I/O Acceleration Technology

Címkék

Az új Intel chipsetek érkezésével érdemes megtanulni egy új kifejezést is: az Intel I/O Acceleration Technology-t (röviden I/OAT).

Az I/OAT lényege egy chipsetbe (Blackford, Dempsey platform, Woodcrest CPU-k) épített DMA engine, amellyel a perifériák (hálózat, diszkek), a processzor és a memória közötti "adatpingpongozást" lehet csökkenteni.

A Microsoft már tavaly bejelentette, hogy a jövőbeli szerver Windowsaiban támogatni fogja a technológiát (a Vistának része lesz, illetve a Windows 2003 szerverhez is elérhető), a Linuxnál ha minden igaz a 2.6.18-as kernelbe fog hivatalosan bekerülni, illetve a FreeBSD-hez is megírták az intelesek a szükséges támogatást.

Az Intel marketinganyagai szerint egy E7520-as chipseten futó Linux 4 Gbps hálózati forgalomnál érte el a 100% CPU kihasználtságot, míg az új Xeont és chipsetet tartalmazó gépen, az I/OAT DMA engine használatával 56%-os CPU kihasználtság mellett közel 12 Gbps-es forgalom ment át a gépen.
Ugyanennél a tesztben a Windows 2003 szerver 70%-os CPU kiterheltség mellett volt képes több, mint 12 Gbps-es forgalomra.

A megoldás számos egyéb helyen és módon is alkalmazható (pld. RAID, storage adaptereknél), egyelőre azonban a hálózati stack gyorsítása az, ami terjedni látszik.

Hozzászólások

Hasznos ez az összehasonlítgatósdi.

L: 56%, 12-
W: 70%, 12+

Miközben elvileg egy hardveres megoldásról van szó, az összehasonlításból az jön ki hogy nagyobb forgalom: nagyobb CPU - és minő meglepetés, ez OS-független. :)

A terhelési értékek kb. reálisnak tűnnek, a beérkező csomagoknál a procinak fel kell programoznia a dma vezérlőt. Az a része értelmetlen hogy miért kell külön-külön megemlíteni OS-eket, amikor (elvileg) tökmindegy hogy mi fut valahol a driver fölött öt réteggel feljebb.

Persze ettől ez még egy jó dolog, még a végén elkezdenek majd pl olyan hangkártyákat gyártani amiknek saját memóriája van, és a játékok oda feltölthetnek hangmintákat, és akkor nem terhelik majd a procit és... hmm, várjunkcsak...

Akkor sosem lattal Gravis Ultrasound PnP-t. Anno a maga 80db-s jel/zaj viszonyaval a legjobb volt a piacon ebben a kategoriaban. Abban mar volt standalone DAC/ADC, eredetileg 8 megaig lehetett ramot pakolni bele, amit nemi hekkel 16-ra lehetett boviteni. A konfigja annyi volt, hogy iwinit.exe ... Alomszep hangkartya volt, nem volt egy negyzetmeter mint az ACE, stb. Ma is van nekem belole 2db ;) Ofkorz AMD Interwave chip volt a lelke, teljes hardveres GF-1 emulacioval, annak hatranyai nelkul. Pl. GF-1 14 csatornaig birta (a 32-bol) 44kHz-et, Interwave mar 32 csatornaig kepes volt 48kHz-re. Full hardware mix, realtime megefektezte neked. De pontosabb adatokat Chain-Q tud mondani.

---
pontscho / fresh!mindworkz

Ez jó dolog, de megint azt láthatjuk, hogy jönnek a segédprocis megoldások sorban. Ez már volt régen is (sőt van mostis, scsi, hwraid, etc.), mert "gyengék" voltak a cpu-k. Aztán jött egy "csodálatos" világ, amikor mindent kezdtek a driverek szoftver részébe pakolni (lásd faxmodemek...) és hangkeltők.

Hasonlóképpen érzek én is, viszont ezt a T. tervező arcok nem így gondolták sokáig, merthogy tonnászám van cpuidő. Arra próbáltam utalni, hogy sikerült visszatérni, az egyszer már jól működő dolgokhoz. Egyébként a mindenekfeletti köcségcsökkentés oltárán áldoztak fel mindent.

Nagyon nagy hülyeség, amit írtál.

Pont fordítva van, mint ahogy Te gondolod. Az általános célú processzor mindenre jó, de semmire nem (elég) JÓ. Minden problémát meg tudsz vele oldani, de mivel semmire nincs igazán kiélezve, egy adott problémánál semmilyen hatékony trükköt nem tudsz bevetni, lévén meg van kötve a kezed.

Ezzel szemben egy célhardver (leginkább) csak az adott problémára használható. Mivel "oda" tervezték, sok olyan gyorsítási lehetőséget belepakolnak, ami miatt a feldolgozási sebessége többszörösére nő egy általános cpu-hoz képest.

A legegyszerűbb példa: a videókártyádon levő chip órajele meg sem közelíti egy több ghz-es cpu-ét, mégis több 100-szor gyorsabban fut a játék, mint ha csak a cpu-t használnád.

Lehet, hogy nem elég pontosan fogalamztam. Én nem vagyok a célprocesszorok ellen. Egyfeladatos hardvereknél egyértelmű az előnye, meg az olyan feladatoknál aminnél a mai CPU teljesítmény kevés.

Viszont van sok olyan feladata, amit izomból könnyedén képes megoldani egy mai proci. Ezért tűntek el a hw modemek, MPEG dekódoló kártyák.

Azért, mert az ár miatt igyekeznek a gyártási költségeket minél jobban lejjebb szorítani, azért még nem dobják ki a drága dolgokat. Szerinted miért kerül annyiba egy jobbfajta SCSI/SATA vezérlő, mint egy (átlagos, otthoni) gép? Pedig azokon is van raid kütyü, valahogy mégse ér fel egy komolyabb kártyával.

Persze amit lehet, azt megspórolják. De tudtommal az MPEG kártyák a P1-esekhez kellett, mert azok viszont gyengék voltak a lejátszáshoz. Megjegyzem az 1333-s Thunderbirdem se birkózik meg egy HD felbontású videókkal már (pedig nem olyan gyenge az a gép), (Igaz a 3000+-s Semptron viszi már :)

Tudtommal nem. Külön van video colorspace converter és scaler engine és külön fill texture interpolator 3d rendereléshez. Kicsit mást csinálnak ugyanis, bár tény, hogy elvileg a texture interpolator el tudja látni video scaler feladatát is. Igaz manapság egyre inkább abba az irányba mozog az ipar, hogy a GPU általános célú VLIW végrehajtóegységekből áll és a driver azokat osztja be különféle feladatokra. De AFAIK egyelőre videolejátszásnál a deblocking, deinterlacing és hasonló postprocessing feladatokra használják csak a pixel pipelineokat a grafkártyákban, a skálázást továbbra is dedikált video scaler egység végzi. Ugyanis ez a megoldás lényegesen kevesebb áramot fogyaszt. Másrészt pedig egy régóta megtervezett és bevált hardver elemet könnyebb egy az egyben átemelni egyik termékgenerációból a másikba, a drivert sem kell átírni, a régi driver video overlay része automatikusan működni fog az új hardverrel is.
---
Az ember mindig szerepet játszik. Ha másnak nem, hát saját magának.

És milyen izgi lesz, ha kiderül, hogy ebben az OS független hálózati stackben valami biztonsági hiba van...

...amit kihasználva mondjuk tetszőleges címről/re lehet DMAzni a memóriába...
---
Az ember mindig szerepet játszik. Ha másnak nem, hát saját magának.