"Thank you, Valve"

Valve has been doing a lot of work for the past couple of years to improve the gaming experience on Linux-based operating systems. Their SteamOS is based on Arch Linux, and it’s nice, but not as nice as their latest effort for the incoming Steam Deck.

I’ve been following the updates since day 1, but somehow I’ve missed a lot more since the new hardware they are releasing is the fruit of the work they have put into Linux support.

I’ve been gaming since I was a kid, and I’ve been trying to game on Linux using an infinite amount of methods like Winetricks, Lutris, PlayOnLinux, among others. I can’t count the number of times I had to do a fresh reinstall because I messed up with my system, recalling this when I was 16 years old and my Linux knowledge was comparable to a script kiddie.

Teljes írás itt.

Hozzászólások

Szerkesztve: 2022. 02. 07., h – 16:34

A Half-Life 3 bezzeg még sehol sincs...

Ja, azért kár, meg hogy a meglévő Half-Life, egyéb Source-motoros játékaiknak (CS, L4D, stb.) nem adják ki a forráskódját, vagy nem adnak ki belőle 64 bites verziót. De ne legyünk telhetetlenek, mert a linuxos gamingért tényleg nagyon sokat tesznek. Igazából nem csak a gaming oldalon, hanem az egész DXVK-val, meg Wine/Proton reszeléssel az egész windowsos emulációért, amiből játéknak nem minősülő szoftverek is profitálnak, meg a ReactOS projektje is. Meg isten áldja a Microsoftot, mikor a Win8 store-os időkben megszopatta a Valve-ot, aki így elkezdte a Linuxot támogatni.

Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”

Így van, nem kell hozzá külön 32 bites libeket is betárazni és futtatni a 64 bitesek mellett. Plusz a futási teljesítménynek is jót tehet, igaz az a nyereség marginális, de akkor is ott van. Ha már natív linuxos játékokról beszélünk, akkor legyen megcsinálva rendesen. Na, mindegy, nem akarok telhetetlen lenni, meg azt is figyelembe veszem, hogy ezek közül a játékok közül a windowsos verzió is épp úgy 32 biten rekedt.

Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”

Így videón jól néz ki, de el nem tudom képzelni, hogy tud ez működni. Nagyon aktuális a dolog, mert éppen a vége felé járok VR-ban, és szerintem ez egy játéktörténelmi mérföldkő (személy szerint nekem a legnagyobb játékélmény amit valaha átéltem, ide értve a teljes pályafutásomat a c64 óta).

Viszont az egész a VR-ra van kihegyezve, a legutolsó pixel is arról szól, hogy "benne vagy" a játékban, erre épít, ezt szolgálja ki, ezt faragták "pénz nem számít" alapon aprólékosan a lehető legtökéletesebbre. A harc mechanikája is úgy van kialakítva, hogy figyelembe veszi a fizikai korlátaid (használod a teljes tested, kezeid, lábaid, fordulsz, lépsz, stb..), ennek megfelelő mennyiségű ellenfél jön egyszerre. Azaz nagyon kevés. Hiszen nincs időd, fizikai lehetőséged, nem az egeret rántod egyik célpontról a másikra. Fedezéket is úgy keresel, hogy a valóságban a nappalid közepén kuporogsz, és óvatosan próbálsz kilesni valamilyen tereptárgy mögül, amit a VR-ban látsz. Valamint a fegyvereket is ugyanúgy kell kezelni, ahogy a valóságban: tár kiejt, új tár a hátizsákból elővesz, berak, csőre tölt, céloz, stb.. Harc közben is persze, szóval nincs R nyomogatás.

2D kijelzőn, egérrel szerintem ez dög unalmas lehet, közel nulla kihívással. Azt mondjuk nem tudom, hogy hackeltek e bele plusz mobokat, vagy plusz hp-t a meglevőknek, úgy talán kevésbé unalmas, de nem hinném hogy sokat ki lehet belőle hozni.

