Irodában IT fejlesztés - tanácsot kérek

Fórumok

Sziasztok!

Olyan kérdésem lenne, hogy egy kb 20 fős irodában vagyok alkalmazva, mint IT-s / rendszergazda, kollégáim gyógyszerészek / kutatók / laborosok és persze pénzügy, hr, marketing stb (ezt csak azért mondom, hogy nem feltétlen infos szakemberek, de persze mindenkinek lételeme, hogy gépen dolgozzon).
Megkaptam feladatba, hogy valami kézzel foghatót vezessek be IT területen ami nyilván hasznos, megkönnyíti a mindennapi munkát... Nem először kapom ezt a feladatot, ezért szeretnék tanácsot kérni, hogy szerintetek mi lenne még jó ötlet :) Előre bocsátom, hogy a cégnek nem az IT a fő profilja, így ehhez mérten a "negyedéves project" pénzügyi kerete értelmes határokon belül maradjon :)
Például ezek már be vannak vezetve: természetesen user nyílvántartás, email - felhő - (közös)naptár, voip (vpn-en okostelefonról kívülről is használható), 2 java fejlesztőnek svn, kártyás beléptető rendszer és naplózás, monitoring (nagios), fax küldés-fogadás bárkinek bárhonnan, hw-sw leltár és nyilvántartás automatizálva - vonalkódrendszer, ticketing rendszer, (erős túlzással) vállalat irányítási rendszer a következő hónapokban kerül bevezetésre, xp már csak azokon a gépeken van, ahol feltétlen muszáj :)

Köszönöm a segítséget :)

Hozzászólások

Szia,

Az SVN/ticketing rendszer alapvetően elég hasznos lenne a fejlesztőknek. Az email/közös naptár is praktikus tud lenni. A HW-SW raktár is hasznos. Esetleg még kérdezd meg a dolgozókat, hogy mi az, ami nekik nagyon hiányzik, hátha van valami jó ötletük...

Mondjuk úgy, láttam már projektet, ahol a ticketing rendszer nem létezett, és a fele feladat nem lett megcsinálva, cserélve egy sharelt könyvtárba másolgatták a kis fájljaikat. Tehát SVN elég hasznos ebben az esetben. Vagy arra próbálsz utalni, hogy a GIT-et preferálod? Mi 20-30 fős projektekben használunk SVN-t teljes megelégedéssel...

"Géza, valamit imprúvoljál már..."
Figy, vezesd be az outsourcingot :)

Központi dokumentumkezelés? (Alfresco és tsai)
--
"The only valid measurement of code quality: WTFs/min"

Dokumentumtár mindenképpen hasznos - én is dolgozom kutatási területen, ott az előállítandó iratok is részei a "terméknek", azaz egy jó elektronikus irattárnak örülni fognak a kollégák.

Arról nem is beszélve, ha ezt integrálod a csoportmunka rendszerrel, mobil alkalmazás nézettel, stb.

LouiSe
http://louise.hu

Mindenképpen olyat csinálj amitől egyszerűbb lesz nekik technikailag és szervezésügyileg mert a plussz munkát mindenki rühelli. 20 emberre egy IT-s emberrel a ticketinget is elég feleslegesnek érzem bármire ami nem kell feltétlen visszakövethető legyen.

Csak saját tapasztalat: három ember is elég egy IT-sre, hogy botrány legyen, ha épp "az én SOS problémám" nem oldódik meg azonnalra. Arra mindenképp jó egy ticketing (ha ugyanazt értjük alatta), hogy egyrészt ne az egyszem IT-st piszkálják közvetlenül telefonon, megzavarva abban amit épp csinál, másrészt ha valaki számon akarja kérni, hogy miért nincs megoldva az a három nagyon sürgős probléma, akkor meg tudod mutatni, hogy egy ember vagy, egyszerre csak egy dolgot tudsz csinálni, most épp az egyik sürgős esettel bajlódsz.
(jó, három ember miatt nem vezetnék be ilyet, de húsznál már elgondolkodnék a vázolt felállásban)

A visszakövethetőség miatt sem árt. Nekünk sokszor volt olyan, hogy jöttek azzal hogy "mert az xy nem segít és egyébként is". Ezek abból álltak, hogy hiába írtunk emailt a kedves juzernek nem foglalkozott vele majd mi voltunk a hibásak. Amióta van ticketing ezek megszűntek és mi is jobban tudjuk követni a melót, még ha többet adminisztrációval is jár.

Bizonyos szempontból nálunk sem volt túl népszerű a dolog, viszont óriási könnyebbséget jelentett, hogy ha elmerültél valami koncentrációt igénylő munkában, nem zavartak meg egy "jajj elfelejtettem a jelszavam, megáll minden, ha nem tudok továbbmenni" típusú hívással. ;)

Tény, kicsit több lett az adminisztráció.
(esetemben az sem volt hátrány, hogy legalább nem felejtettem el, ha valakit vissza kellett hívnom egy-egy probléma miatt :) )

Ment a sápítozás, hogy nemdolgozik az IT, nem segít az IT és a társai. Most ugyanezek hajlamosak fújni a hibajegykezelésre..., de ezeket nem számítva egészen jól fogadták. Ma volt juzer aki örült neki hogy a korábbi bejelentései is visszanézhetőek és ha kis csellel, de lehet rájuk reagálni, ha újra elő akarja szedni. Természetesen olyan is van akit kiborít, de a nagytöbbség elfogadta vagy akár örült is.

SysAid nevűt használunk amiben még tudásbázis meg asset kezelő cucc is van, illetve van egy távoli gépelérős cucc. Ez utóbbival sokszor töredékre csökken a support vagy hibaelhárítás ideje.

A nem létező igényeket nem lehet kielégiteni. Mondják meg mit szeretnének és el lehet indulni.
-------------------------
Dropbox refer: https://db.tt/V3RtXWLl
neut @ présház

Ticketing rendszer nem csak arra jó, "b.....assuk" az IT -s kollégát, vagy a fejlesztést. Arra inkább jó, hogy a mindenféle dolgozók a mindenféle tennivalóikat nyomon követhessék.
Ha ticketing akkor szerintem Redmine. Ebben elfér az IT -s tevékenység, tudja szaglászni az SVN -t, stb
Ha ez megy akkor bele lehet keverni a Jenkis -t is, ami meg Unit test -elni tud, meg verzió kiadást csinálni (ha ez kell). Ebből meg nyilván adódik az agilis projekt vezetés (az igaz, hogy ez nem teljesen IT)

Igaz elég hígfolyós a meghatározás, de a távmunka -> VPN ami eszembe jut. Szükséges-e nem tudom de proxy, webrádió tovább streamelés, sávszél spóroláshoz, igaz ez manapság egyre kevésbé lényeges (gondolom valami ipari parkban vagytok, ott meg nyilván van sávszélesség)

----
올드보이
http://molnaristvan.eu/

kösz az ötleteket
igen, van (open)vpn meglepően elégedettek vele a kollégák, én féltem tőle először, hogy gond lesz, de végül nem lett semmi, win / mac / android van használatban :)
forgalom monitoring is van, de ezzel nincs baj, leginkább dolgoznak az emberek :D sávszélességünk nem sok 10/10, de csak akkor vesszük észre, hogy valami lassú, ha kimaradás miatt átállunk 3G-re :)

10 magyar nagycégből pedig 11-nél munkaórák logolására, de azt is a következő formában:
- ugyanaz a task mindenkinek
- log work -> Comment: dolgoztam -> Duration: 8h
- Ha rákattintasz a work log fülre, akkor a kollégák elátkoznak, mert lejár a munkaidő mire megjön a resultset a 600 ember által logolt munkaidőre az elmúlt 10 évben

-----------
"Pontban 0:00-kor nem nagyon szoktak véletlen dolgok történni"

Megkaptam feladatba, hogy valami kézzel foghatót vezessek be IT területen ami nyilván hasznos

ezen jót derültem. :D Vezess be egy Okoshűtőt, ha elfogy a sör utánrendeli a neten. Ez kézzel fogható és hasznos! :)
Próbálom elképzelni a főnökeidet, amint ülnek egy megbeszélésen, hogy kellene valami kézzel fogható IT fejlesztés, de mi legyen az?? Nem tudom, adjuk ki a rendszergazdának, majd kitalál valamit. Számomra ez kissé szürreális. Egy IT fejlesztést jellemzően egy igény generál, és az igény annál pontosabb szokott lenni, hogy "vezessünk már be valamit". Legalább a "vezessünk már be valami levelezést/vpn-t/munkacsoport szervert/stb."-ig azért a döntéshozók el szoktak jutni. :)

Kamerarendszer? hasznos, és kézzel fogható, bár ha túl magasra teszik a kamerákat, akkor csak nehezen. :)
Áttérés linux desktopokra?, az aztán valami lesz, és a kollégák feszültsége kézzel fogható lesz, mikor bemennek hétfő reggel és a gépbe se tudnak bejelentkezni. :D
Estleg szerver és/vagy desktop virtualizácó, az most amúgy is trendi. Hasznos, mert kevesebb áramot fogtok fogyasztani és lesz munkád, kézzelfogható, mert be lehet menni a szerverterembe, és a hypervisort futtató gépeket meg lehet fogdosni.

A kamerarendszer nagyon jó ötlet, azt biztos bedobom, köszi :)
Amin derültél téma, az azért necces, mert mint mondtam nem az IT a profil, hanem valami gyógyszerészeti okosságon dolgozik itt a jónép. Amit kértek, az egy közös munkaterület, ahova a tesztek eredményét írhatják, vezethetik - ez egy samba share meg felelő jogokkal; otthonról is el lehessen érni - aki igényel és megkapom az utasítást az kap VPN certet; illetve a fejlesztők kértek egy ticketing/svn rendszert. A többit kb úgymond plusz munkaként (saját érdeklődés/technikai elavultság) miatt vezettük be, ezek nélkül is menne a szekér, csak így fancy :) meg lássák a kollégák, hogy csinálok valamit, ha megkérdeznék :) Bár ugye az én munkám akkor jó, ha nem látják, hogy csinálom és mégis minden működik :)
linuxra sajnos nem tudunk átállni, vagyis a linux jöhetne, de ms office betonkemény követelmény főleg a pénzügyesek csinálnak olyan táblázatokat, hogy bármelyik excel vígan fut rajta, de egy openofficet vagy libreoffice-t azonnal kétvállra rak.. valaki makróval számoltat, az megint szívás open/libre.. sajnos. én ubuntut használok a gépemen, mert amit én használok arra pont elég :)
virtualizáció server oldalon van, kliens oldalin még nem gondolkoztam el, de ezen is még agyalok, jó téma lehet, ezt is köszönöm :)

Sokszor picit túlzás egy komplett RDBMS-t fellőni makrózott Excelek kiváltására. Érdemes eltekinteni a MS-ellenszenvtől, mert az Excel+VBA kombó nagyon hatékony tud lenni, sok feladatra nézve nincs párja a költség/hatékonyság arányt nézve. Baj csak akkor van, ha arra is Excelt használnak, amire nem szabadna.

Persze, ez oké, de azért az excel sem csak a táblázat-vonaldiagram-oszlopdiagram háromszögön belül mozog.

Őszintén szólva nem láttam jobb self-servive BI eszközt (egy helyesen/optimálisan) használt Excelnél. Van egy csomó microsoftos BI plugin Excelhez, érdemes rájuk nézni, mert elég hasznosak.

Mi lenne, ha megkérdeznéd a kollégákat, hogy mi az, amivel szenvednek a napi munkájuk során és azt segítő IT rendszereket vezetnél be?

- firewallba vírusszűrés
- ips
- valami webes MS project szerűség
- document management
- collaboration sw megoldás
utóbbi háromnak a legváltozatosabb kombinációi léteznek különböző szoftverekben
- felhő? mármint milyen felhő?
- gondolom valamilyen nas/samba van, lehet rá file versioninget tenni, nagyon hálás tud lenni
- vagy a rendszeres backupot ezekről a share-kről a usereknek valami rendezett környezetben visszakereshetővé tenni önállóan
(van ugyebár backup de néha úgy van megoldva hogy a rendszergazdát elő kell venni hozzá, hogy visszakapja a user - ezt read onlyba a usereknek elérhetővé tenni)
- ja és olyan nincs hogy muszáj xp :) xp mode :)

ps most találtam: openatrium.com

Aminel en mindig erzem az ezer sebbol verzest, az a kozos tarterulet. A megosztott meghajto tok jo, de azert hagy kivanni valot maga utan. Mostanaban nezegettem az ownCloudot, egesz turheto cucc. Mellette lehetne meg valami LDAP user authnak, esetleg automatizalt szoftver deployment, de az kisse nagyobb falat.

--
Pásztor János
Üzemeltető Macik

pontosan mire gondolsz, amikor arra gondolsz, hogy több sebből vérzik? nyilván mi csak annyit használunk belőle, hogy ott egy excel, jön egy mérési adat, valaki megnyitja, file lock, beleír, bezár, file lock off és ennyi, másra igazából nem is kell a történet.

Ha tenyleg csak egy ember akar bele egyszerre dolgozni, akkor valo igaz hogy ez igy mukodik. De anno kezdo fejleszto koromban sikerult egy olyat elkovetni (az adott cegnel nem volt VCS) hogy egy mappat veletlenul attoltam egy masikba, mire a masik szobaban a fejleszto kollega hangos kanyazasba kezdett, hogy mi tortent... es nem ez az egyetlen Samba-s baleset amit lattam.

--
Pásztor János
Üzemeltető Macik

Főnök: Micike, gépeljen valami!
Micike: Mit főnök?
Főnök: Mindegy. Ha már fizetjük, valami haszna is legyen.

Bocs.

Pedig attól tartok, neki van igaza, ha szó szerint azt a feladatot kaptad, amit leírtál. :(
Ilyen méretű cégnél is elvárható lenne a tulajdonostól/vezetőktől, hogy legyen valami terv, hogy merre tovább, mit akarnak. Nem egy rendszergazdától kellene elvárni, hogy találja ki az IT stratégiát.

Értem én, hogy jó móka, meg érdekes ilyesmin gondolkodni, de... ha fórumon kell ehhez tippeket kérni, akkor rég rossz, akkor tényleg kb. az a helyzet, amit STP vázolt.
(nyugodtan lehet kritizálni a véleményem! :) )

Szerintem teljesen jó hozzáállás az, hogy nem a vezető mondja meg, hogy egy technikai területen pontosan mit innováljon az alatta lévő hangya.
De ilyen a hup, fordított esetben azon menne a sírás, hogy a management azt mondta legyen privát cloud, mert az a szexi, holott ennek a cégnek nem kell privát cloud.

>"Nem először kapom ezt a feladatot"
Valószínűleg bízik benne a főnök a korábbi jó tapasztalatok miatt, pont azért meri neki azt mondani, hogy:
Jocó, most nem ég a ház, nincs konkrét feladat, találd fel magad!

Azt hiszem, nem értesz: az a gond, hogy ha "csak" rendszergazda, akkor valószínűleg nincs olyan rálátása a céges dolgokra, ami szükséges ahhoz, hogy ezt a feladatot értelmesen megoldja.
Ha meg rendelkezik a megfelelő tudással, információkkal, akkor már nem rendszergazda, hanem vezető mérnök. ;)

Rendszergazdaként, vezetői tapasztalatok nélkül (a kérdésből számomra ez nyilvánvalónak tűnik) max. a szerencsén múlik, hogy értelmes dolgokat csinál, értelmesen költi a cég pénzét vagy valami marhaság lesz a vége.
Ezért mondom, hogy itt a vezetőknek kellene tudni legalább azt, hogy minek lenne értelme, a kivitelezés már más téma, abba tényleg ne üssék bele az orrukat. :)

Kivételesen egyetértünk. ;)

Oké, a főnöknek mindegy, hogy mi legyen a fejlesztés, csak legyen valami, mert van rá pénz. Ez nem baj. De akkor ne a rendszergazdának kelljen már kitalálni, hanem rakjanak ki egy dobozt, és mindenki rakja bele az ötletét / hogy neki mi fáj.

Szia,
Hasonló a meglátásom, csak kicsit másként. Nincs szerintem azzal baj, hogy szabadkezet adnak a rendszergazdának fejlesztések terén (elvégre is, pont ő lenne az IT feje, ha jól értelmezem, jelen kontextusban), inkább kicsit más a probléma: Nincs tippje, mivel is tudná fejleszteni az általa menedzselt rendszert, és egy fórumon kér tanácsot.
Ebben az esetben az adott rendszer vagy tökéletes (tehát nem nyúlkapiszka kategória), vagy nincs elég közvetlen visszacsatolás a felhasználók igényei felől, vagy, ami rosszabb, a rendszer üzemeltetésénél a felhasználói igények nem számítanak szempontnak.
Személyszerint ezt érzem csak problémásnak ebben a kérdéskörben csak.
Üdv,
LuiseX

Szia,
Úgy ahogy jól látod a helyzetet, annyi a lényeg, hogy az igényeik alacsonyak annyira, hogy a jelenlegi rendszerrel bőven ki lehet őket szolgálni és nincs olyan extra vágyuk, amit így hirtelen elő tudnának adni :) Persze időről időre előállnak valamivel, lehetne-e ezt vagy azt akkor persze ugrok, segítek, megbeszéljük, kitaláljuk, megcsináljuk. Ez most a negyedéves tervem része, hogy valamit le tudjunk írni, hogy aztán negyedév múlva meg lehessen nézni, hogy sikerült-e betartani (bónuszrendszer része).

Szia,
Csak egy plusz ötlet gyanánt: szoftver deployment és menedzsment (licencek és társai)?
(Szépen megvalósítva a userek maguknak telepíthetnek, és még sem kell nekik admin jog.)
De a legelőnyösebb az lenne, ha körbe kérdeznél a felhasználók közt, kinek mi nem tetszik.
Üdv,
LuiseX

Egy ötlet: intranetes kereső engine, ami az általuk használt adatforrásokat beindexeli?
(Nálunk pl. egy Solr alapú kereső van, sokan szeretik)

köszönöm a kedves fórumtársaknak, akik megpróbáltak hasznos ötlettel és tanáccsal előállni, lett jó pár gondolatom, amit tovább tudunk fűzni és akár még bármi is kisülhet belőle :)
inkább itt egy kommentben reagálnék arra, amire érdemes (és nem siklottam át felette véletlen):
- ami tetszik és szívesen belevágnék az a kliens oldali virtualizáció, infrastruktúránk meglenne hozzá és szerintem izgalmas téma
- kamera rendszer is jó ötlet, ezt is fel fogom vetni, bár a kihívás része kisebb, mint az előzőnek - de nem ez a lényeg :P
- file szerveren a dokumentumok verziókövetése is nagyon jó ötlet ezt is beírtam a tervek közé
- SysAid és hasonló rendszerek bevezetése is nagyon tetszik a demok alapján, de úgy gondolom, hogy az ide nagyon overkill. ha nagyobb cégnél (mondjuk legalább párszáz fős) dolgoznék biztos kérnék egy ilyet :)
- xp azért nagyon muszáj, mert vannak robotok, aminek a drivere csak azon működik - és másra nem használjuk azokat a gépeket, teljesen felesleges lenne megvenni rá a 7/8 licencet és xp módban szopni a soros porttal és barátaival :)
- excel-t / ms office-t lecserélni/cseréltetni nem szeretném, ők szeretik használni, licenc megvan rá - ami jól működik nem kell bánatni :) [amúgy akinek nem lételeme az ms office függés nekik libreoffice van]
- email, archiválás és backup van, ami jó gondolat volt, hogy ezekből a backupokhoz a user hozzáférjen read only joggal - ez is tetszik, bár eddig csak havi max 1 alkalom volt, hogy a tar.gz-ből elő kellett varázsolni a hajnali mentésből egy doksit
- szoftver deploymenttel próbálkoztam pár hete, akkor zátonyra futott a próbálkozás, valami problémás volt a samba dc-vel, lehet érdemes lenne visszatérnem erre a problémára ismét :)
- a körbekérdezgetés is megtörtént, lehet, hogy ez irányban is lesz elmozdulás, de az elmondott kérés alapján az egy délután lesz :) - egyelőre

köszönöm mindenkinek a segítséget!

ezekből a backupokhoz a user hozzáférjen read only joggal - ez is tetszik, bár eddig csak havi max 1 alkalom volt, hogy a tar.gz-ből elő kellett varázsolni a hajnali mentésből egy doksit

azert az email archivalas egy kicsit tobb ennel (meg egyaltalan: backup != archivalas). Par link az archivalas elonyeirol (amit a backup nem tud):

http://www.mailstore.com/en/solutions-email-archiving.aspx
http://www.codero.com/blog/email-archiving-challenges-and-benefits/
http://smallbusiness.chron.com/business-benefits-email-archiving-159.ht…

--
"A politikat, gazdasagot es a tobbi felsorolt faszsagot leszarom, amig engem nem erint (nem erint)" (bviktor)