IT pozíciók korrekt megnevezése

Sokszor olvasok nyitott pozíciókról visszajelzéseket, illetve néha nekem is feltűnik, hogy ennyi feladatkör nem tartozhat egy pozícióhoz avagy nem a nevezett pozícióhoz. A másik a sarkítás, hogy a legtöbb helyen gondolkoznak fejlesztőben és üzemeltetőben, mint a két fő kategóriában. Saját meglátásotok szerint milyen pozíciók vannak ezen a területen, illetve mi lenne a korrekt "munkaköri leírás" hozzájuk.

Hozzászólások

Ez megint egy ilyen "generaljunk sok-sok tartalmat a HUP-ra" topic?

----------------------
"ONE OF THESE DAYS I'M GOING TO CUT YOU INTO LITTLE PIECES!!!$E$%#$#%^*^"
--> YouTube csatornám

En nem csipem, amikor nem azert kerdez valaki, mert tenyleg szuksege van az infora, hanem csak azert, hogy csalogasson ki sok-sok hsz-t. Vagy te szeretsz ilyen temakban potyogni, mindegy, csak leirhasd a frankot?

----------------------
"ONE OF THESE DAYS I'M GOING TO CUT YOU INTO LITTLE PIECES!!!$E$%#$#%^*^"
--> YouTube csatornám

Nem ismerem, csak tul sok az altala inditott gumicsont topic meg gumicsont hozzaszolas. Jelen topicban is bedobott meg egy bombat: "A másik probléma az a társadalmat szétziláló, az embereken piócaként élősködő réteg, aki a nagymamája régi, 35 nm-es lakását havonta 55e+közös költség+rezsi áron adja ki."

----------------------
"ONE OF THESE DAYS I'M GOING TO CUT YOU INTO LITTLE PIECES!!!$E$%#$#%^*^"
--> YouTube csatornám

Sajnos ez a rendkívül széles körü jelenség az oka.
------------------------
{0} ok boto
boto ?

Sysoops - és amivel a vezetője megbízza (tm) :P

Nálunk a cégnél csak egy általános munkaköri leírás van, nyilván az IT és a pénzügy között azért vannak eltérések.
Kvára értelmetlen dolognak tartom a részletest, mivel mindenki tudja és teszi a dolgát, az a lényeg. Rendszergazdiskodáson kívül én vagyok az IT anyagbeszerző, én írok árajánlatokat, én járok ügyfelekhez, én cserélem a nyomtatókban a tonert, satöbbi satöbbi. Lényegében mindent megcsinálok a saját munkámon kívül is amit kérnek. Mint az összes IT-s kolléga.

A változatos munkával nincs gond, azzal szokott a gond lenni, hogy nem látják át/be, hogy időbe egyszerűen nem fér bele 3 munkakör 1 embernek és úgy próbálják meg rátolni valakire. A fentebbi példában egy oktatásra ha felkészülsz és van rendes anyag, akkor simán 1-2 hét is elmehet vele, de ha közben szerkeszted a cég weboldát és folyamatosan mászkálsz és még tonert is cserélsz, akkor semmi le rendesen megcsinálva.

igen, ez vélhetően megtörténik sok munkahelyen. szerencsére nálunk az ilyenek előjönnek a havi meetingeken, vagy akár a projektmenedzser rendszerben is lehet látni. rajtam pl. egész sok apróbb-nagyobb dolog áll már egy ideje, így vélhetően jön majd mellém/alám valaki, valamikor.

Csak ahhoz hogy erdekesnek talad a munkat legtobb/sok/whatever esetben erdekesnek kell, hogy talald az allashirdetest, es pl nagyon nem mindegy, hogy a cimben mit irnak. Ha a cim alapjan nem relevans nem fogok beleolvasni, hogy hatha megis. Szoval igenis fontos, hogy milyen poziciot tuntetnek fel a cimben. Az pedig, hogy tenyleg az legyen a munkavegzes targya, mint ami cimben van azert fontos, hogy ne egy rakas idiotara gondoljak a ceggel kapcsolatban.

-
Big Data trendek 2016

Azt elhiszem, hogy altalanos a munkakori leiras, de azert gondolom mindenkit a kepessegei es szakertelme szerint foglalkoztat a ceg. Sot meg merem kockaztatni, mikor allas hirdetest adtok fel nem azt irjatok a cimben, hogy "IT szakembert keresunk". Azert van valami elvegzendo konkret munka, amit el kell latni, maskulonben minek kell az ember?

Amugy azt is lehet, hagyjuk a sok poziciot, meg mindent, Kell valami altalanos cim a hirdetesnek "IT pozicio XY cegnel", aztan majd mindenki elolvas minden hirdetest, mert ott fog kiderulni mit is kell csinalni. Na ne mar. Igenis legyen tisztaban a ceg, hogy az elvegzendo feladatra milyen kepesitesu es beallitottsagu embert keres. A munkavallalo meg tudja mar, hogy mihez ert, mivel foglalkozik szivesn. Persze 2 fos cegekben ez nem ilyen egyertelmu, de ott amugy is IT mindenest keresnek.

Big Data trendek 2016

Altalaban a kovetkezo dolgot erdemes csinalni mikor meghirdetsz egy allast:

"Tobb junior/mid/senior/vezeto fejlesztot keresunk" - erre mindenki be meri adni, a vezetore kiderulhet hogy meg nem vettetek fel azt, akinek a fonoke lesz, ha azert jelentkezett ;) Ha tenyleg nincs eroforrasotok tanitani, hirdessetek meg junior szo nelkul

Ami pedig jellemzo es gyakori hiba:

Egyik hirdetes:

Senior fejlesztot keresunk:
-PHP
-MySQL
-Javascript

Masik hirdetes:

Junior fejlesztot keresunk:
-PHP, Symfony, Zend, Laravel
-MySQL
-Mongodb
-Ellastic search
-Html, CSS, Sass, Bootstrap
-Java, Spring
-Apache
-Nginx
-Windows
-Perl
-Python
-Bash vagy zsh
-Linux
-Javascript, AngularJS, Jquery, ReactJS
-Photoshop

Szerintem ez utobbinal melyebbre nem lehet sullyedni, barhogy hirdeted a poziciot ;)

Miből következtetted ki, hogy ezek mind külön pozíciók lennének?
Sose értettem miért fáj egyeseknek a tanulás, a széleskörű tudás...

Én egyáltalán nem tartom magam elastic expertnek de azért össze bírtam rakni egy erre alapuló megoldást + a hozzá való production ready környezetet.
Jól dokumentált open source cuccoknál gyakorlatilag csak olvasni kéne tudni. (gyk. nem azt írta, hogy SAP FI/CO és Oracle EBS AP modulokhoz is kéne érteni)

Vagy már ez is túlzó elvárás lenne?

--
Gábriel Ákos
http://ixenit.com

"Sose értettem miért fáj egyeseknek a tanulás, a széleskörű tudás" szerintem egesz egyszeruen azert mert nem mindenkit erdekel minden, es ami nem erdekli, azt nem szivesen tanulja. Pl nem varhato el minden rendszrgazdatol, hogy szeresse es ismerje a Java-t. Ha pedig halvany seged fogalma sincs a JVM-rol eleg nehez lesz uzemeltetnie ilyen cuccokat. Ahogyan az sem varhato el a programozotol, hogy ismerje a Linux init rendszer rejtelmeit, vagy a cgroupokat meg a kulonbozo capabilitik mukodeset a kernelben. Egy devopsnak viszont kutya kotelessege ismerni ezeket a dolgokat. Akit nem erdekel valami, es foglalkoznia kell vele, annak a vegen valaki ugyis sirni fog, es altalaban nem a nevetestol.

-
Big Data trendek 2016

Nyilván nem érdekelhet mindenkit minden, hála Istennek különbözőek vagyunk. Engem sok minden érdekel, ebből élek.
Elnézve a körülöttem lévő átlagot, motiváltságukat, tudásukat, nem félek attól, hogy a fiatalok elvennék a munkámat :)
--
Gábriel Ákos
http://ixenit.com

Muhaha. Sokukat interjuztattad mar? Sajat tapasztalat, hogy par szazalek, akinek azt mondtam volna, hogy neked megerte a sok ev. De lehet pont ugyanazok total onerobol is kepesek lettek volna felszedni a mernoki latast, es a tudast. Persze ez eleg szuk mintavetelezes, en a biznisz szegmensben elhelyezkedo palyakezdokkel talalkoztam leginkabb.

-
Big Data trendek 2016

Félreértetted.
A lottót talán nem volt "szerecsés" belekeverni. :)
Tehát nem a szerencsére gondoltam, hanem a motiváltság=álmodozás? volt a mondanivaló. Azaz sokan - mivel elvégezték az egyetemet - motiváltnak, nagy mérnöknek, szoftver gurunak stb. képzelik magukat. Ettől viszont messze áll a valódi tudás, elhivatottság, pontosság. Ezeket lehet tanulni példa alapján, önállóan, de általában nem az egyetemen.

Tehát sok fiatal (kb. <35év) estén a nagy tudás ellenére hiányzik a hozzáértés. Ez pedig munkaadói és munkavállalói oldalról a csalódás csírája lehet.

Sarkított helyzetkép. Azt vegyük alapul, hogy egy kezdő nagyságrendben hasonló fizetést kap, mint egy szakmunkásképzőt végzett pénztáros kisasszony vagy egy culáger. Félreértés ne essék, ők is nagyon értékes emberek, csak a képzésük került ezrede annyiba, mint egy egyetemet végzett emberé. A másik probléma az a társadalmat szétziláló, az embereken piócaként élősködő réteg, aki a nagymamája régi, 35 nm-es lakását havonta 55e+közös költség+rezsi áron adja ki. Tehát nem a fizetés kevés ezen a területen, nagyon szép pénzeket keresünk, csak az árszínvonal kicsit el van szállva. Valahol pedig az elvárások megérthetőek.

Hat pont itt a huppon is volt egy delikvens, aki nem ertette miert nem keres palyakezdokent 600e nettot. Amugy abban igazad van, hogy a kepzese sokkal kevesebbe kerul, de azt se felejtsd el, hogy a penztarost 1-2 nap gyakorlatik kepzes utan munkara lehet fogni, es majdnem ugyanugy ellatja a feladatat, mint a tapasztalt tarsa. A programozoknal az elso x ev meg felfoghato a kepzes folytatasanak, mert akar honapok/evek is eltelhetnek mire onallo munkavegzesre kepes. Mert addig bizony fogni kell a kezet, javitgatni, amit irt, magyarazni, az mier nem jo, mit szokas helyette, stb. Mikor letelik ez az ido, akkor mar nagysagrandekkel keres tobbet, mint az ugyanennyi idot a szakmaban eltoltott penztaros.

Big Data trendek 2016

Na de hányan is merik kritizálni annak a pénztárosnak a munkáját, aki előtt nap nap után a társaihoz viszonyítva 3-szor olyan hosszú sor áll, mert minden egyes vonalkód nélküli terméket 5 percig keresgél?! :)

Egyébként az okfejtés jogos, magam is tapasztaltam, tapasztalom is, viszont az elvárt nettó kereset nagyon fel lett becsülve.

Azt vegyük alapul, hogy egy kezdő nagyságrendben hasonló fizetést kap, mint egy szakmunkásképzőt végzett pénztáros kisasszony vagy egy culáger.

Hát, szerintem rossz helyen nézelődtél.

Az első részhez van nagyon közeli, friss tapasztalatom: friss diplomás, jó képességű, ámde ~zéró valódi munkatapasztalattal rendelkező ember Bp-en válogathat a bruttó 350-400 rugós ajánlatok közül. Nagyságrendileg 250-270 nettóról beszélünk. Az első ajánlatot a jelentkezést követő 2. napon kapta... (hogy érezzük, mennyire kapkodnak az emberek után)

Ennyiből amúgy elfogadható módon meg is lehet élni, de ha az illető nem egyedül él, és mellé van még egy másik, kezdő, de nem infós kereset (mondjuk nettó 130-150-es), abból ketten meg már igencsak normálisan meg tudnak élni, akkor is, ha egy 100-ast albérletre költenek.

A pénztárosokéról van, egyébiránt a pedagógusokéról is. Az orvosokat szóba sem hoztam, teljesen külön világ, úgy gondolom. Egyébként a szakmunkásokat szerintem kár ennyire egy lapon említeni a diplomásokkal, ugyanabban a felsorolásban. Na de nem is ez a topik témája, ne legyünk offtopic.

Egy informatikus ...egy kezdő nagyságrendben hasonló fizetést kap, mint egy szakmunkásképzőt végzett...
Tökmindegy a konkrét szakma. Csak olyan szakmákat emlegettem, amelyek akár diplomások vagy sem, hasonlítanak egy pénztáros fizetésének nagyságrendjéhez. Az IT szektorban ennél 2-3x magasabbak a kezdőfizetések.
Uff.

Erre bonyolult is a válasz meg nem is.
Ha már IT meg database meg kutyafüle, akkor legyen egy lista:
TEÁOR + kicsi "friendly name" alábontás + munkaidő százalék
...
Az utolsó néhány elem - nem túl sok - lehet a munkakörön kívüli tevékenység megnevezése.
Ezzel csökkenne a senior java developer segédkazánfűtőhelyettesigazgató pozíciók száma. ;)

Csak semmi ellenkezés, mert a TEÁOR használata kis hazánkban (is) kötelező!

Egy ilyen fajta feladatkör specifikáció helyes elkészítése a céget is minősítené. De legalább a munkaadó és munkavállaló is tisztába lenne mindennel.

Ébresztő! A valóságban akármit is leírhatnak és az bármit jelenthet. Én azért bármely felsorolás ellenére megkérdeznem: Mit kell csinálni?

Vajh mi lehet a FEOR száma Londonyban egy okostojásnak? ;)
Mi a helyzet, ha egy multi nálunk akar munkát adni, és meghirdeti ugyanazt a pozíciót több országban?
Létezik-e "senior java developer" a FEOR-ban? (Komolyan mondom: nem néztem utána.:)

Még ha a hazai statisztikai besorolás is a cél, akkor is érdemes olyan azonosítót használni esődlegesen, amelyiket egyszerűbben lehet fordítani országok között. Ahogy írtam kicsi "friendly name" alábontás tartalmazhat FEOR-t(Magyarországon), annak a megnevezését és további bővítményt.

Persze a topic IT pozíciók korrekt megnevezése.
A pozícióról a fizetési besorolás jut eszembe. Ha meg IT, akkor még mindig az, hogy mit is kell csinálni.

Ok. Azt hiszem mindketten fogjuk, hogy mindketten fogjuk. ;)
Pontosan tudom, hogy miért kifogásoltad.
Kreálok egy hülye példát, és gondolatban kicsit boncolgasd! Így talán átérzed mire gondoltam.

"Nagybani mosogatást vállaló cég, (win95-ös vezérlésű automata mosogatógépekkel) keres:
- win95 programozót (12%)
- win95 üzemeltetőt (78%)
- B kategóriás jogosítvánnyal (10%)"

Ezt le lehet írni TEÁOR segítségével (persze a francokat):
- a cég tevékenysége
-- 99,8% automatizált mosogatás
-- 0,2% üzemeltetés több telephelyen, szoftverfejlesztés, a fenti bontásban
Ez mondjuk annyit tesz, hogy 500 koszostányér-előkészítő szakemberre jut egy üzemeltetető/szoftverpiszkáló.
Így tudod hova jelentkezel, szemben a "Piacvezető multinacionális mosogatásszolgáltató cég szoftverüzemeltetőt keres" kiírással.

A TEÁOR és FEOR + némi magyarázat segítségével:
- a dolgozó tevékenysége és munkaköre - mint a képzelt hirdetésben.

Ez egy nagyon hevenyészet példa, de mégis valamennyire egységesíthető (lehetne). Egyes hirdetések kicsit hasonlítanak, mások meg ehhez képest nagyon semmitmondóak.

A másik véglet (szintén inkorrekt példa, kicsit eltúlozva), az IT2IT kompetencia megadás.
- Scriptelési gyakorlat
-- milyen rendszeren
--- pl. bash
---- az átlagos programhossz sorokban :)
----- az átlagos sorhossz karakterekben :))
Ezek nyilvánvalóan a felesleges és hasznáhatatlan információk halmazát jelentik.

Munkaadói szempontból én nagyon örülnék neki, ha a pályázók nagyobb része tudná, hogy mi a különbség a "fejlesztő" és a "programozó" között.
Nagyon sokan ugyanis programozó tudással és attitűddel szeretnének fejlesztői fizetést.

--
Gábriel Ákos
http://ixenit.com

A jo programozo leprogramozza a feladatot jol. A fejleszto pedig fejleszt, mindent amit lat, ahol lat egy kis fejlesztenivalot, ott kozbelep es fejleszt (persze nem esz nelkul). Legyen szo a kavefozesrol, sportrol, mukafolyamatokrol, programozasrol vagy magarol a programorol. A fejlesztes az egyfajta attitud szamara, amit nem tud kikapcsolni, mer fejleszteni _kell_. Legalabbis az en olvasatomban.

Big Data trendek 2016

Jól látod, a fejlesztés rögeszmévé fajulhat! ;)
De inkább:
A programozó jól fogja a lapátot, okostalicskával talicskázik. Ezért néha úgy gondolja ő szarta a spanyolviaszt.
A fejlesztő képes komplex feladatot megoldani. Ehhez nem mellőzhető a széles látókör, gyakorlat, a "szomszédos" szakmák ismerete sem. A programozó is megoldja a feladatot, de messze jár attól, hogy figyelembe vegye pl. a gyártástechnológiát és reprodukció biztonságát. (Ti. gyártunk valamit.)

És mindegy, hogy atomerőmű vezérlő szoftver készítünk vagy anyacsavart! A módszer ugyanaz.

A programozó az, akinek adnod kell egy specifikációt és az alapján elkészít egy kódot, számára itt véget ér a feladat.
Elismerem, van egy csomó - főleg nagyobb, termékfejlesztéssel foglalkozó - cég ahová ilyen emberek kellenek.

Nagyon régen dolgoztam így is, de az utóbbi 10 évben biztosan nem, ez nyilván céges sajátosság is.

Mi konkrét megoldásokat fejlesztünk, közvetlenül az ügyfélnek.
A fejlesztőt kell, hogy érdekelje, hogy ki, mire, hogyan használja azt a megoldást amit ő elkészít.
Mi kell ahhoz, hogy valóban hasznos legyen ami elkészül.

Ez sokszor azt jelenti, hogy nem a legtökéletesebb megoldás készül el, hanem valami olyan, ami időre megvan, tudja amit kell, karbantartható és még hatékony is.
Ebben az a szép és a nehéz, hogy ezek a szempontok bizony frankón ellentmondanak egymásnak.

A fentiekből következik, hogy a fejlesztőnek a technikai tudás mellett egy csomó egyéb tudással - ezek közül a legfontosabb a kommunikáció - is rendelkeznie kell.

--
Gábriel Ákos
http://ixenit.com

Tényleg régen volt már! Nem is emléxem pontosan, talán valamilyen NASA project lehetett... :D
Mindenesetre nem Magyarországon készült a felmérés.

És igazad van! Több olyan szoftveressel kényszerültem együtt dolgozni, akik jobbára a szorzótáblát is tudták, tehát már nem lennének jók bölcsésznek sem. :(

Tudtad, hogy a logika a bölcsészeti tudományok része?