"Újralicencelte az SGI az OpenGL-t: hatalmas adomány a szabad szoftveres közösségnek"

Címkék

Kilenc hónap után egy nyílt titok kerülhet végül megerősítésre:

GNU/Linux-on (és máshol) a 3D gyorsításért felelős OpenGL kód - amelyet az SGI 1999-ben adott ki - eddig olyan licencek alatt volt elérhető, amelyet sem a Free Software Foundation (FSF), sem az Open Source Initiative (OSI) nem fogadott el. Tegnap azonban az FSF bejelentette, hogy a szóban forgó licencek - a SGI Free License B és a GLX Public License - a közte és az SGI közt hónapok óta folyó egyeztetések eredményeként újraírásra kerültek.
A probléma megoldódott és az eredmény egy olyan kódadományozás, amelyet az FSF nagyra értékel. A Linux.com cikke itt, az FSF Thank you SGI, for freeing the GNU/Linux 3D desktop! bejelentése pedig itt olvasható.

Hozzászólások

egy cseppet elkestek vele... a mesa3d-ben mar ujrairtak mindent az evek soran.

A'rpi

"mar ujrairtak mindent az evek soran" - ez nagy f*szsag. Nezd meg a xserver es a mesa forrasait a glx konzvtarak alatt. A kod gyakorlatilag az eredeti SGI, az evek soran hozzaadott dri, xcb, stb. tamogatassal.

Az ujralicenszeles igenis egy hatalmal lepes.

Tovabbi info:

http://cgit.freedesktop.org/mesa/mesa/commit/?id=dc8058c3370588bfcad49f…

http://cgit.freedesktop.org/xorg/xserver/commit/?id=69b79c1a6648f0d04a1…

Valaki elmondaná egyszerűen, hogy ez miért jó azoknak a végfelhasználóknak/fejlesztőknek, akik nem Debiant és nem gNewSense-et (lol) használnak?

"GNU/Linux-on (és máshol) a 3D gyorsításért felelős OpenGL kód..."

Hát igen. Nem Linuxon, hanem mindenhol, nem 3D gyorsításért, hanem 3D megjelenítésért és az OpenGL nem kód, hanem API.

Szóval a hír igaz, de nem Moszkvában, hanem Leningrádban, nem Mercedeseket, hanem Zsigulikat, és nem osztogatnak, hanem fosztogatnak.

A hírben említett OpenGL Sample Implementation egyébként az extrém sportok kedvelőinek kedvezve "extremely liberal licencing" alatt érhető el.

"Nem Linuxon, hanem mindenhol" kb= "(és máshol)"
"nem 3D gyorsításért, hanem 3D megjelenítésért": azért az OpenGL mostani célja mégiscsak az, hogy ne házilag barkácsolt programokkal próbáljunk megjeleníteni 3Dben, amihez pont az OpenGL APIjának létezése miatt mégiscsak hardwareesen támogatva gyorsítottak a dolgok és azért ez van olyan fontos dolog (a gyorsítás), mint a 3d megjelenítés létezése. De egyébként igazad van.
"az OpenGL nem kód, hanem API": ha jól látom, itt mégiscsak az opengl KÓDjáról van szó!

Ne eroltesd, mert zoldsegeket beszelsz. Az SGI-s implementacio talan a 3.3-as XFree86 kornyeken volt erdekes, amikor a GLX-et osszeraktak. Azota az egeszet atterveztek/ megirtak a nullarol (lasd Mesa3D, DRI, X.org), amit tudtak, azt hardveres gyorsitassal (ezert van jelentosege annak, hogy a kartyagyartok adnak-e specifikaciot, referencia kartyakat, illetve hazon belul irnak-e drivert). Ennek az SGI-s dolognak a gyakorlati jelentosege szinte 0.

Értem, de hol az én zöldségem? Én a cikkben írtakra és az arra adott Airwin-i válaszra válaszoltam.
Értem én mit írsz a Mesa-ról, Xorg-ról, dehát itt az SGI kódjáról volt szó.
SGI-s dolog gyakorlati jelentősége 0: kb. egyetértek, fenntartva, hogy azért lehetnek benne olyan részek, amelyek érdemesek talán az újrahasznosításra.
Talán nem is azt kéne vitatni, hogy mennyi a gyakorlati jelentősége ma, hanem hogy valóban elkéstek vele, nem cseppet, nagyon :-)