e-Parenting, szülőként a XXI. században

 ( hendrick | 2019. február 25., hétfő - 16:33 )

Egy 8 és egy 24 hónapos utód apropóján indul a poszt és és olyanoknak íródott, akik első kézből szembesülnek ezekkel a kérdéssel, azaz gyakorló szülők mélyebb IT ismeretekkel. Az ő tapasztalataikat válasz formájában szívesen látom.

Alapvetésként cél az, hogy minden gyermeknevelés szempontjából többesélyes dologgal úgy találkozzon a gyerek, hogy mellette vagyunk, de ugyebár idővel önállóságra kell nevelni és engedni a gyereket de ugyanakkor a szemünket rajta kell tartani, ahogy cseperedik. Mindennek egy érdekes és teljesen új vetületei a különböző IT eszközök, amiknél kíváncsi vagyok, hogy ki milyen stratégiát követett, és az hogyan vált be vagy töredelmesen most bevallhatjuk ha csődöt mondott, talán tanulhatunk egymás hibáiból, hogy mi más hibákat kövessünk el :) Egy további probléma, hogy a bevált eszközök, amik esetleg 2-3 év óta jók voltak, idő közben változhattak, mert a fejlesztők dolgoznak, updatelik a terméket és esetleg változtak a prioritások, egy adott eszköz akár jobbá vagy rosszabbá is válhatott, illetve belekerülhettek olyan eszközök amiket a szülőknek szántak, de aki megvette annak kiderült, hogy marketing BS az egész.

Az érintett eszközcsoportok/szituációk, amik felmerülnek az én buksimban:
- asztali gép és laptop otthon
- számítógépet elviszi a gyerek otthonról (iskola, haver, lanparty)
- tablet
- okostelefon
- viselhető eszközök (vodafone kid gyerekóra - MyKi Touch; fitness karperecek és rokonaik)
- gyerek számítógépének felügyelete, beállításai (ki kap rootot? milyen jogokat kap, mikortól? remote logging?, windows/ios egyéb beépített parental control, aftermarket parental control megoldások / számítógép csak a nappaliban amikor szülő is rálát/hd webcam-"bébiőr")
- gyerek desktop app/appstore alkalmazás sikersztorik/bukások

Saját oldalról nekem még korai ezen a téren sok érintettségről beszámolni. A Youtube Kids app akkor éppen elérhetetlen volt amikor nekem kellett volna, most látom újra elérhető, de még sosem láttam élőben.

Ami nálunk bevált, egy ősrégi iPad lekorlátozva néhány appal, két zenei tanítós, a kinder surprise app, meg a netflix, mert vannak kisgyerek tartalmak és pinnel le lehet korlátozni a korcsoporton felüli tartalmakat.
Pozitív élmény volt
- a Netflix app, mert külön felhasználót lehet létrehozni a család minden tagjának, ott beállítani, hogy ki milyen korcsoportba tartozik, és automatikusan neki való tartalmakat jelenít csak meg. A gyerek tökéletesen tudja, hogy melyik a ő user ikonja és ha apu vagy anyu menüjét dobja is fel szépen átvált. Amiért átvált az az, hogy nem a user accoknak van jelszava, hanem van egy külön parental pin menü, ahol be lehet állítani egy PIN-t, és beállítani azt, hogy hány éveseknek való tartalom esetén kérje a PIN-t. Ergo a filmcímek között elvileg tud válogatni ha átvált apu accountjára de gyorsan megtanulta, hogy ott jön a PIN ablak és semmi élvezhetőt nem tud csinálni.

Amire én konkrét feedbacket keresek most:
- legfrissebb iOS parental control feature hogyan vált be? (eleinte pl. úgy hallottam a trükkös gyerekek app uninstall/reinstall kombóval felülírták a korlátozásokat)
- Vodafone MyKi watch szülő/gyerek experience
- otthoni netforgalom naplózás esetleges hasznossága

De senki ne tartson magában releváns tapasztalatot, mert ha nekem nem, esetleg valaki másnak hasznos lesz.

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Nálunk magától értetődően minden mozgókép tilos a gyerekeknek. Visszavonásig ez a napiparancs. Legkorábban 7-8 éves koruk környékén fogok elgondolkodni, hogy egy-két dolgot engedélyezzek nekik ami mozgóképpel jár. Például valamikor majd elkezdhetnek animációt programozni BASIC-ben :-)

Mozgókép, tehát tilos: film, rajzfilm, videójáték, mobiltelefon képének "húzogatása" ujjal. Úgy kell érteni, hogy otthon én se nézek videót csak külön szobában, tehát még a vállam felett véletlenül sem látnak mozgóképet.

Eddig remekül bevált, mindkét gyerekünk szépen fejlődik, tündérien viselkedik és jókedvű.

Konfliktus pár alkalommal volt, mikor baráti körben egy bulin a többi gyerekek számítóztak, vagy mesét néztek. Ott megmondtam a gyerekeknek, hogy nekik tilos. Sajnos folyton ellenőrizni kellett, ezért nem tudtuk igazán jól érezni magunkat, de még mindig jobb, mint az ördög markában hagyni őket.

Becsületükre legyen mondva, hogy próbálkoztak, például a mesmerizált gyerekeket hívták, hogy jöjjenek már játszani, ne nézzék a butaságokat. De aztán őket is elvarázsolta a doboz, és akkor közbeléptem, kirángattam őket a gonosz szorításából. Szerencsére nem lett bajuk a rövid behatás alatt.

Régen ha azt akarták, hogy kussban legyenek a gyerekek, akkor simán ópiumos mákteát adtak nekik. Mára fejlődött a tudomány, most már képernyő elé ültetik őket.

Repülhet a kő, de szerintem ez túl radikális. :) Nem írtad a korukat, nyilván az egész picinek semmi keresnivalója a képernyő előtt, de mondjuk oviban (vagy főleg) iskolában már veszélyes játék lesz a barátkozás ha kiderül, hogy egyáltalán nem ismerik a képernyős világot.
A pozitív példák amiket ismerősi körben látok az a kontrolll és nem a teljes büntetés (tehát megnézheti a rajzfilmet, de meg van szabva egy napi szűk rövid időkeret, ami erre fordítható).

