Berreges

Szombatra kezdett elegge osszeallni a GPS telemetria, hogy egygre inkabb megakarjam reptetni.
A heten eleg sokat molyoltam, egy netrol letoltott NMEA->KML parser, loggernek torteno atszabasaval. A dolognak egyetlen szepseghibaja, hogy a kod pythonban volt irva, en meg az eletbe nem kodoltam egyetlen sort sem ebben a nyelvben. Irtam meg melle egy egyszeru shell scriptet ami ftp-n keresztul folyamatosan frissiti a filet, igy valos egy megfelelo KML megnyitasaval valos idoben lehet kovetni a modellt a neten keresztul.

Miutan sikerult az egeszet mukodokepesse tenni, elkezdtem a mozgo egyseggel rohangaszni, IRCs ismerosok es a szomszedaim nagy oromere. Ez utobbiak szerintem a mai napig talalgatjak, hogy mi a pokolert setalgatok fel-ala egy feher papirdobozzal a kezemben.
A telemetriak egyik rakfeneje, hogy amig egy droton A pontbol B pontba eleg nagy biztonsaggal eljutnak az elektronok, addig a radiohullamok hajlamosak eltevedni. Az altalam osszeganyolt python kod, meg hajlamos ilyenkor egy hibauzenettel kilepni. Ennek eredmenyekepp szombaton vagy tizszer jartam meg a hazam es a mocsar kozotti 500 meteres utat, es minden egyes korrel szaporodtak a try:-except: kombok a kodban. Utana mar csak olyan nuansznyi problemakat kellett orvosolni, hogy amennyiben az egyik csomag koordinatanak Piripocsot jeloli ki es az utana kovetkezo Bamakot, mindezt 3 km/o-s sebessegvektornal, akkor kicsit kezdjen gyanakodni.

Este meg beinditottam a 0,8 ccm-es motort a kisvitorlazon, amit a szinten modellezo/repulos szomszedom, "Told neki a gazt!" uvoltessel ertekelt.

Vasarnap ugy dontottem,amennyiben nem talalok tobb hibat a rendszerben, akkor megreptetem. Hajnali fel tizenegykor megsetaltattam a papirdobozt, amikor a mocsarmelleki gyepen osszefutottam, egy helyi sraccal aki egy Silenttel berreget. Kicsit beszelgettem vele, aztan hazahuztam.

Gyors szereles, ebedfozes, fel haromra ossze is allt a rendszer csak epp a vevoakku meg a laptop akksija volt lemerulve. Akksikat felcsaptam a toltokre aztan haromnegyed haromkor beceloztam a gyepet.
Szel mindenfelol es sehonnan se fujt. Belottem a foldi egyseget, elinditottam a terminalt es a szofisztikalt "cat /dev/ttyS1 > flightlog1.txt" loggert. Nemi molyolas utan elinditottam a motor kicsit allitgattam rajta, denem akarta felvenni a fordulatszamot. Eldobas utan, nyilegyenesen bele is allt a gep a talajba. Felvettem, picit letoroltem a foldet rola, visszavittem es megprobaltam megint elinditani. Az istennek sem akart indulni, amikor nedvesseget ereztem a nadragomon es nem a fitalakori inkotencitol. Kiderult, hogy a 15 eves, muzealis uzemanyagcso a becsapodaskor letort, emiatt lett nemi folytonossagi hiany az uzemanyag-ellatasban.
Kiraly, a startladaban csak epp az nincs. Osszepakolas, hazabattyogas.
Otthon az eggyetlen csonek latszo targy egy szelepgumi darab volt amivel osszekotottem a motort a tankkal. Vissza a gyepre.
Kipakolas, foldi egyseg beuzemel. Motor indit, gep eldob, 10 meter repules, talajfogas. Nah, megegyszer. Nah, megegyszer. Ez biza nem huz, vagy tulmelegszik es megall, vagy berotyog. Ladaban turkalva a kezembe akadt egy 5x3-as srof, ami kisebb volt a motoron levo 7x3-asnal. Jobb hijjan feltettem. Motor beindit, kicsi molyolas, gep eldob,igy mar ketszer akkorat repult.
Ujraindit, motor maxra porget, izombol megdobom, es fejrenyomom. Ateses hataran elkezd emelkedni, nagyon finoman kormanyozva elkezdek korozni 3-4 perc izzadas utan fellelegezhetek, mert mar 30 meteren van a gep.
Jo 15 percet nyuzom a pecasok idegeit, mire kifogy az uzemanyag es megall a motor. A leszallas jo.
Nezem, a laptopot es szomoruan konstataltam, hogy a frenetikus loggernek elfelejtettem utni egy entert. Szerencsere a terminal bufferebol sikerult kimenteni 130kB-nyi adatot. Megtankoltam a gepet, ujrainditottam a loggert, motor bepoc. Masodikra a levegoben is marad a gep. Motor eleg rotyogos, emiatt fejmagassagban zummogok korbe-korbe. 10 perc utan megall a motor, szep, ketlepeses leszallast csinalok belole. Ennyi eleg is egy napra.

Mikozben csomagolok ossze, jon egy oreg horgasz, hogy szeretne megnezni a technikat. Megmutatom a gepet, meg a tobbi sallangot, amikor latom, hogy valaki jon kereszbe a gyepen egy taviranyitoval a nyakaban. Kiderult, hogy egy pesti modellezo kollega az, es Murphy tevekenysegenek hala, o is ugyanazt a csatornat bitorolja mint en.
Ez utobbi nem lett volna jo vicc, mert egy 4.5ccm-es, 200+ km/h-s combat gepet hozott ki. Megegyezunk, hogy ha vegzek a csomagolassal megnezem. A gep popec, nagyon durvan megy, mondjuk ebben semmi meglepo, mert ugyanakora sulyhoz es mechanikai meretethez egy otszor erosebb motor tartozik.
Otthon kibanyasztam a loggolt adatokat es atpofoztam egy KML fileba.

A repulest sikeresnek konyveltem el. A gep megmaradt, sikerult nyernem 150m magassagot ugy, hogy a telemetria folyamatosan ment, plusz minimalisat kellett szerelnem. Nagyjabol korvonalazodott, hogy innen merre kene a fejlesztesnek tovabb haladnia. Kicsit meg fureszelni kell a roboton es egy megfelelo asztali felulettel neki lehet allni komoly mereseket vegezni.

Stay tooned!

Hozzászólások

No, meg kellene valami rendes csodarab :-)
--


()=() Ki oda vagyik,
('Y') hol szall a galamb
C . C elszalasztja a
()_() kincset itt alant.

Egyebkent mi lesz ebbol, ha kesz lesz?

--
Fontos feladatot soha ne bizz olyan gepre, amit egyedul is fel tudsz emelni!