"Az olcsó töltikézés vége"

Fórumok

[...]

Vegyünk egy példát. A hazánkban közkedvelt alap Tesla Model 3 RWD tulajdonosa a nettó 57,5 kWh kapacitású autó akkumulátorát eddig 2185 Ft-ból (38 Ft/kWh-val számolva) töltötte fel nulláról száz százalékra. A jövőben, amennyiben azt feltételezzük, hogy az átlagosnak kikiáltott havi 210 kWh fogyasztást (7750 ft/hó) már töltés nélkül is eleve túllépi egy-egy renitens, dőzsölő túlfogyasztó, minden egyes autóba töltött kilowattóra energiáért kb. 250 forintot kell majd fizetni. A pontos árat még ugyan nem tudni előre, de már a tippelt szám alapján is 14 ezer forint fölé rúg majd ugyanazon akkumulátor feltöltése.

A példában említett Tesla átlagfogyasztása 15 kWh/100 km. Forintra átszámolva ez azt jelenti, hogy most még cirka 600 forintból úszunk meg egy 100 kilométeres utazást. A jövőben, amennyiben otthoni hálózatról töltünk a jósolt 250 forintos mannával, ez közel 4000 forintot jelent majd. A jelenleg még hatósági áras üzemanyagokkal számolva ebből az összegből 8,3 liter üzemanyagot vásárolhatunk, ami a 240 lóerős dízel Passat 8 literes átlagfogyasztásával megegyező értéket jelent.

[...]

Link: https://totalcar.hu/magazin/velemeny/2022/07/14/olcso-toltikezes-vege/

Hozzászólások

Szerkesztve: 2022. 07. 20., sze – 07:26

1 tank benzin meg jelenleg kb 20-22.000, ártámogatás nélkül 37.000.

A vellanyautó lassan csak akkor éri meg, ha tudod napelemről tölteni. 

És az a fránya napelem télen pl. sokkal kevesebbet fog termelni a fényviszonyok miatt. Továbbá, ha nekem otthon vannak napelemeim, de eljárok dolgozni az irodába, akkor kb. mire hazaérek, már sötét(edés) van, mikor elmentem, akkor is sötét (hajnalodás) volt, tölteni nem (sokat) fogok. De még nyáron is, ha bejön némi felhősödés, akkor a napelem által termelt energia úgy zuhan le a tizedére, hogy öröm nézni, azzal pedig egy nagy akkut feltölteni sokáig tart.

Szóval ma még a villanyautó mellé nem árt megbízható, hálózati áram is.

(...és mindjárt írnak, akik télen is meg tudják oldani pusztán napelemről :D)

Szerkesztve: 2022. 07. 20., sze – 12:32

Tehát hatósági áras benzinnel tud annyit egy Passat menni, mint egy piaci árú árammal menő Tesla (ugyanannyiba került 100 km).

És nem hatósági áras benzinnel mi a helyzet? Akkor a piaci árú áramnak megint van egy közel kétszeres előnye.

Azaz a benzin csak akkor versenyképes, ha valaki más fizeti ki az árát / ártámogatás van rajta.

2018 januárban vettem új autót, valami 5 miska köré “alkudtuk” (mivel sokkal inkább el akarták adni nekünk, mint amennyire mi meg akartuk venni). 

Azóta van nálam, és eddig (drága) gyári VAG szervizben minden kötelező és opcionális gyári szarral + az asszisztenciákkal együtt bruttó 400e Ft körül van. Más szervizben nem járt, én sem mókoltam vele olcsójánosként. Ha az egy évvel ezelőtti brutális jégkár javításának bruttó 2 miska Casco-kalkulált 200e önrészét is hozzáadom, akkor is 600e. 3-4 év múlva eladom. Minek kellene történnie, hogy az 5 miska ár elenyésző legyen? Le kelljen égnie, a mellette álló házat is felgyújtva, biztosítás nélkül minden kárt általam fizetve? El nem tudom gondolni. Alapból 20 éves korára sem fogja elérni az 5m felét sem a szervize, pedig akkor már lesz új turbója és kettőstömegűje, meg az apja fasza is.

Vortex Rikers NC114-85EKLS

"Azaz a benzin csak akkor versenyképes, ha valaki más fizeti ki az árát / ártámogatás van rajta."

Azaz a villanyon még nincs üzemanyagokra bevezetett jövedéki adó, így a közel kétszeres előny némileg kisebb. Másrészt a benzinesnek meg megvásárláskor van némi árelőnye, amit az üzemanyag árelőnyével idővel dolgoz le az EV.

Az eredmény meg hasonlóan a napelemekhez az, hogy hány év alatt térül meg annak, aki pénzügyi szempotok alapján választ.

A hírek alapján (különböző iparági fejesek, szakértők) az EV árának még csökkenie kellene, hogy széles vásárlói rétegnek alternatívát jelentsen. Ha nincs árcsökkenés, akkor az alternatív járművek költségét kell növelni (adóemelés) vagy a hozzáférést csökkenteni (betiltás).

Ez a beetetés része. 
MOL-on töltöttem, majd a töltéssel járt olyan kupon, hogy talán 500-600 Ft-ból meg tudtam venni a hotdogot és a 0,5-s üdítőt. Hümögött is a dolgozó, hogy még olcsóbb közlekedni is, meg még ilyen kupon is van, hogy fele alatt kapok kaját is... Mondtam neki, nyugodjon meg, ez még most a beetetés csak. 

Szerintem az alábbiak lesznek:
- Már most vannak városok, ahol csak a tisztán elektromos parkolhat ingyen. (Pécs, Miskolc, Siófok, ...)
- Hibridtől elveszik a zöld rendszámot, vele együtt a parkolást és egyebeket.
- Cégautó adó, teljesítményadó (súlyadó) és egyéb adókedvezményt megvonják az elektromostól is
- Megtett km alapon adót szabnak ki az elektromosra. Ezt műszaki vizsgakor állapítják meg. Így majd mindegy, hogy miről töltöd. 

Jelenleg nincs annyi csak tisztán elektromos, hogyha megvonnák a kedvezményeket akkor érnének el vele valamit. Vagyis elérnék azt, hogy aki eddig billegett az egyértelműen nem elektromos felé billenne.
Aki pedig csak a meglévő kedvezményekért veszi az elektromosat az meg is érdemli amikor megszivatják.
Én azért vettem, mert napi szinten sok rövid utat kell megtennem vidéken, városok között. A napi 100km általában elég, sőtt sok is. Viszont ugyanezt egy dízellel, indítgatva, leállítva, turbó, hideg motor, meleg motor... na azt váltottam ki vele. Még ha azonos áron is fogom tölteni mintha benzines lenne, akkor is jobban jövök ki vele.

vendégség

- Kicsit fel tehetem a töltődre a telefonomat?

- NEM!!!

250 ígért helyett 70,1. Így azért cseppet más a matek.

Számoljuk hozzá hogy a 150kwh/100km erősen autópályával súlyozott átlag környéke lehet. Saját példámból városban ügyesen vitorlázva, odafigyelve a vezetésre és a forgalmat nem feltartva simán 10kwh/100km-re kihozható, hypermilerbe 10 alá is tolható a forgalom különösebb megzavarása nélkül.

Ettől függetlenül amúgy akármekkora felháborodás van ellene, szerintem ez most nagyon jól van kezelve a jelenlegi állapotokhoz képest. Mondjuk kampányt építeni rá erősen mellélövés volt, folyamatosan szoktatni kellett volna a lakosságot az egyre emelkedő árakhoz és nem egy hirtelen vágással eléjük rakni a valóságot.

Amúgy arról valaki tud hogy ez a 70,1/túlfogyasztott 210kwh feletti huf hogy jött ki? Ez még továbbra is piaci ár alatt van, de jóval barátságosabb mint a 250-es első hasracsapós.

Ha az én véleményem számítana (nem fog) akkor én sávosan határoznám meg a dolgot. 210 alatt vagy? Akkor kapod rezsicsökkentett áron. 300-ig beleférsz? Itt is legyen csökkentett az érték, de már jóval kevesebb legyen az állami támogatás. 400-ig még kevesebb támogatás és így tovább. Sőt, a brutális túlfogyasztásra még büntetőadót is tennék. Nem lennék népszerű valószínűleg de hosszútávon mindenképpen ez lenne a működő megoldás, legalábbis lakossági oldalon egészen biztosan.

Mindemellett lehetne támogatni a házak szigetelését, régi sokat zabáló háztartási eszközök cseréjét, fűtések felújítását, stb.

17-18kWh/100km-el számolnak általában BEV esetén, vegyes használatban ezt tartja is, csak városi használat esetén tényleg le lehet menni 10kW környékére típustól függően.

Amúgy ha a gázt is mellé teszed, akkor látható, hogy nagyon befostak az 100%-ban elektromos rendszerekre (fűtés, autó, stb..) átállóktól, akik jellemzően a módosabb réteg. H tarifa pl. fűtési szezonban nem lesz beleszámolva a rezsiökkentett keretbe. Ehhez képest a gáznál a belengetett 910Ft-ból csak 745Ft lett (/m3), gondolom így nagyobb mozgásterük lett az áramra.

Lényeg a lényeg: ezen a héten harmad árra jön ki kb. a BEV töltikézése az ársapkás üzemanyagárakhoz képest. Városi használat esetén meg akár a hatoda is lehet. De nem érdemes szerintem további kijelentéseket tenni, vagy mindig jelezni kell, hogy ja, amúgy a következő 1-2 hónapra gondoltam ám csak. Majd 5 év múlva lehet átlagolni :)

Akkor most mi lett vegul? A panellakoknak vegul tovabbra is olcsobb marad az EV tankolasa Magyarorszagon?

De Magyarorszagrol volt szo. Ott van arsapka meg rezsicsokkentes. :)

Amugy azert panellakozok, mert ugye itt hupon is megtudtuk, hogy panelhazba nem jo az EV es nem is lesz soha. Nem mintha barmilyen uj autora futna vagy akar szuksege lenne annak, aki ilyen helyen lakik.

Kerteshazban meg van napelem vagy legalabb lehet, ha meg nincs. Tehat ott ingyenesen biztosithato lenne a toltes legalabb a napi ingazas fedezesere, ha a munkahelyen nincs tolto vagy szabad konnektor :D

Gondolom, ahogy Monte Carlo-ban, mindenhol városa válogatja, hogy milyen autók állnak a panelok mellett. Itt kurva sok Audi áll pl. mert kurva sokan dolgoznak az Audiban. Nem lehet általánosítani. Ugyan én jelenleg nem panelben lakom, de van panellakásom nem is egy. Garázs is van hozzá, pont a lakás alatt, ami fűtött és saját villanyórája van.

Ráadásul, bármikor vehetnék egy vadonatúj Tesla-t a garázsba, készpénzre, mert futná rá. Most akkor mi a helyzet? :D

trey @ gépház

Vannak 10+ emeletes gettó panelek, meg vannak 3 emeletes 10 lakásos inkább társasház jellegű panelek is. Felénk az utóbbiból van több. Áruk kb. annyi, amiből 20 kilométeres körzetben két kisebb házat is lehet venni. Ezekhez van központi fűtött és saját villanyórás garázs (nem, nem beálló, nem terem"garázs", hanem garázs). Olyan garázs, ami sok családi házhoz nincs :D

trey @ gépház