--
arch,ubuntu,windows,android
zbook/elitebook/rpi3/p9_lite

+1 a kontroll és nem teljes tiltásra. Ugyanakkor van egy távoli ismerős hasonló prodzsekttel, mint asch, majt rákérdezek hosszabb távon hogyan vált be.

+1


// Happy debugging, suckers
#define true (rand() > 10)

Ezt egy technikai jellegű posztnak szántam, nem pedagógiai jellegűnek, de elkerülhetetlen, hogy pedagógiai szempontok is felmerüljenek a dolog természetéből adódóan, de lehetőleg ne ezen rugózzunk.

- A világról a gyerek buksijába beérkező információ döntő többsége egy mozgókép, ami a szemidegeken keresztül érkezik az agyba, így a mozgóképtől tiltás, mint olyan értelmetlen
- Csak a könyvből tanulás lenne statikus, mivel a gyerek számára az is nagyrészt hangos videó információ, amikor te tanítod
- A pálinkás kenyér a menő, sajnos ma is :( Kórházi blogokon vannak mostanában is horrorsztorik.
- A teljes tiltást túl radikálisnak tartom, már csak azért is, mert
-- elmentek akárhova, ott az esetek 95%-ban nem lesz tiltva (ovi, iskola, városban ma már akárhol óriásképernyőn videóreklámok, karácsonykor mozgó fényjáték épületeken, boltok gyerekrészlegében TV rajzfilm-looppal, etc.)
-- szerintem sokkal jobb ha a szülővel, ellenőrzött körülmények között ismerkedik ezekkel, mert a teljes tiltás eredményeképp valami roppant kívánatos tilos gyümölccsé válhat (egyáltalán nem biztos, de lehet), és pl havernál dugiban fog ismerkedni vele amikor nincs ott egy felnőtt sem.

Mindezek ellenére valahol megértem az indokot és a célodat, tényleg rengeteg probléma forrása lehet
- ha _túl sok időt_ tölt a gyerek képernyő előtt
-- szem
-- testmozgás hiánya
-- pszichés fejlődés szempontjából

Ugyanakkor ma szerintem sokkal jobb helyzetben vagyunk, mint szüleink/nagyszüleink, amikor a TV volt a tényleg rossz dolog, amiben nem lehetett megválogatni, hogy mit néz a gyerek, csak bekapcsolni vagy kikapcsolni lehetett, és ennek az idejét kellett megválasztani.

Biztos vagyok benne, hogy a mai helyzet is veszélyes, mert ma már korlátlan mennyiségű videótartalom áll on demand rendelkezésre, amit egy bizonyos korig biztosan nem tudnak kezelni, kordában tartani a gyerekek.

Ugyanakkor én biztosan nem fogom megfosztani őket attól, hogy megnézzék azokat a gyermek tartalmakat amik a korosztályuknak szólnak, beleférnek az erre a célra számukra biztosított korlátos időkeretbe, oktató jellegűek, és nem csak a besorolást végző szerint korcsoportjának megfelelő tartalom, hanem szerintem is. ÉS van ilyen, így is bőven válogatni kell. Tényleg az a tökéletes dolog, ha élőben a szülőtől tanulnak dolgokat, és nagyon ritka az a téma/dolog, amikor a videó demonstráció/tananyag többlet hozzáadott értéket tud adni - az az igazság, hogy kicsiknél kevés ilyen van, miénk pl a tableten angolul tanulta meg a számokat/formákat/színeket.

> - A világról a gyerek buksijába beérkező információ döntő többsége egy mozgókép, ami a szemidegeken keresztül érkezik az agyba, így a mozgóképtől tiltás, mint olyan értelmetlen

Sztem félreérted. Itt: mozgókép == vetített kép. A vetített kép pedig ab ovo hamis/utálatos (némi logikai bukfenccel: ez a Mátrix I. tétele ;-)). Ez értékrendi és nem fiziológiai megközelítés. De majd asch kifejti ha akarja, bocs a belevauért.

"-- elmentek akárhova, ott az esetek 95%-ban nem lesz tiltva (ovi, iskola, városban ma már akárhol óriásképernyőn videóreklámok, karácsonykor mozgó fényjáték épületeken, boltok gyerekrészlegében TV rajzfilm-looppal, etc.)"

És? Nálunk meg nincs. Azért, mert valahol pálinkás kenyér van attól még nálunk nem lesz. Akkor sem ha 95%-ban ez a szokás.
Bármilyen képernyős szórakozásra tudok jobbat képernyő nélkül. A mi életünk olyan, hogy a gyerekeim történeteire irigykedve figyelnek a többiek akiknek okostelefonjuk van(tele csodás dolgokkal). Tőlem is többlet energiát igényel, de nem bánom egy percét sem.

Akkor mégegyszer:
- nem akarok senkit pedagógiai dolgokról meggyőzni, minden megoldás mellett és ellen lehet érvelni
- én elsődlegesen pl arra vagyok kíváncsi, hogy az elektronikus eszközöket ki hogyan használja, hogy a választott pedagógiai elveit enforcolja
- akár te és asch esetében hogyan ellenőrzitek, hogy a gyerek nem kel fel amikor ti alszotok és megy a számítógéphez vagy viszi azt a szobájába? zárral van elzárva? jelszó védi? vagy csak ellenőrzitek a local login logot/ remote logot? Honnan gondoljátok, hogy a gyerek nem leste el a gép jelszavát/másolta le a kulcsot vagy nyitja ki egy hajtűvel - ha a gyereknek fizikai hozzáférése van akkor szinte mindent megtehet a géppel ha kellőképpen elhatározott, vagy ha nem ő akkor a haver segít, aki átjön hozzá
- naponta/hetente/havonta tartotok "házkutatást", hogy nincs-e a szobájában/virágcserépben/akárhol eldugva egy tiltott eszköz?
- az ilyen szigorú szabályokkal felnőtt gyerekektől felnőttkorban lehet hallani, hogy hogyan játszották ki ezeket a szabályokat, szerintem ez nem csak a régmúltban történt így

Nekem úgy tűnt, hogy pedagógiai oldalról közelítetted meg.
Miért akarná megnézni a telefonomat? Vagy inkább úgy mondom, hogy mi feszíti belülről, hogy ellopja? Néz magad az ő szemével.
Nem csinálok olyat a telefonommal, hogy ha mögém kerül akkor ne nézhessen bele. Nem látja az arcomon, hogy de jó az a valami csak ő el van zárva tőle.
És a bizalom. Nekem még a felvetésed is furcsa, hogy ellenőrizzem, hogy mit csinált a gyerekem a telefonommal. De még egyszer. A gyerekem úgy látja a kezemben a telefont mint egy eszközt és nem pedig egy örömforrást.

Van olyan ismerősöm aki rendszeresen átmatatta a gyerek cuccait, hogy a zsebpénze olyan ütemben fogy-e amilyenben kellene, nincs-e nála narkó/alkohol, vagy bármi olyan dolog ami nem kellene nála legyen, vannak ilyen szülők is. Sok szülő pedig nem is gondolja, hogy a gyereket érdekli amit ő tilt, és 40 év csúsztatással derül ki, hogy a gyerek valamit dugiban csinált, ami tiltva volt. Számos ilyennel találkoztam - nem számítógép, attól régebbiek azok a sztorik.
A másik ami érdekel, hogy ezzel az otthoni hozzáállással hogyan fésülöd össze ami máshol történik, pl havernál, osztálykiránduláson. Ott is él a tiltásod, vagy ott a többiekkel szabad? Ha nem, akkor szerinted mennyire tartja be a gyermek?
A másik dolog, hogy mikortól lehet nálatok számítógépe a gyereknek, az milyen felállásban lesz akkor, ő a root? A hálózaton lesz korlátozva (internet etc)?

Ha te elég határozott vagy és konzekvens akkor a gyerekek megértik, hogy van nálunk és a náluk. Ha mi megyünk olyan helyre ahol van TV vagy okos telefon akkor nem szólunk ha megnézik. Egyszerűen arra törekszem , hogy a lehető legtöbb dolog őszintén történjen. Mondok egy példát. Kisgyerek koruk óta lehet gyertyát gyújtogatni. Soha nem égették meg magukat vagy ha igen akkor hatásos emlék maradt, mert ügyesek. A szabály az, hogy szólni kell egy szülőnek és legyen ott egy pohár víz. Ha szóltak, szólnak akkor mindig megyek. Ebből aztán nem akarok titkot. A határok elég tágak, de szilárdak.

Akkor, hogy a pedagógia, offtopic részét folytassuk:

Szerintem minden családnak megvan a maga egyedi dolga, amiben nem mainstream nevelési irányzatokat követnek, ennek nem is vitatom a létjogosultságát, csak az érdekel, hogy ilyen esetekben ki hogyan szembesül a "különcségével" és hogyan kommunikálja azt a gyereknek és a környezetnek. Sokaknál a TV és az elektronikus eszközök tiltottak, megint másoknál a vallásosság és a hit tiltott, csak az objektív létező dolgok, megint másoknál az tiltott ami a mély vallásosságukkal ellenkezik, egy másik csoportnál a családban minden tudatmódosító szer (kávé, fekete tea, nikotin, alkohol, ...) tiltott, megint másik családban, a szerencsejáték minden formája tét nélkül is (kártya, gyerekrulett, etc) szóval sok család van ahol valamit valamilyen oknál fogva tiltanak, ami mások számára furának és túlzottnak hat, de nyilván mindenkinek megvan a maga oka/tapasztalata rá, hogy miért tilt valamit a gyerekei részére, minden szülő joga a gyerekét a törvény adta keretek között úgy nevelni ahogy akarja. Ezek a dolgok 95%-a régi és vagon könyveket írtak róluk, hogy ki miért csinálja/nem csinálja, ami új téma az az elektronikus eszközök ellenőrzött/nem ellenőrzött jelenléte/hiánya a gyerekek életében.

Pl nagyapám testvére is nagyon határozott, konzekvens és elismert ember volt, mégis a gyerekei mind másmilyenek lettek, hiába nevelte őket ugyanúgy, ugyanarra az értékrendre. Náluk a szigorú vallásosság volt jelen, aminek hatására talán egy gyerek követte az utat, a többi az ateizmustól a moderált vallásosság különböző fokozatait követi, és amelyik ateista is csak idegenek/távoli rokonok előtt vállalja fel, mert a családjában ez megbotránkozást keltene, megkíméli őket a valóságtól.

Ugyanígy a szigorú és merev tiltásoktól, amiknek a gyerek nem látja értelmét és számára "mainstream" dolognak tűnik, csak náluk otthon nem, azt stikában űzheti, számos példát látok erre. De a család csak 40 év múlva tudja meg, vagy akkor sem, mert nem akarják a szülőt kiábrándítani, hogy a merev hozzáállását indokolatlannak tartották és kijátszották, a gyerekek - akár csapatba szerveződve a szülők ellenében.

Szó se róla van olyan eset is bőven ahol a gyerek nem lázad, hanem elfogadja a szülő szabályait, és a szülő sikerrel jár, de ellenpélda is van bőven, minden helyzet egyedi.

Volt egy ilyen, amit baromsagnak tarottam, de osszegyult ra a penz, ugyhogy van ra igeny: https://www.kickstarter.com/projects/819032045/techdentm-helping-your-kids-develop-healthier-scre

Mindenki maskepp csinalja

Egyelőre kicsik a gyerekek, ezért a szabályok betartatása egyszerű. A számítógéphez tilos nyúlniuk. Be van kapcsolva, de csak szöveg van a képernyőn, ami nem túl izgi nekik. Ha a cikkekben amit éppen olvasok van érdekes kép, akkor arra néha rákérdeznek. Ha mozgó reklám van az oldalon, akkor azt csak akkor nézem ha nincsenek ott. A telefont néha megszerzik, és akkor húzogatják egy kicsit, de hamar elvesszük tőlük. Nekem most butatelefonom van, azt is nyomogatják, bekapcsol a fény, de kioldani nem tudják még. Tehát kicsit belekóstolnak a tilosba, de ott nem találnak semmi érdekeset. A kütyü nem érdekesebb számukra mint a mesekönyveik.

Ha nagyobbak lesznek, akkor nem tudom még hogy mi lesz. Nagyjából az a tervem, hogy ahogy önállósodnak, úgy lesznek egyre okosabbak is, és szépen lassan érteni fogják a tiltás okát is.

Házon belül valószínűleg drákói szabályokat is be fogok vezetni, ha szükség lesz rá. Házon kívül pedig reménykedek benne, hogy működik a nevelés. Tisztában vagyok vele, hogy házon kívül nem fogom tudni tartani a teljes absztinensséget, de nem látom be, hogy emiatt otthon is meg kellene engednem. Ameddig teljesen az én kontrollom alatt vannak a gyerekek, legalább addig csinálják azt, ami szerintem helyes.

A korai képernyő kitettség ellenességemnek több oka van, az egyik a függőség kialakulásának esélye. Mennél korábban és mennél nagyobb a kitettség, annál valószínűbb a függőség kialakulása. Erre vannak tanulmányok is. Ezért ha az első 6 évet sikerül teljesen kibekkelni, már annak is jelentős hatása van.

Én magam játékfüggő vagyok, és tudom mennyire rossz. Többször próbáltam leszokni róla, és valamennyire keretek közé sikerült terelnem, de megszabadulni tőle a mai napig nem sikerült. Én még tudok mellette normális életet élni, de vannak ismerőseim, akiknek teljesen tönkretette az életét.

Fiúkra leginkább a játék és a pornó veszélyes, lányokra talán inkább a szociális-média, a lájkvadászat.

4 éves a nagyobb, oviban sincs képernyő, úgyhogy iskoláig nagyjából sikerülni fog tartani a teljes absztinensséget most úgy néz ki.

Közben eszembe jutott, hogy egy kivétel van a mozgókép-tilalom alól, a rokonokkal való videotelefonálás engedélyezett.

Ironikus modon a legnagyobb absztinensek szoktak egyben a legdurvabb fuggok lenni, csak igy tovabb.

Ismerek olyan testvéreket akik ha tévét látnak megállnak és mindegy mi van benne csak bámulják. Számítógép telefon ugyanaz. Mondanom sem kell, hogy az iskoláig teljes tiltásban voltak.

Nem fog mukodni. Ez teny, sokan sokat kutattak a temaban. Annyit fogsz elerni, hogy az eg egy adta vilagon semmibe nem fognak beavatni az eletukben. Otthon kisangyalakt fognak jatszani es amint kikerulnek a figyelemkorbol indul a buli.

A szulok altalaban megprobaljak megovni a gyerekeiket attol, hogy ugyanabba a hibaba essenek, mint ok.
Ironikus modon nagyon sokszor epp ezzel a magatartassal erik el az ellenkezojet. A gyerekeink nem ugyanazok es ugyanolyanok, mint mi. Mas lehet a hozzaallasuk, a viselkedesuk, a reakciojuk. Mi hihetjuk azt, hogy adott magatartas vagy neveles nalunk ezt vagy azt erte volna el, nem biztos, hogy igazunk van...

Hasonlo helyzet, bar nalunk meg nem kaptak semmilyen hozzaferest ilyen eszkozokhoz (meg korainak ereztuk). De kivancsi vagyok masok mit mondanak, ugyhogy sub :)

Feliratkozok, még jól jöhet.

+1

+1

Ne engedd semminek a kozelebe amig lehet....
Egy ido utan ugyis kell majd iskolai dolgokat megcsinalniuk szgepen, de addig ne is tudjanak rola....

-+-+-+
Dropbox tarhely
Cave Canem
+-+-+-

Két alsós gyerekem van. Eszem ágában sincs bármilyen okos eszközt a kezébe adni játék gyanánt. Én is korlátozom magam, hogy ne bsztassam a telefonomat.
Sokat beszélgetünk, játszunk, kirándulunk.
Ha eljön az ideje egy hét alatt megtanul mindent.

Gyakorló szülőként mondom, hogy a tiltás nagyon sok esetben kerülendő.

Nem azért, mert nehézkes a betartása, hanem azért, mert így a 2019 tájékán már kicsit többet tudnak a gyerekeink mint 20 - 50 évvel ezelőtt.
Elkerülhetetlen hogy a tiltások tárgyával találkozzanak valahol.

Mi engedtük a gyerekeknek, hogy nézzék a meséket, de nem állandó jelleggel. Csakis megszabott időkeretben.
Erdő mellett laktunk akkoriban, szóval a hétvégék jelentős része természetjárással telt. Ez ma is látszik, imádják az állatokat, tisztelik a környezetet (szelektív hulladék gyüjtés stb...) és egymást, nagy az igényük a szép tájakra (sátoros nyaralás), szép dolgokra de nincs szükségük felesleges használati tárgyakra (pl. csak pár éve van mobiljuk).

Informatika, internet és játék terén értük el a legtöbbet szerintem, mivel ugyan mindig volt itthon számítógép, játékra sosem használhatták. A sajátot sem. Ma, 16 és 19 évesek, de a mai napig kizárólag kommunikációra, ismeretszerzésre és médiatartalom nézésre/hallgatásra használják. Játékra kizárólag konzolt használnak, bár már vagy 2 éve nem vették elő az xbox classic-ot. Újabbat pedig nem is kértek.

A kreativitás is nagyon előtérben van, képszerkesztések, videovágások, digit táblával kézi rajzok, illetve a különböző programnyelvek megismerésének igénye. A fiam (16) pl. infó szakgimibe jár, saját döntése alapján. A lányom (19) nem rég fejezett be egy művészeti sulit (rajz, festészet, kerámia), 15 évet járt ide mert már általános suliban elkezdte, gimiben folytatta. sok kiállítása volt és csoportosan megnyertek pár országos versenyt is. Gyönyörű rajzokat készít.

Linuxot használnak, karban ugyan én tartom a gépeket, de ha nincs rá időm vagy kedvem, meg tudják csinálni ők is a frissítéseket.

Úgy érzem túl nagy kárt nem okoztunk nekik ezzel a nevelési móddal. :)

Szerintem is a jutalmazas a jobb taktika. Valami hasonlot akarunk mi is kialakitani, ami nalatok volt/van. A nagy (2.5 eves) jelenleg nezhet meset de korlatok kozott. Magat a meset mi valasztjuk neki ki. Meglepoen jo minosegu mesek vannak amikbol rengeteget tanult. Netflixrol is nezunk ezt-azt, ismer mar par angol szot is. Jelenleg max. egy reszt nezhet (kb. 15-20 perc) egy halom elore megszurt mesebol, utana olvasas van. Jutalomkent esetleg kaphat meg. Ilyenkor gyakorolja az ervelest, elmeseli, hogy milyen ugyes volt ma a bolcsiben :)

A beszedfejlodest viszont nem segiti elo, sot rontja. Fontos, hogy lassa a gyerek, hogy hogyan mozog a szaj, igy az olvasas/meseles nagyon fontos.

Tobb tanulmany is van a temaban, kb. azt mondjak a szakemberek, hogy ne hagyjuk egyedul.

Van egy TED-es eloadas is errol, erdemes megnezni: https://www.ted.com/talks/sara_dewitt_3_fears_about_screen_time_for_kids_and_why_they_re_not_true

Kolleganom kerdezte, hogy hogyan tudjuk ezt tartani ... naluk ordibal a gyerek ha nincs mese. Mondom, egyszeru a valasz: nincs mese. Ha hazajon a nagymamatol, nem picit hummog aztan hamar tullendul rajta, tisztaban van vele, hogy mik a szabalyok otthon es mashol.

Ha mindenki foggal-körömmel tiltja a gyerekét a számítógépektől, akkor hogy lesznek így programozók a jövőben? :)
Én 10 évesen egész nap az Enterprise 128 előtt ültem és gépeltem a BASIC kódot a könyvekből. Már akkor tudtam, hogy basszus, én bizony programozó leszek, ha nagy leszek.
Jó, igaz, hogy a mai gyerekeknek eszébe nem jutna kódolni egy gépen, talán 1000-ből 1-nek.

Nagy ám a különbség, a két időszak között.
Én is így voltam vele annak idején, viszont azóta hatalmasat ugrott a technológia.
Hamar elvesznek benne a gyerekek. Az pedig szülő legyen a talpán, aki a netes forgalmat a gyerek korához mérten akarja folyamatosan szűrni. Lehetetlen.
A legegyszerűbb és célravezetőbb, ha egy bizonyos korig egyáltalán nem kap online időt a gyerek.
Hagyni kell hogy valóban gyerek legyen... Koszolja össze magát, essen-keljen, hogy ismerje a határait. Nem kell burokban tartani, de a káros hatásoktól messze kell tartani.
Csak gondolj bele, te mit tudtál csinálni az Enterprise 128-as gépeddel és mihez fér hozzá egy mai gyerek.
Mostanság nem az klafa, hogy egy pár soros basic programmal 3D hatású geometriai alakokat jelenítesz meg...
Hidd el .. Muszáj gondolkodni ...

Nálunk (16 hónapos, majdnem 3 éves, az 1 hónapos még nem videózik természetesen) van képernyő-idő, de mindig előre megmondjuk, hogy ez a videó az utolsó, s azt következetesen betartjuk.
Mi szabjuk meg, hogy milyen csatornáról (Játékautók, NándiMese, esetleg néha Bazylland, bár azt kevésbé szeretjük) lehet választani, s NewPipe-on (https://newpipe.schabi.org/) keresztül nézzük csak, így reklámok nincsenek, se kéretlen ajánlók. Az elején gyakran volt hiszti a videók végén, most már a nagyobbik magától kapcsolja ki, mikor vége lesz, működik a dolog.
Az a szállóige, hogy ha keveset nézi, attól okosabb lesz, abból lehet tanulni, ha sokat, akkor butább. Hogy igaz-e tényszerűen? Jó kérdés :)

Tapasztalat: 4 gyerek, jelenleg 11-19 éves korosztály.

Nálunk ilyen a rendszer:

TV egyáltalán nincs, filmet az asztali PC nagy képernyőjén együtt nézünk.

Mobil: a gyerekek általános iskola 3 osztályban kaptak, eleinte viszonylag buta telefonokat, amikor fölsősök lettek (itt 7. osztály, 14 éves korban) akkor kaptak közép kategóriás okostelefont. Feltöltős kártyájuk van, így otthonon kívül csak telefonálásra használják, de ahol van wifi (itthon, barátnál), ott tudnak rajta bármit csinálni. Régebben volt rajtuk ScreenTime app, kisebb korukban működött, amíg az egyik meg nem tanulta, hogy kell meghekkelni, utána fokozatosan kivezettük. Azt mondanám, nem jött be.

PC: 1 db linuxos PC, mindenkinek van rá accountja, futnak rajta a gépigényesebb 3Ds játékok.

Laptop: amikor középiskolába mentek (16 évesen, jelenleg a két nagyobb, de úgy látom, ez lesz a kisebbeknél is) kaptak egy-egy saját, viszonylag erős, de használt ThinkPad-et linuxszal. Övék a root, azt csinálnak vele, amit akarnak. Kikötés, hogy a tanulással kapcsolatos dolgaikat arról kell intézniük. (Hozzáteszem, hogy itt a gimiben a legtöbb könyv ebook, és nagyon sok gépes leckéjük meg feladatuk van, és érettséginél is BYOD van.) Ezeken a laptopokon nem igazán futnak 3Ds játékok, de pl Wesnoth igen.

Tablet: nincs.

XBox, PS, Wii: nincs.

Handheld konzolok: 2 db, azon kell osztozniuk. Van, hogy sikerül... Bár ha jobban belegondolok, egész kreatívak, Utazásnál beosztják, hogy mikor ki mit játszik. Szerencsére csak ritkán kell moderálni.

Ebook reader device: mindnek van, kivéve a legkisebbnek, sokat és sokfélét olvasnak rajta.

Tapasztalat: a gyerekek azt csinálják, amit tőlünk látnak, így nem látom értelmét túl szigorú policyk erőltetésének. Ha azt akarom, hogy valamit ne csináljanak, akkor én sem csinálom, és akkor ők sem. Eredmény: eléggé reál beállítottságú mind a 4, a legnagyobb idén jelentkezik egyetemre, progmat jellegű szakok közül válogat. Sokat vannak screen előtt, de hát én is, de azért csinálnak mindenféle mást is. (Pl. legnagyobb a nyári szezonban bringával jár suliba, ami napi 40 km tekerés. A kisebbek is sportolnak rendszeresen. Ezt is tőlünk látják.)

