A Linux és a Forma 1

Címkék

Az ITPro egy hosszabb cikket szentel a Linux és a Forma 1 kapcsolatának. "A Forma 1 motorsport már nem a híres autómárkákról szól, hanem precíz tudományról és a technológiák alkalmazásáról annak érdekében, hogy a köridőkből további másodperc töredékeket faraghassanak le, és a Linux központi szerepet játszik abban, hogy a csapatok elérhessék ezt a célt."

A cikkből kiderült, hogy a McLaren SGI Altix-on futó Linux-ot használ fel a CFD (Computational Fluid Dynamics - számítógépes folyadékdinamikai) elemzéseihez. A Renault már 1998-ban ismerkedett a Linux cluster-ekkel, míg 2001-től IBM / Linux rendszereket használ kritikus adatbázisok és telemetriai alkalmazások futtatására.

"Amikor az autó fut, óriási mennyiségű, a motor és a karosszéria kritikus paramétereivel kapcsolatos valós-idejű adatot közvetít a személyzethez - ez a rendszer Linux-ot futtat." - mondta 2005-ben Christophe Verdier, a Renault csapat IT igazgatója.

"A Forma 1 széles körben használja a Linux-ot. Az AMD a Ferrari-val, a Sauber csapattal és másokkal dolgozik. A BMW/Williams egy, a HP által szállított Linux megoldást alkalmaz. [...] A Linux-ot a szokásos dolgok miatt választották - stabilitás, ár és ár/teljesítmény."

A cikk elolvasható itt.

Hozzászólások

Elképzelni sem merem...
... kijött egy nagy kék füst a motorból!, Most nyomja meg a reset gombot, azonnal indul tovább az autó...

Gépjárműtecnikai vezérlőegységek, ECU-k eléggé strapabíróra vannak tervezve, mind mechanikai, mind elektronikai, és software szinten is. Szernitem a Microsoft nem erről híres.

Ja,először azt hittem,viccelsz,aztán rábukkantam arra a 2006-os hup-os cikkre,ami
megerősítette ezt az érdekes tényt. Érdekes,emlékszem egy cikkre,pont akkoriban
jelent meg több újságban is,az interneten is,egy felmérés szoftverfejlesztőkről,ahol
az M$ az öt legrosszabb fejlesztő közt volt. Internetes referenciát nem tudok most
hirtelen,az egyik folyóirat megvan,amiben ez benne van ... bár mindegy

:D a motor az egy dolog, mert hogy megy valami vagy nem, azon nem nagyon múlik ember élet, értsd úgy hogyha 140kmph körül neked beadja a kulcsot az autópályán akkor 99,999999% eséllyel megmaradsz az elők között.
Biztonságkritikus rendszerek a következők szerintem:
- Fékrendszerek, ABS
- SteerByWire, Elektronikus kormányszervó-rásegítések
- ASR, ESP, és egyéb hangzatos jó sok pénzbe kerülő 2-3-4 betüs cucc.
Persze nem illik kihagyni a sorból a Airbag és hasonló eszközöket.
Ha ebből valami elromlik, esetleg meghülyül úgy hogy megforgatja alattald az autót 140-nél akkor 0,0000001 esélyed van az életbenmaradásra, persze csak akkor ha tapasztalt verenyző vagy.

Szóval, hógy a microsoft gyárt motorvezérlőt, autóhifit (DVDvel és wince alatti ájGó klónnal), ablakemelőt, fényszórómagasságállítót, és egyéb biztonsággal NEM kapcsolatos dolgokat, az nem hat meg.

Nemrég tartottak egy kisebb előadást arról, hogy pl, spec. processzorral ami lebegőpontos és fixpontos aritmetikát is alkalmaz, egyes számításokat mindkettőn elvégeznek. Matlabbal szimulálják, generálják rá a kódot, és abból javítják a saját forráskódjaikat.

Az pedig hogy a microsoft embeddedd eszközökre (és tényleg embeddedd szóval PIC, ATMEL, NEC, TI, Xilnx, stb...) gyárt programot, egy kicsit olyan mintha a Paksi Atomerőmű elkezdene az energiaszolgáltatás mellett tejforgalmazással is foglalkozni, azza a névvel hogy "Paksi Atom Tej", bizos mindenki venné.

Ez persze csak ez én egyéni véleményem. Főleg hogy most jöttem az egyik közeli folyadékfelveő helyből, ahogy lentebb jeleztem is.

1. Nos, ezt nem jól tudod, a motor biztonságkritikus, két okból:
- a motor pillanatnyi üzemállapota aktívan befolyásolja a TELJES járműdinamikát (tehát a laterális dinamikát is). Lásd pl. hajtási befolyás a kormányzott kerekeken (de van még sok egyéb szempont).
- hülyeállóra kell tervezni. Ha egy nem profi júzer alatt kel önálló életre a motor, és pl. a pánik okoz balesetet, az (utólag) semmivel sem esik más elbírálás alá, mintha pl. az ESP repítette volna le az útról.

2. Kik tartottak előadást? Az MS?

Erről az jutott eszembe,mikor az autópályán látván egy füstölgő francia autót
(5 éves) megálltunk,hátha segíthetünk. A motor túlpördült (a leszabályozó nem
működött) és mivel olyan nagy fordulaton már nem volt elég jó a hűtés ott néztük
végig,ahogy besült a motor. A fickó közben mutogatta a kulcsot,hogy ő próbálta
leállítani a motort (komolyan ott lebegtette előttem a kulcsot),meg a jobb hátsó
ajtó + a csomagtartó nem nyílott ki. Beigazolódott a sejtésem,hogy lesz az autóban
tempomat (ott is volt a kormánykeréknél),a sors iróniája,hogy pont az ezt megelőző
napon olvastam erről valamit (többen is átéltek már ilyesmit) + láttam egy videót,
amin ugyanígy sül be a motor (ez egy német autón volt). Ez a fickó is mondta,hogy az
autó egyszercsak elkezdett magától gyorsulni,nem reagált a gázpedálra. Utólag
filóztunk róla,hogy mit lehetne ilyenkor tenni (pl. fékezni míg be nem döglik),de hirtelen az ember nem tudja hogy reagáljon.

Sorry ha nem voltam világos,de az autó álló helyzetben sült be a kulcs sem volt
már benne,hiába kapcsolta ki a gyújtást,nem reagált. Vagyis pont fordítva,a fickó
megilyedt,hogy gyorsul az autó,kinyomta a kuplungut így kipördült a motor majd
szépen leállósávban be is sült. Inkább akkor ha a kuplung kinyomás után túlpördül
inkább tegyük vissza 5-ösbe és fékezzünk míg be nem döglik. A fickó pont a kuplung
kinyomásával ítélte halálra az autót. Egyébként némelyik kóreai kocsinál alapból
olyan a tempomat,hogy hiába nyomod ki a kuplungot,nem kapcsol ki (szerintem ez
bénaság).

PS: Elfelejtettem feljebb is mondani,hogy szerintünk ez valamiféle rövidzárlat
miatt történhetet.

jaja,mink is gondoltunk rá + lekötni az aksit sem rossz ötlet,ha benzines
a kocsi,elvileg működnie kellene,dízelnél lehet gond,ha a szivattyú elektro-
mechanikus az akksit hiába kötöd le,továbbra is működni fog mert pörög a
motor (a fickónak is le volt kötve az akksi,de pont ez miatt sajnos nem
segített - szerencsére ez nem mindegyik autónál van így,több kocsiban teljesen
elektromos a szivattyú).

Jól érzitek, az akksi kb. az autó beindításáig kell, ha jó a generátor és kevés a terhelés.
Biztositék a motorvezérlőig, természetesen van, álatlában a motortérben.
Biztositék kivétele is lehet egy jó dolog. Találd meg!,,, megjegyzem a villágítás biztosítékot nem tudja szinte senki hogy hol van a szekerében.
Dizel motoroknál, van egy "leállítószelep" nevü dolog (általában 1 vezelék megy rá, és egy kis gomba alaku), ez álatlában az adagolóban van, ha ez nem kap áramot akkor lezárja az üzemanyagot (ilyen a normális leállítás is).
CommonRail-es dizeleknél, egy kicsit már bonyolultabb a helyzet, ott ha nimdenkötél szakad akkor valószinüleg a befecskedezőszelepekről tépném le a kábelt.
Régebbi dizeleknél, ha pl. bereagad ez a leállítószelep és már nincs más lehetőség, hallottam olyat hogy leütni a gázoljacsövet, vigyázzni kell vele, mivel vannak nyomások a gépben.
A kifufogó bedugaszolása, jó 5let lehet de, csak akkor ha nem lyukas, és nem egy 4,5-s turbós motort akarnuk a cipőnkkel megfogni max. fordulaton.

Ahogy beküldtem az üzit máris ez jutott eszembe :-D
Elvileg nem kellene begyulladnia (ha abból a szomszédomból
indulok ki,aki az égő csikket simán beledobta a naftás
vederbe és nyugtatott,ne féljek,nem fogg semmi történni :-D
no meg van is benne logika,magas nyomáson lobban be könnyen
a nafta,de azért sztem ne kockáztassunk ;-))

A bátyám érti ezeket a dolgokat,megkérdezem majd tőle. Mikor már a fehér
füstöt vágja,akkor már az van,hogy (a nem jó hűtés miatt) átnyomja a
hűtőfolyadékot a hengerfejpakoláson,bele a motorba. Hamar megemészti az
egészet,ez után kezd szürkülni a füst,halkulni a motor és lassan vége is lesz.

"Amikor az autó fut, óriási mennyiségű, a motor és a karosszéria kritikus paramétereivel kapcsolatos valós-idejű adatot közvetít a személyzethez"

Láttam is az optikai kábeleket múltkor kijönni az autó hátuljából.

Lehet, hogy csak nekem mások az elképzeléseim az órási mennyiségű real time adatról, vagy pedig már ott tart a vezetéknélküli technológia, hogy a 300-zal repesztő autóból a pálya beantennázása nélkül sok gigabittel tolják a nullákat és egyeseket.

Végső soron persze elképzelhető, bár most már kíváncsi lennék, hogy mi az igazság. Te tudod esetleg?

OFF
A McLaren istálló Magyarországon állít össze új csapatot, mivel észrevették, hogy a roma fiatalok hihetetlen rövid idő alatt képesek leszerelni az autók kerekeit.
Mivelhogy a versenyeket manapság már nem a versenypályákon nyerik, hanem a boxokban, egy pillanat alatt kirúgják sokat próbált, korábbi teamüket, és a cigányokkal vágnak neki a versenyeknek.

Eleinte minden a legnagyobb rendben zajlik. A romák fantasztikus három másodperc alatt le- és felszerelik a versenyautó kerekeit.
A probléma a következő tíz másodpercben keletkezett, amikor a romák átfestették az autót, átütötték a gyártási számát, és eladták az egész gépet a pilótával együtt a Ferrarinak...
ON
:)

Hello!

Sajnos a microsoft már be is tört a forma-1-be mert a motorvezérlő elektronikát a mclarennel közösen csinálja az mostani szezontól. Sajnos egyre inkább kezd márkakupásodni a forma-1 ami nagyon nem jó.

Üdv.

Hát én tavaly nagyon drukkoltam ennek a Lewis gyereknel, hogy nyerje meg a VB címet. Óriási dolog lett volna, ha első feka versenyzőként, rögtön az első évben világbajnok tudott volna lenni. Elkönnyelműsködte, így járt. De legalább izgalmas volt. Az idei szezon nem ilyennek igérkezik, de ne legyen igazam!

Jaja! Tudom, hogy még nagyon az elején vagyunk, de négy futamból három Ferrari győzelem és egy McLaren. Engem ez nagyon a pár évvel ezelőtti erőviszonyokra emlékeztet, mégha nincs is akkora különbbség a csapatok és a versenyzők közt. De mondom! Ne nekem legyen igazam és egy olyan izgalmas szezon elé nézzünk, mint a tavalyi!

Ugye ezt Te sem gondolod komolyan! Nulla F1 tapasztalattal jön valaki és ugyanazzal az autóval elveri az előző év világbajnokát. Ebben valóban semmi kunszt nincs, ugye? Ha nem lettek volna ennyire biztosak a vége előtt két futammal, hogy Lewis világbajnok lesz, akkor az is lehetett volna. Elkúrták, nem kicsit... Hogy egy "klasszikust" idézzek. Azért legyünk már őszinték: ezeket az autókat még mindig vezetni kell valakinek, még ha a technika döntő a háttérben, akkor is. "Alfonsonak" meg kevesebbet kellett volna a száját és többet a tehetségét és a tudását "jártatni". Érdekes módon most kussban tud ülni a Renaultban, mert nincs alatta olyan technika, amivel az élmezőnyben lehetne. Tavaly volt, nem tudott vele élni, ezért inkább hisztizett egy sort. Engem kicsit Barichello Ferraris kirohanásaira emlékeztetett. Most Ő is megtalálta a helyét a Hondánál. Kimi meg megérdemelte, hogy egy ilyen diletáns társaságot (McLaren) maga mögött tudjon, még ha nem is vagyok Ferrari rajongó, akkor is. A kém ügyet inkább hagyjuk, mert az vihar volt egy pohár vízben.

Hammilton a mclaren kis házikedvence volt és még most is az, így egyértelmű, hogy a jobb gépet kapta meg, még akkor is, ha valaki nála jobb ült a másik aútóban. spec nekem nagyon unszimpatikus, mivel kicsit elszaladt a ló vele ..

debian gnu/linux @ linux-2.6.22.22-op1-rc1 | patch
info

Abban egyet értünk, hogy elszaladt vele a ló év végére, ezért nem lett világbajnok. Szerintem az utóbbi időben egy-két elszólástól eltekintve megint szerényen nyilatkozik és nem hisztizik mint Alonso. Azzal sem vitatkozom, hogy Ron Dennis kedvence, hiszen McLaren nevelés a srác és óriási tehetség. Azt viszont vitatom, hogy jobb autót kapott, mint Alonso. A spanyol soha nem arra panaszkodott - emlékeim szerint -, hogy rosszabb a technika, hanem arra, hogy nem különböztetik meg úgy őt, mint a Ferrarinál Schumachert Massával szemben. Nem véletlenül vágyik Ő a piros csapathoz jövőre. Szóval szerintem ez volt itt a baja, nem az, hogy rossz volt az autó. Ráadásul megkapott a nyakába egy újoncot, aki legtöbbször porba alázta és nem tudott ezzel mit kezdeni. Persze ez csak az én személyes véleményem a sajtóhírekre alapozva. Lehet, hogy nincs igazam...

felre..

----
Sooner or later you had to talk, even if it was only because you'd run out of things to throw. - Pratchett
honlap készítés

OFF.
Két rendőr találkozik az egyetemen... :D
ON.

Bocsi, csak kicsit fáradt vok :D

formula 1 a tisztességes neve. egy csúnya magyar félrefordítás eredménye lett a forma1.

Erről beszéltem. Mentségére legyen mondva, hogy a legtöbben néztünk már így ki és fele ennyire nem tudunk vezetni. Mondjuk nem volt túl nagy mákja, hogy nem a vízbe esett. :) Bár lehet, hogy akkor meg megfullad, mire kihúzzák. :)
Gondolom mostanában a Ferrarinál is hideg lábrázást kapnak, amikor az első számú pilótájuk fejeseket ugrik részegen a betonra. :D