Egyre kezelhetetlenebbé válik az itthon tárolt iratok mennyisége, ezért arra gondoltam a hétvégén rászánom az időt és szelektálom. De felmerül a kérdés, hogy mit is dobhatok ki. Sajnos "meddig kell az iratokat megőrizni" típusú keresésekre csak vállalkozókra vonatkozó információkat találtam, így gondoltam megpróbálom itt feltenni a kérdést, hátha van aki találkozott már ennek a törvényi szabályozásával.
Az iratok között van sok, ami egyértelmű hogy kukázható (pl. garanciapapírok), de rengeteg olyan papír van, ami:
- bérjegyzék, adóbevalláshoz kiállított igazolás (utóbbi ha jól tudom 5 évig megőrzendő, de fixme)
- élő szerződés, ami már ezerszer módosítva lett (pl. 6 éves telefonelőfizetés eredeti papírjai - már a díjcsomag se létezik)
- felbontott szerződés (itt pl. a pénzügyi szerződésekre, igazolásokra (végtörlesztés) gondolnám, hogy fontosak)
- orvosi papírok, zárójelentések, laboreredmények
- közüzemi leolvasásokról kapott papír
Mi az, ami mehet megsemmisítésre és mi az, amit feltétlenül őrizzek meg?
- 1348 megtekintés
Hozzászólások
Pénzzel kapcsolatos dolgok 5+1 év.
Közüzemi szolgáltatókkal kapcsolatos dolgok 18 - helyett 6 hónap elég lenne. DE! Érdemes megvárni az éves elszámolást. Ha valami gubanc van folyamatban, akkor rendezést követő elszámolásig/effektív nullás elszámolásig. Magyarázat: Régen 18 hónap volt a "kiszámlázhatóság", de ezt lényegesen csökkentették. Ha hosszbb idő távlatából mejelenik valamilyen kiszámázatlan hívás, kis extra fogyasztás stb., akkor csak levelet kell küldeni - írásban választ kérni: Vajon honnan került elő, és ezt most milyen jogszabály alapján számlázták?
Szerződések és módosításaik a jogviszony megszűntéig + nullás igazolás/elszámolás és még egy év. De csak akkor, ha adózással nem kapcsolatos.
Munkaszerződés, munkaviszony igazolás, ingatlan és autó adásvétellel kapcsolatos dolgok (a mai informatikai helyzetben :)) az ükunokád haláláig. ;)
Az orvosi papírokat - zárójelentésk, komplex leletek, speciális vizsgálatok - érdemes megőrizni, ha a későbbiekben romló tendenciát kell vizsgálni, vagy bizosítási kár esetére. (Nem mondhassák, hogy má' tavaly kehes vótá'!)
/Mundezek csak tájékoztató jelleggel, rutinból és csípőből./
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Adózáshoz kapcsolódó papírok: A bevallást követően, az 5. év végéig. Mivel a 2017-es adóbevallást 2018-ban nyújtod be, így 2023. december 31-ig meg kell őrizned a 2017-es adózással kapcsolatos papírokat.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ebbe beletartozik a havonta kapott bérjegyzék is, vagy csak az évente kapott összesítés? Előbbiből rengeteg van, egy darabot sem őriznék meg (az ideiek kivételével), ha nem muszáj.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Bármikor kerülhetsz olyan helyzetbe, hogy újra kell számolni az adóbevallásodat. Ezért mindazokat a dokumentumokat, amelyek alapján az adóbevallás készült, érdemes elrakni 5+1 évre.
A "rengeteg" az évi 13 db papír? A helyedben bérelnék egy nagyobbacska raktárat. ;)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Biztos nem a legjobb megoldás, de én egy évig őrzök mindent, aztán a szomszéd kislány, iskolai papírgyűjtéskor elviszi mindet.
Szegény néha majdnem sérvet kap, annyit adunk neki :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Jo, van, aki IE-t hasznal virusirto meg tuzfal nelkul. Szeretsz veszelyesen elni. :)
--
Worrying about killer AI and the superintelligent robots is like worrying about overcrowding on Mars. - Garry Kasparov
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Te ilyesmit legalább darálás nélkül ki mersz adni a kezedből?
Ennél már csak egy durvább esetről hallottam: az illegális szemétlerakóban hagyott zsákban volt egy marék személyes adatot is tartalmazó papír.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Két tonna szemét van a konténerben, kizártnak tartom hogy a csöves cigányok pont az én papírjaimat kukázzák ki, hogy jól visszaélhessenek vele...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem gondolkoztál még digitális archiválásban? Elméletileg mind a törvényi, mind a technikai feltételei adottak már jóideje...
--
http://eVIR.hu
Elektronikus Vállalatirányítási Információs Rendszer
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Amíg minden hivatalban az eredeti példányt kéri Juliska, addig sajnos nem opció. Bár nyilván ez lenne a legkényelmesebb. Egyszerűbb bevinni a papírt, mint bárkit meggyőzni hogy jó a digitális is (már ha tényleg járható az út).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Azért már 5 éve is kötöttem szerződést interneten keresztül. Méghozzá halotti anyakönyvi kivonattal (szkennelve) és tulajdoni lappal (ügyfélkapun+földhivatalon keresztül bankkártyával vásárolva). Legalább 10 éve a számlabemutatás is elektronikus. A dossziék meg kiürültek. Tán ilyen irányból kellene megközelíteni a témát! ;)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni