-

Fórumok

-

Hozzászólások

Azért azok a töltőpontok még hiányoznak, nem?

A hollandiai Harderwijkban a Tesla 600kW-os V4-es töltőket telepített 2023 márciusában. A kivitelezést 1 hét alatt megcsinálták. Az más kérdés, hogy a jelenlegi modelek nem tudnak 600kW-al tölteni, de gondolom készülnek a jövőre.

https://ibb.co/kXhXH5J

 

[Ki mint vontat]

Ez is egy töltési megoldás

A vasúti, illetve városi kötöttpályás közlekedésben évszázada használják és bevált. Még aksi nélkül is működik, persze kamionos szállításnál nem oldható meg, hogy mindenhova elérjen a hálózat. Nagy tömegű és teljesítményű járművek töltésére autópályákon, illetve főutakon nagyon jó megoldás. 

Ugyanez a megoldás csak bányában

Akik nem szeretnek videózni, címszavakban:

- Nagy bányadömperek kötött pályás (megújuló, hydro) villanyról is hajtva

- Mezei dízel dömper: 34L/100km, villanyos hibrid megoldás 0,8L/100km

- Villanyos hibrid kétszer gyorsabban tud haladni ugyanazon az útszakaszon (12 km/h vs 24 km/h)

- Nem csak a dömperek, fokozatosan állítják át a többi gépet is

Persze, hogy nincs, ahogy a benzines autok elterjedese elott sem volt benzinkut. Most jelenik meg az elso olyan jarmu, ami tud 1MW-tal tolteni, miert tett volna barki barhova ilyen toltoket? Amugy meg nem is kell mindenhova, London belvarosaba remelhetoleg nem mennek be kamionnal, szoval eleg olyan helyekre telepiteni, ahol sok kamion van.

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

Melyik szállítmányozó fog ilyen járgányt venni, ha jelenleg több óra a töltés 500km-enként?
Ki lesz aki megfinanszíroz egy EUR milliárdos beruházást, - ami tud ilyen árammal tölteni - aminek a megtérülési ideje jelenleg nem becsülhető?
A nyerges legtöbbször most sem ott tankol, ahol a szgk., így a töltőhálózat szinergia csekély.

Ki lesz aki megfinanszíroz egy EUR milliárdos beruházást, - ami tud ilyen árammal tölteni - aminek a megtérülési ideje jelenleg nem becsülhető?

Szerintem a MB-nél is elment az esze jópár döntéshozónak!? De a Volvonál, a DAF-nál, és még a Scania-nál sem teljesen normálisak az illetékesek, hogy dobták az "örökigéret" üzemanyagcellát, és feltették beruházásaikat az akku-s járgányokra. Tényleg meg kellene már mondanunk nekik, hogy hülyék!

Mindezt ugy, hogy a legtobb fuvarozo cegnel a soforok kb trappban szarnak mint a lovak. Meg egy ora toltes is hatalmas uresjarat amit nem igazan lehet behozni mondjuk egy konkurens speditorceggel szemben. Amikor 81-el elozi az egyik kamion a 80-al menot az is azert van mert a masik sporol az idovel/uzemanyaggal es nem fog lassitani, hogy a masik gyorsabban megelozze...

Mennyit all a kamion rakodaskor a raktar elott?

Hany orat mehet egy seggel ha nagyobb tavolsagra megy? Hany orat kell pihennie? Megallhat csak ugy az ut szelen, vagy kiepitett kamionparkolot kell keresnie?

Mennyi egy dizelmotor es hajtaslanc TCO-ja? Hogy viszonyul ez az elektromos megoldasokhoz?

És persze kell mellé egy erőmű is! Ez az EV láz szép dolog, de exportálják a co2-t máshová. Erőművek kellenek hegyekbe (alap erőművek, de az atomerőműtől meg sokan fáznak), mert mindent nem lehet napelemmel és szélerőművel elintézni hiszen télen, ködben is szeretnénk tölteni és szél sincs mindig (még gyakrabban mert az akksinak csökken a kapacitása) és a napelem gyártása is co2-be kerül. És ezekből is szemét lesz (Európában 2025-ben körülbelül 66 000 tonna szélturbina-lapát lesz) Az elektromos hálózattokat is fejleszteni kell, hisz nem erre lettek kitalálva, méretezve.
Az a jó energia amit nem használunk el. Jó minőségű tömegközlekedés, kerékpár, azon is egyedül ül az ember mint a legtöbb autóban amit látok közlekedni.
Persze ilyenkor egy kicsit cidris.  :-)

"mellett 30 perc alatt tölthető 20-ról 80 százalékra, az átlagos töltési teljesítmény pedig 720 kW." - A "járdaszegély mellett" nem fognak a kamionosok tölteni. Arra a kamionos pihenőre (30-45 perces előírt pihenőidő) is kiváncsi lennék, ahol 20-30 kamiont mondjuk egyszerre 600kW-tal töltenek. Ez a potom 15-20MW hogy érkezik oda?

