Offtopik: Az elektronikus zene is lehet muveszet Pt. 1: Trip Hop, Portishead

Mikor regisztraltam a hupra, megfogadtam, hogy nem fogok itt a csavart (sokak szerint drogosokehoz hasonlo) retegzenei izlesemmel zavarni midnenkit, eddig a pontig birtam. Illetve volt egy korabbi "elgyengulesem" (non-mainstream zenek bejegyzes), de Portishead erte el nalam azt a szintet, hogy meg is mutassam nektek, mi az a trip hop. Hetek ota ahelyett, hogy megunnam a zeneiket, ujabb jokat talalok koztuk, es nem fogynak a megunatlan zenek szamai a szokott tempoban:

Ra figyeltem fel eloszor,
Ő lett tul eloszor Amarokban a 100 meghallgatason
oket is megtalaltam nem sokkal utana

Akinek pedig valaha volt koze az SZTE-TTIK-hoz az pedig tudja, hogy egy Szamitogep Architekturak ZH elott mekkora stressz tamadja az embert. Ma reggel irtam, 3 napja nem tudtam aludni, mert ejszaka folyton arra ebredtem, hogy azon parazok, hogy nem tudom a tananyagot, de tegnap sikerult teljesen mashova vinnem a gondolataim estere, egy este futason a kovetkezo 2 zene gyakorlatilag _teljesen_ lenyugtatott, nem is izgultam ugy, ahogy szoktam:
nyugodj meg
(6/10 pont lett)

A The Rip-rol nem mellesleg biztos voltam, hogy filmzene lesz/lett belole, es kiderult: valoban, a Palermo Shooting zeneje

Es ott jottem ra: a legigenyesebb zenek egyre messzebrol kerulik a szorakozohelyeket es a TV-t/radiot. Az egyetlen hely, ahol még talalkozhatsz igazan jo zenekkel, az a filmek szakertok altal atgondolt Sountrackje, es olykor el is tud rontani egy filmet, ha az utolso zene nem tud pont akkorat rugni az erzeseiden, amekkorat kell.

Es ugyanakkor szegyennek tartom, hogy igenytelennel igenytelenebb zenek mennek szorakozohelyeken, nulla erzelemkeltesi kepesseggel, es az atlagember a leggagyibb szamokra orjong tudatlanul.

Mielott belemkotnetek, tudom jol, hogy a Trip Hop (ahogy az Ambient sem) nem tancterre valo zene, de nem ilyen szuk a zenei izlesem, tuloldali peldanak a drum'n'bass-t hoznam fel, mint altalam kedvelt stilust, bar azokbol is az erzelmesebb darabokat kedvelem

Hozzászólások

Azért a Portishead harmadik albuma több mint beteg lett... Látom pont a lazább számokat sikerült megtalálnod tőlük, ennél azért sokkal árnyaltabb ez a banda... :) Viszont, nem tudom, hogy tudtad-e de az énekesnőnek (Beth Gibbons) van egy szóló albuma is (Out Of Season), ami inkább a lightosabb Portisheades vonalat követi, talán érdemes ránézned...

koszonom szepen, egyebkent egyetertek, a Third album mar reg megvolt, es nem birtam annyira hallgatni, aztan megtalaltam belole ezt a 2 szamot teljesen mashogy, es lattam, hogy ez is a Third-on lett volna. Egyebkent valoban sokszinu zeneket csinalnak, magam is meglepodok, es tobbseguk jo is. (ismerem a tobbit is, erosebbeket is, csak nem azokat akartam idelinkelni)

Bar en mar hallgattam napi szinten breakcore-t is, azok utan meg semmi nem eros. :D

szerk.: Out of seasonbe belehallgattam, de pont ezt a Jazzes Trip Hop alapot hianyolom, ami pl. a linkeltek kozul csak az Only You-ban es a Pedestalban van, bar emiatt kedveltem meg a crewt

engem ugy az egesz crew, a hangja is jo, de egy mainstream zenet azzal a hanggal sem tudnek elvezni.

Raggacore-bol kiket hallgattal? Nekem a maximum, amit szivesen meg is hallgattam az Sixteenarmedjack volt, de mentek az ilyen durvabbak is idonkent, mint pl. Istari Lasterfahrer, meg szimpla breakcore-bol dev-null, de az ilyen zajalapu *core-okat tenyleg csak akkor hallgattam, mikor mar az volt a legkisebb problemam egyebkent is, hogy nincs uteme a zenenek, es legalabb az elvitte a gondolataimat :D

Fogalmazhatunk ugy is, hogy Ambientet, Trip hopot es egyeb downtempot vizsga elott, breakcore-t siekrtelen vizsga utan :D

Aaron Spectre, Bong-ra, Dj C, H-kon, de ez csak egy rövid időszak volt, szintén szar hangulatnak köszönhetően. Azóta inkább Rob Zombie, es a Front Line Assembly teszi helyre a lelkibékémet :)

Napi szinten lazább zenéket szoktam hallgatni: hard electro, fidget house, dubstep, kis DnB, kis nu school breaks... Ha rámjön, akkor trip-hop, downtempo, idm. Programozáshoz, és vonatozáshoz minimal techno. Minden stílusnak megvan a maga szituációja :)

"Aaron Spectre, Bong-ra, Dj C" oket en is szeret(t)em

mindig kellemes meglepetes olyan emberekkel talalkozni, aki ennyi non-maisntream stilust ismer.

Dubstepbol meg pl. nekem az elso peldanyok nagyon tetszettek pl., de a mostani megvalositasokkal valami baj van, mondjuk terjednek is szepen. Ami ellenben kezd picit megtetszeni, az a minimal, de még csak par szam tetszik, alapvetoen nagyon tortutem gondolkodasu vagyok. Az IDM-en meg jot mosolyogtam, mikor megtudtam mit jelent :D ("Intelligent" "Dance" "Music"), de egyeb Braindance es Experimental Jungle is johet

És ez még csak néhány példa volt :) (http://www.last.fm/user/voidcontext2)
Amúgy én sem értem, hogy sok ember hogy képes megmaradni azoknál a zenéknél, amit a rádióban, átlagosabb szórakozóhelyeken hall.

Az idm tényleg vicc :) tánc? valahogy nem tudom elképzelni... :) A minimal is elég tág fogalom. Pl: Ellen Allien, Apparat, Moderat valahol minimal techno, valahol idm... furcsa elegy, de élvezhető zene :)
Ellen Allien & Apparat - Metric

A dubstep érdekes dolog... tényleg kezd egyre mainstreamesebb lenni (Katy B -Katy on a mission). Szégyen de ez a track még tetszik is, viszont nem mondanám rá, hogy dubstep. Ugyanakkor kezd kialakulni egy keményebb vonal is, a filthstep (Datsik,Downlink,Daladubz,Excision), szóval ha agyszaggató dubstep kell, akkor ebből is szép választék van :D

Experimental Jungle-re tudnál néhány példát mondani? Van a jungle-ben egy motívum, amelyik valamelyik sub-genre-nél sokkal hangsúlyosabb, ugyanakkor minimalistább... jobban nem tudom meghatározni, régen volt néhány ilyen zeném, de elveszett, és kicsit sem emlékszem, hogy mi volt... :S

Tyűha, mennyi genre. Nekem általában fogalmam sincs, hogy mi milyen stílus, ezért last.fm-ben gyakran használom a similar artist rádiókat. De hátha tanulok valamit, ezért hadd kérdezzek rá néhány előadóra, hátha megtudom milyen rajongó vagyok (durvasági sorrendben): Deceptikon, Acronym, Cakebuilder. Ha róluk tudnál valamit mondani, hogy merre kell őket elhelyezni, azt megköszönném :).

Deceptikon: Abstract hiphop/Experimental breakbeat
Acrnym: ez szerintem belefer az IDM-be, de Jungle/breakcore elemek is boven vannak benne (pl. Amen breaks)
Cakebuilder: Industrial DNB, bar masodjara hallgatva ez is inkabb breakcore, abbol is a noisecore ág

Gyakoraltilag mindharom tort utem es Experimental vonal

en az Amen Break alapu dolgokat 90-es evek ragga-jugnle-jein keresztul szerettem meg, pl. ilyesmiken: http://www.youtube.com/watch?v=ec-YKATfGWE
(ez konkretan ket evig csengohangom volt)

Non-mainstream zeneknel pedig azert jon szinte mindig elo a jungle/breakcore es derivativai, mert azok tenyleg hallgathatatlanok az atlagfulnek, ellenben egy Portisheadet nem biztos hogy elkapcsolna mondjuk anyukad a VivaTV-rol

Volt olyan breakcore buli, ahol batyam, aki dnb-n es lightosabb jungle-on "nott fel", hiaba akart bejonni koszonni nekem a "tanc"terre, nem birta azt a zenet kozelebbrol hallgatni :D

Meg hupon kulon visszatero tema a breakcore, magam is meg szoktam lepodni, mondjuk nem is nagyon lattam még 120 alatti IQ-ju embert breakcore-t hallgatni

BME-VIK-en a SzaR egyáltalán nem vészes, legalábbis ami az aláírás megszerzését illeti.
Heti egy előadás és 1 gyakorlat van, ez utóbbi nemhivatalosan előadás. Viszont ~minden gyakorlaton írunk kiszh-t (összesen 10-et), és 4 kiszh kivált 1 nagyot. Egy kiszh 5 kérdés, feleletválasztós, jó válasz 1 pont, rossz -1, üres 0. Akkor van meg egy kiszh ha legalább 3 pont.
Nagyzh-ból 2 van, egyenként 4 pont, 2-2-t kell elérni. Persze csak annak aki nem váltotta ki kiszh-val.

A vizsga majd más kérdés lesz, mert a félévközi teljesítmény nem számít bele a vizsgajegybe.

--
Don't be an Ubuntard!

szerintem lesznek még itt SZTE-TTIK-sok, akik felvazoljak neked a szituaciot, atmenesi arany 17% volt valamelyik evben pl. Mondjuk nekem nem volt annyira veszes a tananyag, bar tobbet tanultam, mint az elozo szakomon szoktam volt (GTK). Igaz itt az alacsony ponthatar miatt eleg sokan eltevedtek, de azok progalapon is ki fognak hullani (ott 50% megy át)