Már nincs az IT-ban kolbászból a kerítés

Az IT-szektorba begyűrűző gazdasági válság kettészakítja a munkaerőpiacot, a Covid nyomán jelentkező pénzbőség és az egymilliós junior fejlesztői fizetések korszaka lejárt

[...]

A szakember úgy látja, a gyorsan fejlődő generatív mesterséges intelligencia a kreatív szakmákban dolgozók feladatait veheti át elsősorban, nem pedig a fizikai munkásokét.

[...]

Nincs kolbászból a kerítés

a Covid idején óriási pénzbőség állt elő. Mindenki újabb és újabb munkavállalókat vett fel, és próbált a digitalizáció felé menekülni. Egy-egy junior fejlesztő kezdő fizetése elérte az egymillió forintot, sokan háromhetente munkahelyet váltottak, olyan príma új lehetőségek adódtak. Úgy tűnt, a világ végéig tart az aranykorszak.

[...]

Mindezt tetézte, hogy az idén beindultak az AI-alapú copilot rendszerek, amelyek rendkívül megnehezítik a junior munkavállalók belépését az IT-munkaerőpiacra.

[...]

Ennek következtében kettészakadt a piac: a szenior kollégákat továbbra is keresik a cégek, ám a kevés vagy semmilyen tapasztalattal nem rendelkező kollégák dolga rettentően megnehezedett.

[...]

Sok cég azt a kérdést teszi fel, hogy minek neveljen ki egy fiatalt, ha az előbb vagy utóbb úgyis otthagyja?

[...]

Iroda vagy home office?

[...]

Eközben mintha visszatérőben lenne a lokálisan is közös munka fontossága, egyre több cég hívja vissza az irodába a hatékonyság jegyében a munkavállalókat.

Sok cégnél a mikromenedzsment és kontrollmánia miatt rendelik újra be a kollégákat, akik egyébként otthon elmélyültebben tudnának dolgozni. Nem úgy az irodában, ahol óránként megveregetik a vállukat, hogy kész a kávé.

[...]

Lényeges szempont az is, hogy a recessziós hatást, a munkaerőpiaci gondokat tetézi, hogy sok hazai beruházást, főleg állami projekteket el kellett halasztani pénzszűke miatt, és mintha a kivárás jelei mutatkoznának az informatikai cégeknél.

Teljes cikk itt: https://index.hu/gazdasag/2023/10/05/informatika-it-mesterseges-intelli…

Hozzászólások

Ez valami viccújságból indexált iromány, vagy másik országról szól, nem is hazánkról?

Bent van az irodánk a Deák tértől pár méterre, 4 emelet, szintenként 300 négyzetméter, ha van olyan nap, amikor 30 ember bent van, az már csodának számít. Már eleve mindenki munkaszerződésében ott szerepel a heti 4nap HO 1 nap bejárás. De van olyan kolléga, aki havonta egyszer jár be.

Ismeretségi körben sem rántják vissza az embereket HO-ból.

I don't run often, but when I do, I run as administrator.

Ez is egy tapasztalat, ahogy az enyém is, ennek az ellenkezője: az eddigi kvázi korlátlanról visszarángatnak a hivatalos 50%-ra, és ismerősi körben is mind ezt látom, volt, akinek teljesen megszüntették és az eseti heti egyhez is kérvényt kell beadnia. Örülnék, ha én is inkább azt látnám, mint te. 

Egyedi munkaszerződés szerinti bejegyzés, vagy mindenki más is automatikusan megkapta ezt a fícsört? Nagy multinál nem szokás az egyedi munkaszerződés, próbáltam: vagy csak lesnek rád bambán h. mégis mit akarsz te itt plusszba beleíratni, mindenki másnak jó volt a sablon template munkaszerződés. Vagy simán elhajtanak a picsába a HR-nél ha egyedieskedés címén bele akarsz rakatni bármi custom szöveget. Vagy csak szimplán hazudnak h. lerázzanak.

Én irodázhatnék, de ritkán teszem, mert messze van az iroda, és a gyerkőcökkel mindig van valami.

De szívesebben lennék benn. Nem értem miért gondolják olyan sokan hogy a HO az egy csodálatos dolog.

Szerintem jobb élesen elválasztani a családot és a melót. A HO ezt nem nagyon teszi lehetővé.

"A megoldásra kell koncentrálni nem a problémára."

Függ az aktuális élethelyzettől. A fiam már felnőtt, önálló, ketten élünk a házban a feleségemmel, és van elég hely irodának (külön helyiség). Számomra teljesen jó megoldás, COVID alatt teljes időtartamban home-office-ban voltam vagy másfél évig. El tudtam választani a munkát a családtól gond nélkül. Most is el tudom.

Azon túl, hogy a fizikai körülmények adottak-e hozzá, szerintem a HO-hoz nagyon fel kell nőni. Egyrészt annak, aki űzi, másrészt a környezetének. HO közben nincs "gyere már öt percre" és társai, mert engem ez például nagyon ki tud zökkenteni a munkából.

 

A másik érdekes dolog, ha már HO, az a távoktatás. Etéren azért a járványidőszak nagyon megmutatta a szakadékokat, ki, mennyire képes otthoni közegben magának lefektetni a szabályt, hogy reggel fel kell kelni, vállalható állapotban leülni a géphez. Én ebben érettségiztem és az egyetemet is így kezdtem. Tény, hogy kurva nehéz volt bizonyos szempontból, de azon még én is megdöbbentem, hogy a környezetemben mennyi embernek csúszott szét a napja. Ez rövid távon nagyon kényelmes, de amellett, hogy a hatékonyság sokat romlott, hihetetlen frusztrációk jöttek elő és a legtöbbeket az is kikészítette, hogy kb. azt se tudta, mi a hétköznap és mi a hétvége, mindegyik ugyanúgy telt neki...

 

A HO hatalmas szabadság ideális esetben, meg hatalmas felelősség...

TheAdam

Úgy vagyok vele, hogy az az "én" aki dolgozik, és az az "én" aki családapa, az két különböző személy. Más prioritásokkal, más gondolkodásmóddal, és más kommunikációval. Félreértés ne essék, mindkettő én vagyok. De a kettőt egy légtérbe szorítani számomra nem komfortos.

Van akinél a két én nem válik el, vagy tudja kezelni. Én tudom kezelni, csak kényelmetlen. Valamelyik ujjamat mindig le kell harapnom, ha érted. :)

"A megoldásra kell koncentrálni nem a problémára."

"Nem értem miért gondolják olyan sokan hogy a HO az egy csodálatos dolog."

Én mondjuk azért, mert mindkettő próbáltam. Nem láttam semmi pozitívat sem a hibridre visszaállásnál a teljes HO-ból, se a  totál irodait, ami most van. 

És ez az egyetlen ok, amiért váltanék, minden fasza - de nicns HO, csak ha kérek. Megadják persze, de kérni kell, azt meg nem ildomos még hetente egyszer sem.
Szóval váltás innen. Ha 50% ho-bejárás arány van, az jó, nyilván ha 100% ho, még jobb

http://www.micros~1
Rekurzió: lásd rekurzió.

Abban a szerződésben nem szerepel véletlenül hogy a munkáltató jogosult irodai munkavégzést elrendelni? Eddig csak ilyen home office-al kiegészített szerződést láttam.

Ahogy szűkül a kereslet a munkaerőpiacon, az irodai jelenlét egyre inkább elvárttá válik ismét.

Szerkesztve: 2023. 10. 05., cs – 17:04

Azt felejtik el a kedves "szakértők", hogy a medior és senior szakemberek nem osztódással szaporodnak, hanem a juniorokból lesznek az idő előrehaladtával és szakmai tapasztalat szerzésével.

biztosan jobb lenne a 30 alatti programozók megítélése, ha a cv több lojalitást mutatna. Elég nehéz most a gazdasági helyzet, kevés cégnél fér bele, hogy pályakezdő job hoppereknek legyen inkubátor. Tudom van a startup világ, de a legtöbb cég főleg ahol az IT nékülözhetetlen de mégiscsak támogató funkció az nem úgy működik. Egy ötvenes-hatvanas jogász, közgazdász menedzser vagy épp iparosból lett self-made man vállalkozó eléggé másképp látja a világot, mint a startupok. És nem ők fognak alkalmazkodni, ezen a gúnyolódás sem változtat.

A lojalitás 10-ből 9-szer nemmegérős.
Klassz lenne, ha én lennék a kivétel, mert utálom hogy lesz még 50 projektem, 200 főnököm és 350 kollégám a következő 25 évben.... és ha belegondolok, hogy mindet meg kell szokjam, mindenkinek lesz valami hülyesége és ezeket tolerálnom kell hát menten kilépek a csuklós 7-es elé...

A lojalitás az olyan, hogy beleteszek 2-3-4 évet, aztán kiderül hogy jól tettem-e. Ha nem tettem jól vagy épp nem az én hibámból fakadóan döglődik a cég/projekt vagy cserélődik a managerréteg felettem, akkor meg jól megszívtam. Inkább váltottam 1 év után és eltettem a pénzt azonnal. Most se tennék másképp.

biztosan jobb lenne a 30 alatti programozók megítélése, ha a cv több lojalitást mutatna.

Biztosan több lenne a lojalitás, ha nem úgy viselkednének a cégek, hogy hopp, most éppen nem tudunk eladni téged projektre két hónapra, így hát kirúgunk. A legtöbb cég pont úgy kezeli a programozóját, mint egy humán erőforrás, biológiai gép: ha nincs épp termelésben, el kell adni, mert túl nagy a kapacitás, és csak pénzt visz. Az ilyen cégek ne is várják el a lojalitást. Elvárják cserébe, hogy te munkaidőn kívül szedj fel minden naprakész tudást, hogy a munkaidődben 100% termelj, ha nincs billable hour az ügyfél felé, az a világ legnagyobb problémája.

Arra véletlenül sem adnak időt, hogy fejlődj, tanulj.

 

Milyen érdekes, a színészeknél a munkaidő nagy része a próbákkal telik el, előadás meg heti mondjuk 3x4 óra "munka". Sportolóknál a munkaidő nagy része edzés, és 100%-osan teljesíteni meg heti pár órában a meccseken meg a versenyeken kell.

De a programozóktól elvárják, hogy "edzés", "próba" az munkaidőn kívül legyen, munkában meg csak teljesíteni kell. Még a könyvelők, orvosok, jogászok, MÁV-dolgozók munkaidejébe is bele van tervezve a havi/negyedéves rendszeres oktatás, tanfolyam, ami kötelező. 

Illetve: a MÁV-nál nem csinálják meg azt, hogy ha mondjuk valahol felújítás miatt egy évig vágányzár van, akkor azon a szakaszon szolgálatot teljesítő forgalmistát meg váltókezelőt kirúgjuk, hiszen nem tudunk neki feladatot adni.

Hidd el, ha a programozókkal is így bánnának, lojálisabbak lennének.

A HR neve is már milyen (erőforrások az emberek). Régen ez sokkal jobb volt: munkaügyi osztály. Sokkal kifejezőbb (persze a HR is, elmondja, mire tartják a dolgozókat).

A HR-es meg ne agyament assesment centereket, meg csapatépítőket, céges bulikat szervezzen, meg playstation délutánt, meg csocsóbajnokságot stb. Nem ezzel lesz egy programozó lojális egy céghez.

Ezt a humánERŐFORRÁS szöveget a kurva angolszász (amúgy is g€ci munkaadó-munkavállaló jogi hozzáállású) területről vette át a hülye magyar. Írtanám azt a faszt a HR (magyar megfelelője is volt ennek a régi rendszerben: személyzetis) iskolában, aki ezt idehaza meghonosította.

A mentalitás, miszerint az ember az csak egy erőforrás, ami számlázható óra nevű terméket termel ki magából, egy tipikus vadkapitalista rák.

Érdekes, a fodrászom nem munkaórában számláz. A taxis sem. A szobafestő sem. 

Az rohadjon meg, aki a man-hour/man-monthot mint a munka mértékegységét kitalálta az IT-sokra. Lásd: Fred Brooks, The Mythical Man-Month című könyvét 1975-ből.

Továbbá: nem mindig mérhető az IT haszna. Például monitoring. Nem termel semmit, ezt a gazdasági osztály pontosan meg tudja mérni. De az nem mérhető, hogy mekkora veszteségtől mentette meg a céget az, hogy az IT még azelőtt elkerülte a crash-t, mielőtt bekövetkezett volna. Mert üzemeltetnek drága vasakon monitoring rendszert is, és figyelnek a jelzéseikre.

"A megoldásra kell koncentrálni nem a problémára."

Fiam is pedzegeti ezt a vonalat, a 9 evenek minden tapasztalataval allitja, hogy rendet tenni a szobajaban egy tokeletesen felesleges dolog. Ezzel nincs is baj, orulok, hogy orokolte a kririkus termeszetemet. A fura inkabb az, amikor felnott emberektol hallottam hasonlot az uzemeltetesrol. Szerencsere ez elmult, most nalunk egy nagyobb es nagyobb a hangsuly a megelozesen, es ez egy jo irany.

mi lenne az alternatíva? azért az IT bonyolultabb a mint fodrász/taxis/szobafestő szakma, nagyon nehezen lehetne normázni. Projekt alapon se egyszerű elszámolni, még a programozókat csak-csak de üzemeltetést pl, hogy lehetne elszámolni? A cégnek egy adott időre kell rendelkezésre állás azt az időt fizeti meg, nem?

de üzemeltetést pl, hogy lehetne elszámolni?

A könyvelők sem sokszor munkaórában dolgoznak, hanem pl. bérszámfejtés X forint / fő / hó. Akkor is, ha 10 perc munka van egy emberrel, akkor is, ha 2 óra.

Red Hat support sem munkaóra alapján számlázódik. X dollárt kérnek egy évre, ha van vele sok munka, akkor is annyi, meg ha nincs vele semmi munka, akkor is annyi.

Üzemeltetési szerződés is tud ilyen lenni: X forint havonta, akkor is, ha 0 óra munka van vele, meg akkor is, ha 200.

Na de nem erről beszélünk, hanem üzemeltetői szolgáltatás elszámolásáról két cég között.

Érted, a hulladékedényt is ugyanannyiért ürítik havonta, akkor is, ha tele van, meg akkor is, ha csak a negyedéig. Mert előfizetsz egy szolgáltatásra, fix összegért. Ugyanez az üzemeltetés is - X cég az Y cégtől üzemeltetési szolgáltatást vesz, fix összegért. Az nyilván Y problémája, ha ez a fix összeg számára nem éri meg, mert több embert kell foglalkoztatnia miatta. Az meg Y nyeresége, ha annyira kevés a feladat, hogy nagyon megéri.

Abszolút nem idegen a világtól az, hogy az emberi tevékenység mértékegysége az nem a ledolgozott munkaóra, hanem valami más. A tanácsadó/ügyvéd cégek hozzáállása az, hogy az ügyfelek számára az ügyféllel való foglalkozást órában mérik. Csak éppen ez az óradíj annyira magas, hogy megengedhetik maguknak, hogy hetente mondjuk 15-20 órát foglalkozzanak ténylegesen ügyfelekkel, a többi az háttérmunka, tanulás (illetve abból megfizetik azt, hogy tanoncok, ügyvédbojtárok képzésre is jut idő és energia) , stb. Abban az óradíjban benne van ennek a költsége. Például megfizeti az ügyfél közvetetten azt, hogy az ügyvéd tisztában van a törvények változásaival.

Az IT-ban meg az a hozzáállás, hogy az ügyféllel való foglalozást órában mérik, de valójában heti 40 órát értenek alatta, ezért ilyen óradíjat állapítanak meg. A technológiák követése meg munkaidőn kívüli, a heti 40 órán felüli dolog kéne, hogy legyen.

Ez a nagy diszkrepancia - óradíj alapú elszámolás, mint máshol, de nem olyan működés, mint máshol.

Mai napig emlékszem milyen szarul esett hogy az értekezleteken ahol addig arról beszéltek hogy ki mit csinál és mit ért el kb ez lett: van 3 erőforrásom, az egyik erőforrásom csinálta ezt a másik azt. Ennek az erőforrásnak a munkáját kell támogatni. Lényegében kivették az embert a képletből. Ez nagy cég volt, kb 8-10k alkalmazottal. Ezután az előrelépési lehetőség megszűnt. Nincs esélyed feljebb jutni olyan helyen ahol a neved nem jelenik meg.

Azért kérdeztem mert ez itthon nem általános piaci gyakorlat - a piacot uraló nagyobb cégeknél hosszú hónapokat töltöttek banchen, amíg eljutnak odáig hogy a felmondási idő kezdődik el.
A szektorban levő pénzbőség eltünésével várhatóan ez az időszak is rövidülni fog.

A több hónapos benchet általában azok tudják megengedni maguknak, akik a dolgozóknak keleti bért fizetnek, de az ügyfelenek nyugati órákat számolnak el, és akkor a profit margin, hogy ez beleférjen. Aki magyar vagy keleti ügyfelek felé dolgozik, az ezt nem teheti meg.

Azért jönnek Magyarországra a cégek hogy KE-i bért fizessenek (ami nem azonos Ázsiával, ha kelet alatt ezt érted),
de a nyugati ügyfeleknek sem nyugati daily rate-eket számolnak el.

Nyilván, de a piacon bőven kisebbségben van a magyar érdekeltség.

Azért jönnek Magyarországra a cégek hogy KE-i bért fizessenek (ami nem azonos Ázsiával, ha kelet alatt ezt érted),
de a nyugati ügyfeleknek sem nyugati daily rate-eket számolnak el.

Nem ez volt a személyes tapasztalatom, amikor ilyen helyen dolgoztam. Egyszer volt az, amikor az ügyfél megtudta, hogy a nyugati cég magyar leányvállalata dolgozik a projekten valójában, és egyből nem is akartak annyi fizetni, mint amennyire az anyavállalat szerződött.

Nyilván, de a piacon bőven kisebbségben van a magyar érdekeltség.

A magyar bank, biztosítás, telco és hasonló enterprise piac eléggé nagy részét adják a magyar egyediszoftver-megrendelésnek.

Mar nincs ilyen. 2 max 3 het es mindenhol hallozak a nepet benchrol.

Tobb ceget tudok tobb emberrel kapcsolatban.

Meg azokra is vonatkozik, ahol "kinai" penzt fizetnek.

Hurraoptimizmusnak meg a penzcsapnak vege, es ha kell majd visszaveszik, mert jo eselyel most nem fog annyira gyorsan talani. Tobbszor elofordul mint gondolnad es vallaljak is mert az adossagcsapda amiben sokan vannak nem engedi meg nekik, hogy 2 3 honapnal tovabb hererezzenek...

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.

biztosan jobb lenne a 30 alatti programozók megítélése, ha a cv több lojalitást mutatna

Szerintem a karriered elejen sokkal tobbet lehet fejlodni, ha tobb dolgot latsz.