A másik a fizika: rengeteg hangulatelem épül arra, hogy a kezeddel pakolgatod a tárgyakat, hordókat, húzogatod ki a fiókokat, emelgeted fel a dobozokat, vagy akár egy párnát egy ágyról, hátha van alatta valami loot... Két példa amivel engem kilóra megvett az első pár órában:

- Ügyesen vezet fel az elején, nincsenek ellenfelek, viszont egyre inkább érezni, hogy elkerülhetetlen az első találkozás. És mi más lenne az első, mint egy rohadék headcrab? :) Ezen a ponton már kellő képpen tele volt a gatya, úgyhogy nem volt kedvem kipróbálni, hogy milyen az ha kifogy az a pár lőszerem ami volt, vagy hogy ha nem ugrok félre (a valóságban is!) akkor hogy fog kinézni ha a rám ugrik. Ezért kerestem egy vödröt, a fejemre húztam, és átfutottam a kis genya előtt, alul volt rés, ott lestem ki. Hallottam ahogy koppant, de sebzést nem kaptam :)

- Egy ponton megjelentek a gránátok, és rengeteggel halmozott el a játék, hogy azon az adott pályarészen tudjam kedvemre próbálgatni. Viszont csak 3db-ot lehet maximum magunkkal vinni, ebből az egyiket úgy, hogy folyamatosan szorítjuk a bal (amúgy alapvetően üres) kezünkben. Kicsesztem vele, kerestem egy nagy dobozt, megpakoltam gránátokkal, és a fene tudja meddig cipeltem. Simán "átment" a chapter váltásokon is. Ha jött valami, akkor csak letérdeltem a doboz mellé, és szórtam az áldást :)

Ezek nyilván monitoron soha nem fognak átjönni. Szerintem ha valakit csak a sztori miatt érdekel, az azzal is jobban jár, ha valamelyik normálisabb streamer végigjátszását megnézni YT-n vagy Twitchen.

Igen, talán előbb kellett volna a 3-al kijönni, és utána megcsinálni az Alyx-et, nagy a felháborodás azóta is. Én nem szólok egy szót sem (a fenti commentemből nyilván látható, hogy mennyire örülök neki), de maximálisan megértem a másik tábort.

Nekem egy Quest2-őm van, kb. ennyi az ára, igen, Amazonról valamivel olcsóbb (130-140). A legjobb játékélmény talán ez adja egyébként. Néztem pár videót ahol Indexel nyomják, de szerintem minden előnyével együtt is megveri a Q2 kábelmentessége. Ők pl. az analóg karokkal fordulnak, egy helyben állnak a kábeles headset matt. Q2-vel Air Link módban viszont lehet vetődni, mászkálni, forogni, négykézláb mászni a szellőzőrendszerben adott esetben, szerintem nagyobb élmény.

féltek szerintem az elvárásoktól, mert tudták hogy ízekre szedik őket ha elcseszik. ezért ugrottak inkább a VR-ba, sokat nem veszítettek volna ha megbukik.
arról nem is beszélve hogy az assetek nagyrésze már megvolt az eddigi részekből!:D
Ahogy Stöki mondta "használjátok az asseteket!"

Én is végignyomtam VR-ban az Alyx-et, eszméletlen jó élmény volt. Minden VR játéknak ezt a szintet kellene megütnie!

Én nem vagyok az a terminátor típus, inkább lesből támadok. Mindig kerestem a helyeken olyan pontot, ahol fedezékben lehetek. De elnézve a játékdesignt, épít is erre. Volt pár rész amit nagyon élveztem: jöttek a katonák én meg egy betonból öntött útzár mögött térdeltem lehúzott fejjel, hogy ne találjanak el. Amikor ép nem lőttek, akkor feljebb húzódtam, hogy lássam őket és én lőttem. Aztán megint ők lőttek én meg lebuktam. Néha egy-egy gránátot is kihajítottam. Tisztára úgy éreztem magam mint egy akciófilmben! :)
Valóságban asszony meg röhögött, hogy mit térdelek, meg kúszok a szobában padlón :D
Nekem is Quest 2-öm van, és nagyon jó, hogy nem vagyok odakábelezve sehova, nem kellenek külön szenzorok. Felveszem és már mehet is a móka. 

Monitoron játszva dög unalom lehet. Bármelyik FPS játék jobb lehet ennél monitoron. Ez VR-ra lett kihegyezeve, ezt el kell fogadni. 

Velem még sok óra játék után is megtörtént az, hogy le akartam venni a hmd-t valamiért (orrfújás, telefon, akármi), és letettem a controllereket egy a játékban levő asztalra, vagy párkányra, vagy akármire, a valóságban meg koppantak a földön :) Szóval eléggé be tud rántani, már-már ijesztő módon. Engem az ilyesmi hidegen szokott hagyni, de ez volt az a játék, aminél nagyon gyorsan rájöttem, hogy késő esete, alvás előtt erősen kerülendő :)

Ma jön amúgy az endgame, nagyon gondolkodok rajta, hogy telepítek ki átmenetileg egy wifi AP-t a garázsba, és ott fejezem be (kb. ~40m2 szabad hely). Hogy utána mi lesz, azt viszont nem tudom, ennek még csak a közelében sincs semmilyen más játék :( Szóval valahogy majd vissza kell rázódni, és elfogadni, hogy mostanában hasonló élmény nem lesz.

Nekem a Walking Dead: Saints & Sinners is tetszett.

Jók a helyszínek, a harcrendszer és bár nem HL szintű a grafika, azért elég kellemes, helyenként parázós is.
Mindenféle tárgyakkal lehet gyilkolni a járkálókat és elég sok küldetés is van. Szóval viszonylag hosszú a játék. 
Van crafting rendszer, amihez gyűjtögetni kell, de meglehet lenni nélküle is.

Ha a sorozat tetszik, akkor ez is fog. De nem kötelező látni hozzá. 
Én nagy TWD rajongó vagyok, úgyhogy én nagyon éltem a játékot! :)

Szerkesztve: 2022. 02. 07., h – 20:20

A Steam Deck lesz az áttörés :) Listán is vagyok. Alig várom, hogy a kezemben tartsam. Persze már gépen is tolnám ha a VGA karimat nem adom a fiamnak. A mostanival semmi értelmes új game nem fut. De úgy döntöttem amíg nem lesz normális árú VGA nem veszek.

Szerkesztve: 2022. 02. 08., k – 15:09

Boomeres leszek: 2021 nyara óta "van" steam deck, azóta lehet érte pénzt fizetni.

Terméket megkapni nem.

Mai napon a weboldalon: "Expected order availability: After Q2 2022 "

Tudom-tudom, ez ma már szinte standard (vagyis az hogy előre beszedjük a pénzt és addig levegőt árulunk). Sajnos.

Ezek ellenére azért szurkolok nekik, mint régi PC/Linux user aki kicsit néha játszik jó sok éve, tetszetős a cucc.

Február végén van a hivatalos rajt. Ezt, amit írtál, arra értik, hogy most teljesen kifogytak, rajtolni annyi darabbal tudnak, ami máris elő van rendelve, ezért új rendeléseket nem vesznek fel, majd csak az említett időponttól lehet újra nekifutni.

Egyébként meg nem kell hozzá Steam Deck, ha játszani akarsz, akkor bármilyen gépen tudsz (ami eléri egy modern 4 magos Ryzen znver2 APU-s laptop szintjét, vagy a CPU és a lehetőleg AMD dedikált GPU legalább hasonló erőben van asztali gépnél) felteszel egy Arch-szárzamékot (akár még a SteamOS is elérhető lesz), feltelepíted a Steam-et, bekapcsolod a Protont rajta, és épp úgy tudsz játszani. A különbség, hogy nem tudsz kézi konzolként rámarkolni az egészre.

Egyébként meg nekem az a félelmem, hogy a Steam Deck nem sokban fogja a Linux gaminget előretolni a hivatalos rajt után. Nem azért, mert rossz lenne, hanem ellenkezőleg, túl jó, túl nyitott hardver, lényegében egy laptop belső van benne, a vásárlóknak meg az első napon az lesz az első, hogy ledúrják róla a Linuxot, feltesznek Win10-et, és játszanak vele azon, még több fps-sel.

Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”

Na, akkor meg nem is vagy a Deck közönsége, sokkal erősebb ez a mostani géped (ez 1080p-re is simán jó, míg a Steam Decknek 720p a szintje számítási erőben is), épp úgy tudod a Valve által kiharcolt előnyöket használni rajta. Annyi, hogy Deck kisebb, könnyebb, levegőben markolható, míg laptoppal max. asztalnál ülve meg ölben tudsz játszani. Esetleg a Geforce-nak hátránya egy kicsit, hogy túl friss kernelt nem használhatsz hozzá, meg a Wayland, Proton, DXVK kicsit kevésbé szereti, de teljesen jól abszolválható vele a Linux gaming.

Én már 41 vagyok, valahogy elkezdtem a játékokat nem annyira élvezni. Gondolom ha későn is, de kinőttem belőle. Azért játszogatok, de messze nem köt le annyira, mint fiatalabb koromban. Ráadásul nálam is van két olyan gép (linuxos laptop és windowsos gaming desktop), ami vagy hozza, vagy meghaladja a Deck szintjét, így én nem vennék, pénzkidobás lenne.

Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”

Én sem kapok fizetéselőleget, csak miután elvégeztem a munkámat és a szerződés szerint ideje van. Mondjuk ez a 4 euró még egy olyan alacsony összeg, amit már elfogadhatóbbnak érzek, legalább nem kell beadni az egész lóvét előre.