Jegy (pl. vonat, koncert stb.) vásárlásakor a .... részesítem előnyben.

Címkék

a hagyományos, jegypénztár ablaknál vásárolt papír alapú jegyet
9% (35 szavazat)
automatából vásárolt papír alapú jegyet
5% (20 szavazat)
az interneten keresztül megvásárolt, otthon vagy a helyszínen kinyomtatható papír alapú jegyet
22% (84 szavazat)
az interneten keresztül megvásárolt, mobileszközre letöltött és azon bemutatott "jegyet"
55% (208 szavazat)
Egyéb, leírom
2% (8 szavazat)
Csak az eredmény érdekel.
7% (25 szavazat)
Összes szavazat: 380

Hozzászólások

Nagyon gaz, mikor megveszed az e-ticket-et, es aztan ki kell nyomtatni.
A mobil kepernyon szoszolni szinten gaz, mert amikor nagymama feltartja ezzel a sort, nem leszel boldog.
Igazabol kene egy nfc-n azonositani tudo jegykezelo rendszer, csak valamiert senki se tolong erte. Pedig az teljesen papirmentes, es egy sima csippantassal meg is van (vagy lenne, attol fugg, mennyire kiforrott).

Rendszeresen használok mobilképernyőn QR-kódos jegyet vagy beszállókártyát. Nekem működik. Éppen ma mutattam e-jegyet a vonaton a kallernek, elővette a szkennert, leolvasta, megköszönte és készen voltunk. Gyorsabban végzett velem, mint a papírjegyesekkel.

--
trey @ gépház

Szintén ezt preferálom és jónak is tartom, de nem ennyire idilli a kép. Az ellenőrzéshez aktív mobilnetre van szükség a kaller mobilján. Volt már rá példa, hogy várt kicsit vagy visszajött mert nem volt netkapcsolata...
Ezen tudnának segíteni*, ha offline lenne szinkronizálva indulás előtt/alatt a telefonjára azok a jegyek amik az adott járaton vannak...De ez már másik történet.

*Vagy lenne normális lefedettség. :D

Az egyszeri sync nem segít. Nagykanizsáról Budapestre a vonat kb. 4 óra alatt ér el. Induláskor szinkronizálják a jegyeket, majd indulás után fél órával vesz valaki Siófoktól Székesfehérvárig jegyet.

Másrészt a jegyek nem vonatra, hanem viszonylatra szólnak (kivéve a helyjegy). Ha megveszel egy jegyet mondjuk Siófoktól Budapestig, akkor az érvényességi idején belül (és ez két hét, mivel 100 km feletti a jegy), bármikor, de csak pontosan egyszer használhatod.

Mindenképpen kell az online adatkapcsolat, hogy kizárd, hogy egy jegyet többször is felhasználjanak.

Az első példa jogos. Annyira mélyen nem gondoltam végig. Akkor annyiban módosítanám, hogy minden állomásra mikor beér, akkor legyen egy sync. Viszonylag kevés adatról van szó, bele kell férjen. Lefedettséget is tudnak biztosítani... De annyira nem is ez volt a lényege a mondanivalómnak. A lényeg, hogy a kizárólag online ellenőrzésnek akkor van létjogosultsága, ha a lefedettség biztosított a vasútvonal mentén ~100%-ban.

Amúgy a vasútnak van saját kommunikációs GSM alapú hálózata - bizonyos vonalakon. Ugyanis az ETCS2-nek része a GSM-R.
https://www.mavcsoport.hu/mav/atadtak-vasuti-gsm-r-halozat-iranyitokozp…

Nem tudom, hogy üzembiztonsági szempontból ezt a rendszert fel lehetne használni ETCS-től független célokra, mindenesetre a lefedettséget általában ilyen rendszereknél nem a kereskedelmi szolgáltatóktól kell várni.
Jelenleg azt hiszem, a T-vel van szerződése a MÁV-nak, mert saját rendszere erre nincs. És ahol nincs T-s lefedettség, az szívás. Akkor még bizonyos menetjegykiadás is szünetel a vonaton a kalauznál, van, amelyiknek szükséges feltétele az adatkapcsolat.

Amikor veszed a jegyedet, valóban ki kell jelölnöd pontosan a vonatot. Viszont a valóságban egy Nagykanizsa-Siófok jegyet tök mindegy, melyik vonatra váltottad meg, felhasználhatod bármelyik vonaton erre a viszonylatra. A pótjegy az meg külön történet.
Lásd: MÁV üzletszabályzat.

"Az utasnak az utazás megkezdésekor – ha jelen Üzletszabályzat
másként nem rendelkezik – a megszakítás nélkül beutazni kívánt teljes
viszonylatra érvényes menetjeggyel (II. fejezet 9.1.6.)"
"Érvényes menetjeggyel az utazás a feltüntetett viszonylaton belül
eső bármelyik állomáson megkezdhető. "

Az elektronikus jegyekre a B függeléket is nézd meg.
"Az otthon
nyomtatott és az elektronikus – nyomtatás nélküli – jegyek csak a
rajtuk feltüntetett időszakban és viszonylatban érvényesek."

stb.

Olvasd el.
https://www.mavcsoport.hu/sites/default/files/upload/page/mav-start_sze…

100 km feletti menetjegy 14 napig ervenyes.
Masreszt az utazasok tobbseget kitevo elovarosi kozlekedesre tipikusan igaz, hogy utemes, zonazo menetrend van. Megveszel egy jegyet, de epp lekesed a vonatot, akkor nem, nem dobod el a jegyedet, mert ervenytelen, hanem felszallsz a fel ora mulva indulo vonatra.

Nekem nem szimpi, a telomat egy durvabb "single point of failure"-e tenne, ha rossz pillanatban megy tonkre, meg egy dolog, amirol lecsuszok. Jo dolog a papirmentesseg, de en nem ilyen evente max 10-20 alkalommal 1 oldalas dolgoknal tamogatom. (A multkor elmegyek a CIB-be erdeklodni valamelyik szolgaltatasukrol, latom, hogy a csaj elindit valami nyomtatast, dolgozik mellette a nyomtato, kozben nyomja a dumat, a vegen meg az arcomba tol 40 oldalnyi frissen nyomtatott tajekoztatot, ami egyebkent a honlapjukon is fennt van. x(

Szerk: kb igy ereztem: http://i1.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/013/005/3mLydMU.png
)

----------------------
"ONE OF THESE DAYS I'M GOING TO CUT YOU INTO LITTLE PIECES!!!$E$%#$#%^*^"
--> YouTube csatornám

Amennyiben van lefedettség és adatkapcsolat. Valamint nem igazán életszerű, hogy felszállsz az IC-re egy olyan állomáson, ahol nincs jegykiadás, és a menetjegyet az IC-n vennéd meg.
Ugyanis ahol megáll az IC, ott van jegykiadás.
Valamint csak úgy fel se szállhatsz eléggé vaskos pótjegyfizetés nélkül.
"Ha az utas a feláras vagy a különleges díjszabási feltételekkel
közlekedő vonatra a megfelelő feltétel teljesítése nélkül száll fel,
a vonaton a jegyvizsgáló az utas terhére a Vasúti menetdíjtáblá-
zatokban meghirdetett pótdíjat is felszámítja, kivéve, ha az Üz-
4
4
51
letszabályzatban vagy hirdetményben a vasúti társaság a felár
előzetes megváltása nélküli utazást megengedte"

Nem életszerű, hogy pont az IC-n legyen kártyás fizetés, pont az lenne az életszerű, hogy a nem-IC-ken is, amelyekre felszállhatsz olyan megállóhelyen vagy állomáson, ahogy menetjegykiadás nincs.

Az interneten vett mobilon bemutatott verzióra szavaztam, de a legjobban a finn expressbus megoldása tetszik: neten megveszed a jegyet, a fizetéskor bekér egy nevet, és az ellenőrzés úgy megy, hogy felszálláskor felmutatok egy bármilyen igazolványt, és a sofőr megnézi, hogy rajta vagyok e a listáján. Se papír, se nyomtatás, se mobilos bohóckodás. (Plusz a neten vett jegy kevesebb, mint fele annyiba kerül, mintha pénztárnál vagy a sofőrnél venném.)
--
Csaba

Nekem az iPhone Wallet alapú QR kód is tetszik, itthon egyre több helyen szembe jön (jöhetne már a BKV bérlet is így). NFC-n pedig igazából az AndroidPay és ApplePay elterjedése segítene, mert akkor egy csomószor már pénztárcát sem vinnék magammal.
--
http://naszta.hu

Hagyományos, mert azt le lehet fényképezni és feltölteni a fészre, hogy hova megyek, had egye a fene a népet! ;)

Attól függ, hogy milyen koncert, mik a körülmények. Ha épp arra járok és kedvem támad bemenni, vagy nem fontos, helyben veszem, egyszerűbb. Ha egy fél országot átutazam miatta, akkor nem kockáztatom meg, hogy ne kapjak jegyet. A vonat, busz ugyanez. Nem akarom lekésni a repülőt, mert nincs több helyjegy a buszra.
Ha választhatok ember és automata között, az embert választom, mert annak lehet szólni, havalamit elszúrt, ha meg az automata szarik be, akkor órákat vagy napokat várhatnék, mire esetleg visszakapom a pénzem.
Mobilon meg nem mutatok be jegyet. Volt már, hogy Internet kapcsolat kellett és egy szerencsétlen (kivételesen nem én) azzal szembesült, hogy fejlett nyugati országban nagyságrendekkel szarabb a mobilinternet-szolgáltatás, mint Magyarországon.

Én nagyon szeretném a QR kódos dolgokat használni, de még nem voltam elég bátor a repülésnél a nyomtatott beszállókártyát kihagyni.

de a fapadoson eleve nincs lehetőség a screenen mutogatni qrkódot. (pl, mert akkor nem lehet legombolni a népet utólagos nyomtatással)

Normális társaságnál meg valóban tök nyugodtan, ha minden kötél szakad, megoldják gyors. Annyival kiegészíteném, hogy európán kívül viszont legyen nálad kinyomtatott jegy (nem boarding pass, hanem jegy), mert különben a hülye security tulok nem biztos, hogy beenged a terminálba, vagy nem enged fel a két terminál közti buszra, vagy valami egyéb kreténséget csinál.

A Wizz járataira lehet valami mobilalkalmazással is bemutatni a boarding card-ot. Asszem.
Azt, hogy pontosan hogyan azt nem tudom, nem mertem még bepróbálkozni - viszont vonaton mióta lejött a közlemény, hogy hivatalosan is elfogadott a mobileszközön való bemutatás simán megcsinálom, hogy felülök az indulásra készülő vonatra és ott helyben kényelmesen (míg a többiek a jegypénztárnál várnak a sorukra) megveszem mobilon a jegyet. Kicsit fusztráló a dolog, mert hatszázezer oldalon kell átrágni magamat, feltételeket elfogadni, bankkártya számot beírni és még az oldal se reszponzív - de annyiszor csináltam már, hogy lassan csukott szemmel is menne a dolog.

Kicsit mellekszal, de ami engem bosszant (ez nem a jegy "elektronikussagatol" fugg), hogy nagyon sok helyen egy extra sarcot vetnek ki "kenyelmi dij" cimszo alatt - talalkozik az ember ilyennel szinhazjegy vasarlasanal, autopalya dij, parkolas es egyeb szolgaltatasok eseten is.

Ertem, hogy piac, es tenyleg kenyelmesebb otthonrol intezni az egeszet, viszont a masik oldal, hogy ez a forma a szolgaltatonak is elonyosebb, hiszen "csak" az informatikai hatteret kell megteremteni, ami valoszinuleg olcsobb mint szamtalan helyre jegyarusokat ultetni (de akar valakivel szerzodni, hogy arulja, vagy pl. minden utca sarkara automatakat telepiteni amikek karban kell tartani, penzt osszegyujteni, etc.). Felteszem az egyeb online kereskedelemben is ezert tudnak olcsobbak lenni mint a hagyomanyos uzletekben.

/sza2

Hat ez az...

Ha barmelyik benzinkutnal, vagy barhol nem online veszed, listaaron kapod. A ceg amelyik "fizikailag" arulja, jutalekot kap utana -> tehat ha 2975Ft-ert adja, es a jutalek is benne van, akkor a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. a listaarnal kevesebbet keres matricankent.

Ha a sajat bankomnal vennem, akkor 2975Ft helyett 3175Ft-ot fizetek, ami kozel 7% plussz.

/sza2

Le vagyok maradva. Nem is tudtam, hogy interneten keresztül megvásárolt, mobileszközre letöltött és azon bemutatott jeggyel is lehet vonatozni. Hogy mik vannak! Utoljára kb 20 éve vonatoztam, amikor sorkatona voltam, akkor ilyen még tuti, hogy nem volt.

[ Falu.me | Tárhely | Domain ]

Én is így voltam vele, amíg decemberben el nem vonatoztam Bécsbe. Annyira megtetszett 25 év autózás után, hogy ezen felbuzdulva az elmúlt 2 hónapban megtettem a Győr-Budapest viszonylatot kb. 4-5-ször. Nekem rendkívül pozitív csalódás volt.

Mivel nem siettem, az S10-es személyvonattal mentem. Meglepett, hogy mennyire tiszta, modern, bekamerázott (ergo kevés a tróger), az ülések mentén még 230-as konnektor is akad. Van normális WC (persze az embereknek még kell 30 év, mire megtanulják, hogy nem szarunk, hugyozunk mellé) stb.

A jegyvásárlás és jegykezelés otthonról elintézhető a székről felállás nélkül. Megveszem, kártyával fizetem, jön a PDF jegy, amiről csak a QR kódot kell bemutatni. 3% kedvezmény, ha így veszed. Ami nem sok, de nyilván jól esik a léleknek. Nem beszélve arról, hogy nem kell papírt pazarolni.

A budapesti autózás egyre inkább rémálom, úgyhogy ha tehetem mostantól egyre többet vonatozok majd.

--
trey @ gépház

"A jegyvásárlás és jegykezelés otthonról elintézhető a székről felállás nélkül. Megveszem, kártyával fizetem, jön a PDF jegy, amiről csak a QR kódot kell bemutatni. 3% kedvezmény, ha így veszed. Ami nem sok, de nyilván jól esik a léleknek. Nem beszélve arról, hogy nem kell papírt pazarolni."

Én azért szeretnék egy olyat, hogy minden MÁV-os főnöknek meg kelljen vennie a portán egy darab mobiltelefonról minden nap egy átlagos vasúti jegyet oda-vissza Budapest és tetszőleges vasúton elérhető agglomeráció-település között... és akkor kezdődik a munkaideje, ha sorra került és sikeresen megvette... :)

"A budapesti autózás egyre inkább rémálom, úgyhogy ha tehetem mostantól egyre többet vonatozok majd."

Sose volt kellemes... :D

"Ha minden nap kell, arra bérletet kell venni."

Ez nem indok arra, hogy a lehető legbonyolultabb legyen a jegyvásárlás folyamata...

"Én egy nappal az utazás előtt megveszem otthonról a jegyet kényelmesen. Azért azt az ember tudja általában, hogy másnap utazik, nem?"

Én egy nappal előbb még nem tudom, hogy fogok-e aznap utazni... nem kirándulni megyek, hanem dolgozni ügyfélhez, aki lehet, hogy aznap szól, hogy most van megoldandó problémája.

Miért a lehető legbonyolultabb a jegyvásárlás szerinted? Hogyan lehetne rajta javítani?

"nem kirándulni megyek, hanem dolgozni ügyfélhez, aki lehet, hogy aznap szól, hogy most van megoldandó problémája"

Ez esetben automatából 2 perc a jegyvásárlás Paypass-szal. Ezt is jó párszor teszteltem.

--
trey @ gépház

Komolyan ezt magyarázni kell egy informatikai portálon, hogy hogy néz ki egy korszerű jegyvásárlás?!

"Miért a lehető legbonyolultabb a jegyvásárlás szerinted? Hogyan lehetne rajta javítani?"

Szerinted az alábbi folyamaton nem lehet semmit javítani, a lehető legtökéletesebb?

1, elvira.mav-start.hu
2, Honnan - hova
3, Budapest-bérlettel // ha itt nem jelölöd be véletlenül, akkor a folyamat további részén már nem lehet
3, Keresés
4, Menetrend
5, Konkrét vonat kiválasztása // a vonalon csak személy és zónázó van, ahol a jegy aznap bármelyik viszonylatra érvényes, felesleges lépés
6, Jegyvásárlás
7, Belépés // nem lehet választani, hogy jegyezzen meg
8, Jegy típusának kiválasztása // a vonalon csak személy és zónázó van, nincs ennek a lapnak tulajdonképpen nincs értelme; de: itt ki van írva, hogy "Csatlakozó menetjegy Budapest-bérlethez" de a jelölőnégyzet ki van szürkítve; menettérti jegyet nem tudok venni egy lépésben, mert ki van szürkítve, hogy csak 100 km felett lehet, pedig általában hazajövök aznap; kocsiosztály választható, de nincs értelmezve
9, Jegy a kosárba // nem tudok több utazást egy kosárba tenni, teljesen felesleges
10, E-vonatjegy adatbevitel
11, Utas neve és születési dátuma // be vagyok lépve, találd ki, hogy ki vagyok
12, E-vonatjegy adatellenőrzés
13, Összegzés.
14, Fizetés
15, Újabb összegzés, csak bővebb.
16, A fenti tájékoztatást elolvastam és elfogadom. // minden alkalommal, minek?
17, A szerződési feltételeket elolvastam és elfogadom. // minden alkalommal, minek?
18, Fizetés
19, OTP felület // minek? van technológia arra, hogy ne kelljen mindig beírnom minden kártyaadatot, limittel vásárolhassak automatikusan
20, Visszatérés
21, PDF letöltése // minek? Miért nem online, benn a saját fiókomban, ha már be vagyok lépve és onnan meg tudom mutatni vagy onnan letöltöm, ha akarom. Egyébként ott vannak a jegyek a fiókomban, de csak megtekinthető, nem tudok újat venni, nincs QR kód rendelve hozzá.

És mindezt még egyszer, ha vissza is akarok jönni...

Ellenőrzés:
1, Kaller szopik, mert mobilra kell áttérnie, a kézi vonalkód olvasója nem tudja olvasni a vonalkódot
2a, Próbálja leolvasni mozgó vonaton szar mobillal, az esetek felében nem sikerül
2b, Begépeli a 12 számjegyet a PDF tetejéről, mert ennyi elég // helló-helló, minek akkor egy 680 karakteres QR kód?
3, Leolvasta

Hogy kellene kinéznie kulturált formában?

1, Belépek vagy belépve maradok
2, Látom egy oldalon az utolsó tíz jegyet, amit megvásároltam, ha pont olyan kell, akkor csak kiválasztom és már fizettem is, ha nem, akkor lehet szopatni a fentivel.
3, Fiókban ott a jegy, nem kell letölteni

Kaller oldalán?
1, Ugyanazzal az eszközzel leolvassa, amit minden másra használ.

"Ez esetben automatából 2 perc a jegyvásárlás Paypass-szal. Ezt is jó párszor teszteltem."

Az is kábé két perccel több, mint kellene legyen. És a feltétele, hogy van automata az állomáson. Itt speciel nincs... :)

"Komolyan ezt magyarázni kell egy informatikai portálon, hogy hogy néz ki egy korszerű jegyvásárlás?!"

Mitől vagy ingerült? Én hardveres vagyok, nem feladatom szoftverergonómiával foglalkozni, így igen, nekem ezt magyarázni kell.

"Szerinted az alábbi folyamaton nem lehet semmit javítani, a lehető legtökéletesebb?"

Nem azt kérdeztem, hogy a webes felületen lehetne-e javítani, hanem azt, hogy a "webes felületen megveszem, telefonon bemutatom"-nál tudsz-e jobbat vagy kényelmesebbet. Hogy most a webes felület szar-e vagy sem, azon vitatkozhatunk, de az biztos, hogy 1000-szer kényelmesebb még mindig, mint a pályaudvaron sorban állni.

"Az is kábé két perccel több, mint kellene legyen."

A két perc úgy jött ki, hogy rászámoltam, hogy éppen nincs szabad automata.

"És a feltétele, hogy van automata az állomáson. Itt speciel nincs... :)"

Hát, így jártál. Te vagy az az eset, akinek semmi sem jó :) Akkor neked marad a "kedves" jegyeladónő.

--
trey @ gépház

"Én hardveres vagyok, nem feladatom szoftverergonómiával foglalkozni, így igen, nekem ezt magyarázni kell."

Nem kell ahhoz szoftverergonómiából doktorálni, hogy az ember két vásárlási folyamat közül el tudja dönteni, hogy melyik a kényelmesebb.

"Nem azt kérdeztem, hogy a webes felületen lehetne-e javítani, hanem azt, hogy a "webes felületen megveszem, telefonon bemutatom"-nál tudsz-e jobbat vagy kényelmesebbet."

Bocsánatot kívánok, de ez a szál arról szól, hogy lehet-e javítani a webes felületen. Mégpedig attól kezdve szól onnan, hogy ezt írtad: "Ha minden nap kell, arra bérletet kell venni. Én egy nappal az utazás előtt megveszem otthonról a jegyet kényelmesen. Azért azt az ember tudja általában, hogy másnap utazik, nem?"

Vagy magyarázd meg, hogy ennek mi köze ahhoz, hogy be lehet-e mutatni mobilon vagy sem, addig csak terelésnek veszem.

"Bocsánatot kívánok, de ez a szál arról szól, hogy lehet-e javítani a webes felületen"

Nekem az az érzésem, hogy te akarod a beszélgetés menetét mindenáron erre rángatni. Én még mindig a nyitó kérdéskörben vagyok (jegypénztár, online véve kinyomtatva, online véve mobilon bemutatva).

--
trey @ gépház

Nekem meg az a meglátásom, hogy a "Ha minden nap kell, arra bérletet kell venni." mondatnak semmi köze a szavazáshoz... :)

Másrészt meg válaszolok a "Miért a lehető legbonyolultabb a jegyvásárlás szerinted? Hogyan lehetne rajta javítani?" kérdéseidre, aztán lebaszol, mint a pengős malacot, hogy eltértem a tárgytól? :D

Külföldön befogadóbb a környezet, innovatívabbak a cégek is és sok újítás azért van, hogy egyszerűbb legyen az élete mindenkinek. A MÁV pedig igazi laggard cégként leginkább csak elszenvedi az innovációkat, ahelyett, hogy előnyösen alkalmazná az új technológiákat... :)

A legkényelmesebb neten rendelni, mobilon bemutatni. Ellenérv, hogy ha a mobil bemondja az unalmast, akkor buktad, de lehetne a rendszer annyira rugalmas, hogy ilyen esetekben azonosíthatod magad valami más módon.

Teljesen más nézőpontból:

Talán a legkényelmetlenebb megvenni egy jegyet a pénztárban, de megvan a varázsa annak, ha egy koncertről, első repülésről, valami nagy eseményről van egy emléked, amit egy kinyomtatott A4-es lap, vagy egy screenshot nehezen pótol.

Ahol nincs a negyedik opcio, ott a penztarcammal szavazok es nem megyek (felteve hogy nem lehet helyszinen venni)

Az automatából vásárolt papír alapú jegy se rossz ötlet, de ilyennel még nem találkoztam.

Következő életemben a mobilképernyős QR kódos jegyet fogom előnyben részesíteni. Családdal vonatozni nem csak gazdaságtalan, de kényelmetlen is, maradok az autónál. Koncerten mostanában nem voltam, és ez kicsit el is szomorított, dehát ilyen ez a c'est la vie, ahogy a művelt angol mondja, a kislányom mosolya kárpótol érte. :)
--
"Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live." John F. Woods

Pécs-Budapest vonatjegy 4605Ft. Autóval 3500Ft-ból szoktam odaérni.
1. Ha egyedül megyek, akkor is megéri autóval mennem, ha a feleségemet is viszem, akkor brutális ráfizetés lenne a vonat, és még csak a vonat árát számoltam, a helyi közlekedést nem, a kényelmet meg pláne nem.
2. Ha a két 6-14 év közötti gyerekemet is viszem, akkor a vonatjegy a két felnőttnek 33%, a két gyereknek 50% kedvezménnyel 11880Ft, szemben az autós 3500Ft-tal. Oda vissza 16760Ft-ot spórolok, ha autóval megyek!!!

UPDATE
4900Ft autóval a Pécs-Budapest utam, ha az amortizációtól kezdve, a gumik, fékek, olajcserék, stb, tehát minden ktsg-et számolok.
Így ha egyedül megyek, akkor kismértékben jobb a vonat, de ha a bp-i helyijárat jegyet, vagy taxit is számolom, akkor már nem. Feleségemmel ketten már így is sokkal költségkímélőbb az autó.
Gyerekekkel együtt oda-vissza 13960Ft-ot spórolok, ha autóval megyek, és a helyi közlekedést nem számolom!

Az ugye autó kérdése is.
A legdrágább tétel az üzemanyag, nekem 7,2 l/100km-t fogyaszt LPG-ből (nem computer, hanem mért fogyasztás). Annak az ára jelenleg 213 Ft/l. Az 15.4 Ft/km.
A második legnagyobb tétel az amortizáció, azt a (bekerülési ár - majdani eladási ár)/futott km képlettel számoltam, így jött ki 5.2 Ft/km.
De benne van a biztosítás, gumi, olajcsere, vezérlés, fékszerviz, akkumulátor, eddig a 20 év alatt más gondom nem volt. Évi 25ezer km-t megyek. Ez így összesen nincs 5 Ft/km.

"A második legnagyobb tétel az amortizáció, azt a (bekerülési ár - majdani eladási ár)/futott km képlettel számoltam, így jött ki 5.2 Ft/km."

Neked akkor valami különösen csoda autód van... szóval egymillió kilométert tudsz vele menni 5,2 millió forintból? :)

"De benne van a biztosítás, gumi, olajcsere, vezérlés, fékszerviz, akkumulátor, eddig a 20 év alatt más gondom nem volt. Évi 25ezer km-t megyek. Ez így összesen nincs 5 Ft/km."

Ez is kevésnek néz ki. Csak a gumi 2 forint / km költségű és akkor az egy teljesen átlagos olcsó gumi. A "20 év alatt más gondom nem volt" meg vagy olyan hatalmas mázli, mint a lottóötös vagy volt azért valami gond... :)

"Neked akkor valami különösen csoda autód van... szóval egymillió kilométert tudsz vele menni 5,2 millió forintból? :)"

Nem csoda, hanem használt. Kb 250.000 Km-t szoktam menni egy autóval. Így ugye már más!?

"Csak a gumi 2 forint / km költségű"

Számoljuk csak a téli gumit. Michlen Alpine-t szoktam használni, ami 18000 Ft/db, tehát 72 ezer a garnitúra. Kb 6 évig használtam az utolsót, mire csere érettnek nyilvánítottuk a gumissal, az 75 ezer km/garnitúra. Az 0.96 Ft/km.

"meg vagy olyan hatalmas mázli, mint a lottóötös vagy volt azért valami gond... :)"

Igazad van, volt egy Ford Focus-om, amin kellett ABS vezérlést, és egy hűtőcsövet cserélni, ez 42ezer Ft volt. Az autó 264ezer km-t futott nálam, tehát ez 0,16 Ft/km-t dob azon az autón. Más komolyabb szerviz nem volt.

Akárhány apróságot szednék is össze, az 50-100 Ft nagyon nehezen jönne ki, jó lesz az 25-nek is, fogadd el!

"Nem csoda, hanem használt. Kb 250.000 Km-t szoktam menni egy autóval. Így ugye már más!?"

Ha használtan megveszed, beletolsz 250 ezer kilométert és csak kopó-fogyó dolgokat kellett cserélni mindig 20 év alatt, az kész csoda, bárki megmondhatja.

"Számoljuk csak a téli gumit. Michlen Alpine-t szoktam használni, ami 18000 Ft/db, tehát 72 ezer a garnitúra. Kb 6 évig használtam az utolsót, mire csere érettnek nyilvánítottuk a gumissal, az 75 ezer km/garnitúra. Az 0.96 Ft/km."

Oszt a nyári garnitúra az mennyibe kerül és mikor öregszik el? :)

"Akárhány apróságot szednék is össze, az 50-100 Ft nagyon nehezen jönne ki, jó lesz az 25-nek is, fogadd el!"

Nézd, én elhiszem, hogy hatalmas mázlid volt 20 évig, hatalmas mázlid van most és az elkövetkező 20 évben is hatalmas mázlid lesz, de Magyarországon évente hivatalosan 600 milliárd forint megy el személygépjármű javításra és ehhez hozzájön 250 milliárd forint az alkatrész kereskedelemből. Ezen osztozik nagyjából 3 millió forgalomképes személyautó, szóval évente 250 ezer forintos szervizköltség a realitás. Vagy valaki hazudik. Általában nem a szerviz.

"beletolsz 250 ezer kilométert és csak kopó-fogyó dolgokat kellett cserélni mindig 20 év alatt, az kész csoda, bárki megmondhatja."

Az csak 10. Autót vásárolni meg tudni kell, használtat főleg. Az a mázli azért úgy volt mázli, hogy erősen rásegítettem. Nem akarom fényezni magam, de én nem úgy szoktam használt autót vanni, hogy meglátom, hogy "jajdeszép", meg "húdeolcsó". Még sosem vettem ismeretlen múltu autót, és azt is úgy, hogy rendesen át lett vizsgálva.

"Oszt a nyári garnitúra az mennyibe kerül és mikor öregszik el? :)"

Lényegtelen, mert Ft/km-re adtam meg. A nyári olcsóbbra jön ki, mert eleve jóval olcsóbb, mint a téli, tehát a még inkább lejebb viszi az átlagolt Ft/km-t.

"Autót vásárolni meg tudni kell, használtat főleg. Az a mázli azért úgy volt mázli, hogy erősen rásegítettem."

Ok. Akkor te egy kivételesen szerencsés és hozzáértő vagy vásárlás és üzemeltetés terén, mint minden önérzetes autótulajdonos.

A számok viszont azt mutatják, hogy évente 250 ezer forintba kerül egy átlagos autó szervizköltsége alkatrészekkel együtt és 15 ezer kilométer futásteljesítmény tartozik ehhez, ami 16,5 forint / kilométer költséget jelent csak a szerviz tekintetében.

Ne viccelj már. Még mindig fenntartással fogadom, hogy ilyen olcsó legyen az autó fenntartása, főleg azokkal a plusz információkkal, amiket később írt, hogy egy használt autóba beletesz 250 ezer kilométert, közben csak kopó-fogyó alkatrészeket cserél és csak 1,25 millió az amortizáció. De felőlem mindenki úgy racionalizálja magában kreatív könyveléssel az autóhasználatot, ahogy jólesik... :)

értjük hogy nem hiszed el, csak ezen meg kár rugózni, és jönni azzal, hogy az az átlag, a te számaid biztos szarok. Lehet, hogy a kolléga csúsztat, foglamam sincs, de az akkor sem elegáns, hogy te azt szajkózod, hogy márpedig azok a számok szarok, mert te tudod. Tudod a fenét. Ebben a buliban simán benne van, hogy van ember bőven az átlag alatt. Tudod, átlag :) És az valószínűleg éppen azok közül fog kikerülni, akit érdekel a téma, tehát olyan autót vesz, amivel nem szalad rá nagy bukóra, ha mégis, akkor olcsón szereli, és mondjuk eleve alig volt drágább annál a 1.25nél, ami az amortizáció.

Mint mondtam, lehet, hogy a kolléga csúsztat, de akkor meg engedd el, mert jelenleg nem tűnsz te se valami okosnak a megfellebbezhetetlen igazságként beállított átlagoddal.

"Ok. Akkor te egy kivételesen szerencsés és hozzáértő vagy vásárlás és üzemeltetés terén, mint minden önérzetes autótulajdonos."

Nehogy igazam legyen, még a saját esetemben se, mert az elviselhetetlen! De ha így lenne, akkor is muszáj egy plusz szúrás, mint minden lelkes kötekedőnél!

"A számok viszont azt mutatják..."

Ha ezeket a számokat veszem alapul, akkor is jobban megéri már két felnőtt esetén autóval menni, ha két 6-14 éves gyereket viszek, akkor meg pláne.

Ugye az megvan, hogy az átlag az úgy jön ki, hogy van akinek 0, van akinek kevés, van akinek több, és olyan is, akinek nagyon sok.
Ja, jut eszembe, ezek a számok tartalmazzák a teherautók, munkagépek, üzleti célra használt személyautók alkatrész ktsg-eit is, vagy az nincs bennük, csak az átlagpolgár alkatrész ktsg-e? Mert ha benne van, akkor az átlagautóra jóval kisebb rész jut.

Persze nyilván bele lehet futni, valami ócskavasba, vagy hobbi autóba, amire az ember havonta egy vagyont költ (öcsémnek van ilyen). Vagy van olyan autó, ami 40l-t fogyaszt 100-on, de én azt a leggazdaságosabb megoldást szeretem választani, ami nem megy a biztonság, és a nekem szükséges kényelem rovására. Nekem nem pénisznövelésre kell egy autó, hanem arra, hogy a a legolcsóbban elvigyen A-ból B-be, biztonságosan, kényelmesen.

> Neked akkor valami különösen csoda autód van... szóval egymillió kilométert tudsz vele menni
> 5,2 millió forintból? :)

alljon itt meg egy adat:
A mostani automat 2013-ban vettem, a legutobbi tankolasnal (apr. 26) a vasarlas ota 77421km-t mentem.

Minden eddigi koltesem az autora (tankolas + szerviz + egy teli gumigarnitura + egy felnigarnitura) = 1669839 HUF

Ebbol egy kilometer dija: 21.57 HUF

Ha a kocsit holnap betolnam a dunaba (tehat a teljes vetelarat buknam), akkoris a kilometerdij boven 35HUF alatt van.

De szerintem 200kHUF kulonbseggel most is el tudnam adni. De annyira meg vagyok vele elegedve, hogy ezt az autot max roncstelepre adom be meg 10+ ev mulva.

Tovabbi adalekok:
- Minden egyes tankolast irok.
- lehet hogy pontatlan a szamitas, mert horvat koronat, bosnyak markat, cseh koronat, roman lejt, eurot, zlotyit, miegyebet mnb kozeparfolyamon valtottam.
- vannak benne 424.90HUF, vagy afolotti benzinarak is (2014 kozepe)
- uh, az evi kotelezot nem adtam hozza, az meg 4*22kHUF (nem tudom, hogy az ideit hozzaadjam-e, vagy a 2013-assal mit csinaljak mert juniusban vettem).
- vannak benne komoly teherszallitasok is (utanfuto), szoval a fogyasztas nem a legidealisabb.
- uh2, egyszer lejart mar a muszakija, az valami 25kHUF volt
- viszont BKV berletet nem vettem miota megvan az auto,
sot tomegkozlekedesre nem tettem a labam (ez fogadas volt), igy volt ugy, hogy 4 orat setaltam haza bulibol... :)
- BKV berleten 480kHUF-ot sporoltam. Szoval azt le lehet szepen vonni a koltsegekbol:) Maris 20HUF/km alatt autokazok... :-P

---
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

a kotelezonel csaltam. Most neztem meg (sajnos most van a valtasom), es tavaly 29kHUF-rol 36.5kHUF-ra valtozott (K&H).
Helyesen:
2014, 28440, Aegon
2015, 29375, K&H
2016, 36566, K&H

Most vegigporgettem a netrisket, de mintha mar a nagy akcioknak nyoma se lenne. 36kHUF a legolcsobb ajanlat (waberer), ugy, hogy B3-as vagyok.
Meg mintha nem is lenne minden biztosito fenn....

Vannak 140kHUF-os kotelezo ajanlatok, wtf. Hova halad a vilag...

Egyebkent en Franko-t se cafolni, se megerositeni nem akartam. Egyszeruen egy fuggetlen adatot probaltam ideirni.

---
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

AZért is jó néha papír alapú jegyet venni, mert ha az valami ritka, nagyon várt, vagy nagy élményt adó esemény, akkor el lehet tenni a jegyet emlékbe.
Nekem egy egész ládám tele van Ossian koncert jegyekkel :)

persze nem járok minden koncertre, így minden jegyet nem ismerek, de azt látom, a korábbi egyéni kivitelezésű jegyekkel szemben, hogy a papír alapú jegy egy szabvány hologrammos, minden cicoma nélküli papírdarab. ezért meg fölösleges. régi jegyek persze vannak a fiókban.

"I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not."

A lehető legkevesebb szemetet termelje és legyen egyszerű a használata.

♲♻♲

Jártam már úgy Frankfurtban a reptéren hogy közölték sorry a teljes rendszer halott szál a qr kódomat dughattam fel... ha kinyomtattam volna milliószor egyszerűbb lett volna. Szerencsére megvolt pdf-ben. Ha ment volna papíralapon az egész akkor nincs az a káosz nincs az a fejetlenség járatlekésés és a csomagjaim nem tűnnek el és nem napokkal később kapom meg nagy szerencsével. Igen lehet mondani egyedi eset de én spec azt szívtam meg, nekem örök tanulság.

Ez nem ok arra, hogy elvesd a QR-kódost, mint kényelmes megoldást. Max. tanulság arra nézve, hogy _backupnak_ érdemes kinyomtatni papírra is és vészhelyzet esetére ott tartani a kézipoggyászban. Ettől még nem kell életed végéig A4-es papír lapokkal futkoznod a kezedben a nemzetközi reptereken informatikus létre :)

Ha nem megy a QR-kódos autentikáció, fallback papírra.

--
trey @ gépház

Izé...

Ahol a QR kódot beolvassa a telefonomról, ott a papírról is QR kódot (vagy vonalkódot) próbál beolvasni.

Pl. automata kapukon.

Ha bárhol kód nélkül megy a dolog, akkor ott egy ember lesz, aki a szemével megnézi a beszállókártyát. Nem? Ugyanaz az ember a telefonodat is meg tudja nézni.

És általában a QR kódos automata kapu mellett is áll egy ember, hogy ha valamiért nem megy a beolvasás, vagy jön valaki mondjuk kerekes székkel, akkor beengedi az embereket.

"Ugyanaz az ember a telefonodat is meg tudja nézni."

Erre azt tudom mondani, hogy amikor először jött a MÁV az otthon kinyomthatható jeggyel, akkor én kifejezetten megkérdeztem tőlük e-mailben, hogy hogy mi van, ha nem nyomtatom ki, hanem a telefonon mutatom be ugyanazt, ami a jegyen lenne, pont azért, mert gondoltam, hogy nem ilyen egyszerű a dolog. Ezt a választ kaptam:

Tisztelt Utasunk!

Köszönettel vettük a Társaságunk részére megküldött elektronikus levelét, amellyel kapcsolatban az alábbiakról szeretnénk tájékoztatni.

A felhasználási korlátozások a nemzetközi gyakorlatot áttekintve kerültek kialakításra. (Pl. az osztrák (ÖBB), és a német (DB) vasút is a jegyek kinyomtatásához köti az online jegyvásárlás lehetőségét.)

A fedélzeti ellenőrzés számos technikai nehézséget hordoz magában. A földi infrastruktúrákkal azonos színvonalú ellenőrzés kiépítése mobil körülmények között igen költséges, ezért a felhasználási feltételek szigorításával érhető el, hogy ne nyújtson teret a visszaélésre a pénztárban kiállított „hagyományos” jegyekhez képest. (A fedélzeten kinyomtatott jegy formátumát, sorszámát, az utas személyazonosságát, a megfelelő utazási viszonylatot és dátumot, a megfelelő kedvezményre való jogosultságot, az igénybe vett kocsiosztályt, is ellenőrzik utazása során. A pénztárban vásárolt jegyeknél is ugyanezeket a feltételeket ellenőrzik, azzal a megkötéssel, hogy a személyazonosságnál, csak a kedvezményre való jogosultsághoz kötötten történik az ellenőrzés.)

Az Ön által javasoltaknak jelenleg nincsenek meg a jogszabályi feltételei, de az otthon nyomtatott jegy esetében, természetesen folyamatosan követjük az észrevételeket, és a jegy felhasználási feltételeit a tapasztalatok és utasaink észrevételei alapján a jogszabályi keretek figyelembe vételével rendszeresen felülvizsgáljuk.

Szóval az van (volt) hogy a papír az papír, hiába tudod ugyanazt az információt bemutatni.

Kulfoldon elek, itt havi jegyet veszek rovid tavra elektronikusan. Be lehet mutatni mobilon. De miutan minden kaller a kepernyomet taperolta a szkenneleshez (nem eleg nagy, kilog, fenyero nem jo es nem szkennel stb), igy hamar elegem lett es kinyomtattam papirra. Az elso kaller szkennelte es nyomott ra egy pecsetet, azota mindegyik csak rapillant es nem szkennel. Ez igy jobb. Es nem merul le.