Nem egy "seniort" ismerek, aki 15-20 eve ugyanott van, ami nem lenne baj, de a technologia sem fejlodott alatta mondjuk az elmult 10 evben. Felolem o ugyanugy mehet a mediorok pozikra interjuzni, mint aki mondjuk 5 eve dolgozik, de piackepes stacken.

Milyen masik oldalrol? Az, hogy valaki mennyire hajlando kepezni magat, nem fugg ossze azzal, hogy jobhopper-e. El lehet tolteni 20 evet egy cegnek ugy is, hogy nem ugyanazon az egy projekten, ugyanazzal az egy skillsettel dolgozod vegig a husz evet.

De minek magyarazom, ugyis szokas szerint terelni fogsz, inkabb idezd be azt a reszet a hozzaszolasomnak, amivel konkretan nem ertesz egyet, aztan arra majd reagalok.,

Hát, csak annyi, hogy tucat kommentet írtál, hogy miért hülyeség elvárni lojalitást, de arról egy szót sem ejtettél, hogy bizony olyan világban élünk, hogy a juniorok jelentős része 1M+ kezdőfizetésért akar 1-2 évet ellébecolni amíg a dipómunkát megírja, majd 1-2 évet eltöltene azzal, hogy a LinkedIn profilját teleírhassa, hogy mennyi skillt sikerült felszedni, utána pedig pattanna máshova, onnan máshova, akár hónapok után, hogy minél magasabbra tornássza fel a bérét. Sajnos azonban, sokszor az így felturbózott CV mögött nem áll tudás és az ember a loyalitás szót nem is ismeri.

De, szokták mondani, jön még kutyára dér és elkezdődött egy folyamat egy olyan periódus, amiben ezek nem biztos, hogy jó eséllyel indulnak.

trey @ gépház

hogy bizony olyan világban élünk, hogy a juniorok jelentős része 1M+ kezdőfizetésért akar 1-2 évet ellébecolni amíg a dipómunkát megírja

Az tök más téma, hogy irreális bérelvárásaik vannak, semmi, de semmi köze a lojalitáshoz. A lojalitás az a munkakörülményekből adódik. Fizethetsz te valakinek sok pénzt, ha nem olyanok a munkakörülmények, van, hogy kevesebb pénzért fog elmenni máshova. Én is tettem már ilyet.

Interjúztatok eleget, látom, hogy milyen bérelvárásokkal jönnek 1-2 év tapasztalattal emberek. Nem is szoktuk felvenni őket.

Nem gondolnám. A lojalitás pontosan olyan dolog, mint a tisztelet. Ki kell érdemelnei annak, aki szeretné, hogy a másik tisztelje/lojális legyen vele szemben. Ha egy cég _elvárja_ a lojalitást, de nem tesz semmit érte, akkor miért lepődik meg? 

A cég amit _elvárhat_, az az, hogy az alkalmazott elvégzi a rá bízott feladatot a lehető legjobb tudása szerint. Ezért a cég fizetést ad. Erről szól a két fél közötti munkaszerződés, ennek a kereteit rögzíti. A munkaszerződés sehol nem ír elő lojalitást. Versenytilalmi megállapodást előírhat, de azt ellentételeznie kell.

Ha a cég lojalitást _vár el_, a fizetésen felül is kell olyan dolgokat adnia a dolgozónak, ami megalapozza a lojalitást. Lehet ez stabil munkahely (értsd: nem rúgunk ki, ha éppen nincs kinek eladni az idődet számlázható óra formájában), lehet ez mindenféle munkahelyi extra juttatás (lásd: valakinek fontos, hogy legyen a cégben csocsóasztal, valakinek fontos, hogy legyen magán egészségbiztosítás, hogy legyen munkahelyi autó magánhasználatra stb.).

Minden személynek más az egyéni preferenciája, amitől lojális lesz egy céghez. Egy jó vezető ezt fel tudja mérni, és igyekszik biztosítani, ha meg akarja tartani az embert. Nekem is volt olyan preferenciám, ami miatt egy cég kivételt tett a saját szabályai alól, mert meg akart tartani. Ez egy olyan lépés, ami lojalitást épít, és megadja az alapját annak, hogy az ember, ha kell, odateszi magát extrán is, ha érti, hogy szükséges. Azért a cégért, aki nem ennyire rugalmas, én sem fogok küzdeni.

Jobhopperekért meg nem szokás küzdeni, mindenki tudja, hogy miért, meddig akarnak egy cégnél lenni. Őket vagy fel sem kell venni, vagy amíg a cégnél vannak, a lehető legtöbb hasznot hajtani belőlük. Egy jó vezető nem fog azért küzdeni, hogy egy jobhopper mentalitású embert megtartson.

Más téma még: fura dolog úgy elvárni lojalitást egy CV-ből, ha amúgy meg az a mantra, hogy a programozó legyen vállalkozó, aki projektre szerződik, a cégek meg akkor (költség)hatékonyak, ha minden projektre a projekt elvárásainak legmegfelelőbb embereket szerződtetik le. Tehát közgazdaságilag afelé terelik a piacon lévőket, hogy ne cégeknél dolgozzanak, hanem projektekbe szálljanak be.

Akkor abban bizony az fog látszani, hogy 10 év alatt dolgozott 15 projekten, 3-6 hónapokat mindenhol.

Ez mindigis igy volt bizonyos reszteruleteken. Devops-nak mindig jobb volt ha tobb eve ott levo bizalmi allasos allandos ember, mikozben a frontendesnel, sitebuildernel mindig mindegy volt a legtobb helyen, hogy haromhavonta mashova rajzolgat.

De a projekt freelancereket es contractorokat kar idevenni. Normal esetben az azt jelentene, hogy lemondasz az allandos munkavallaloi jogaidrol. Ez tobb penzert meg is erne. De a vegeredmenye legtobbeknel az, hogy szocialis analfabetak futnak a kevesebb penz, az altaluk egyetlen ismert konyvelo, az altaluk nem ismert penzbehajtoceg, stb. utan, mikozben a munkaltato megrendelo azert adott feladatot 10-bol 9 esetben "projekt alapon", mert egy allandos IT mindenest az eletben nem tudott volna megfizetni. Bonusz, ha mindezt a remote piacon teszik indiai aramszamlakkal es lakhatasi koltsegekkel es szervezettseggel versenyezve.

Hogy is mondja az angol? Made my day. :D
Ez a cikk feldobta a napom. Tele van általánosítással, félre magyarázással. De ez nem baj, mert vicces. :)

Az újságírót és az interjúalamyt is nyugodtan le lehet cserélni AI-ra, ennyit a Chatgpt sem szokott hallucinálni. 

Ha tartós rendszert építesz és okos csapatot nevelsz, akkor száz kiadásban sem érheti baj; ha csak a gépekre hagyatkozol, akkor egyszer jól jársz, máskor rosszul; de ha sem a rendszer nem bírja a terhet, sem a csapat nem tanul a hibákból, akkor minden egyes kiadás kockázat.

Szerkesztve: 2023. 10. 05., cs – 21:17

Egyik barátom informatikusokat értékesít és panaszkodik. Most már nem tud bárkit eladni.

És ez baj? Dolgoztam jópár bárkivel, jobb lett volna, ha nem adják el őket.

Ha tartós rendszert építesz és okos csapatot nevelsz, akkor száz kiadásban sem érheti baj; ha csak a gépekre hagyatkozol, akkor egyszer jól jársz, máskor rosszul; de ha sem a rendszer nem bírja a terhet, sem a csapat nem tanul a hibákból, akkor minden egyes kiadás kockázat.

Szerkesztve: 2023. 10. 05., cs – 21:25

Nem olvastam el a cikket csak a posztban kiemelt reszeit, es ezek a kiemelt reszek sajnos joreszt valosak.

Szemelyes erintettseg folytan (a nagyobbik fiam friss diplomas fejleszto) tapasztalatbol allitom hogy itt Londonban iden januarban gyakorlatilag megszunt letezni a junior fejlesztoi piac. Eleg jo kapcsolatokat epitettem ki itt az elmult 10 evben es minden nagyobb fejvadasz cegnel dolgozo recruiter contactom egyertelmuen megerositette ezt (eleg sokkal beszeltem az elmult 9 honapban). Minden nagy ceg leallitotta az osszes internship/graduate programjat, minden junior allaspoziciot toroltek. Mivel veget ert a penzboseg meg a helikopterpenz korszaka igy a kis cegeknek meg eleve nem kell junior mert a maradek penzukert termelesre van szukseguk, se kapacitasuk se eroforrasuk nincs kezdokkel foglalkozni.

Komoly seniorok (10 ev vagy afeletti tapasztalattal) valtozatlanul nagyon keresettek, de az ev masodik feleben ez a piac is egyertelmuen lelassult.

A home office korszaka is erosen megtepazodott, az idei megkeresesek 80%-a hibrid, kb. 15% full-time office, es a maradek 5% full remote.
2 evvel ezelott ez az arany kb. 50% full remote volt, 50% pedig hibrid, full-time office-t pedig senki nem mert kerni.
Nekem ugy tunik hogy bar a home office szellemet mar nem lehet visszagyomoszolni a palackba (legalabbis a komoly seniorok piacan), de mindenhol elvaras a hibrid, 1 vagy 2 nap hetente az irodaban. Tobbet altalaban nem mernek kerni.

Senior feletti tech pozicioknal (architect, nagyobb team lead, mini-cto, stb.) viszont mar jellemzove valt a heti 3-4 nap irodai jelenlet elvaras is, de ez valahol ertheto ugyanis ezek boven eves 100e font feletti poziciok ahol a szemelyes jelenlet es kapcsolat a felsovezetessel valamint a cegpolitikaban valo reszvetel elengedhetetlen, ez pedig ismerjuk el nem megy annyira otthonrol.

Messzemenően túlfűtött piac hűl vissza. Bár nekem az egymilliós junior fizetés hazai terepen kicsit erős. A juniorok élete húsz éve is nehéz volt, most visszatérnek azok az idők. Nem irigylem őket. 

Ha tartós rendszert építesz és okos csapatot nevelsz, akkor száz kiadásban sem érheti baj; ha csak a gépekre hagyatkozol, akkor egyszer jól jársz, máskor rosszul; de ha sem a rendszer nem bírja a terhet, sem a csapat nem tanul a hibákból, akkor minden egyes kiadás kockázat.

Szerencsés időben léptél be. 1998-2000 körül vért izzadthattál volna, mire megkaptad a lehetőséget, hogy dolgozhass és bizonyíthass. Nagyon más idők voltak azok.  Viszont annak már 25 éve, hiába no, öreg vagyok.

Ha tartós rendszert építesz és okos csapatot nevelsz, akkor száz kiadásban sem érheti baj; ha csak a gépekre hagyatkozol, akkor egyszer jól jársz, máskor rosszul; de ha sem a rendszer nem bírja a terhet, sem a csapat nem tanul a hibákból, akkor minden egyes kiadás kockázat.

Jól sejtem, hogy budapesti tapasztalatot osztottál meg? 

Ha tartós rendszert építesz és okos csapatot nevelsz, akkor száz kiadásban sem érheti baj; ha csak a gépekre hagyatkozol, akkor egyszer jól jársz, máskor rosszul; de ha sem a rendszer nem bírja a terhet, sem a csapat nem tanul a hibákból, akkor minden egyes kiadás kockázat.

Csupán annyi, hogy ma már egyáltalán nem probléma nem budapestinek lenni. Huszonét éve még a sikerhez vezető első lépés a Budapestre költözés volt, ha ezt magánéleti okok miatt nem tudtad megugrani, eszméletlen hátrányba kerültél egy budapesti nemdiplomással szemben is, nemhogy diplomással.

Ha tartós rendszert építesz és okos csapatot nevelsz, akkor száz kiadásban sem érheti baj; ha csak a gépekre hagyatkozol, akkor egyszer jól jársz, máskor rosszul; de ha sem a rendszer nem bírja a terhet, sem a csapat nem tanul a hibákból, akkor minden egyes kiadás kockázat.

A piac azért volt túltfűtött, mert mindenki akart magának appot, webshopot, mindenféle digitális terméket, mert az majd milyen jó lesz neki.

Na, ez megszűnt, amint beüt a válság az IT-sok megrendelőinél, az IT költségeket visszafogják.

Amikor az IT-sokat nem lehet eladni, az azt jelzi, hogy válság van, nincs pénzbőség digitalizációra. Azért valljuk be, az egyedi szoftver fejlesztetése luxuskiadás.

beüt a válság az IT-sok megrendelőinél, az IT költségeket visszafogják.

A mai napig él az a téveszme, hogy az IT-s csak KV-zgat, meg netezik. Azt meg nem értik, hogy addig jó nekik, azt meg pláne nem, hogy ezért keményen megdolgoztak az IT-n. Mert amikor az IT fejvesztve rohangál, az nem azt jelenti, hogy "végre csinálnak valamit", hanem azt hogy a cég nagy bajban van.

De ezt már többször, több helyen kiveséztük...

"A megoldásra kell koncentrálni nem a problémára."

IT-tól független jelenség, hogy sokak a nem feltűnő (értsd: nem lót-fut, nem hörög egész nap, hogy 'majmeghalok') munkát hajlamosak fölöslegesnek beállítani, ha pedig annak a vélt, vagy valós hiánya, alacsony nívója miatt probléma következik, a konkrétumok figyelembevétele nélkül borítják a vizes lepedőt az illetőre. Az IT üzemeltetés tipikusan ilyen, amíg csak figyeli a rendszert vagy a gép elől karbantartja 'nem csinál semmit', de ha valami probléma van, akkor 'nem csinált semmit és emiatt romlott el'. Szakmán kívüliek főleg vallják ezt az attitűdöt. ÉN vastagon junior Linuxos vagyok és ezt a problémát nagyon gyakran vélem érzékelni a környezetemben. Engem szerencsére személy szerint pillanatnyilag kevéssé érint (vvagy csak nem tudok róla:D).

 

Pedig ezzel a logikával nekieshetnék én is az akármilyen munkásnak, hogy például miért 30000 a kazán karbantartása (ránéz, kiporszívózza). De nyilván nem teszem, mert nem azt fizetem meg, hogy megfogja a porszívót és leveszi a kazán oldalát, hanem minden mást (rendelkezésreállás, lehetséges bekövetkező hiba megtalálása időben etc.). Csinálhatnám én is, de valahogy az a benyomásom, hogy meg is kell ezt tanulni, ha nem csak kiporszívózni kell, akkor eszköz is szükséges, szóval igen gyorsan érezném a pénztárcámon.:D

 

Vannak persze lehúzós IT-sok, kazánosok, vizesek, kőművesek és igazából minden szakmában, de alapvetően sokszor azt érzékelem, hogy a fő probléma az, hogy 'a szomszédé mindig zöldebb'...

TheAdam

Előre mondanám, hogy tisztelet a kivételnek,  mert van olyan is bőven és ezeket a vállalkozásokat kevésbé érinti az alábbi probléma.

Ez pontosan így van, de sokszor a maga a (KKV és minivállalkozói) szektor is hozzájárul ehhez. Nem nagyon akarjak elfogadni, hogy az IT nem olcsó, főleg ha jó szakembert szeretne alkalmazni. Nem szeretnek időben fizetni, ugyanakkor az elvárások elég magasan vannak és ha valami nincs meg azonnal veri az asztalt. Illetve sokszor más elképzelések vannak az IT-s munkát illetően, hogy mi tartozik oda és mi nem. Ezket nagyon nehéz helyre tenni ezeknél a cégeknél.

Körülöttem ezek a tapasztalatok vannak ezzel kapcsolatban és pontosan ezért nem is építenék Magyarországon erre a szektorra, se mint vállalkozó, se mint alkalmazott. Nevezhetjük piaci résnek, de ide a kutya se akar menni, nem véletlenül. Az ilyen helyeken, aki ott van az kényszerből van ott, mert vidék nincs más vagy család etc.

A munkavállaló meg elmegy a biztos multihoz, külföldi céghez, ahol minden hónapban megkapja a fizetését és még fejlődni is tud, ha szeretne. Ez így sztem. érthető és logikus munkavállalói szempontból.

Persze, hogy nem a munkavállalóval van a gond. Egyszerűen nagyon sokan nem értik, hogy milyen pénzekkel versenyeznek. Sorra látjuk, hogy ez az hagy fel dolgokkal, és halad át valamilyen multi irányba. Aki pedig átadódott mint Ügyfél, az nem veszi a lapot, hogy finoman fogalmazzunk. "Minek kell ezt babrálni" tipusú dolgok. Lassan kerek perec meg fogom ezeknek mondani, hogy nézzenek már magukba, hogy miért...

Természetesen néhány üdítő, vagy csak rendes kivétel, de ők nagyon a kisebbség. A fő probléma az, hogy az általános szemlélet teljesen lehúzza a KKV szektort versenyképességileg, aztán csodálkoznak.

 Ezket nagyon nehéz helyre tenni ezeknél a cégeknél.

KKV nagyon más lehetőséggel rendelkezik mint egy globális multi,
nem feltétlenül rajtuk múlik hogy nem képesek legalább azonos kondiciókat nyújtani - így sokszor nincs ezen mit "helyretenni".

Ott azt kell helyretenni, hogy az IT nem egy szükséges rossz és itt alap dolgokra kell gondolni. Ilyen például, hogy az alkalmazott is fizetésből él, tehát illik a fizetést időben utalni. Továbbá az eszközök, szoftverek cseréje ne várjon addig, amíg az tűzoltás jelleggel muszáj nem lesz, és akkor gyorsan ami épp a legközelebbi boltban van és a legolcsóbb megvenni,  hanem lehessen tervezni egy átállást, cserét, vagy bármilyen fejlesztést pénzügyileg is és mindenhogy a cég lehetőségei szerint. Amíg ezt nem képes feldolgozni egy KKV-s cégvezető addig menekül mindenki az ilyen cégektől.

Nyilván a multit a KKV-hez hasonlítani úgy nem szabad, hogy miért nem lehet ott új, csilli-villi drága (pl. Cisco) eszközöket venni, vagy miért nem használnak olyan szoftvereket, mint a multi (pl.  SAP, vagy épp Kubernetes Cloud szolgáltatónál). Hanem a KKV-k számára is megvannak az egyes termék vonalak mind hw, mint szoftver oldalon. A fizetések is eltérőek, mert az elvárt munka is más és a cégek anyagi lehetőségei is mások. Ezekből a szempontokból nyilván alma-körte esete a dolog.

Nyilván a multit a KKV-hez hasonlítani úgy nem szabad, hogy miért nem lehet ott új, csilli-villi drága (pl. Cisco) eszközöket venni, vagy miért nem használnak olyan szoftvereket, mint a multi (pl.  SAP, vagy épp Kubernetes Cloud szolgáltatónál)

De amugy miert ne lehetne? A kkv vs multi tengely meroleges arra, hogy a ceg mennyire fillerbaszo :)

Mert amikor az IT fejvesztve rohangál, az nem azt jelenti, hogy "végre csinálnak valamit", hanem azt hogy a cég nagy bajban van

ld. Maersk.

Két hónappal ezelőtti keynote az ex-CISO emberkétől:

https://youtu.be/wT2r5VuYCU0

Jó előadás, de nyilván lehetett volna feltenni neki kellemetlen kérdéseket, h. miket rontottak el, nagyon. Ennyi év távlatából (meg már nem a Maersk a munkahelye) lehetett kicsit őszintébben beszélnie. Még ha néhol kicsit túldramatizált és inkább az IT menedzsereket-szédítő mintsem az IT szakembereket megszólító volt az előadás.

Londonban iden januarban gyakorlatilag megszunt letezni a junior fejlesztoi piac

Erdekes, mert ha a fizeteseket nezed, akkor meg abbol az latszik Londonban, hogy most 10-bol 8 allas junior hirdetes. ;)

Junior fizetest tovabbra is szivesen adnak, de nincs kedvuk 200 friss diplomas vagy friss gyorstalpalos jelentkezobol shortlistelni, ezert nem hivjak tobbe junior allasnak.

Szerkesztve: 2023. 10. 06., p – 08:20

Talán ez azt is elhozza, hogy akik munka miatt otthagyták az egyetemet és még juniorok, most rábasznak. Erről a problémáról már korábban papolt több dékán is.

Szerintem meg pont ok vannak biztonsagban.

IT-ban 10-bol 9 munkaltato tobbnek szamolja az egyetem masodik fele helyett vegzett junior munkaeveket, mint magat a diplomat. Mire tarsaik lediplomaznak es megtalaljak elso junior allasukat versenyezve a gyorstalpalosokkal, ok mar senior interjun atmehetnek.

IT-ban 10-bol 9 munkaltato tobbnek szamolja az egyetem masodik fele helyett vegzett junior munkaeveket, mint magat a diplomat. 

Ez feltételezi hogy diplma nélkül be tudsz lépni a piacra.
Ez addig müködött egyszerűen ameddig keresleti piac volt: ha nem lasszóval kell fogni a jelentkezőket hanem jelentkezők közül lehet választani, a diploma felértékelődik.

(Túl azon hogy bármikor adódhat olyan helyzet, amire szükséged van rá és az életed késsőbbi szakaszaiban egyre nehezebb megszerezni.)

Ezt így ex-cathedra biztosan nem lehet kijelenteni.

Általában nem 18 évesen lépnek be az emberek az IT munkaerőpiacra, sokan megállnak egy tudásszinten (talán a diplomanélküliek nagyobb arányban),
diploma letétele pedig azért valamiféle kitartást, érdeklődést önmagában is jelent.

Most és itt ahol keresleti piac volt.
Nincs kőbe vésve hogy az idők végezetéig tartani fog a magyar IT-soknak a dinom-dánom
és az hogy nemhogy nem növekedtek az IT-ban a bérek 20 százalékos inflácó mellett hanem nominálisan is csökkentek, előjele ennek.
Ha kijön a Hays a 2023 IT bérekre, szerintem meg fogunk lepődni.

Nézd meg a noflux-ot, de egyébként havi szinten kapok piaci benchmarkokat.

Data és DevOps vonalon amit eddig 1.8 körül húztak meg ott most ebből 1.5 lett.
Ugye ez kapásból 20 százalék, plussz ugyanennyi lejön reálértékben az infláció miatt.

Én konkrétan a headhunter-el aktuális bérsávjait írtam, ezek a jelentkezők és a nyitott pozíciók alapján lett kalkulálva. Aki év elején váltott annak most lehet ennél nagyobb bére, aki tavaly vagy évekkel ezelőtt, ott az infláció miatt lehet lényegesen alacsonyabb.

Ez igy igaz.

Azonban, hogy ITs, kb. annyit jelent, mint az "epitoiparban dolgozo". Szukseg van mindenfele munkaerore a betanitott munkastol az eluletet megalmodo muveszig.

Az cegek, es IT projektek jo resze nem jutott meg el idaig. Ha a hidakat is ugy epitenenk, mint az IT rendszereket ugy altalaban, inkabb korbesetalnek a Fekete-erdo fele, ha at akarok menni kocsmazni a tuloldalra...

A diploma felertekelodese valojaban a diploma leertekelodese. Olyan poziciokba tesznek diplomas embereket, ahova teljesen folosleges. Sokszor jobban jarnanak egy jol megfizetett technikussal, aki lelkiismeretesen dolgozik, es nem erzi magat tulkepzettnek a feladatokhoz.

Tomegesnek tomeges. De meg mindig nem tudsz felvenni 200 embert ertelmes idon belul meg igy a nagy IT osszeomlas-veszhelyzet-mindmeghalunk idejen sem Budapesten.

A tomegkepzes miatt megtehetik, hogy diplomas embereket vesznek fel kb. minden poziciora. Csak nem biztos, hogy kepesek a kovetkezmenyekkel elni. Sirnak a fizetesi igeny, a fluktuacio es a motivalatlansag miatt.

Kabelt dugdosni betanitott munka, amit par honap tanulas utan magatol is csinalgathat; routert vagy storage unitot konfiguralni szakmunka, amit siman rabizol egy technikusra, aki jol tud angolul olvasni. Baromira nem kell ezekhez MSc egy jo egyetemrol. A problema ott van, hogy nem fogjak megfizetni a dolgozokat, ha nincs diplomajuk.

Amugy eleg bonyolult temakor. Kis cegektol nyilvan nem is varhato el, hogy profi HR csapatuk legyen, amely kepes hosszabb tavon gondolkodni. Ez az egyik legnagyobb akadaly is egyebkent a fejlodesuk szempontjabol. Azonban, ha belelatsz egy nagyobb ceg mukodesebe, akkor konnyen megfigyelheto, hogy megvan naluk minden kategoria, es a helyukon is kezelik oket. Viszont, mivel a magyar reszleg esetleg messze van a HQ-tol, ez nem biztos, hogy egybol erzodik (foleg nem egy junior poziciobol nezve). Meg kb. mindegy is, mert annyiert dolgozik a vegeken egy kezdo diplomas, mint a HQ-ban a takarito.

Sok ev kell hozza, hogy iranyba alljon a szektor. Hazakat epitunk mar nehany ezer eve, ICT meg epp hogy picit tobb, mint 100 eves (ha a postagalambokat nem szamitjuk ide). Majd belejovunk :)

 meg mindig nem tudsz felvenni 200 embert ertelmes idon belul meg igy a nagy IT osszeomlas-veszhelyzet-mindmeghalunk idejen sem Budapesten.

Jelenleg erre nincs is igény, inkább küldik el az embereket - én egyáltalán nem látom hogy ebből mikor fogunk kikerüni.

routert vagy storage unitot konfiguralni szakmunka, amit siman rabizol egy technikusra, aki jol tud angolul olvasni

Én arról írtam hogy eljöhet olyan helyzet hogy a kábeldugdosásból a router konfigurálásig nem fog tudni eljutni
mert olyan lesz a piaci helyzet hogy oda már jelentős számban fognak diplomások jelentkezni.

Ez feltételezi hogy diplma nélkül be tudsz lépni a piacra.

Eppen ezert: pont azok nyertek, akik mar beleptek. Akik mar megtettek. Akik mar inkabb penzt akartak latni hamarabb.

A diploma meg nem ettol fog fel- vagy leertekelodni. A diploma egyedul attol ertekelodne fel, hogyha cegek empirikus tapasztalataiban csokkenne az a jelenseg, hogy a friss diplomas elso munkahelyes onallotlan es valosagtol tavoli. Sokszor nem is a tudas es a tanulni akaras a baj veluk.

Eppen ezert: pont azok nyertek, akik mar beleptek. Akik mar megtettek. Akik mar inkabb penzt akartak latni hamarabb.

Nem tudom hogy értelme van-e szembeállítani két különböző életszakaszban levő embert, azt aki évek óta a munkaerőpiacon van, legalább medior szintet elért és azt aki készül belépni a piacra.

Ha a diploma hasznát értékeljük akkor nézzük meg a munkaerőpiacra belépés pillanatát egy nem diplomás / diplomás ember esetén, illetve a jövőbeni lehetőségeket egy medior szinten, ugyanebben a két csoportban.

Nézzük meg. Mit kellene lássak diplomával a zsebemben? 

Ha tartós rendszert építesz és okos csapatot nevelsz, akkor száz kiadásban sem érheti baj; ha csak a gépekre hagyatkozol, akkor egyszer jól jársz, máskor rosszul; de ha sem a rendszer nem bírja a terhet, sem a csapat nem tanul a hibákból, akkor minden egyes kiadás kockázat.

a következő fázis az lesz amikor technikai expert / vezetői poziciókba feltételként határozzák meg, mert felfelé is elmozdul a piac.

Expert pozícióba nem diplomát, hanem expert tudást fognak elvárni. Azt meg a diploma a legtöbb esetben nem ad.

A diploma az a juniorok helyzetét javítja igazán az elhelyezkedésben, a diplomás vs nem diplomás juniornál döntő tényező. Nagyon nem mindegy, hogy egy diplomást veszel fel, vagy egy Codecool/Green Foxos gyorstalpalóst. Viszont amikor arról beszélünk, hogy a juniorok felvétele megáll, akkor senki le se szarja, hogy a jelentkező juniornak van-e diplomája vagy nincs, nem emiatt nem fogják felvenni, hanem amiatt, mert junior.

Aki 15+ éve a piacon van, ott a legtöbb ember bele sem írja a CV-jébe, hogy hol végzett, ha végzett-e bárhol, mert senkit nem érdekel. Meg az sem, hogy 15 éve, amikor a piacra lépett, milyen munkákon dolgozott. Az elmúlt 3-5 év tapasztalat a lényeg, hogy mennyire korszerű a tudása.

 juniorok felvétele megáll, akkor senki le se szarja, hogy a jelentkező juniornak van-e diplomája vagy nincs, nem emiatt nem fogják felvenni, hanem amiatt, mert junior.

Olyan nincs hogy teljesen leáll a juniorok iránti kereslet.
Már most is az történik hogy ha van nyitott junior (pályakezdő vagy a körüli) pozició, akkor félrevágják azt aki nem felsőoktatásról jött.

Utána pedig behoztál egy olyan példát ami egészen kirivó ezekben a szakmákban:

Aki 15+ éve a piacon van, ott a legtöbb ember bele sem írja a CV-jébe, hogy hol végzett, ha végzett-e bárhol, mert senkit nem érdeke

Lehet hogy azonos szinten belül nem lesz jelentősége, de magasabb szintű pozicióknál a nyakamat teszem rá hogy egyre inkább releváns lesz.

ÉN még dolgoztam olyan helyen, ahová diploma nélkül fel sem vettek,  hálózati csoportot nem lehetett vezetni valid CCNP minősítés nélkül. Ez a világ nem fog már visszajönni. Nem lehet visszalapátolni a szart a lóba.

Ha tartós rendszert építesz és okos csapatot nevelsz, akkor száz kiadásban sem érheti baj; ha csak a gépekre hagyatkozol, akkor egyszer jól jársz, máskor rosszul; de ha sem a rendszer nem bírja a terhet, sem a csapat nem tanul a hibákból, akkor minden egyes kiadás kockázat.

Nem tudom hogy értelme van-e szembeállítani két különböző életszakaszban levő embert

Ha az egyik ugyanannyi idosen lepett be a hanyatlo junior piacra, mint a masik a senior piacra, es az utobbi az egyetem felbeszakitasa miatt tart itt, akkor oket volt ertelme osszehasonlitani.

Nem értek egyet.

A diploma egy dologra jó: juniorok számára hamarabb nyílik az ajtó. A dékán olyan, mint a piaci kofa: a saját portékáját dicséri, megpróbálja megőrizni / növelni a saját diplomájuk értékét.
10-15-20 év valós tapasztalattal senki se a diplomát nézi már. Persze, magasabb pozíciókban (CxO) fontos lehet, hogy az illető diplomás-e. Sőt, még azt is nézik, hogy melyik egyetemen végzett. Egy BME VIK / ELTE IK diploma nagyon-nagyon sok ajtót ki tud nyitni....

Diploma és valós piaci tudás: gyenge korreláció van a kettő között. Nem 1-2 diplomást láttam már, aki a piacon "elvérzett". Sokat kell még fejlődnie az IT oktatásnak, hogy eljusson egy valódi mérnök (építő, építész, gépész, vegyész) szintre. Mindent és semmit oktatnak az egyetemen IT címszó alatt. 50-60 év még kell, hogy rájöjjenek, hogy hogyan is kellene és lehetne oktatni az IT-t véleményem szerint. Leragadtunk a fejlesztő, programozó = IT szakember sztereotípiánál.
A BSC / MSC csak ennek az átalakulásnak egyik, de nem a legfontosabb lépcsője.

Először is tisztában kell lenni, hogy pontosan kit keresek. Az általam tapasztalt esetek jelentős részében a cég csak keres valakit, de nem tudja szabatosan megfogalmazni az igényeit - tisztelet a kivételeknek.

Mellesleg nehogy már a diploma legyen a go / no go egyedüli bemenő paramétere.
Lehet sourcert (mi ennek a tisztességes magyar neve?) is alkalmazni. Pszichológus / hr gyakornokok előre!

Ha meg tényleg nagyon szűrni akarod a jelentkezőket, akkor Workday vagy Brassring vagy Successfactors. Amelyik jelentkező képes ezeket végignyomogatni helyesen, azokat már érdemes interjúra behívni.

nyilvan, de azt te nem tudod 1-2 ora interjurol megmondani. igy marad hogy a 500-bol kiszurod az alkalmatlanokat, a maradekbol meg valasztod a legjobbat (ha latszik hogy idiota akkor nem), es bizol benne hogy emberileg is jo lesz, kiderul 2-3 het utan....

A vegtelen ciklus is vegeter egyszer, csak kelloen eros hardver kell hozza!

Azt lássuk be: A felsőoktatás hozadéka, hogy tud másokkal együttműködni és elvégezni olyan feladatot is, amit kurvára nem akar. Munkahelyekről szépet mondani, mesét tartani a tapasztalati skillekről könnyebb, mint diplomát hamisítani. Közel mindenki hazudik a CV-ben.

Azt nem tudom, hogy van-e korrelacio a diploma es a jo szakemberseg kozott (talan valamennyi van), de abban 100%-ig biztos vagyok, hogy egy dologban messze kiemelkednek a diplomasok azok, akik valamifele felsooktatasban reszt vettek.

Ez pedig az, hogy a komfortzonan kivuli kerdesekhez hogyan allnak hozza.

Iszonyu sokszor latom azt, interjukon is meg a valo eletben is, hogy rengeteget szamit az, hogy egyetemen olyan dolgokat is kell tanulni, ami nem erdekel, sot, semmi kedved nincs hozza. Fejleszti azt a kepesseget, hogy mondjuk egy szamodra teljesen idegen temaban informaciohoz juss, legyen az egy felev szerzoi jog, vagy egy-egy felev mikro-makrookonomia. Nem feltetlenul marad meg erdemi tudas az emlekezetedben, de a kepesseg megmaradhat, hogy mondjuk egy library-hoz csatolt licencfelteteleket hogyan tudod ertelmezni, vagy hogy amikor le kell ulni az ugyfellel penzrol beszelni, akkor ertsd a nyelvet, amin beszel.

Nem mondom, hogy ezt a kepesseget mashol nem lehet fejleszteni, az viszont latvanyos, hogy a bootcampet vegzettek, autodidaktak kozul sokan kihagyjak a "kenyelmetlen" reszeket. Magamon is latom, hogy ha egy uj temaban kell mozogni, akkor akaratlanul is feluletesebben allok hozza azokhoz a temakhoz, ami elsore nem tunik a core tema reszenek.

De ehhez nem kell szakirányú diploma. Vagy rosszul értetettelek?

Ha tartós rendszert építesz és okos csapatot nevelsz, akkor száz kiadásban sem érheti baj; ha csak a gépekre hagyatkozol, akkor egyszer jól jársz, máskor rosszul; de ha sem a rendszer nem bírja a terhet, sem a csapat nem tanul a hibákból, akkor minden egyes kiadás kockázat.

Nem "kell", de gondolom segit, ha legalabb hasonlo kepessegek szuksegesek a ket szakterulethez. Nem egy olyan ember fordult meg nalunk, aki peldaul termeszettudomanyi teruletrol jott szoftvert fejleszteni. Az szerintem pont egy jo pelda. Hogy ugyanolyan hasznos-e egy szoftverfejlesztonek mondjuk egy kemia, vagy matematika szak, mint egy teologia (ilyenrol is tudok), arra mar nem mernek megeskudni.

Aki próbálta már, az tudja, hogy ez csak elmétileg van így, a gyakorlatban néhná bennfentes tartja a kezében az egészet, és könyörtelenül ledarálják, ami nem tetszik nekik.

Ha tartós rendszert építesz és okos csapatot nevelsz, akkor száz kiadásban sem érheti baj; ha csak a gépekre hagyatkozol, akkor egyszer jól jársz, máskor rosszul; de ha sem a rendszer nem bírja a terhet, sem a csapat nem tanul a hibákból, akkor minden egyes kiadás kockázat.

A diploma meglete nincs a top 10 szempont kozt altalam kozelebbrol latott felveteli folyamatokban. Van az a keves munkaltato, akiknel kb top szempont, 0-val vagy 1-gyel szorozza a jelentkezo erteket, az a masik veglet.

De epp egy olyan piacot probalsz elemezni, ahol amugy sose volt 500 jelentkezo (lasd meg: eroforraslefoglalo verseny, ezt pont te definialtad par honapja). De ujabban azert nem is hirdetnek junior allast, hogy 30 jelentkezo se legyen. Es akkor csak 5-bol se kell valasztani.

Nem tudatjuk mit hoz a jövő. Minden hiányra túltermelés a válasz, aminek egyik oka, hogy a hiányt másképpen oldják meg. Szerintem ez alól az IT sem lesz kivétel. Ennek egyik megoldása, hogy a témaköröket tovább szabdalják és ekkor már más területről származó ember is alkalmas lesz a feladatra..

Tekintettel arra, hogy mennyire globalis a piac es hogy egy rossz programozo harom jo programozonak csinal munkat, ez egy kicsit tovabb fog tartani, mint elsore tunik.

De a nyito pont arrol szol, hogy juniorokbol tenyleg megindult a tultermeles, es tenyleg nem annyit er a tudasuk a kereslet-kinalat gorben, amennyit valami "oknyomozo" cikkre hivatkozva kernek. :)

Nem ezen múlik. Egyszerűen szerencsevadász arcok gyűjtik a  pénzt startupoknak és abból élnek. Szememben ilyen pl.: a Balogh Petya, OXO tech, Fehér Gyula.

A modellhez kell egy cég, ahol vannak informatikusok, de a  pénzgyűjtés hozza a bevételt és a megélhetést ezen emberek számára. A termék le van szarva, csak az számít, hogy eladható-e vagy sem a kisbefektetőknek a sztori. A folyamat akkor áll majd meg, ha a kisbefektető rájön, hogy ezek az arcok darálják a pénzét. Szerintem ez már nincs messze. Most még el lehet adni az álmot, hogy ez lesz a következő Facebook! Az új Google! :)  Szóval ez véges, mert idővel az internet végére is eljut, hogy : NEEEEEE!

"A diploma egy dologra jó: juniorok számára hamarabb nyílik az ajtó." - ezzel kb pont úgy skatulyázod be a szakmát, minthogy "Leragadtunk a fejlesztő, programozó = IT szakember sztereotípiánál."

Én azt gondolom, hogy a diploma igenis hasznos (sőt: szükséges), mikor pl. valakinek szó szerint fingja nincs arról, hogy mi a titkosítás, netán nyilvános kulcsú, akkor az elég gáz, az ilyen legfeljebb rackbe csavarozó droidnak menjen és ne is akarjon mást. Hosszan lehetne sorolni, mi minden a következménye annak, hogy sokan el sem kezdik, vagy be sem fejezik az egyetemet, alapvető elvi dolgokkal nincsenek tisztában, például ijesztő, hogy sok helyen mennyire hiányzik az információ biztonsági szemlélet, és sok minden más. Valószínűleg ennek is köszönhető a sok bughalmaz, amit szoftvernek próbálnak nevezni (nem állítom, hogy nincs kivétel, mert van, de akinek köze van üzemeltetéshez és 3-nál több szoftverrel találkozik, az mesélhetne, ahogy kivettem, neked is lehet e téren elég sok tapasztalatod). Nyilván a piac is okozója ennek, talán valamikor normalizálódik vagy legalább javul.

Ami az építő, építész, gépész mérnököket illeti: nem gondolnám, hogy ott mindenki superman lenne, sőt. Többhöz volt mindegyik szakágban közöm, ott is keresni kell a normálisat, nehéz találni.

Ami az oktatást illeti: szerintem inkább itthon van probléma. A fiam most kezdte a felsőt Ausztriában, ott meglehetősen tudatosan irányítják a gyerekeket, kvázi coaching jellegű kezd lenni az érettségire készülés 4 éve (!!! nem az utolsó év), itthon inkább olyan feelingje van az egésznek, hogy nesze itt egy zsák tananyag, kiborítják és tanuld meg. Az én hazai egyetemi tapasztalatom nem különösen mérvadó (régen volt), mindenesetre akkoriban gáznak tartottam, hogy jelentősen több elektronikát tanítottak informatikusként, mint adatbázis elméletet. Egy barátom az íreknél fejlesztő, saját bevallása szerint az írek jobbak, pedig nem hülye gyerek, sőt.

Szerkesztve: 2023. 10. 09., h – 11:06

ÁÍ kevert hangrend, utolsó szótag magas hangrend, tehát magas toldalék. IT-ben.

Annyi valtozott, hogy akinek kenyszer az most elmegy gombert is. Van ismeretsegem, aki folyamat arrol szamol be, hogy mennyi embert kuldtek el. Ev eleje ota 20% kiraktak a cegtol, ez szazas nagysagrend.

Minden fityfuty allasra beerkezik 30 40 cv amire eddig 2 3 ha beesett. Senior pozikra is.

Valogatas kozben olyan jelolteknek koszonik meg a reszvetelt, akiktol kicsivel ezelott kolnit hugyoztak volna.

Tipikus fagyi visszanyalasa es a "soforhianyhoz" hasonloan az "IT" hiany is a csucson es az olcsojanos kategoriaban ha esetleg meg van.

Viszont ami erdekes valtozas, hogy az ageism mint olyan a munkaltatok szemeben pont a 30 alattiakat sujtja, akik nagy resze a jovilaghoz szokott es eszebe nincs meg akar egy hibrid poziciot is elvallalni.

3 jo helyen dolgozo komoly "fejvadasz" kvazi ismerossel is beszelgettem es ezeket az erdekes dolgokat mindannyian tapasztaltak.

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.

Annyi valtozott, hogy akinek kenyszer az most elmegy gombert is.

Ja, csak munkaltatokent ez nagyon rossz strategia, mert ha apropenzt fizetsz, a user nem fogja abbahagyni a munkakeresest akkor sem, amikor nalad dolgozik. Beletolsz 3-6 honapot, hogy felvegye a fonalat az uj ember, aki aztan azonnal lelep, amint csak tud, mert alulfizetted.

Minden fityfuty allasra beerkezik 30 40 cv amire eddig 2 3 ha beesett. Senior pozikra is.

Meg ala is lottel a 30-40-nel, de a nagy resze csak zaj. A legtobb pozinal a jelentkezok fele full el van tevedve, meg senior pozinal is van neha, hogy ki kell szorni a fodraszokat, pincereket, stb., akik eletukben nem dolgoztak meg semmi IT-vel kapcsolatost.

az ageism mint olyan a munkaltatok szemeben pont a 30 alattiakat sujtja, akik nagy resze a jovilaghoz szokott es eszebe nincs meg akar egy hibrid poziciot is elvallalni.

Ugy tunhet, mintha ageism lenne, de nem, csak a palyakezdo/junior elvarasok nem mindig talalkoznak a piaci realitasokkal. Az elmult egy-ket evben meg plane nem. Fentebb irtam, ha a legelso szoftverfejlesztoi melom fizeteset inflacioval korrigaljuk, nem erne el ma a brutto 400k-t. Ehhez kepest van nem egy junior, aki komolyan veszi az 1M+ lozungokat, amit a bootcampes marketinggepezet meg a bulvarsajto osszehordott.

Nagy reszuk akkor sem fog munkat kapni, ha amugy ugyes, mert egyszeruen nincs a legtobb cegnek 1M+ brutto egy nullkilometeres fejlesztore. 

Ha banánnal fizetsz, csak majmok akarnak veled dolgozni, ez tiszta sor. A kérdés, hova és mennyiért tudnak elmenni a nemmajmok. Ez a piac szűkül. 

Ha tartós rendszert építesz és okos csapatot nevelsz, akkor száz kiadásban sem érheti baj; ha csak a gépekre hagyatkozol, akkor egyszer jól jársz, máskor rosszul; de ha sem a rendszer nem bírja a terhet, sem a csapat nem tanul a hibákból, akkor minden egyes kiadás kockázat.

> nincs a legtobb cegnek 1M+ brutto egy nullkilometeres fejlesztore
Akkor el kell menni rendes céghez, ez buszsofőr fizu. ÉreCSégi nélkül, dojcs-inglis nélkül. Fogmosás és kulturált beszéd nélkül.

Havi 1M brutto gyerekpénz a mai világban bármilyen értelmezhető/hasznos/termelékeny munkára. (Jó, az állami alkalmazottak megszívták.)

Két forint volt egy gombóc fagyi, légyszi ezt ne.

echo crash > /dev/kmem

Közel 3000 euró foglalkoztatási összköltségért nem éri meg juniort felvenni. Nem termel annyit, a nem hogy a pályán nem lát egy junior, jó, ha a pályát látja. Persze ha valakiknek megéri így is, hát hajrá, csak nem hiszem, hogy sorokban állnak a munkáltatók a juniorért ilyen berigénnyel. 

Ha tartós rendszert építesz és okos csapatot nevelsz, akkor száz kiadásban sem érheti baj; ha csak a gépekre hagyatkozol, akkor egyszer jól jársz, máskor rosszul; de ha sem a rendszer nem bírja a terhet, sem a csapat nem tanul a hibákból, akkor minden egyes kiadás kockázat.

Na pont ez zabálja fel a versenyképességet. 

Ha tartós rendszert építesz és okos csapatot nevelsz, akkor száz kiadásban sem érheti baj; ha csak a gépekre hagyatkozol, akkor egyszer jól jársz, máskor rosszul; de ha sem a rendszer nem bírja a terhet, sem a csapat nem tanul a hibákból, akkor minden egyes kiadás kockázat.

Elfogadom hogy van ilyen. Nálunk nem sokáig maradna ilyen ember.

Háromnegyed évig keresett a cégem Oracle DBA-t, vékonyabb volt a ceruza hegye. Közben lelépett egy Orás mert nem emeltek neki. Külsős cégtől jön vissza ugyanoda, az asztala is ugyanaz amikor néha bejön. Másfélszer annyit visz így haza, és többször annyiba kerül.

Felvettek mellé egy medior, MySQL-t is nyomkodó webdev srácot, akiben benne van a lehetőség és hajlandóság Orázni. Közel nyolcassal kezdődik, a szerződésben félévente 10% emelés. Mellé oktatások, kafi, majd készenlét, túlóra. A bruttóját haza fogja vinni ~nettóban. Két évre írt alá, ha marad az lesz a 4. garantált 10% emelés.

Multi méret, üzemeltetés. Mint egy SSC, csak belső rendszerek és ügyfelek. Vállalható angol kell, utazás nincs, a bérpolitika lassan kezd alakulni az inflációs sokk után :)

echo crash > /dev/kmem

Ott se a dolgozó akasztotta le végül a nagy lét, hanem a "stricije" (munkaerő kölcsönző). A dolgozó talán valamennyivel többet kapott a váltással, de a strici is lehúzza a sápot vastagon. Plussz ez egy igazi cigányélet, a megrendelő máról holnapra bármikor felmondhatja az emberbérlést. Ez benne az üzlet, hiába nem értik itt sokan h. miért volt buli kölcsönzősön keresztül visszahívni ugyanazt a valakit: nincs karrier-út a kölcsönzött embernek a cégnél ahol az effektív munkavégzése van, nem jár neki semmi ami régi alkalmazottként járt a bérlőnél, nincs felmondási idő, csak max. a munkaerőkölcsönzős cégnél, nincs végkielégítés, lelépti pénz stb. Az meg már a stricicég humanizmusán múlik h. a visszadobott embert mennyi ideig tudja limbóban tartani, mielőtt ő rúgja ki végül, ha máshová épp nem tudja elpasszolni. Visszadobnak egy cégtől pl. egy teljes network-ös csapatot, akkor abból a 6-8 emberből biztosan nem fog tudni a kölcsönző máshová elsózni mindenkit 1-2 hónap alatt, aki meg megmaradt azt meg ő rúgja ki rövid határidővel. Ezért nem pálya a kontraktor-cigányélet. Lehet látszólag(!)  2x annyit keresni mint főállású alkalmazottként, igen. De ha ezeket beleszámítod, már nem biztos h. kijön a matek.

igen, ezek valid pontok. Egyébként írta, hogy másfélszeresét kapta a melós is. Azért magyar cégnél alapból nem életbiztosítás dolgozni, de legalább nem is fizetnek olyan jól. Avagy bármikor kirúghatnak onnan is és sok helyen a szerződés is szar, alig kisebb a kockázatod, mint külsősként. A melós szempontjából, ha így is és úgy is alkalmazott, akkor nem sok különbség van.
A felsorolást kiegészíteném annyivel, hogy a kölcsönzött ember után fizetendő díjazással is késhetnek hónapokat, így a kölcsönzős cég (munkaadója) hitelezi a fizetését addig. Alkalmazottnál neccesebb pénzzel késni.

De itt most szerintem azon volt a hangsúly, hogy az okos vezetés inkább kifizette többszörösét, csak azért, mert dacból nem akart emelni az embernek. Vagy mert valami hülye belső policy volt.

Amit fentebb leirtal, az egy medior (=mar bizonyitott) kollega, aki megtanul egy uj technologiat. Nala meg keves is az 1M, mert hiaba uj teruleten dolgozik, azt is ki kell fizetni, hogy nem a bejaratott szakteruleten mozog, ahol tobbet is kereshetne.

En arrol beszeltem, amikor valaki az iskolapadbol atul elete elso irodai asztalahoz, erre jott az, hogy az 1M brutto "gyerekpénz a mai világban". Szerintem baromira nem racionalis a brutto 1M olyannak, aki eleteben nem dolgozott meg. Lehet, hogy fel ev mulva mar megkapja, nincs semmi kifogasom ellene, ha bevalt az ember.

a Covid idején óriási pénzbőség állt elő. Mindenki újabb és újabb munkavállalókat vett fel

Érdekes megfogalmazása annak, hogy a gazdaság belassult, mindenki pánikolt és egy csomó cég elbocsátotta az embereket, akikre a lecsökkent megrendelések miatt nem volt hirtelen szükség.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Az üzemelés területén sem történt meg, tömegével kerültek elő olyan cégek, akiknél nem volt megoldás Home Office-ra. Az ilyen cégeket tömegével kellett átállítani otthoni munkavégzésre, ami kvázi a covid alatt folyamatosan munkát adott az üzemeltetéssel foglalkozóknak. Nem beszélve arról, hogy itthon volt egy csomó kormányzati bértámogatás, amivel kurva sokan éltek és aminek feltételve volt a létszám megőrzése.

trey @ gépház

Üzemeltetésre nem látok rá, de amit írsz, teljesen hihető.

Amit Carcolt kolléga írt, azt kevésbé hiszem el, mert az ismeretségi körömben van sok ember, aki szoftverfejlesztéssel foglalkozik ilyen vagy olyan munkakörben, és láttam / hallottam, hogy mi történt velük. Volt olyan, aki elvesztette az állását, voltak cégek, amik kompletten bedőltek és mindenki az utcára került, és voltak nagyon sokan, akiket kényszerszabadságra küldtek hónapokra. Ezeknek az angol állam fizette a fizetésük már nem emlékszem pontosan, de kb. 70%-át, és cserébe a cég nem bocsátotta el őket. Aki munka nélkül volt, annak a lockdown időkben nagyon nehéz volt új munkát találnia.

Természetesen ez, amit írok, cégtől is függ, el tudom képzelni, hogy volt olyan cég, amit Carcolt ír. Én nem láttam ilyen céget. Ettől még létezhet ilyen.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Szerkesztve: 2023. 10. 16., h – 01:34

Ez is egy újabb lefordított angol cikk, amit sajátként próbálnak tálalni az indexesek. Bár az eredeti is tele lehet bullshit-tel, magyar viszonyokra semennyire nem illik. Csak pár hangosan hápogó mondat: 

"A szakember úgy látja, a gyorsan fejlődő generatív mesterséges intelligencia a kreatív szakmákban dolgozók feladatait veheti át elsősorban, nem pedig a fizikai munkásokét."

Majd valamikor a távoli jövőben, a jelenben ez még csak hype. 

"Eközben mintha visszatérőben lenne a lokálisan is közös munka fontossága, egyre több cég hívja vissza az irodába a hatékonyság jegyében a munkavállalókat."

Az irodai munka jobb hatékonyságában sokan hisznek. Szerintem ez nem igaz, de ha már jobhopperek szóba kerültek, lazára venni a munkát vagy egyenesen ellógni home officeban valóban könnyebb. De Magyarországon, ahol ez a terület 95%-ban Budapest gazdasági realitást messze meghaladják az irodabérleti díjak. Drágább lett az energia, és az iroda fenntartásának minden eleme. Pont a covid alatt/után várt, majd a háború által elfújt nagy gazdasági boom elmaradása friss és igen hathatós érv az home office mellett a világ ezen szegletében. Aki nagyobb irodát bérelt, netán vett, hogy legyen hely az újonnan felvett munkatársaknak nagyot koppant, és leépítés költségei még a megnövekedett irodai költségekkel is súlyosbítottak. De nincs is sok ilyen példa. A többég home office állandósításával oldotta meg a bővítési terveit. Ahol a visszalépés odáig ment, hogy újra ott vannak ahol a covid előtt voltak akár vissza is rendelhetnek mindenkit aki maradt az irodába, van is erre példa. 

De az összkép inkább azt mutatja, hogy covid alatt a többség lehetőséget, költséghatékonyságot lát a home office-ban Magyarországon. 

De az összkép inkább azt mutatja, hogy covid alatt a többség lehetőséget, költséghatékonyságot lát a home office-ban Magyarországon. 

10 m2 irodaterülettel szoktak számolni munkavállalóként, egy A-kategoriás budapesti iroda esetén ez 10 x 15 EUR költséget jelent havonta.
Ha a munkáltatók a költséghatékonyságra hivatkoznak is, nem ez áll mögötte hanem a feszes munkaerőpiaci helyzet. Amint csökken a kereslet a budapesti pozíciók iránt (ez történik most), képbe kerül a visszatérés az irodába - nem egyszerre mindenhol, lehet hogy lesznek helyek ahol soha, de egyértelműen ez a tendencia. 

Mutass már nekem egy ilyen költségszintű irodát Budapesten! Vannak azért minőségi elvárások is

- Ne pusztuló rozsdaövezetben legyen szocreál adminisztrációs épület potyogó vakolattal

- Saját recepció, étkező, mellékhelyiségek és nem másokkal közös klotyó a folyosó végén

- Klíma az iroda minden helyiségében

- Mivel informatikáról van szó, igény esetén 10Gbps internet

Ahol mi vagyunk ennek az árnak több mint a 2x kell fizetnünk. 

Attól függ. Sok helyről hallok nagy leépítéseket, nagyon sok munkaerő-közvetítő jött az elmúlt pár hónapban, hogy van 10-15-20 fős fejlesztőcsapata, aki munkát keres. Ha nagyon keresik a munkát, el fogják fogadni a heti 1-2 nap HO-t.

Szóval ez nem ennyire fekete-fehér. Van olyan helyzet és van olyan munkavállaló, aki nem nagyon válogathat (nem elég képzett, nincs elég tapasztalata stb.), és el fogja fogadni az irodába bejárást.

Aki meg szeniorokat akar csak felvenni, az meg el fogja fogadni, hogy ha a szenior expert az csak otthonról hajlandó dolgozni.

Nekünk múlt héten jött a körlevél hogy figyelik az eseményeket és megint valamelyik covid variáns éppen feltörekvőben van, aki teheti maradjon otthon, irodába belépés csak és kizárólag aznapi negatív teszttel engedélyezett.

Szóval erősen munkáltatója válogatja. 

épp ma beszéltük, hogy békéscsaba környékén sok "náthás" van. Itt van mindjárt a kolbászfesztivál, jut mindenkinek belőle. Egyik kolléga volt arra a szüleit látogatni és azt mondta kb mindenki beteg. Már ő is, mondta, ha nem lesz lázas bejön az irodába - nem kösz nem, maradj otthon :D