Linuxot minden autóba!

Címkék

"Az amerikai közlekedési minisztérium reményei szerint felére csökkentené a halálos közlekedési balesetek számát az a gigantikus, vezeték nélküli hálózat, amibe az összes autót bekötnék egy évtizeden belül. A hét legnagyobb autógyártó már felsorakozott a projekt mögött."

[...]

"A hálózatban az autókba épített, Celeron-alapú, Linuxszal felszerelt mini-pécék dolgoznak, amelyek 5,9 GHz-es rádiófrekvencián kommunikálnak egymással, és az utak mellett elhelyezett szerverekkel. A rendszer riaszt, ha közelünkben túl gyorsan haladó másik járművet, vagy aktiválódó blokkolásgátlót észlel, egyébként pedig nagyjából úgy működik, mintha egy gps-szerű globális forgalomirányítási rendszerben lenne benne a közúti forgalom összes szereplője."

Bővebben itt.

Hozzászólások

Már látom, mi lesz akkor, ha ennek ellenére valami baleset lesz....
Például Sting reakciói teljesen elöttem vannak. :)

--
//:wladek's world

Mint a különvélemény c. filmben?
:))))

\ | /
°(>@)°
˘

Imádom, hogy Orwell-lel kapcsolatban mindenkinek a megfigyelés jut eszébe, pedig nála a lelki terror és a lélek ezáltali átformálásán van a hangsúly.
--
'Please, just tell people to use Windows.' - Linus Torvalds on KDE and GNOME
Registered M$funboy #006 (vigyázat: memetikai dágvány!!!11)

Nemtom' miért nekem mondod. Szemmel láthatóan nem én hoztam szóba az úriember nevét. De hamár szóbahozták a nyomkövetés kapcsán megjegyeztem, hogy ez lenne a legkisebb probléma azóta, hogy az emberek mobilt hordanak. Így azt hiszem rossz helyen kopogtatsz.

--
trey @ gépház

Lassan lehet kéne csinálni egy külön topicot olyan könyveknek, amiket ajánlani tudunk mind musthave, mind szakirodalom alapon :)) ( Nekem is lenne nem 1 tippem :D )
____________________________________
Az embert 2 éven át arra tanítják hogyan álljon meg a 2 lábán, és hogyan beszéljen... Aztán azt mondják neki: -"Üllj le és kuss legyen!"..

Melyik az a hely, ahová egy egészséges ember többször is megfordul naponta?
A wc.
Melyik az a hely, ahol jó esetben senki se zavar?
A wc.
Melyik az a hely, ahol normális esetben csak ülsz, és szabad mindkét kezed?
A wc.

Akkor kössük össze a jót a hasznossal, azaz olvassunk a wc-n!
Én rengeteget olvasok azon a szent helyen...

Jól van, megelőlegezek magamnak egy LOL-t :-)

--
by Mikul@s

Csak az a baj, hogy akik elolvassák, azoknak nagy része üldözési mániás lesz. Szerencsére én megúsztam, pedig megvan és már párszor elolvastam. :)

Amúgy a fene sem tudja, szerintem is erősen elavult. Bár tovább bírta, mint a matrix. ;)

Sok linuxos helyen ajánlották még a Ghost in the shellt is, de az meg szerintem egyenesen beteges. :P

Na ennyit a mai (nem) ajánlóról. :)

...és az ember mindenütt "csak" eseményeket lát;)
fura, hogy itt mennyi paranoid ember van a fenenagy szabadságtól... más fórumokon sztem inkább csak a "fapfapfap-dejólesz"-re asszociálnak...

nekem meg még a személyre szabott reklám is eszembe jutott... pfuj.
...bár ha tudják, hogy utálom a mosóporreklámot.... olyat vajon nem kapok?:D
_________________________________________
Valódi paraszt vagyok. Csak előre tudok lépni, nem azt ütöm le, aki velem szembenáll, és ha nincs tovább, megváltozom.

In the US car drives YOU!
Oh wait...
--
'Please, just tell people to use Windows.' - Linus Torvalds on KDE and GNOME
Registered M$funboy #006 (vigyázat: memetikai dágvány!!!11)

Van egy sejtésem hogy mire megvalósulna, valami embedded windowsról lesz szó nem linuxról..
---
Mushroom mushroom..

Ez egy baromság.
Sokkal olcsóbb lenne, ha a rendőr bácsi nem csak szórakozna, hanem a gyorshajtóktól, vagy a kreszt súlyosabban megszegőkktöl (elsőbbségadás mellőzése, stop táblánál nem áll meg, gyorsan megy, nem indexel, stb...) esetén elvenné a jogsit a helyszínen, és leszereltetné a rendszámot.

kb: 1 hónapon belül mindenki "megtanulna" vezetni. Ráadásul nem pénzt kén beleölni, hanem bevételt hozna.

\ | /
°(>@)°
˘

ebben teljesen igazad van. ha ilyen szigorúan vennék a szabályszegéseket akkor tuti, hogy hamar megtanulna mindenki vezetni, még azok is akik az anyós ülésen ülnek :-D

forever linux
Egyre több informatikusnak van nemi élete. Hígul a szakma...

Hm... szerintem olvasd át mégegyszer, itt a forgalomirányításon van a hangsúly, aminek semmi köze a KRESZ betartáshoz vagy gyorshajtáshoz. A stop táblás bünti meg a hasonló dolgok nagy százalékban olyan helyen/időben történnek, ahol az égvilágon semmi értelme a szabályozásnak, viszont a rendőrök kaszálhatnak. Ha van jogsid akkor ezt tudod. Nem hiszem hogy örülnél a végbélmotozásnak egy ilyen miatt.

részben van csak igazad. van itt pár sarokra egy hely, ahol a jobbkanyar sávjában előzik a lámpánál álló egyenes irányt. általában életveszélyes helyzetbe hozva ezáltal a többieket (hozzáteszem a rendőautó is csinál ilyet, sőt volt, hogy a 3. előző sáv (igen, az előre irányt 3 egymásra lapozódó "sávban előzték") egyik tagja egy rendőrautó volt. természetesen nem tett semmit... ez köbö stopptáblás szitu (értsd sima alap kresz szabály). amikor egy baleset miatt próbáltunk ellene tenni, akkor a rendőrség az _önkormányzathoz_ hajtott minket, mondván nem az ő dolguk és különben is, _nincs ilyenre precendens, hogy ott ilyen lenne_. ezek után az eléjük tett (1 hetes privát fotózgatás eredményét) félresöpörték, hogy ez nem valós adat (jah, hogy volt a fotón 2 rendőrautó is? :) )

mindettől függetlenül a forgalomirányításos kiegészítésed helytálló, csak a stoptáblás írásod miatt egészítettem ki ezzel. (van jogsim, és tudom hogy a vezetők nagy része egy normális rendszerben nem is kéne kapjon, nem hogy megtarthatná...)

ez egy érdekes kérdés. elhiszem, hogy a tábla betartatása elvileg önkörmányzat kezébe adható. de minek? hogy ellenőrzik? mert ugye a baj ez. a rendőrnek sem csak a tüntetések szétgumibotozása a dolga... a rendőr van az utcán, nem a hivatalnok. képzeld csak el, milyen lenne az, hogyha a gyilkossági ügyet az önkormányzat intézné. mondjuk kérik, hogy hozd be a hullát, akkor megállapítják a gyilkosságot. kb. ilyen ez is. képzavar sztem.

Nah, látom majd jönnek az összeesküvés elméletek...

Hú, ezt az APEH szeretni fogja nálunk :)

Hát érdekes ez a celeron alapú bullshit, de ahogy én láttam autóipart, általában RISCek vannak, (rengeteg Freescale cucc) és mivel azokat már használják, arra könnyebb továb mozdulni...

Software is like sex, it's better with a penguin. :D (r)(tm)(c)

... és mivel ez valahogy majd csatlakozik a fedélzeti komputerhez, mer az mindenhol más... vagy ez lesz a fedélzeti komputer is??? és a rendőrbácsi 3 kilóméterről ugat majd neked a subládádon keresztűl hogy álljon meg mer lefényképeztük, nem menekülhet és a fényképkikérős trükk most nem fog menni :) ...

Lenne a rendőrnek egy kis doboz egy piros gombbal és egy potméterrel, ha valaki gyorsan hajtana a körzetben, csak ráhangolná a cuccot a kocsira a potméterrel és megnyomná a piros gombot. A kocsi motorja erre megállna, és csak 1h-val később engedné, hogy újra begyújtsák. :)

Mivel az alkalmazasa nem merul ki abban, hogy nyomogatja a dudat veszhelyzetben, hanem a hozzatervezett alkalmazas reteg es feladat csoport bovebb ennel, igy az altalaban hasznalt RISC rendszerek mar nem elegsegesek hozza. PPC meg nagyjabol megfelelo lenne. Nem lezsirozott dolog az alkalmazott architektura meg, de deszkamodellnek mindenkepp megfelel.

