- Emergens viselkedés - egy rendszer tervezése/kódolása erősen formalizált eszközökkel történik, ám ettől a működése még nem tekinthető a tervező által teljesen átláthatónak. Az idevágó filozófiai kifejezés az episztemikus emergencia, ami minden kellően komplex géppel kapcsolatban felmerül.
- Input fizikai folyamatok kiszámíthatatlansága - azt, hogy mi fogja érni a szenzorokat, a számítási hardvert és a többit, inkább csak sejtjük a tervezés során... Jó példa erre az [1]-ben, a kapcsolódó irodalomnál olvasható fedélzeti kamerák elleni lézeres támadás esete. Ezek közül a lézer általi teljes kamera tönkretétel az ijesztőbb elsőre, ám valószínűleg a részleges rongálás a veszélyesebb, mert nem egyértelmű, hogy baj van.
- Architekturális kérdések: ezek a rendszerek szokványosan elérhető hardverekből épülnek fel egyelőre (GPU-k, x86 procik). Ezekről tudjuk, hogy pl. adott hőmérséklet esetén szabályozzák magukat, miközben a rendszerrel szemben real time követelmények vannak, pl. 100ms-os reakcióidő büdzsé [3]. Nyilván ezek a jövőben kezelhetők lesznek, de kérdés, hogy milyen költséggel.
- Embodiment effects - magyar nevét még keresem, talán megtestesülési hatások (...). Gondoljunk el két teljesen egyforma rendszert két egyforma autóban, kivéve, hogy az egyik rikító sárgára, a másik meg szürke színűre van festve. Könnyű elképzelni, hogy statisztikailag a rikító színű biztonságosabb lesz (u.i. jobban látják a gyalogosok, stb.) Egy ilyen paraméter gyakran meg sem jelenik a tervben vagy a statisztika gyűjtésekor, így a rendszer hatékonysága látszólag az algoritmus sikere lesz kizárólag. A rendszereket egész jármű osztályokra tervezik, a külső majd később dől el, ezért az a tervezéskor nem is ismerhető pontosan. A fenti autó-láthatósági felvetésre mondhatja valaki, hogy mostantól ezt a paramétert tervezéskor figyeljük. Csakhogy a szín mindössze egy példa - az érv lényege épp az, hogy nem tudjuk teljes körűen felsorolni a releváns megtestesülési paramétereket.
- A gépi tanulás kapcsán jól ismerjük a különféle felidézés és a pontosság mértékeket, meg a konfidencia szinteket, és azt is, hogy ezek ritkán érik el a 100%-ot. A tragikus Über vs. kerékpáros esetben is volt ennek szerepe, a rendszer tűnődött, hogy mi is az objektum amit lát és ettől függően különféle becsült haladási vektorokat rendelt hozzá.
- Neurális hálók hackelhetősége - lásd a bevezető példát!
- Az autonóm cselekvés hatásának kiszámíthatatlansága - amikor a rendszer a fékre tapos, a fékút csak hozzávetőlegesen ismerhető, de ugyanez igaz minden más manőverre is. Márpedig az efféle becsült adatok a bemenetei kell, hogy legyenek az autonóm döntésnek.
- A környezet kiszámíthatatlan cselekvése: ha a gyalogos az úttesten áll, jó ötletnek tűnik, hogy kerüljük ki, amerről lehet. Ha a gyalogos úgy dönt, hogy elugrik, miközben a rendszer ugyanarra kitér, akkor kész a baj. Sajnos biztosan tudjuk, hogy emberi reakciókat legfeljebb csak becsülni tudunk majd a jövőben is.
- Tervezési szituáció - Az autó nem morális ágens a kultúránkban. Az én morális ágensség tesztem erre a következő: elfogadnánk-e büntetésként egy önvezető autóval szemben azt, hogy kitiltjuk a forgalomból (börtön analógia), vagy akár megsemmisítést (halálbüntetés analógia)? Minden általam ismert információ arra utal, hogy egyelőre nem. Márpedig akkor vagy a tervező lesz a felelős, vagy a környezet, esetleg valamiféle átfogóbb rendszer, vagy senki sem. Akárhogyis, a tervezőnek a tervezési fázisban kell minden morális vonatkozású kérdést megoldania ami felmerül, mert a rendszer működése közben nem lesz ott. Ez azért nehéz mert a hagyományos etikai és döntés-elméletek, ha nem is kizárólag, de többnyire konkrét szituációkat kezelnek és nem előre alig látható problémaosztályokat.
Nos, ezek a főbb kihívások. Visszatérve a drónos hackerekre, védekezési javaslataik között szerepel a közlekedési táblák digitális aláírása, amely a táblán elhelyezett QR kódból lenne kiolvasható. Az aláírt payload-nak nyilván a tábla helyét is kell tartalmaznia (különben semmi értelme), viszont az autó helye GPS spoofing-gal támadható. Egy másik javaslat a domború táblák használata mindenütt, és akkor egy falra vetített projekció nem csapja be a rendszert. Nem kezdek bele abba, hogy ezzel a javaslattal mik a problémák.. Végül felvetik alternatívaként azt is, hogy a táblák regisztrálása lehetséges valamilyen közösségi navigációs alkalmazásban, mint pl. Waze (a GPS spoofing ellen nyilván ez se véd). Kicsit hiányolom a cikkből azokat a megoldásokat, amelyek a gépi tanulás szenzorfúzióval (pl. képi+lidar input) való megerősítésével kapcsolatosak, úgy sokkal komolyabb írás lenne.
Köszönettel tartozom az ELTE-nek és az MTA-nak, amiért Bolyai és UNKP ösztöndíjakkal támogattak kutatásaimat, amelyekből többek között a fentiekben összefoglalóan ismertetett kategóriarendszer is létrejöhetett.
[1] https://arxiv.org/abs/1906.09765
Nassi, Dudi, et al. "MobilBye: Attacking ADAS with Camera Spoofing." arXiv preprint arXiv:1906.09765 (2019).
[2] https://arstechnica.com/cars/2019/06/spoofing-car-ai-with-projected-str…
[3] Lin, S. C., Zhang, Y., Hsu, C. H., Skach, M., Haque, M. E., Tang, L., & Mars, J. (2018). The Architectural Implications of Autonomous Driving: Constraints and Acceleration. In Proceedings of the Twenty-Third International Conference on Architectural Support for Programming Languages and Operating Systems (pp. 751-766). ACM.
- hedermisi blogja
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 1656 megtekintés
Hozzászólások
Erdekes felvetes. Azert kivancsi lettem volna egy onvezeto autora itthon, a STOP Soros kampany idejen. :)
Egyebkent az oroszoknal volt olyan (valoszinuleg meg mindig letezik), hogy az onkormanyzat felteszi a sajat weboldalara a sebessegmero kamerak helyet valamilyen egyseges formatumban, ezeket ugyes programozok osszeszedik, es letolthetove teszik az akkoriban nepszeru navik formatumaban (az iGOssal volt dolgom). Ehhez hasonlot lehetne kozlekedesi tablakkal is, esetleg onkormanyzat helyett utkezelovel vagy hasonloval.
--
When you tear out a man's tongue, you are not proving him a liar, you're only telling the world that you fear what he might say. -George R.R. Martin
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
sub
--
ne terelj
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+1
- - - - - - - - - - -
"A fejlesztők és a Jóisten versenyben vannak. Az előbbiek egyre hülyebiztosabb szerkezeteket csinálnak, a Jóisten meg egyre hülyébb embereket. És hát a Jóisten áll nyerésre." By:nalaca001 valahol máshol
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Lehet, hogy nagyon hülye kérdés, de nem lehetne első sorban arra koncentrálni, hogy egyáltalán csak a táblákat ismerje fel? Esküszöm, még soha nem láttam szabályos, falra festett táblát. (Igaz, 20+ éve nem vezetek már.)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Pont táblát ismert fel, csak nem hivatalos úton elhelyezettet.
Mókás kérdés még, ha jönnek a vasárnap hajnalban 50-es pólóban a zebrán a szülinapi bulizók, esetleg a kezükben a táblaboltos játéktábla, akkor kinek higgyen a jármű?
https://www.zazzle.co.uk/50_km_h_t_shirt_mens_t_shirt-235353906319809658
https://unnepekaruhaza.hu/50-es-sebessegkorlatozo-szulinapi-tabla-40-cm…
- - - - - - - - - - -
"A fejlesztők és a Jóisten versenyben vannak. Az előbbiek egyre hülyebiztosabb szerkezeteket csinálnak, a Jóisten meg egyre hülyébb embereket. És hát a Jóisten áll nyerésre." By:nalaca001 valahol máshol
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Eszembe jut a Haláli fegyver egyik jelenete: „Ismer egy bizonyos Billy York nevű nőt?” – „Ez ő?” – „Nem, ez a képe.”
Szóval, a videón egy falra vetített képet ismer fel, nem egy táblát. A póló sem tábla, csak egy tábla rajzolatának a képe.
Engem az érdekel, hogy miért nem foglalkoznak azzal, hogy magát a táblát, mint fizikai dolgot is felismerjék. Ha most lesétálok, és felállítok egy fals sebességkorlátozó táblát az utcasarkon, azt tényleg nem lehetne megkülönböztetni, de arra ember sem igazán lenne képes, viszont egy szakállas fazon, a sörhasán egy 50-es korlátozással, gondolom, senkinek nem nagy kunszt. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Melóhely környékén van egy nagyon ostobán megcsinált kereszteződés, amibe bekavar a villamosmegálló és a villamos pálya. Ott szűkül két sínpárról egy sínpárra az út, úgyhogy a megállóban várakozó villamosnak van egy piros-sárga lámpája, hogy tudja, indulhat-e vagy foglalt a sínpár. Az egyetlen gond, hogy ez a megálló egy két sávos (és elég nagy forgalmú) út közepén (mármint a két sáv között) van, úgyhogy napi átlag 3 autós két-három perc folyamatos dudálást vált ki azzal, hogy a tőle balra (!) található, a KRESZ által el nem ismert jelzőlámpát magára érvényesnek tekinti... amíg az a kereszteződés ott van, én nem bíznám magam önvezető autóra :D
Ami meg a tábla felismerést illeti... mit minősítesz "táblának, mint fizikai dolognak"? Ne felejtsd el, hogy nem csak az állandóra kihelyezett (ideiglenes tábla simán lehet 1 méter magasság alatt is), oszlopon (dedikált oszlop vagy az ott levő villanyoszlopra feltaknyolt? [utóbbi pl. parkolási tábláknál itt-ott játszik, még ha gány is]) tábla van, ráadásul az állandók között is van olyan, ami ténylegesen csak egy tábla, oszlop nélkül (pl. a lámpás kereszteződésben a lámpák kábeleire vagy a lámpákra feltaknyolt stop/elsőbbségadás/akármi táblák)
(a kedvenc táblám egyébként egy "A parkoló területén jobb-kéz szabály van érvényben" felirat felcseszve a 30-as sebességkorlát tábla alá, mert egy 30-as öv táblát [ami mindkettőt jelentené, ugye, és a sebességkorlátot nem az első kereszteződésig tenné érvényessé...] túl mainstream lett volna feltenni... sok sikert ehhez AI íráshoz :P )
BlackY
--
"en is amikor bejovok dolgozni, nem egy pc-t [..] kapcsolok be, hanem a mainframe-et..." (sj)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez fura, a villamosok pontos lámpáit nem a kresz szabályozza? Soha nem láttam még villamosnál piros-sárga lámpát.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A metrofelujitasnal meg az Arpad hidnal villamoslampakat tettek ki a metropotlo buszoknak. (ugy alakitottak at, hogy a buszsav ment egyenesen, autoknak maradt a feluljaro)
--
When you tear out a man's tongue, you are not proving him a liar, you're only telling the world that you fear what he might say. -George R.R. Martin
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A villamost jelző lámpákat igen, direkt rá is néztem a KRESZ-re a post írása közben, gondolom annyi van, hogy az nem minősül közlekedési lámpának, hanem a közlekedési társaság saját ügye... különösen, hogy azt viszont expliciten kimondja a KRESZ, hogy a jobb oldalon vannak a jelzőlámpák (bal oldalon legfeljebb ismételhetik). Csak hát úgy néz ki, mint egy kacsa, hasonlóan, bár kicsit máshogy hápog, mint egy kacsa, tehát kacsa :)
c) az utat (vagy egyes forgalmi sávokat) keresztező villamos, illetőleg a megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművek áthaladásának biztosítására szolgáló fényjelző készülék: két (felül kör alakú piros, alul kör alakú sárga fényű) lámpából áll és sorrendben villogó sárga, folyamatos sárga, majd piros fényjelzést ad;
Emiatt ráadásul veszélyes is, mert valóban ha kanyarodsz, akkor valóban keresztezi a villamos, tényleg két izé van, de a sárga nem kör alakú, hanem egy előre nyíl - vagyis ha nem tudod, hogy csak bal oldalon nem lehet rád érvényes lámpa és nem tudod, hogy az alsónak körnek kell lennie, akkor magadra veheted az ott éppen villamosra vonatkozó sárga egyenes nyilat és elindulhatsz...
BlackY
--
"en is amikor bejovok dolgozni, nem egy pc-t [..] kapcsolok be, hanem a mainframe-et..." (sj)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A 10-es úton olyan szabályzás van érvényben, hogy este tíztől reggel hatig ötvennel, reggel hattól este tízig hatvannal - az egyik szakaszon - vagy hetvennel - egy másik szakaszon - lehet menni. Ezt egy oszlopra szerelt két sebességkorlátozó tábla jelzi, apró időmeghatározó kiegészítő táblával. Az autómban lévő táblafelismerő rendszer nagyjából semmit sem tud ezzel kezdeni, véletlenszerűen jelzi hol az egyik, hol a másik táblát.
Az M6-os tárnoki lehajtójánál - Budapest felől - van egy negyvenes tábla a kanyarban. Az említett táblafelismerő rendszer sosem látja.
Ja, és persze azzal sem tud a táblafelismerő rendszer kezdeni valamit, hogy a magyar szabályok szerint egy kereszteződés feloldja a tábla hatályát.
Szóval amíg nem egységesítik legalább EU-s szinten a közlekedési szabályokat, amíg nem szigorítják a táblák elhelyezési szabályait, addig az automatáknak sem lesz könnyű dolga. Mondjuk a humanoidoknak sincs.
Ave, Saabi.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az a baj, hogy ehhez nem kell még trükkös kereszteződésbe kitett másféle lámpa sem.
Rendszeresen látok olyan helyzetet, hogy mondjuk T elágazásba alulról jön az autó, neki zöld van, befordul jobbra, és szembetalálkozik a lámpával, ami a T bal oldali szárán érkezők számára ég pirosan. Ezért tehát nagyot fékezve megáll a kereszteződés közepében, mert hát pirosat látok.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+1, pont ilyen van nalunk az utcaban, kettobol egy autos benezi
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
XI. kerület, Péterhegyiről az Egér útra balra kanyarodók pont ilyenek.
Ave, Saabi.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Aszfaltra szoktak festeni "táblát". Ráadásul azok torzak is közelről. De lehet, hogy az csak kiegészítés lehet
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nincs benne olyan hogy a gps szerint lakotterületen belül érkező 90-es táblát nem fogadja el? Esetleg elfogadja, de csak bizonyos útszakaszon? Nálam csipog a navigáció, ha nem annyival megyek amennyi hozzá van rendelve az úthoz a gps térképén. Lassan jobban tudja mint én, mert voltak táblacserék 50-ről 30-ra mert olcsóbb mint megcsinálni az utat.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
ezek a kutatok aztan nagyon okosak! ki gondolta volna hogy *GASP* ha lat egy tablat, akkor beparsolja *GASP*
faceplam.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+1
____________________
echo crash > /dev/kmem
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez alapján te hogy látod az autonóm autózás jövőjét?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Közben egy csomó minden hasonlóan befolyásolja az emberi vezetőt is, pl. jobban észreveszi a színes autót, nem veszi észre az alacsonyra kitett, ideiglenes táblát, nyáron a csajokat nézi a strandon, és közben elüt. A kérdés az, hogy a robotvezető tud-e jobb lenni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni