Eddig működik Bryan Lunduke-nek a nyílt forrású közösségre alapozott szoftverfejlesztés-támogatási modell

Címkék

Bryan Lunduke (képregénykészítő, játék- és szoftverfejlesztő, a The Linux Action Show társalapítója) - noha korábban szkepticizmusának adott hangot - arra jutott, hogy addig nem írhatja le a nyílt forrású közösségre alapozott szoftverfejlesztés-támogatási modellt, amíg egyszer ki nem próbálja. Ezért körülbelül egy héttel ezelőtt azzal fordult a közösséghez, hogy nyílt forrásúvá (GPL) tenné több programját - köztük a Linux Tycoon-t -, ha a közösség havi 4000 dolláros támogatással finanszírozná azt, hogy a jövőben is ezeken a programokon dolgozhasson főállásban.

A pénz összejött, Lunduke örült. Mi történt azóta? Tegnap a Linux Tycoon névre hallgató Linux disztó építő szimulátor ingyen elérhetővé vált. A forráskódjának - és Lunduke többi programja forrásának - megnyitása folyamatban van. Szintén ingyenesen elérhetővé vált a 2299 : THE GAME játék. Szintén ingyen lehet hozzájutni a Illumination Software Creator névre hallgató "visual development environment"-hez, amellyel alkalmazásokat készíthetünk Android-hoz, iOS-hez, Python/GTK-hez, HTML5-höz és Flash-hez.

Közben megkezdődött az infrastruktúra felállítása a kódok megnyitásához...

Hozzászólások

Kíváncsian várom a következő hónapok fejleményeit.

Röviden:

Ha ez a srác, aki (lásd lentebb) megosztó néha, és szerintem semmi látványosat nem csinált, össze tudott kalapozni 4000 dollárt, akkor nem lehetetlen. Ha egyes kickstarter project-ek a linux-osok megnyerésével tudnak tőkét szerezni, ... (nincs adatom, de tipp, hogy miért lobogtatja mindenki a linux supported logót).

-----

Láttam a srác egy vitáját RMS-el, ahol a "minden-mindenkié" elv megütközött a rémesen aljas "adnom kell enni a lányomnak" beszólással, most ott tartok, hogy érdekel a további lefolyása.

RMS: szerinte amit eladtam, azt a vevő had ossza már meg akárkivel...RMS hogy van a zenével, ott is azért kapjak pénzt, ha neked egyedi igényre írok zenét? vagy csak az élőben előadott zene a fizetésre érdemes? tényleg érdekelne, elvi szinten szeretek ilyenekkel játszani, és üzleti-emberi szempontból érzem is a gondolkodás szükségességét, már több elavult programból szedtem ki adatokat kínlódva, és van egy játék, amit 10 éve vettem meg, és ha nincsenek az orosz hack-olók, nem játszanék vele XP-n, meg wine-on. Pedig kifizettem, és a gyártónak se híre, se hamva már. Lehet kötelezni kéne, hogy ha már nem akarja eladni többet, akkor nyissa meg a kódot, hivatalilag. (nem ismerem el a kötelezést, mint hatékony eszközt, de miért ne)

Ugye te sem gondoltad komolyan, hogy a Linuxosok az elsődleges célközönsége a KS-es projekteknek?! Az esetek háromnegyedében csak akkor jelenik meg a Linux támogatás, amikor jelentősen "túladakoznak" egy-egy projektet. Vannak persze kivételek, de ne csináljunk már úgy, mintha a Linux lenne a KS-es (játék)fejlesztők álomplatformja, mert nem az! :)

tanulj már meg szöveget értelmezni mielőtt ordibálsz ember.

"Ha egyes kickstarter project-ek a linux-osok megnyerésével tudnak tőkét szerezni..."

hol írtam, hogy CSAK ÉS KIZÁRÓLAG, FŐLEG, vagy legalább azt, hogy JELENTŐSEN? csak azt írtam, hogy biztos nem véletlen írják ki, tudva azt, hogy macera arra a platformra is készíteni, biztos, hogy valahol meg kell érnie ennek is. (ahogy írtad is, nem álomplatform, tehát ha megjelenik a game erre a platformra is, akkor az vagy szentimentalitás eredménye, vagy számolnak azzal, hogy van egy kiszolgálatlan réteg, ami jó modell mellett fizetőképes)

(megkérlek, hogy ha nem megy az olvasás, és a normális kommunikáció, ne folytassuk.)

"tanulj már meg szöveget értelmezni mielőtt ordibálsz ember."
"(megkérlek, hogy ha nem megy az olvasás, és a normális kommunikáció, ne folytassuk.)"

Neked mi a frász bajod van, menstruálsz?! :-)
Nem hiszem, hogy bárhol nagybetűvel írtam (gy.k.: kiabáltam) volna , ellenben veled.
Azt, hogy az általad leírt dolgokat pedig nem jól, vagy nem úgy értelmeztem, ahogy te gondoltad az visszavezethető az én hibámra is - ez esetben elnézést kérek -, meg a te megfogalmazásod kétértelműségére is, úgyhogy egy kicsit vegyél vissza, légy szíves, és normális hangnemben próbálj meg vitatkozni, ha más véleményen vagy! Előre is köszönöm!

"hogy biztos nem véletlen írják ki, tudva azt, hogy macera arra a platformra is készíteni"

A cégemnek is volt több olya játéka, amit elkészítettünk Windowsra, Mac-re és Linuxra is, így van összehasonlítási alapom. Messze a Linux verzióból volt a legkisebb bevételünk. Igazából csak azért készítettünk sokáig Linux verziókat a játékokból, mert ragaszkodtam ehhez a platformhoz. De aztán beláttam, hogy - néhány esettől eltekintve - idő és pénzpazarlás, amikor a Windows verzió 80%-a és a Mac 19%-a mellett 1%-át adta bevételeinknek a Linux verzió, miközben a fejlesztési költségnek nem a 1%-át vitte el.

"van egy kiszolgálatlan réteg, ami jó modell mellett fizetőképes"

Lásd feljebb! De mondjuk azóta már mutatkozik némi pozitív változás is. Jó példa rá a Humble Bundle, bár még mindig félve ugranék neki elkölteni egy kalap pénzt egy Linuxos portra - a HB kb. 10%-os Linux részesedését figyelembe véve - egy nagyobb, költségesebb fejlesztés esetén.

Én pont a másik irányból gondoltam a dolgot, általában pont a "populáris" műfaj képviselőit hallom sírni, hogy rögtön éhenhalnak, mert a 13 éves kislány nem megvette az albumukat, hanem letöltötte a youtube-ról.

Egyébként ha már itt tartunk, én fizetnék is zenékért, de rohadtul utálom, hogy egy 3-4-5 ezres albumon van mondjuk 2, jobb esetben 3 szám, ami tetszik (de van hogy rosszabb, mikor még hallgattam pl. Tankcsapdát, akkor kevesebb számot szerettem tőlük, mint ahány albumuk addig összesen megjelent). Mégis rámerőltetik az összeset, ahelyett, hogy azt mondanák, hogy "nesze, itt a két szám ami kell, 500 Ft lesz". Arról mondjuk lehetne vitatkozni, hogy ez a zenész vagy a kiadó hibája, de tény, hogy ameddig ez így marad, én inkább kölcsökérem az adott CD-t (esetleg megegyezek valakivel, hogy vegyük meg együtt) és leveszem róla flacbe azt a két számot, ami engem érdekel.

Szerintem különben a Humble Indie Bundle is többek között azért tud sikeres lenni, mert ha nem érzi az ember, hogy kényszerítve van, szívesebben fizet. Ha esetleg nem érdekli az összes játék, akkor annyit, amennyit neki a maradék megér. Így vettem én pl. 5 dollárért Amnesia-t.

A minőség vs töltelék kérdését biztos megoldaná, bár ez nem feltétlen monetáris kérdés, én mostanában csak olyan zenét találok (elég sok stílusban), amit egyben, lemez formában fogyasztok. Nem szoktam használni a populáris megjelölést, inkább úgy pontosabb, ohgy az egyszámos előadók kapnak két három jó számot, aztán a többit fel kell tölteni, hogy a koncert ne 5 perc legyen.

De ezeken az opensource zene nem változtat, meg a sharing, ezen az változtat, ha van teljes terjedelmű és minőségű meghallgatási lehetőség (minimum 320kbps mp3, és nem 10mp per szám).

Ez jogos felvetés, el kellene végre felejteni ezeket a múlt századi beidegződéseket. Anno az adathordozók indokolták, ma már teljesen felesleges albumokban gondolkodni. És ezért a zenészek is felelősek, mert képtelenek innovatív üzleti modelleket átvenni. Ha megkérdezed őket hogy minek adnak ki albumokat, kb annyit tudnak mondani, hogy így szokás.
Pedig nyugodtan áttérhetnének agilis fejlesztésre. :)
Bár gyanítom, hogy a web store-ok még mindig albumokra vannak optimalizálva, még ha lehet is számonként vásárolni.
Érdekes ez a párhuzam, tényleg olyan a helyzet, mintha kartondobozokban próbálnák meg értékesíteni a modern web-alkalmazásokat. :)
"top 10 web-apps of 2011. buy now! free shipping"

Én pedig pont azt szeretem, ha egyben van egy "album".
Hiába nem tetszik pár zeneszám róla, akkor is meghallgatom. Majd később azt szoktam észrevenni, hogy amik nem tetszettek eleinte, azok tetszenek a legjobban. Ha külön vehettem volna meg a számokat, tuti, hogy nem vettem volna meg ezokat...

Az, hogy nem az album az alapértelmezett alapegysége a zeneiparnak, nem zárná ki a lehetőségét hogy csomagokban is megvehetőek legyenek a számok. Mikor elkészült 10-12 dal, akkor kedvezményes áron albumként is árulni kezdi a szerző. Szerintem mindenki jobban járna így.

Az általam hallgatott zenék jelentős része nem feltétlen előadható zene élőben, vagy egy emberes project, nem tánczene, nem igazán koncertképes, stb. Ezeknél mi a téma? És remélem senki nem gondolja komolyan, hogy "az nem zene".

(másik, hogy jelen pillanatban a kedvelt zenéim 90%-át nem szeretem élőben meghallgatni, a hihetetlenül ócska hangosítás, tömeg, és egyéb problémák miatt...akkor én meg küldjem nekik csak úgy a pénzt? egyszerűbb lenne kizárni már rögtön a pénzt minden másból is...valahol nem kerek nekem RMS rendszere, de remélem lejön az írásomból, hogy meg akarom érteni...a másik, hogy post-pénz rendszerek iránt is érdeklődöm, tudom, érzem hogy a mostani elgondolás nem jó, sőt, csak azt nem látom, hogy hol lenne megváltó az open source ráhúzása mindenre)

folytatás: filmnél ez hogy működne? scifi rajongók dobjanak össze egy dűne filmre? vagy romantikus párok dobják össze, hogy én kinyissam a mozit, lejátszam a filmet, de nyugodtan elvihessék a végén a DVD-t? nyilván a házimozi más, mint a "cinema", de még így is sarkos...

RMS a Millenarison a zenerol is beszelt. Ha jol emlekszem, egy micropaymentes adakozas jellegu rendszert kepzelt el (hasonlo, a mar letezo fizetsz-amennyit-akarsz rendszerhez). A kiado kiesik (a koltseg jelentos resze), a zenesz kozvetlenul kap penzt.

Amugy filmeknel a kalapozas is mukodik. Iron Sky tudtommal igy keszult, de van par film/rendezo/stilus, aminek eleg eros rajongotabora van.

--
a publikus az egy JOGI fogalom abban az értelmezésben ahogy mi használtuk! nem műszaki. - RockWood1911

a micropayment nem rossz irány, sőt, én támogatom a Kickstarter-es modellt, amikor előfinanszírozást gyűjtenek, de nekem valahol az a rész nem passzol, hogy ha én megvettem-és-letöltöttem valamit miért oszthatnám meg másokkal, csak mert a "share" egy alapjog (RMS mondta legutóbb ilyen módon)

azt értem, hogy egy programból forráskódot nem odaadni, és vendor-lock-olni kegyetlen dolog, de ezt nem mosnám össze azzal, hogy átadható a forráskód akárkinek 8van olyan modell, amiben a forrás továbbosztása már nem elfogadott, tudtommal)

zennél én azt tudom elképzelni, hogy a stúdióminőségű és mondjuk egy kompromisszumos mobil formátumot elérek, nincs drm mert az tényleg agyfájás, de etikailag nem tiszta a továbbosztás, esetleg erőteljes remix formákban...filmnél én abba nem kötnék bele, hogy hányan nézik egyszerre, mert az már tényleg embertelen

(amúgy csak hangosan gondolkodok)

Érdekes ez a beszélgetés.

Én azt gondolom, hogy RMS egy közveszélyes idióta. Minden tisztelet a GNU-ért és a GPL-ért, de amit vallási vezetőként tetszelegve művel, azt kifejezetten károsnak tartom minden szempontból. El kellene dönteni, hogy a szabadságot képviseli, vagy a piacgazdaság megdöntése a célja. Mert úgy nem lehet pénzről és üzleti modellekről beszélgetni, hogy közben gyűlöljük az egész koncepciót, és gonosznak tartunk mindenkit, akinek köze van hozzá.

Én piacgazdaság-párti vagyok. A piacot a "bazár" tökéletes analógiájának tartom, pontosan ugyanolyan demokratizált módon működik. A piacon viszont az tud fennmaradni, aki hatékonyan alkalmazkodik a változó körülményekhez.

Teljesen értelmetlennek tartom a teoretikus vitákat arról, hogy szabad legyen-e megosztani a dolgokat miután megvettem, mert a valóság ezen a kérdésen már átlépett. Digitális tartalmak terjedését nem tiltással kell korlátozni, hanem vonzóbb alternatívát kell kínálni.

Az Apple pontosan erre jött rá amikor kitalálta az iTunes-t: amíg a torrentezés kényelmesebb, egyszerűbb, gyorsabb, mint a vásárlás, addig hiába hisztériáznak a művészek.

Ahol nem lehet hatékonyan kényszeríteni a felhasználót a fizetésre, ott nyilván valami freemium-szerű üzleti modell a megoldás.

Hozzáadott értéket képviselhet például az, ha a fizető zenehallgató gyorsabban hozzáfér az új tartalmakhoz, akár a beta állapotú félkész számokhoz.

Én egyébként még ennél is tovább mennék, szerintem magát az alkotási folyamatot is demokratizálni kell, de ez már egy másik történet, a saját vesszőparipám. :)

Hurrá!

Épp pár napja töltöttem le (természetesen 6 millió forintot fizettem ezért a minőségi bűzölgő kupac ....ért) a Linux Tycoon egyik változatát. Gondoltam biztos valami öreg kiszivárgott verzió, most már csudajó a játék, és megéri az árát.

Most letöltöttem az oldalról az 1.0-t.
Ez... ez valami vicc? Komolyan gondolta?

A játéknak abszolút semmi értelme, semmi kihívás, vagy logika nincs benne. Bármit csinálsz, első lesz a distro. Az össz "mozgástér", a segítők elosztogatása. Meg a release gomb nyomkodása. Lényegében csak a pörgő random szöveget lehet olvasni, ami néha még magával is ütközik. Lásd: Egyik nap szar a distro, másik nap ugyanaz a cég imádja. Ugyanazt. [url=http://www.youtube.com/watch?v=ap87xnjOh8EBiztos Notch-tól kapott segítséget[/url], mi kell egy 1.0-hoz.
ZOMG SO MUCH FUN !!!!!!!11111