Szoftver-szabadalmak: felkészülés a második olvasatra

Címkék

Megkezdődött a felkészülés az Európai Unió szoftverszabadalmi irányelvének második olvasatásra. Az érintett szakmai civil szervezetek továbbra is ragaszkodnak ahhoz, hogy a szotverek ne lehessenek szabadalmaztathatóak és hogy a hivatalos magyar álláspont kialakítása legyen nyilvános.A Magyar Tartalomipari Szövetség (MATISZ),

Net-Felhasználók Érdekvédelmi Társasága Egyesület (NETÉRT),

Hírközlési és Informatikai Tudományos Egyesület (HTE) informatikai szakosztálya,

Linux Ipari Szövetség (LIPSZ),

Alapítvány a Szabad Szoftverek Magyarországi Népszerűsítéséért és Honosításáért (FSF.hu),

Összefogás a Szabad szoftverek elterjesztéséért Alapítvány (FSN.hu),

Magyar BSD Egyesület (MBSDE),

Zöld Pók Alapítvány (ZPOK),

tájékoztatnak minden érdekeltet, hogy az Európai Unió szoftverszabadalmi irányelvének második Tanácsi olvasatára való felkészülést mind a kormány, mind a civil szervezetek megkezdték.

Ennek keretében a civil szervezetek az alábbiakban egyeztek meg:

1. Az irányelvben minimálisan a következõ elemek szerepeltetéséhez ragaszkodnak: - a szoftver nem része a technológia területének - a technológia területének a fizika erőiről szóló reprodukálható tanítással való definíciója.

A szervezetek célja az is, hogy az irányelvben ne szerepeljenek olyan megfogalmazások, amelyek az Európai Szabadalmi Hivatal jelenlegi túlzó szoftverszabadalmazási gyakorlatának további fenntartását teszik lehetővé.

2. A szervezetek az Európai Koordinációs Tárcaközi Bizottság (EKTB) Szellemi Tulajdon munkacsoportjának minden ülése elött sajtóközleményt jelentetnek meg az általuk képviselt álláspontról.

3. A szervezetek ragaszkodnak ahhoz, hogy a következő információkat időben megkapják: - A minisztériumok javaslata a munkacsoport számára az EKTB előterjesztésre. - A végleges elõterjesztés, egyidõben az EKTB tagjai számára történő körözéssel - Az irányelvvel kapcsolatban az EKTB által a magyar COREPER képviselőnek adott instrukciók

4. A szervezetek ragaszkodnak ahhoz, hogy az előterjesztés összefoglalójában szerepeljen a közös álláspontjuk, a kifejtésében pedig az általuk rendelkezésre bocsájtott ilyen jellegű anyag.

5. A szervezetek a végleges előterjesztés ismeretében minden albizottsági ülés után, de a következõ EKTB ülés elõtt még a végleges előterjesztés ismeretének hiányában is közös sajtóközleményt jelentetnek meg, amely tartalmazza az általuk képviselt álláspontot, és hogy az hogyan jelent meg az előterjesztésben.

6. Az EKTB ülés után a szervezetek sajtóközleményt jelentetnek meg arról, hogy a COREPER képviselőnek adott instrukciók milyen viszonyban vannak az általuk képviselt állásponttal.

7. A fentiekben foglaltakat a szervezetek nyilvánosságra hozzák.

További információ:

Magosányi Árpád,

Zöld Pók Alapítvány swpat munkacsoport

tel: 20/354-7513

Hozzászólások

Trey, légyszí javíts a tördelésen!

A BSD Egyesület véletlenül egy sorban maradt az FSN-nel.

Üss bele egy entert, hogy mindegyik szervezet neve külön sorba kerüljön!

Köszi!

Olyan, hogy EU tonkeppen nincsen is. Legalábbis ebből a szempontból nincs. Van Európai Bizottság, van Európai Tanács, van Európai Parlament. És ráadásul mindegyikben van egy csomó diplomata meg képvileső, meg ilyenek. Namost a bizottságban és a tanácsban olyan emberek ülnek (még csak nem is feltétlenül többségben!), akik a rá tudják a szervezetükre erőltetni, hogy a korlátlan szabadalmaztathatóságot támogassa. A parlamentben is van egy-két ilyen, de egyrészt kevesen vannak, másrészt pedig ott olyanok a szabályok, hogy nem lehet sumákolni, mint az előző két szervezet esetén: a parlamentben többség szavazata dönt. Sajnos a kifejezetten swpat ellenes képviselőkből sincs sok, de legalább hallatják a hangjukat. A baj igazából az, hogy a képviselők többségének gőze nincs róla/nem is érdekli, hogy miről szól ez az egész és ők majd valahogy szavaznak a módosító indítványokról. Segít az, hogy most voltak meghallgatások ez ügyben és a szakértők többsége károsnak itéli a tanács jelenlegi verzióját. Meg segít az is, hogy sok képviselő dühös, mert a tanács finoman szólva is nagy ívben tojta le a parlament döntéseit, nem is egyszer, hanem sorozatosan és következetesen. Egyszerűen féltik a parlament (és ezáltal saját) hatalmukat, ezért most remélhetőleg betartanak a tanácsnak. És ha fogják, akkor emiatt fogják megszavazni a módosító indítványokat, amik kihúzzák a méregfogát a javaslatnak.

Nekünk most az a dolgunk, hogy a magyar képviselők ne a Vedres és a Ficsor félrevezető dumáját vegyék alapul mikor szavaznak, hanem a normális érveket.

Kezdem únni ezt az egész jogi-politikai-lobbizási hablatyot. Vödör is van, a cement is olcsó, a Duna sincs messze, olyan egyszerűen rövidre lehetne zárni az egészet!

Fijukák!

Minden elismerésem mellett amit a témában megtesztek, felmerültek bennem a következő kérdések:

- A LIPSZ miért is civil szervezet?

- Az LME miért maradt ki a fenti listából?

Azért, mert az LME-nek egy ideje olyan mániája van (ami persze nem feltétlen hülyeség), hogy hivatalos közleményt csak az aktuális elnökség vagy valami taggyűlés (vagy nemtudommicsoda, nem vagyok tag, nem ismerem a pontos belső szervezetet) adhat ki, illetve fogadhat el. Azóta még úgy látszik nem volt ilyen összejövetel náluk, így nem hivatalosan nem volt aki elfogadja. Bürokrácia? Lassító tényező? Lehet. Ők így csinálják, ő dolguk.

Mindenesetre az oka, ha jól rémlik az volt, hogy tavaly a régebbi (Sári Gábor) és az új elnök (Balsai Péter) kissé keresztbeszerveztek egymásnak, és volt egy kis para belőle, hogy akkor tulajdonképpen ki is az elnök és kinek van joga eljárni, meg sajtóközleményeket kiadni.

Itt is van a link [www.hup.hu].