Kis hajó, nagy kaland – Méder Áron hatméteres vitorlásával kerülte meg a Földet

CARINA (39 éves) és Áron (29 éves) a 3 év alatt 40 országot érintett, 30 000 tengeri mérföldet tett meg (55 000 km), három óceánon, és tucatnyi tengeren.

Méder Áron várhatóan 2009. szeptember 19-én, 14 óra körül érkezik vissza Koper kikötőjébe, ahonnan 2006. szeptember 24-én indult világkörüli útjára hatméteres (19 láb) CARINA nevű vitorlásával.
Marina Koperbe várjuk a sajtó munkatársait, akik élőben szeretnék videózni, fotózni, látni Áron érkezését, majd interjút készíteni.

A Magyar Vitorlás Szövetség nevében Gál József és Frigyer Attila fogadják Áront, G.J. Equator Földkerülő vitorlásával stílszerűen a tengeren.
A felvidéki Poór József ott nyújtja át Áronnak, majd a publikumnak, „A kicsik is útra kelnek” című közösen írt könyvüket.

Igen sok honfitársunk jelenléte is várható: rokonok és barátok mellett sok „Internetes” ismerőse is jelezte
részvételi szándékát, többek között egy párizsi újságíró is...

További információk (napló, képek, videók): www.meder.hu

A „Miért?”-re
Áron leggyakoribb válasza: „Mert szeretek vitorlázni”
Néha hozzáteszi: „Hogy jobban megismerjem magam” Ez a világunk jobb megismerésével társult.

A hajó
Carina 1970-ben épült Svájcban, tavihajó. Súlya: 1,1 tonna, hossza 6 m, merülése 1 m, szélessége 2,19 m. 1996-ban kivonták a forgalomból. 8 évet állt egy csepeli kertben. 2004-ben vette meg komoly felújításra szorult. „Látszott a formáján, hogy jó erős hajó. Meglátni és megszeretni...”
1,5 év alatt újította fel édesapja segítségével nagypapája kertjében. Meghagyta ez eredeti árbocot, állókötélzetet, vereteket, vitorlázatot és a bútorzat nagy részét.
Általában sokkal nagyobb vitorlásokkal szoktak nekivágni az óceánnak, de létezik mini-jacht irányzat is. Azon hajók hossza hasonló, oldalmagasságuk, és minden lényeges paraméterük óceáni körülményekhez igazodik. Talán a legkisebb európai jacht, mely megkerülte a Földet. Áron a kis oldalmagasságnak is az előnyös oldalát nézi:
„Amikor kormányzok a szabad kezemmel simogathatom a tengert. Ez több mint fizikai közelség...”

A felszerelés
Kevés pénzből csak a legolcsóbb legszükségesebbek felszerelések kerültek bele. Nem volt szélkormány, radar, műholdas telefon. Kevés akkumulátor, kevés térkép, nem tengerre való ruházat. Kapcsolattartás az otthoniakkal egy 20 éves HF rádióval történt (kézi hangoló, házilag gyártott antenna). Talán ez az öreg rádió bírta legjobban a strapát: útja során 1600 kapcsolatot létesített 17 ország 120 rádióamatőrével.
„Köszönet a Magyar Körnek szerte a világban!''

Az útvonal
Földközi-tenger: Szlovénia - Olaszország - Tunézia - Spanyolország – Gibraltár
Atlanti-óceán: Marokkó - Kanári Szigetek - Zöldfoki-szigetek

Karib-tenger: Barbados - Martinique - St. Lucia - St. Vincent - Bequia, Grenadines-Granada
Dél- és Közép Amerika: Testigos, Tortugas (Venezuela) - Bonair (Holland) - Antillák - Kolumbia – Panama (a legkisebb hajó, mely átkelt a csatornán)

Csendes-óceán: Galapagos - Marquises- Tahiti - Moorea - Rarontonga - Tonga - Fidzsi (itt 7 hónapot töltött a hurrikán szezon miatt, eközben más hajókkal bejárta Fidzsi vizeit és Új-Zélandot) - Vanuatu - Pápua Új Guinea - Thursday Island, Torres szoros

Indiai-óceán: Ausztrália (Darwin) - Indonézia: Bali - Singapore - Malajzia - Thaiföld - Sri Lanka – Maldív-szgk - Oman - Yemen

Vörös-tenger: Eritrea - Szudán - Egyiptom - Szuezi csatorna
Földközi-tenger: Görögország - Szlovénia

Élmények
Áron útját, élményeit így foglalja össze:
Atlanti-óceán átkelése: Zöldfoki-szigetek - Barbados (2100 tengeri mérföld) 39 nap vitorlázás, a kezdettől robotkormány nélkül (később a bum is elszállt).
A Panama-csatornán a legkisebb jacht, amelyik szabályosan átkelt. Hat ember volt rajta, ebből öt benne is aludt egy éjjel (bár később ketten kiköltöztek a bójára). „nagy mutatvány volt, amikor a motor leállt és a legénység 15 percet evezett keményen a bójáig...” (itt vitorlázni nem szabad).

A Csendes-óceán hosszabb szakaszai
Panama-Galapagos (900 tengeri mérföld) 40 nap non-stop vitorlázás sok szélcsenddel, szembe áramlatokkal.
Galapagos - Francia Polinézia (3100 tengeri mérföld) 52 nap non-stop vitorlázás
Fidzsi: Az itt töltött 7 hónap alatt felújítottam Carinát, más hajókon is voltak kisebb munkáim és hajóátszállítások. Így jutottam el Új-Zélandra egy öreg fa halászhajó legénységeként, ami menet közben még ki is gyulladt...

Visszafele egy nagyobb jachttal hajóztam Fidzsire legénységként. A kapitány egy meditáció tanár volt, így a pár hét során a marinában és a 10 napos vitorlázás alatt is igen sok időt töltöttük meditációval.
Sok helyen jártam, ami a legérdekesebb volt számomra Pápua Új Guinea dzsungelében pár elzárt falu, meg a Csendes-óceán és Indonézia kis szigeteinek kis falvai.

Búvárkodás a Maldív szigeteken és a Vörös-tengeren.

Hozzászólások

Sosem ertettem, hogy ebben mi a plane, egyaltalan mire jo....

SPAMtelenul - POP3 spamszuro szolgaltatas

Mire gondolsz?

Közreadni egy ilyen hírt?

Vagy megkerülni a földet? Egyedül én sem tenném, pedig imádok vitorlázni. De nézz bele a fotóalbumába és talán meglátod, a világ sokkal színesebb a fekete-fehér terminálon kívül :o)

KAMI | 神
--
Támogatás | OxygenOffice | Fordításaim és SeaMonkey

Vannak annyira fanatikus vitorlások, hogy megteszik ezt, mert nekik ez egy olyan dolog, amit még több nap után sem tudnak megunni (gondolj csak például a repülésre: rengeteg olyan pilóta van aki több 10 éve űzi a sportágat, de még ennyi év után sem tudnak vele betelni). Vagy mert egyszerűen bizonyítani szeretnének, esetleg rekordot akarnak dönteni.

Mellesleg van a dolognak egy kis haszna is. :)

azt gondolom, hogy ezek az emberek szerelembol csinaljak, de ez a bizonyitas/rekord dontes dolog olyan szinten haszontalan. Kivancsi vagyok, te milyen 'egy kis hasznot' latsz a dologban? Mert biztos voltak elmenyek is, de valahol a vegeredmeny megis -3 ev az eletbol.

SPAMtelenul - POP3 spamszuro szolgaltatas

Ha mar filozofalasba mentel at, akkor egyreszt az ember definicio szerint nem lephet tul a sajat hatarain. Imho pont azert hatar a neve. Ha meg megis tovabbment, akkor nyilvan nem ott volt a hatar. Hasonlokeppen: az ember nem tud erejen felul teljesiteni, amiert egy trabant sem tud 200 km/h-val szaguldani. Nincs benne eleg kraft, ill. belefeccolt energia nelkul nincs produktum.

Mindegy, nem ez a lenyeg, hanem az, hogy ez a 3 ev azert haszontalanul elvesztegetett ido, mert ertelmetlen (de fogalmazzunk inkabb ugy: keves hasznot hozo) dologra ment el. Megkerulte a Foldet? Es? A kezet az oceanba martotta? Na es? (ok, ez jo buli lehet mondjuk vagy 10 percig). Felreertes ne essek, nem azt mondom, hogy ez rossz, de azt igen, hogy a lanyom onfeledt neveteset hallgatni, mikozben a hintaban lokom, klasszissal tobbet er.

Vannak olyan dolgok, amelyek mulandoak, ill. az ember sokszor utolag, sok ev mulva dobben ra, hogy visszanezve mar nem is akkora nagy szam. Es vannak olyan dolgok, amelyek orokke megmaradnak, amit senki nem vehet el tolunk. De ez a 3 eves onkentes szamuzetes (foleg, ha belegondolok, hogy manapsag mar mindenki a Himalajara tor meghalni, vagy egyre fiatalabb korban vag neki a bolygot megkerulni) szimplan kozonseges...

SPAMtelenul - POP3 spamszuro szolgaltatas

Az ember arra van teremtve, hogy túllépje a határait.
Egy gép nem képes túllépni önnön határain, mivel nincs meg a képessége a változásra és nincsenek félelmei. A Trabant nem fog egyre gyorsabban menni minden egyes kilóméterrel, míg egy futó képes fejleszteni önmagát.
Egy Trabantnak nincsenek halálfélelmei, fóbiái, egy embernek vannak.
Egy gép nem képes tanulni, egy ember igen.

Csak egy példával éljek: Az ember nem tud repülni, a testét nem erre alkották meg. Mégis, velem együtt, több ezren vannak az országban akik pár cső és vászon segítségével, pusztán a légáramlatok kihasználásával képesek több órát repülni. Ez nem hangzik nagy teljesítménynek, hiszen vannak repülőgépek amik több órát képesek repülni, de egy ilyen egyszerű dologhoz is számos ponton túl kell lépnie az embernek a földhözragadt önmagán. Le kell győzni félelmét a lezuhanástól, képesnek kell lennie izomerővel bírni a megterhelést, meg kell tanulni 3 dimenzióban gondolkodni, felismerni a környezetben azokat a dolgokat amik segítenek a levegőben maradásban, helyes döntéseket hozni másodpercek alatt.

A magad fogta hal íze, küzdelem a hullámokkal a viharos tengereken, egy idegen emberrel való üzenetváltás rádión, behajózni egy ismeretlen kikötőbe, vagy a világ egy-egy ismeretlen részén járni mind-mind maradandó élmények.

Egy 6 méteres hajóval nekivágni az óceánnak nem kis kurázsi kell. Bízni kell a tudásodba és a szerencsédben. Kinn a nagy vizen pillanatok alatt alakulhatnak oylan helyzetek aminél nem lehet azt mondani, hogy "időt kérek" vagy "szólok anyucinak, hogy segítsen".

Attól, hogy egyre több ember éri el ugyanazt a célt, maga a teljesítmény mit sem veszít az értékéből. Mert lehet, hogy rajta kívül több százan csinálták meg ugyanezt, a kihívás és a feladat ugyanaz marad.
És ha mást nem is, de Áron már annyit elért, hogy megvalósította az álmát.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Van aki azt nem erti, hogy mi a plane x db Linux-disztribucio fejleszteseben. Van aki azt nem erti, mi a baj a Provident gyorskolcsonnel. Van aki azt nem erti, hogyan lehet olyan masodfoku egyenletet megoldani, ahol a diszkriminans negativ. Van aki azt nem erti, hogyan mukodik az evolucio. Szep nagy a vilag, nem kell mindent erteni.

Gratulálok.
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel