30 kg dinamittal robbantotta fel Tesla-ját a férfi, mert sokallta az akkucsere árát

A Világgazdaság számolt be róla, hogy egy fiatal finn férfi, Tuomas Katainen, felrobbantotta Tesláját, amiért túl magasnak találta az akkumulátorcsere költségeit.

A férfit az dühítette fel, hogy húszezer eurót, azaz több mint 7,3 millió forintot kellett volna fizetnie az autó szerelésért. Demonstrációja jeléül 30 kilogramm dinamitot használt az akcióhoz, amelyről egy kisfilm is készült.

Amikor megvettem a Teslát, az első 1500 km-ig még kiváló járgány volt. Aztán jöttek a gondok. Majdnem egy hónapig volt az autó a szervízben, mire végre kaptam a hívást, miszerint nem tudnak semmit tenni a járművel. Az egyetlen lehetőség az, hogy kicserélik az akkumulátort, ami legalább 20.000 euróba kerülne.

Hozzászólások

Szerkesztve: 2021. 12. 20., h – 16:15

Egy elégedett ügyfél :D

Az ára visszajött a YouTube megtekintésekből szerintem (500+ K views).

trey @ gépház

Pedig lehozta a Világgazdaság (???), a 444.hu (???) :(

(Humorérzék teljes hiánya?)

Én meg még azt hittem, hogy az északi népeknek nincs humorérzéke ... Pedig biztos van, mert egy ilyen mutatványhoz hatósági engedélyt kell szerintem kérni. Márpedig, ha megadták ... :D

trey @ gépház

De ez most így nem környezetszennyezés? :-)

“Az ellenség keze betette a lábát”

Ez a lény nem kompatibilis a Föld nevű bolygóval, a dinamitot rajta kellet volna elhasználni.

Nem vagyok benne biztos, hogy nem a performance folt az elsődleges cél. A tyúknál több ésszel rendelkező egyén tájékozódik egy 8+ éves Tesla Model S vásárlásánál, hogy mennyibe kerül hozzá egy battery pack.

„Az összeomlás elkerülhetetlen, a katasztrófa valószínű, a kihalás lehetséges.” (Jem Bendell)

És ha mondjuk cseréltette volna a hibás cellát? :)

Szerkesztve: 2021. 12. 20., h – 17:01

A ottani időjárás nem éppen akku barát. De hol van ilyenkor Greta?

Szerkesztve: 2021. 12. 20., h – 22:42

Tehát, ha jól értem, használtan vett egy akksihibás Teslát, és kiárusítás helyett profi segítséggel felrobbantotta.

Hány ilyen van vajon nem Teslából? Közben meg reklámra legalább nem kell költeniük, mert az emberek egyből klikkelnek, osztanak, kommentelnek.

És ez még csak nem is structural battery... annak mennyi lesz a cseréje, ha lehet egyáltalán...

Jaj, legalább a videó angol verzióját linkelnétek, abból kiderülne a lényeg. Ja persze akkor nem lehetne annyira felháborodni...

Látszik, hogy ez az a robbantós társaság aki a hydraulic press channel-es őrült finn házaspár robbantós témáju videóiban szokott vendégszerepelni. Átnézve Lauri csatornájára - meglepő módon (nem) - ott figyel az angol verzió: https://m.youtube.com/watch?v=DG9Izqp6WWU

Ebből azért pár lényeges részlet kiderül:

- Litvániából behozott gazdasági totálkáros kocsiról van szó

- Valszeg erdetileg US-ből importált példány, amit a Tesla eleve nem szeret hivatalosan szervizelni

- Korábban már volt akkucseréje, kétszer is. Ha jól értem most az akku vízhűtő-fűtő rendszerével van gond, nem a cellákkal.

- Volt rajta valami nemhivatalos kókányolás is, ami miatt a Tesla márkaszervíz egyáltalán nem akarta elvállalni. Vagyis a 20k€-s akkucsere egy "elméleti" becslés, nem egy valódi árajánlat volt.

- A robbantás előtt kiszerelték az akkut és kb minden értékesíthető alkatrészt

Remélem ez azért kicsit kontextusba helyezi.

Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!

Ebben az egész videóban egy jó részlet volt számomra. Az egyik lassított bevágásban látszik a robbanás lökéshulláma. Jó technikákkal dolgoztak, látványos. Kíváncsi lennék, hogy az egész bulit mennyiből hozták ki. Végül is aki utálni akarja a Tesla-t és Musk-ot az léphet egy szintet. Más ember meg ha ilyen szopó rollerre ültette fel magát, az próbál minél jobb kondíciókkal kiszállni a buliból. 

Én azért elvártam volna, (ha már lúd, legyen kövér, - igazából a megtekintés közben vártam is,) - egy komolyabb sebességgel felvenni tudó kamerát, - így a lassítás nekem nem volt igazán profi.

Mondjuk egy hasonlóval..., :)

https://raketa.hu/ultragyors-kameraval-rogzitettek-hogyan-mozog-a-feny-…

Csodálkozom, hogy pont a kameratechnikát hiányolod. Kb a piacon elérhető legjobb Khronos nagysebességű kamerákat vonultatták fel, szóval nem igazán spóroltak a technikán.

Azt nem tudom, tudod-e hogy az ilyen fény terjedését felvevő megoldások nagyon nem a hagyományos, képkockák egymás utáni rögzítésén alapulnak. Nyilván többféle megközelítés van, de leginkább egy Lidar time-of-flight szenzorához hasonló elven működik, a pixelek nem a beeső fényt összegzik, hanem a jel felfutó élének időpontját mérik és utána ebből rekonstruálják a "videót". Ráadásul tökéletes sötétben kell csinálni ahol az egyetlen fényforrás egy q-kapcsolt lézer. Nem ugyanaz a műfaj, egy ilyen robbantás rögzítésére nem lehet praktikusan felhasználni.

Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!

"Korábban már volt akkucseréje, kétszer is."

Mióta gyárt autókat kereskedelmi forgalomba a Tesla? 2010 óta kb.

Tehát ez max egy 10 éves autó, amiben már kétszer kellett egy drága kulcskomponenst cserélni. Szvsz ez gáz!

Nekem nem szimpi a Tesla de nem is utálom. Ami számít, hogy a lerohadó EU gazdaságában az autóipar az egyik utolsó jelentős pénzmágnes, ami még egy ideig képes táplálni a túlsúlyos euroszocializmus osztogatási gépezetét. Ha az autóiparban is olyan meccsek lesz mint az informatikában és a mobiltelefóniában, azaz kék sarokban álló USA boxjátékos használhat szöges boxert még a kék sarokban álló EU játékos csak párnázott kesztyűt és még a cipőfűzője is össze van kötve, akkor ezen az EU-tanikon még előbb fog elhallgatni a zene. Az úgy nem járja, hogy itt vérre menő versenyben kell helytállni, egyetlen apró hiba magával ránthat egy sok autómárkát összefogó óriást miközben az Atlanti óceán túlpartján nyugodtan lehet bénázni egy - két évtizedig. A durva hibákat is elsimogatja a birodalmi GAFAM médiahálózat, manipulál a régi világból még itt maradt hagyományos médiavilág Hollywood indoktrinált filmjeitől Washington Poston át a Nacionál Geograficsig. Egy német autógyártó botlására pedig egyből mennek a több tízmilliárdos büntetések, class action perek. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

Ahogy már más szálon kiderült, az egész sztori teljesen másról szól, mint amit a bulvár mesél.
Egy kókányolt autó, amit lehet már új korában is moddoltak (a videóban elhangzik, hogy 60-asról 90-esre cserélték az akkut), aztán többször elromlott a már kókányolt autó. És többedik kókányos tulaj, mindenféle zűrös életúttal.

Erről handrás régebbi teslás videói jutnak eszembe, amikor nem volt még itthon hivatalos szerviz és helyette valami kókányolós csapatot reklámozott, akik szintén variáltak az akku kapacitásokkal és a tulaj fia hekkelte át a tesla szoftverben más értékre, mint a gyári volt. Már akkor is az jutott róla eszembe, hogy pár újgazdag gyerek játéka ez, amikor buta moddolással elvesztik a garit. 

Nem akarok beleállni egy vitába, de az Óbudai Egyetemen a Kandó Kálmán Villamosmérnöki Karon van Dr. Frank Tibor járműelektronikai laborja. Na már most a márkaszervízekből többször lepattant csillódolláros járműcsodák, a konok és kitartó hibával, előbb utóbb megtalálják ezt a helyet. Ott a intézetimérnök(ök) meghekkelik a jármű lelkét, ami után a gyárí szervízesek és még a fejlesztők is (Bosch, Tissen Krupp, Audi stb.) egymás kezébe adják a kilincset, hogy a tudás birtokosává válhassanak Ők is. Ja és megjegyzem sok esetben a gyári szervízdíj töredékéért, motorcsere, vezérlőcsere meg minden hókuszpók nélkül történik mindez. A gyári szervíz nem arra való, hogy az ügyfél autóját megjavítsa, hanem arra hogy az ott beszedett pénzekből az iparág megéljen. A szervíz motort cserél, és a hiba megmarad, a Kandósok meg szenzort állítanak és minden megoldódik.

A legtöbb esetben a gazdasági totálkár egyet jelent a nem értünk hozzá, nem tudjuk megjavítani helyzettel. Ilyenkor a szervíz kiajánl egy olyan javítási összeget, amit a vevő nem hajlandó megfizetni, és felkerül az autó a használtautó hirdetések közé.

De van élet a garancia lejárta után is, és akkor jönnek a márkaszervízek által csak mókolóknak nevezett szakemberek a képbe, akik meg is javítják a járgányt, szemben a csilivili főegységcserélgetős szakszervízekkel, akik olajcserén kívűl túlsokmindent már nem szeretnek csinálni. Én még nem láttam embert akár hagyományos, akár elektromos autót motorgenerálra szakszervízbe vinni. Nyilván meg van a miértje ennek is.

Nézz bele egy, a gyártó által kiadott javítási kézikönyvbe, messze nem arról van szó, hogy automatikusan motort cserélnek.

Az autógyárak házon belül egységesítették a hibafeltárást és javítást, amivel egy nap alatt többszász autót képesek javítanak az ország márkaszervizeiben, míg az érintett laborban talán kettőt.

A kettőt nem érdemes összehasonlítani, más igényeket fednek le.

Nézz bele egy, a gyártó által kiadott javítási kézikönyvbe, messze nem arról van szó, hogy automatikusan motort cserélnek.

Nem motorcseréről hanem főegység cseréről van szó. Amúgy a Tesla motorbeázásnál, konkrétan motort kell cserélni, mert a hűtőközeg szétszedi a szigeteléseket.

Autóiparban vagyok 2x éve, van némi rálátrásom az alkatrészgyártásra. Az ugyanazon gyárósorról lejövő alkatrész más-más FW-vel van programozva a BMW-nek, a Hundainak, a Fordnak, Mercedesnek, VW-nek, most meg már elkezdtünk alkatrészt gyártani a Lucidnek is. Még adott tipuson belül is vannak reevizióváltások. A szervíz nem cserél ki egy elektronikus szelepet a akkupakk hűtésében, mert nagyvalószínűséggel nem fog kommunikálni a vezérlőszámítógéppel, henem a komplett főegységet cserélnek. Ugyan ez van pl. a lámpába épített akktuátokkal is. ott is komplett lámpatestet cserélnek, ha megjelenik a műszerfalon egy lámpa hibajelzés.

Láthatóan van rá igény. Lejárt garis, mókolt autáknál persze érthető, hogy nem hivatalos szervizbe mennek. A nagy kérdés, hogy a garis kocsiknál bukik-e a gari, ha belenyúlnak. Ha bukik, akkor ez csak olyan kocsikhoz jó, amit hivatalos szervizbe valamiért nem vihetnek. Vagy olyankoknak, akiknek pénz nem számít, 10-20 millió ide vagy oda. 

Itthon nem tudom, hogy a már totálkárossá nyilvánított autóknál mi a helyzet. Amcsiknál azokat letiltják a tesla töltőhálózatáról is. Meg az eladott autóknál lepődhet meg utólag a tulaj, ha később kiderül, hogy belenyúlt valaki a rendszerbe vagy volt olyan előélete, ami miatt utólag meglepetés jön.

Együtt örvendjünk az always online világnak. Amikor már nem csak a mikroszoft vagy az oracle, adobe szopat online, azaz nem csak a rohadt laptop nem fog működni a központból egy gombnyomásra, hanem a kocsi gyártója is távolról teszi használhatatlan ronccsá a kocsidat.

Úgy rémlik, korai Tesláknál volt valami hiba, hogy egy szimering szétment, és az akku hűtésére szolgáló víz jól belement az akkuba (vagy motorokba)?

Szóval a korai autóknál voltak olyan hibák, amik az élettartamot komolyan csökkentették.

Lehetséges, hogy ennek az autónak is volt valami ilyesmi hibája.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Volt. Elso generacional egy reviziot csinaltak es a draga 100 dollar koruli szimmeringet kicsereltek egy masfele 20 dollarosra, amit szetkapott a hutokozeg egy ido utan. Kb 1 evig keszultek ilyen motorok csak egy tipusba kerult. Volt ennel mar szebb is, lasd bmw leegesek, tsi lanc atugras, audi olajzasi elszallas motor totalkar etc...

"Elesteszt" mert a gyartonak az egyebkent penz, sok penz, majd menet kozben kijon.

Mindenki igy csinalja reges regen. Ezt nem a tesla talalta ki, csak "tokeletesitettek".

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.

Nem néztem a videót, de több helyen is sántít. Egyrészt 1500 km után még fedeznie kéne egy ilyen javítást a garanciának. Másrészt meg a Tesla nem épp a szegény ember autója, nem tudom mire számított, hogy majd olcsó lesz javíttatni? Harmadrészt finn, azok elég jól élnek, ekkora pénzt simán kiperkálnak, jó fájdalmas, de nekik nem lehetetlen. Az se világos, hogy honnan volt egyáltalán dinamitja, nem hogy mindjárt 30 kiló belőle, szeritem egy grammot sem legális tartani a finneknél sem.

The world runs on Excel spreadsheets. (Dylan Beattie)

Ez egy 2013-as auto volt. A Tesla a Model S-re az EU-ban 8 ev / 240 000 km garanciat vallal, szoval vagy epp kicsuszott belole, vagy volt valami mokolas a hatterben.

Bar a legtobb hiradas ugy allitja be, hogy egy duhos tulaj elso felindulasaban kihajtott az autoval a prerire es felrobbantotta, a valosagban a video profi felszerelessel es csapattal keszult, nyilvan volt kozottuk robbantasi szakember is. Bar nem ertek hozza, de elnezve a felszerelest nem tartom kizartnak, hogy a video elkeszitesenek koltsege osszemerheto a kifizetni nem kivant javitaseval. A tobbi meg csak korites, amit azert talaltak ki, hogy a video minel nagyobb nyilvanossagot kapjon.

Szerk: a garancia hianyanak oka, hogy egy korabbi akku meghibasodaskor valaki belenyult, igy a Tesla mar nem akarta garanciaban javitani.

Akkor meg csak gratulálni tudok neki, hogy 8+ év alatt ment 1500 km-t azzal a Teslával, az napi fél km, amihez egy bringa is sok. Azért felesleges volt megvenni, akár bérelhetett is volna egyet a szerencsétlen hülyéje, ha egyszer csak a klotyóra jár vele. De kösz, hogy összefoglaltad, magyarán az egész kitaláció, meg csak ürügy, hogy szenzáció legyen a YouTube-on. Tovább nem is érdekes.

The world runs on Excel spreadsheets. (Dylan Beattie)

Maradjunk abban, hogy ez nem értelmezési kérdés. Lehet átsiklottam azon részlet felett, hogy használtan vette, mivel a videót nem néztem, a cikket pedig átfutottam, de már így is több figyelmet kapott a történet, mint amit érdemelt volna. Annyi maradt meg, hogy 1500 km után jött elő a probléma az aksival. Ha az előző tulaj is ment vele, akkor nem 1500 km után, ez a baj ezzel a hírrel, hogy bullshit az egész, keresztben hosszában. De a hírneve meglett a faszinak, mert tegnap délután az egyik texasi rádióban is bemondták hírként.

Abban igazad van, hogy hibás vagyok, de nem abban, hogy ennyi bulvárszemetet nem tudok kihámozni, hanem nekiállok egyáltalán ilyen hülye hírhez kommentelni. Ígérem legközelebb próbálok bölcsebb lenni.

The world runs on Excel spreadsheets. (Dylan Beattie)

Off: az elektromos kocsik egyelőre rosszabbak és jóval drágábbak mint a hagyományos benzinesek

zöld marketing-el és támogatásokkal nyomják le az emberek torkán, később diesel vagy benzines belvárosból kitiltásokkal, a költségek növekedéséről meg mély csönd van.

a 15-20 éves régi benzines autók, amik még könnyedén szerelhetőek, aranyat fognak érni a tulajdonosnak

Majd itt is veteran autok szaladgalnak az utcakon, mint Kubaban :) Viccet felreteve, ha az uzemelo belso egesu motoros autok mennyisege egy kritikus tomeg ala kerul, majd valami teljesithetetlen szabalyozassal szepen kinyirjak oket, mint annak idejen a ketutemueket.

Egyebkent EV tulajkent en egyetlen hatranyt tudok felroni neki: az egy ev alatt, miota megvan egy alkalommal nyilvanos toltot kellett keresnem hozza, mert a hatotavjan kivul mereszkedtem vele. Nekem minden egyeb szempontbol jobb, mint barmi mas, amit korabban vezettem, es ebben a mintaban volt boven 10+ millios auto is. Te pontosan mit ertesz azon, hogy rosszabbak a mostani autoknal?

az egy ev alatt, miota megvan egy alkalommal nyilvanos toltot kellett keresnem hozza, mert a hatotavjan kivul mereszkedtem vele.

Ez miért hátrány? Nehéz volt találni?

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Egyreszt messze volt a szallastol, ahol epp voltam, es altalanossagban is igaz, hogy videken viszonylag ritkan vannak meg a toltok. Masreszt okostelefon es mobilnet kellett a toltes elinditasahoz, amit a feladat felesleges bonyolitasanak erzek. Es amilyen szerencsem volt, nem is mukodott elsore, csak miutan beleptem VPN-re, es megjarattam a forgalmat az itthoni netemen keresztul.

Nem, ez valoszinuleg egy egyedi hiba volt, es lehetett a mobilszolgaltatonal, a toltos ceg infrastrukturajaban, de akar az en keszulekemben is. Az app reszben reagalt, de sokszor kiirta, hogy nincs kapcsolata, mikozben amugy minden mas mukodott a telefonon. Errol jott az otlet, hogy mi lenne, ha masfele kuldenem a forgalmat, es ez segitett.

Reszemrol egyebkent en egy olyan rendszernek orulnek, mint ami onkiszolgalo benzinkutakon szokott lenni: a toltes megkezdesehez megterhelik a bankkartyad egy kisebb osszeggel, a vegen pedig visszteritik, amit nem hasznaltal el.

Egyrészt ezek a még mindig nem kerülnek annyiba, mint egy új akkupakk, jobb esetben nem is egyszerre döglik meg az összes, másrészt meg szerinted az elektromos az olyan szuper, hogy csak az akku romolhat el benne? Amúgy egy most 15 éves benzinest már tényleg nem szabad eladni, amikben még a rozsda előbb végez a kocsival, minthogy komoly hajtáslánc problémája lenne.

Ez van, amikor elszáll az autógyártók/szabályzók agya, és normális méretű, viszonylag takarékos kocsik helyett hatalmas tankot gyártanak, amibe aztán próbálnak valami fűnyírómotort szerelni úgy, hogy azért még teljesítmény is legyen.

De gyanítom, hogy a villanyautó akkun kívüli alkatrészei sem ingyen vannak. Meg majd ugyanúgy cserélgetheted azokat is, mert spórolnak a gyártásnál/beázik/sérül/stb.

Igen, ez sajnos szomoru rogvalosag itthon. Boldog-boldogtalan megveszi a szarabbnal szarabb allapotu, 150-300e Ft kozotti aru szethullofelben levo vackokat, aztan mivel az uzemeltetesre is hasonlo anyagi keret all rendelkezesre, megy a takolas okosba. Barmilyen katalizator problema eseten pl. a belsejenek kiszedese, mert "nem gondolod, hogy egy 200e Ft erteku autora 100-at ra fogok kolteni?". A kovetkezo muszakiig elmegy ugy...

Alapvetően a legtöbb autóra igaz az az aranyszabály hogy ha rendesen karban van tartva és törődve van vele akkor nem lesz baja. Nyilván van pár kivétel ami gyárilag szar konstrukció, de igazából inkább a tulajon múlik hogy milyen állapotban van az autója. Hordja-e rendszeresen karbantartani, vagy csak akkor lát szerelőt ha villan a chk engine, olaj cserélve van-e rendszeresen, rozsdára figyelme van-e, hidegen van-e gyötörve, stb.

Az az autó amire vigyázva van és költve van rá sokáig fog tartani, legyen az benzines-dízel-villany, tök mindegy milyen logó van rajta.

Volt egy Égéstér epizód nem is olyan régen, ahol a Teslavarázslót meghívták a műsorba, annak apropóján, hogy új, egy sokkal nagyobb műhelybe költözött. Ő mesélt arról, hogy attól még, hogy nem ""kell"" elvinni karbantartásra egy autót, ugyanúgy berohadnak a futóműcsavarok, utána meg csodalkoznak ezen a tulajok.

Az okostelefonokban es a laptopokban mas akkumulator van es a BMS is egeszen mast csinal. 10 ev elteltevel biztosan nem fogja mar tudni a gyari hatotavot egy BEV sem, de egyaltalan nem biztos, hogy katasztrofalis lesz a csokkenes. Az elso generacios leafek akkumulatoraibol pl. kiszereles utan meg epitenek storaget.

Nem tudom, hogy milyen idosen pontosan mennyiert lehet eladni egy hasznalt pakkot, de az egyik ujrahasznositos projektrol azt irjak, hogy 200USD/kWh volt a beker koltsege. Ha ennek 2/3-a a cellak felvasarlasi ara, akkor egy hasznalt 24kWh-s pakkert mondjuk 3200USD-t adtak. Ebayen 3000USD korul latok hasznalt pakkot. Az uj ara 5000USD korul van, beszerelessel.

De ezen a fajdalmon azert segit valamit, hogy amugy olcsobb az uzemeltetes. Sokkal: az enyemre az eves szerviz valami 11 000 Ft volt, a fogyasztasa pedig 700-900Ft / 100km. Plusz igen, engem boldogga tesz, hogy valaki mas tovabb hasznalja tovabb az akkumulatoromat, mert tudom, hogy ezzel meg tovabb csokken a hozza kotheto kornyezetterheles.

Ha optimista vagy, es 5l / 100km fogyasztassal szamolsz, akkor ez 600 Ft jovedeki adot jelent, azaz ha azonos mertekben akarjak az e-autosokat terhelni, 1300-1500 Ft koze emelkedik az ar. Benzinbol ez most mennyi is?

De amugy lenyegtelen is, mert jelenleg nincs ra jovedeki ado, es nem lehet tudni, hogy mikor es milyen osszeggel vezetik majd be, ahogyan azt sem, hogy a jovoben hogyan lakul majd az akkumulatorok ara. Ugyhogy talalj ki valami mas problemat.

Mi oka lenne, hogy legyen rá jövedéki adó? Van ahol benzinre sincs. 

Európa nyugati felén ezt a jövedéki adót azzal összefüggésben vezették be valamikor az olajválság idejében, mert nincs elegendő olaj, ki vannak téve importőröknek az országok így vissza kell fogni a fogyasztást, nem? 

“Az ellenség keze betette a lábát”

Nem tudom. De ha abbol indulok ki, hogy ez a bevetel hianyozni fog az allamkasszabol, akkor valoszinunek tartom, hogy megprobaljak majd valahogyan potolni. De feltetelezem, hogy ez meg nem mostanaban fog bekovetkezni, tekintve, hogy milyen alacsony az e-autok aranya az utakon.

Ez minden csak nem jogos. A jövedéki adó célja nem a gaz autósok szopatása és a gazdaság fékezése. Az innen jövő bevételt olajtól való függetlenedés céljaira kellene fordítani. Ha nincs már jelentős olajimport nincs mire felhasználni. Hasonló kicsit a városi parkolási díj. Amikor a covid miatt ingyenessé lett téve a parkolás az egész országban pampogott pár polgármester amiatt, mert kiesik a bevételük és nem lesz pénz a szegény kisiskolások tízóraicsomagjára - akik akkor nem is jártak iskolába. A jogászok rendesen helyretették őket, a parkolódíj ugyanis fogalomszabályozási eszköz. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

Sot, meg napelem is van a teton, ugyhogy meg a rendszerhasznalati dijat sem fizetem ki. Ilyen az elet...

Miert kellene harommal szorozni? Tudtommal a nem lakossagi fogyasztok piaci aron kapjak az aramot, es ugy is "csak" 62Ft korul van a dij. Most vagy en tudom rosszul, vagy az a szorzo nem 3.

Semmi garancia nincs rá, hogy a mai agyonbonyolított autókra nem kell mondjuk egymillió Forintot rákölteni a kopó alkatrészeken felül, függetlenül attól, hogy időben elvégezték-e a kötelező szervizeket.

Bármi tönkremehet 5 - 10 év alatt és lassan nem lesz már olyan főalkatrész az autókban, aminek az ára nem többszázezer Forint.

Nem off, ez teljesen így van. Egyébként zöld az, de csak a felhasználás helyén. Ahol az akkut gyártják, meg később, hulladékként tárolják, ott viszont jobban szennyezi a környezetet, mint a hagyományos benzines. Abban viszont nem vagyok biztos, hogy 15-20 éves autót megéri tartani, a költségek ott is magasak lehetnek, főleg, ha a gépjármű összértékéhez képest nézzük.

The world runs on Excel spreadsheets. (Dylan Beattie)

https://qubit.hu/2021/07/21/darabokra-szedte-az-e-autozas-legnagyobb-te…

Egy új tanulmány semmissé teheti azt a gyakran hangoztatott érvet, miszerint az elektromos autók is épp olyan környezetszennyezők, mint a belsőégésű motoros modellek. A tanulmány szerint az e-autók a teljes élettartamuk során kevesebb üvegházhatású gázt bocsátanak ki, mint a benzinmotoros járművek.

  • az európai elektromos járművek károsanyag-kibocsátása 66-69 százalékkal alacsonyabb, mint a benzinmotoros társaiké;
  • az Egyesült Államokban a kibocsátás-csökkentés aránya 60-68 százalék;
  • Kínában, ahol több szénerőművet használnak az elektromos rendszerben, az e-autók károsanyag kibocsátása 37-45 százalékkal alacsonyabb;
  • Indiában, ahol szintén a szénerőművek dominálnak, a kibocsátás-csökkentés 19-34 százalékos.

Egy elektromos jármű legyártása valóban több szén-dioxid-kibocsátással jár, mint egy klasszikus benzinmotoros autóé; ezen az elektromos autók akkumulátorainak újrahasznosítása javíthat. Bieker szerint azonban a kibocsátási hátrányt a jármű egyéves használattal le is dolgozhatja: ennyi idő után már a jármű teljes életciklusra vonatkozó szennyezése kisebb lesz, mint a belsőégésű motoros modelleké.

Igen, széndioxidot tényleg kevesebbet bocsátanak ki, de ez csak egy vonatkozása a környezetszennyezésnek. Az akkumulátorban van egy csomó agresszív sav meg egy csomó súlyosan környezetszennyező anyag, ami ha kifolyik, beszivárog a talajba, súlyos környezeti károkat okoz, szennyezheti a vízkészleteket is. Az aksi gyártásakor szintén jelentősen szennyező végtermékek keletkeznek, amit nagy részt hulladékként kitolnak a környezetbe.

Az elektromos autók egyébként tényleg a jövő, de nem környezeti szempontból, hanem szükségszerűségből, mert elfogynak a foszilis üzemanyagkészletek, biobullshitből meg nem tudnak annyit termelni, hogy minden gépjárműbe jusson elég üzemanyag. Így marad az, hogy vagy lábbal hajtjuk a járgányt, mint Flintstone-ék, skubi-dubi-dúúú, vagy elektromos lesz.

Egyébként ez az automerőművek csapdája is. A felhasználás helyén, ahol pöfékel, és nem kúrják el, ott nagyon tiszta környezetileg, és a leghatékonyabb energiaforrás. Csak ahol a fütőelemeket gyártják, meg szanálás után tárolják, ott meg a legsúlyosabban környezetkárosító, mert nem tehetik el nagymama kamrájába a befőttek mellé, hanem több száz évig tárolhatják, mint rettenet veszélyes és súlyos környezetszennyező anyag.

The world runs on Excel spreadsheets. (Dylan Beattie)

Miert kellene beszivarognia barminek is a talajba? Mar most is letezik mukodo, versenykepes ujrahasznositasi mod, inkabb keves is van feldolgozhato cellabol, szoval nem hiszem, hogy tobb vegezne beloluk a szemetben, mint barmilyen mas autoalkatreszbol, netan rendszeresen cserelendo folyadekbol.

Az atomeromuvek elhasznalt uzemanyagat nem evszazadokig kell tarolni, hanem tovabb. Erre is vannak megoldasok, de ha egyszer tenyleg lesznek LFTR atomeromuvek, azokkal allitolag fel lehet majd etetni a korabban keletkezett hulladekot. (De amugy nem tudom, nem ertek hozza.)

Szerintem vannak erre szabályok, hogy vissza kell venniük a gyártóknak az elhasználódott akkumulátorokat, aztán újra kell őket hasznosítani, vagy biztonságosan elhelyezni valahol. Ezt a hatóságoknak kell ellenőrizniük. Annyira nem nehéz, ha minden akkumulátor kap egy egyedi azonosítószámot, akkor lehet követni az életútját. Ha az autó tulajdonosa kivonja a forgalomból az autót, akkor lehet követni, hogy hová lett az akkumulátor. Ha nem adta le, akkor lehet büntetni.

Arról nem tudok, hogy minden akkumulátor gyártó egy az egyben kitolná a folyóba a szennyező anyagokat, erről van valami tanulmány?

Azt se felejtsük el, hogy nagyvárosokban nagy gond a légszennyezés, emiatt sokan halnak meg idő előtt. 

Az attention whore szókapcsolatot pont ilyenekre találták ki.

“Any book worth banning is a book worth reading.”

Szerkesztve: 2021. 12. 21., k – 15:24

Remélem utána összeszedték az összes veszélyes hulladékot a környékről. Ha nem, akkor remélem feljelentik őket környezetkárosításért.

Mennyi pénzt költött el a videóra? Abból nem jött volna ki az akkucsere?

Írták fentebb, hogy nem is hivatalos forrásból származik ez a Tesla, akkor meg miért csodálkozik, ha drága a javítása?

Érdekelne még, hogy honnan volt pénze az autóra, remélem nem apu/anyu pénzét robbantotta fel éppen, hanem kemény munkával, saját maga termelte meg a pénzt... Elég fiatalnak tűnik az ipse.

Amúgy meg ez elég veszélyes manőver, én biztos nem álltam volna oda. Még akkor sem, ha profi csapat csinálta a robbantást. Miért lennék olyan hülye, hogy kockáztatom az életemet egy kis YouTube népszerűségért? Utána meg odasétálnak a robbantás helyszínére. Honnan tudták, hogy felrobbant mindegyik robbanószer?

Azt azért nem gondolod, hogy random szabaidő töltés volt ez a robbantás, ugye? Volt ott robbantási parancsnok meg minden ilyenkor szokásos. Kis hengeres dinamitot robbantottál-e a seregben? Azt se tudod akárhogy beindítani, pedig csak gyufával lehet, de azt sem akárhogy. Hagyományos gyujtózsinórról van szó, nem elektromos indítással.

Szerintem nem koltott ra semmit, csak felajanlotta a robbantos csapatnak, hogy puffantsak el, ha akarjak. Ok meg meglattak benne a lehetoseget, es gyartottak belole egy kisfilmet.

A video elejen elmondtak, hogy az ertekes alaktreszeket, igy az akkut es a motorokat, meg meg par dolgot kiszereltek az autobol, az mar kb. csak egy ures karosszeria, meg a belter. Gondolom, a mindenfele folyadekokat is kiuritettek belole. A maradek fem, uveg es muanyag, amibol azert legalabb a nagyobb darabokat feltetelezem osszeszedtek.

Azt mondta az ember a videóban, hogy mivel nem akarják azt kockáztatni, hogy esetleg valamelyik nem robban fel és detonátorral a belsejében ott marad a mezőn, miközben az emberek odamennek összeszedni a törmeléket, ezért gyújtózsinórral robbantják majd fel a dinamitrudakat. Még azt is megmutatta, milyen szépen rátekerték a rudakra.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

- ezt kell csinalni minden autoval ami bonyolultabb mint egy kis polski

Ezt kell csinálni minden multival, ami megígéri, hogy elhozza az elektromos autók forradalmát, aztán túlárazott luxuscikket csinál belőle, afrikai gyerekmunkások által bányászott kobaltból. Miközben bőven lehetne NiMH és ólomsavas akksikkal is olcsó, alacsony hatótávú autókat kihozni, városi autózásra. Ráadásul, az ólomsavas akksik 100%-ban újrahasznosíthatók, ellentétben a lítiummal.

- ha windows XP-t telepitettek volna ra meg 3x meg tudtak volna vele kerulni a foldet

Nem tudták volna, de még egy Windows XP-nek is több értelme lenne, egérrel, billentyűzettel, mint a mostani touchscreen-idealista animációbuzi, tapicskoló trágyadombnak, ami van benne.

Ha szeretnéd helyettem kitalálni a kommentjeimet, ahhoz előbb meg kell értened a gondolkodásom alapjait. Sajnos ez mérnök uraságodnak nem sikerült.

Azok az afrikai gyerekek kongoiak lesznek, es ott is csak a termeles toredeket adjak, az export tulnyomo resze a rezbanyaszat mellektermekekent all elo, ugyhogy ezt talan inkabb az ellatas oldalarol kellene megjavitani. Egyebkent ebbol a szempontbol (is) felesleges lenne nagysagrendekkel rosszabb, kisebb kapacitasu es gyorsabban oregedo NIMH vagy olom-sav akkukkal autot csinalni, mikor a Tesla mar most is gyart kobaltmentes LFP cellakkal Model 3-akat, sot, az NMC cellakban is egyre kevesebb kobaltot hasznal.

Javaslom, hogy legkozelebb mielott egy ilyen rantot irsz legalabb minimalisan jarj utana annak amirol hoborogsz.

No offense de te is utána nézhetnél mielőtt megboxolod a hup önjelölt boxzsákját. Az ólom-savas akkuk kora egyáltalán nem járt le, sőt modernizált változataikban bőven van potenciál. VRLA (Valve Regulated Lead Acid) és SLA (Sealed Lead Acid) aksik.

https://www.sciencedirect.com/topics/engineering/lead-acid-battery

“Az ellenség keze betette a lábát”

Nem mondtam, hogy lejart a koruk, megvan a maguk helye, de BEV-be szerintem pont nem valok. A tomegukhoz viszonyitva kicsi az energiatarolasi kepesseguk, megsertodnek, ha teljesen lemerited oket es kb. 500 feltoltes-kisutes utan elfaradnak.

Kerestem egy LC akku adatlapot, semmi forradalmit nem latok benne. Picit jobban teljesit a hagyomanyos olom-sav akkuknal : gyorsabban lehet tolteni, kisutni, es 30℅ DoD-nal ketszer annyi ciklust bir ki, valamint kisebb a ciklusonkenti energiavesztesege.

Azok az afrikai gyerekek kongoiak lesznek, es ott is csak a termeles toredeket adjak

A™ többi™ mind™ fair™ trade™ kerül™ az™ akkumulátorokba™ és™ mindenki™, aki™ az™ ellátási™ láncban™ részt™ vesz™, a™ magyarnak™ megfelelő™ minimálbért™ kap™, legalább™.

Javaslom, hogy legkozelebb mielott egy ilyen rantot irsz legalabb minimalisan jarj utana annak amirol hoborogsz.

Csak Ön után, mérnök úr.

Erdemben tudod vitatni, amit irtam?

Nyilvan bekerul az ellatasi lancba olyan anyag is, amit nem fair korulmenyek kozott termeltek ki, de ez nem azt jelenti, hogy akkor rogton bojkottalni kell az adott cuccot, hanem dolgozni azon, hogy minel kevesebb legyen benne. Pl. ilyen gittegyletekkel: https://www.mining-technology.com/news/tesla-joins-fair-cobalt-alliance/

Miert kellene mindenkinek magyar minimalbert kapnia? Nalunk sem kap mindenki nemet vagy osztrak minimalbert. Kongo is rajott, hogy nem felig feldolgozott rez es kobalt koncentratumot kene' exportalni, hanem vegtermeket, higy minel tobb "ertek" maradjon az orszagban, amibol akar az ott elok eletszinvonalanak novekedese is kovetkezhetne. Lehet mindenkinek kovetni oket. En azt sem banom, ha ettol dragabban kapok majd termekeket, szivesen kifizetem.

Ami senkinek nagyon nem uti meg a szemet.

Maganszemely.

30 kg

Dinamit

Robbant is.

Ezekert egyes helyenkent jar egy kulon kulon eletfogytiglan.

TEK radrohasztana a muanyag lakatot.

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.

A látványtól eltekintve kíváncsi vagyok, mi lesz a kiöregedett autókkal. Vajon megjelennek majd ilyen-olyan Pistikék akik megfizethető áron valami kínai utánagyártott akkuval felújítják az autót vagy marad a szeméttelep? Ami biztos, egy lestrapált akkus elektromos autó értéke majdnem nulla lesz.

OFF: 10 perce beszélgettem a szomszéddal aki épp a Caddy-ra szerelte a téli kerekeket. Egy ID4-est hajt pár hónapja, mesélte a tegnap -2 °C-ban elfurikáztak a szomszéd faluig (4 km), ezalatt az autó által kiírt hatótáv 10 km-el lett kevesebb. Holnap akarnak menni Hannoverbe, 120 km oda-vissza, nem akar az elektromossal menni mert nem bízik abban, hogy haza is ér egy töltéssel.

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Rovid utakon abszolut megbizhatatlan a hatralevo hatotav kijelzese. Foleg ilyenkor telen (vagy nyari melegben), amikor inditaskor fel kell futeni a kabint. A heten csak varoson belul mozogtam vele, most 70℅ toltottsegre 90 km-t ir, amugy 330 lenne a 100℅. Ilyenkor ha elindulok vele rokonhoz 20km-re, mire hazaerek tobbet ir, mint amikor indultam. Szerintem teljesen felesleges belejuk ez a saccolo funkcio., egyszerubb lenne kiirni a toltottseget.

Gondolom valami okossággal úton tartják ezeket is, ameddig csak lehet. A hagyománosakból is hány roncs fut, aminél a tankolás megduplázza az értéket. Mondjuk az elektromos vagy megy vagy nem megy, ha már lerohadt állapotú. Nyersanyagként ha érték, akkor fel fogják dolgozni.

Az ilyen szempontból érdekes az is, hogy például a diessel botrány miatt ~500 ezer vw autó áll amcsi parkolótelepeken, mert vissza kellett vásárolják őket ahogy a csalás kiderült. Az euban egészen elnézőek voltak a 8.5 millió hasonló autóval eddig, ami forgalomban van. 
https://www.youtube.com/watch?v=6Tikm750GTU

A modernebb akkuknak van hűtő-fűtő rendszere. Az elején a hideg akkut is fel kell melegítenie, az ideális hőmérsékletre hozott akku meg akár jobbat is nyújt már, mint a hidegen adott becslés.

Nyersanyagként ha érték, akkor fel fogják dolgozni.

Létezik már megoldás az elméleten kívül lítium akkumulátorok újrahasznosítására? Másik dolog, ameddig az áram nagy része még mindig szénerőművekből jön nincs miért szégyenkezni a dízellel.

Az amerikaiaknál meg nagyobb hipokriták nincsenek. Egy 5-6 litert fogyasztó dízel szennyező, de egy háromszorosát fogyasztó benzines V8-as motorral szerelt 3 tonnás, tankszerű terepjáró, amiben egy ember furikázik az okés.

A modernebb akkuknak van hűtő-fűtő rendszere. Az elején a hideg akkut is fel kell melegítenie, az ideális hőmérsékletre hozott akku meg akár jobbat is nyújt már, mint a hidegen adott becslés.

Ja ja, van kolléga, aki első generációs E-Golfal (nem hőmérséklet-menedzselt akku) próbált télen Wolfsburgból Berlinbe utazni (kb 250 km). Utazott 3 órát és töltötte az autót még 4 órát, összesen 7 óra. Az ICE vonat ugyanezt a távot 1 óra alatt teszi meg.

Elektromos autót városon kívül még nem tudok elképzelni. Városban való furikázáshoz meg nem kell több egy ilyennél, habár ez is még mindig borzasztóan drága. Talán még lentebb lehetne tornászni az árát, ha a rengeteg felesleges elektronikát kiütnék belőle.

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

"Létezik már megoldás az elméleten kívül lítium akkumulátorok újrahasznosítására?"

Igen. Pl. ok: https://li-cycle.com/ Arrol nem talalok infot, hogy tenylegesen mennyi akkut dolgoztak eddig fel, de nem olyan regen jelentettek be, hogy alabecsultek a piaci igenyt, ezert 20 000t-rol 25 000t-ra bovitik az eves kapacitast. Rajtuk kivul is vannak meg startupok, illetve a kinaiak mar evek ota dolgoznak fel li-ion akkukat nem tul hatekony, csak a kobaltra koncentralo eljarassal. Allitolag gazdasagi szempontbol versenykepesek az ujonnan kitermelt nyersanyaggal.

"az áram nagy része még mindig szénerőművekből jön"

Mar regen nem. A hazai termelesben pl. 10℅ alatt van.

Mar regen nem. A hazai termelesben pl. 10℅ alatt van.

Magyarország bolhafing a nagy szennyezőkhöz (Kína, AEÁ, Oroszország, India, Németország, stb.) képest, habár állambácsi így is tekintélyes összegért (jobban mondva drágábban mint amennyiért eladta) vásárolta vissza Lölö-től a mátrai erőművet. Tehát még itt is beindulhat a szénégetés, főleg, hogy most választások előtt állunk, az energiaárak az égben és a rezsicsökkentés mindig egy olyan dolog volt, amivel az embereket viszonylag könnyen rá lehetett bírni arra kire, hova ikszeljenek.

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Kina: 65℅, USA: 19℅, Oroszorszag: 18℅, India: 71℅, Nemetorszag: 44℅

Vilagviszonylatban 36.7℅. De egyreszt ezt szerintem ott kell nezni, ahol toltod az autot, azaz az itthon forgalomba allitott autoknal az itthoni mixet. Masreszt a most megvasarolt dizel 20 ev mulva is dizel lesz, az elektromos kornyezetterhelese meg folyamatosan csokken, ahogy tisztul a termeles.

A Matrai Eromurol legfeljebb spekulalni lehet. Egyaltalan uzemkepes allapotban van meg? Lehet, hogy amugy is szukseg lesz ra, ha nagyon fogyoban lesz a gaz.

Szerk: abbol, amit irtal, azt hittem, hogy pillanatnyilag nem mukodik. De amugy igen.

Nem. De ha kifejezetten arrol beszelunk, hogy itt az EU-ban kornyezetbaratabb-e az e-auto, akkor ebbol a szempontbol kevesbe erdekes, hogy Indiaban hogyan termelik az aramot. Kina szamit, mert az alkatreszek nagy hanyada naluk keszul, de ez amugy is benne szokott lenni a megterulesi szamitasokban.

Nem ismerem az ID4-et, de gondolom nincs benne hasonló szoftver mint egy Teslaban. Sajnos ez még az EV-k egyik betegsége: ha nem tudja hova akarsz menni, nem ismeri a domborzatot (ezt mondjuk a normálisabbak naviból kalkulálják azért manapság), időjárást, stb.., akkor az egyetlen lehetősége az, hogy tippel az előző x km adataiból (az enyém pl. az utolsó 600km-ből).  Illetve vélhetően nincs vele sok tapasztalata, az első 4-10km hidegben kicsit más, hiszen fel is kell fűteni az autót, teljesen jogos a részéről ha ilyenkor 10km-nyi hatótáv "ég el", és nyilván nem azt jelenti a dolog, hogy akkor a mondjuk 250-300km hatótávból lesz 100km. Majd kiismeri, megszokja, és akkor nem fog ilyeneken aggódni :)

Addig is az ABR a barátja, küld el neki, örülni fog: https://abetterrouteplanner.com/

Ebben be tudja állítani a típust, külső hőmérsékletet, indulási hőmérsékletet, útviszonyokat, meg kb. minden szart, és elég korrektül tippel, ha hibázik is pár %-ot, akkor is inkább pozitív irányba (azaz magasabb kapacitással érkezel meg valamivel, mint ahogy kalkulálja). Az első pár ismeretlen hosszabb út esetén érdemes nyomogatni, utána már e nélkül is menni fog lazán.