Rejtélyes doboz javítása

 ( render_elek | 2018. november 13., kedd - 13:08 )

Kedves Fórumtársak,

az iskolánknak van egy speciális usb kábele, amin van egy fekete zárt szöveg nélküli dobozka. Tömegéből következtetve nincs kiöntve műgyantával.
Ez egy táblához való, de a gyártó már nem foglalkozik vele és a szakszervíz sem. Ők csak alkatrészt cserélnek, de a klasszikus értelemben (mint régebben a Gelka) javítani nem tudnak. Azt kérték, ha ismerünk egy régimódi igazi szakit, akkor ő meg tudja bontani és talán javítani is.

Van-e köztetek olyan vállalkozó kedvű, aki tudna, szeretne és az idejébe is belefér, hogy segítsen egy kis falusi iskolának?
Ha számlát is tud adni, az lenne a legjobb, ellenkező esetben vékonyan kellene fogjon a tolla, mert akkor csak összekalapozott pénzből tudunk javíttatni, az pedig várhatóan nem lesz sok..

Lelkes szakemberek jelentkezését privátban várom. Vagy aki ide ír, privátban megkeresem.

Köszönöm!

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Milyen típusú tábla? Nem véletlenül Promethean?
Rejtélyes fekete dobozokat nem javítunk és nem tartunk alkatrészeket, konkrét termékekhez lehet, hogy van alkatrészünk és szakértelmünk is...

Nem, hanem Cleverboard.

De mi a pontos tipusa?
Oszinten meg az se lepne meg ha egy USB-TTL chip lenne a dobozban.
--

"You can hide a semi truck in 300 lines of code"

Megyek hetvegen Egerbe repulni, hetfon rakerdezhetek szemelyesen a cegnel.

--

"You can hide a semi truck in 300 lines of code"

Nem nagyon hosszú az usb kábel? Ha a specifikációnál hosszabb kábel kell akkor oda lehet a közepén aktív erősítővel szerel usb kábelt tenni. Próbáld ki egy rövidebb normál kábellel megy-e.

Azt a szakszerviz kipróbálta a szemem előtt egy rövidebb nyomtató kábellel és nem ment.
szerk.: egyébként tényleg bitang hosszú az a gyári kábel

Miből vontátok le azt a következtetést, hogy a kábellel van gond, ha másik kábellel sem működik?

Pontosan, a másik teremből átvitt kábellel ment ez a tábla; ezzel a kábellel meg a másik teremben lévő tábla nem ment.
Már a win panaszkodik, hogy az eszköz nem ismerhető fel, a táblán lévő státuszled zöld helyett pirosan világít. Tehát a tápot adja a táblának.
Megtörve nem lehet, mert a tábla mögött volt, 1 mm-t sem mozdult az elmúlt 7-8 évben.

Próbáltad már a support.clevertouch.com oldalon? Pontosan milyen típus? Ott van egy "CleverCable" nevű valami, amire azt írják nem helyettesíthető, de talán tudnak adni valami támpontot, hogy ilyenkor mi van. A kábelcsere aranyáron lenne vagy egyszerűen nem tudnak adni másikat?

Nem ez az?
https://www.avpartsmaster.co.uk/p-67096-clevercable-5m.aspx

Brutto 45e Ft UK-ban.

Nekunk van elektronikakat (telefon, telefonkozpont, fenykepezo, TV, nyomtato, iratmegsemmisito stb..) javito muszereszunk, de garanciat ilyen fekete dobozokra nem vallalunk. A masik problema, hogy gondolom kiprobalni sem tudjuk a keszuleket, mert csak a tablaval mukodik.

Nem, a mi táblák nem érintős, spéci tollal megy.
Akkor ezt vehetem "igen"-nek?
A teszt úgy működne, hogy postázgatnánk egymásnak. Részetekről kicsit körülményes lenne, ami részünkről nem gond, mert nagyon úgy tűnik, hogy nincs más megoldás.

Megkerdezem holnap a szervizest aztan irok rad egy privatot.

A szakszerviz vette fel a kapcsolatot a gyártóval. Nincs már ilyen alkatrész.

<troll mode="on">
Amikor még én tanítottam, nem voltak efféle problémák. Vagy krétával írtam, vizes szivaccsal töröltem, vagy pedig filccel írtam, száraz ronggyal töröltem.
</troll>

Ha nem volt mozgatva, nem tört a kábel, mitől ment tönkre? Leginkább öregedő alkatrész az elektrolit kondenzátor. Persze valamiféle tranziens is kinyírhatja.


tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Jelentkezett egy cég, ahol lelkes szakik nemcsak hogy elvállalták, de kihívásnak is tekintik a feladatot :) Ezúton is köszönöm nekik.

Azért halkan jegyez én meg, hogy ma egy szakszervizes csak rákeres egy kódra egy adatbázisban. Ha van találat, megrendeli, kihúzza a rosszat, bedugja az újat és kész. Ha nincs találat, akkor azt mondja, hogy nem javítható. Forrasztót még véletlenül sem látni a kezében, csak egeret. Tulajdonképpen csak egy vacak mezei kereskedő.
Ez nem hasonlítható ahhoz, amikor egy forrasztó ón illatával megtöltött Gelkába belépve a képcsövek halk zúgása közepette, a boxból egy barna köpenyes emberke 40-es pulzussal kérdezte: miben segíthetek? ..és érezted a magabiztosságot sugárzó tekintetén és az őt körülvevő műszerek garmadáján, hogy komolyan is gondolja. Miközben a háttérben a másik boxban egy halk szisszenést követően a felszálló fehér füst jelezte: valami elkészült; és a kolléga egy gombot elfordítva elégedetten pillantotta meg Kudlik Júlia kis deltáját...

Akkor viszont en nem irok mar privatot, de egy tanacsot adok mielott elkezditek szerelni. Az eszkoz driverebol (amire 404-et ad a gyarto honlapja) valoszinuleg megallapithato mi van a dobozban. Ha nem valami altalanos driver + belso memorias MCU van a dobozban es lathatolag az hibasodott meg, akkor nincs ertelme javitani. Ezt azert mondom mert sok regi szaki csak a passziv alkatreszekig lat es lattam mar olyat, hogy kicsereltek peldaul egy AVR-t es csodalkoztak, hogy nem megy (komolyan!).

No, igen, attól, hogy egy hibás alkatrészt újra cserélünk, még egyáltalán nem biztos, hogy működni is fog.


tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Értem, mit írsz, de változott a világ. Nincs rá idő, a tömegtermelés olcsóbb, mint a javítás, nem éri meg javítani. Tönkrement? Vegyél újat! Pörögjön az a gazdaság...


tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

" forrasztó ón illatával megtöltött Gelkába belépve a képcsövek halk zúgása közepette, a boxból egy barna köpenyes emberke 40-es pulzussal kérdezte: miben segíthetek? ..és érezted a magabiztosságot sugárzó tekintetén és az őt körülvevő műszerek garmadáján, hogy komolyan is gondolja. Miközben a háttérben a másik boxban egy halk szisszenést követően a felszálló fehér füst jelezte: valami elkészült; és a kolléga egy gombot elfordítva elégedetten pillantotta meg Kudlik Júlia kis deltáját... "

Ezt szépen leírtad.

---------------------------------------------------------------
Ritkán szólok hozzá dolgokhoz. Így ne várj tőlem interakciót.

+1


// Happy debugging, suckers
#define true (rand() > 10)

Igen, ilyenkor jó lenne, ha hozzáértők lennének a szakszervízben, csak olyankor nem örülnél, ha két kattintásért számláznák ki a szaki 10 ezres óradíját.

A szerelő szerel, nem kattint. A titkárnő feladata a kattintás.
És most a legtöbb helyen titkárnők "dolgoznak" szerelőként.

Kedves Fórumtársak, örömmel tudatom Veletek, hogy ma átvettük az új kábelt, a tábla ismét működik.
A fórumon keresztül jelentkező cég lelkes munkatársai első körben szétszedték és megállapították, hogy a kis dobozka olyan alkatrészeket tartalmazott, ami már nem beszerezhető. Aztán felvették a kapcsolatot a külföldi gyártó céggel, ahol megtudták, hogy olyan technológiát alkalmaztak, amivel szándékosan lehetetlenné tették az utángyártást.
De ezek az elszánt, vérprofi szakemberek nem adták fel :) időt és energiát nem sajnálva megterveztek és legyártottak egy (illetve mindjárt kettő, hogy legyen tartalék) egyedi alkatrészt, ami épp azt tudja, ami nekünk kell. Így ismét korszerű és színvonalas oktatásban részesülhetnek az iskolánk tanulói.

Hálás köszönet a KRIZAR IT Kft.-nek!

Like :)

Gigalájk :-)

"Mert értek a kutyákhoz."

hek jee :)

maximális respect :) jobb hely lenne ez a világ ha több ilyen lenne


"all submitted complaints will be forwarded to /dev/null for further investigation"
"ez ilyen hippi kommunás felfogás, ahogy Stallman sámán módjára dobol a nagy hasán, hogy GNU, free software, free as free beer."

Azt megtudhatjuk mi volt a csodaboxban?

tőle?

Sziasztok,

a dobozban egy USB-RS232 átalakító volt egy SILABS CP2102 és egy SIPEX SP202EEN chippel, megspékelve néhány kondival és egyéb alkatrészekkel.

Tovább nem szeretném részletezni.

wow..... azert nem egy raketatudomany....

Senki sem állítja, hogy az.
De, míg itt jónéhányan csak az észt osztják, én felvettem a kapcsolatot a fórumozóval.

A doboz roncsolás nélkül nem volt megbontható, én voltam az első, aki be merte vállalni a bontását. Addig nem is tudták mi van benne. De mindenki ráfogta, hogy nem javítható... És nincs hozzá támogatás.
Egyébként maga a lapka nem javítható, de alternatív megoldás létezett. És, működik, ez a lényeg!

Touché

Minden(*) bűvésztrükk egyszerű, ha már egyszer elmagyarázták.

*) Nem.

+1

Kellene egy olyan törvény, hogy ha egy terméknek megszűnik a gyártói támogatása, akkor a gyártónak az összes dokumentációját(soft and hard) elérhetővé kelljen tenni.

Nem jó, mert újabb termékekben szerepelhetnek a régiben megtanult megoldások, amelyeket nem biztos, hogy a gyártó publikálni kíván.


tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Ez esetben kiterjesztheti a támogatást..

Ok de akkor ne szüntethesse meg a támogatást... ez így szívatás. Állítólag akarnak valami ilyesmi témájú törvényt az EUban hogy a vásárlónak legyen esélye javíttatni is 1 adott terméket..

Persze, de a gyártó is könnyen kerülhet olyan helyzetbe, hogy egyszerűen nem beszerezhetőek már egyes komponensek.
Egy darabig lehet raktározni (ez is pénzbe kerül), és drága alkatrészekből nem biztos, hogy ésszerű határokon belül megéri.

Egyes eszközök (pl. szenzorok) simán megszűnnek, csereszabatos darab nincs, elektronika áttervezésével tudsz helyette mást használni.
Készül egy újabb termék, bizonyos megoldások hasonlóak mint a régiben, de a régit már nem tudod korrekten támogatni.
Egyes kifejlesztett hardveres vagy szoftveres fogás már magában lehet annyira ötletes, hogy kiadni versenyhátrányt jelent (lemásolni könnyű, kitalálni hosszabb idő és tesztelés lehet, és ez is pénzbe kerül - egy komolyabb megoldás pedig érték, ami nem mindenkinek jut egyáltalán eszébe).

A mai világban, amikor telefonok avulnak el rövid idő alatt és olykor ilyen eszközökhöz szánt alkatrészeket is használni kell, nem szabad meglepődni, ha néhány éven belül megszűnik a beszerzési forrás (addig gyártják, amíg nagy rá a kereslet, ha lesz belőle újabb típus és arra átállnak, hoppon maradsz kisebb gyártóként).

Nagyon át kell gondolni, mi, mennyire rizikós és még így is érhet meglepetés.

...szóval nem annyira fekete-fehér ez a dolog...

+1

Pontosan írtad ezt le.


tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Az elmúlt egy évben kétszer fordult elő velem, hogy egy termékkel valami gond lett. Felvettem a kapcsolatot a gyártóval, mert még garanciális volt a cucc. Azt a választ kaptam, hogy az a verzió, ami nekem van, már nem támogatott, ha elfogadom, adnak nekem egy újabb verziót helyette.

A támogatás nem feltétlenül azt jelenti, hogy a régi alkatrészeket raktározni kell, hogy a szervizes kicserélhesse a régi eszközökben, ha kell.

Ez is igaz.
Komoly cég, komoly terméknél meg is csinálja, hogy küld helyette másikat, még akár hivatalos támogatási időn túl is lehet rá példa.

...de ez terméktől, cégtől és egyéb tényezőktől is függhet.
Esetleg régi termékre (legyen mondjuk 5+ éves) már nincs támogatás ugyan, de kedvezményesen lehetőséget biztosít egy újabb termék megvételére.

Ilyenek is előfordulnak.

De jó, mert ha védeni akarja a megoldását, akkor - mint már írták - vagy terjessze ki a támogatás időtartamát, vagy kérjen rá szabadalmi oltalmat. Talán akkor nem csak arról szólnának a szabadalmak, hogy milyen alakú egy telefon.

...viszont a fenti alapján a már nem támogatott Windows XP forrását is ki kellene adni, ezzel viszont nagyon jól lehetne még a Windows 10-ben is meglévő hibákat kutatni.
Ugyanis náluk is vannak olyan megoldások, amik korábbi termékekből öröklődtek.

Az igaz, ebben az esetben hosszúra nyúlt a támogatási időszak.

Szabadalmi oltalom meg nem két fillér, több helyen is biztosítani kell és szoftverre nem feltétlen lehet (bár nem tudom, egy mikrokontroller szoftvere pl. minek minősül).
Másrészt nem biztos, hogy egyedi a megoldás, de ebből még nem következik, hogy triviális lenne.

Idézet:
Windows XP forrását is ki kellene adni, ezzel viszont nagyon jól lehetne még a Windows 10-ben is meglévő hibákat kutatni.

Open source esetén működik.

Egyrészt jó volna elszakadni a mobiltelefontól, mint példától, ettől jóval innovatívabb, nagyobb munkát igénylő megoldások vannak például műszeripar területén, s most ne egy multiméterre gondolj. Másrészt valóban az van, hogy nem csupán önös üzleti érdek az újabb, jobb, és egyben drágább berendezés megvételére kényszerítés a célja a korábbi termék kifuttatásának, hanem tényleg gond az alkatrész utánpótlás a mai világban. Azon felül a hosszú támogatás sok pénz. Ha van újabb terméked, egyre nagyobb probléma a többféle berendezés támogatása.

Amúgy meg szedd szét, javítsd meg, de neked sem lesz alkatrészed hozzá éppen úgy, ahogyan a gyártónak sem volt.


tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Mondjuk régebben egy drága műszerhez legalább volt gépkönyv kapcsolási rajzzal. Ha ott egy valamihez nincs már alkatrész, akkor még mindig lehet kiváltani, egy panelt áttervezni.

Most akkor támogatás a drága vagy az új eszköz kifejlesztése és tesztelése? Nem inkább arról van szó, hogy ugyanazt a szart adjuk el többször újraparaméterezve, új köntösbe bújtatva és újra marketingelve? Nem csak a telefonokra gondoltam. Ha már műszer, akkor pl. a milliós szkópok, kábelteszterek. De említhetném a kazánvezérlőket, a nyomdagépeket, nyomtatókat meg még nagyon sok dolgot.
Alkatrészügyben pedig amit egyszer legyártottak a távol keleten, az a mai napig van. Inkább az 1 évnél fiatalabb alkatrészek beszerzése a nyűgös. Persze ha leköszörülik az IC típusát akkor a távol kelet sem segít. Konkrét eset: huszonéves német nyomdagép valamelyik orsójának a forgásérzékelő elektronikájában elmelegedett a 7805. Ebből kifolyólag egy 8 lábú leköszörült IC-ból kijött a füst. A gyártó sajnálkozott, hogy ehhez a géphez már nincs szervíz támogatás, de fődarab cserével potom 7 misiért orvosolni tudják a problémát. MAX485 volt az IC. 100Ft ellenében a 7 millió. 0 szemét ellenében a kb. 1 tonnányi.

Ha már szkóp... az FPGA programját is adjuk ki? Biztos, hogy a benne használt, gyors AD-k két év múlva is elérhetők lesznek (legyen egy év a fejlesztés, mondjuk 3. évükben járnak)? Biztos, hogy a műszerben használt kijelző is kapható lesz még?

Ha megjelent a konkurencia egy jobb eszközzel, esetleg nekünk is kellene áttervezni a tápokat/szűrést, alacsonyabb zajú AD-t betenni? Esetleg növelni a sávszélességet / mintavételezést? Talán változtatni az AD felbontásán? Cserélni a kijelzőt más fajtájú/méretű/felbontású darabra? Esetleg modernebb FPGA-val tervezni és kiszámoltatni vele olyan dolgokat, amit a korábbi műszer nem tudott?

Ugyanakkor lehet, a bemeneti fokozat maradhat a bevált kapcsolás, mert jól teljesít és van még benne tartalék.
(Ezt is ki kellett volna adni a korábbi termék kapcsolási rajzával? Esetleg azt is közzé kellene tenni, milyen megfontolások alapján, milyen paraméterű alkatrész kell az adott helyre?)

Esetleg egy már nem támogatott, mondjuk Rohde & Schwarz vagy Keysight szkóp teljes dokumentációját ki kelljen adni, amiből a kínai konkurencia fél év múltán tervez egy másik eszközt tized áron? Benne a másik gyártó által, sok év tapasztalatával kifejlesztett megoldásokkal.
Valahol ennek is megvan a határa és az okai.

Előfordul a másik véglet is, amikor ugyanazt a megoldást adják el más köntösben, vagy éppen azért változtatnak rajt, mert ki kellett váltaniuk egy korábbi alkatrészt.

Több termék támogatásának megtartása valóban drága tud lenni.

...és nem, nincs minden távolkeleten, amit egyszer legyártottak.
Van, amit egyszerűen nem tudsz beszerezni ilyen formában sem, és egyszerűen nem tudsz ugyanolyat előkeríteni. Lehet akár ez egy kijelző is - hiába tört be, neked sincs másik. Esetleg van olyan, ami majdnem azonos, de kicsit másképpen kell kezelni, ezért módosítani kellene a firmware-en is, hogy működjön vele - ez is idő/pénz + tesztelés és mondjuk öt évvel az eladást követően már nem biztos, hogy ez könnyen kivitelezhető.

Idézet:
Alkatrészügyben pedig amit egyszer legyártottak a távol keleten, az a mai napig van.

Értem, amire gondolsz, de azért a NASA-nak komoly nehézséget és költséget okozott, hogy régi processzorokat felkutasson és megvegyen (talán Z80 volt, már nem emlékszem), amikre szükség volt az űrsikló program karbantartásához. Valószínű örültek volna, ha csak fel kellett volna venni a telefont, hogy kérnek egy tucatot.

Hát amikor a siklóprogramot elkezdték még nem minden Kínában készült.

Valóban.

De vajon gyártottak már valaha Z80-ast a távolkeleten? Az a gyanúm, hogy igen. (Vagy ha nem, meg lehetne őket kérni, és valószínű fillérekből összedobnák).

Lehet, hogy ott akadt volna el egy ilyen gondolatmenet, hogy vajon a Kínából kapott olcsó Z80-ak tényleg azt csinálják majd, amit az eredeti - vagyis amit várunk tőle? Vagy majd a szorgalmas kis kínai kezek beletesznek még ezt-azt, hogy nekik is jó legyen?

Itt az is probléma, hogy a másik (újabb) technológiával készült alkatrész vajon hasonlóképpen viselkedik-e, amikor a kozmikus sugárzással találkozik, hasonló hőmérséklet-tartományban hasonlóan viselkedik-e, és adott esetben az eredeti chipben lévő, nem dokumentált, de kihasznált tulajdonságokat is teljesíti-e.

Az is lehet baj, ha valamit gyorsabban, és az is, ha valamit lassabban tud végrehajtani.

Kicsit drága mulatság lenne, ha kiderül, valami akár csak véletlenül is másképpen működik a _valós rendszerbe_ beépítve.

Ennek úgy tűnik, hogy a szopatáson kívül más funkciója nem volt. Ha nincs támogatás többé a hardverre vagy szoftverre, akkor az utolsó patch igenis távolítsa el a hardverkulcsos baszkolódást.

--
https://iotguru.live

+1

Wow, gratulálok!


"all submitted complaints will be forwarded to /dev/null for further investigation"
"ez ilyen hippi kommunás felfogás, ahogy Stallman sámán módjára dobol a nagy hasán, hogy GNU, free software, free as free beer."