nem kell megijedni."

http://www.tesztmotor.hu/muhely/motorgumi_kerdezz_-_felelek

"Merre van az arra?

125 cm3-es motorra vettem első gumit, ami a mintázata szerint fordítva lett felszerelve. A köpenyen lévő gyári jelzés szerint előre ez a helyes irány, hátsó keréken viszont fordítva (szemre ez a jó irány -a "v-é" csúcsa előre néz). Nem értem, hogy miért van egyazon profilnál más-más forgásirány elöl és hátul. Biztos jó ez így?

A gumigyártónak, a gumi oldalfalán megjelölt forgásiránya a mérvadó. Tehát első kerékre értelmezve:
Ha nincs az oldalfalon az irány megjelölve, akkor sport és túra gumiknál a mintázatból adódó irány szerint kellene szerelni, nagy sebességnél kell, hogy jó legyen az esetleges vízelvezetzés, ilyenkor előre kell néznie a V-nek. Az enduro és cross gumiknál már másabb, ott ha van a mintázatnak V betűje jobb, ha visszafelé néz, mert fékezéskor kissé jobban 'belevág' a talajba a mintázat (a sízők is összefordított lécekkel fékeznek). Kis scootereken és choppereken szinte mindegy is lenne, hogyan szereljük, de ott is jobban néz ki szerintem, ha előre néz a V..
Hátsó kerékre értelmezve: A V-nek mindig előre kell néznie, akármilyen motor, ez a meghajtott kerék."

A motor gépkönyvében meg van adva a gyári érték:

Tire air pressure (measured on cold tires)

Loading condition 0–90 kg (0–198 lb)

Front 225 kPa (33 psi) (2.25 kgf/cm2) (2.25 bar)
Rear 250 kPa (36 psi) (2.50 kgf/cm2) (2.50 bar)

Loading condition

90–189 kg (198–417 lb) (FZS6WC)
90–190 kg (198–419 lb) (FZS6W)

Front 250 kPa (36 psi) (2.50 kgf/cm2) (2.50 bar)
Rear 290 kPa (42 psi) (2.90 kgf/cm2) (2.90 bar)

High-speed riding

Front 225 kPa (33 psi) (2.25 kgf/cm2) (2.25 bar)
Rear 250 kPa (36 psi) (2.50 kgf/cm2) (2.50 bar)

--
trey @ gépház

Köszi, csak nagyságrendileg érdekes ez számomra. Az országúti bringánál azért mindegy mintázat, mert 7-10 Bar nyomás van a kerekben és a gumi profilja is olyan h csak keskeny vonal érintkezik a talajjal, és így az alá szorult víz nem tudja benyomni a gumit úgy, mint az autók gumiját az aquaplaning jelenségkor. Gondolom a gumi profilja motornál még inkább ilyen (csak kanyarban érintkezik nagyobb felületen), viszont a nyomás - mint a mellékelt ábra mutatja - a személyautókéhoz hasonlóan alacsony.

Annyival azért más a motorgumi mint az autó, hogy a motorgumik már 2, de akár három komponensből épülnek fel. Az egyenes haladáskor a középső felület érintkezik. Ezt keményre csinálják, hogy ne kopjon hamar vállasra a gumi az egyenes haladástól. Az oldalán viszont nem lenne túl jó ez a kemény gumi, ezért az oldalfalat sokkal puhább, jobb tapadóképességű keverékből csinálják.

http://www.hardracing.com/images/michelinpilotroad2.jpg

--
trey @ gépház

nem erdemes osszehasonlitani a kerekpargumit, a motorgumit, meg a sima autogumit.
egeszen mas celra keszult mind.
egy autogumi eleve szelesebb joval mint a motorgumi. ahogy trey is irta, a motorgumi tobb komponensu (autogumibol is van ilyen, pl pirellzi pzero nero meg ilyenek, 100+ ezer ft -er/darab, erosebb sportautokra, de ez nem altalanos).
azert 7-10 bar nyomas egy kerekparguminal meg hagyjan ha kidurran, de ha egy motorgumi defektet kapna ekkora nyomassal, az okozna nemi meglepetest.......
a nagy legnyomas nem jatek:
https://www.youtube.com/watch?v=mC7qRC8AYK8
https://www.youtube.com/watch?v=ds17MDRB2DE
https://www.youtube.com/watch?v=VJ0bFk4IpQc

Ez érdekes. A magyarázat engem is érdekelne.
Ha az autókerekek mintázatából és azoknak magyarázatából indulok ki, az első kerék nem kifelé tolja a vizet, hanem a kerék alá, növelve az vízen futás esélyét. De persze, lehet, hogy a mintázat itt más cél szolgál.

Szerk.: Előbb frissíteni az oldalt, hogy írtak-e már magyarázatot...

Hogy egy volt kollégát idézzek: "Itt a tavasz, dagad a f..." - némelyeknek erre kellenek a kétkerekű életveszélyek :-P