A fenti hatásoknak köszönhetően mára a közösségépítés szellemében készülnek az internetes oldalak. Ezek a közösségépítő webhelyek egyik szűk szeglete az ismertségi háló, amely a többiekkel ellentétben elsősorban a valós ismerősi kapcsolatokra alapoz elsősorban. Természetesen mostanra ez sem egyértelműen, hiszen a csoportok és klubok megjelenésével a közös érdeklődési kör mentén szerveződő kisebb közösségek alakultak ki. Az ismertségi hálókat szervező webhelyek látogatottságukat tekintve – mind nemzetközi, mind hazai viszonylatban – az ez élre vagy az élmezőnybe kerültek, ez mutatva meg, hogy a közösség részérő igenis erős az igény ez ilyen jellegű közösségi találkozóhelyekre. Jelen írásomban a nemzetközi tekintetben vezető szerepet játszó Facebook webhelyet hasonlítom össze a hazai nagyágyúval, az iWiW webhellyel.
Mindkét webhely több mint öt éves múltra tekint vissza, de nem sorolhatjuk őket az internet veterán oldalai közé. Ennek ellenére – főleg a Facebook – hamar nagy népszerűségre tettek szert. A hazai internetes viszonyokhoz képest viszonylag korán megjelenő (2002. április 14.) WiW-el akkoriban az internetes közösség nemigen tudott mit kezdeni, így jelentős sikereket csak az első komoly átalakítása (2005. október 26.) után könyvelhetett el. Ekkor vált igazi közösségi webhellyé és vette fel az iWiW (nternational Who is Who – nemzetközi ki-kicsoda) nevet. Az iWiW-nek jelenleg több mint 2 millió regisztrált felhasználója van, amelynek többsége magyar, noha a rendszer 15 nyelven érhető el, amelyet mindig az éppen aktuális tulajdonosok készíttettek el.
A Facebook 2004. február 4-én indította szolgáltatásait az egyesült államokban és vált a legnépszerűbb ismeretségi hálózatává. A Facebooknak jelenleg 150 millió regisztrált felhasználója van világszerte és 32 nyelven érhető el, a fordítások többségét a közösség készítette.
Döntő különbség a két rendszer között, hogy a Facebookra mindenki regisztrálhat, az iWiW azonban meghívásos rendszerben működik. Ezzel látható a két rendszer alapvető különbsége: az iWiW az ismertségi háló építésére koncentrál, míg a Facebook inkább az egyén bemutatására koncentrál és ezen felül lehetőséget biztosít kapcsolatok építésére is. A Facebookban szinte a kezdetektől létező csoport rendszer teljesen átszövi a rendszert, az iWiW klub rendszere inkább adalék az ismeretségi háló építéséhez.
Megjelenését tekintve mindkét oldal folyamatosan fejlődik. A Facebook az elegáns, ugyanakkor minimalista tervezési irányelveket követi. Az iWiW ezzel szemben inkább modern és komplexebb megjelenéssel próbál hódítani. Mindkét oldal használ olyan dinamikus adatmegjelenítési technológiákat, mint például az AJAX, amellyel a már letöltött oldal módosítható, így a felhasználói számára nagyobb élmény nyújt. A Facebokban ezek a megoldások sokkal nagyobb számban vannak jelen, így ezt tekinthetjük a technológiailag haladóbb oldalnak. Ezt a kijelentést alátámasztja, hogy a Facebook már évek óta kínál az oldalba épülő alkalmazásokat, amelyeket a nyílt API-nak (alkalmazásprogramozói felületnek) köszönhetően, bárki saját maga is írhat (megfelelő programozói képességek birtokában). Ezek az alkalmazások szerves részét képezik a Facebook ökoszisztémának és az egyik legnagyobb hozzáadott értéke a rendszernek. Az iWiW-ben ezek a lehetőségek sokkal szolidabb formában 2009 áprilisában jelentek meg.
Médiamegjelenés szempontjából az iWiW nem riad vissza a hivalkodó, nagy Flash-alapú bannerektől, amely akár a felhasználó gépét is lelassíthatják. Ugyanakkor megjelennek a felületbe illeszkedő „átfestett” menüelemek gombok, amelyek tökéletesen illeszkednek az iWiW felületébe – a felhasználó számára nem zavaróak, sőt vonzóak. A Facebook sokkal kifinomultabb hirdetéseket jelenít meg, amelyek általánosságban sokkal jobban illenek a weblaphoz.
Témák és funkciók szerinti különbség:
Üzenőfal (iWiW) VS Fal (Facebook)
Az üzenőfal nem éppen haladó megoldás, nem lehet belefűzni RSS-t, twittert, youtube-ot, csak sima szöveget, amit csak az ismerőseid látnak, míg a arcoskönyvben mindenki látja az üzenőfalad, megjelenhet rajta az aktuális blogposztod, üzeneted, képed. Az utóbbi időben az iWiW némi fejlődést mutat a témában, s a Facebookhoz hasonlóan láthatóvá vált a többi ismerős tevékenysége is. Talán már túl részletesen is, noha a Facebookon megkedvelt beillesztési lehetőségek még továbbra is hiányosak.
Élmények megosztása és a filmmegosztás
Az iWiW-re mindössze 1 videó és jó néhány kép mehet fel. – albumokba szervezve, megnövelt tárkapacitással megtámogatva. A Facebookon ez a szolgáltatás „szinte” korlátlan. A Youtube HD után talán a HD a legjobb minőségű videómegosztó, amelyre szinte bármekkora videót és képet felrakhatsz.
Haverok
Az iWiW-et hozzávetőlegesen 2 millió magyar használja, míg a Facebookon több, mint negyedmillió magyar lehet fent.
Fórum
Az iWiW-en van és élő fórum. Facebookon nincs, csak az úgynevezett. Discussion Board van, ahol több barátoddal együtt cseveghetsz témákról.
- KAMI911 blogja
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 2459 megtekintés
Hozzászólások
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Számomra érdekes ez a térkép. Köszi a linket.
KAMI | 神
--
Támogatás | OxygenOffice | Fordításaim és SeaMonkey
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Vegyük észre, hogy a technológiai fejlettségre nem lehet kliensoldalon következtetni, az oldal sava-borsa a drótok túlfelén van :) – én technológiailag haladóbbnak tartom a WiW java alapú motorját, bár kétségkívül a tapasztalatok alapján pocsékul skálázódik, amelyben – ezen belül is a PHP nagy kapacitású oldalakon való felhasználásában – szerintem a Facebook élen jár.
Facebookon a fórumokat a csoportokban és a rajongói oldalakon találjuk, szerintem az nem rossz.
Wiwen nem szabad kihagyni a linkmegosztást – nem ugyanaz, mint a Facebook, kifejezetten butus. De a sima szövegnél jóval több, aki linket meg tud osztani kommenttel, az szinte bármit.
Továbbá a képmegosztás tekintetében lényeges különbség, hogy a Wiwre az eredeti képek kerülnek fel (még az EXIF tagek is kiolvashatóak), míg a Facebookos galériákban olyan pocsék a képek minősége, hogy retusnál olykor a kézzel való megrajzolás is járható út ;)
Facebook hirdetésmegjelenésénél külön kiemelném a célzottságot: a rendszer azt is figyelembe veszi, hogy milyen hirdetés tetszett, melyiket utasítottuk el, a legtöbb hirdetési médiumhoz képest ez forradalmian új hozzáállás, mely a hatékonységhoz is hozzájárul (szerintem többször kattintottam már facebook hirdetésre, mint adsense-re)
Továbbá kiemelném a Facebook kifinomult jogosultságkezelését: a Wiwes profilokkal ellentétben egy Facebookos sokkal könnyebben fejvadás-safe-fé tehető :)
szerk.: Facebook API-ban különösen tetszik a Connect with Facebook-os egyszerűsített regisztráció oldalakra valamint single signon :)
—-—-—
int getRandomNumber() {
return 4;//szabályos kockadobással választva.
} //garantáltan véletlenszerű. xkcd
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Háát a link megosztás azért a Facebookon meg van oldva, az iWiW-en lehet olyat is, de csak azért mert bármi lehet a szöveg.
Képek tekintetében egyetértünk :)
Fejvadász-safe-ség nem hátrány, az egyszer biztos.
KAMI | 神
--
Támogatás | OxygenOffice | Fordításaim és SeaMonkey
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mindenfele komment nelkul: Facebook - Wikipedia cikk
Ja, es ne felejtsuk el a Facebook altal x nap utan kuldott 'Reconnect with your friends' uzeneteket.
Facebookon az atlaguser profilja latszik az Interneten is. Es hogy biztos legyel a dolgodban, rogton melle is tesz egy par ismerost, igy is konnyitve a social engineeringet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
ezt a reconnect with your friends-et mikor kuldi? nekem meg soha nem jott.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
'You haven't been back to Facebook recently.' Nem tudom, nem jarok oda tul sokat...
szerk. Amugy elvileg letilthato...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ezeket jelentettem a GMailben spamnek. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az iwiw login oldalon alapbol van 'Belépés titkosított csatornán (SSL)', facebookon nincs.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
mert a fészbúk alapból titkos.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
pwnd :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Fail.
"A „nagy Facebook-fal” kifejezés arra utal, hogy a Facebook nem engedi a Google-t keresni saját oldalain, elzárja előle az információt. Tényleg erről van szó?
Először is ott a privacy, a magánszféra kérdése. Azt kitalálni, hogy mi legyen a Google-lel, amely a mi felhasználóink adataiban keresne, nem egyszerű. Másodsorban még mindig gondolkodunk azon, hogy mit jelent pontosan a közösségi keresés, a facebookos keresés, tehát nem igazán nyithatjuk ki a Google előtt, amíg ki nem találtuk, hogy mi magunk mihez kezdjünk vele. Ugyanez a helyzet a Twitterrel. A Google-lel nem lehet rajta keresni, valószínűleg ezért fogja megvásárolni a Google a Twittert, hiszen akkor egy csapásra egyesíthetik saját algoritmikus keresőjüket a Twitter közösségi keresőjével. Annak tehát, hogy a Google nem keres a Facebookon, elsősorban magánszféra-védelmi és technikai okai vannak"
http://index.hu/tech/2009/09/25/a_facebook_megoli_az_iwiw-et/
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az indexet nem is erdemes kommentalni, akarmit is ir.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Riportot készítettek egy Facebookos nagykutyaval.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- "Az iWiW mindössze 1 videó és jó néhány kép mehet fel." - vagy egy toldalek maradt le, vagy a mondatszerkezet nem jo.
- A FB-n nehezkes a kereses. Nem tudom, miert, engem kereses elott mindig ujra authentikal - mintha kidobna a session. Nem csak kellemetlen, szanalmas is.
- Az elozetes tippjei pocsekok (bar teny es valo, alig van FB-s ismerosom, valamint nem brozolok naponta/hetente.
- Maga a felulet is lehetne sokkal intuitivabb - ebben feltetlen az iWiW kap pontot.
Igy kb. ezt tudnam a temahoz hozzafuzni.
--
()=() Ki oda vagyik,
('Y') hol szall a galamb
C . C elszalasztja a
()_() kincset itt alant.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
ti ugyanarrol a facebook-rol beszeltek mint amit en hasznalok?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni