¯\_(ツ)_/¯
- saxus blogja
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 1052 megtekintés
Hozzászólások
A mérési adatokból kiderült mi volt a baj, megkezdték a javítást, de közben is beleütköztek pár másik problémába, ami miatt csúsztak, de már látszik az alagút a fény végén, szóval szicsasz, hogy az itteni oroszpárti polgártársaim is értsék :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Elon time konverter alapján térjünk vissza rá decemberben.
Engem az érdekelne, hogy az Elon time lineáris vagy logaritmikus. A post alapján konstans 0.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ja, csak az a durva, hogy ezt a bullshitelést még mindig van, aki elhiszi.
Egyébként én sem várom ősz előtt.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hjam az elso Teslaknal is aki megvette az onvezeto opciot +5K -ert az is milyen jol jart :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez a cikk pont ma jött szembe: Tesla’s “Self-Driving” System Never Should Have Been Allowed on the Road
And Elon Musk in particular needs to be taken down a peg. For far too long he has barged ahead with dangerous, half-baked technology in Teslas, lying out of both sides of his mouth, relying on his inflated Tony Stark reputation and regulator timidity to get away with it. People are dead as a result, and it needs to stop.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Abszolút nem vagyok Elon-fan, van az ipsének néhány teljesen idióta projektje (Hyperloop, Boring), a Tesla is inkább kriptóspekulációval, mintsem autógyártással jeleskedik, de SpaceX-et azért viszonylag kevés kritika érheti: az űrkutatásban ilyen mértékű csúszás egyáltalán nem számít nagynak, sőt. Csak példaképp: mikor fog embert szállítani a Boeing Starliner (amely az elején együtt futott a Dragon űrhajóval). Vagy mikor indul az első Ariane 6? Az orosz Orjol/Federacija űrhajóról ne is beszéljünk, ők a háborúval kiírták magukat az űrversenyből.
Az igaz, hogy a starship indítása előtt óriásit hibázott a SpaceX, hogy nem építettek neki rendes lángterelő/hűtő aljzatot (vagy hogy hívják azt, ami a Space Shuttle alatt volt, és vizet fröcskölt), emiatt az indításkor a hajtóművek egy részét kiütötték a mindenfellé repkedő kóborkutya méretű betondarabok, plusz ugye megsemmisült az indításhoz szükséges infrastruktúra jó része is. Ez azért elég csúnya hiba volt, érdekes lenne tudni, hogy ez kinek a döntése volt (sejtésem szerint a legfelsőbb szinten akartak agilisabbnál is agilisabb lenni).
Ennek ellenére szépen elindult az űrhajó, az indítóállványt elhagyta, az már eredmény elsőre. A másik nagy hiba az volt, hogy az önmegsemmisítő rendszer késve működött csak, ez igen súlyos biztonsági probléma, a hatóságokkal valószínűleg emiatt lesz igazán gondja.
Még persze az is lehet, hogy a Starship nem a legjobb konstrukció, de a SpaceX eddigi teljesítményét azért én nem kritizálnám. A tesztek lényege, hogy a hibákat megtalálják, kudarcnak az számít, ha a sokadik teszttel sem sikerül újabb fázisokig eljutni, tehát a statikus tűz, indítás, első szakasz leválasztása, szuborbitális pályára állás, föld körüli pálya, leszállás logikus láncolatában megakadnak az elején, így a későbbi fázisokról nem is tudnak adatokat gyűjteni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
ezt hívják iteratív fejlesztésnek. amíg ilyen játszós dolog van, addig lehet sokat hibázni
4 és fél éve csak vim-et használok. elsősorban azért, mert még nem jöttem rá, hogy kell kilépni belőle.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Pontosan. A baleset nem kudarc, de peldaul ha most el se hagyta volna az inditoallvanyt, akkor az szopo lett volna, mert akkor nincs adat arrol, hogy a 29 (?) hajtomu hogyan viselkedik egyutt, repules kozben, es akkor lehetne mondani, hogy a teszt nagyreszt hiabavalo volt.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Vagy inkább a SpaceX tolja az elvárás-menedzsmentet. Ok, nyilván a legvégén muszáj lesz kipróbálni az egészet egyben is, csak valahogy sem az Apollo 4-et, sem az STS-1-et és sem az Artemis-1-et nem kellett felrobbantani. De hozhatnám az Atlas V eddigi 100%-os rátáját is. Vagy akár a Falcon 9, ami 18 küldetést teljesített az első hibájáig (CRS-7).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
mondjuk az apollo1 az pont "felrobbant"... de teny hogy jobb hibaratanak tunik
A vegtelen ciklus is vegeter egyszer, csak kelloen eros hardver kell hozza!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Apollo-1 pont nem robbant fel, a kapszula gyulladt ki még egy földi teszt során , ráadásul az nem Saturn V, hanem az AS-204-es sorozatszámú Saturn IB volt, ami egyébként később az Apollo 5 alatt hibátlanul teljesítette a küldetését.
A Saturn családba 3 rakéta is tartozott, a Saturn I (abból is volt Block I és Block II, ezek az első fokozat tesztelésére szolgált), Saturn IB (ez már az Apollo CSM és a LEM tesztelésére szolgált, illetve később a Skylab és az ASTP során használták), valamit a Saturn V.
Legalább tudd, hogy mit hasonlítasz mihez.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
a 100%-os ratet hasonlitom a valos hiba ratehez.... mind1 hogy az melyik resze pukkant el, de te is pontosan tudod milyen tervezesi hibakat vetettek
A vegtelen ciklus is vegeter egyszer, csak kelloen eros hardver kell hozza!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Jaj ne már... SpaceX-et kurva sok miatt kurva sok kiritka érhetné, mert amúgy kurva jók a hibáik elsikálásában. Pl. miért csak egy bélyegkép méretű felvétel kering még mindig az interneten a Crew-1-re kiválaszott űrhajó felrobbanásáról? Miért nincs róla részletes jelentés? Vagy arról, amikor a Crew-5 boosterét nekicsapták egy hídnak? Arról nem beszélve, hogym ind a CRS, mind a ComCrew programmal csúsztak ők is jócskán, csak persze arra ki emlékszik már.
Starliner meg a mostani két hiba feltárása előtt lényegében 3/4 éve készen állt a Crewed demo-ra, ami probléma volt, hogy nem volt szabad port az ISS-en. Ha megnézed, általában már 1-2 évre előre van terv. Ariane 6 meg elvileg Q4, meglátás. Gondolom nem Starship OFT-1-et akarnak csinálni. Oroszok meg hagyjuk, pénzük is alig van, hogy futtassák az űrprogramjukat, nem is értem hogy jön ide.
Starship meg: olololol. Ott bazi sok minden el volt cseszve, nem csak az, hogy se flame diverter, se water deluge system. Egyébként az a kóborkutya méretű betondarabok voltak több méteresek is. Nem véletlen, hogy már egy kisebb méretű rakétához is építenek rendes kilövőpadot, már csak az akkusztikai hatások miatt is. És ja, ez Musknak a túltolt hülyesége, hogy a "best part is no part". 3 évvel ezelőtt is volt egy tweetje, hogy lehet, hogy megbánják, most meg próbálnak mismásolni, hogy "ja, egyébként is outdated meg már terveztük meg blablabla". Borzasztó pazarlóan végzik az egész fejlesztést. De ez már látszott a korábbi spin prime tesztnél és a korábbi static firenél, hogy nem lesz ez így jó.
A szépen elindultról meg:
- 90%-os tolóerővel indították a rakétát, 3 hajtóművet (állítólag) eleve lekapcsoltak, mert nem volt jó. (Ez nekem abból a szempontból fura, hogy elvileg így is bőven van Raptor 2 a készleten és Musk egyik legnagyobb aggodalma az volt, hogy esetleg visszaesik a rakéta és viszi az $1Mrd-s tornyot. Ha ez a cél és eleve 90%-os tolóerőn tervezek menni, akkor nem csinálok még -10%-ot magamnak...)
- Induláskor látszik, hogy borzasztó lassan hagyja el a tornyot a rakéta, ráadásul oldalazva az egyenletlen tolóerő miatt. T-0:03-kor már elkezdték elindítani a hajtóműveket, bőven volt T+0:05 mire végre 1 fölé ment a TWR.
- T+0:09-nél látszanak a 70 méter magasra felrepülő több méteres betondarabok.
- T+0:29-nél látszik, hogy törmelékek válnak le a rakéta aljáról, illetve, hogy ég az oldala. (Valószínűleg az egyik HPU)
- Ez után folyamatosan látni, ahogy további hajtóművek esnek ki. Hogy ez most a Raptorok híres megbízhatósága miatt vagy azért, mert az indítás során megsérült, sosem fog kiderülni.
- T+0:56 környékén ismét egy plusz fényes csóva látszik, illetve az is, hogy a LOX erősen elkezd fogyni a tartályból.
- T+1:10 környékén csak 5 hajtóművet mutat a grafikon, de megnézve a rakéta alját látszik, hogy 6 esett ki.
- T+1:34-nél látszik a kondenzcsíkból, hogy a rakéta oldalazva halad a féloldalasan kiesett hajtóművek kompenzálása miatt.
- T+1:36-nál látszik, hogy a sebesség növekedése megakad, valószínűleg egy újabb kiesett hajtómű miatt. (Ez egyébként rendszeresen visszatérő jelenség.)
- Már nem emlékszem, hogy mikor volt az, a pillanat, amikor mindkét HPU megadta magát, de ha jól emlékszem, T+2:00-ra már gyakorlatilag csak a grid finek nyújtottak némi kontrollt, hogy merre megy a rakéta. (HPU mondjuk annyiból megbocsájtható, hogy a következőben már hidraulika helyett elektromos aktuátorok lesznek). Lehet pont a T+2:00 környéki oldalsó csóva volt a HPU, mert a videón utána látszik, hogy megmozdul a rakéta.
- T+2:30 környékén látszik, hogy össze-vissza fordul a rakéta, lényegében teljesen elvesztették felette az irányítást. Elvileg MECO van...
- T+3:10: Starship FTS aktiválva(!)
- T+3:12: Booster FTS aktiválva(!), lehet látni a csíkokat, ahogy szivárog a tartályokból az anyag.
- T+3:20: LOX gyakorlatilag elfogyott, rakéta össze vissza forog, ami égés van az nem hajtómű, hanem gyakorlatilag a szivárgó anyagok égése.
- T+3:28: Bemondók még mindig a stage sep-re várnak (:D)
- T+4:00: végre győzött az aerodinamika és megsemmisült a rakéta. 50 másodperccel a Flight Termination System indítása után. Szóval nem lassú volt, hanem szimplán alul van méretezve az egész.
És visszatérve a hajtóművekre: Raptorok eddig se voltak megbízhatóak, sok megette magát. Plusz már a korábbi SN-es teszteknél látszott, hogy a felverődő törmelék problémát okozhat. Ennek ellenére belementek a tesztbe, kockáztatva nagyon sok mindent. És igen, a tesztek lényege, hogy megtalálják a hibákat. Akkor miért nem csináltak egy teljes hosszúságú tesztet? (Nyilván alkalmatlan rá az OLM) Vagy a static fire miért csak 50%-os tolóerőn volt (megjegyzem, az is szétkapta a padot). Stb. Ráadásul, ha biztosra akarok menni, hogy ne tegye tönkre a tornyot, akkor nem indítom kevesebb hajtóművel, főleg ha alacsonyabb tolóerőn tesztelek eleve...
Szóval nem, ez a teszt sehogy nem ment jól. Se az infrastruktúra, se a rakéta nem volt készen erre. Az egyetlen, ami sikernek mondható benne az az, hogy nem vitte magával az egész tornyot is.
Ami meg a SpaceX teljesítményét illeti: bevállaltak egy projektet (HLS), azzal épp másfél év késésben vannak a saját maguk által megadott ütemtervhez képest. (Megjegyzés: a kép egy hónappal ezelőtti és költségvetési évvel számol, ami októberben kezdődik, nem naptárival). Eközben a NASA meg már az Artemis V küldetéshez készülő komponenseket kezdi gyártani lassan. Sok Artemis II-III komponens le van szállítva vagy gyártásban - mindezt az SLS összes csúszásával együtt. De szerintem az is sokat mondó a SpaceX hozzáállásáról, amit az egyik NASA-s említett, hogy a HLS-es meetingen nagyon jól tudják fényezni a Starshipet, hogym ilyen jó lesz a Starlinkhez, csak épp ez irreleváns az Artemis program szempontjából.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
jelentkeztel mar a spacexnel h hupexpertized 110%, es segitenel annak a sok buta mernoknek ? ;)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egy szóval nem mondtam, hogy hülyék lennének a mérnökeik, csak kaptak egy manchildet a nyakukba, akinek fontosabb volt, hogy ellőhesse a 4/20-as poénját, semmint, hogy készen álljon a rendszer egy tesztre.
A felvételeket meg azóta kb. a fél világ nézi a SpaceX-en kívül, köztük olyanok is, akik az iparban dolgoznak, esetenként egyenesen az Artemis programon. De kössz, hogy beugrottál beugatni érdemlegesen gondolom nem akartál hozzátenni semmit a témához. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
annal, hogy fotelbol megszakertsetek innen 9000km-re ugy, hogy kozotok nem lesz eletetekben az egesz projekthez, nagyobb idoelbaszast elkepzelni sem tudnek.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Miért, neked ehhez mennyi közöd van? Oszt' mégis idekommentelsz te is.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez inkább management probléma, nem mérnöki. Kb. a Challenger katasztrófára emlékeztet a dolog, ott is a NASA management kitartott az indítás mellett, pedig a mérnökök figyelmeztették őket a veszélyre.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
2 hetet tévedtem... Kár, hogy már nem streamelnek YouTubeon, így nem láttam a streamet élőben.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Részvényes vagy? Miért a SpaceX-be fektetted a pénzed?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
SpaceX nem tőzsdei cég.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Akkor végképp nem értem, hogy mi a problémád. Ez egy vállalkozás, nem szeretetszolgálat. Ha késik, akkor késik, gondolom nem fogod miatta lekésni a csatlakozást. :) Take it easy.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az, hogy érdekel, hogy mi történik - többek között - az Artemis program tájékán, aminek sajnos része a Starship, mert Musk elhitette valahogy a NASA vezetésével, hogy az összefércelt HLS majd mennyire jó lesz landernek, csak, hogy pénzt szerezzen a Starship fejlesztésére. Többit BaT meg már linkelte.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
es? csak a tozsdei cegeknek vannak tulajdonosai meg reszvenyei? :o
remelem az urhajokhoz jobban ertesz! (ketlem)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni