Facebook és a haverok - blogajánló

Talán többünknek ismerősek a szavak: „A Facebook egy nagyon fontos csatorna, ezért nekem a projektbe kell Facebook integráció!”. Értem, de mire gondolsz? Számos lehetőség van, amely a Facebook szolgáltatásait használja. Ismerkedjünk meg ezekkel és nézzük meg, hogy melyik mire való!

A Facebook-kal való integrációs lehetőségeket négy csoportra osztanám. Ezek a csoportok technikailag és funkciók szempontjából is jelentősen eltérnek egymástól. Ennek megfelelően minden projektnél ki kell választani azokat, amelyek relevánsak és a Te üzleti céljaid szolgálatában állnak.

Facebook alkalmazás
A Facebook alkalmazást a felhasználók elfogadják (mintha feltelepítenék). Az elfogadási folyamatnak része a hozzáférési jogosultságok jóváhagyása. Ez megmutatja, hogy a harmadik fél – jelen esetben a mi projektünk-, mely felhasználói adatok és funkciók feletti rendelkezést kérelmezi. Tehát minden egyes elfogadó jóváhagyja. Az alkalmazást a saját profilján keresztül éri el időről-időre, mint például a FarmVille: www.facebook.com/farmville

Facebook oldal
Korábban Facebook tab, ugyanazzal a funkcionalitással, csak a linkje a bal oldali menüsávba került. A Facebook oldal a mi Facebook profilunk része. Alapvetően különbözik az alkalmazástól annyiban, hogy az alkalmazást a felhasználó a saját profilján keresztül éri el, az oldalt megtekintéséhez pedig a mi profilunkra kell ellátogatnia. Egy jó példa erre a Coca Cola: www.facebook.com/cocacola

Facebook social plugins
A Facebook plugin-eket a saját oldalunkba tudjuk beépíteni és azt a célt szolgálják, hogy a profil funkcióink közül (pl.: Like) néhányat a saját oldalunkon keresztül is elérjenek a felhasználók. Gyakorlatilag a profil funkcióinkat kiterjeszthetjük a saját oldalunkra is. Ilyen plugin-ek például: Like gomb, Like box (több információ és bélyegkép lista a like-olókról)… stb. Jó példa a Facebook plugin-ek használatára a HuffingtonPost: www.huffingtonpost.com

Facebook connect
Ennek segítségével a felhasználó a Facebook felhasználónevével és jelszavával tud regisztrálni és belépni a mi oldalunkra. Fontos, hogy a mi projektünk itt nem fog kapcsolatba kerülni a felhasználó jelszavával, tehát amilyen biztonságot a Facebook ad, azt adjuk mi is. Ennek a funkciónak nagy előnye, hogy nem kell új jelszavakat megjegyezni, sőt ha belépett állapotban van a felhasználó, akkor az oldalunkra érkezve nálunk is automatikusan azonosításra kerül. Látványos példa erre a Vimeo: vimeo.com/log_in

Most, hogy megismerkedtünk a fő lehetőségekkel könnyedén eldönthető, hogy melyeket érdemes a projektjeinkbe beépíteni. Részletesen az integrációs lehetőségekről itt olvashatsz: developers.facebook.com/docs

Összegezve
A Facebook integrációnak számos lehetősége van, amelyekből az üzleti céljainknak megfelelő válogatást érdemes megvalósítani. Vegyünk példának egy olyan oldalt, ahol a születésnapi partid fotóit helyezed el. Ebbe érdemes lehet Like-olási lehetőséget adni minden egyes képhez, esetleg a social plugin-ek közül még a kommentezési lehetőség is szóba jöhet. Ezzel szemben a Facebook connect-nek mondhatjuk, hogy semmi értelme.

Fontos tudni
Fenti funkciók és technikai hátterük azonban néha (vagy inkább gyakran) nagymértékben változik. Egy későbbi postban olyan Facebook-os témákkal foglalkoznánk, mit például: urgent notice (sürgős, kötelező változtatási felhívás), kitiltások, Facebook bug-ok. Mik ezek, mikor lehet rajuk számítani, mit lehet tenni velük?

Forrás: ProjectO.hu

Hozzászólások

Facebook based marketing == failed marketing
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Annó marketingből olyanokat tanultam, hogy a marketing akkor hatásos, ha minél több felhasználóban tudatosítjuk az értékesíteni kívánt termékünket. Ennek az egyik feltétele, hogy az adott médiacsatornában minél fajsúlyosabban legyen jelen az ember. A facebook esetében a felkapottsága miatt, minden piaci szereplő ott akar lenni, és ettől ez olyan, mintha egy teltházas, teljes hangerővel menő diszkóban próbálnál értékesíteni.
A facebookot használó emberekben, mint ahogy minden médiát használó emberben, kialakul egyfajta immunitás az ezen keresztül érkező reklámokkal szemben. Innen kezdve a direkt marketing megoldások elég gyengén muzsikálnak.
További probléma, hogy közel sem olyan hatásosak a facebook által felajánlott szolgáltatások, mint azt gondolják. Ahhoz, hogy továbbosszanak egy oldaladra mutató linket kellően virálisnak kell lennie. Ez elmegy egy általános téma esetében (cuki kiscica pofára esik), de problémás egy rétegtermék értékesítésekor.
A like-olás jól használható más piaci szereplő termékének/szolgáltatásának a népszerűségének a felmérésére, mint ahogy a termékklubok is jó támadási pontok potenciális vevők megszerzéséhez. Ilyen adatokat nem ad ki, és ilyen támadási felületet nem hagy egy épeszű marketinges.
Marketing tekintetében a facebookból csakis egy cég aki masszívan tud profitálni, az pedig a facebook. Minden egyes cég aki csatlakozik hozzá, növeli a piaci értékét. Hasonló a helyzet, mint 5-6 évvel ezelőtt a google-vel és a SEO-val, ami gyakorlatilag, használhatatlan linkfarm oldalakhoz vezetett.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Teljesen igazad van. Szánalmas pl, amikor egy sörgyár, dokumentumcsatorna, stb. elsőrendű kapcsolattartási formának a facebookot erőlteti. Számomra egy ilyen cég pl. azt jelzi, hogy még azt a <1M ft -ot sem tudják bevállalni, amivel egy normálisabb oldalt csinálnának nekik.
A másik: Kb mindenki úgy csinál, mintha a facebook -on kívül nem létezne internet.

Ezekre gondoltál?