saxus blogja

És megint egy kis open source UX

Audacity, 3.0.x-ig így lehetett lejátszani valamit loopban (mint ahogy kb. az összes hasonló szoftverben):

- Kijelölöm, amit kell
- Shift+space

3.1-től ez így néz ki:

- Kijelölöm
- Set loop to selection
- Beállítom, hogy loopban játsza le
- Elindítom a lejátszást.*

* Persze a lejátszás nem a kijelölt területtől fog kezdődni, hanem a kurzortól, tehát ha a loopolt szekció előtt vagy benne van, akkor lejátsza a loopig majd ismétli, ha utána, akkor csak simán lejátsza.

Jó, persze, be lehet kapcoslni a idővonalon is kijelölgetni, de akkor még mindig ott van az, hogy váltogatni kell a lejátszási módok között. /o\ Kényelmetlen faszság így.

(Rövid) Krit(ik)a

Kellett valami képszerkesztő program, Gimpet nem szeretem, gondoltam kipróbálom. A jó hír az, hogy amire szükségem van, azt meg tudom vele csinálni vele. A rossz hír az, hogy látszik, hogy ennél a projektnél sem volt nagyon jelen UI/UX designer. Fejlesztőként alapvetően megértem a logikát mögötte, bár másodjára sem mindig intuitív, hogy hol mikor mi van kiválasztva, beállítva és az hogyan hat egymásra, emiatt néha nem egészen az történik, amire számítok. De tanulható.

Ami még fura, hogy néha egy-egy látszólag egyszerű művelet is hosszas CPU matekolást fog eredményezni, nem érzem azt a fürgeséget rajta, mint régen a Corel Photo-Painten. Igaz, bizonyos dolgokban ez jóval többet is tud.

Egyébként kb. szóról szóra leírhatnám ezt is a Shotcut-ról. Bár annak talán egy fokkal intuitívebb az UI-je.

Egyébként még mindig ezt érzem ezeknek az open source szoftvereknek a rákfenéjének: az UI és az UX. Ez két, teljesen külön szakma. Azt látom, hogy itt sokszor elhangzik az az érv, hogy "de otthonra jó lesz" meg "kisebb munkákra jó lesz". Persze, csak pont ez az a felhasználói bázis, aki nem fog annyira elmélyedni a szoftver használatában, hogy megkeresse az eldugott kis gombocskát, ami előnyitja az éppen kiválasztott toolhoz szükséges Shuttle szintű irányítópanelt, ami a képernyő teljesen másik pontján helyezkedik el, stb. Vagy csak amikor átteszek egy group layert egy másik group layerbe és teljesen megtévesztő módon lesz a kijelölés utána, hogy aztán ne tudjam, hogy most melyik másolaton dolgozok, stb.

Pedig látszik, hogy egyébként sokat tudó szoftver lenne.

Pápá

Azt hiszem, kijelenthetjük, hogy semmilyen szempontból nem volt friss csirke:

[saxus@arrakis] ~ $ uname -a
FreeBSD arrakis.muportal.hu 8.0-RELEASE FreeBSD 8.0-RELEASE #0: Sat Nov 21 15:02:08 UTC 2009     root@mason.cse.buffalo.edu:/usr/obj/usr/src/sys/GENERIC  amd64
[saxus@arrakis] ~ $ head -n 2 /etc/rc.conf

# -- sysinstall generated deltas -- # Mon Mar  8 16:57:16 2010
[saxus@arrakis] ~ $ sudo shutdown -h now
Password:
Shutdown NOW!
shutdown: [pid 92704]
[saxus@arrakis] ~ $
*** FINAL System shutdown message from saxus@arrakis....... ***
System going down IMMEDIATELY

Black Mesa: Xen

No, ezt is megéltük, megszülték a Crowbar collective-s arcok a Black Mesa záró részeit a Xen-t. Igen, azt amit MOD-ként még 2012-ben adtak ki, majd 3 évre rá Steamre is felkerült, mint standalone játék. És igen, 2005-ben kezdték fejleszteni. Tulajdonképp ugyanennyi idő kellett a Duke Nukem Forevernek, különbség az, hogy ez legalább jó lett.

Vasárnap kezdtem el, most értem a végére. Persze csak a Xen-től, rég volt már az, hogy együltömben (majdnem) végig vittem. (Anno 2012-ben a Lambda Core elején adtam fel fáradtság miatt. Hiába, évek telnek, változnak az idők). Azt kell, hogy mondjam, megérte a várakozást. Alaposan újragondolták a Xen-t, sokkal bővebb világot kaptunk. Nagyon tetszett a dizájnban, hogy jobban megjelent az idegen infrastruktúra, egyfelől szögletesebbek lettek a dolgok, mint mondjuk egy rendes építmény*, kerítés, szerkezeti elemek, stb. és nem teljesen egy trekie féle "semmi köze a fizikához, de jól néz ki" dizájner agymenés (bocs minden trekie fanboytól, az ST dizájna szar). Másrészről viszont sikerült megtartani a 90-es évekre jellemző absztrakt, kissé doomos-quakes formatervet, mindezt úgy, hogy sok helyen egészen felismerhető az, hogy mit honnan mintáztak - mindezt úgy, hogy tényleg az alapoktól újragondolták és kihasználták azt, hogy a source engine egy halom új puzzle típushoz ad lehetőséget. A sok bővítés mellett viszont van, ami kikerült: Nihilanth nem teleportál már el minekt sehova. Ez mondjuk nem biztos, hogy hátrány. Meg talán a végére egy picit sok volt az Interloper fejezet végére a futószalag, de mire elkezdtem volna unni már jött más.

Amivel vigyázni kell: úgy általában véve nehéz lett a Xen. Ezt a készítők is írják, hogy még a játékegyensúlyon csiszolni kell egy picit, most van egy-két rázósabb szakasz, bár nem vészes. Alapvetően az egész Xen nagyon szép, 1-2 hely van, ahol elkellene még pár polygon meg 1-2 nagyobb felbontású textúra. De az összkép az remek. Bugok sajnos még vannak, zömében apróságok a pályán, itt-ott be lehet akadni meg 1-2 helyen a "vízet" egy picit jobban ki kellett volna húzni, mert a levegőben ér véget. Illetve egy "ED_Alloc No Free Edicts"-be futottam bele, Interloper fejezet vége fele egy nagyon magas liften, ahol sok Controller szeretné megkeseríteni az életünket. Ott nem segtett a -num_edicts 2047 paraméter, amit többen javasoltak az interneten. Megoldás az god mode + noclip-el felmegyünk, a következő szinteken ahol alien gruntok is vannak kipucoljuk a terepet, majd folytatjuk. Még azelőtt jön elő, mielőtt a táposabb fajta Controller előjön. Többen jelezték, szóval a probléma nem egyedi.

Hosszban egyébként összemérhető hosszúságú volt elsőre, mint anno a Black Mesa Xen nélkül. Olyan 7 óra volt normál nehézségen. Anno a BM is kbl. 7-8 volt nekem.

* Ez tetszett Peter F. Hamilton Pandora Csillaga/Júdás elszabaduljában is, hogy a Primer cuccok is igazából hasonlóak voltak az emberi dolgokhoz, mert mégiscsak a műszaki dolgoknál a fizika diktál.

Ezek a mai fiatalok...

...ja nem. Érdekes, hogy mindig van egy mammer (ritkábban papus), aki most éli ki rebellis tinédzserkorát és képtelen felismerni, hogy a mozgólépcsőn csak azért is bal oldalra áll, nehogy már véletlen tudjon sietni az, aki szeretne.

Aztán ott vannak azok, akik megállnak a villamoson a létező legszűkebb helyen, mert "mindjárt leszállnak" (valóság: 2-3 megállóval odébb), hogy aztán 10 ember szoruljon be a villamos elejére, miközben elférne még 15+ ember mögötte a villamoson. Jellemzően szintén nem a fiatalabb generációból kerülnek ki.

Kettős mérce

Adott ez a tl;dr kategóriás cikk: https://index.hu/kultur/media/2019/09/02/a_jofiuk_beviszi_a_mi_kis_falu… Maga a tartalom érdektelen. Amin viszont felvontam a szemöldököm az ez a mondat:

"ma még nem tart ott az ország, hogy gúnyt űzzön a katolikus egyházból, ahogy azt a nálunk (egykor) sokkal mélyebben vallásos spanyolok teszik az eredeti sorozat mind a 117 részében. "

Core m3-6Y30 vs Xeon E5-1620

Egyik versenyzőnk egy Dell Latitude 11, ami szerintem egy egész jó kis kompromisszum a tablet és a noti között. Leszámítva, hogy a mikrofonja nagyon gagyi, ha beszédnél komplexebb dologgal találkozik, pontosan azt tudja, ami kell most nekem. Majd kell keresni valami USB-s mikrofont*. (Arról nem is beszélve, hogy kifutó modellként nagyon jó áron sikerült megvennem.)

Másik versenyzőnk az immár 6 és fél éves Fősodrású Fejlődésmániás™ Hajbazer-triggerelő Supermicro gépem. Mindkét gépen Windows 10 (Build 1803). Feladat Audacitybe betölteni egy kb. egy órás M4A felvételt. Tablet azt mondja rá, 15 perc úgy, hogy felhúzom maximumra a performance beállítást. Asztali gépen ez 9 másodperc. Gyakorlatilag gyorsabb volt bekapcsolni a gépet, átmásolni és ott megnyitni.

"Mert sokkal egyszerűbb csak kiírni egy fájlba, mint bonyolult adatbáziskezelőket behúzni függőségként"

Hát persze.

Tanulság: fájlokat jól kezelni még mindig nem egyszerű feladat, sok minden romolhat el sok rétegben. Aki úgy gondolja, hogy fájlokban adatot tárolni egyszerű, az szerintem vagy hazudik magának vagy nincs ismeretében annak, hogy mi történik a felszín alatt.

És akkor még nem beszéltünk mindig arról, hogy mi van akkor, ha összefüggő adatok több fájlban vannak szétszórva.

Microsoft Sales

Azt mindig is tudtam, hogy az MS Sales osztálya saját maga ellensége, de most sajnos kénytelen voltam (ismét) realizálni, hogy mennyire. Belefutott kollégám valamibe .NET Core alatt, egyelőre nyomozás alatt van, hogy most nálunk van elbaszva valami vagy a Linuxos .NET Core-ban van bug vagy béna implementáció. Mivel már máskor is beleszaladtunk kisebb-nagyobb különbségekbe, gondoltam felteszem a kérdést, hogy de amúgy miért is Linuxon futtatunk .NET Core-t. Ja, hogy istentelenül drágán adják a Windowsos VM-eket?

Komolyan, még egy ilyen céget, ami ennyire a saját maga ellensége tud lenni és ennyire képes a saját potenciális versenyelőnyét tönkrebaszni. Emiatt már kommentekben panaszkodtan nem egyszer itt a 3rd party mánia miatt, amit a Windows Phone-val töketlenkedést leműveltek az szintén az, így meg az Azureval fogják a saját platformjukat felszámolni. Bravo.