50 éves…

… a hárompontos biztonsági öv.

„A biztonsági övet egyszerűbb formában már a 19. században feltalálták, a szabadalmat 1885. február 10-én jegyezték be Edward J. Claghorn nevére. Gyakorlati alkalmazására egészen a második világháborúig kellett várni, amikor az amerikai hadseregben dolgozó magas rangú tiszt, Seth H. Stoner tenni akart valamit a pilóták sérülési és halálozási arányának csökkentésére. Az anyahajókról és egyéb támaszpontokról fel- illetve oda leszálló gépek pilótái sokszor szenvedtek súlyos balesetet, Stoner ezért kutatócsoportot alapított, amelynek feladata a biztonság növelése volt. Munkájuk eredményeként született meg a biztonsági öv, amelynek adoptálására az autóipar 1958-ig várt. Az első biztonsági övet kínáló gyártó a szintén svéd Saab volt, a hárompontos övet egy esztendővel később vezette be a Volvo.”
[…]
„Nem nehéz belátni a biztonsági öv hasznát: a rendelkezésre álló adatok szerint a balesetek során az autóból kirepülő emberek 75 százaléka életét veszti. Nehéz felmérni, hogy pontosan hány emberéletet mentett meg a hárompontos öv az 1960-as évek óta, mivel nem léteznek világszinten összesített forgalombiztonsági statisztikák. Becslések viszont vannak, ezek szerint ez a szám már túl van az egymillión. Még nehezebben számszerűsíthető ugyan, de ennél nagyságrendekkel nagyobb lehet az a szám, amely azt mutatja, hogy a biztonsági övnek köszönhetően nem szenvedtek súlyos sérüléseket az utasok.”

Ti bekapcsoljátok? Én mindig…

Hozzászólások

Csak tudod, sokáig senkit nem érdekelt a biztonsági öv és mégis kötelező mert egy ember harcolt a kötelezővé tételéért. :-)
Esetek 99%-ban bekötöm. Én kényelmetlenül érzem magam öv nélkül. :-)

@@
"You can hide a semi truck in 300 lines of C."
Debian Squezee 2.6.26-1-amd64

Felvetes: taxiban bekotitek-e? Illetve a taxisok altalaban bekotik-e? Ha vannak itt taxisok, az o velemenyuk is erdekelne pro es kontra.
--


()=() Ki oda vagyik,
('Y') hol szall a galamb
C . C elszalasztja a
()_() kincset itt alant.

Taxiban nem, de rendőrautóban igen.
Én is mindig bekötöm, pláne légzsákos autóban. Marha nagyot tud ütni nélküle a légzsák, olyat, mint Papp Laci.

1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet
a közúti közlekedés szabályairól

48. §
...
(4) A külön jogszabályban meghatározott M1, M2, M3, N1, N2, N3 kategóriájú gépkocsiban, amelynek meghatározott üléseit biztonsági övvel kell felszerelni, továbbá olyan járműben, amelynek üléseit biztonsági övvel szerelték fel, az ülésen utazó személynek a biztonsági öv becsatolásával kell magát rögzíteni.

(5) Nem kell becsatolni a biztonsági övet:
a) a hátramenetben közlekedő gépkocsi vezetőjének;
b) a taxi gépkocsi vezetőjének, ha taxi üzemmódban utast szállít;
c) a mentő gépkocsi betegellátó terében utazóknak, ha a becsatolás a beteg állapotának romlását okozhatja, a betegellátást akadályozza;
d) a lakott területen menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban;
e) a lakott területen kívül menetrend szerinti személyszállítás végző autóbuszban, ha álló utasokat is szállíthat;
f) az autóbuszban szállított 3. életévét még be nem töltött gyermeknek;
g) annak, aki külön jogszabályban meghatározott orvos által kiállított igazolással rendelkezik.

Taxiban nem kell a taxisnak biztonsági okokból. :-)
Értsd: beül a taxis mellé Géza egy késsel a kezében. Ha a taxis menekülni akar gyorsan ki tud ugrani, elmenekülni, míg övvel ott kéne tökölnie. Utasnak kötelező, addig el sem indulhatna, de ugye utas simán átül egy másik taxiba ahol leszarja a kollega.

@@
"You can hide a semi truck in 300 lines of C."
Debian Squezee 2.6.26-1-amd64

"Ti bekapcsoljátok? Én mindig…"

+1

Én sem nagyon értem ezt a biztonsági öv kérdést. Egy mozdulat, és tudsz is benne mozogni már. (Nem úgy mint régen apám trabantjában, wartburgjában, ahhol még fix volt, nem ilyen rugós mint manapság...) Emlékszik még valaki arra? Még állítgatni is kellett, ha valaki más (kövérebb vagy soványabb) ült előtted az ülésben...
Egyébként meg a kirepülés mellet a nem kirepülés esetén a fejsérülés ellen is jó esélyel véd (szélvédőbe fejelés) vagy a légzsák-ba (ahogy előttem már tanult kollégám jelezte)...
Nekem fontos a fejem! Azzal dolgozom! :)

R.

Nálam rutin, hogy bekapcsolom, süket vagyok a sofőr vagy a többiek dumájára, hogy csak ide megyünk, majd lassan megyek, vagy ha nevetnek.
Sőt, ha én vezetek, el se indulunk addig amig nem kapcsolta be mindenki.

Tudnillik, lehet a világ legjobb sofőrje az illető, a forgalomban bármilyen gyökérrel találkozhat, aztán akkor ugrott a tudomány.

********************
http://holo-media.hu
Debian GNU/Linux 5.0 "Lenny" i386

+1

Taxiban is, haver mellett is. Ha hozzám ülnek be, elöl és hátul is kötelező, különben lehet sétálni.

Annak, aki meg nem akarja bekapcsolni, úgy szoktam demonstrálni a hatéknyságát, hogy 40-ről nyomok egy satut se szó se beszéd. Ha hátul ül, szépen lefejeli az előtte lévő ülést, majd elmagyarázom neki, hogy ez még csak fékezés volt, nem frontális ütközés. Eddig bevállt.

Szerk:

Valós felvétel
Brit balesetmegelőzési reklámfilm 1.
Brit balesetmegelőzési reklámfilm 2.

Nem mindig érzem szükségét, de pavlovi reflex, hogy bekapcsolom:)
Talán azért is, mivel egy másik pavlovi reflexem, hogy kocsiba ülve elalszok (szerencsére nincs jogsim, hehe), és alvás közben adódhat olyan szitu, amikor jó ha van öv – legfinomabb esetben is csak ha megállít a rendőr:)

—-—-—
int getRandomNumber() {
	return 4;//szabályos kockadobással választva.
}		//garantáltan véletlenszerű. xkcd

+1. Volt vmi tananyag az elméleti oktatáson mikor jogsira pályáztam, ott ott volt hogy +1 km/h a sebességhez frontális ütközéskor mennyi plusz erőt tesz rá a tehetetlenségedhez. Bámulatos volt.

És ki tartja be az 50-et? ...

********************
http://holo-media.hu
Debian GNU/Linux 5.0 "Lenny" i386

félreértesz szerencsére:) nem mondom, hogy alváson kívül nincs értelme, bár valóban úgy jött le. Arról van szó, hogy amikor rászoktam erre, akkor még az volt az indíték, hogy ha megállít a rendőr, alvás közben nem tudom magam addig becsatolni. Mindenesetre a jótékony reflex kialakulásához ez járult végülis hozzá, – azóta ha kocsiba ülök, ugyanúgy hiányérzetem van öv nélkül, mint amikor nincs a bal nadrágzsebemben a kulcsom vagy a jobb gyufazsebemben a mobilom;)

—-—-—
int getRandomNumber() {
	return 4;//szabályos kockadobással választva.
}		//garantáltan véletlenszerű. xkcd

A rendőröknek van ilyen szimulátor, vasból készült lejtő, rajta egy ülés bizt.övvel. A lejtő végén egy ütköző. Kb. 10 km/ó sebességel megy az ülés, és a végén csatt. Ki lehet próbálni, hogy milyen.
Vannak csodálkozások, amikor nagy arccal beleül valaki.
Majd kiesik a végén az ülésből. Érdemes kipróbálni. Nagyobb rendezvényeken szokták mutogatni.

http://varos.blogter.hu/150137/biztonsagi_ov_szimulator