Önkéntes linux supporterek!

Fórumok

Sziasztok!

Olvasatam a Linuxot-supportálnám témát, az az ötletem támadt (ami nem biztos hogy nem spanyol viasz), hogy mi lenne ha csinálnaánk egy olyat, hogy pl: support.hup.hu, ahol néhányan vállalnánk (köztük én is), önkéntes alapon, mondjuk heti 1-2 órában, segítünk a kezdők problémáin mondjuk telefonon (nekem úgy is van valahol egy régi számom, amin semmit nem használok, csak 2-3 havonta veszek rá egy ezres feltöltőkártyát), de ez csak egy ötlet (úgy is iszonyat sokan vagyunk), legalább nem csak mondanánk hogy a linux jó, hanem egy közösség, tenne is az előrelépésért, úgyis ez az opremdszer gyak az egymás érdekeiért szóló munkáról szól. Mondjuk lehet még az ötleten tökéletesíteni de szerintem nem lehetetlen ötlet. Szerintetek?

Hozzászólások

Előbb utóbb idegbajt kapsz, amikor 40en kérdezik meg, hogy mi az a Login, meg password, (mikor a nvidia/ati videókártyát nem ismerő kernellel, stb. települ fel a default install ergo nincs grafikus felület) ,vagy hogy hol találom c: meghajtót, meg miért nem tudom kivenni a cd-t, csak ha újraindítom a gépet/hol a cédé meghajtó, mi az a LI, mert csak ennyit látok, stb.

és ezek csak a legegyszerűbb kérdések.

---------------

Nem a zsömle kicsi, a pofátok nagy...

Szerintem meg szükség lehet erre is és arra is. A dmesg kimenetet nem fogod megkapni, amikor szegény hallotta, hogy de megakirályállat a linux és sikerült szereznie egy 5 évvel ezelőtti slackware-t és csak ott figyel neki a login:... Vagy már ott elakad, hogy akkor a telepítőt ő most milyen módban indítsa? Persze előfordulhat, hogy ilyen esetben a legjobb segítség az, hogy vedd ki a cd-t a meghajtóból és rakd be azt a szép csillogó lemezt, amit a gépedhez kaptál. Nem! Nem azt, amin az van, hogy MS Office, hanem azt, amin az van, hogy MS Windows. Jó, ha ez megvan, akkor áthívhatod a szomszéd tíz éves Pistikéjét és sok sikert a telepítéshez! Na, egy picikét durva, de azt akartam érzékeltetni, hogy van olyan ügyfél, akivel egyszerűen nem érdemes foglalkozni, mert a következő telefonhívás az lesz, hogy mit lehetne azzal tenni, hogy ne 10 perc alatt induljon el a gép? Mert mindig kihúzta a konnektorból, amikor végzett és ext2 fsck-val indul...

HUP wikire kéne teni egy hiba elhárjtót, kérdésekkel válasz eseténi átirinyításokkal.
Mostanság hankari problémák esetén ugyan azokat a standard kérdéseket teszük fel az embereknek jó lenne, ha ezt katingathatnák és csak, akkor születne n+1 topik, ha jgy sem sikerül megoldani...

Technikailag azt kéne megoldani, hogy csinálunk egy kliensprogramot, amit elindítva regisztrálná a szerveren, hogy aktív vagyok és tudok ügyfelet fogadni. Az ügyfél meg egy VoIP számot hívna fel, amit a szerver automatikusan egy szabad ügyfél felé továbbítana. A szerver végezhetné a teljes adminisztrációs hátteret, lehetnének rajta flow-chartok, stb. Meg lehetne ezt csinálni. Amit nem tudok az az, hogy lehet-e jelenleg egy VoIP szám mögé tetszőleges számú kapcsolatot tenni?

vagy egyszerűen készíteni egy statikus oldalt, névvel telefonszámmal, mihez ért az adott srác/lány és hogy mikor lehet hívni (esetleg azt hogy éppen elérhető e-bár akkor már nem statikus :) )

szerk (kicsit átgondolva):
ilyen volt kétezerben, de lehet hogy azóta már több linuxos van, és nem működne a dolog

Na ezek eddig mind mind jó kiegészítések, alakul ez ebben igazad van hogy a 60. loginmagyarázat után a hajam szálainak száma lefeleződne és el sem bírom képzelni a következő 60-at. Ez a voip-os ötlet nem rosz, de alakul.

Azért kiváncsi lennék telefonon hogy oldod meg ezt a problémát:

K: telepítettem egy linuxot, amit a ... adott kölcsön. Azt mondja hogy login, meg password. de miért nem tud grafikát ? ez csak ilyen parancssoros szar?

Jobbik eset ha tudod, hogy fedora, szusi (novell), ubuntu, vagy miféle. Verzióra még hozzávetőlegesen sem fogod. Azt se tudod mostani, tavalyi, 5 évvel ezelötti.

Megkérdezed mi az a videókártya, azt se fogja tudni mi az. vagy aszongya valami nvidia asszem. onnan meg ez egy tág fogalom.

A másik meg az, hogy ha véletlenül feltelepítette a linuxot, és menet közben "magától elromlott" azért hív, soha nem fogja bevallani, hogy mit nyúlt hozzá egészen pontosan, lehet hogy nem is tudja, csak miután elkurta, pánikszerűen kattingatni kezd mindenfele, és mikor végleg feladja, akkor hív téged.

-----

Nem a zsömle kicsi, a pofátok nagy...

Ezért kellene az egészet módszeresen csinálni. Ami gyakori hiba és más már megoldotta az legyen benne az adatbázisban, stb. Nem kis meló lenne vele és komoly tudástár alakulna ki. Ha annyira gáz van, hogy nem tudja mit telepített fel és csak a "login:" feliratot látja, akkor pl. fel lehet mérni, hogy mennyire ért a linuxhoz, a számítógéphez (go to szintfelmérő flowchart) és mire szeretné használni és ennek megfelelően ajánlani neki egy disztribúciót, letöltési címet megadni, esetleg segíteni neki abban, hogy a közelében találjon egy olyan embert, aki lemásolja neki a cd-ket.

Vagyis ha összekapcsoljuk a dolgokat szervezett formában, akkor minden résztvevő javára válhat.

Az összeállt tudásbázis egy amolyan "OpenSupport" lenne, amit akár cégek is felhasználhatnának arra, hogy supportot nyújtsanak ügyfeleiknek pénzért. Ha ez beindulna én tuti indítanék egy ilyen céget betanított ügyfélszolgálatos emberkékkel a telefon végén és a komolyabb eseteket meg mérnökök kezelnék. A tapasztalatok meg visszakerülhetnének az OpenSupport tudásbázisába.

Szia!

Ha lelkes vagy és van időd is, akkor inkább a fórumokban feltett kérdésekre válaszolj a kezdőknek és vagy a HUPWIKI-t bővítgesd...
Hosszútávon több embernek fogsz tudni vele segíteni!

Hajrá!

--
by Mikul@s

ennek szerintem sincs ertelme
szep dolog segiteni a kezdoknek de nincs ember aki a napi teendoi mellett meg kezdo linuxos emberkekkel is erdemben tud foglalkozni
Az emberek lustak , ha lehet telefonon tudakozodni amirol azt hiszik gyorsabbb es konyebb akkor soha nem fogjak megnezni a howtokat meg flowchartokat csak hivnak minden apro szoszmosz bajjal te meg megorulsz. Olvasom a linuxforums.orgot is meg szoktam segiteni de amikor egy heten 10. jre kerrdezik meg hogy hogy csinaljanak graf feluletet mert nem hajlando lentebb lapozni meg egy gorgetesnyit sem az mar faraszto es idegesito.
Szoval en semmi kepp nem kezdeek ilyenbe hacsak nem fizetik meg.

Ez annak a jele, hogy az átlagember is érdeklődik a téma iránt. Nem elkergetni kell őket, hanem megmutatni nekik az utat. És bizony az elején sokaknak a személyes emberi segítség sokat jelent, és azt is eldöntheti, hogy folytatja-e a témát, vagy ennyi volt és kész. Ha jól megy a dolog, akkor cégek alapulhatnak rá, vagy alapítványok jutalmazhatják a legaktívabb önkénteseket.

Ha jól tudom, voip-pal hangos menüt is tudnánk csinálni, ahol már valami egyszerű előszűrést lehet csinálni (nem, nem arra, gondolok, hogy ...Ha az apache rewrite-tal van gondja, akkor üsse be a 931-es számot, ha a postfix levelező továbbítási beállításával, akkor üsse be a 932-es, ... ha kigyulladt a forrasztópákája, akkor hívja a 0118 999 881 999 119 7253-as számot... ;-)

Utána kéne nézni, hogy a support-ot segítő szoftverek milyen címszó alatt vannak (helpdesk?) és milyen OpenSource megoldások vannak rá. Addig meg mehet az egyszerű módon: telszám, téma, időpont tól-ig ki egy weboldalra.

Eredendoen ezert volt az "oskorban" a magyar linux levelezesi lista, ami aztan 3 reszre valt szet: linux-kezdo, linux, linux++ Keresheto archivumuk van, megis gyakran elojonnek ugyanazok a kerdesek...

No, az elképzelés nem rossz, viszont mi a baj a HUP-pal? Én elsősorban ide jövök, ha hasfájásom van, mert itt általában mindenre születik megoldás. Szerintem a HUP már most is egy iszonyatosan nagy ismeretanyagot rejt magában. Kár volna egy x. szervert dedikálni a témának. Itt nagyjából már megvannak a témakörök is, tudni lehet azt is, hogy kb. ki miben nyújt segítséget, stb.
Szerintem bármelyik HUP-osnak fárasztó lenne még egy fórum/howto/akármi, amire figyelni kell...

Inkább akkor itt kérjünk trey-től egy ésszerűsített topikot, amiben nyomulhatnak a kezdők (habár ott a Linux-kezdő :D).

--
Coding for fun. ;)

Ha figyelmessen olvastál, akkor nem fórumról, hanem telefonos segítségnyújtásról volt szó. A kettő nem ugyanaz. Véleményem szerint a kettő kiegészítheti egymást. Ha valakinek a kezdetekhez telefonon kell segítséget kérnie, van olyan, aki ezt hajlandó nyújtani és az ügyfél előbbre jutott és még olyan információt is kap, hogy merre tovább (pl. hup.hu linux kezdő fórum), akkor hol a gond? Ha meg nem működik a rendszer, akkor ezt is megpróbáltuk...

Nem rossz gondolat, de én inkább akkor már a kids.hup.hu-t erőltetném. Az hol tart?

Szerintem akkor sem rossz ötlet. Már csak azért em mert, ha más nem csalogató hatása van. Max olyan emberek kellenek hozzá, akik igen komoly idegrendszerrel rendelkeznek. Egyébként köszönöm a mindkét irányú kritikát, és azt mondom, hogy mindkét oldalnak igaza van, lehet belőle bukás és lehet belőle siker is, szerintem a mai informatikai világgal pont az a baj, hogy iszonyúan egysíkú a tájékoztatás, csak egy jó van és nincs más (hogy má$ példát ne mondjak). A linux elvileg egy olyan alternatíva amivel meg kell ismertetni az embereket, mert neki nincs a reklámja, csak a használhatósága. Mert egyébként valaki gondolta volna amikor Linus Torvalds kiadta az első 1.0-kerneles linuxát hogy ez lesz belőle? Egy több milliós feléhasználói tábor (ha nem tízmilliós, nem tudom de sok ember van), aztán az ilyen how_to_fon vagy mellékégány lesz vagy nem. Úgy mint sok distro, van ami kihalt, és születtek nagyok neveket biztos nem kell említenem, ez az ötlet is vagy össze jön vagy nem, szerintem megéri megpróbálni.