---
pontscho / fresh!mindworkz

"A rendszer riaszt, ha közelünkben túl gyorsan haladó másik járművet [...] észlel,"

Már csak az a kérdés, hogy minket és/vagy a rendőrséget...

"...handing C++ to the average programmer seems roughly comparable to handing a loaded .45 to a chimpanzee."
-- Ted Ts'o

Nem jártam még az USA-ban, de mások beszámolói szerint ott azért nagyjából betartják a sebességkorlátokat, közlekedési szabályokat (vagy megpróbálják).
Egyébként nem látjátok a lehetőségeket?
Hír a hup-ról 2017-ből (tudjátok, az a nagy informatikai portál, amit a Freesooft 2016. április 1-én 15,2 milliárd $-ért eloroz a Google elől, aki ezért trösztellenes eljárást indít, piaci erőfölény megszerzése miatt. Közben a Huptube, a legnagyobb médiamegosztó portálon 4 hónapon keresztül a legnépszerűbb média a Hup'Story, interjú tray-el):
Stephen Warez, az ismert hacker közzétett egy leírást, hogyan hekkelhetjük meg az USA autókba épített, mini-pc-it, Debian disztribúcióra cserélve le az USB 4.0-ás szervizkábelen keresztül a gyári AMLD (automobile linux distribution) op. rendszert.
Közben már megjelent egy .deb csomag, aminek a segítségével az autók Debian rendszerére telepítve lehetővé válik a clickclickclick.org oldalon az autók autómosó karjával klikkelni. Folyik a program portolása az autórádió gombjaira, tükörmozgató gombjaira, klíma kezelőgombjaira.
A morepatent.com oldal egy édekes tanulmányt jelentetett meg ezzel kapcsolatban: idézik a valaha neves Microsoft cég történetét, aminek az agonizálása az Xbox 1000-el kezdődött, mikor a hekkerek 2011-ben megoldották az operációs rendszer lecserélését Linux-ra.

ha az ötletszerű kifordulás tetszőleges irányba pirosnál kereszteződésben nevű népi sport a szabályok betartására való törekvés, akkor igen (alabama, florida). bár ha a sheriff is a szomszéd sávban halad, akkor tényleg szépen egyszerre gurul mindenki... mögötte :)

szvsz:
Mire jó ez az egész?
Azért, hogy aki tud, az ne vezethessen sportosan? Ne hajthasson gyorsan?
Azokat kéne inkább büntetni, aki bármilyen okból balesetet okoznak / figyelmetlenek másokkal szemben. Aki tud, az menjen nyugodtan. Sajnos sokan nem tudják, hogy mire képesek és mire nem.
Az egész forgalomszabályzó rendszer olyan mint a klíma, abs, esp, abc, wc.... Egyszerűen nem való autóba! Aki tud vezetni, az megvan nélküle is, aki meg nem tud, annak ott a bkv...

Erdekes, hogy engem hosszu uton kevesbe zavar a klima hianya /a menetszelbol valamennyit azert be lehet pajszerolni a kocsiba/, szerintem nagysagrendekkel zavarobb, ha egy dugoban ucsorgok es az ablakot nem lehet lehuzni, mert mire megerkezem a megbeszelesre a feher ingembol fekete lesz.

Udv:
Feri

ne hajthasson gyorsan?? miért? kéne ezt engedni szerinted??! nincs még elég nehéztalpú vezetni képtelen arrogáns alak a volán mögött? ha a gyorshajtásokat lenyomnák ezzel, akkor inkább ez (bár azért ez nem azt jelenti, hogy az irányított és ellenőrzött életet vágyom. csak reag arra, hogy a gyorshajtást te engeded. (csak mert szerinted jól vezetsz ;) )

Nos látod, ez itt a probléma: Sokan azt hiszik, hogy jól vezetnek és ezért nyomják mint Pistike az entert... Én annyira vezetek "jól", hogy eddig még nem törtem autót, nem kerítettem senkit veszélyhelyzetbe, de ismerős helyeken tudom, hogy hol lehet kicsit gyorsabban menni. Természetesen kivitelezhetetlen az a rendszer, ahol a "jó vezetőknek" engedélyezett a gyorshajtás.

@klíma:
Az én generációm már (még?) szeret nyitott ablakokkal autópályán "száguldozni". ;-)
Hozzáteszem azért sem szeretem a klímát, mert elég könnyű tőle megfázni.

a jó vezetők (önmagukat annak tartók) éles helyzetben a gyakorlat szerint általában sima fadarabtól alig vezetnek jobban. mellesleg nincs olyan, hogy "ismerős helyeken". saját tapasztalat: kifejezetten lassan vezetve is frankón széttörheted a kocsit éjjel egy erdőben, ha jön egy vízátfolyás, amit a hajnali fagy megdermeszt. ezt NEM védheted ki attól, hogy "én hű, itt ismerem a járást, és jól nyomom". azok, akik nyomják a gázt, mert májerek ám a faluban, azok másokat veszélyeztetnek. ők fának mennek? nem izgat. megölnek mást? na ez már igenis izgat! én spec pszichológiai alkalmasságihoz kötném az ilyet, nem drótozott sípolóra bíznám, hogy szóljon, ha gáz van (elektronika). és mondjuk 2-3 évente ingyen megújíttatnám. kötelezően.

nem tudom jól emlékszem, majd aki naprakész pontosítja, de a színvakság és más optikai probléma ami formai és élességi problémát nem okoz, az korlátozott jogsit eredményez. tehát pl. mint a rossz szem mellé odaírják hogy csak szemügével.

Szerintem ez a vízfolyásos dolog is olyan, h ha rutinos az ember és tudja, hogy nem csak a pc-je fagy, hanem az út is, mert hideg van, akkor annak megfelelően kell autózni. Nem azért mondom, de én is ismerem azt a helyzetet, amikor friss hóban éjszaka nyári gumival mész fel a hegyre. Szvsz annak megfelelően kell vezetni és kész!

képzeld el a következő szitut. tél van. mondjuk legyen -0,001 C fok. egy éve nem volt csapadék 30 km-es körzetben se. csak az öregek mesélnek arról, hogy a csapon kívül is van víz. porszáraz minden. ilyen esetben hogy vezetsz? legyen mondjuk városi terület. akkor mondjuk max 50-nel. ugye? tudod, hogy a víz is fagy, nem csak a pc. ergo úgy vezetsz, hogy lassaban, mert fagyhat. hol? mindenhol? nem. csak a feltehetően víz esélyes helyen? az hol van? és ha lassabban vezetsz mit jelent? 30? 20? az egész városon át esetleg? amúgy a kérdést sajna túl jól ismerem, 25 km-es sebességgel pördültem meg egy négykerék meghajtású verdával, mert volt az úton egy olyan átfolyás, ami 20 perce nem volt ott és a 4 kerék alá pont átlósan került (értsd jobb első, bal hátsó). a difizár meg másképp döntött... a rendőrök is hümmögtek. a jelzett területen a megengedett több volt. több mint 2x-ese, csak épp ráértem, beszélgettem és még nem gyorsultam fel egy kereszteződésből. kihalt út, sehol egy lélek (a helyszínelőkre másfél órát vártunk).

a víz is csak azért fagyott meg a helyszínelők szerint, mert a szél is hűtötte az utat (sic!). a "rutinos ember" szöveged miatt írtam ezt. a rutin ezt nem döntheti el.

En pont ezen dolgozok egy cegnel. Van 8 db ilyen eszkozunk. Alkalmazasokat fejlesztunk ra. Tesztelunk. Van benne fantazia, egy ameriaki ceg termekeivel dolgozunk, nem celeron van benne hanem Via c3 733mhz, 256m ram, falsh, 2 db atheros wifi kartya, sajat fejlesztesu proprietary HAL-al. (az ujabbak lehet jobbak nekunk, kb 1 eves a cucc)
Akit erdekel itt talalhat egy ilyen eszkozt (public linkek, ezert teszem ki):
----
Solution: http://www.technocom-wireless.com/mobility_solutions.html
Itt a device: http://technocom-wireless.com/mcnu.html
Es vegul itt a reszletesebb leirasa: http://technocom-wireless.com/pdf/MCNU%20Final%2003.21.07.pdf
----
Meg ezen kivul egy japan es egy amerikai ceg fejleszt ilyen eszkozoket. A lenyege egyenlore nem a nyomkovetes hanem a balesetmegelozes, illetve telematikai, es adat informaciok atvitele. A fiziaki layer 802.11a a folott majdnem minden mas. Vannak nagy problemak pl. nagyon gyorsan topologiat valtoztato halozatok routing problemai (mivel nem csak car-infrastructure hanem car2car comunikacio is lehet), illetve a ms nagysagrendu asszociacio megvalositasa.
----
itt reszeletsebben is le van irva mire jo: http://en.wikipedia.org/wiki/DSRC
----
cryp