Solaris vs. Linux

Címkék

Egy 2005. január 9-én született whitepaper tölthető le a sun.com-ról, amelyben a készítői különböző szempontok alapján összehasonlítják a Linuxot a Solarisszal.Az összehasonlítás az alábbi területeket érinti:

- teljesítmény és skálázhatóság

- biztonság

- stabilitás

- alkalmazások elérhetősége

- technikai támogatás és annak költségei

- hardver támogatás

Érdekes olvasmány, bár szeintem a Solaris és Linux helyett jobb lett volna a Solaris és Red Hat Linux cím a papírnak.

Letölthető innen.

Hozzászólások

Es az miert baj? Mondjuk problematol fugg. Solaris supporttal egyszer regen volt dolgom (de meg a mount -F lofs -rol se hallott), szal nem tudom ott mi az abra, de gondolom egy akar milyen Solaris-ban kepzett ember is a Solaris fejlesztokhoz fordul ha o maga nem tud valami nagyon elvont problemat megoldani az ugyfelnek. Ezt tette a RedHat-es is. Persze mas kerdes ha valami trivi kis problema volt, akkor nyilvan tenyleg gaz ...

Es?? Most oszinten, a sunnal nem pont ez tortenik? Dehogynem. Supportos kollega felveszi a problemat, az meg eszkalalodik ahogy kell. Csak itt jobban bele lehet latni a folyamatba, mert pl a kernel fejlesztese eleg nyilt.

De egyebkent a kerdes nem is ez volt. A lenyeg, hogy az adott ugyfel nyilvanvaloan nem azt a valaszt kapta hogy "kabbe, kuggye patchet vagy kuss", hanem valami olyasmit hogy "kis turelmet, vettuk, dolgozunk rajta", es raadasul _tenyleg_ dolgoztak rajta, pont ez a level mutatja ezt jol.

A sun-fele elemzes viszont egy teljesen mas szituaciora huzza ra hogy "lam, milyen ***** a linux supportja". Ott egyreszt fejlesztok beszelgettek egymas kozott, es szo sem volt semmifele supportrol, masreszt egyebkent is egy nagyon komolyan eldurvult flame volt konkretan, ahol raadasul szvsz nem is nagyon volt igaza a cdrecord fejlesztojenek (igy talan jogosan kuldtek el).


Szoval igenis egy nagyon aljas szandekos felrevezetesnek tartom ezt az elemzesben.

Ettol fuggetlenul egy tok masik kerdes, hogy gaz-e ha tovabbpostolnak egy supportra erkezett kerest a kernel listara, nos, ugy gondolom egyaltalan nem.

"Szoval igenis egy nagyon aljas szandekos felrevezetesnek tartom ezt az elemzesben."

Tulajdonkeppen egyetertek, de a marketing minden cegben ilyen es ehhez hasonlo dolgokat fog beletenni a sajat termek vs masik termek osszehasonlitasokba. Vannak olyan white paper-ek amiket publikalas elott megcirkulaltatnak nalunk az engineering levelezo listakon. Ez nem ilyen volt, maskulonben valoszinuleg ez a pelda nem marad benne. Megegyszer: nem "aljas es szandekos felrevezetes", csak egyszeruen marketing... az meg ilyen... Ha mernokok csinalnak, nem ilyen lenne:)

"Ettol fuggetlenul egy tok masik kerdes, hogy gaz-e ha tovabbpostolnak egy supportra erkezett kerest a kernel listara, nos, ugy gondolom egyaltalan nem."

Bizonyos esetben gaz. Maradjunk ennyiben.

_Joel altal emlitett tortenetet ugy ismerem, hogy xyz ceg kuldott levelet supportra, majd a rendszergazda viszont latta copy+paste a levelet fel oran belul egy publikus levlistan. Nem tudom te hogy vagy vele, de engem csoppet zavarna, hogy ha havi 1-2-10-50 millio-ert annyira kepes az adott ceg, hogy forwardolja a levelemet egy publikus(ingyenes) levlistara ahol a pisz-lav-juniti elv alapjan megoldjak a problemajukat.

Nezd, ha en mint ugyfel, azert fizetek, hogy kapjak valaszt, mert arra van szerzodesunk hogy mondjuk x oran belul valaszt kapok, es ezert fizetek havi y forintot, akkor en ha felteszek egy kerdest, elvarom a garantalt szolgaltatas teljesiteset. Amig ez fennall, addig nekem edesmindegy hogy cegen belul van nekik harom tucat zsenijuk es ok valaszolgatnak, vagy afrikabol kernek segitseget pisz-lav-junity alapon, vagy fel kina dolgozik rajta. Engem az erdekel, hogy amit vallaltak (valaszolnak stb), teljesitsek. A tobbi nem. Teged miert erdekel? (Komolyan kerdezem, nem kotozkodes.)

Raadasul ha mondjuk tenyleg egy kernel problemarol van szo, akkor nem ertem miert gaz ha a kernel fejleszto reszlegehez fordul a redhat? Es miert baj, ha ennek mukodese nyilvanos? (Igen, a "kernel fejleszto reszleg" alatt valojaban a kernel fejlesztoket ertem, akik valojaban messze nem mind a redhatnak dolgoznak.)

Persze, lehetnek specialis esetek amikor egy problema forwardolasa erosen nemkivant mert mondjuk arrol szol hogy van egy seclyuk a kernelben amit kihasznalva le lehet nyulni egy bank teljes lovejat :) -- de mindenre lehet spec esetet kitalalni, nem erdemes ezen ragodni.

_Joel, egy kicsit más szemüvegen keresztül nézed a dolgokat. Én a sun supportjától sem vagyok elájulva, sem a hardver- sem a szoftveres részétől. Ha gondolod, a 2004-es termésből mesélek néhány horror storyt, kizárólak azokat, ahol nem köt a titoktartási... Meg ez a RH-es történet már lerágott csont, vagy háromszor lett a HUP-on különböző fórumokon megemlítve.

Ha pl a Redhat szakértői olyan okosak lennének, hogy minden kérdésre tudják a választ, akkor kicsit megemelve a számukat, máris egy operációs rendszert tudnának alkotni, vagy ők fejlesztenék a linuxot stb.

Azaz nem várható el, hogy mindent tudjanak, és ha nem tudnak valamit, akkor nyilván olyan helyre fordulnak, ahol esetleg tudnak segíteni.

Az megint más kérdés, hogy miként prezentálták az ügyfél levelet egy publikus fórumba, illetve milyen megállapodás van a két fél között.

A dolog másik fele pedig az, hogy nem feltétlenül akarok én azzal foglalkozni, hogy megkeresem a fórumot, ahol fel lehet tenni a kérdést (akár ingyenesen), nem feltétlenül akarom én lesni a válaszokat és kimazsolázni belőle a lényeget, mert engem annyi érdekel, hogy megoldás legyen a problémára egyéb más teendőim között.

Latom nem mindenki ert egyet a velemenyemmel, de szerintem teljesen normalis hangvetelu az osszehasonlitas. Nem "*****"-ozzak le sehol a Linuxot ellentetben mondjuk az M$ cikkeivel.

A kiragadott parbeszedet is csak akkor tudom rosszindulatuan ertelmezni, ha akarom :)

tenyleg erdekes olvasmany - kar, hogy a veget agyoncsaptak ilyen trefakkal, hogy "Either Solaris or Linux can fill almost any enterprise role."

"Only the Solaris Operating System makes sense for UltraSPARC servers."

Nem tudom most hogy áll, de régen a Solaris nagyon gyenge volt fork/exec-ben, így azoknál az alkalmazásoknál, amelyeknél ez sűrűn bekövetkezik (sendmail, qmail, stb.) nem biztos, hogy akár SPARC-on is Solaris a jó választás.

Nem beszélve arról, hogy a high end gépeknél pont a Sun az, aki visszafogja az open source terjedését, legalábbis a fejlesztők dokumentáció utáni vágya ezt mutatja.

Na ez a rész nem kellett volna bele:

"Rough-and-ready support in Linux: An ISV requests

some bug fixes. The responses are from a Linux

kernel maintainer.

isv: … I would like to see this bug fixed first.

maintainer: Then either fix it and post the patch, or

write a detailed bug report and hope that someone else

fixes it. That's how it works. You have no support

contract with me.

Source: Linux Kernel Mailing List,

http://www.uwsg.iu.edu/hypermail/linux/kernel/0408.0/1528.html

"


Ha elolvassa valaki a levelet, akkor nyilvánvaló, hogy egy eldurvuló levélváltásról van szó, amiben mindkét fél elég arrogáns és nem pedig egy álltalános support ügyről. Tipikus példája ez, hogy kell egy szöveget kivágni a környezetéből, hogy negatív képet fessünk valamiről...