A Hiller gigaszerződés miatt most különösen aktuálissá vált a közszférában történő open source migráció lehetőségeinek elemzése. Egy topicban már felvetették, hogy hogyan oldanánk meg egy minisztérium migrálását - ráadásul pont a nemzetstartégiailag fontos, ezért mindig is kirakatminisztériumként kezelt Gittügyet. Azonban ez a szerződés az oktatásügyről is szól, ezért gondoltam, érdemes lenne megnézni egy tipikus magyarországi gimnázium esetében hogyan lehetne megvalósítani az open source migrációt.
Választásom az acélvárosi Kilián György gimnáziumra esett, mert ez egy tipikus gimnázium, nem kirakatintézmény, nem a budai elit gyűjtőhelye, de nem is egy rossz iskola, aki komolyan veszi, és rendesen tanul, annak minden esélye megvan, hogy bekerüljön egy nagy egyetemre.
A Kiliánban egy gépterem van, 18 számítógéppel, amelyeken az oktatás folyik. Az egyes osztályok két részletben, csoportbontásban jutnak számítógéphez, amíg az egyik csoport informatikát tanul, a másik csoportnak matekórája van. Emellett a könyvtárban van 2 nyilvános terminál, továbbá az iskolához tartozó kollégiumban további 10 nyilvános gép. A tanáriban pedig további 4 számítógép van, ezen osztoznak a tanárok.
Az iskola internet hozzáférését egy 4 Mbit-es ADSL vonal biztosítja. A gépek között a net elosztását egy átláthatatlan kábelcsomó mélyén lévő, a köteget kicsit szétfeszegetve, és a résen bepillantva talán szürke színű dobozok végzik - router és switchek olyan kombinációjában, amibe belegondolni is rossz. Az iskola honlapja egy szervernek kinevezett PC-n működött, amíg működött - egy ideje nem lehetett elérni, senki sem tudja, miért.
A gépteremben lévő 18 gépből 2 egyáltalán nem működik, 4-en olyan lassan bootol fel a Windows, hogy azokat már a reggeli becsengetés előtt el kell indítani, hogy második órára használható legyen (emiatt nincs is informatika az első órában), és a gépek különböző rendszerességgel pornóoldalak kedvezményes előfizetési ajánlataival bombázzák a kispénzű, de érdeklődő tinédzsereket. A gépeket 2003-ban szerezték be, akkor az árlista legaljáról választottak egy adag Albacomp gépet, az akkor szokásos 256 Megabyte ram, Celeron, DVD olvasó kombináció, semmi különös.
A tanáriban lévő gépek hardverileg megfelelnek a tanteremben lévő gépeknek, és ezeken hasznos és okos toolbar-ok és WhenU Save alkalmazások teszik könnyebbé a munkát. A könyvtárban lévő gépek még az előző beszerzésből származnak, büszke Pentium II-esek. A kollégiumban 2006-ban, egy környékbeli vállalkozástól átvett használt Fujitsu-Siemens gépek vannak. Konfigurációjuk hasonló az Albacomp gépekhez, de néhány munkaállomásban már 512 Mbyte ram kapott helyet. A gépeken még megtalálható a vállalkozás számlázóprogramja, és Gizike titkárnő Molly nevű Bichon Havanese kutyusáról készült fotók.
Az informatikaoktatást két tanár végzi: Gyula bá', az 57 éves technika tanár, aki úgy fogja az egeret, mintha kézigyalu lenne, és már a nyugdíjig hátralévő időt számolja, valamint Marika néni, a 44 éves matektanárnő, aki következetesen Arielnek nevezi az Arialt, retteg a firefoxtól, és állítólag összeszűrte a levet a mindig ruganyos léptű testnevelőtanárral, Géza bácsival.
Mivel az állam úgy döntött, hogy nem újítja meg a Microsoft szerződést, ezért az iskola kénytelen migrálni szabad szoftverekre. A migrációval Zolit bízták meg a 11.B-ből, mert egyszer láttak rajta egy Tuxos pólót, aki a HUP-on kér segítséget a projekt levezetéséhez. Ti mit javasolnátok neki?
- 2274 megtekintés
Hozzászólások
mivel a számítógépeket gyakorlatilag semmire nem használták eddig sem, tetszőleges szoftverrel ki lehet váltani az eddigieket, mert az a jelenlegi funkcionalitásnak biztosan meg fog felelni
ha Zoli 11.b-s, akkor valószínűleg a gentoos korszakát éli, erre lehetne pl építeni
hth
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Örülök, hogy sikerült megmozgatnom a fantáziát, ez a téma is legalább olyan izgalmas! Ráadásul jóval kézzel foghatóbb, így a nagyobb környezetekben kevéssé gyakorlottak is eredménnyel tervezhetik! Várom a fejleményeket és gratula...
mrceeka
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Azt javaslom, hogy az önkormányzat kössön szerződést az összes iskolájában elvégzendő informatikai rendszerek karbantartására egy külsős, hozzáértő céggel.
Régen is úgy volt, hogy megvette az iskola a HT1080Z School Computer-r na meg a Primo-t, azt jött valaki, aki értett is hozzá, összedugdosta és tartotta a számtech szakkört. Nem kell minden iskolának saját informatikus gárda. Szerintem.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
hi, dobnál nekem egy mailt? nincs publikus elérhetőséged ...
----- www.blackpanther.hu -----
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
küldtem egy e-mail címet, remélem megkaptad.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A legkézenfekvőbb dolog az lenne, ha Géza bácsi látná el a rendszergazdai teendőket, közben folyamatosan képezve magát Unix/Linux rendszerek adminisztrációjából, illetve ő telepitene föl egy kiválasztott disztribúciót az iskolai IT infrastruktúrára, továbbá állitana üzembe egy szervert a Laokoon-csoport helyett, amelyen karban is tartaná az iskola weboldalát. Igaz, hogy néhány héten belül láthatóan nem lennének olyan ruganyosak a léptei, viszont a becses neje nem kapna egy vaskos boritékot, tele fényképekkel, amelyeken ő látható Marika nénivel a tornaszertárban, a medicinlabdák alatt. A 11. B-s Zoli pedig a "junior admin" lehetne, aki ügyel arra, hogy mindenki a rendeltetésnek megfelelően használja a gépeket, ha valakinek kérdése van, azt megválaszolja, vagy Géza bácsival konzultál, illetve ügyel arra, hogy csend, rend és fegyelem legyen a gépteremben. Cserébe év végén visszakapja a kamerás mobilját, amivel a tornaszertár ablaka alatt kapták el.
--
Debian - The "What?!" starts not!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Javaslom, hogy egy gépre, tegyenek fel valami Linux disztrót,majdnem mindegy melyiket :).
Aztán klonozzák le.
Küldjenek nekem 2 láda sört és készitek egy olyan imaget amivel villám gyorsan lehet klonozni. (Netboot és pendrive segitségével) (Minnél hamarabb, mert különben sör nélkül készül el!!44 )
Mentsék le a működő imaget. Teszteljék egy hétig élesben.
írjanak egy listát, hogy mit kéne még felrakni, ha lista üres akkor készen vagyunk.
Állítsák vissza az imaget, tegyék meg szükséges módosításokat, mentsék újra, és klonozzák.
Zolika feltétlen írja le a tapsztalatait, hogy más iskoláknak sikerüljön 3-4h alatt átálítani az összes számtech termet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Kedves Turul Bácsi!
Hogyan tudom a kapott image-eket klónozni? Biológiából még nem tanultuk ezeket az új technológiákat. De sör az lesz elég, azzal nem lesz gond.
Zolika
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Turul bacsi increaseli projet priolitasát.
És nem véletlen kérdez hülyeségeket : http://hup.hu/node/46385
Több megoldás is van, két gép között elég egyszerű nfs copy, rsync,netcat+dd kombó,ssh+tar+lzop ..Partimage,..etc.
Ami nekem, ill. nekünk kell az, hogy egy gép kiadja tartalmat és közben (összes)többi gép leveszi és kiirja. ( nem olyan viccess, ha 40 szer kell áttöltened esetlegesen több gigát)
Ami még jó, ha forrás gépen nem fut a klozandó rendszer.
Ami megint jó, ha nem kell minden gépbe CD lemez, hogy klonozd.
Ami megint jó hogyha, felbotoltak a gépek nem kell felálnod attól géptől ahonan a műveletet levezényled.
Valami ilyesmi jár a fejemben.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Klónozásos dolog érdekelne engem is, szerintem ez lenne a leghaszálhatóbb számtechtermekbe, akár napi helyreállításra is jó lenne, főleg ha valami központi szerverről szedné az imaget.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igaz, a Fun topicba raktam a felvetést (és azt hiszem, ezzel elmondtam kicsit a véleményemet a magyar informatikaoktatás átlagos színvonaláról is), de azért megpróbálom komolyan továbbgondolni, mert azért érdekes kérdés.
Tehát: Az látszik, hogy beruházás nélkül nem ússzuk meg a dolgot. Nem az open source migráció miatt, hanem azért, mert ahogy snq- is írta, eddig gyakorlatilag semmire sem használták a gépeket, és esik szét az egész (és hány ilyen gimnázium van...).
Az én javaslatom: Gyula bácsit nem lehet kirúgni, mert nyugdíj előtt ilyesmit nem szoktunk csinálni közszférában. Az egyetlen megoldás, hogy bezsaroljuk az önkormányzatot, hogy adjon némi támogatást az iskolának, amiből lehet fizetni Gyula bá' napközijét - őt pedig többet nem engedjük a számítógép közelébe. Marika aranyszívű matektanár, aki a legnehezebb felfogású nebulónak is meg tudja tanítani a másodfokú egyenlet megoldását, de a számítógéphez tökhülye, ne erőltessük a dolgot.
Melléjük fel kell venni egy frissen végzett informatika tanárt, egy lelkes fiatalt, aki ért is hozzá.A lelkesedése ugyan pár év alatt elfogyhat, de most reménykedjünk, hogy nem, vagy akkor találunk valakit a helyére.
A gépeket lassan le kellene cserélni, de mi nem fogjuk, hanem másképp oldjuk meg. Rendbe rakjuk az összeset, kiporoljuk, kicseréljük a leakadt hűtőket, a kontakthibás monitorkábeleket, a hiányos klaviatúrákat.
Innen kezdve kettéágazik a dolog: Ha gyorsan akarjuk megoldani, eszünk ágában nincs pályázni EU-s támogatásokra, sem az önkormányzatnál támogatásért lobbizni, és semmit sem akarunk csinálni, akkor az összes gépre mehet Xubuntu + Edubuntu-s csomagok, és külön "tanár" és "diák" felhasználókkal. Nem szép megoldás, hanem csúnya.
A másik, hogy pályázunk az informatikai rendszer átalakítására. De nem a klienseket cseréljük le, hanem azokat csak rendesen felújítjuk, esetleg beszerzünk új monitorokat, hogy ne a remegő CRT ölje a diák szemét, és persze lecseréljük a billentyűzeteket, egereket - szóval azt, amivel a diáknak fizikai kontaktusba kell kerülnie, és már foltos a ráragadt mocsoktól. Beszerzünk egy nagy teljesítményű, központi szervert, és átállunk egy vékony kliens alapú rendszerre.
Iskolába sokkal előnyösebb a szerver - vékony kliens alapú rendszer, jobban skálázható, költséghatékonyabb, és az egyes klienseken a számítás igény viszonylag alacsony. Erre Edubuntu alapon kidolgozott megoldások vannak, és ez a Macedón model is, ahol az egész ország informatika oktatási hátterét így oldják meg. Persze Ubuntu helyett lehetne más disztróra is alapozni, de hát mégis, én mi mást ajánlanék... ;)
Az oktatást teljesen át kell alakítani: Négy évre szétosztott, problémakezelés alapú oktatásra van szükség. Nem azt kell megtanulni, hogy mi a körlevél varázslóban a harmadik menüpont, hanem azt, hogy hogyan kell a számítógép előtt megoldani bármit, amit szeretne. Általános informatikai alapok, biztonságos felhasználás, hatékony Google használat, konzol alapok (dosboxból DOS, és Linux terminál), alapszintű programozás (például Pythonban, mert ott rögtön rá van kényszerítve, hogy rendesen tagoljon), HTML+CSS, és persze Office alapok.
Szélesebb körű, nem túl nagy mélységű, biztos alapokat nyújtó tananyagra van szükség, amire tud építkezni később az igényeinek megfelelően. A tananyagot négy éves ciklusra kell kidolgozni, de a bent lévő diákok miatt kell belőle 3,2 és 1 éves változatot is csinálni, ami egy rossz pótmegoldás, de még mindig jobb, mint ami eddig volt.
Mindennek feltétele egy új, elkötelezett, hozzáértő és lelkes tanár felvétele. Nem kell feltétlen frissen végzett, de valószínűleg köztük könnyebben találnak ilyet. A tapasztalatlanságát majd ellensúlyozza Marika, aki a diákokhoz ért, ismeri a belső viszonyokat, csak a számítógéphez hülye. Persze ehhez az kell, hogy a kedves Marika ne kezdje el rögtön fúrni a kolleginát.
Azt meg felejtsük el, hogy ingyenben, Gyula bácsival és Marikával lehet bármilyen értelmes dolgot csinálni, meg majd megoldja a 11.B.-be járó Zolika. Egy zsák tavalyi krumpliből meg vöröshagymából nem lehet Sacher tortát sütni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Javasolnám a nebulókat már az elsőtől okító tanári gárda teljes alkalmassági felülvizsgálatát, ugyanis semmit sem lehet kezdeni olyan diákokkal, akik nem tudnak olvasni, rendszerezetten gondolkodni, mert csak megútáltatták velük, és így nem érdekli őket semmi, azaz alkalmatlanok és motiválatlanok (==vidióta bulizombi konzumdroid).
