Egyre kezelhetetlenebbé válik az itthon tárolt iratok mennyisége, ezért arra gondoltam a hétvégén rászánom az időt és szelektálom. De felmerül a kérdés, hogy mit is dobhatok ki. Sajnos "meddig kell az iratokat megőrizni" típusú keresésekre csak vállalkozókra vonatkozó információkat találtam, így gondoltam megpróbálom itt feltenni a kérdést, hátha van aki találkozott már ennek a törvényi szabályozásával.
Az iratok között van sok, ami egyértelmű hogy kukázható (pl. garanciapapírok), de rengeteg olyan papír van, ami:
- bérjegyzék, adóbevalláshoz kiállított igazolás (utóbbi ha jól tudom 5 évig megőrzendő, de fixme)
- élő szerződés, ami már ezerszer módosítva lett (pl. 6 éves telefonelőfizetés eredeti papírjai - már a díjcsomag se létezik)
- felbontott szerződés (itt pl. a pénzügyi szerződésekre, igazolásokra (végtörlesztés) gondolnám, hogy fontosak)
- orvosi papírok, zárójelentések, laboreredmények
- közüzemi leolvasásokról kapott papír
Mi az, ami mehet megsemmisítésre és mi az, amit feltétlenül őrizzek meg?
Hozzászólások
Pénzzel kapcsolatos dolgok 5+1 év.
Közüzemi szolgáltatókkal kapcsolatos dolgok 18 - helyett 6 hónap elég lenne. DE! Érdemes megvárni az éves elszámolást. Ha valami gubanc van folyamatban, akkor rendezést követő elszámolásig/effektív nullás elszámolásig. Magyarázat: Régen 18 hónap volt a "kiszámlázhatóság", de ezt lényegesen csökkentették. Ha hosszbb idő távlatából mejelenik valamilyen kiszámázatlan hívás, kis extra fogyasztás stb., akkor csak levelet kell küldeni - írásban választ kérni: Vajon honnan került elő, és ezt most milyen jogszabály alapján számlázták?
Szerződések és módosításaik a jogviszony megszűntéig + nullás igazolás/elszámolás és még egy év. De csak akkor, ha adózással nem kapcsolatos.
Munkaszerződés, munkaviszony igazolás, ingatlan és autó adásvétellel kapcsolatos dolgok (a mai informatikai helyzetben :)) az ükunokád haláláig. ;)
Az orvosi papírokat - zárójelentésk, komplex leletek, speciális vizsgálatok - érdemes megőrizni, ha a későbbiekben romló tendenciát kell vizsgálni, vagy bizosítási kár esetére. (Nem mondhassák, hogy má' tavaly kehes vótá'!)
/Mundezek csak tájékoztató jelleggel, rutinból és csípőből./
Adózáshoz kapcsolódó papírok: A bevallást követően, az 5. év végéig. Mivel a 2017-es adóbevallást 2018-ban nyújtod be, így 2023. december 31-ig meg kell őrizned a 2017-es adózással kapcsolatos papírokat.
Ebbe beletartozik a havonta kapott bérjegyzék is, vagy csak az évente kapott összesítés? Előbbiből rengeteg van, egy darabot sem őriznék meg (az ideiek kivételével), ha nem muszáj.
Bármikor kerülhetsz olyan helyzetbe, hogy újra kell számolni az adóbevallásodat. Ezért mindazokat a dokumentumokat, amelyek alapján az adóbevallás készült, érdemes elrakni 5+1 évre.
A "rengeteg" az évi 13 db papír? A helyedben bérelnék egy nagyobbacska raktárat. ;)
Biztos nem a legjobb megoldás, de én egy évig őrzök mindent, aztán a szomszéd kislány, iskolai papírgyűjtéskor elviszi mindet.
Szegény néha majdnem sérvet kap, annyit adunk neki :)
Jo, van, aki IE-t hasznal virusirto meg tuzfal nelkul. Szeretsz veszelyesen elni. :)
--
Worrying about killer AI and the superintelligent robots is like worrying about overcrowding on Mars. - Garry Kasparov
Te ilyesmit legalább darálás nélkül ki mersz adni a kezedből?
Ennél már csak egy durvább esetről hallottam: az illegális szemétlerakóban hagyott zsákban volt egy marék személyes adatot is tartalmazó papír.
Két tonna szemét van a konténerben, kizártnak tartom hogy a csöves cigányok pont az én papírjaimat kukázzák ki, hogy jól visszaélhessenek vele...
Nem gondolkoztál még digitális archiválásban? Elméletileg mind a törvényi, mind a technikai feltételei adottak már jóideje...
--
http://eVIR.hu
Elektronikus Vállalatirányítási Információs Rendszer
Amíg minden hivatalban az eredeti példányt kéri Juliska, addig sajnos nem opció. Bár nyilván ez lenne a legkényelmesebb. Egyszerűbb bevinni a papírt, mint bárkit meggyőzni hogy jó a digitális is (már ha tényleg járható az út).
Azért már 5 éve is kötöttem szerződést interneten keresztül. Méghozzá halotti anyakönyvi kivonattal (szkennelve) és tulajdoni lappal (ügyfélkapun+földhivatalon keresztül bankkártyával vásárolva). Legalább 10 éve a számlabemutatás is elektronikus. A dossziék meg kiürültek. Tán ilyen irányból kellene megközelíteni a témát! ;)