[Frissítve] Szabad szoftver workshopok országszerte

Címkék

Az E-közigazgatási Szabad Szoftver Kompetencia Központ azon dolgozik, hogy a hazai felhasználók, intézmények és vállalatok számára könnyebbé tegye a szabad szoftverek használatát, a rájuk való átállást. Több magyar helyszínen workshopok keretében beszámol munkájáról, és kéri az érdeklődőket, hogy mondják el véleményüket az eddig elvégzett és tervezett munkáról, valamint a szabad szoftverek elfogadottságának növelésével kapcsolatban.

Frissítés: Bekerült a debreceni helyszín és időpont.

A workshopon való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Regisztráció: http://szabadszoftver.kormany.hu/workshopok

Az előadások helyszínei és időpontjai

Pécs: 2013.
nov. 20., 13:00-16:00; Hotel Makár
Győr: 2013. nov. 25., 13:00-16:00; Hotel Famulus
Szeged: 2013. nov. 29., 10:00-14:00 az SFD konferencia keretében, Szent-Györgyi Albert Agóra
Debrecen: 2013.
 dec. 12., 13:00-16:00; Hotel Óbester

Részletes program

1. előadás: E-közigazgatási Szabad Szoftver Kompetencia Központ


Összefoglaló az E-közigazgatási Szabad Szoftver Kompetencia Központ célkitűzéseiről, eddig elvégzett tevékenységéről és a meghatározott irányvonalakról. A hallgatók megismerik annak felépítése mögött húzódó szándékot, 
tartalmát, és szó lesz a továbbfejlesztés lehetőségeiről, és a Központ által létrehozott tudásbázisról.

2. előadás: Hathatós segítség a szabad szoftverek használatához


Az előadás bemutatja az ESz2K2 által kitalált utat, amely a szabad szoftverek szakmai és felhasználói oktatásával, az eszközök kiválasztásával és használatával kapcsolatban igyekszik minden érdeklődőnek segítséget nyújtani. 
Az elmúlt bő fél évben kidolgoztunk egy keretrendszert, mely az 
intézményi és vállalati felhasználók legfontosabb igényeire koncentrál.

3. Beszélgetés
Beszélgetés a központ munkájáról, közös gondolkodás, ötletelés a szabad szoftverek 
bevezetésének kihívásairól, lehetőségeiről. Várjuk az érdeklődők 
visszajelzéseit az eddigi munkánkkal és terveinkkel, illetve az elhangzottakkal kapcsolatban.

Hozzászólások

A fideszre jellemzően megint a farkánál kezdik. Előbb az oktatásból kellene kiirtani a zárt forrást. Mindegy de legalább történik valami...

--
GPLv3-as hozzászólás.

Nekem se tanították a linuxot, mégis arra van igényem.

Nem feltétlenül az oktatásnál kell ezt megfogni. Hiába tanul a büdöskölök 2*36=72 órát (aminek egy része elmarad, mert péntekre esik, mert húsvét- és pünkösdhétfőre esik, stb.) 9. és 10. évfolyamon mondjuk linuxot és open/libreoffice-t, ha a hétköznapi életben mondjuk 99%-ban windows-zal és msoffice-szal találkozik.
De ha mégis linuxot tanulnának, akkor se lesz rá sokkal nagyobb igény, mivel (mint fentebb már említettem) a köznapi életben windowst használ mindenki, mert az egyszerűbb, meg elterjedtebb, sőt ms-office-formátumokat fog kapni mindenhonnan, amit sokszor az LO nem képes jól megjeleníteni (elcsúszik az ábra, nem olyan szín, stb.).
Akit meg meg lehet fogni, előbb-utóbb úgyis megtalálja magának. Akit nem lehet megfogni, az úgyis windowst fog használni.

Ugyan már! Nem az oktatásban dőlnek el ezek a kérdések. Ha egy iskolában ajándékcsomagokat osztanánk és iPad valamint Windows PC csomagok között lehetne választani, szinte minden gyerek az iPad-et választaná mert az trendi. Pedig egy órát sem szánnak a közoktatásban a modern tabletekre.

Nekem még szélsőségesebb a hozzáállásom. Ne Windowst vagy Linuxot tanítsunk hanem "operációs rendszert", ne Word/Excel-t hanem szövegszerkesztést és táblázatkezelést, adatbáziskezelést. Azt hogy egyes programok hogyan valósítják meg ezeket szerintem kevésbé lényeges, majd megtanulja a helyi szokásokat ha dolgozik vele. Lehet így egy msword ráncfelvarrás után se néz olyan ijedten majd a kollega :)

Nem. Olyat kell oktatni, amivel valószínűleg találkozni fog. Választani kell, mit akarsz 72 órában oktatni (ui. 9. és 10. évfolyamon kb. ennyi órád van):

  • olyan rendszert/programokat/stb., amivel majdnem biztos, hogy nem fog találkozni
  • csupa elméleti dolgot, hogy mi az oprendszer, mi a tipográfia, mi maga a szövegszerkesztés (kizárólag elméletben!), stb.
  • olyan rendszert/programokat/stb., amivel szinte biztos, hogy találkozni és/vagy dolgozni fog

Ha az első kettőből választanál, kérlek, indokold meg, mi volt a választás alapja. Többet nemigen tudsz választani (legalábbis ha értelmes szintig bele akarsz menni), ui. kb. 72 órába (amiből néhány tuti elmarad, néhányon esetleg számonkérést is meg kell ejteni, stb., tehát ha 55-60 marad okításra, egész jó) bele kell, hogy férj.

Szerintem programozást kellene tanítani nem programhasználatot. Python, vagy ruby, esetleg bash. Programok használatát egyébként is megtanulja mindenki ha szüksége van rá. Ma már a szövegszerkesztés oktatásának a szükségességét is kétségbe vonom. Rohamosan csökken a papírhasználat. A számítógépen (ide értve pc mellett ma már a tabletet és mobilt is) keletkezett szövegek egyre kisebb része kerül kinyomtatásra.

Programozást... szép álmok :) Ne egyetemre, főiskolára gondolj, hanem 14-15-16 éves diákokra, akiknek sokszor még egy százalékszámításos feladat is bonyolult gondolkodásnak számít. 72 órában (mínusz dolgozatok, elmaradt órák, stb.) teljesen nulláról esélytelen ilyen feltételek mellett programozásban érdemlegeset elérni (azaz pl. egy helloworld-on túllépni, néhány alap-algoritmus, főbb vezérlési szerkezetek). Ja, és miért pont ezt tanítanád?

"Programok használatát egyébként is megtanulja mindenki ha szüksége van rá."
Nagyon naív vagy :) Ha még tanítás, magyarázás mellett sem tudja megtanulni, akkor magától menni fog?

Szövegszerkesztés meg igenis fontos. Attól, hogy nem feltétlen van/lesz kinyomtatva, még nem kötelező igénytelen módon kinéznie. Beszámolót elég sok helyen kell néha-néha készíteni (akár oktatásban, akár munkahelyen), önéletrajz nélkül munkát ne is próbálj keresni, sok jelentkezési lap doc-ban érhető el, és elektronikusan kell visszaküldeni (azaz beírod a megfelelő adatokat a megfelelő helyekre), egy bölcsész a python-programozás ismeretének nem fogja túl nagy hasznát venni, amikor a diplomamunkáját akarja megírni, és esetleg nem tudja az automatikus tartalomjegyzék-készítés lehetőségét, mert senki nem mutatta meg neki.

Aha. Mondom én, hogy a politikához, focihoz, oktatáshoz mindenki ért :)

but its makers believe their £15 computer could help a new generation discover programming.

Kicsit feltételes a mód, és amennyire átfutottam, nem is pedagógus nyilatkozott.

De azért egy-két kérdés/megjegyzés:

  • a kétmillió eladott kütyüből mennyit vettek meg a 14-15 éves fiatalok?
  • ezen málnapécét vásárló fiatalok közül mennyinek volt már valami IT-s, elektronikás kütyüje már eleve - azaz mennyi az új programozó-palánta-jelölt?
  • a HUP közönsége (melynek tagjai már eleve fogékonyak az IT témára) hány ilyen kütyüt vett a kétmillióból (illetve a Magyarországon eladottakból)?
  • a fogorvos is ráröpült a témára, és programozott egy kis okosságot
  • lehet, hogy rosszul látok, de kölköknél inkább okostelefont és/vagy tablettapécét látok, nem pedig málnát (osztálykirándulásra is laptopot hoztak "zeneszerszámnak", nem pedig málnát - bár ez szeptemberben volt, és azóta biztos összedobtak egy egyszerű zenelejátszót, ami egy málnán is elfut)
  • aki androidos telefont használ, az mind androidos programokat fejleszt, igaz?

Kívánom, hogy ülj be egyszer egy matekórára egy nem túl rossz középsuliba (ne Fazekas és hasonlóakba, egy "normál" gimibe/(nem infós) szakközépbe). Ülj be egy infóórára. Azután biztos megváltozna a véleményed. De ha gondolod, küldök egy-két matekdolgozatot beszkennelve /régebben még sokszor a hajamat téptem, most már csak áthúzom, és ráírom a nulla pontot/ :)
A suliban tanító infótanárok heti 3(!) órában próbálnak 17-18(!) éveseknek programozást tanítani (emelt szintű érettségire felkészítés) - a nagy többségnél nem egy sikertörténet, pedig heti 3 óra (heti 1 óra helyett), és az infó iránt érdeklődők ülnek benn.
Szerinted egy olyannak, aki egyáltalán nem izgul az infós témákra, mit érdemes tanítani? Inkább tanuljon meg szöveget szerkeszteni (esetleg, ha belefér, táblázatot kezelni alapszinten), vagy vágja be az elöl- és hátultesztelős ciklust és tudjon írni egy másodfokú egyenletet megoldó programot?

Köztes megoldás: hasznos dolgokat kellene tanítani :)

Pl. hogy nem kell félni a géptől. Hogy csináljon az adatfájljáról egy másolatot valahova, és utána nyugodt szívvel kísérletezgethet, mert legrosszabb esetben visszatér a mentett verzióhoz.

Vagy pl. elmagyarázni, hogy az MS nem ok nélkül fejlesztgeti az UI-ját egy ideje úgy, hogy egyre nagyobb részt tegyenek ki a stílusok (gyakorlatilag az egy nyomógombtól mára eljutottak odáig, hogy alapbeállításon a Ribbon több, mint fele a stílusok). (akár azt is lehetne csinálni, hogy egyszer post-ittel leragaszgatja a tanár a felület többi elemét, csak a doksi és a stílusok látszódjanak, aztán formázzanak egy doksit. És igen, rohadt kreatívok, tippre néhányan inkább megkeresik, hogy hogy tudják a ribbont testre szabni és használják a B betűs gombot, minthogy rákattintsanak arra a rohadt Kiemelés stílusra :) )

Vagy pl. elmagyarázni, hogy az, hogy néhány Excel függvényhívást egymásba ágyazol, még nem programozás, nem kell tőle félni; el kell olvasni, hogy mit csinál a függvény, oszt' használni.

Vagy pl...

Ezzel még nem lesz ECDL-képes a gyerek, nem fog rendesen tudni szöveget/táblázatot/adatbázist kezelni, de legalább nem biorobotként fogja azokat a dolgokat csinálni, amiket amúgy a gép kényelmesen tudna, ha nem írógépként tekintenének rá. My two cents.

BlackY

A pécsi workshopot sajnos el kellett tolnunk december 16-ára. Aki már jelentkezett, azokat e-mailben értesítjük.

A regisztrációnál nem szerepel Debrecen.

Nagyon érdekelne, de egyik helyszín és időpont sem jó.

Elérhetők lesznek az előadások videón?

Javítva, köszönjük a figyelmeztetést. A workshop előadásokról nem lesz videó. Szerintem egyébként is videón nem olyan érdekes az előadókkal beszélgetni. :) Ugyanakkor ezek a területek egyre teljesebb formában kerülnek ki majd a weblapunkra, így végül is ott a munkánk eredményei folyamatosan, teljes mértékben láthatóvá válnak. Persze a mögötte lévő embereket, azok végtelen lelkesedését a weblap nem tudja bemutatni :D