Magyar önvezető autó

 ( Hiena | 2015. január 13., kedd - 19:50 )

https://www.youtube.com/watch?v=37cOQS9gc1w
Tudtam, hogy porszívózni kellett volna fúrás után, meg rossz helyen van az egyik ethernet kábel, meg másik távtartó kellett volna... Áh, hagyjuk, az eredmény a lényeg.
A gratuláció és a taps a Kishonti Kft. és a ThyssenKrupp Presta Hungary Kft. fejlesztőinek, kódereinek és tesztelőinek jár, akik hardveresen és szoftveresen megtervezték és összerakták a rendszert.

További részletek: http://adasworks.com/

U.i:
Igen, látható pár kocka linux is a filmben...

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Azt hittem, hogy a merci vegigszaguld a palyan, nem pedig 20-30 km/h-val totyorog vegig...

+1
Ez így nem túl látványos...

-1
én azért nem tudnám megcsinálni...
--
blogom

Nem a látványról szól, hanem arról, hogy van egy *olcsó*, *egyszerű* hardver, ami képes mindenféle előzetes adatokon arra, hogy egy kocsit vezessen biztonságosan.

Annyira azért nem olyan nehéz megérteni, hogy miről szól ez, kiváltképp ismerve, hogy mennyi és milyen önvezető autó van a piacon elérhető. Nem egy Soyuzt terveztek ezek sokmillióból, hanem olcsópénzből egy személyautó-irányítást.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Igazan tehettek volna akadalyokat az utra, vagy a masik kocsival zavarhattak volna, hogy le kelljen ternie az utkozeprol.
--
zsebHUP-ot használok!

Várom az általad épített, tisztán gépi látás alapján vezetett, önvezető autóról készült videót. Első lépésként elég lesz ha 31 km/h-val végigmegy a ringen. Hogy fair play legyen, nem kell C200-at és Jetson boardot használnod.

--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Nem errol van szo. A holnapon gyalogosfelismerest, savtartast es akadalykikerulest irtok. Ezzel szemben a videoban egy ures, savnelkuli, nagy kontrasztu uton megy vegig az auto meglehetosen lassan. Pont az erdekes feature-oket nem demoztatok, amibol nekem az jon le, hogy meg nagyon gyerekcipoben jar a projekt es ha csak ilyen tempora kepes, akkor lassu a hw... Nem akarom negativan megitelni a projektet, de ez a demo video szerintem ezt sugalja.

Az erdekes feature itt a kamerakepbol való navigalas. Annyira nem trivi.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Én a másik csapatban játszom, így nem igazán vagyok illetékes, hogy miről írnak az oldalon. Annyit megjegyeznék, a gyalogos detektálás, sávtartás, akadálykikerülés nem autonóm kontroll, hanem asszisztív technológia.
Az általad "üres, sávnélküli, nagy kontrasztú úton megy végig az autó" rendkívül jól hangzó állítás, mindaddig míg nem kezdesz tisztán gépi látással és képfeldolgozással foglalkozni. A probléma, hogy a számítógépnek nem létezik "üres, sá vnélküli, nagy kontrasztú út". Még bonyolultabbá teszi a dolgot, hogy egy, olcsó kamera képét kell feldolgozni egy olcsó processzorral, másodpercenként 10 alkalommal.
Ami nem jött le neked a videóból, hogy nem azt demonstrálja, hogy milyen state of the art önvezető autót lehet építeni, hanem azt, hogy megfelelő szoftverrel, lehet nagyon drága szenzorok és nagyon komplex rendszerek nélkül ugyanilyen járművet létrehozni.
De mint korábban megjegyeztem, a lehetőség nyitott előtted is, hogy bizonyítsd, tudsz olcsóbb és jobb rendszert építeni.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Persze, belatom, hogy nem trivialis a dolog. Egyebkent miert pont video kep alapjan navigaltok? Nem volna jobb vmi olyan szenzor, aminek van melysegerzete is?
Reszetekrol volt egy uzleti dontes, hogy olcso technologiat alkalmaztok, es annak a korlataival kuzdotok. Lehet magyarazkodni, de a videobol nem derul az ki, hogy igazan nagy attorest sikerult volna elerni ezen a teruleten. Ha szerintetek ez nem igy van, akkor csinaljatok egy latvanyosabb demo videot :)

"nem derul az ki, hogy igazan nagy attorest sikerult volna elerni ezen a teruleten"

Az igazan nagy attores az volt, hogy _barmilyen szinten_ kepes egy auto onmagat vezerelni. Tekintve, hogy jelen pillanatban NINCS ilyen technologia hivatalosan (a Google onvezeto autoja is inkabb kiserlet, semmint valodi technologia), az, hogy egy auto vegig tud menni egy ures uton ugy, hogy nem ul a volannal senki, az baromi nagy attoresnek szamit, foleg ugy, hogy olcso alkatreszekbol, kvazi sufniban raktak ossze a rendszert. Megteremtettek egy eddig csak a sci-fi filmekben letezo technologia olcsositott alapjait.
--
Ki oda vágyik, hol száll a galamb, elszalasztja a kincset itt alant:

()=() 
('Y') Blog | @hron84
C . C Üzemeltető macik
()_()

"sci-fi filmekben letezo technologia"

Megjegyzem, a Soyuzok már 1965-ben képesek voltak automatikusan felszállni, pályára állni és dokkolni ;)

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Mindegyik űrhajó automatán állt pályára, ne gondoljuk, hogy emberek bármit is közbeavatkoztak a pályáraállásnál :) Amilyen sebességgel mennek, pár másodperc késlekedés párezer kilométerrel arréb teszi őket :)

Az űrhajósok sem pilóták igazán, inkább rendszerüzemeltetők.

A dokkolás valóban nem volt automata az Apollo esetén, de a Szojuz automata dokkolása nem 1965-ös dolog, max a prorotípus. Az Igla 67-es :)

A Google önvezető autójának már jogsija van Nevada államban.

Hogy írta alá a vizsgalapot? Várj tudom, digitálisan! :)

Inkább célszerű úgy felfogni, mint egy megvalósíthatósági tanulmányt. A megvalósíthatósági tanulmánynak nem célja a nagy áttörés. Az csak annyiról szól, hogy az elv működőképes, tehát van értelme komolyabb pénzösszeget befektetni a kutatásba/fejlesztésbe. És majd egyszer (nem holnap) talán lesz egy olyan videó is, ahol éles körülmények között is demonstrálni tudják a működést.

-----
(&%;_98\<|{3W10Tut,P0/on&Jkj"Fg}|B/!~}|{z(8qv55sr1C/n--k**;gfe$$5a!BB]\.-

Azért mert tíz év múlva a kocsidban, olcsó fos processzor és olcsó szar kamera lesz, olcsó, pocsék szenzorokkal körülvéve, amiből az okos szoftver fogja megoldani, hogy te, a gyalogos, és a kocsi is megmaradjon. Ez a tömeggyártás törvénye. Egy technológia csak akkor eladható ha az költséghatékony. Ezért van kép alapján történő navigálás, mert egy olcsó, mobilokba szánt kamera 1 dollár alatt van árban, egy lidar meg ezer körül.
A videóból kiderül, hisz erről beszél a két cégvezető és a narrátor is. Tudom angolul, de ez az anyag autóipari gyártóknak és nem huppereknek készült.

--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Miert kell allandoan szemelyeskedned?

"Egy technológia csak akkor eladható ha az költséghatékony."
Ez biztos? Az osszes orvosi eszkoz piszok draga, a korhazak veszik is, a gyartok se elnek rosszul. Aztan ahogy terjed a felhasznalas kore, ugy olcsosodik (vagy nem).
De emlithetnem meg az SSD-t is. Nagyon dragan kezdte, es meg most se 1$-os kutyu.
Szoval nem ertem, hogy ha technikai attoresre vagytok, akkor miert kellene feltetlen olcso eszkozokbol epitkezni.

Szamomra az a fejlesztesi modszer tunik logikusnak, ha elso korben "draga" eszkozok felhasznalasaval elkeszulne a feature gazdag valtozat, amire rakapnak a premium auto gyarto cegek. Majd idovel dolgozni kellene azon, hogy mikent lehetne kivaltani olcsobb eszkozokkel a meglevo mukodo rendszer komponenseit, ezaltal az olcsobb auto szegmensbe is betorni.

"Az osszes orvosi eszkoz piszok draga"

Az osszes Ferrari piszok draga, a gazdagok veszik is, a gyarto se el rosszul. Es nem olcsosodik.

Ennyit a relevanciarol, lassunk kicsit konkretabb dolgokat...

Egy publikus felhasznalasra szant technologia akkor fog terjedni, ha olcso, ugyanis ha nem terjed, akkor nem fog meg kozep-hosszutavon se megterulni a koltseg. Nem hiszek a premium kategoriabol jovo fejlesztesekben egy alapveto szolgaltatas eseten, illetoleg a gyartok vannak olyan penzehesek, hogy hajlamosak az ilyen jellegu fejleszteseket huzamosabb ideig premium-exclusive technologianak megtartani.

En a magam reszerol azt tartom logikusnak, hogy ha parhuzamosan fejlodik tobbfele technologia, olcsobb es dragabb is, mert tudnak rivalizalni, es tudnak egymastol atvenni is dolgokat. A gazdagok is csak emberbol vannak, ha valamit lehet olcsobban is, akkor oket is konnyu ravenni az upgrade-re.
--
Ki oda vágyik, hol száll a galamb, elszalasztja a kincset itt alant:

()=() 
('Y') Blog | @hron84
C . C Üzemeltető macik
()_()

"Egy publikus felhasznalasra szant technologia akkor fog terjedni, ha olcso"

iPhone? Draga, viszont a minosege(?) miatt veszik mint a cukrot. Mint tudjuk a gyarto is jol eleldegel.

Es miert nem elegszenek meg egy Ferrari jellegu statusszal?
Az onvezeto auto meg nem kitaposott piac, annak lesz nagy marketshare-je, aki az elsokent jon ki igazan jol mukodo megoldassal (fuggetlenul az artol). Ezert nem ertem, hogy a fiuk minek tokolnek gagyi kameraval...

"Draga, viszont a minosege(?) miatt veszik mint a cukrot"

De nem terjed a hasznalata. Tessek megnezni az iPhone reszesedeset, evek ota nem dontoget nagy szamokat.
--
Ki oda vágyik, hol száll a galamb, elszalasztja a kincset itt alant:

()=() 
('Y') Blog | @hron84
C . C Üzemeltető macik
()_()

Készülékeket nézünk, vagy operációs rendszert?

Ave, Saabi.

Orvosi műszerek kis példányszámban gyártott rendszerek. De eleg megnezni, hogy a SpaceX mit akar: (relative) olcsó rakéta, tomegtermeles, ujrafelhasznalt komponensek, lehetoleg minel kevesebb fele alkatrész (masodik fokozat tartalya ua. mint az első, csak rövidebb, ugyanaz a hajtómű van ott is csak vakuumra optimalizálva, lehetoleg "bolti" komponensek, stb.)

Szerintem nem kis reszben ez késztette az ESA-t, hogy nekialljon az Ariane 6 fejlesztesenek, aminek "csak" annyi a celja, hogy kb. 40-45%-ot lefaragjon a költségekből.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Ez azert nem jo pelda, mert az urbe valo feljutas mar letezo talalmany/technologia, mar annak az optimalizalasa folyik.
Ellenben onvezeto autot meg senki se adott ki, szerintem egy draga megoldas is rendkivul sikeres lenne.

Talpán landoló, újrafelhasználható rakétát se nagyon.

Amúgy ne hidd azt, hogy olyan kicsi a párhuzam: ott a shutle, ami egy draga penzen, draga, egyedileg gyártott alkatrészekkel rendelkező rendszer, ami ugyan technológiailag nagy előrelépés volt és kétség kívül voltak előnyös tulajdonságai (ld. Hubble javítása, illetve az, hogy nagyobb volt a lakótér egy Apollo vagy Soyuz kapszulához képest), viszont gazdaságilag kudarc lett, messze nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. (Más kérdés, hogy használni kellett, mert nem nagyon volt alternatívája).

Ezzel szemben a F9R most esélyes pályázónak tűnik arra, hogy az olcsó, újrafelhasználható űreszközt nyújtsa. (Elég megnézni, hogy milyen számokról beszél csak a gyártási volument illetően Elon Musk, gyakorlatilag vetekszik a Soyuzéval, amiből kb. kéthetente fellőnek egyet. Na, most akkor vedd hozzá, hogy a Soyuzt mindig kukázni kell.)

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

A Shuttle SRB újrafelhasználható volt már, de nem talpon landolt, és a Falcon sem képes erre jelenleg.

Jó, picit összetört, de legközelebb ez áll az újrafelhasználható rendszerhez.

Amúgy az Orbiter is újrafelhasználható volt (mínusz "néhány" elhagyott hővédő csempe), csak gyakorlatilag újra kellett építeni minden repülés után.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Utóbbi nem sokon múlt:

"Unfortunately, the grid fin system ran out of hydraulic fluid in the final seconds of the landing, leading to a degradation in control of the first stage that made a hard off-center landing - likely in an attempt to use the center engine to compensate leading to horizontal velocity that was still present when the stage ran out of altitude."

"Elon Musk noted that the grid fin system would be launched with 50% more hydraulic fluid to ensure the system can stay operational throughout the descent."

(Source)

A rakéták még kisebb példányszámban gyártott rendszerek, mint az orvosi műszerek :)

Aztán mégis megy a konkurenciaharc, meg, hogy próbáljon mindenki lefaragni az árból, hogy versenyképes maradjon. :)

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

A költséghatékonyságot, mindig a termék piacának figyelembevételével kell értelmezni. Az a cég amelyik nem képes profitot előállítani az lehúzhatja a rolót, egy sokszereplős, telített piacon csak költséghatékonysággal tud megmaradni az adott cég. Egy önvezető autó árhátránnyal indul egy ugyanakkora méretű és felépítésű hagyományos autóval szemben. Az önvezetés nem akkora feature amiért az árérzékeny vásárló komoly pénzt kiadna, és a nagy pénz a tömegtermelésben van.
A feature gazdag megoldások szállítóival Dunát lehet rekeszteni, mert lényegében az összes rendszer ezekre épít. A probléma, hogy a szenzorok elhagyása alapjaiban más koncepciót és felépítést igényel. Egy klasszikus rendszerben, legalább 3 különböző szenzor adata alapján állítja össze a kocsi a környezet modelljét. Igencsak drága és komplex szenzorokét.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

"A feature gazdag megoldások szállítóival Dunát lehet rekeszteni"

Letezik mar draga onvezeto auto?

De miert kell elsokent a hagyomanyos autokra loni? Miert nem elegszetek meg azzal, tfh. a Ferrarinak lennetek a beszallitoi nehany evig, majd a tobbi premium gyarto verszemet kapna es kellene nekik is, mindekozben lehetne probalkozni az olcsobb szegmensben is.

Majd minden nagy gyártónak van fejlesztés alatt saját rendszere ami javarészt a prémium kategória asszisztiv technológiáit fogja össze egy autonóm rendszerbe.

Hagyományos autókban van a pénz és a gyors, tömeges elterjedésük segíti az önvezető járműveknek kedvező forgalmi szituációk kialakulását.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Keves a test user, es jellemzoen kockazaterzekeny reteg a premium autok vasarloie. Szerintem egy Ferrari nagyon meggondolna, hogy bevezessen egy ennyire uj es bizonytalan rendszert.
--
Ki oda vágyik, hol száll a galamb, elszalasztja a kincset itt alant:

()=() 
('Y') Blog | @hron84
C . C Üzemeltető macik
()_()

"Reszetekrol volt egy uzleti dontes, hogy olcso technologiat alkalmaztok, es annak a korlataival kuzdotok."
Azért sültek már ki jó dolgok abból, hogy valaki egy technológia korlátaival küzdött, elég csak a C64-re gondolni :) .


Ne kattints ide!

"megfelelő szoftverrel, lehet nagyon drága szenzorok és nagyon komplex rendszerek nélkül ugyanilyen járművet létrehozni"

Ami pont annyival gyengébb is, amennyivel olcsóbb.

--
"In a cult, there is a person at the top who knows it's a scam. In a religion, that person is dead."

És ki a francot érdekli? Teljesítse a minimális követelményeket és kész.
A tömeggyártás nem tökéletes berendezések előállításáról szól, hanem eladhatóról.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Nem rossz...

+1 Gratula!

Törölve.
--
Coding for fun. ;)

Kicsit nosztalgiáztam. M.Sc. laboron terveztünk szabályozó hardvert, ami szimulátorból érkező (szóval itt csalás) szenzoradatokkal vezetett végig egy szimulált autót (mondjuk a hardver CAN üzeneteken keresztül végezte a dolgát, tehát - durván elnagyolva - akár valódi is lehetett volna a dolog :-)). Jó volt.

Gratulálok!