Jelenleg ezeknél a rövidtávú kiszállítást látom reálisnak, és úgy, hogy az adott fuvarozó és partnerei igencsak felkészülnek töltőkkel, akár csak 25-50kW-ossal, hogy pihenőidőben azért valami becsuroghasson. Esetleg még 1-2 kiépített távolsági útvonalon bejöhet, ahol teljes kocsirakomány megy A-ból B-be fixen, de arra meg ott a vasút.

A 70-es evek végén kezdett a vasút javára 80-20-as arányról teljesen megfordulni a fuvarozás, és mostanában ez épp fordítva van. Aztán csodálkozunk, hogy hát a károsanyag húha. Mindezt úgy, hogy irgalmatlan kiépített vasúti kapacitások voltak rendezőpályaudvarban, iparvágányban, és sokmindenben. Az iparvágányok pedig egyre inkább rohadnak...

hiszen a szállítmányozásban a futásteljesítménynek hét számjegyű értékeket kell elérnie

Kezét csókolom, ez miért megy a személyautóknál? Ha komolyan gondolnánk, hogy kevesebb szeméttel terheljük a életterünket akkor itt kellene először kapirgálni. Miért kell egy-két évente új autót venni?

Mellesleg azt gondolom, hogy az egész erőltetett elektromobilitás egy bohóckodás, kivéve ha a saját napelemedről töltöd a járgányt.

„Az összeomlás elkerülhetetlen, a katasztrófa valószínű, a kihalás lehetséges.” (Jem Bendell)

Az autokat is siman hasznaljak 15-20 evig, max. az elso tulajdonosnal van 1-2 evig.

Mondjuk itt most a fuvarozas a tema. Ott a sokkal olcsobb uzemeltetesi koltseg akkor is lehet jo, ha nem sajat napelemrol toltod. (ugy persze meg jobb)

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

A LiFePO4 kicsit meglepo, eddig a teljesitmenysurusegben verte a sima litiumokat, de arra pont kevesbe van szukseg egy kamionban, mert annyi cella van benne. Az energiasuruseg fontosabb, abban pedig gyengebb.

Bar ha itt az a nagy szam, hogy nem tarol ugyan annyit, mint a konkurens, de sokkal gyorsabban tolt (es amugy is kell par rovidebb piheno), akkor ez is lehet elony nekik.

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

Az akkumulátor tárolóképessége tíz év és pontosan 1,2 millió kilométer megtétele után sem csökken 80 százalék alá. 

 És milyen garanciát vállal, ha esetleg mégsem lesz így?

Ha tartós rendszert építesz és okos csapatot nevelsz, akkor száz kiadásban sem érheti baj; ha csak a gépekre hagyatkozol, akkor egyszer jól jársz, máskor rosszul; de ha sem a rendszer nem bírja a terhet, sem a csapat nem tanul a hibákból, akkor minden egyes kiadás kockázat.

"És milyen garanciát vállal, ha esetleg mégsem lesz így?"

2400 ciklusra elméletileg nincs gond. A LiFePo4 ~3000-re szokták számolni 20-80% közötti használattal.

"Ennek megfelelően a Mercedes azt ígéri, hogy az akkumulátor tárolóképessége tíz év és pontosan 1,2 millió kilométer megtétele után sem csökken 80 százalék alá. Az E-Actros elérhető hatótávolságát figyelembe véve ez kiemelkedően sok, 2400 teljes töltési-kisütési ciklusnak felel meg, ami körülbelül négyszer annyi, mint korábban egy elektromos autó esetében."

1,2 millió km / 2400 => 500 km/töltés
egy töltés: 1MW + 30 perc => 0,5MWh

"Az akkumulátor 600 kilowattóra kapacitása önmagában véve nem szenzációs adat."

0,5 MWh / 500 km => 0,001 MWh/km => 1kWh/km

Valahogy nem jön ki a matek.

0,5 MWh / 500 km => 0,001 MWh/km => 1kWh/km

Valahogy nem jön ki a matek.

1kWh/km -> 100kWh / 100km teljesen hihető!

Most mondjuk fogyaszt egy tgk 35l/100km a 90km/h sebességnél, az pont 5x több mint egy szgk. Egy átéagos szgk EV fogyaszt 20kWh/100km-ert 130km/h sebességnél. Az 5x szorzó teljesen reális.

Nem vonatozom szélárnyékban mert azt bünteti a rendőr, illetve nem szeretném sem magam sem a járművet összetörni.

Tisztességes követési távolságot tartottam mindíg.

 

Az út körülbelül 40/60 arányban emelkedő (néhol 4-6%), illetve kvázi vízszintes útból állt.

A trükk az, hogy a kamion "csak" 84km/h gyorsan megy, hiába taposom a pedált és gyárilag beállított "ECOnomy" üzemmódban hajtottam végig, (ráértem) és mivel az autópálya jelentős részén három forgalmi sáv van, így igazából nem tartottam fel érdemben senkit.

Azóta jártam ugyanazon az útvonalon, de nem sikerült megismételni ezt a fogyasztást. Az legutóbbi kísérletem már 22.5 L/100km volt. Körülbelül hasonló súllyal.

Nagyjából ugyanolyan súlyú rakományt hordok, mivel egy ital nagykereskedelmi cégnél dolgozom.

Ezen kinyilik mar az ajto? Vagy felaras lesz?

Már megint egy EV post ...

trey @ gépház

500 km egy töltéssel egy kamionnál? Az elég karcsúnak tűnik és itt most a hatótáv para/töltési idő mellett az üzlet is bejön, mint tényező. 

Nekem nem tűnik életképesnek, de persze, csinálják. 

A GLS már jó ideje váltott villanyfurgonokra, az egész jól bevált az üzleti modell miatt. De nem tartom reálisnak, hogy egy komplett flottát le fognak cserélni villanyra. 

Azért ne gondold, hogy a kamionos nem többet áll mint megy. Nálunk kamionosok rendre a cégnél töltik pihenőidejüket. Kimegyek az ipari park parkolójába, biztos hogy áll itt 15-20 lefüggönyözött vontató. Egyszer mondta egy sofőr országúton soha nem áll meg, mert kirabolják.

Ott töltik, ahol szól a tacho, hogy van félórád helyet találni. Ha sikerül az ipari park parkolója, akkor jó, ha nem, akkor keres mást. 4,5 óra után (nem nálunk*) már keményen büntetnek. (akár percekért is).

*Nálunk nagyon ritka a tacho ellenőrzés. Menj fel a 8-asra, a legtöbb kamion 85-90 -el megy pedig nem szabadna. De tudják, hogy minimális a lebukási esély.

GLS ott váltott, ahol egyértelműen jó. A terítő furgonokban. Egymillió megállás, kis átlagsebesség, kevés km. Senki nem (én legalábbis nem) mondta, hogy erre hülyeség.

Teherautóknál én először a kukásautókba tenném.

Valójában nem bánom, ha minden kamionost 4 óránként kiparancsolnak az utakról.
A múlt héten a Hungária-Kerepesi kereszteződésben a kamionsofór VIRSLIT GRILLEZETT mögöttem, amíg a pirosra vártunk.

Szerkesztve: 2023. 10. 12., cs – 09:47

Az 1MW-ot kicsit ízlelgetni meg szokni kell még. 230V esetén ez több mint 4000A lenne. 250 átlagos háztartás csúcsteljesítménye (16A-rel számoltam). Benéztem valamit, vagy ez komoly?

Az EU standard CCS DC gyorstöltő csatlakozó 500A-t és 1000V-ot bír ki, de a gyakorlatban 1000V-os akkurendszer nincs a piacon, ehelyett 400 vagy 800V-os megoldások vannak, tehát 200-400 kW elméleti maximum töltési sebesség érhető el rajta.

Az 1MW határozottan nem megy át CCS-en, de nem is annyira extrémen lépi túl, elméletben nyilván megugorható egy 1200-1300A-es csatlakozó, ha máshogy nem hát 3x annyi fizikai pinnel. Nem lennék meglepve ha jelenleg az 1MW ennek mintájára 3 vagy 4 db CCS kábel pedugásával lenne elérhető techdemo szinten.

Nem lennék meglepve ha jelenleg az 1MW ennek mintájára 3 vagy 4 db CCS kábel pedugásával lenne elérhető techdemo szinten.

Hacsak nem emlékszem rosszul, azt olvastam, hogy a Tesla kamionját egyszerre 2 Tesla Superchargerrel lehet tölteni. Gondolom ugyanígy gondolták ezt végig, mint te, csak az lett a vége, hogy ez nem csak techdemonak, hanem normális mindennapi megoldásnak is megfelel.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Toldozgatják, foltozgatják az egészet, mikor az egész rendszer nem jó így, mert pazarló... (már most se). Spanyolból hozzuk a paradicsomot, világ másik feléről az ananászt, stb.

Europában keresztül kasul mennek a kamionok sok ezer km-eket, ahelyett, hogy (persze rendesen megcsinalva) felpakolnák konténer irányvonatra, és közuton csak az utolsó szakaszon kéne vinni. oké, az is kéne, hogy ne legyen elvárás, hogy Kínából 2 nap alatt érjen ide a csomag...

Kicsit le kéne lassítani és átgondolni a dolgokat, aztán a problémák nagy része nem is lenne valódi probléma.

Mar a foldmuveles is az volt kb. 10000 eve (meg az allattenyesztes), azzal, hogy nem te mesz a vadaszo-gyujtogeto eletmododdal a kaja utan, hanem megoldod, hogy ott legyen. Szerintem nincs semmi baj a termeszet ilyen jellegu meghackelesevel.

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

A baj ott kezdodik, hogy az elelmiszerek nagy resze silany minosegu mert eretlenul leszedik es utkozben megerik aka elkezd rohadni (manapsag sokan nem tudjak megkulonboztetni a finom gyumolcsot az import szaroktol mert meg nem ettek igazit :D ) aztan jol bepermetezik, hogy ne egye meg semmi utkozben. Amitol behalok az a ripe at home. Persze otthonero /o\

Akkor csak egyed a friss decemberi paradicsomot (ha te szereted a tégla színű, íztelen valamit), meg paprikát. Télen is lehet zöldséghez gyümölcshöz jutni. Pl. a savanyítást már rég feltalálták (pl. egy jó káposzta saláta szerintem egészségesebb, mint a marokkói paprika).. Gyümölcsöt is  tudtak tárolni.

Máskor sírtok a föld jövőjéért. Ilyenkor meg nincs azzal baj, ha a kajád minden összetevőjét legalább 5 ezer km-t megutaztatják, mielőtt megeszed.

Az almákat egyébként pont nem kell utaztatni messziről. A disztribútor egyszerűen beteszi nagy hűtőgépekbe a frissen leszedett almát amikor szezonja van, és egész évben ezekből tudja a boltokba kiszállítani az almát.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Ráadásul ez az erőltetett "egyél gyümölcsöt meg zöldséget mert abban van a vitamin" is egy nagy zsákutca. Minden nap legyen friss (ettől a szótól már eleve kivagyok) gyümölcs és zöldség az étrendedben.

Tízezer éve mikor ősszel véget ért a szezon, akkor tavaszig, tehát októbertől - áprilisig miféle zöldséget és gyümölcsöt evett az ember? Semmilyet. Húst evet hússal és kész. És nem csak túléltük!

A mostani spanyol paradicsomban megnézném mennyi "vitamin" van egy igazi otthoni paradicsomhoz képest. Miközben fizetsz érte 1000 ft-ot és annyit ér mint egy darab száradt paprikavég :)

Az éjszakai pihenőben töltsön tele. Ennyi az elvárás. 

De nem inkább a BYD (BenzYouDie! ;D) vagy valamelyik másik csájnéz? ;)

Szerkesztve: 2023. 10. 29., v – 13:15

Ismerek több fuvarozó céget, akiknek a telepe külterületen van. Mint olyan, jelenleg épp szennyvíznek és vezetékes víznek is nagyon örülnének, meg vezetékes internetnek is. Évek óta küzdenek az önkormányzatokkal és a közmű szolgáltatókkal.
Már most is elég sok kritériumnak kell megfelelniük, gondolom ilyen lehetőségek mellett csak úgy szaladnak e-traktorra cserélni a nemrég beszerzett "alig" futott flottát, hogy utána már az árammal is problémáik legyenek... :P Nagyjából ennyit arról, hogy kis hazánk hol is tart a valóságban... :/

Ismerek több fuvarozó céget, akiknek a telepe külterületen van. Mint olyan, jelenleg épp szennyvíznek és vezetékes víznek is nagyon örülnének, meg vezetékes internetnek is.

Gondolom áramuk azért van és 22kV-on csatlakoznak, ezért hagytad ki listádból. A fentiek közül az internetet nem megoldhatatlan, mert minden KF oszlopokon a felső vezetékben benne van az MVM optikája. Csak elhatározás és megállapodás kérdése, hogy szolgáltatnak e nekik. A másik kettőt talán a legnehezebb megoldani.

A fentiek közül az internetet nem megoldhatatlan, mert minden KF oszlopokon a felső vezetékben benne van az MVM optikája. Csak elhatározás és megállapodás kérdése, hogy szolgáltatnak e nekik.

Bar jellemzoen tenyleg a viz/szennyviz a legproblemasabb, de ezzel most felkeltetted az erdeklodesemet! Van ahol pusztan azert van helyi szerver, mert az ezer eves Invitel ADSL rendelkezesre allasa nem lett jobb az evek mulasaval, sot... Szoval az MVM ezt nem csak azokban a jarasokban epitette ki, ahol a SZIP projektre sikeresen palyaztak? Van KF, sot akar meg sajat trafo(haz) is a telepen belul, lehet utana erdeklodom, koszi a tippet.

Van KF, sot akar meg sajat trafo(haz) is a telepen belul, lehet utana erdeklodom, koszi a tippet.

Szerintem esélytelen. Úgy tudom az MVM Net nem szerződik csak villamos iaprági ügyfelekkel, és kormányzati szervekkel. De hajrá, talán sikerülhet.

Mese. A dízelt soha a büdös életben nem fogja semmi sem kiváltani, hiába próbálkoznak.

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Amiről te beszélsz az más és már régóta létezik (főleg vasúton). Itt a tiszta elektromos hajtásról van szó, nem erről. Tengeren ha jól tudom akkor a motor még mindig a propellert hajtja. Általában a nagy hajókba több motort építenek. Van 1-2 darab ami a hajó mozgását biztosítja és még 1-2-3-4 kisebb, ami áramot termel, a szivattyúkat hajtja esetleg manőverezéshez használják.

Dízel-elektromos hajtás előnye az, hogy egy hangyafinggal jobb hatásfokot lehet elérni meg kiesik a váltó és egy tucat más alkatrész, ami a mozgást a motortól a kerékig továbbítja (így olcsóbb és könnyebb). Ezeket egy kábel és a kerékagyba épített motor helyettesíti. Kis autónál nem alkalmazzák, mert megnő a rugózó tömeg de pl. vasúton ez hanyagolható.

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Tengeren ha jól tudom akkor a motor még mindig a propellert hajtja.

Ez az ami nem így van. Márcsak azért is mert több hajócsavar is van.

Dízel-elektromos hajtás előnye az, hogy egy hangyafinggal jobb hatásfokot lehet elérni meg kiesik a váltó és egy tucat más alkatrész, ami a mozgást a motortól a kerékig továbbítja (így olcsóbb és könnyebb).

Meg csak mellékesen pontosabb nyomaték és fordulatszám szabályozás, nagy nyomaték már indításnál is. De mindez elhanyagolható, mert a Dízel annyira cool... De csak egy szűk fordulatszám tartományban. Nem mellékesen áram az mindenhova kell. Még a IT switchekbe sem építenek dízel motort... Aztán az anyahajókban még nem is dízelmotor az energiaforrás.

Egy valamit kell elfogadni a villamos hajtás műszaki paraméterekben sokkal optimálisabb közlekedési eszközökbe mint a dízel vagy benzines. Amit az ICE-kben 150 éva alatt nem tudtak megoldani, a nyomatékváltó+kuplung+önindító elhagyása, az alacsony hatásfok, magas emisszió. Csak taknyolás történt érdemi fejlődés nélkül. Egy mai átlagos ICE-nek 1.6l/100km fogyasztással kéne üzemelnie ha azonos hatásfon működne egy EV-vel. 

Ez az ami nem így van. Márcsak azért is mert több hajócsavar is van.

Általában csak cruise shipek-nél (na ennek mi lehet a magyar neve??? sétahajó???) alkalmazzák a dízel-elektromos hajtást, a többi hagyományos.

Egy valamit kell elfogadni a villamos hajtás műszaki paraméterekben sokkal optimálisabb közlekedési eszközökbe mint a dízel vagy benzines.

Mind lehet, amíg nincs megoldás az áram tárolására addig az elektromos hajtás csak egy nedves álom marad. Pl. ma nagy szél (25-30 km/h) minden szélerőmű állt itt a  környéken, vasárnap lévén az áram nem kellett senkinek. Ha már haszonjárművek... kíváncsi lennék egy akkus traktor hány hektárt szántana fel egy töltéssel...

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.