A szakmailag alkalmatlan, hozzá nem értő tanároknak felkínálni a továbbképzés ill. a pályaváltoztatás közötti lehetőséget, a közös munkára alkalmatlanoknak (megbízhatatlan, fúrkálódós, csak mellékesen tanító) tanerőknek pedig csak a pályaváltoztatást.
Ezen felül javasolnám olyan igazgató, ig.h. ill. tanári munkaközösségvezető kinevezését/megválasztását, aki lefelé hallgatólagosan jóváhagyja, felfelé pedig jótékonyan elrejti a 'nemzeti alaptanterv'-nek gúnyolt, pedagógiai gyakorlatnak és tárgyi egymásraépüléseknek ívesen fittyet hányó gányolmánynak a szervezetten történő felülbírálatát.
Szükséges lenne még a szaktanárok közötti tematikai együttműködés, miszerint csak olyat és akkor tanítsanak a diákoknak, aminek azok az adott időben már minden előfeltételét tanulták.
El kellene még érni némi tudásalapú visszacsatolást, azaz ha nem tanul és nem tud a diák, akkor bukjon meg/ki, hogy ne hátráltassa a többit.
Fel kellene továbbá venni egy tökös jogászt és három-négy, kidobói múlttal rendelkező pedellust, hogy a fenti intézkedések akadályozóit minden téren le tudják beszélni a hatékony képzés hátráltatásának a szándékáról is.
Ezek után lenne értelme az infrastruktúra fejlesztésén/kialakításán törpölni, ugyanis amíg az ifjoncok tesznek mindenre és csak a chat/maunikasó/esti IHB buli/nazális menyétpornó/stb. érdekli őket, addig a legjobban szervezett informatikai háttér is kár beléjük, csak fölösleges időkidobás az egész.
Ha valaki nem akar és tud írni, az színes ceruzával sem fog akarni és tudni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Erről jutott eszembe egy-két kitűnő karácsonyi ajándék javaslat.
Frank McCourt: A tanárember
Meg az Angyal a lépcsőn.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
egyszeruen nincs olyan pályázat, ami a vékonykliens-ts szerver megoldasra adna pénzt. _ muszály _ gépet venni, mert cska arra adnak pénzt. vagy pénzt se adnak, hanem kapsz egy lsitat, amibol valasztanod kell.
________________________
Blog
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Sziasztok!
A feladat nagyon tetszik! Annál is inkább, hogy én is egy iskolai rendszergazda vagyok és nálunk is egyre erősebb igény mutatkozik a linuxosításra (kezdetben csak egy teremben, de infóból érettségizőkkel).
Szerencsére nálunk ennyire nem rossz a helyzet ;]
A fenti problémának a hálózat felől állnék neki:
Először a spagettivel övezett szoborcsoport felszámolásával kezdeném. Ki kellene bulizni a vezetőségnél valami szerverféleséget (erősebb vagy több proci, sok ram, sok hdd, raidben minimum).
A szerver venné át a routerek helyét, esetleg ha van véletlenül (nem hiszem) valami rendesebb, akkor lehetne tűzfal, de gondolom a Kiliánban is sulinet van, amihez alapból jár a tűzfal.
A gépterembe valami OM által érettségihez akkreditált disztrót választanék (a blackpanther ilyen?). Ha van idő ezzel foglalkozni (mondjuk nyári szünetben csinálom), akkor valami központi azonosítással mennének a gépek.
A gépekhez a szerverre csinálnék egy teljes hdd imaget, innen hw hiba esetén is újra lehet húzni egy-két óra alatt (5 perc befektetett munkával). A tanáriban is egy az egyben ezeket az imageket használnám.
A könyvtárban lévő gépekkel kicsit lehet, hogy többet kell foglalkozni. Ha van bennük 32MB RAM, akkor már közeledik a dolog a jóhoz. Nekik a szerveren futtatnék X-et, ugyan olyan bejelentkeztetéssel, mint a klienseken, valami virtualizált környezetben.
A tanári a géptermekhez hasonlóan kerülne kialakításra, csak esetleg itt nem készülne image a gépekhez, ha nagyon különbözőek.