Mindezzel így elégedett vagyok.

--
Csaba

Én egyébként arra számítottam, hogy valami ilyesmik fognak felmerülni:
http://www.hop12.hu/ illetve hasonló dolgokkal kapcsolatos szülői feedbackek. Örülök, hogy mára már billentyűzetet ragadtak azok is, akik nem e-absztinensen nevelik a gyereket, hanem valamilyen elfogadható, harmonikus együttélésre törekednek ezekkel az új eszközökkel, és megosztják tapasztalataikat. Köszönöm. Még egyszer: az is hasznos információ, hogy többen vagytok, akik másképp csináljátok, akár a teljes laissez faire-től a teljes tiltásig, mindegyik hozzáállásról szerintem hasznos a feedback, hogy ti hogyan éltétek meg, és a leghasznosabb talán az ha valaki bevallja, ha valahol érezhetően elrontott valamit, esetleg hogy hogyan köszörülte ki a csorbát, vagy váltott hozzáállást a gyerekénél, mert az egyik megközelítés nem működött.

Hálózatra mi DNS-ként OpenDNS Family Shieldet használunk.
Androidra, Chromebookra: Google Family Link, vannak gyerekbetegségei, de alapvetően működik.
Illetve nézegetem még a Norton Security Premium-ot is, ennek is van kb. minden platformra kliense vírusra/tűzfalra/gyerektartalomra.

--

"After successfully ignoring Google, FAQ's, the board search and leaving a undecipherable post in the wrong sub-forum don't expect an intelligent reply."

Gyerektelenként bepofáznék a partvonalról:

Miért jó elvágni a saját utódaitat a képernyőtől, és ezzel együtt a tudásszerzéstől, szocializálódás lehetőségétől? Nem csak ValóVilág powered by Big Brother van a TV-ben (csak szólok). A közösségbe járó gyerekeknél pedig kifejezetten hátrány lesz ha a képernyőmentes kisebbségbe tartozik a csemete. Nem lennék egyik helyében se, amikor a kispajtások elkezdik oltani őket mert nem látták a Bogyó és Babóca legutóbbi részét (sőt, azt se fogja tudni mi az). Persze próbálhatod betörni őket, etetheted fénnyel, vagy amit jónak látsz, de nem feltétlen tesz jót, hiába is az a célod.

Helyes értékrenddel, jó példákkal kell utat mutatni a gyereknek, különben nagyon fog fájni, amikor elkezdenek lázadni. Ha lesz gyerekem, nem az lesz az első dolgom, hogy beállitsak parental controlt. Amikor ti először találkoztatok az internettel volt parental control? Mert amikor én, akkor még nem, hiába néztem meg a rotten.com-ot (+ogrish :D) meg a többi hozzá hasonló szart, mégse lettem baltás gyilkos. Ugyanez vonatkozik a pixelenként betöltő pr0n-ra is.

A rideg marhatartás is egy nevelési elv, csak aztán ne csondálkozzon senki ha érzelmi nyomorék felnőtteket nevelnek.

Néha megdöbbent az amúgy intelligens emberek gyereknevelési hozzáállása (lásd kommentek pl itt).
-------------------------
Dropbox refer - mert kell a hely: https://db.tt/V3RtXWLl
neut @ présház

+1
Nekem sincs gyerekem, de ha lenne sem tiltanám ennyire, mint itt páran.
Mintha valami ördögtől való dolog lenne.

Ennyiből ne menjen a gyerek vízbe, mert belefulladhat. Holott lehet jó úszó lenne., csak soha nem fogja ezt megtudni.
Jelen esetben lehet valakinek a fia lenne itt a következő Steve Jobs, csak hát soha nem fogja megtudni, mert 18 éves koráig limitálva van. Utána meg már cseszheti, mert elkésett.

Ha azt mondanák nekem, hogy a gyerekem lesz a következő Steve Jobs, mindent megtennék, hogy elkerülje a sorsát :-) Miért akarja mindenki, hogy híres ember legyen a gyereke? Én azt akarom, hogy tisztességes életet éljen szeretetben, legyen sok gyereke, és minden vasárnap együtt legyen az egész család.

En azt ,hogy olyan eletet eljen, amiben jol erzi magat. Vegulis, az o elete lesz, nem az enyem.

10 eves korig csak offline gep, offline jatek. Ne butitsak mar a villogo reklamok.

De ettol meg tanuljak meg kezelni, tanuljak meg a logikajat, en is 5 evesen mae nyomkodhattam a C64-et es semmi bajom nem lett. Csak ezek a modern in-app purchase-es reklamos tabletes jatekok meg modern weboldalak lassan elerik a TV szintjet butitasban.

Masfel eves gyerkoc. TV nincs (marmint, nincs elofizetes se). Semmitol nincs explicit eltiltva, igyekszunk jo peldat mutatni (nem egyfolytaban telefon, szamitogep). Ertelemszeruen lat minket mikozben ezeket hasznaljuk, erdeklodik, de kb csak annyira, mint barmi mas irant. Neha felkapaszkodik valamelyikunk olebe megnezni valamit, erdekli mit csinalunk, neha megnez youtube-rol egy meset vagy a vallam folott egy sorozat epizod egy reszet (ellenorzotten, nyilvan). Vagy hallgat velem zenet. Neha, amikor dolgozom, felkapaszkodik valamire, es az asztal szelere tamaszkodva nezi mit csinalok. Aztan megy tovabb es elvan a jatekaival, lapozgatja a konyveit.

Nem vagyok a teljes tiltas hive, mint ahogy gyerekkoromben en is jartam moziba, haverokhoz c64-ezni leckeiras helyett, moziba stb. Nem hiszem, hogy elonyere valik, ha nem talalkozik kontrollaltan azokkal a technologiakkal, amik a korulotte valo vilag reszei. Eddig ugy tunik, hogy ez mukodik, egeszsegesen erdeklodik minden irant.

+1

Koszonom, hogy megfogalmaztad.

11 éves a gyerek, talán 2 éves korától már gép elé lett ültetve a mesék illetve zenés tartalmak miatt de nem napi rendszerességgel. Kb. 3-4 éves korától már a mobilomon és számítógépen is játszhatott. 7 évesen kapta az első táblagépét és nagyjából 9 éves korától nézi a yt csatornákat, eleinte korlázozott módban de mostmár anélkül. Fél éve saját okostelefonja van. Az önálló szabadidejét PC/Android játékokkal vagy videozással tölti. Jól tanul, a közösségben nincsenek problémái, kreatív, vidám. Megvannak a maga kis korlátai, nem tökéletes gyerek. Nem hiszem, hogy ártottunk neki de majd kiderül.

Nekem eleg sok (23) gyerek van a kornyezetemben, es akik nem szamitogepeznek, azok "egeszsegesebbek", 0-14 ev kor kozott. De inkabb 0-10,harom csak aki idosebb 10-nel.

Az egeszsegesebb alatt azt ertem, hogy eletrevalobbak, igaz torik zuzzak magukat, de a masik oldalon (akik tableteznek) mar latom, hogy csampasan jar, nem "mozdul ki".

En magam kb. 14 eves koromig nem is szamitogepeztem (mert nem volt mivel, csak talan 3x ha commodore64-ezhettem valamelyik havernal).

1 eves kor alatt, amikor a gyerek minden fenyt bamul, es elvileg meg nem alakult ki a latasa, nem is ajanlott, hogy "TV-t nezzen". Igazabol barmilyen villogo dolgot ne bamuljon. Ebbe a mozgo kep (TV, yt, szgep), de meg a LED-es gagyi vetito is beletartozik. Vagy jartam olyan helyen, ahol a neonnal jobban villogott a nappaliban a ledes csillar. Tiszta stroboszkop volt, onnan is a gyerekeket atvittuk masik szobaba.

Viszont a regi izzos diavetitot nagyon szeretik, es van egy hangulata, ahogy mesel a csalad a gyerkocnek.

Szerintem emberfuggo is. Van olyan embertipus, aki "rakattan" valamire, es idegesiti, nem tud aludni, amig be nem fejezte. Egy jatekot nem tud letenni, amig vegig nem vitte.
Aki igy rakattan a szamitogepre, az tuti, hogy a tanulas rovasara fog menni.

De oszinten egy fiatal eleteben aki a tanulas mellett kulonorara jar, elsportol, zenet tanul 14-eves koraig (remelhetoleg hegedut:), annak a nap 24 orajabol melyik orajaba fer bele a szamitogep?:))

En szerintem alakits ki egy napirendet, es azt percre pontosan tartasd be, es ha abba ugy latod, hogy bele tud ferni akar fel ora szgepezes, akkor iktasd be. De szerintem nem fog.

A masik dolog, hogy a programozast szerettesd meg vele, es a szamitogepet elsosorban olyan eszkoznek tartsa, ahol az almait tudja megvalositani (a jatekauto koveti lepteit, nem csak tologatja), es akkor a szamitogepet elsosorban nem tartalomfogyasztasra fogja hasznalni (yt, facebook, instagram harmas)...

Kicsit csapongo lett. Ismerek olyat aki az 1 eves gyerek kezebe tabletet nyomott, mert
ugy "csondben" van. Oh jaj. Inkabb le se irom a velenyem. Lesujto.

---
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

"De oszinten egy fiatal eleteben aki a tanulas mellett kulonorara jar, elsportol, zenet tanul 14-eves koraig (remelhetoleg hegedut:), annak a nap 24 orajabol melyik orajaba fer bele a szamitogep?:))"

Huh. Sose volt kulonoram, nem elsportoltam szerencsere, es zenet se oran tanultam hanem magamtol, a sajat penzemen vett gitaron.

Ez ugyan nem a "hogyan vedjuk meg a gyereket az internettol" temakore, de nem tudom, tenyleg jo-e igy telezsufolni szerencsetlenek eletet. A rengeteg kulonora altalaban a szulok potcselekvese arra, hogy a gyerek foglalkozzon azokkal a dolgokkal, amikkel ok akartak gyerekkorukban, de nem volt ra modjuk.

Még nincs gyerek (de egy-két éven belül tervben van :) ), de alapvetően egyetértek azzal, hogy a sok különóra csak pótcselekvés.

Amit én látok a közvetlen környezetemben, hogy szerencsétlen gyerek annyira elfárad már az iskolában is, hogy délutánra már a többség olyan, mint egy zombi. Kell x óra aktív "azt csinálok, amit akarok" időtartam is, természetesen bizonyos keretek között (azért a szomszéd néni házának ablakait csúzlival kilőni ne férjen bele).

De nézzük meg, hogy egy átlagos felnőtt mit is csinál egy átlagos napon:
alvás->munka->munka után házi munka/hobbira idő ráfordítás->vacsora->némi netezés/tévézés->goto 0 (ha van gyerek, akkor a gyerekkel foglalkozás a munka után és a goto 0 előtt valahol van, ha egyáltalán van)

Nos ha a gyereknél ugyanez van (munka=ovi/iskola) és a hobbi/otthoni ténykedés helyett az van, hogy különóra, akkor marad a vacsora és a fekvés közötti idő tanulásra. Ezzel gyakorlatilag ki is nyírtuk a gyerek gyerekkorát, valamilyen szinten biztosan sérül a gyerek. Foglalkozni csak minimálisat foglalkozunk vele.

Nem hiszem, hogy ez bármennyire is normális lenne.

Nem azt mondom, hogy a különóra rossz, mert nem az, de valamikor a szabadidőt is érdemes belezsúfolni úgy, hogy ez ne menjen a tanulás rovására.


Vizsgára felkészülés végett keresek "kidobásra" szánt menedzselhető Cisco switch-eket és routereket, leginkább Pest és Bács-Kiskun megye területén.

Szerintem: Nem tiltani kell, hanem megtanítani a helyes használatot. Van olyan ismerősöm, akinek nem volt tévéje. A két – most már felnőtt – gyermekének van tévéje. A régi reklám: Van aki azért takarékoskodik, mert otthon is ezt látta. Van aki azért takarékoskodik, mert otthon nem ezt látta.

Költői kérdés: Mi lett volna ha a The Beatles (Rolling Stones,…) tagjait gyerekkorukban eltiltanak minden fajta „modern” zenétől és hangszertől? Mert azok esetleg káros hatással lehetnek a fejlődésükre. Hogyan nézne most ki zenei kínálat? A kérdés költői, de azon azért érdemes elgondolkodni, hogy minden nemzedékben vannak olyanok, akik azt mondják, hogy az utánuk következőek már „silányak”. A világ ennek ellenére fejlődik. Még akkor is, ha időnként vannak zsákutcák.

Az egy másik kérdés, hogy ha valakinek alternatív nézetei vannak a világról, akkor a teljes tiltás egy időre megoldja a gondjait. Például a gyerek sokáig nem szembesül azzal, hogy nem mindenki szerint kóklerek az orvosok. Vagy esetleg mégsem a gyógyszerek okozzák a betegségeket. Amíg a gyerek nem lát, nem olvas ilyesmiket, addig szó nélkül elhiszi azt amit a szülő mond. Aztán ha értesül arról, hogy mások erről másként vélekednek, akkor majd kekeckedni fog a szülővel. Kell ez egy nyugodt életre vágyó szülőnek? Nyilván az ilyen szülő szempontjából ezt az időszakot célszerű minél későbbre kitolni. Szubjektív: ha valaki azt hiszi, hogy a mások véleményének eltitkolásával jót tesz a gyereknek, akkor az nem egy IQ bajnok.

Az különösen érdekes, hogy az, aki meg tudná tanítani a „modern eszközök” helyes használatát a gyereknek (= IT-ben dolgozó szülő), az a tiltást helyezi előtérbe. Ha ennyire veszélyesnek tartja a szülő ezeket a „modern” eszközöket, akkor miért nem keres magának más munkát? Javaslat: Az ilyen szülő már most készüljön egy ehhez hasonló kérdésre, mert ha a gyerek egy kicsit is képes az önálló gondolkodásra, akkor ezt a kérdést tízenvalahány éves korában fel fogja tenni. Már ha úgy nevelték, hogy joga van kérdezni a szülőtől.

Nem szorosan tartozik ide, csak úgy eszembe jutott: Olyat már hallottam, hogy a szülők úgy gondolták, a család áttér a fényevésre. Aztán amikor a gyermek meghal, nem azt történik, hogy ők folytatják tovább a fényevést, hanem felhagynak vele.

A lányom márciusban lesz két éves, első gyermek, így még erősen a "gyakorló szülő" kategóriát képviseljük párommal. Mindketten viszonylag konzervatív neveltetésben részesültünk, és így lassan 2 év távlatából már látom, hogy azért a saját nevelési módszereinkben is erősen visszaköszönnek a szülői minták. Ez néha jó, néha rossz, mindenesetre észnél kell lenni, és kicsit át kell gondolni, hogy biztos működni fog-e az, ami nálunk 20-30 éve működött...

Nem tudom, pontosan mikor kezdtük, de mi TV-n (kodival) szoktunk mesét nézni YT-ról és HBO GO-ról, illetve néha esténként 1-2 mesét azokból, amik az M2-n futnak. Megjegyzem, HBO GO-n egész színvonalas, kicsik és nagyobbak számára is érdekes mesék érhetők el, reklámmentesen, valami bagatell (2-3 ezer Ft-os) havidíjért, a felnőtteknek szóló filmek és sorozatok széles választékáról nem is beszélve. Nem a reklám helye, de nekünk egyelőre ez vált be leginkább a mesenézéshez.

Nincsenek még szigorú, stopperrel mért időkeretek, de napi egy óránál többet sosem tölt a lányom képernyő előtt, és ez így van rendjén. :)

Lányom szerencsére elég okos, értelmes típus, nem hisztizik ilyenek miatt, megérti, hogy "vége", és utána hajlandó más játékokkal játszani.

Okostelefont, tabletet sosem kapott még a kezébe, persze látja, hogy mi használjuk ezeket (fontos viszont, hogy nem nyomkodjuk egész nap, nem írogatunk Messengeren egyfolytában, mint ha kötelező lenne, ahogy egyébként sokan teszik kortól függetlenül a családban és az ismeretségi körünkben). Én nem látom, hogy jobban érdekelnék a kütyük, mint bármilyen más tárgy, ami körülveszi. Hozzáteszem, nem tartom magam egy végletekig menően tudatos és következetes szülőnek (persze igyekszem odafigyelni erre), de kicsit belegondolva, talán a social media átkai, a játékok okozta függőség, és a szülői kontroll elvesztése miatt nem akarom, hogy lányom felső tagozatos koráig okoseszközöket használjon (ekkor már reményeim szerint elég érett lesz ahhoz, hogy a maga szintjén megértse az okoseszközök használatának rizikóit). Hogy ez menni fog-e, és mikor, milyen szinten kell majd emiatt konfrontálódnunk, milyen lenéző vagy értetlenkedő megjegyzéseket kell majd emiatt lenyelnünk, azt nem tudom, de egyelőre nem is izgat túlzottan. Most igyekszem arra konentrálni, hogy hasznos és főleg egészséges dolgokkal legyen kitöltve a lányom élete.

A mesenézés mellett változatos a program, én sajnos kb. 8-től este fél 7-ig távol vagyok, így ebben az időszakban általában párom vigyáz rá. Mesekönyveket néznek, párom gyakran fel is olvas meséket neki, amiket az esetek többségében türelmesen és látványosan érdeklődve hallgat.

Ahogy az időjárás engedi, napi szinten mennek le sétálni, jó időben játszóterezni, ezeket is nagyon élvezi, kellően mozgékony és érdeklődő a hagyományos, "fizikai" játékok felé is.

Én úgy érzem, jó úton haladunk. Én sem hiszek a teljes tiltásban, de meggyőződésem, hogy kb. iskolás korig semmi szüksége egy gyereknek kütyükre. Ez a kor szóljön a felhőtlen játékról, szaladgálásról, a szocializálódásról stb. Legyenek meg az alapok, utána lehet nyomkodni okostelót, tabletet, persze csak egészséges keretek között.

Azt mondjak a "nagyokosok", hogy az egeszseges szulo hatarozott, de belul megkerdojelezi a cselekedeteit. Azaz folyamatosan felulvizsgalja, hogy amit csinal az valoban jo/szukseges. Ugyhogy soha nem leszel gyakorlott szulo :)

+1