A feladat kiírása alapján nem egyértelmű, hogy Gizikének külön gépe van e. Ha nem lenne, valahonnan mindenképpen elvennék egyet (tanáriból?). Gizike gépén a Windows megkerülhetetlen, mert a fenntartónak és a minisztériumoknak csak azon a platformon lehet beadni a jelentéseket. Gizike gépére tehát kell még venni egy XP Home licenszet.
Zoli, ha lelkes és tud tanulni, akkor még jó szakember is válhat belőle, ne írjuk le! Én mindenképpen bevonnám őt is! Sokkal jobban látja egy diák a napi problémákat, mint akár melyik iskolai dolgozó, a vezetésről nem is beszélve. Nagyon jó tippeket lehetne tőle kapni a későbbi fejlesztésekhez, valamint ha ismeri a rendszert vészhelyzetben még komoly segítséget is tudna adni.
Az egy gépteremből arra következtetek, hogy a Kiliánban >500 diák van, rendszergazdájuk nincs, igazából nem is kell szerintem állandó rendszergazda ide. Leírásod alapján Gyula bá és Marika néni elzárkózik attól, hogy nekik bármit is kelljen csinálni. A rendszergazdai feladatokért ha jól tudom elvileg plusz pénzt kell, hogy kapjon, aki elvégzi őket. Ezt a pénzt felajánlanám Marika néninek, valamint megbeszélném vele, hogy a (kötelező) továbbképzéseit Linuxos témában csinálja. Amíg pedig Marika néni kikupálódik, szerződést kötnék Acélváros egyik jó hírű számítástechnikai vállalkozásával a gépek simogatására. Nyilván később Marika néni venné át a feladatukat.
Gyula bá és Marika néni között pedig az órákat úgy osztanám meg, hogy Gyula bá tartja az elméletet, Marika néni pedig a gyakorlatot (arról nem szól a fáma, hogy van e másik matek szakos tanár).
Ha Marika néni már kellően rutinos, tarthatna ő is továbbképzéseket a kollégáinak (kiemelten a testnevelő munkaközösségnek), így az ő lelkesedését felhasználva némi túlórához is juthatna.
Amennyiben Marika néni még így sem lelkesedne, elgondolkodnék egy új informatika tanári státuszon, ahova megfelelő képzettséggel rendelkező tanárt vennék fel. Ekkor ő venné át a fent Marika nénire sózott feladatokat. Gyula bá meg tanítana technikát és helyettesít informatikát, amennyiben szükséges.
Nyilván a tanári kar nemtetszését fogja kifejezni a migrációval kapcsolatban kifejezni, mert nem fut linuxon a pasziánsz. Vagy legalább is másként néz ki, tehát a linux sz.r (Gyula bá valamivel szofisztikáltabban fogalmaz azért). Egy értekezleten mondanám el, hogy mennyit kellene licenszekre költeni, amiért "gyakorlatilag semmit sem kap" az iskola, csak szoftverhasználati jogot. Ha a pénzt erre költjük, akkor nem lesz a tesiteremben új bordásfal, táblai körző re és magnóra sem lesz pénz. Esetleg ecsetelni lehet, hogy az így megtakarított pénzből meg lehet venni a fenti dolgokat, és ha sikerült takarékoskodni a krétával, akkor a tanáriba is kerülhetnek jobb gépek.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ehhez így hirtelen annyit szólnék hozzá, hogy ne futtassunk extra szolgáltatásokat a tűzfalon (alapszabály). Egyik gyenge gépből csinálnék inkább tűzfalat, de ha a sulinetes router megfelelően működik, akkor azt a részét hagynám úgy ahogy van.
Az image elkészítéséhez szerintem tökéletes a partimage nevű program. A gyenge gépeknek viszont tényleg csak a vékony kliens megoldás marad.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Úgy hogy senki semmit nem akar, úgy a mostani windóz ikszpét sem lehet újrarakni.
Meglehet erre találni a megoldást.
Iskolában mindig van olyan diák aki eléggé elszánt ahhoz hogy újrarakjon 1-2 termet a haverjaival, ez általában a tanárok részéről is honorlva van (na baszogatják őket).
Pl.: nálunk én eléggé sokat segítettem itt ott annó középiskolámban, volt olyan hogy 2-en ujraraktunk 2 teljes termet (30 gép körül). Jogok, stb... beláállítva. Nem is nagyon érezték meg az osztálytáraim a számítástechnika feketeleveseit.
Innentől kezde tök mindegy hogy linux, mac, windóz, vagy mit teszük fel. Jol kell tudni hozzá keresni személyzetet, amit általában a suliban is megtalálhatunk. Annyi hogy első körben ezeket az embereket kell "kiképezni".
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni